Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

wibi zei:
@Solo: Dit zijn 'smartphones' waar je alles mee kunt doen, zoals (en ik ga zeker iets vergeten) internet, spelletjes, sms-en, mail lezen, navigeren, downloaden, twitter...en je kan er mee bellen. Heb er sinds een paar weken ook eindelijk één. Alleen bellen gebeurd niet veel meer.
Voor de veiligheid van het verkeer is dat een hele slechte zaak...

Ongelooflijk, dus je hebt een complete computer op zak.

Ja. En dat zal ook de reden zijn dat iedereen op het mobieltje kijkt. Niet om te bellen of sms'en, want dat is hopeloos ouderwets. :)

Rookworst zei:
Ik heb gister nog als een idioot gereden, links, rechts, over de spitsstrook.. Aan alle kanten het overige verkeer ingehaald..
Kan echt niet tegen die sukkelende linksplakkers.. Luchte wel op.. Sowieso is dat zigzaggen wel leuk!(y)

Heerlijk he! Hier in Frankrijk gaat dat ook echt top!
Ook leuk: van 4 naar 1 baan, gaat priimmaaa :D

https://maps.google.nl/maps?q=gent&hl=nl&ie=UTF8&ll=51.02581,3.710115&spn=0.001345,0.003267&sll=52.469397,5.509644&sspn=2.66711,6.690674&t=h&hnear=Gent,+Oost-Vlaanderen,+Vlaams+Gewest,+Belgi%C3%AB&z=19&layer=c&cbll=51.02581,3.710115&panoid=umEnoMyhOiuT8biR4q-lXQ&cbp=12,75.9,,0,-4.03
Ik stond hier en ging naar rechts richting de N60 (Oudenaarde). Ik zag op de rotonde een Yaris, maar die gaf geen richting aan dus ik draaide rustig in om de N60 op te gaan. Op dat moment verliet de Yaris, nog steeds zonder het gebruik van diens richtingaanwijzer, de rotonde en sneed me luid toeterend af. Ik kreeg vervolgens ook nog een gezellig handgebaar. Ik snap het niet, hij gaf geen richting aan (ik wel) en hij wordt boos? En, wellicht nog vreemder, de N60 is daar een tweebaansweg, hij had dus perfect links kunnen gaan rijden om mij te passeren. Met dit laatste had ik ook rekening gehouden, ik ben immers bekend met het optionele knipperen bij het verlaten van rotondes.
Nu ik in zo'n twee weken tijd een leuke 3000km over Vlaamse en Waalse wegen heb gereden, denk ik te kunnen schatten dat tussen de 10 en 20% van de rotondeverlaters daadwerkelijk de knipperlichten gebruikt. Wat een bedroevend lage score.

den Voetstuk zei:
het optionele knipperen bij het verlaten van rotondes.

hahahaha!

Tja, je reed over een "fietsstrook" en dat is een bijzondere maneouvre dus moet je iedereen voorlaten, ook de niet linksknipperende afsnijders natuurlijk. ;)

Vanochtend onderweg naar het werk een roze Harley met Brits kenteken. Opzich leek er niets mis mee, tot ik met het rechter voorwiel ongeveer naast hem reed.

Dat was het moment voor de onderbewielde om fijn de vrachtwagen voor hem in te gaan halen. Dus lekker rucksichtlos naar links met die pruttel fiets. Als er dan getoeterd wordt, doe je toch je knipperlicht aan en duw je gewoon door. Je geeft ook geen gas bij om afstand te nemen, nee gewoon lekker met 95 op de teller doordoen.

Vervolgens gaat de duo-passagier nog even zeer vriendelijke gebaren zitten maken en dat was dan voor mij aanleiding om geen centimeter gas terug te nemen. Ik ben dan misschien wel fout als ik hem aan tik, maar van dit soort lui word ik zo ongelooflijk recalcitrant. Bovendien met 90+ op de teller heeft zo'n figuur er geen jota aan dat hij "gelijk" heeft, als hij om wat voor reden dan ook onderuit gaat is hij grondig de Sjaak. Of het nou mijn Twingo, de vrachtwagen rechts van ons of de middengeleider links is, een stuk leer gaat je niet redden.

Toen de motor de vrachtwagen nog geen anderhalve meter voorbij was ging het zonder pijl gewoon weer naar rechts. Het toeterconcert van de Scania leek ook gericht aan dovemansoren. Ook daar werd geen afstand genomen, uiteindelijk moest die trucker afremmen om nog te kunnen zien waar die motor voor zijn neus gebleven was.

Zelfmoordterroristen komen tegenwoordig ook al in het verkeer voor inderdaad...

Auto duwt motor voort over A28

https://www.nu.nl/binnenland/2882269/auto-duwt-motor-voort-a28.html
AMSTERDAM - Een automobilist heeft zaterdagochtend op de A28 bij Zwolle honderdvijftig meter lang een motorfiets voortgeduwd, zonder dat hij het door had.

De bestuurder van de motor en zijn passagier raakten lichtgewond en hoefden niet naar een ziekenhuis, meldt het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).

Het voorval vond omstreeks 09.00 uur plaats. De 20-jarige bestuurder van de auto wilde vanaf de middelste rijstrook uitvoegen. Hierbij reed hij tegen de achterkant van de motorfiets aan en duwde deze ongeveer honderdvijftig meter verder.

De 41-jarige bestuurder van de motor en zijn 45-jarige vrouwelijke passagier wisten op de motor te blijven zitten. De man en de vrouw hadden volgens het KLPD geen idee wat ze overkwam.

Pas toen ze op de linkerrijstrook tot stilstand kwamen en afstapten, zagen ze tot hun schrik dat ze waren aangereden door een auto. De bestuurder van de auto verklaarde door de zon te zijn verblind en de motorfiets niet te hebben gezien. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

20120811_0603823.jpg

20120811_7551140.jpg

Daar kwamen we inderdaad voorbij zaterdag. Bizar om te zien. Had echt even een wtf momentje om het zo maar eens populair te zeggen.

Huh? De automobilist had het niet door? En de motorrijder en passagier hadden het ook pas door toen ze stilstonden? Heeft niemand van deze personnen ogen of spiegels? Bizar verhaal dit...

Tja, als je niets ziet toch gewoon doorpruttellen met die taxi......

Over de schaduwen: je weet niet hoe lang er zat tussen de foto en het ongeluk. Qua tijdstip klopt het wel: 09:00 uur staat de zon in het oosten en de weg loopt daar richting het oosten.

Maar wat denk je van deze:

[size=x-small]klikkerdeklik[/size]

Wel weer sterotypebevestigend dat het een oude BMW is. ;)

Wel een triest verhaal. Helemaal als het idd om een wedstrijdje ging. Welke l*l doet dat nu binnen de BBK? Als het dan zo nodig moet neem dan een industrieterrein op zaterdagavond ofzo.

@rke: De weg loopt daar vrijwel exact N-O. Om 09:00 is de zon al bijna 3 uur op, dus al bijna halverwege het zuiden. Verblinding lijkt me dan vrij onwaarschijnlijk, maar goed, who knows. Ik heb er in ieder geval geen last van gehad. ;)

Ok, dat weet ik niet meer, het is al wat jaren terug dat ik daar regelmatig reed.

Auto-fan zei:
Wel een triest verhaal. Helemaal als het idd om een wedstrijdje ging. Welke l*l doet dat nu binnen de BBK? Als het dan zo nodig moet neem dan een industrieterrein op zaterdagavond ofzo.
Dat stereotype heb ik niet gelezen.

Zou Nederland ergens een amateur circuit moeten aanleggen, zoiets als de Nurburgring?
Een uitdagend stukje weg "in the middle of nowhere", een MacDonalds, een ehbo-post, een takelbedrijfje en een autorecycling bedrijf er naast.

rke zei:
Zou Nederland ergens een amateur circuit moeten aanleggen, zoiets als de Nurburgring?
Een uitdagend stukje weg "in the middle of nowhere", een MacDonalds, een ehbo-post, een takelbedrijfje en een autorecycling bedrijf er naast.

En natuurlijk een bedrijfje dat mooie tekstjes in een stukje natuursteen kan tikken, en eventueel een graafmachientje kan bijleveren.......:rolleyes:

Zelf behoorlijk in de fout en ik ben erg geschrokken.
Situatie Spoorovergang centrum Den Dolder, bij AH. Ik reed Den Dolder binnen, 30km-zone, richting spoor. Recht stuk weg. Direct na het spoor zou ik rechts afslaan richting AH. Dan kruis je dus het fietspad en voetpad. Nu is het zo dat ik al bij het naderen al inventariseer wat er loopt en fietst. Ik rij dan niet harder dan 30. Twee voetgangers, maar verder niets. De voetgangers moesten het spoor nog oversteken en ik sla dus rechts daarna naar AH in.

Boel geschreeuw..... bleek er plotseling een wielrenner naast me te zitten. Gelukkig remde die anders was het verkeerd afgelopen. Ik had de hele wielrenner niet gezien. Ik werd nog eens een keertje kwalijk toegeroepen door voetgangers. Ik was compleet van de kaart. Nu is het zo dat aan de andere kant van het spoor een zijweg is. Kwam hij daar vandaan? Ik ben niet helemaal gek.

Als je dit leest, beste wielrenner, sorry sorry sorry, mijn welgemeneende excuses. Ik weet nu dat ik veel beter spiegels moet kijken (autorijder met zonnebril in een donkere Toyota Camry spoorovergang Den Dolder vanmorgen)
Ik ben een half uur lang van slag geweest dat ik zo'n fout kon maken...

Heb ook wel eens bijna een wielrenner geraakt. Maar die gaan af en toe ook met snelheden waarmee je als automobilist geen rekening houdt. Wat natuurlijk wel zou moeten, maar dat terzijde. Niet goed, wel begrijpelijk.

Kan gebeuren Solo. Is niet zo vreemd dat je de wielrenner over het hoofd zag, want je verwachtte hem niet. Dat is psychologie en daar leidt (bijna) iedereen aan. In GB hebben ze daar een term voor...een "smidsy".."Sorry Mate I Didn't See You". En dat is bij jou ook gebeurd...

Gisteren bij wegmisbruikers hield onze Koos nog een rede over omgaan met fietsers. De vraag was waarom autorijders in verreweg de meeste gevallen als schuldige bij een fietsongeval werden aangewezen. Naast het feit dat een autorijder aan het stuur zit van een zwaar stuk staal, gaf hij ook als reden op dat automobilisten er rekening mee dienen te houden dat fietsers vaak zonder licht rijden en ondoordacht oversteken.

In de eerste plaats ben ik het daar zeker mee eens en wat er vanmorgen gebeurde is zonder discussie absoluut fout, maar ik heb het idee dat fietsers vaak denken een vrijbrief te hebben in hun weggedrag. Je hebt je gewoon aan de regels te houden. Maar, misschien een beetje flauw van me...

Ik zat vanochtend in precies zo'n situatie, maar dan als fietser. Ik reed over het fietspad naast een provinciale weg, tussen weg en pad ligt een groenstrook. Een Sprinter/LT-pick-up met aanhanger met kraantje erop wilde rechts een oprit naar een boerderij op. Blijft netjes op de weg staan, dus ik dacht dat de bestuurder mij goed in de gaten had. Niet dus, gaat precies op het moment dat ik daar langsfiets, de oprit op. Beide flink in de ankers, geen aanrijding en gelukkig een verontschuldigend gebaar van de chauffeur.

Ondanks dat ik dit soort situaties totaal onnodig vindt in NL (we zijn immers allemaal gewend aan fietsers en leren ook netjes over de schouder te kijken bij afslaan) en hier behoorlijk boos over kan worden, merk ik dat een verontschuldiging of een gebaar dat het niet ging zoals de bedoeling was, de zaak alweer kalmeert. Maar waarom niet dode hoek spiegels monteren op de bedrijfsbussen? Van die simpele dingen bij de Halfrods of Brezan, dat kost vrij weinig en maakt het zicht direct een stuk beter.

Waarschijnlijk rijd je ook wel auto $, en dan weet je ook heel goed dat we als automobilist behoorlijk schrikken van dit soort situaties. Ik kan met zoiets best wel zitten, want vroeg of laat.... gaat het wel fout. En dan heb je zoveel ellende.

Het rare is dat ik soms niet vertrouw op mijn rechterspiegel. Zie ik dan wel alles. Mijn sedan heeft een enorme achterstijl, dat is best lastig achterom kijken, je ziet lang niet alles.

@ Solo: Klopt, als bestuurder schrik je je het leplazerus. Maar ik kom zo vaak dergelijke situaties tegen waarbij de bestuurder totaal geen sjoege geeft en vervolgens gewoon doortuft, daar kan ik laaiend van worden. Ik heb al eens een topic geopend over de debiele situaties op het stuk weg door de weilanden dat ik fiets naar mijn werk, dat ging ook voornamelijk over het niet reageren. Maar je ziet het vaak bij busjes, die rechterkant is helemaal dicht en met een normale spiegel kom je dan niet ver. Een simpele extra spiegel is zo te koop.

Ik had het een poos terug met de C2. Bleek er een ligfietser met ongeveer de zelfde snelheid als ik al de hele tijd schuin achter me te rijden. In de spiegels zag ik hem niet (zit een groenstrook tussen weg en fietspad) en over de schouder ook niet, want zo'n ligfietser is laag. En die C2-achterruitjes helpen dan ook niet echt:

Advies aan bestuurders die het allemaal te laat zien: verder naar voren kijken en niet die paar meters voor de auto. Totaal oninteressant als je af moet slaan. Rijd je iets omver ? Dan heb je de laatste 5 seconden zitten slapen of heb je niet opgelet.
Ik rijd al ruim 25 jaar op deze manier en heb nog nooit een ander omver gereden...

Inmiddels 10 jaar terug heb ik zo een setje middenhandsbeentjes om zeep geholpen... Ik op de brommert op het fietspad, zware Mercedes (AA...) op de weg. Hij sloeg af en ik ramde de hele bijrijdersdeur in. Mijn hand over mn stokstuurtje heen gebogen, extra scharniertje gekregen. Schrik je wel van, en sinds ik mn autorijbewijs heb let ik wel extra op voertuigen met andere snelheden dan standaard fietsers!
Ik reed natuurlijk als snotjoch wel wat harder dan 45, maar het zal ook geen 70 geweest zijn :)

wibi zei:
Advies aan bestuurders die het allemaal te laat zien: verder naar voren kijken en niet die paar meters voor de auto. Totaal oninteressant als je af moet slaan. Rijd je iets omver ? Dan heb je de laatste 5 seconden zitten slapen of heb je niet opgelet.
Ik rijd al ruim 25 jaar op deze manier en heb nog nooit een ander omver gereden...
Heb ik weinig aan als die ligfiets zich schuin ACHTER mijn auto bevond...

God heeft je spiegels gegeven. Gebruik ze dan ook. Mocht je iets echt niet kunnen zien moet je even stoppen om zeker van je zaak te zijn...

Net zoals ik vind dat een bestelbus dode hoekspiegels dient te monteren, zul je als ligfietser jezelf ook wel wat duidelijker zichtbaar kunnen maken. Dan maar zo'n blij kinderachtig vlaggetje op je fiets monteren.

Helemaal mee eens ! Het is zien en gezien worden in het verkeer. (net zoals 'links knipperen'...sorry...kon het niet laten...)

wibi zei:
God heeft je spiegels gegeven. Gebruik ze dan ook. Mocht je iets echt niet kunnen zien moet je even stoppen om zeker van je zaak te zijn...
Door een groenstrook er tussen kon ik hem dus inderdaad niet zien in mn spiegels. En ik let het hele stuk van toch wel 200-300 meter op dat ik geen fietsers zie. Was dus zeker van mijn zaak, daar ik er niet op rekende dat er een ligfiets met 60-70 kmh aan komt zetten. Neemt overigens niet weg dat ik degene was die fout zat hoor.

Autowijden blijft lastig. Moet toegeven dat ik de fietser ook niet gezien zou kunnen hebben. Verwacht het onverwachte...

Ik heb niets tegen zijn persoon, maar hij heeft GL wel een beetje naar de afgrond gebracht. Door zijn onervarenheid.

Zojuist een 'leuk' gesprek gehad met 'oom agent' nadat hij een idiote actie uithaalt. Ik rijd op rotonde 3/4 rond en meneer neemt voorrang (vanaf half rond). Ik moet vol in de remmen en uiteraard claxonneer ik zoals ik dan meestal doe.

Meneer stapt uit en ik ook, ik begin met ' Dit lijkt me niet de juiste manier toch?' Hij : meneer u hoort geen voorrang op te eisen.
Ik: Pardon, ik hoor het te krijgen en als er gevaar dreigt claxonneer ik. Hij: U geeft extra gas bij en eist het op.
Ik: ik rem juist, om erger te voorkomen; als u achter me reed zag u mijn remlichten branden. Hij: U mag niet zo boos reageren.
Ik: met uw actie kunt u boze reacties verwachten. Hij: Laten we het houden op dat we beiden fouten hebben gemaakt.
Ik: nou, wat doe ik dan fout? Het lijkt me dat u toch een voorbeeldfunctie heeft?.
Hij stapt in en rijdt weg. (was overigens een politieauto met strepen op de deur).

Soms zou je willen dat we allemaal een GH cameraatje hadden. :D

Edit: typo

Helaas voor U, maar de agent heeft gelijk. Voorrang dien je te verlenen en niet op te eisen. Wellicht heeft de andere verkeersdeelnemer U domweg niet gezien en dan wordt voorrang verlenen heeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk........

Hij gaf toe mij wel te zien, en als ik gewoon op een rotonde rijd wat eis ik dan?

Wrangler zei:
...en als ik gewoon op een rotonde rijd wat eis ik dan?

Idd, zou je dan bij elke afrit moeten gaan stilstaan om te kijken of die knuppel wel netjes bij de haaientanden stopt? Op een rotonde en voorrangsweg mag je er toch redelijkerwijs van uitgaan dat je ook daadwerkelijk voorrang krijgt. Agent kan je nog meer vertellen, als ik het zo lees, is er totaal geen sprake van "voorrang opeisen" in deze situatie.

Wrangler zei:
Hij gaf toe mij wel te zien, en als ik gewoon op een rotonde rijd wat eis ik dan?
Voorrang en dat mag niet. Er zijn maar 3 uitzonderingen te bedenken van voertuigen die voorrang hebben. Een politie-, brandweer- of ambulancevoertuig met toeters en bellen...

§anitarium zei:
Wrangler zei:
...en als ik gewoon op een rotonde rijd wat eis ik dan?

Idd, zou je dan bij elke afrit moeten gaan stilstaan om te kijken of die knuppel wel netjes bij de haaientanden stopt? Op een rotonde en voorrangsweg mag je er toch redelijkerwijs van uitgaan dat je ook daadwerkelijk voorrang krijgt. Agent kan je nog meer vertellen, als ik het zo lees, is er totaal geen sprake van "voorrang opeisen" in deze situatie.

Precies! Lekkere actie van die 'agent' trouwens.

Iedereen op een rotonde heeft voorrang t.o.v. verkeer dat erop wil, gezien de haaietanden Wibi.

Terug
Bovenaan