Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

10 minuten warm draaien, vol gas weg proberen te rijden om vervolgens de Volvo V70 R van mijn overbuurman te schampen.
Sukkel...

GroteFoto-PWXRFMAO.jpg

Hier, in deze straat, erg vervelend. Iemand met een vorige generatie A4 die de auto dagelijks start en een half uur laat draaien. Hij rijdt er zelden mee. Dat irritante genagel van die pompverstuiver TDI'tjes. Goed voor het milieu én voor je auto. Idioot gedrag.

der Magistrat zei:
Hier, in deze straat, erg vervelend. Iemand met een vorige generatie A4 die de auto dagelijks start en een half uur laat draaien. Hij rijdt er zelden mee. Dat irritante genagel van die pompverstuiver TDI'tjes. Goed voor het milieu én voor je auto. Idioot gedrag.

Ach, ik heb een buur met zo'n ouwe Benz 190D, die doet hetzelfde. Zet de hele straat vol dieselwalm, en giet intussen een flesje water leeg in het koelsysteem. Ik kan best begrijpen dat iemand in deze tijden voor zo'n schraalhanzenauto kiest (een liefhebber is hij, heel duidelijk, niet), al gaat zo'n ouwe trage stinkbak mij wel erg ver. Maar als je de koeling niet eens laat repareren draait die auto uiteindelijk alleen maar sneller de vernieling in, toch? Of niet?

HVP zei:
Maar als je de koeling niet eens laat repareren draait die auto uiteindelijk alleen maar sneller de vernieling in, toch? Of niet?

Dat kan. Zeker als je met deze temperaturen water in je koelsysteem giet in plaats van koelvloeistof. Een collega van mij had eens een auto gekocht die het bij de eerste de beste koude dag begaf. Bleek er gewoon water in het koelsysteem te zitten. Nou ja, ijs dus.

Vandaag tot de conclusie gekomen dat op de handrem parkeren niet zo handig was. Dat was dus lachen toen ik weg wilde vanmiddag.
Ding natuurlijk niet los te krijgen. Rijden helpt ook niet echt als je wielen gewoon over de sneeuw glijden.
Geeft wel apart remgedrag als 1 wiel achter blokkeert, alsin dat wil je niet. Vervolgens besloot de abs het ook maar op te geven en in storing te gaan.
Eenmaal op asfalt ging de handrem wel los, maar de abs-storing bleef. Dus direct aan de andere kant weer terug de straat in.
Restart en alles leek weer normaal te werken.

Opvallend was, je raadt het nooit, dat veel mensen de sneeuw niet van het dak van hun auto hadden verwijderd.

Het is hier net 5 minuten geleden begonnen met sneeuwen, maar het blijft niet liggen. Dus van ondergesneeuwde auto's hebben we hier in het "warme" zuiden geen last.

Wat ook tamelijk idiote acties zijn met sneeuw als vandaag, fietsers en voetgangers gaan gewoon op de weg lopen / fietsen. Vroeger was je niet bang en liep je gewoon in de sneeuw op de stoep en als je niet kon fietsen op het fietspad ging je daar ook lopen. Tegenwoordig zijn mensen echt bang voor koude en natte voeten van sneeuw op de stoep of fietspad. Probleem is dat overige verkeer nu ook last van hen heeft, terwijl ze zelf er weinig mee opschieten. Bij flinke sneeuwlaag is de rijbaan ook glad, het sowieso ook voor automobilisten al erg uitkijken. Laat staan dat je achter fietsers of voetgangers moet blijven rijden omdat zij je ruimte en mogelijkheden beperken.

Te gek voor woorden!

R-W zei:
@magistrat, wat dan, gaan je geraniums er slap van hangen?

Ik denk dat die meer last van de vrieskou hebben.

Joël D. zei:
Als de weg schoon is en het fietspad niet, ga ik gewoon op de weg rijden hoor.

Ik ook. Al is het maar om te protesteren tegen de lakse stad/provincie om de fietspaden niet en de wegen wel te ontdoen van ijs en sneeuw.

Op de A59 vanmiddag: een BMW (uiteraard...) die het ondanks een licht wit wegdek nodig vond om 140 te rijden, en ook te bumperkleven bij mensen die vonden dat 100 a 110 ook wel hard genoeg was.

Vanmorgen heb ik overigens met de bezem eerst de hele auto sneeuwvrij gemaakt voordat ik vertrok :p

Wrangler zei:
Wat ook tamelijk idiote acties zijn met sneeuw als vandaag, fietsers en voetgangers gaan gewoon op de weg lopen / fietsen. Vroeger was je niet bang en liep je gewoon in de sneeuw op de stoep en als je niet kon fietsen op het fietspad ging je daar ook lopen. Tegenwoordig zijn mensen echt bang voor koude en natte voeten van sneeuw op de stoep of fietspad. Probleem is dat overige verkeer nu ook last van hen heeft, terwijl ze zelf er weinig mee opschieten. Bij flinke sneeuwlaag is de rijbaan ook glad, het sowieso ook voor automobilisten al erg uitkijken. Laat staan dat je achter fietsers of voetgangers moet blijven rijden omdat zij je ruimte en mogelijkheden beperken.

Te gek voor woorden!

Ja nu je het zegt. Mensen die op de rijbaan liepen. Wtf? Daar wil je toch juist niet lopen. Als zo'n bonk staal begint te glijden dan is het gedaan.
En als er plots iemand loopt is de kans best groot dat je plots hard moet remmen, met alle gevolgen van dien.

Als het trottoir netjes vlak is kun je er best over lopen. Maar hier in de buurt heb je ook een stukje waar je gewoon vanaf glijdt, zo schuin ligt het. Dan ga ik liever zelf maar vast op de rijbaan lopen.

Echt heel idiote dingen heb ik vandaag niet eens meegemaakt in de sneeuw. Wel heb ik vanmorgen genoten van al het fileleed op de radio, terwijl ik in een rustig tempo het traject Bodegraven-Amersfoort aflegde. In 75 minuten was ik op mijn werk. :cool:

R-W zei:
Zo'n diesel kan best een heel doordringend geluid maken voor omwonenden. Zeker als het een half uur lang is. Als er bij ons voor de flat meer dan een paar minuten een stationair staat te draaien ga ik naar buiten om er wat van te zeggen. Dikke jammer dat die bestuurder niet in de kou wil zitten, ik hoef niet met dat constante gedrein van zijn motor te zitten.

Mwoah, zo'n pompverstuiver tdi'tje is toch op iedere straathoek vertegenwoordigd? Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je daarvan je bed uittrilt oid. Tenzij er iets mis is met de uitlaat natuurlijk.

De Maserati Granturismo van een van mijn buren vind ik een stuk irritanter. Schitterende auto hoor, maar...Ook als buur er met max 30 de straat mee uitrijdt, komt er een oorverdovend gebrul uit. Gaat nergens over. En ik vrees dat z'n maker het nog zo bedoeld heeft ook, aangezien ik dit verschijnsel al vaker bij Maserati's geconstateerd heb. Sta ik in hartje Berlijn [size=x-small](hallo, groene umweltplakette)[/size] voor een stoplicht, PWOAAAAAPPPP...en er komt een Quattroporte -letterlijk- voorbij gekróóópen...Geinig voor een keertje -al vind ik het oprecht geen mooi geluid- maar dan wel graag vergezeld van een bijpassend tempo. Het is toch verdulleme geen afgetrapt GTI'tje ofzo? Als je het meerdere keren per dag/week hoort gaat het gewoon best wel irriteren. Hulde dan ook voor fabrikanten die zo'n "sportknop" in hun auto's monteren, waarmee je het uitlaatgeluid kunt aanpassen.

Startende motoren na hun winterslaap zijn ook irritant voor sommige mensen, net als dat er ook vast mensen zullen zijn die het geluid van een startende / optrekkende Ferrari F430 niet zullen kunnen waarderen (zoals mijn moeder, die heeft niks met auto's :) ).

Wij zijn 1x zondags om 6 uur 's ochtends weg gegaan met de Ferrari (op vakantie), dat vonden de buren inderdaad niet zo fijn. :)

Bij ons vorige huis hadden de achterburen een Porsche 930, die lieten ze ook altijd 10 min. warmdraaien voordat ze ermee gingen rijden, en een pokkeherrie wat dat ding maakte.....

Misschien is het een parketbezem, met extra zachte haren? ;)

Vanmorgen voegde iemand voor mij in op de A12 die volgens mij niet helemaal doorhad dat de weg inmiddels echt niet glad meer was. Ik kon niet naar links dus ben ik maar braaf ook even teruggezakt tot onder de 80 km/uur. :(

Ach ja. Zo heeft mijn buurman tegenwoordig een 'antieke' Audi 80 quattro. Zo'n vierkant ding die mooi is van lelijkheid. Hij heeft hem voor de hobby, beetje sleutelen, beetje 'rallyrijden' in het weekend. Dat ding heeft eigenlijk standaard modder op het dak liggen, dus die auto wordt wel goed gebruikt. Alleen start het oude beestje wat lastig en vooral ook met het nodige kabaal. Da's niet zo lekker als ik 's zaterdags wil uitslapen en hij om 8 uur op pad gaat. Maar ach, als je daar niet tegen kunt moet je in een hutje op de hei gaan wonen.

Blijft overigens vervelend, mensen die niet even de moeite nemen om hun auto sneeuwvrij te maken. En dat niet iedereen daar zo secuur in is als ik dat zie ik dan ook nog wel door de vingers. Niet iedereen maakt bijvoorbeeld z'n motorkap en dak schoon. Ok. Maar neem dan op z'n minst de moeite om al je ramen schoon te maken (dan zie je nog eens wat) maar ook je achterlichten! Dan zie IK nog eens wat. Gisteren reed er ook weer zo één. Toevallig was het derde remlicht wel sneeuwvrij, maar verder was het praktisch onmogelijk om de verschillende lichtsignalen te onderscheiden. Onbegrijpelijk.

Mergelsberg zei:
R-W zei:
Zo'n diesel kan best een heel doordringend geluid maken voor omwonenden. Zeker als het een half uur lang is. Als er bij ons voor de flat meer dan een paar minuten een stationair staat te draaien ga ik naar buiten om er wat van te zeggen. Dikke jammer dat die bestuurder niet in de kou wil zitten, ik hoef niet met dat constante gedrein van zijn motor te zitten.

Tja, dikke jammer voor jou dan dat je het niet wil horen... Wat is dat nou voor een argument?
Zo lang het niet op idiote tijdstippen gebeurt, kan het mij niet zo boeien eigenlijk. Wil je geen geluid om je heen, is er vast ergens in 'the middle of nowhere' wel iets te vinden voor je.

Tjonge jonge, zo lui. Hoeveel werk is dat nou? In deze straat, dezelfde Audiman, maakte zijn raam schoon met de ruitenwissers. Niet erg effectief en ook dat zorgde weer voor 'omgevingsgeluid'.
@R-W: Ik kan er best tegen, maar ik kan het tegelijkertijd wel vervelend vinden. Onnodig gedoe. Zo kan je immers alles relativeren: hoezo idiote actie, er gebeurde toch geen ongeluk?

Met de ruitenwissers kan prima hoor :T
Deden we altijd bij de vw/audi dealer, net zolang sproeien tot je wat zag, ging prima binnen 2 minuten!

Terence zei:
Deden we altijd bij de vw/audi dealer, net zolang sproeien tot je wat zag, ging prima binnen 2 minuten!

Service van de VAG dealer, Auto voor onderhoud, worden even vakkundig de ruitenwissers vernietigd, kunnen ze je gelijk een paar nieuwe aansmeren.

Ben ik dan echt zo zuinig op mijn spullen??

1: Motor starten (heel slecht ik weet het, maar die ouwe ascona beslaat anders als er geen warme lucht voorhanden is)
2: ruiten krabben
3: voorzichting met de krabber de ruitewissers lostikken met de ijskrabber.
4: plaats van de ruitenwisser krabben.
5: zorgen dat ik RUIM voldoende zicht rondom heb, al is het maar voor de Veilgheid.

Ik ken ook mensen, (mijn schattige buurmeisje die even vakkundig bijde ruitewisserbladen van hun wisser rubber had ontdaan door de wisser aan te zetten met flinke vorst (-8 toen) bijvoorbeeld)

Willem

Willem

vectra V6 zei:
1: Motor starten (heel slecht ik weet het, maar die ouwe ascona beslaat anders als er geen warme lucht voorhanden is)
En je denkt echt dat die lucht op deze manier warm wordt binnen die enkele minuten die je buiten staat te krabben?

vectra V6 zei:
Ik ken ook mensen, (mijn schattige buurmeisje die even vakkundig bijde ruitewisserbladen van hun wisser rubber had ontdaan door de wisser aan te zetten met flinke vorst (-8 toen) bijvoorbeeld)
Ach, gelukkig waren het de wisserbladen maar. Het doorbranden van een ruitenwissermotor lijkt me minder prettig.

@ §anitarium:

Motor starten voor het krabben:

Euh ja, er komt na het krabben werkelijk lauwe lucht uit de roosters, en de ramen zijn alweer knap ontdaan van condens als ik klaar ben met krabben.
De praktijk zegt dus wat anders dan wat jij denkt.

Als ik eerst zou krabben en dan wegrijden, kan ik halverwege de straat alsnog stoppen om de ramen droog te vegen, aan het eind van de straat weer een keer stoppen om dat te herhalen.

Voor mij blijft eerst starten dan krabben toch effectiever.

ruitenwissermotor:

Vervangen van de RW motor van een van mijn Opels is peanuts, en voor een paar 10tjes (prijs van een setje goede wisserbladen) heb je weer een prma exemplaar.

bij de toyoto van de buurmeid zou dat een knap ander verhaal wezen, die moet je dan half uit elkaar slopen om erbij te komen, dan zijn ze nog eens nergens 2e hands te vinden, omdat er ongeveer iedere maand wel wat aan elk onderdeel van zo'n Japanner wat gewijzigd word., dat zou dus inderdaad niet leuk zijn voor haar.

@vectra, tenzij er in je ascona iets van een voorverwarming zit, kan het niet zo zijn dat een ijskoude motor lauwe lucht blaast.
@magistrat, omgekeerd kan je ook van alles een punt maken. Niet zo op letten, is de irritatie ook een stuk minder.

De Opel 1.6S (16SV voor de kenners) smallblock motor warm vrij vlot op, zelfs op de 900 toeren die deze op de automatische choke draait.

Willem

R-W zei:
@vectra, tenzij er in je ascona iets van een voorverwarming zit, kan het niet zo zijn dat een ijskoude motor lauwe lucht blaast.
Ik denk dat in mijn Yaris ook geen voorverwarming zit, maar binnen enkele minuten stationair draaien komt er uit mijn ventilatieroosters ook lauwe lucht. Ooit startte ik, met als doel direct te krabben en weg te gaan, maar ik raakte met iemand aan de praat. Vijf minuten later hoefde ik niet meer te krabben, omdat de voorruit en de zijruiten ijsvrij waren.

haha, dan heb ik mijn Vectra nog, die heeft nog geen minuut nodig om lauwe lucht te blazen...

Heerlijk zo'n dikke 6pitter, lekkerveel cilinders die warmte produceren.

willem

Ik moet bekennen dat ik ook al start voordat ik ga krabben... als ik dat niet doe, beslaat alles zo gauw ik instap.

at is inderdaad het probleem, kan dan alsnog niet wegrijden, omdat de boel weer dichtslaat, dat is dan ook de enige reden omm alvast te starten voor het krabben.

willem

Krabben doe ik toch al niet (wil geen krassen op de ramen). Start eerst de auto, dan even buiten met de spuitbus (soms met een rubber vegertje) en paar min. later wegrijden.

Starten idd tegen het beslaan (soms zelfs opvriezen) aan de binnenkant.

Ik start ook de Jeep voor het krabben, om bovengenoemde redenen maar ondanks het alu V8blok duurt het toch echt even voordat er lauwe lucht binnenkomt. Daarbij vindt de climate control ook dat het de eerste korte tijd na het starten niet nodig is om te blazen en begint daarmee pas als er idd lauwe lucht voorhanden is. Hebben jullie cc's dat niet?

Mijn ECC begint gewoon op de laatst gekozen snelheid te blazen, direct na het starten, als je dan op knopje voorruit drukt gaat ie in stand 9 volgas draaien, moet je m weer terugtikken naar stand 3 of 4

De Ascona's hebben geen ECC, die moet ik zelf aanzetten, Verntilator op standje 1, warm koud op Sambal, standenschuif (hadden ze toen nog) op voorruit.

Willem

vectra V6 zei:
Terence zei:

Service van de VAG dealer, Auto voor onderhoud, worden even vakkundig de ruitenwissers vernietigd, kunnen ze je gelijk een paar nieuwe aansmeren.

Een op zich logische redenatie, maar helaas niet juist. Alleen met huurauto's.

R-W zei:
Daarbij vindt de climate control ook dat het de eerste korte tijd na het starten niet nodig is om te blazen en begint daarmee pas als er idd lauwe lucht voorhanden is. Hebben jullie cc's dat niet?

Zeker, daarom handmatig vol op de voorruit :)

Ook eerst starten, anders werkt de voorruitverwarming niet... :D Voordat je de zijruitjes gekrabt hebt is de voorruit wel schoon.

Net even wezen kijken voor een Vectra-B 2.5 V6 voor een vriend van me, stond te koop voor te veel in poeldijk.

Op de terugweg op de A4 Delft > Den haag, komt er zo'n nieuwe volvo dacht S50of S60 iets in die trant.

Komt vnaaf rijswijk / delft de snelweg op ik reed al op de middelste baan ivm ruimte maken voor de invoegers, knalt ie m er zo voor zeg, tis dat ik naar links kon.. (al seinend met grootlicht).

Stereo type lease rijder, Arm in het raam, Knalrechtdoor blijven turen..

Willem

R-W zei:
Ik start ook de Jeep voor het krabben, om bovengenoemde redenen maar ondanks het alu V8blok duurt het toch echt even voordat er lauwe lucht binnenkomt. Daarbij vindt de climate control ook dat het de eerste korte tijd na het starten niet nodig is om te blazen en begint daarmee pas als er idd lauwe lucht voorhanden is. Hebben jullie cc's dat niet?
In de basis wel, maar als ik m op de voorruit zet gaat'ie wel maximaal aan. Daarnaast kan ik de cc altijd handmatig overrulen.

R-W zei:
Ben je ook wel blij mee als je in de auto zou zitten. IJskoude lucht over je handen geblazen krijgen is niet echt prettig, dan maar even geen lucht. Maar zoals gezegd kun je 'm op de voorruit zetten en dan gaat-ie wel blazen.

meeuw zei:
Krabben doe ik toch al niet (wil geen krassen op de ramen). Start eerst de auto, dan even buiten met de spuitbus (soms met een rubber vegertje) en paar min. later wegrijden.

Starten idd tegen het beslaan (soms zelfs opvriezen) aan de binnenkant.
Krassen vallen op zich wel mee, kwestie van een niet te harde krabber. Oud bankpasje oid doet wonderen: zijn zeker niet te hard en krabben best goed. Typisch geval van een object met twee doelen: één waarvoor het bedacht is, en één waar het ook voor gebruikt kan worden. ;)

Mergelsberg zei:
Dikke jammer dat die bestuurder niet in de kou wil zitten, ik hoef niet met dat constante gedrein van zijn motor te zitten.
Oh, dat soort types..

Ik zou je ff aankijken, zo van "wat zegt/moet ie"... "Oh zo een"
En dan zou ik weer verder gaan met wat ik deed, maar mijn motor blijft in ieder geval aan..

Terug
Bovenaan