A
Anoniem
Guest
520d zei:Mergelsberg zei:Je bent in de regel fout als je op een stilstaand iets klapt. Al zullen daar ongetwijfeld haken en ogen aan zitten op het moment dat iemand zijn auto parkeert op een manier die verkeershinderlijk is.
Dat klinkt een stuk realistischer. Het hangt natuurlijk af van de omstandigheden van het geval. In het voorbeeld van die onoverzichtelijke bocht zal de automobilist die stil staat op de rijbaan, meer uit te leggen hebben dan de automobilist die niet tijdig kon stoppen. Maar dat ook de laatste wat uit te leggen heeft, snap ik.
Ik heb het zelf jaren gelden eens meegemaakt toen ik een kopstaartbotsing meemaakte op de snelweg. Voor mij viel er lading van een vrachtwagen als gevolg waarvan een aantal auto's op elkaar botste. Ik was de laatste in dat rijtje en kwam net een metertje te kort, zodat ik mijn voorligger aantikte. Pech dus, naast de schade aan mijn auto en die van mijn voorligger, leverde me dat ook een forse boete op omdat ik de auto niet tijdig genoeg wist te stoppen. Te weinig afstand gehouden dus, in de ogen van politie. Ik heb daar toen nog wel verweer tegen gevoerd, maar men bleek niet gevoelig voor mijn overmachtsargumenten. Flink balen, maar achteraf bezien was dat voor mij wel een les. Vijftig meter afstand bij negentig km was in die situatie dus toch te weinig.
Overmachtsargumenten? Zoals die afvallende lading?? Dan heb je in je verweer dus mooi je eigen schuld benadrukt, niet dat daar nog ontkenning mogelijk was.
Die afstand moet je juist houden om "overmachtsgevallen" te kunnen pareren. Dus plotseling remmend verkeer voor je + botsing = te weinig afstand gehouden. En dan kan je een boete verwachten blijkbaar...
Die 50 meter geeft je 2 seconde reactietijd als je remvertraging evenveel was als van je voorligger, waar is het misgegaan?