Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Dat heb ik al gemeld bij de politie, maar die zeggen niets te kunnen doen zolang ze het niet zelf constateren. Ik heb toen ook gevraagd of ik 112 mag bellen als ik die figuur daar weer zie, dat mocht opzich wel, maar zelfs dan is er geen enkele garantie dat ze iemand ter plaatse kunnen krijgen voordat die figuur weer de autoweg verlaat.

Het is hooguit 4 of 5 kilometer dat hij de N322 neemt, dus het is echt maar een paar minuten dat de politie de tijd heeft om iets te kunnen doen. De pakkans is echt minimaal.

Slechte politie. Geef me een maand. Als iemand belt tijdens het zien van het strafbare feit kan je met die gegeven tijd (toevallig) daar gaan controleren. En als diegene altijd rond 16.15 uur belt zal hij daar rond die tijd vast wel weer eens een keer zijn...

wibi zei:
Slechte politie. Geef me een maand. Als iemand belt tijdens het zien van het strafbare feit kan je met die gegeven tijd (toevallig) daar gaan controleren. En als diegene altijd rond 16.15 uur belt zal hij daar rond die tijd vast wel weer eens een keer zijn...
Oh daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan denken we wel te simpel.

En er is ook wel wat voor te zeggen dat agenten wel iets beters te doen hebben dan een paar kilometer N-weg surveilleren in de hoop dat die koekwous in zijn Ligier er langs komt.

Alleen is het zo jammer dat er een automobilist of vrachtwagenchauffeur geslachtofferd wordt als die de snelheid van die brommobiel verkeerd inschatten. Ik kan me voorstellen dat het een behoorlijk trauma is om eigenlijk machteloos op zo'n ding in te rijden.
Ik heb hier op het forum wel eens foto's gezien van een Canta (in mijn herinnering) die vol in de flank geraakt was door een Clio. Bij die Clio lag de bumper in puin en leek de schade heel dramatisch, maar bleek achteraf mee te vallen, vooral plastic delen die kapot waren en wat blikschade. Die Canta leek op afstand relatief heel, maar van dichtbij was te zien dat ongeveer alles aan dat ding krom en scheef was, de dakstijlen waren helemaal uit het lood, de assen zaten niet meer recht onder het ding, total-loss zowel economisch als technisch.

Om een lang verhaal kort te maken: de KLPD. Die rijden de hele dag rond met "onopvallende" auto's ...

wibi zei:
Om een lang verhaal kort te maken: de KLPD. Die rijden de hele dag rond met "onopvallende" auto's ...

Tja dat wordt je misschien wijsgemaakt, maar bij de KLPD hebben ze ongeveer 75 onopvallende voertuigen en veel meer opvallende.

wibi zei:
Daarom staat onopvallende tussen haakjes. Dat begrijp je nog ?

Een forum is iets anders dat in levende lijve tegen elkaar praten met gezichtsuitdrukkingen en intonatie's.
Dus je haakjes heb ik opgevat als: "politieauto's niet als zodanig herkenbaar".

Zo is het ook uit te leggen inderdaad. Bedoel hier een mengeling tussen opvallende en onopvallende auto's...

Vanmiddag is het toch gelukt. Onderweg van de drukkerij naar de laatste bezorging zag ik die Ligier alweer richting de N322 rijden. Dus gelijk 0900-tuig gebeld en die hebben een motoragent naar de afrit Deest gestuurd. Daar bovenaan werd meneer aangehouden, eindelijk. (tu)

Geen idee hoe dat verder is afgelopen, ik had behoorlijk haast want om 15.30 uit Druten weg en voor 16.00 midden in de binnenstad van Nijmegen zijn is nogal krap qua tijd.

Ik zal van de week nog wel een ADLer polsen die op dat DAC werkt, radio corridor heeft een fenomenaal signaal daar. Ik verwacht dat het een art. 5 is, al durf ik 130 niet uit te sluiten.

Mergelsberg zei:
Ik verwacht dat het een art. 5 is, al durf ik 130 niet uit te sluiten.

WVW 5 kan niet.
Is gewoon een muldertje van 340 euro. (R461)

Onderzoek WVW130 kan uiteraard wel, maar dan moet de man wel erg dwars geweest zijn bij de staande houding. Het losse feit is daarvoor niet genoeg.

Geelhoed zei:
Mergelsberg zei:
Ik verwacht dat het een art. 5 is, al durf ik 130 niet uit te sluiten.

WVW 5 kan niet.
Is gewoon een muldertje van 340 euro. (R461)

Onderzoek WVW130 kan uiteraard wel, maar dan moet de man wel erg dwars geweest zijn bij de staande houding. Het losse feit is daarvoor niet genoeg.
Het is bepaald niet de eerste keer dat deze figuur dit doet, ik heb er zelf herhaaldelijk melding van gemaakt bij de politie en ik zal vast niet de enige zijn.

Dat er een muldertje (R468) voor bestaat vind ik eigenlijk wel een beetje belachelijk. Ik ben serieus van mening dat invordering bij dit soort overtredingen de gepaste maatregel is.

Gistermiddag een wat oudere heer in een Mercedes die achteruit de oprit van de snelweg af komt rijden *-)

Altijd hetzelfde liedje, hier...

Sta meest rechts bij stoplichten, en ga dan richting Den Haag. De oprit wil ik over de linker strook gebruiken. Alleen zijn er echt altijd mensen die bij het stoplicht midden staan, en vol overtuiging de wagen naar de linker strook van de oprit sturen. Gisteren echt bijna aan auto in de flank, zal een buitenspiegeltje gescheeld hebben...

Als ik ergens onbekend ben kijk ik gewoon door mijn ramen als ik verkeerd terecht blijk te zijn gekomen, kan gebeuren en er komt vaak met gemak een plekje waar ik tussen kan. Blijkbaar zijn RAI-bezoekers aso, of is het een truc die doorgewinterde Amsterdammers vaak lukt, maar niet als ik er rijd...

Als ik het goed (!) kan zien wordt 1 rijstrook 2 als die rechts afslaat naar Den-Haag. Daar is geen doorgetrokken streep e, het spijt me om te zeggen, doet de ander niets fout en mag dat gewoon...(kijken hoeveel mensen het hiet niet mee eens zijn...)

In het midden zie ik toch echt alleen een pijl rechtdoor. Volgens mij bedoelt Zollie dat mensen die daar rijden alsnog rechtsaf willen slaan.

Ik snap alleen Zollie niet. Als je meest (uiterst) rechts staat en je wil toch de linkerinvoegstrook gebruiken, waarom ga je dan niet op de 2e strook van rechts staan?

Er staan wel pijlen op de rijstrook die suggereren dat je die richting moet volgen, maar er is geen doorgetrokken streep en mag je dus van die suggestie afwijken...

Nog heel even over mijn grote vriend met zijn groene Ligier. Hij staat nu 'tijdelijk' op de lijst voor taxivervoer. Volgens de ADLer die ik sprak "omdat zijn rijbewijs is ingenomen en hij opnieuw een medisch onderzoek moet doen bij het CBR". Ook vond ie ADLer het wel heel erg lullig voor die blijkbaar zwaar autistische man.
Ik trek daar de conclusie uit dat de verbalisant een art.130 heeft uitgedeeld en dat is naar mijn mening ook volkomen terecht.

wibi zei:
Er staan wel pijlen op de rijstrook die suggereren dat je die richting moet volgen, maar er is geen doorgetrokken streep en mag je dus van die suggestie afwijken...
Dat heet dan van rijbaan veranderen en dan moet je dus netjes een gat vinden en 'm er niet zomaar tussen duwen.

Dat is vanzelfsprekend en dat zeg ik ook niet...(dat je hem er zomaar tussen mag duwen)

Van mij mag iedereen ertussen. Het vervelende is dat het daar bijna altijd voorkomt dat iemand zonder kijken volgas doorsteekt naar de linker strook van de oprit. En dat vind ik dan vrij idioot..

White911SC zei:
Ik snap alleen Zollie niet. Als je meest (uiterst) rechts staat en je wil toch de linkerinvoegstrook gebruiken, waarom ga je dan niet op de 2e strook van rechts staan?

Ik snap het ook niet helemaal. Kom je die mensen die jou bijna aanrijden vóór of na het stoplicht tegen?

TYN zei:
White911SC zei:
Ik snap het ook niet helemaal. Kom je die mensen die jou bijna aanrijden vóór of na het stoplicht tegen?
Jullie kijken naar de verkeerde verkeerslichten. De Google-Streetviewauto staat ónder een stel verkeerslichten. Op dat punt heeft hij het over meest rechts staan, wat gezien de pijlen erachter zo hoort. Het gebruiken van de invoegstrook gaat vervolgens wel over het stuk dat je ziet onder de link. Vanaf uiterst rechts mag je dan rechtdoor of beide banen rechts voorsorteren. De baan naast hem mag alleen rechtdoor.

Niet echt handig gekozen van Zollie dus.

Ja niet echt handige plek zie ik nu :) Maar op streetview zie je 3 'richtingen' (in 5 stroken). Elk van de 3 stroken van het stoplicht is voor een richting als het ware. (situatie is nu iets anders dan de stoplichten op g-maps.)

Dus mensen staan in het midden, maar gaan later toch naar rechts de snelweg op. Vaak genoeg zal blijken dat dit een handige move is omdat het gewoon vlotter is. Maar blijkbaar zijn mensen er zo aan gewend dat ze rucksichtlos de wagen naar rechts slingeren. Vaak genoeg is het te verhelpen met de toeter, maar laatst scheelde het dus echt een haartje...

De overkant is nog een leuker feestje! https://goo.gl/maps/vRkht
Van 2 naar 6 rijbanen, en ik moet rechtdoor op de meest rechter rijbaan (tu)

Terence zei:
De overkant is nog een leuker feestje! https://goo.gl/maps/vRkht
Van 2 naar 6 rijbanen, en ik moet rechtdoor op de meest rechter rijbaan (tu)

Ik ga daar altijd rechtdoor op de meest linker strook, maar het ziet er altijd donders spannend uit op die baan ja :)

Gisteren iemand die vergat zijn passagier bij de bushalte uit te laten stappen en dus aan het einde van het busvak zomaar stopte, midden op de weg.
Ik nog netjes remmen en er redelijk dicht achter staan, gaan de achteruitrijlampen aan. Maar ja, dat ging dus niet. Komt er een handje uit het raam die gebaart dat ik mag inhalen (wat aardig). Maar ja, doorgetrokken streep en tegemoetkomend verkeer, dus dat gaat 'm niet worden.

Even gewacht tot de weg vrij was en er maar voorbij gereden. Kijkend in mijn spiegel zag ik wel dat de volgende in de rij gewoon achter aansloot en toen ik al 250 meter verder was zag ik nog steeds geen auto's achter me aankomen.

Ik was een weekje naar Frankrijk en passeerde vorige week Le Mans, waar een motorrace verreden werd. Dat er in Le Mans iets met motoren te doen zou zijn was al een kilometertje of 100 voor Le Mans duidelijk, ook zo'n 100km verderop was het nog eenvoudig te constateren. Gezellige motorrijders die in groep rijden. Fijn slingerend met snelheden die richting de 200 gaan, rechts inhalen, vluchtstrookje her en der. Wat een drama maakten de meesten ervan.

Beetje hetzelfde fenomeen als bij de TT van Assen, totdat de politie dat intensiever is gaan aanpakken. Ik heb van alles en nog wat meegemaakt (als ik weer eens vergeten was dat de TT was): Wheeliend tussen de auto's door, met aanzienlijk snelheidsverschil over de redresseerstrook inhalen terwijl de auto's al behoorlijk links hielden op de linker rijstrook vanwege alle tussen de rijen door rijdende motoren (ook al reden we rond de 100-120 km/u) en dat is dan nog op de snelweg. In het achterland over de binnenweggetjes waanden velen zich ineens topcoureur op een leeg circuit.

Ach, motorrijders in Frankrijk... afgelopen vakantie was er eentje die vond dat ik best wat meer aan de kant kon met mijn auto. Reed gewoon keurig over een hele brede rijbaan zonder tegemoet komend verkeer. Dus alle ruimte om in te halen, maar blijkbaar vond hij dat ik het kleine stukje vluchtstrook had moeten gebruiken want hij tikte mijn spiegel tegen de auto aan. Ik moest even de neiging weerstaan om gas te geven en een klein tikje tegen zijn achterkant te geven.

Er woont hier in de buurt een 83-jarige man die een rijbewijskeuring moest ondergaan. Gezien zijn rijvaardigheid (of beter gezegd het gebrek eraan) is het niet zo verrassend dat hij voor deze keuring gezakt is. Naar ik begreep is hij oa gezakt voor de ogentest (met bril op nota bene, terwijl hij altijd rijdt zonder!).

Meneer is het met de uitslag niet eens en hij heeft dan ook gezegd dat hij van plan is hoe dan ook door te blijven rijden, ook als zijn rijbewijs ongeldig wordt verklaard.

Waar kan ik dit het beste melden als meneer straks inderdaad rijbewijsloos rond gaat rijden? Wijkagent?

Jup, maar ook 112 als je hem ziet rondrijden. Je weet dat hij gezakt is voor die keuring en dat zijn rijbewijs ongeldig is verklaard. Dat doen ze echt niet zomaar.

Rijksoverheid zei:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/wanneer-112-bellen
Wanneer 112 bellen?

Het alarmnummer 1-1-2 is er voor spoedeisende hulp. Dus wanneer iemands leven in direct gevaar is of wanneer mensen getuigen zijn van een misdrijf. Bijvoorbeeld een inbraak, diefstal, moord of geweld.

Geen spoed, wel hulp nodig
Spoed
Wanneer is een situatie spoedeisend en mag 112 worden gebeld? Lees hiervoor de onderstaande voorbeelden.

U heeft uzelf buitengesloten en binnen en uw 3-jarige kind is binnen. Het fornuis staat nog aan.
Dit is mogelijk een levensgevaarlijke situatie. Hiervoor belt u 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
Er hangt op straat een ontzettende gaslucht.
Dit is levensgevaarlijk, want er is mogelijk een gaslek. Loop tegen de wind in de gaslucht uit, bel 1-1-2 en meld dat u de brandweer wilt spreken. Vermijd in de gaslucht alles wat vonken kan maken, dus bedien in de gaslucht geen lichtschakelaar of mobiele telefoon en laat geen ijzer op ijzer of steen vallen.
U heeft een aanrijding gehad en er is iemand gewond.
Als er iemand gewond is, belt u altijd 1-1-2. U wordt doorverbonden met de ambulancedienst. Deskundigen van deze dienst beoordelen of de situatie spoedeisend is.
U heeft een aanrijding gehad. Er is niemand gewond, maar u staat op een levensgevaarlijke plek.
Omdat de situatie levensgevaarlijk is, belt u 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
U ziet dat een auto wordt opengebroken.
U bent getuige van een misdrijf. Hiervoor mag u 1-1-2 bellen. Dan kan de politie de dader op heterdaad aanhouden.
U wordt op straat bedreigd.
U wordt direct en acuut bedreigd. Bel 1-1-2 of laat dit door eventuele omstanders doen. U wordt doorverbonden met de politie.
Iemand probeert uw deur open te breken.
U wordt direct en acuut bedreigd. U belt 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
U wordt 's nachts wakker en merkt dat er iemand in uw woning is binnengedrongen.
Dit is een bedreigende situatie en u bent getuige van een misdrijf. U mag 1-1-2 bellen en wordt doorverbonden met de politie. Dan kan de politie de dader op heterdaad aanhouden.
U kunt niet slapen, omdat er bij de buren heftig ruzie wordt gemaakt. Het klinkt alsof er iemand in elkaar wordt geslagen.
Hier is iemand mogelijk in acuut levensgevaar. Neem het zekere voor het onzekere nemen en bel 1-1-2. U wordt doorverbonden met de politie.
U komt langs een elektriciteitshuisje dat open staat, er is niemand en het huisje voelt heel warm aan.
Mogelijk staan er onderdelen onder (hoog)spanning. U mag 1-1-2 bellen en wordt doorverbonden met de brandweer.

Het rijden zonder rijbewijs is een overtreding, echter als het rijbewijs is ingenomen of ongeldig verklaard is het een misdrijf.
Dus het zou mogen...

Ik post vaak situaties waarbij ik als fietser het onderspit delf vanwege idiote automobilistenacties. Nu rijd ik sinds vorig jaar herfst ook vaak op een scooter, ook dan word ik vaak over het hoofd gezien. Ondanks dat ik een felgele scooter heb en altijd een felblauwe jas met reflectie draag. Tevens heb ik altijd de verlichting ingeschakeld. Het weer is er nu weer naar om vaker met de scooter te rijden ipv met de fiets en deze week heb ik een paar idiote acties meegemaakt:

Randweg/Limburgsingel, Arnhem:
Ik rijd achter een VW Golf die opeens een slinger naar rechts maakt en weer terug naar links. Vervolgens gaat hij vol op de rem voor mijn neus en schakelt zijn achteruitversnelling in. En hop, hij gaat ook daadwerkelijk achteruit rijden, vlak langs mij. Ik kon niet echt makkelijk of snel opzij. Staat die auto daarna achter me, zit te bestuurder te gebaren dat ik weg moest. Als je verkeerd rijdt, rijd je toch even door om verderop op een rotonde oid te keren? Dan ga je toch niet midden op de weg achteruit rijden terwijl er verkeer achter je zit? Of maakt dat allemaal weer geen bal uit omdat het maar een scooter is en geen auto?

Brinksestraat/Kronenburgerdijk, Arnhem:
Hier wil ik links het fietspad op, van recht voren komt een SUV-iets aangereden. Die wil naar (zijn) rechts richting de Nijmeegseweg. Wat doet die malloot, over mijn weghelft de bocht gigantisch ruim nemen (zonder knipperlicht overigens) en komt dus recht op mij afrijden. Ik kon ternauwernood deze auto ontwijken, maar op mijn claxon (dat is dan wel weer fijn aan een scooter ten opzichte van de fiets) kwam geen enkele reactie.

Utrechtseweg, Heelsum:
Bij de bushalte aan de linkerkant staat een bus, van achter die bus komt een auto aangereden. Op het moment dat ik op mijn weghelft die bus voorbijrijd, rijdt die auto ook de bus voorbij. Op mijn weghelft dus! Ook hier weer is het aan mijn uitwijken te danken dat ik niet vol op die auto klap.

En dat allemaal weer binnen één week en zelfs dus met al die felle kleuren en verlichting ziet men mij over het hoofd, precies zoals me ook altijd op de fiets gebeurt. Ggrrrmmmbblll. :|

Was er bij die bus niet gewoon plek zat als je rechts had gehouden? Als je nog kon uitwijken deed je dat dus niet volgens mij?

@Sani

Als je zo vaak bijna ongelukken meemaakt, dan moet je je wellicht afvragen of je zelf wel defensief genoeg rijdt. Ik denk namelijk van niet. Daarbij maakt het niet uit dat je volgens de verkeersregels het gelijk aan jouw kant hebt, als je naast die mooie gele scooter van je ligt heb je daar vrij weinig aan.

In de eerste situatie rijd je denk ik te kort achter de Golf, of nader je deze in ieder geval te dicht als deze vaart mindert. Vervolgens heb je geen ruimte meer om de situatie op te lossen. De tweede situatie kon je minder aan doen denk ik, maar wellicht reed je teveel richting het midden van de weg en was je teveel gefocust op waar je heen wilde dan om je heen te kijken. De derde situatie ben ik het met Zollie eens. Kwestie van meedenken met andere weggebruikers. Je ziet de auto naderen en weet dat deze om de bus heen wilt. Dan is het een kleine moeite om even het fietspad op te sturen zodat deze niet hoeft te remmen en er gewoon vloeiend voorbij kan. Doe ik op de motor ook vaak en dat werkt prima.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik het lastig vind om mijn eigen rijden objectief te beoordelen, ik zal niet beweren de beste chauffeur te zijn, maar ik schaar me ook niet onder de slechtste. Ik merk dat ik soms wel een beetje de redenering hanteer dat ik de verkeersregel aan mijn kant heb en dus gelijk en voorrang heb. Dat is inderdaad niet helemaal handig, dat geef ik toe.

Nog even specifiek op de reacties regearen:

@ R-W: Dat klopt, maar ik zou toch wel verwachten dat men mij daardoor beter ziet en dus ook niet vol op mij afrijdt.

@ Zollie: Dat deed ik ook, en zo reed ik uiteindelijk ook op de fietsstrook. Maar het lijkt mij niet normaal dat je als tegenliggende automobilist er maar vanuit gaat dat iemand dan helemaal opzij gaat. Als ik op dat moment in een auto had gereden, durf ik te wedden dat die tegenligger wel was blijven wachten.

@ TYN: Misschien reed ik te dicht op de Golf inderdaad, ik had ook nog genoeg tijd om tot stilstaan te stoppen, dus er was in dit geval ook geen sprake van bijna-aanrijding. Waar ik me eigenlijk vooral over verbaasde, is dat die Golf vond dat hij midden op de weg achteruit kon gaan rijden en niet even ietsje verder doorrijdt om netjes te kunnen keren. Met een groter voertuig dan een scooter achter zich, had hij dat denk ik wel gedaan.

Ik zit er trouwens wel aan te denken om eens een motorrijles te nemen, gewoon om wat meer verkeersinzicht te krijgen en het defensieve rijden (beter) te leren.

Dan ook meteen je motorrijbewijs halen (tu) Defensief rijden is inderdaad zó cruciaal als je op twee wielen onderweg bent. Bij elke kruising die ik passeer ben ik erop bedacht dat men mij niet gezien heeft, ik blijf niet in dode hoeken hangen, neem zeer ruim afstand achter mensen die 'rare dingen aan het doen zijn' en bij elke geparkeerde bus of vrachtwagen hou ik er rekening mee dat er iets voorlangs kan schieten.

Maar ik ben de eerste die toegeeft dat ik ook absoluut niet heilig ben. Soms laat je je meeslepen en denk je achteraf 'hm daar had ik nog maar erg weinig veiligheidsmarge over..'.

Dat is het gekke, ik heb wel het idee dat ik rekening hou met gek of onverwacht gedrag van medeweggebruikers, maar als ik er nu eens over nadenk, denk ik dat ik toch teveel uitga van het feit dat ik vind dat ik goed zichtbaar ben en sommige regels aan mijn kant heb staan. Maarja, daar kom ik inderdaad niet verder mee als ik de berm lig... Ik ga proberen mijn mentaliteit wat dat betreft eens te veranderen en daarmee dus ook defensiever te rijden.

@Sani, goed plan maar je kan tegenwoordig toch ook specifiek brommerlessen nemen? Lijkt me vwb regeltjes misschien handiger.

Het gaat hier nu net niet om de regeltjes R-W, die kent Sani denk ik wel. Defensief rijden betreft juist het te allen tijde kunnen oplossen van fouten van ánderen.

Terence zei:
Nee kan levensbedreigend zijn ;)
Goed hoor ;)

Gisteren, op het weefvak A27/A28 bij knooppunt Rijnsweerd (richting: Gorinchem/A12). Meneer en mevrouw hebben een papiertje met krabbeltjes hoe ze moeten rijden maar kunnen het blijkbaar niet lezen, of snappen niet wat er staat. Auto gaat op den duur nog zo'n 70 km/uur (er stond toen nog geen file) en slingert van rechtervluchtstrook (dus nog A28) naar rechterrijstrook van de A27... Wonder boven wonder heeft iedereen, ja zelfs het blik, het overleefd... Maar dat lag niet aan deze chauffeur met bijrijdster.

Terug
Bovenaan