Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Vannacht een meisje op een rotonde op de fiets. Dus ik rem af, steekt ze haar middelvinger op. Nou prima joh, dan kan ik ook aso doen. Ding even de toerenbegrenzer ingejaagd, spinnende banden en de turbo laten afblazen. Die was nog best vlug de rotonde af. o_O
Er zijn ook gewoon momenten dat als mensen er om vragen dat ze het kunnen krijgen natuurlijk.

Een ander ding wat ik nooit snap als ik in Breda op stap ben, is de plek van de taxistandplaats aan de rand van het centrum. Er zijn dagen dat er zoveel taxi's staan dat ze op de stoep staan of midden op de weg. Moet dat allemaal maar normaal gevonden worden?

Paulus0013 zei:
Vannacht een meisje op een rotonde op de fiets. Dus ik rem af, steekt ze haar middelvinger op. Nou prima joh, dan kan ik ook aso doen. Ding even de toerenbegrenzer ingejaagd, spinnende banden en de turbo laten afblazen. Die was nog best vlug de rotonde af. o_O
Er zijn ook gewoon momenten dat als mensen er om vragen dat ze het kunnen krijgen natuurlijk.

Een ander ding wat ik nooit snap als ik in Breda op stap ben, is de plek van de taxistandplaats aan de rand van het centrum. Er zijn dagen dat er zoveel taxi's staan dat ze op de stoep staan of midden op de weg. Moet dat allemaal maar normaal gevonden worden?

En dat heeft net zijn rijbewijs terug? Ga je snel schamen man! Als je niet tegen een middelvinger kunt, moet je gewoon verplicht op cursus (via CBR). o_O

LoveMyJeep zei:
Soloman zei:
Ik moest nog even een paar boodschappen doen bij de AH tegenover ons. Ik woon aan een lange weg. Terug, donker regen, zebrapad. Een auto kwam aanstormen en ik hoorde hem met heel veel lawaai snel opschakelen. Dat was anderhalve kilometer voor me. Het was donderdend lawaai. Ik zag de koplampen met enorme snelheid op me afkomen en uit het geluid op te maken had hij (vrouwen doen dit niet, alleen halve zolen) het gas op de bodem. Misschien nemen jullie me het kwalijk, maar ik ben midden op de weg blijven staan met de armen wijd.

Het gegil van de remmen was vreselijk en meneer raakte een stoeprand. Hij kwam er nog goed van af. Als hij over de kop was geslagen? Als hij afgevoerd moest worden met een ambulance? Ik zou er geen seconde om rouwen. Dit is trouwens wel het ergste dat ik heb meegemaakt als voetganger.

Ik snap best dat zoiets je kwaad maakt en je er iets aan wil doen, maar wat je doet is gewoon strafbaar... Afgezien van het feit dat ik nooit geloof dat het je niets zal doen als blijkt dat, zoals Carkiller al aangeeft, een derde partij er de dupe van wordt, ben je voor de wet gewoon schuldig aan het veroorzaken van een ongeval en als het goed tegenzit misschien zelfs (poging tot) doodslag. Zelfs als die ander veel te hard reed. Sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen is prima, maar zo'n actie is minstens net zo dwaas als het gedrag van degene die je "een lesje wilt leren". Je had vast lekker geslapen als daar waar hij de stoeprand raakte net een kind had gefietst of zo....o_O

En geloof je nou echt dat die bestuurder er minder agressief van gaat rijden?

Maar het past wel in dit topic, dat wel...

Ik kan niets anders zeggen dat ik het helemaal met je eens ben. Ik heb er over nagedacht en inderdaad, de risico's die ik nam waren te groot. Ik wil mezelf niet goedpraten, eerder andersom, maar de snelheid schatte ik op 120 km/u. Op een 30 km-traject. Het was woede dat ik voelde. Hoe kan iemand zoiets doen?

kwam afgelopen week iemand tegen die een boek aan het lezen was tijdens het fietsen, de armen over het stuur en het boek in de handen. en dat dan midden in het centrum waar het 's ochtends druk is met lossende vrachtwagens, bussen, fietsers en wandelaars. o_O

Heerlijk ontspannen, een boek lezen op de fiets. Gelukkig kijken medeweggebruikers wel uit... :confused:

Wrangler zei:
Paulus0013 zei:

En dat heeft net zijn rijbewijs terug? Ga je snel schamen man! Als je niet tegen een middelvinger kunt, moet je gewoon verplicht op cursus (via CBR). o_O
Ach wat een zuurpruim. Je kunt het leven ook wel iets té serieus nemen zeg.
Ik kan er prima tegen hoor, maar soms kan een corrigerende (lees schrik) werking ook geen kwaad voor baldadige jeugd. Ze hoeven ook weer niet te denken dat alles zomaar kan. Het is niet zo dat ik haar omver gereden heb ofzo.

Ik heb ook slechte ervaringen met fietsers op rotondes, en dan vooral met het ontbreken van licht. Jaren geleden, ging bijna heel verschrikkelijk mis, als er geen abs op mijn auto zat. Regen, midden in de nacht, gelimmend asfalt, weinig licht. En daar was ze, zonder licht met een zwarte jas en dito broek. Ik dacht in een flits, ik ben te laat. Heb het rempedaal bijna kapot getrapt, gelukkig is er zoiets als abs, anders wat het slecht afgelopen. Ze moet het gemerkt hebben, de noodstop, maar het interesseerde haar geen moer. Dat vond ik heel erg.

Valt me trouwens op dat de helft van de fietsers zonder licht rijdt. Als je er iets over zegt ben je een oude zijkerd. Waarom controleert de politie dit niet meer?

Toevoeging: Ik heb zelf mijn fiets onder handen laten nemen vlak voor de herfst toen mijn licht het liet afweten. Alles laten vervangen met lamp voor en achter, allebei zonder snoeren, met batterijtjes, makkelijker kan niet. Heerlijk systeem, knopjes aan en je hebt gewoon een verlichte fiets. Kosten: 60 euri! En je bent klaar.

Zo moeilijk is het toch niet?
(Dat is wat ik denk als ik die sukkels zonder licht zie fietsen)

Paulus0013 zei:

Waarom stak dat meisje haar middelvinger naar jou op?

Paulus0013 zei:
Wrangler zei:
Paulus0013 zei:

Ach wat een zuurpruim. Je kunt het leven ook wel iets té serieus nemen zeg.
Ik kan er prima tegen hoor, maar soms kan een corrigerende (lees schrik) werking ook geen kwaad voor baldadige jeugd. Ze hoeven ook weer niet te denken dat alles zomaar kan. Het is niet zo dat ik haar omver gereden heb ofzo.

Maar gelijk heeft hij wel. Met zo'n aktie maak je je geen steek beter dan diegene waar je je zelf aan ergert.

Soloman,

Dat van die fietsers en verlichting kan ik alleen maar beamen. Ik rij iedere dag in het donker op een weg waar zeer weinig straatverlichting is, waar het echt donker is. Het verbaast me keer op keer dat ik fietsers tegenkom zonder lamp. Of een of andere knipperende gloeiende spijker. Is het inderdaad zo moeilijk om goede lampen op de fiets te zetten? Met de huidige ledlampen moet het toch een eitje zijn om iets meer te hebben dan een klein lullig lampje wat lijkt op een katteoog in het donker.

Boppie zei:
Soloman,

Dat van die fietsers en verlichting kan ik alleen maar beamen. Ik rij iedere dag in het donker op een weg waar zeer weinig straatverlichting is, waar het echt donker is. Het verbaast me keer op keer dat ik fietsers tegenkom zonder lamp. Of een of andere knipperende gloeiende spijker. Is het inderdaad zo moeilijk om goede lampen op de fiets te zetten? Met de huidige ledlampen moet het toch een eitje zijn om iets meer te hebben dan een klein lullig lampje wat lijkt op een katteoog in het donker.

Dat kan zeker, al heeft het wel een prijs. Ik heb diverse fietsen met goed tot zeer goed licht, maar per fiets zit er ook voor 80 tot 100 euro aan verlichting op. Goede batterijlampen geven ook wel veel licht, al moet je daar wel tijdig de batterijen wisselen. En daar gaat het fout. Donderdag haalde ik nog iemand in met een kwalitatief prima Axa Omega achterlicht waar zo'n lullig rood hanglampje aan hing te bungelen. In plaats van dat de axa even nieuwe batterijetjes krijgt, is het blijkbaar makkelijker er zo'n knakending aan te hangen.

Wat veel fietsers zich niet realiseren is dat er veel meer licht op straat is gekomen en dat dat paradoxaal genoeg in het nadeel werkt. Fietsers vallen compleet weg in het overige lichtgeweld. Een fietser die voor jou oversteekt, met een xenon-auto op de andere rijbaan, valt volledig weg. Ook beseffen veel fietsers niet dat een lampje dat nog redelijk licht lijkt te geven vanuit een auto met natte ramen niet meer is dan een gloeiende spijker.

Vanmiddag schrok ik ook eventjes van een fietster zonder licht. Het was al donker en het regende aardig. Reed in een 30km zone en ik wil de rotonde opdraaien, ik zie nergens lampen of iets en ook door mijn deurraam zag ik niks. Mevrouw zat precies in die strook van de voorruit (dat schuine ding aan beide kanten, dat onding.. :D). Gelukkig heb ik een goede reflex :) Mevrouw lachte nog even twijfelend waarna ik even een knipper deed met groot licht..

Maar nu had ik ook nog een idiote actie van mezelf. Er is een bepaald stuk snelweg waarbij mensen het nodig vinden om ~1 kilometer voor de afrit alvast 90 te gaan rijden. Toegegeven het is verstandig een beetje gas terug te nemen voor je die strook opduikt maar ze kunnen daar altijd mooi overdrijven. Nu besloot ik er eens niet achteraan te jakkeren (toevallig moet ik die afslag altijd hebben) en de zaak eens in te halen. Helaas kwam ik tot de veronderstelling dat er een aardig treintje bumperklevende 90 rijders reed en heb dus op het laatste moment met 125 (120 toegestaan) mezelf ertussen gepropt de uitvoegstrook op (n) Heb er waarschijnlijk nog wel een opname van..

Aan het verkeer deelnemen is ook een kwestie van interactie. Ik krijg steeds meer het gevoel dat fietsers niet aan deze interactie deelnemen. Het elkaar aanvoelen in het verkeer (wat gaat die auto doen, heeft hij me gezien, het aanvoelen dat een auto van baan gaat wisselen, of niet van plan is te stoppen, het hoort er allemaal bij), blijkbaar hebben ze daar maling aan. Het valt me ook altijd weer op dat ze hogelijk verbaasd reageren als je ze aanspreekt.

Soloman zei:
Aan het verkeer deelnemen is ook een kwestie van interactie. Ik krijg steeds meer het gevoel dat fietsers niet aan deze interactie deelnemen. Het elkaar aanvoelen in het verkeer (wat gaat die auto doen, heeft hij me gezien, het aanvoelen dat een auto van baan gaat wisselen, of niet van plan is te stoppen, het hoort er allemaal bij), blijkbaar hebben ze daar maling aan. Het valt me ook altijd weer op dat ze hogelijk verbaasd reageren als je ze aanspreekt.

Klakkeloos van de stoep de weg opdonderen is er ook zo een. Maakt niet uit of jij daar net rijdt met je auto, auto`s doen geen pijn.

Ik krijg de indruk dat fietsers wel degelijk deelnemen aan deze interactie. "O, die automobilist heeft mij gezien, dan kan ik nu doen wat ik wil, want hij wil mij toch niet platrijden." "Ja, die auto kan nog remmen als ik nu oversteek, dus doe ik dat."

s velthuis zei:
Goede batterijlampen geven ook wel veel licht, al moet je daar wel tijdig de batterijen wisselen. En daar gaat het fout. Donderdag haalde ik nog iemand in met een kwalitatief prima Axa Omega achterlicht waar zo'n lullig rood hanglampje aan hing te bungelen. In plaats van dat de axa even nieuwe batterijetjes krijgt, is het blijkbaar makkelijker er zo'n knakending aan te hangen.
Ja, dat is makkelijker. En stukken goedkoper. In twee jaar tijd heb ik 4 keer de batterijen moeten vervangen, zonde van het geld en voor het milieu. En de keren dat ik met donker fiets zijn in een jaar ongeveer op 1 hand te tellen. Echt supermakkelijk is het ook niet, er komt een schroevendraaier aan te pas. Daar heb ik geen zin in als ik een kappersafspraak heb en er pas dan achter kom dat de batterijen weer op zijn. Dus gebruik ik nu zo'n ledlampje, wat overigens net zoveel licht geeft (je hebt meerdere varianten). En die monteer ik goed, namelijk zodat ie vastklemt en naar achteren blijft schijnen. Bonus: batterijtje blijft bij mijn gebruik jaren goed.

bat zei:
s velthuis zei:
Goede batterijlampen geven ook wel veel licht, al moet je daar wel tijdig de batterijen wisselen. En daar gaat het fout. Donderdag haalde ik nog iemand in met een kwalitatief prima Axa Omega achterlicht waar zo'n lullig rood hanglampje aan hing te bungelen. In plaats van dat de axa even nieuwe batterijetjes krijgt, is het blijkbaar makkelijker er zo'n knakending aan te hangen.
Ja, dat is makkelijker. En stukken goedkoper. In twee jaar tijd heb ik 4 keer de batterijen moeten vervangen, zonde van het geld en voor het milieu. En de keren dat ik met donker fiets zijn in een jaar ongeveer op 1 hand te tellen. Echt supermakkelijk is het ook niet, er komt een schroevendraaier aan te pas. Daar heb ik geen zin in als ik een kappersafspraak heb en er pas dan achter kom dat de batterijen weer op zijn. Dus gebruik ik nu zo'n ledlampje, wat overigens net zoveel licht geeft (je hebt meerdere varianten). En die monteer ik goed, namelijk zodat ie vastklemt en naar achteren blijft schijnen. Bonus: batterijtje blijft bij mijn gebruik jaren goed.

Pas op hoor, zo meteen moet je nog de trappers bewegen o_O

Soloman zei:
Heerlijk systeem, knopjes aan en je hebt gewoon een verlichte fiets. Kosten: 60 euri! En je bent klaar.
Voor €60 had ik een hele 'nieuwe' fiets met werkende verlichting... o_O Toen ik de koplamp per ongeluk sloopte kocht ik bij de Action voor €2 een nieuwe dynamoaangedreven versie, aansluiten kostte een kwartiertje en ik had weer verlichting. Voor- en achterlamp met batterijtjes kosten misschien een paar euro meer en zijn nog makkelijker te bevestigen.

60 euro voor wat lampjes, wat een oplichting... :rolleyes:

s velthuis zei:
Wat veel fietsers zich niet realiseren is dat er veel meer licht op straat is gekomen en dat dat paradoxaal genoeg in het nadeel werkt. Fietsers vallen compleet weg in het overige lichtgeweld. Een fietser die voor jou oversteekt, met een xenon-auto op de andere rijbaan, valt volledig weg. Ook beseffen veel fietsers niet dat een lampje dat nog redelijk licht lijkt te geven vanuit een auto met natte ramen niet meer is dan een gloeiende spijker.

Hoeveel mensen zouden er überhaupt aan het verkeer deelnemen die zich hun eigen (on)veiligheid realiseren? En hoeveel die dat niet af en toe vergeten?

De meeste mensen denken volgens mij niet in termen van "veiligheid". Een van de mooiste voorbeelden heb ik ooit meegemaakt toen ik net rijinstructeur was. De thuishulp van mijn moeder had toen een computerprobleempje en ik ben redelijk goed met PC's dus wilde daar wel naar kijken. Dus toen ze klaar was bij haar in de auto gestapt en meegereden naar haar huis. Na het instappen direct, soort van reflex zeg maar, de gordel gepakt en daarbij keek ze me zo aan van "vertrouw je me niet? Oh ja, rijinstructeur." Zelf liet ze de gordel af.
Bij haar thuis probleempje verholpen en weer terug in de auto, haar kleine zoontje (jaar of 4) mee. Ik pak weer de gordel, zij nu ook en stamelt "ja, misschien staat er politie". En zo brengt ze me weer terug, met haar zoontje los achterin tussen de voorstoelen staand...

Want je gordel draag je voor de politie en je krijgt toch geen ongeluk, dus waarom zou je je kind veilig vervoeren? o_O:(

Veel mensen weten op de achtergrond wel wat ze fout doen of hoe ze het zouden moeten doen, maar verstoppen dat achter vreemde uitvluchten om zichzelf en anderen voor de gek te houden. Met als gevolg dat áls ze met hun fout geconfronteerd worden, ze vaak kwaad en agressief reageren op de agent of medeweggebruiker die dat doet...

Makkelijk om een goed antwoord te geven op de vraag: "vertrouw je me niet ?".. "Jawel, maar de anderen op de weg niet."...vandaar de gordel.

Als kleine dreumes zei ik al "mama waarom draag je je gordel niet?". Inmiddels aardig wat jaren verder doet ze het wel.
Ik heb het mezelf direct aangeleerd vanaf rijles 1. Net zoals ik bv altijd de verlichting aan heb. Geen gedoe meer van aan- of uitzetten bij tunnels of donkere wegen. Iets anders wat ik me altijd afvroeg tijdens rijlessen was al dat gedoe over kijken. Ik dacht altijd dat ik dat toch niet meer zo extreem zou doen zodra ik het rijbewijs zou hebben. Het tegendeel blijkt juist. Ik kan me er ook mateloos aan irriteren als de ramen beslaan en mijn zicht daardoor sterk afneemt, waar anderen soms doorrijden alsof er niets aan de hand is.

Ow en nogmaals deel ik de mening niet over fietsers die jullie kennelijk missen. Ik heb die ervaring kennelijk nog niet opgedaan ofzo?

MWH zei:
Soloman zei:
Heerlijk systeem, knopjes aan en je hebt gewoon een verlichte fiets. Kosten: 60 euri! En je bent klaar.
Voor €60 had ik een hele 'nieuwe' fiets met werkende verlichting... o_O Toen ik de koplamp per ongeluk sloopte kocht ik bij de Action voor €2 een nieuwe dynamoaangedreven versie, aansluiten kostte een kwartiertje en ik had weer verlichting. Voor- en achterlamp met batterijtjes kosten misschien een paar euro meer en zijn nog makkelijker te bevestigen.

60 euro voor wat lampjes, wat een oplichting... :rolleyes:

was incl. grote beurt (ketting spannen en olieen, remmen nakijken)

Ik heb de lampen er af laten slopen, incl dynamo (want die was ik zat) en er nieuw spul op laten zetten.
Fiets is een Gazelle Orange. geen fietsje van 100 euri.

Iedereen die bij mij in de auto zit draagt een gordel. Je vraagt het vriendelijk en ze doen het. Ooit 2x een discussie gehad en de keuze was simpel: om of eruit. Beide keren gingen ze gewoon om.

Terence zei:
Pas op hoor, zo meteen moet je nog de trappers bewegen o_O
Probeer tegenwoordig nog maar eens een fiets te kopen met een ouderwetse dynamo. Daarnaast geeft dat achterlampje verrassend veel licht. Beter dan menig/elk dynamoaangedreven lampje dat ik heb gehad.

Los daarvan doe ik aan wielrennen en mountainbiken, over mijn trapvemrogen hoef je je geen zorgen te maken. ;)

Ach ja, fietsers. Ik kan me er soms behoorlijk aan irriteren, zeker de naar school fietsende jeugd van een jaartje of 14. Blijkbaar is er een ongeschreven regel die stelt dat hoe minder wegenbelasting je betaalt, hoe meer je de weg mag claimen. En dan rijd je er weer eens achter/naast/tussen met je auto, en dan ga je eens te rade: was ik zelf zoveel beter op die leeftijd? Het antwoord werkt altijd behoorlijk relativerend. En fietser in combinatie met regen is helemaal feest: verlichting of niet, ze gaan in één streep op hun doel af, liefst waterdicht ingepakt. Dus ja dat je die auto dan niet ziet en/of hoort, je kunt het ze misschien niet eens kwalijk nemen. Zeker in de regen laat ik fietsers vaak voor gaan. Meestal pakken ze zelf die voorrang wel trouwens (al dan niet terecht), de rest heeft dan mazzel. Niemand staat graag dakloos in de regen te koekeloeren.

Als ik fietsers zie die ik rare en/of gevaarlijke dingen doen zijn dat meestal mannen van middelbare leeftijd.

Gisteren nog een automobilist gehad op het takenhofplein de rotonde 3/4 nam en daarbij de hele tijd aan de buitenkant bleef rijden. Het mag, maar of het zo slim is om zo te rijden. Hij of zij had dan bijna ook een ongeluk in zij of haar toyota yaris.

Terence zei:
Iedereen die bij mij in de auto zit draagt een gordel. Je vraagt het vriendelijk en ze doen het. Ooit 2x een discussie gehad en de keuze was simpel: om of eruit. Beide keren gingen ze gewoon om.
Of vragen of de rest even uitstapt, aandringen met de mededeling "je gaat die gordel echt nodig hebben, geen zin in bloed op m'n bekleding/dashboard" en daarna de krachten die vrijkomen bij een 0 - 30 - 0 demonstreren. Iedereen die ik tot zover tegengekomen ben was na de demonstratie genezen... :D
[size=x-small]edit: Nederlandsch is best moeilijk...[/size]

nappa zei:
Gisteren nog een automobilist gehad op het takenhofplein de rotonde 3/4 nam en daarbij de hele tijd aan de buitenkant bleef rijden. Het mag, maar of het zo slim is om zo te rijden.

Mag dit ? Is dit weer iets nieuws ? (dat ze maar richting aan gaan geven...)

Gisteravond, N59, Zierikzee->A29. We reden op het laatste stuk voor knooppunt Hellegatsplein (dat ligt daar geloof ik). Je mag er 100 km/uur, maar absoluut niet inhalen. Het regende behoorlijk dus ik had mijn snelheid iets aangepast naar ruim 90 op de teller van de Zafira.
Gevolg: een of andere seatrijder meende dat het inhaalverbod voor iedereen behalve voor hem gold en ging er gewoon voorbij...

Omdat er geen sprake was van een beetje regen, maar van regen die je het zicht benam. (Ter indicatie: de ruitenwisser stond toen nog net op gewoon continu, nog geen minuut later stond hij op zijn snelste stand.)

Gelukkig hebben we in Nederland enige vrijheid om onze snelheid te bepalen. In dit geval reed iets meer dan 90 een stuk relaxter dan 100 km/uur.

wibi zei:
nappa zei:
Gisteren nog een automobilist gehad op het takenhofplein de rotonde 3/4 nam en daarbij de hele tijd aan de buitenkant bleef rijden. Het mag, maar of het zo slim is om zo te rijden.

niks nieuws. Het takenhofplein is een rotonde met maar 1 grote rijstrook en niet zoals bij veel andere grote rotondes die meerdere rijstroken hebben.

deWit zei:
Omdat er geen sprake was van een beetje regen, maar van regen die je het zicht benam. (Ter indicatie: de ruitenwisser stond toen nog net op gewoon continu, nog geen minuut later stond hij op zijn snelste stand.)

Gelukkig hebben we in Nederland enige vrijheid om onze snelheid te bepalen. In dit geval reed iets meer dan 90 een stuk relaxter dan 100 km/uur.

We hebben in Nederland inderdaad enige vrijheid om onze snelheid te bepalen. Misschien flauw dat ik je bericht in twijfel trek...

over fietsers gesproken. Zag iemand met een fiets aan de hand over de A2 rennen. En later dit tafereel.
P1030203_zps14b83561.jpg

Zullen zich wel kapot geschrokken zijn.

Terence zei:
deWit zei:

We hebben in Nederland inderdaad enige vrijheid om onze snelheid te bepalen. Misschien flauw dat ik je bericht in twijfel trek...
Misschien wel ja. ;)

En zelfs als iemand op dat stuk rijdt als een slak is het nog een lompe actie om over een dubbele doorgetrokken streep in te gaan halen.

wibi zei:
nappa zei:

Op een ander forum was er een discussie over een aanrijding tussen twee auto`s op een rotonde. Deze aanrijding kwam doordat de auto die op de binnenste baan reed er vanuit ging dat de auto op de buitenste baan ook rechtdoor zou gaan, niet dus. Volgens velen die daarop reageerden was de auto op de binnenste baan volledig schuldig want je mag de rotonde gewoon driekwart nemen als je op de buitenste baan rijdt. Behalve dan als er duidelijke pijlen op het wegdek staan.

Momenteel heb ik het theorie gedeelte voor het busrijbewijs (D) achter de rug en volgens de instructeur moet je wel gek zijn om met zo`n voertuig de binnenste baan te nemen als je de rotonde driekwart wilt nemen. Zie maar eens met een vrachtwagen (theorie geldt zowel voor bus als vrachtwagen) van de binnenste baan op tijd naar de buitenste baan te komen. En je kan ook nooit zien of een auto niet aan een inhaalactie begonnen is want rechts inhalen mag natuurlijk ook nog eens op een rotonde.

Vandaag reed ik in Hattem. Naast het hoge water en het pittoreske dorpje viel me nog iets op. Of beter gezegd, iets niet. Het was al donker en ineens zag ik een Mini Cooper S (nieuw model) die vrolijk rondreed zónder enige vorm van verlichting. Zelfs de dagrijlichten werkten niet ...

deWit zei:
Terence zei:
deWit zei:

Misschien wel ja. ;)

En zelfs als iemand op dat stuk rijdt als een slak is het nog een lompe actie om over een dubbele doorgetrokken streep in te gaan halen.

Achja, ik heb het wel eens 50 meter te vroeg gedaan, nog net doorgetrokken streep. 1 auto voor mij die 60 rijdt waar 80 is toegestaan en 1 auto achter mij. Half 4 's nachts. Geen andere auto's voor 2 km. Dus? Inhalen en gas geven. Dat deed de auto achter mij ook en zelf via de vluchtheuvel links...toen ben ik maar in de ankers gegaan en heb m'n bon geaccepteerd.

Hier is er eentje 2 weken geleden dwars over de rotonde gegaan:

foto3_zpsba7cf78b.jpg

Vannacht op de A16 ter hoogte van Lage Zwaluwe heeft er ook iemand iets niet helemaal goed gedaan denk ik. Er stond politie en er was brandweer onderweg. Al reed die brandweerwagen wel een beetje idioot ver om om te draaien. Hij had beter die 50m achteruit over de vluchtstrook kunnen rijden ipv helemaal naar Dordrecht, daar keren en waarschijnlijk dan ergens 3 afslagen (en 20km) verder wéér keren om aan de goede kant uit te komen. Hij kwam vanaf de A17/59, dan heb je de lange bocht de A16 op en er was schijnbaar iets net links van het viaduct. De invoegstrook begint pas een stukje verder. Om daar nu enkele kilometers voor om te gaan rijden :confused:

Ach ja, als je mensen hebt die niet goed uitkijken heb je zo nog meer hulpdiensten nodig. Dus dan maar even iets omrijden, he?

nappa zei:
wibi zei:
nappa zei:

niks nieuws. Het takenhofplein is een rotonde met maar 1 grote rijstrook en niet zoals bij veel andere grote rotondes die meerdere rijstroken hebben.

Nou... Dat gaat voor het Keizer Karelplein wel op en tot voor een paar jaar terug ook voor het takenhofplein. Echter, de toegangswegen tot die laatste hebben tegenwoordig wel degelijk vaak met aangegeven rijrichtingen. Als je op de middelste baan staat, kun je inderdaad 3/4 rond en daar moet je verdomd goed voor oppassen als je zelf links staat en rechtdoor verder gaat, zoals mag volgens de pijlen. Maar de rijstroken rechts zijn louter voor meteen afslaand verkeer. Dus of het daar zo maar mag? Durf ik niet te zeggen eigenlijk.

Blik_op_wielen zei:
Op een ander forum was er een discussie over een aanrijding tussen twee auto`s op een rotonde. Deze aanrijding kwam doordat de auto die op de binnenste baan reed er vanuit ging dat de auto op de buitenste baan ook rechtdoor zou gaan, niet dus. Volgens velen die daarop reageerden was de auto op de binnenste baan volledig schuldig want je mag de rotonde gewoon driekwart nemen als je op de buitenste baan rijdt. Behalve dan als er duidelijke pijlen op het wegdek staan.

Op een rotonde mag je rechts inhalen en in geval van een aanrijding is degene die buitenom rijdt degene die de weg rechtdoor vervolgt en ook nog eens van rechts komt. Wat niet wegneemt dat het niet handig is om mensen buitenom in te halen ter hoogte van de afslagen, dat is vragen om problemen.

s velthuis zei:
Blik_op_wielen zei:

Op een rotonde mag je rechts inhalen en in geval van een aanrijding is degene die buitenom rijdt degene die de weg rechtdoor vervolgt en ook nog eens van rechts komt. Wat niet wegneemt dat het niet handig is om mensen buitenom in te halen ter hoogte van de afslagen, dat is vragen om problemen.
Bij rijstroken in dezelfde of tegengestelde richting kan er nooit sprake zijn van "van rechts komen". Het is echt een fabeltje dat degene die rechts zit dan voorrang zou hebben. Als je beide van rijstrook wisselt ben je beide met een bijzondere verrichting bezig en wordt het dus een "recht van de brutaalste" verhaal.
Inderdaad is het een "rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor laten gaan" verhaal, en echt "inhalen" op rotondes en verkeerspleinen zie je niet zo vaak, meestal is het gewoon een kwestie van het verkeer dat op die rechter strook sneller doorstroomt en dus net als bij filerijden meer "rechts voorbij gaan". Neemt niet weg dat het niet handig is op een "ongeregeld" verkeersplein of rotonde van een andere dan de rechter strook de rotonde te willen verlaten, al was het alleen maar omdat de betreffende richtingaanwijzer dan precies aan de verkeerde kant van de auto die je in de weg kan zitten zit. Voor zover mensen al richting aangeven naar rechts bij het verlaten natuurlijk...

s velthuis zei:
nappa zei:
wibi zei:
nappa zei:

Nou... Dat gaat voor het Keizer Karelplein wel op en tot voor een paar jaar terug ook voor het takenhofplein. Echter, de toegangswegen tot die laatste hebben tegenwoordig wel degelijk vaak met aangegeven rijrichtingen. Als je op de middelste baan staat, kun je inderdaad 3/4 rond en daar moet je verdomd goed voor oppassen als je zelf links staat en rechtdoor verder gaat, zoals mag volgens de pijlen. Maar de rijstroken rechts zijn louter voor meteen afslaand verkeer. Dus of het daar zo maar mag? Durf ik niet te zeggen eigenlijk.
Takenhofplein heeft, zoals normaal is, geen strepen. En zowel bij het KKP als THP staan er alleen pijlen op de aanvoerweg als die 3 stroken heeft. Dus bij het THP staan geen pijlen als je vanaf de IJpenbroekweg komt, op de andere aanvoerwegen staat op strook 1 een pijl rechtdoor, op 2 rechtdoor en rechtsaf en op 3 een pijl voor rechtsaf en bij de kant vanaf Bijsterhuizen is strook 3 gemarkeerd met een blokmarkering.
Bij het KKP staan alleen pijlen als je vanaf de St. Annastraat komt.

Je mag volgens de wet prima het KKP of THP rond langs de buitenrand, ik kan het alleen niet aanbevelen. Op het plein zelf ligt geen belijning die een rijrichting verplicht en er is geen wet die het volgen van het verloop van de weg verbiedt.
Persoonlijk ben ik van mening dat als je niet zeker bent welke afslag je moet nemen, dat je dan beter op de binnenste strook kan blijven rijden, dan kan je tenminste ongestoord een paar rondjes rijden terwijl je uitvogelt welke afslag je moet nemen.

PauseBreak zei:
Vandaag reed ik in Hattem. Naast het hoge water en het pittoreske dorpje viel me nog iets op. Of beter gezegd, iets niet. Het was al donker en ineens zag ik een Mini Cooper S (nieuw model) die vrolijk rondreed zónder enige vorm van verlichting. Zelfs de dagrijlichten werkten niet ...

Tsja, dit is voor mij niks nieuws meer. Afgelopen week ben ik in een week tijd drie auto`s tegengekomen zonder verlichting in het donker. Een van die auto`s kwam ik tegen aan het begin van een toerit naar de snelweg dus ben ik meteen een "achtervolging" gestart waarbij na ongeveer 7 keer seinen met groot licht, de lichtjes bij mijn doelwit eindelijk gingen branden.

Ik zie het geregeld inderdaad dat mensen zonder licht rijden, (of enkel de daglampen aan)

Bij HEEL veel nieuwe auto's gaat de tellerverlichting aan als het Contact aan gaat, en heb je slechts een groen lampje dat weergeeft dat het dimlicht is ingeschakeld, dit zal dit steeds vaker voorkomend probleem veroorzaken..

niet iedere auto heeft tenslotte automatische verlichting.

> bij the way, niet iedere nieuwe mini heeft Dagrijlicht..

Willem

Net voor de zoveelste keer hier klem gereden door iemand die de buitenste baan neemt. Ben ik nu fout (groen lijntje) of zijn er echt zoveel mensen die het 'verkeerd' doen?

Ja jij bent fout. Je moet immers bij het veranderen van rijstrook (RVV54) en het afslaan zelf (RVV18) de buitenste baanrijder voor laten gaan.

Terug
Bovenaan