Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

RotondeDElzinga_zps48d15dee.png

Zo moet je toch rijden (rode lijn)?

Nee, het maakt toch niet uit dat je op het laatste moment pas afslaat? Mits je de ruimte daarvoor hebt dan.
Ik vraag me bij de actie van de rode lijn echter wel altijd af of iemand, zoals de groene auto rechtsonder, dan wel voorrang gaat verlenen. Dat moet ie immers omdat jij al op de rotonde rijdt. In de praktijk zie ik dit niet altijd terug. Mensen die toch de rotonde oprijden, omdat jij 2 tellen daarvoor toch op die andere rijstrook reed.

Paulus0013 zei:
Ik verbaas me er zelfs over dat je deze vraag stelt.

Nou ja, ik heb zelf geleerd om bij 3/4 rond de binnenste baan te gebruiken. Dat je dan bij het afslaan zelf degene op de buitenste baan voor moet laten was mij wel duidelijk, maar degene 'hoort' daar dan eigenlijk (omdat hij/zij ook 3/4 rond gaat) niet te rijden. Toch?

D. Elzinga zei:
Paulus0013 zei:
Ik verbaas me er zelfs over dat je deze vraag stelt.

Nou ja, ik heb zelf geleerd om bij 3/4 rond de binnenste baan te gebruiken. Dat je dan bij het afslaan zelf degene op de buitenste baan voor moet laten was mij wel duidelijk, maar degene 'hoort' daar dan eigenlijk (omdat hij/zij ook 3/4 rond gaat) niet te rijden. Toch?
Je doet alleen daar geen 3/4e maar 3/5e van deze rotonde.

Rode lijn is wel het netste, maar alsnog mag je verkeer dat de blauwe lijn volgt niet hinderen: je wisselt van baan...

N11 bij Bodegraven

Het was vanmiddag, even voor half 5. Ik reed de N11 bij Bodegraven af (ik kwam uit Alphen a/d Rijn) en kwam zo bij de rotonde onder de N11. Die neem ik dan 3/5, Bodegraven in.
Tot mijn verbazing zag dat over de oprit naar de N11 die overgaat in een oprit naar de A12 mij een auto tegemoet kwam. Dan ben je echt knetter. De automobilist die achter mij reed op de rotonde moest die oprit op. Het laatste wat ik zag waren zijn remlichten, toen zat ik onder het viaduct en zag dus niets meer, maar het zal dus wel goed gegaan zijn.

Wat bezielt mensen om een oprit als afrit te gebruiken? Goed, het zou 5 minuten omrijden zijn geweest voor de betreffende persoon. Even een retourtje Nieuwerbrug.

Onbegrijpelijk hoe dom mensen kunnen zijn als het gaat om uitwijken voor een hulpdienstenvoertuig. Reed zonet in de spits op een stuk 80 weg van circa 2 kilometer, ik had eerder al blauwe zwaailichten achter mij gezien en nu was die vrij dicht bij mij. Er zaten nog zo'n 4 auto's tussen mij en de ambulance. Tot mijn verbazing zie ik degene die achter mij reed zijn knipperlicht naar rechts aan doen en gaat vervolgens half gebakken in de berm stil staan. De auto die daar weer achter zat moest ook remmen want hij kon er niet langs door de tegenliggers. Uiteindelijk stond diegene dus half links op de weg en diegene die daar weer achter zat stond half midden op de weg, allemaal stil... Uiteindelijk knalde de ambulance er snel bij langs (Q7) en kwam hij mij pas voorbij toen ik bij de afslag voor het stoplicht stond te wachten o_O

Inderdaad onbegrijpelijk :(! GAS geven...mag je een keer te hard rijden doet niemand het. Op een geschikte plek (net als jij dus Zevens) het voertuig van de rijbaan verplaatsen zonder hinder te veroorzaken voor andere weggebruikers...

Om ruimte te kunnen maken voor hulpverleningsvoertuigen die met toeters en bellen onderweg zijn waar je op dat moment geen ruimte voor kan maken. Staat hierboven ook, maar dan makkelijker omschreven...

Ehhh, nee, strikt genomen mag het nog steeds niet. Je moet ze de ruimte geven wanneer dat enigszins mogelijk is, maar dat is nog geen vrijbrief om de verkeersregels aan je laars te lappen. Als je geflitst wordt ben je gewoon het haasje. Van een agent zul je, als je het een beetje netjes houdt, ws niet gauw een bekeuring krijgen.

Is niet waar, want ze hebben een tijd en kunnen afleiden dat daar op dat moment een hulpverleningsvoertuig met toeters en bellen reed op het moment dat je geflitst werd.(wellicht met een 'black-box) ? De bekeuring wordt dan teniet gedaan. Anders ging er ook niemand meer aan de kant bij een kruising met rood-licht flitsers. (bij rood uiteraard). Dat kan nooit de bedoeling zijn...

Wacht even, nu niet appels met peren vergelijken.

Discussie is: mag je de maximumsnelheid overschrijden als er hulpverleningsvoertuig met zwaailicht en sirene achter je zit?
Antwoord naar mijn mening: nee, er staat nergens in de wet dat je de maximumsnelheid mag overschrijden in dit geval.

Dat het wordt gedoogd door oom agent als je even wat gas geeft omdat over 500 meter bijvoorbeeld een 2e baan erbij komt en de andere weghelft vol kan ik begrijpen. Maar beter is gewoon snelheid minderen en naar rechts sturen, dan kan het hulpverleningsvoertuig gewoon netjes door het midden rijden.

De andere discussie is: mag je door rood rijden als er een hulpverleningsvoertuig met zwaailicht en sirene achter je zit?
Antwoord naar mijn mening: nee, er staat nergens in de wet dat je door rood licht mag rijden in dit geval. Echter een kanttekening: als jij 10 meter naar voren kan rijden om plaats te maken moet dat wel. En dan kan je met gegronde redenen in bezwaar gaan.

WAT TE DOEN BIJ EEN AANKOMEND HULPVERLENINGSVOERTUIG?
Op basis van onafhankelijk onderzoek adviseert het NIFV de volgende 10
gedragsregels toe te passen bij een aankomend hulpverleningsvoertuig:
1. Kijk regelmatig in uw spiegels en zorg dat u oplet tijdens het rijden.
2. Blijf kalm en raak niet in paniek als je een voorrangsvoertuig waarneemt.
3. Denk na wat u gaat doen en anticipeer tijdig.
4. Wees voorspelbaar: laat merken dat u het voorrangsvoertuig hebt
opgemerkt en geef aan wat u gaat doen.
5. Maak ruimte zodra het kan.
6. Blijf rijden en volg uw weg als u geen ruimte kunt maken.
7. Als er een baan vrij is, laat deze dan vrij.
8. Ga niet plotseling remmen.
9. Wijk niet uit naar gevaarlijke plaatsen, zoals de berm, en rijdt geen
kruispunt op bij rood licht.
10. Overtreed in principe geen verkeersregels.

@9: rustig over de streep rijden en ruimte maken. zelfs bij een flitskast..
@10: het kan dus wel..

Vaak kan het gewoon binnen de regels, maar ondanks dat het niet mag zou ik de regels ook wel buigen als dat veilig, zonder paniek en zonder onnodig risico kan. Je wilt er natuurlijk niet voor zorgen dat er nog een ambulance moet komen en/of in dit topic genoemd worden. ;) Die paar seconden die je een ambulance geeft kan een hoop verschil maken, en dat is mij dan wel een boete waard mocht het zover komen. Uiteraard zou ik wel bezwaar maken, maar mocht dat niet toegekend worden is dat gewoon jammer maar helaas. De volgende keer zou je het zelf kunnen zijn die hulp nodig heeft, en dan ben je erg blij dat die ambu er die paar seconden eerder kan zijn...

@wibi: dit zijn gedragsregels, geen wet. Het mag dus niet, maar in de praktijk zal (hopelijk) gezond verstand voorrang krijgen op de wet.

Als ik voor het rode licht sta en achter mij komt een voertuig van de hulpdiensten met
zwaailichten en sirene, mag ik of moet ik dan door het rode licht rijden om doorgang te
verlenen?

Politiewoordvoerder Peter van Raaij antwoordt: „Artikel 1, onderdeel van het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) leert ons wat een
voorrangsvoertuig is: een motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als
bedoeld in artikel 29 van het RVV 1990. Daar staat:
'Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ziekenauto's
en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen
hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige
hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen'.
Artikel 50 RVV 1990 stelt dat alle weggebruikers hen voor moeten laten gaan. De
term 'voor laten gaan' is door de wetgever bewust gekozen om aan te geven dat de
ene weggebruiker in zijn voortgang prioriteit heeft boven de andere weggebruiker.
Tot zover de theorie. Nu de praktijk. Je staat voor het rode licht. Er komt een ziekenauto
aan. Wat te doen?
Het antwoord is: voorzichtig plaats maken voor de ziekenauto en desnoods door rood
rijden. Je pleegt dan wel een overtreding, maar de hulp die aan iemand in nood moet
worden geboden is belangrijker.
Je zult beslist geen bekeuring krijgen. Wie geflitst wordt door de roodlichtcamera, hoeft
ook niet bang te zijn. De camera maakt namelijk twee foto's en zal opmerken dat er
sprake is van een uitzonderlijke situatie.”

Wel grappig want 3 kilometer terug reed diezelfde bestuurder ook al achter mij en toen moesten we wijken voor een brandweer. Ook daar deed hij hetzelfde alleen reed hij nu niet de berm in, dit deed ik toen ook omdat er geen tegenliggers aankwamen alleen was de grote brandweerauto niet zo snel. Tegen de tijd dat hij bij mij was (en ik 40 reed waar je 80 mag) kwamen er net weer tegenliggers aan. 500 meter verderop was er een afslag naar links dus trok meteen een sprint waarna ik heel stiekem het verdrijvingsvlak op reed voor de afslag :rolleyes:

Maar goed wat diegene achter mij nou steeds bezielde snap ik echt niet, stil gaan staan op een 80 weg in een drassige natte berm?

Ik mis even je punt wat je wilt zeggen Wibi, volgens mij is het precies hetzelfde als ik zeg in andere woorden. Een linkje als bron is altijd fijn trouwens.

Gisteravond, de bocht van de A1 naar de A10-Oost.

Gezellige linksplakker in de bocht, beetje extra remmen, keurig 65 rijden... Ik heb tweemaal een lichtsignaal gegeven, daarna ben ik er maar rechts langs gegaan. Even later rijd ik ongeveer 120 op een rustige A10, komt er een kerel naast me rijden die gebaart dat ik ff moet dimmen (ofzo). Vervolgens smeert ie m met ruim 140 de nacht in.
Ik heb nou niet kunnen zien of dat ook de auto was die achter me zat toen ik rechts ging inhalen. Het zou goed kunnen want mijn achterligger is er niet rechts langs gegaan, die had wat vertreging.

Maar mij gebaren dat ik me koest moet houden en vervolgens met 40kmph te hard verdwijnen, ik vind het typisch :D

Ach ja, het kan ook andersom. Zo reed ik deze week op een weg met een dubbele rijstrook, die uiteindelijk overgaat in een enkele baan voor rechtdoor en een baan voor rechtsaf. Het is op die plek in de spits redelijk druk, dus met een vooruitziende blik zorg ik er in dat geval voor dat ik al tijdig de rechter baan kies. Naast mij reed een troela die er wat minder kijk op heeft, letterlijk en figuurlijk. Allereerst kun je je afvragen wat ze op de linkerbaan deed, want van echt doorrijden was geen sprake. Maar mevrouw moest blijkbaar ook rechtsaf. Ze reed een halve autolengte voor/naast me, en in plaats van nog even een plek af te dwingen met een knipperlichtje wordt gewoon het stuur bijgetrokken. (n) Waarschijnlijk zat ik net in de dode hoek van de spiegels, maar dat kan natuurlijk geen excuus zijn. Ik kon nog net op tijd ingrijpen door te remmen en van haar weg te sturen (ging allemaal net goed, centimeterwerk), heb haar vervolgens even getrakteerd op een toeterconcert met bijbehorende lichteffecten. Iets verder op reed ik weer naast haar en kon dus nog even een laatste reactie plaatsen in de vorm van een boos gezicht. Blijkbaar had ze geen idee wat ze aan het doen was, in plaats van een gepast 'sorry' kwam er meer zo'n reactie als 'wat loop je nou associaal te toeteren'...

Ah dode hoeken... hebben wij laatst ook mee te maken gehad:

Rijden door Maastricht waar wegwerkzaamheden zijn, richting noorden. Komt vlak voor de stoplichten bij de Geusselt een auto ineens naar rechts (wij rijden links). De auto was aan het inhalen ging dus sneller... maar op het moment dat hij naar rechts komt, gaat hij van het gas waardoor hij weer naast ons komt rijden. Was even schrikken als je nauwelijks meer ruimte rechts hebt door de afscherming aldaar. Gelukkig had m'n vriendin 't in de gaten.

Op toeteren werd maar traag gereageerd... aangezien deze persoon ook bij de stoplichten zelf zonder richting aan te geven nog even 4 stroken opschoof naar links, zal het wel iemand geweest zijn die aan het zoeken was.

Op een of andere manier heb ik hier ook altijd mot.

Ik voeg uit zodra ik kan. Maar wanneer auto's voor me een baantje naar rechts opschuiven haal ik ze in. Er zijn ontelbaar veel haastige types die denken dat zodra de strook rechts erbij is gekomen iedereen naar rechts gaat. Zonder kijken duiken ze van de A10 de afslag A1 op. Liefst op het laatste moment. Gisteren kneep ik m wel redelijk toen een verlengde bestelbus dat flikte, die heeft echt geen zicht waar ik rijd. En toch met zo'n voertuig onder je kont als een idioot rijden. :T

Zollie zei:
Op een of andere manier heb ik hier ook altijd mot.

Ik voeg uit zodra ik kan. Maar wanneer auto's voor me een baantje naar rechts opschuiven haal ik ze in. Er zijn ontelbaar veel haastige types die denken dat zodra de strook rechts erbij is gekomen iedereen naar rechts gaat. Zonder kijken duiken ze van de A10 de afslag A1 op. Liefst op het laatste moment. Gisteren kneep ik m wel redelijk toen een verlengde bestelbus dat flikte, die heeft echt geen zicht waar ik rijd. En toch met zo'n voertuig onder je kont als een idioot rijden. :T

Misschien gewoon braaf even rechts blijven rijden dan? Zeker als je weet dat je daar 'altijd mot hebt'.

Door dat jij niet een baan naar rechts opschuift, als deze er bij komt, maar links blijf hangen, maak je in feite de tweebaans uitvoegstrook nutteloos.

Zollie zei:
Gisteravond, de bocht van de A1 naar de A10-Oost.

Gezellige linksplakker in de bocht, beetje extra remmen, keurig 65 rijden... Ik heb tweemaal een lichtsignaal gegeven, daarna ben ik er maar rechts langs gegaan. Even later rijd ik ongeveer 120 op een rustige A10, komt er een kerel naast me rijden die gebaart dat ik ff moet dimmen (ofzo). Vervolgens smeert ie m met ruim 140 de nacht in.
Ik heb nou niet kunnen zien of dat ook de auto was die achter me zat toen ik rechts ging inhalen. Het zou goed kunnen want mijn achterligger is er niet rechts langs gegaan, die had wat vertreging.

Maar mij gebaren dat ik me koest moet houden en vervolgens met 40kmph te hard verdwijnen, ik vind het typisch :D

deWit zei:
Dan zie je maar wat jouw gedrag bij andere weggebruikers oproept. ;)

Die bocht is gewoon prima door te rijden, tenzij je Bob TDI heet :T
Altijd linksplakkers, ik ga er tegenwoordig ook gewoon maar rechts omheen,

FrankTDI zei:
Door dat jij niet een baan naar rechts opschuift, als deze er bij komt, maar links blijf hangen, maak je in feite de tweebaans uitvoegstrook nutteloos.

Linkshangen? Inhalen! Wanneer een langzamere weggebruiker voor me naar rechts schuift haal ik m in, zoals het heurt.

En waarom nutteloos? Langzamer verkeer rechts, sneller verkeer links. De stroom auto's is niet afhankelijk van de traagste weggebruiker, dus het heeft nut. Dat mensen denken dat ze zonder kijken kunnen uitvoegen vind ik storend, mijn gedrag op dit punt lijkt me niets op aan te merken. Als er niemand is om in te halen ga ik uiteraard meest rechts rijden, dit komt alleen niet heel vaak voor, druk stukje..

Onbegrijpelijk hoe dom mensen kunnen zijn als het gaat om uitwijken voor een hulpdienstenvoertuig.
Breek me de bek niet open o_O
Sommige mensen veranderen in ware clowns die het spoor opeens compleet bijster zijn.
En waarom vraag ik me dan af? Je bent toch aan het autorijden, onderdeel daarvan is dat je weet wat er om je heen gebeurt.

Ik ben ook weleens ergens afgeslagen waar ik niet moest zijn. Jammer dan, dan rijd ik een rondje daar en ga ik weer verder.
Je hebt mensen die steevast hun route blijven aanhouden, 10 inritten voorbij rijden en dan in paniek raken, want die ambulance rijdt nog steeds achter ze. Mij verbaast het niet, zeker niet als mensen op de autosnelweg nog durven te stoppen om een afslag te nemen.
Als mensen zichzelf nu eens ondergeschikt zien/maken aan het geheel, dan zou alles een stuk vloeiender gaan.

https://goo.gl/maps/Dhqjc

Vast punt waar mensen op het punt van de blauwe Zafira gaan stilstaan en wachten totdat er niemand rijdt. Vaart maken en invoegen!

Terence zei:
Ik mis even je punt wat je wilt zeggen Wibi, volgens mij is het precies hetzelfde als ik zeg in andere woorden. Een linkje als bron is altijd fijn trouwens.

Mooi toch ? :D Zijn we het een keer met elkaar eens !
Linkje kan ik niet plaatsen daar dit een nog niet afgerond onderzoek betreft, waarbij de lijst gebruikt wordt. Alleen de lijst kon ik gebruiken; de rest niet...

R-W zei:
Wat op zich niet heel vreemd is als ze je idd echt niet gezien heeft ;)
Ik heb daar nog over na zitten denken, en ik ben bang dat dat inderdaad het geval is geweest. Maar hoe blind ben je dan? Ok, een auto missen kan gebeuren. Maar als je plotseling een toeterende bumperklever op je trekhaak hebt terwijl jij van baan wisselt, zou er dan niet ergens een belletje gaan rinkelen?

Laatste keer dat ik iemand bijna gesneden heb was een motorrijder. Ik haalde een vrachtwagen in op de snelweg, ter hoogte van de oprit van een tankstation. Dus terwijl ik weer naar rechts wou (ik kon duidelijk zien dat ik de vrachtwagen voorbij was) doemde er ineens een motor achter me op. Die was blijkbaar net ingevoegd voor die vrachtwagen. Oeps! Scheelt dat ik altijd richting aan geef, dus ook bij het terug gaan naar de rechterbaan. Waarschijnlijk heeft'ie daar op kunnen anticiperen. Gelukkig maar...

wibi zei:
Inderdaad onbegrijpelijk :(! GAS geven...mag je een keer te hard rijden doet niemand het. Op een geschikte plek (net als jij dus Zevens) het voertuig van de rijbaan verplaatsen zonder hinder te veroorzaken voor andere weggebruikers...

Ben ik ook wel benieuwd naar of het officieel mag?
Ik had een tweetal weken terug, reed ik rustig 50 op een 50 weg, aan allebei de kanten hoge stoepranden en geen mogelijkheid van die weg af te rijden voor een tijdje en toen zag ik dat er in de verte een ambulance met lichten en geluidjes in de achteruitkijk spiegel opkomen, mijn enigste optie om hem niet te hinderen was dus gas te geven en heb dat maar gedaan.

Heb het ook ooit gehad dat bij een smal straatje uit de laatste afslag een ambulance met geluid en lichtjes uit kwam gereden, toen was ook mijn enigste optie om gas te geven en bij de eerstvolgende mogelijkheid een afrit in te slaan.

Maar ja of het mag of niet, als je zelf in de ambulance gewond zou liggen zou je het ook niet op prijs stellen als deze gehinderd zou worden, dus als ik geen optie heb om ruimte te maken blijf ik kiezen voor de optie om het gaspedaal in te drukken :)

Ook ik stond een keer vooraan bij een verkeerslicht toen ik via mijn spiegels al lang van te voren een politieauto met zwaailichten zag opdoemen. Achter mij stond ook nog een rijtje auto`s dus ik had nog even tijd om te beslissen wat ik zou gaan doen. Natuurlijk hoopte ik dat het verkeerslicht op groen zou springen maar dat gebeurde helaas niet. Toen de politieauto dus achter ons zat ben ik een stukje door rood gereden om schuin om de hoek (ik was bijna rechtsaf geslagen) van het kruispunt te gaan staan. Ik had al meteen in de gaten dat dit niet werkte want mijn achterliggers konden er niet langs dus ben ik maar vol door rood gereden, wel heel voorzichtig overigens.

Op dat moment was ik echter ook gefocust op de route die ik wilde nemen want ik sloeg linksaf terwijl het handiger was geweest om gewoon rechtdoor te gaan en een rondje te rijden. Daarbij reed ik ook nog een straat in waar ik niet in mocht wat ook de bedoeling was (ja, ik weet dat het niet mocht natuurlijk) maar niet met politie achter mijn kont aan. Zowel voor die overtreding als het rode licht heb ik niks over gehoord, dus zolang je ze maar niet hindert zullen ze de meeste overtredingen wel door de vingers zien.

Ook ik rij echt wel voorzichtig over de streep/door rood om een hulpverleningsvoertuig niet te hinderen. Bijvoorbeeld hier: https://goo.gl/maps/HsJWk
Linksaf vrij, rechterdoor 2 banen vol, ik sta links en ben de laatste in de rij. Achter mij komt een ambulance en dat stoplicht ging niet op groen springen. Kon precies naar links rijden, doorgereden door rood en schuin voor de andere auto's gezet. Ambulance kon er dankbaar door zonder stoppen :)

309 Turbo zei:
wibi zei:

Ben ik ook wel benieuwd naar of het officieel mag?
Ik had een tweetal weken terug, reed ik rustig 50 op een 50 weg, aan allebei de kanten hoge stoepranden en geen mogelijkheid van die weg af te rijden voor een tijdje en toen zag ik dat er in de verte een ambulance met lichten en geluidjes in de achteruitkijk spiegel opkomen, mijn enigste optie om hem niet te hinderen was dus gas te geven en heb dat maar gedaan.

Heb het ook ooit gehad dat bij een smal straatje uit de laatste afslag een ambulance met geluid en lichtjes uit kwam gereden, toen was ook mijn enigste optie om gas te geven en bij de eerstvolgende mogelijkheid een afrit in te slaan.

Maar ja of het mag of niet, als je zelf in de ambulance gewond zou liggen zou je het ook niet op prijs stellen als deze gehinderd zou worden, dus als ik geen optie heb om ruimte te maken blijf ik kiezen voor de optie om het gaspedaal in te drukken :)

Denk wel dat het mag om de simpele reden dat je geen 28km/u gaat rijden op een 30km/u weg als er een ambulance achter je rijdt en je geen uitweg hebt. Dit door bomen, stoepranden, muren enz.. Als die weg nog een kilometertje doorloopt kan de patient dood zijn, omdat een 'eikel' niet doorrijdt...(no offense !;))

Nee het wordt juist afgeraden om 'volgas' voor een ambulance uit te rijden.
Juist om te voorkomen dat je op een auto/fietser/whatever klapt die plots een kruising oprijdt ofzo.

Maar misschien kan iemand met een onderbouwd antwoord komen, want iedereen gooit nu een mening neer.

Net flink geschrokken.

Reed met de Dai over een provinciale weg met tegenliggers, gaat er iemand vanaf de andere kant inhalen.
Iemand die mij niet gezien had, ook al was mijn verlichting aan en prima in orde.

Kon kiezen tussen een frontale aanrijding of de berm.
Heb voor het laatste gekozen...

Paulus0013 zei:
Nee het wordt juist afgeraden om 'volgas' voor een ambulance uit te rijden.
Juist om te voorkomen dat je op een auto/fietser/whatever klapt die plots een kruising oprijdt ofzo.

Maar misschien kan iemand met een onderbouwd antwoord komen, want iedereen gooit nu een mening neer.

Het is het simpel: je moet voorrang verlenen aan een hulpverleningsvoertuig met toeters en bellen. Daarnaast zijn er een aantal richtlijnen en gedragsregels. Zoals niet vol gas voor de ambulance uitrijden.

Gisteren en vandaag 2 stommiteiten van anderen meegemaakt, ging door mijn toedoen gelukkig goed.

Gisteren:
Op stuk waar A1 overgaat in A35, linkerbaan is daar de invoegstrook, 2 rechterbanen gaan over naar 1 rechterbaan en 1 uitvoegstrook (afslag).
Ik rijd op links, achter en voor andere auto's, als er van rechts veel auto's naast komen rijden. Prima iedereen blijft netjes in zijn / haar baan, totdat een vrachtwagen van de rechtse rechterbaan naar midden wil. Auto daar achter raakt in paniek en ziet geen andere oplossing dan richting mij (we rijden spiegel aan spiegel). Ik wijk uit richting vangrail en claxonneer dat het niet kan omdat ik daar rijdt.
Vervolgens remt hij toch om de vrachtwagen ruimte te geven en gooit vervolgens de auto achter mij de linkerbaan op. Dat terwijl hij claxonneert naar mij en met groot licht seint, uit onvrede dat ik blijkbaar in de weg zat. Ik kon geen kant op!

Vanavond rijd ik rechtdoor over rotonde en wordt bij 1e afslag volledig gemist door oud 'zak' die me gewoon niet ziet. Kon wederom op de claxon en in de remmen, om erger te voorkomen. Het wordt tijd dat de dagen weer langer licht hebben, zodat meer mensen zien wat ze doen en zien wat niet kan.
Heb geen zin om zelf in het ziekenhuis te liggen (zeker nu ik al 3 weken lang 2 x per dag op bezoekuur kom) GRRRRR

Fijn zo'n loonwerker in de straat... Lekker om 20.30 gaan staan claxonneren met de lucht hoorn. Fijne jongens die van Jan van Vulpen. Nu ligt de baby van de benendenburen weer te janken terwijl het net lekker rustig was in de flat.

Mergelsberg zei:
Fijn zo'n loonwerker in de straat... Lekker om 20.30 gaan staan claxonneren met de lucht hoorn. Fijne jongens die van Jan van Vulpen. Nu ligt de baby van de benendenburen weer te janken terwijl het net lekker rustig was in de flat.
En heb je hem dat ook verteld?

Voorrangsregels blijken ook nog steeds erg lastig.

Vanmiddag reed ik op een smalle polderweg, en er kwam mij in de verte een auto tegemoet rijden.

Dit is een weg met tevens om de zoveel honderd meter een zogenaamde passeerplaats om tegemoetkomend verkeer de ruimte te geven.

Aan zijn kant van de weg liepen enkele voetgangers hem tegemoet.

Ten eerste reed hij al een passeerplaats voorbij, en besloot deze tegemoetkomende bestuurder de voetgangers voorbij te gaan op het moment dat we elkaar genaderd waren, en hij dus op mijn weghelft kwam.

Ik reed al rustiger omdat ik al twijfelde of hij wel voorrang ging verlenen, ben nog naar rechts de zachte blubberige berm ingedoken maar dat kon niet voorkomen dat onze auto's elkaar schampten. Hij alleen krassen, ik een kleine deuk boven mijn wielkast en ook mijn velg is beschadigd.

Het irritante was ook nog eens dat de bewuste bestuurder boos uitstapt en mij van van alles en nog wat beschuldigt en meent dat ik had moeten stoppen "omdat hij die voetgangers wel voorbij moest gaan, omdat hij ze moeilijk omver kon rijden".

Ik rijd dan wel een oude Toyota Corolla, en de schade is niet echt noemenswaardig (al moet ik m'n auto voor de zekerheid wellicht toch opnieuw laten uitlijnen) maar baal er toch flink van.

Had hij die voetgangers dan maar plat moeten rijden van jou? ;)

Serieus: zoiets is gewoon balen. Niet eens zozeer vanwege het geld, maar vanwege het zinloze ervan.

Carfanatic zei:
Had hij die voetgangers dan maar plat moeten rijden van jou?

hij had ook kunnen stoppen.

Dat was ook mijn beargumentatie, maar hij vond - schijnbaar - dat hij niet (op tijd) kon stoppen of hij was er misschien oprecht van overtuigd dat hij voorrang had.

Terug
Bovenaan