Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

De uitspraak is dat de hele rotonde één kruispunt is zodat je de voorsorteervakken voor de kruiding moet volgen.
In de toelichting is duidelijk dat het "bestaat uit even zoveel kruispunten als er aansluitende wegen zijn."
compleet tegenstrijdig!
 
Eens. Persoon rijdt op een kruispunt aan met de mogelijkheid tot betreden of verlaten van de de rotonde. Of denk ik dan te simpel.
 
Dan denk je simpel en precies volgens hoe het RVV bedoeld is. Maar ik heb wel slecht nieuws voor je, zal nooit rechter in Leeuwarden worden.
 
Niet zozeer tegenstrijdig, maar gewoon onjuist. Een rotonde bestaat uit uit even zoveel kruispunten als dat er aansluitende wegen zijn. Mij lijkt dat dat er minimaal meer dan een aansluitende weg moet zijn om een rotonde zinvol te laten zijn, zodat wat het Hof stelt, onjuist is.
 
Voor idiote acties in het verkeer wil ik graag bestuurders van Tesla's met blauwe platen benoemen. Wat rijdt daar een idioot tuig in zeg, bumperkleven en zigzaggend inhalen zie ik bijna wekelijks (A2/A9). Dan denk je "die zal wel een nieuwe nier moeten brengen voor een lid van het koninklijk huis", maar nee, als ze dan vrij baan hebben rijden ze gewoon 110 km/u ofzo.
 
Ik snap zulke ook niet...inhalen gaat verkeerd, moet uitwijken naar het fietspad. Dan zou je zeggen dat de schrik erin zit. Maar deze gaat op snelheid alsnog door om maar voor de vrachtwagen uit te komen. Hoe haal je het in de botte kop.
 
inhalen gaat verkeerd, moet uitwijken naar het fietspad. Dan zou je zeggen dat de schrik erin zit

Ik krijg bijna het idee dat het een ingecalculeerde vluchtroute is. (En dat het wellicht niet de eerste keer is)
 
De Schaduw zei:
inhalen gaat verkeerd, moet uitwijken naar het fietspad. Dan zou je zeggen dat de schrik erin zit

Ik krijg bijna het idee dat het een ingecalculeerde vluchtroute is. (En dat het wellicht niet de eerste keer is)

Zoiets kwam ook bij mij op. Hij gaat al ruim voor de naderende auto op het fietspad.

Ben een jaar of 25 geleden weleens met een collega meegereden, die haalde ook van die soortgelijke fratsen uit. Van hoofdweg op parallelweg, dwars door een greppel. Ik vond het toen wel vermakelijk. Zonde voor zijn schokbrekers.
 
the Fox zei:
Jouw collega had kennelijk schijt aan jouw leven.

En aan zijn eigen. Auto had rare klapper in zo'n ondiep greppeltje kunnen maken. Hij zal geremd hebben, neem ik aan. Al was het maar om zijn schokbrekers te sparen. Ik weet het niet meer. Je mag en mocht daar 80. Zo snel zal hij dat kleine greppeltje niet hebben genomen.

Anders had het anders gelopen. En had ik me meer details herinnerd.

Hier was het ongeveer. Het lijkt een vlak stukje gras. Maar er loop een greppel.

Ik denk dat mijn collega dat toen ook niet wist.

Had idd maar zo anders af kunnen lopen.
 
Ik heb een tijdje in een carpoolgroepje gezeten, tussen Wageningen en Lelystad. Er zat één persoon in die groep die een binnendoorroute wist, over een vrij smalle weg door de polder. Hij presteerde het om 160 of harder te rijden over die wegen. Complete waanzin. Iets harder dan is toegestaan (80) vind ik acceptabel als het verder rustig is op de weg, maar 2 keer zo hard werd me te gortig. Dat heb ik 'm dan ook maar gezegd, met het risico een zeurpiet gevonden te worden. Maar ik ben liever een zeurpiet dan dood.
 
Sarcast zei:
Of quick thinking.


Die hebben we eerder gezien, snel gereageerd, maar ook met de nodige mazzel (hebben we overigens allemaal wel nodig). Met die snelheid nat gras induiken kan ook anders aflopen.
 
the Fox zei:
Ik heb een tijdje in een carpoolgroepje gezeten, tussen Wageningen en Lelystad. Er zat één persoon in die groep die een binnendoorroute wist, over een vrij smalle weg door de polder. Hij presteerde het om 160 of harder te rijden over die wegen. Complete waanzin. Iets harder dan is toegestaan (80) vind ik acceptabel als het verder rustig is op de weg, maar 2 keer zo hard werd me te gortig. Dat heb ik 'm dan ook maar gezegd, met het risico een zeurpiet gevonden te worden. Maar ik ben liever een zeurpiet dan dood.

Dat is inderdaad echt enorm rot.. Die mensen hebben dan écht niet in de gaten dat ze met levens spelen.
 
Had er een poosje terug ook last van, zat bij een maat in de auto en die vond het leuk om op een 80 weg ff door te trekken tot 140. om op de havenstraat (Voor de Hilversummers onder ons) Door te trekken tot 90 (Dat is een 50 weg) En om op de Bosdrift door te trekken tot 80.. Toen heb ik hem even gemeld dat ik het zwaar aso vind en liever niet meer bij hem in de auto stap.

1 week later stapte hij bij mij in de auto en werd 'ie al geïrriteerd omdat ik m`n Escort op de diependaalselaan voor een auto gooide. En omdat ik terugschakelde en met 125-130 een vrachtwagen inhaalde op de snelweg (Waar je overigens 120 mocht, dus dat viel nog enigzins te overzien) Hij vond mij de "Asociale rijder" Sindsdien stapt 'ie ook niet meer bij mij in de auto, enorm hypocriet dus.

(En ik hou mij altijd keurig aan de snelheid, zeker in de stad of op een 80 weg. Alleen op de snelweg rij ik soms 5 a 10 km boven de vmax)

Eergister nog, ik rij op de Koninginnenweg, steekt er opeens een kerel tussen 2 auto's door, ik vol op m`n rem en naar hem toeteren (Schrok me kapot) En vervolgens loopt ie tegen mij te schelden.
Wat ben je voor een verschrikkelijke aso, je ziet me toch tussen die 2 auto's komen? Haal je rijbewijs eens joh mongool!
Zo kan het dus ook...
 
Boppie zei:
Sarcast zei:
Of quick thinking.


Die hebben we eerder gezien, snel gereageerd, maar ook met de nodige mazzel (hebben we overigens allemaal wel nodig). Met die snelheid nat gras induiken kan ook anders aflopen.

Inderdaad eerder gezien. Bestuurder gaat inhalen zonder zich af te vragen waarom de voorligger(s) de snelheid eruit halen.
Bleek dus voor een terreinauto met aanhanger die afremde om rechtsaf te slaan.
Dan heb je inderdaad snelle reflexen nodig om het (gebrek aan) inzicht te compenseren ...
 
Blackadder the 5th zei:
Ook vraag ik mij af of de @sarcast-methode (eerst rechts inhalen, daarna invoegen) handiger was geweest
Met bedankje van de Sirion bestuurder voor het attenderen op het (overbodige) bord op 0:11.
 
Niet zo zeer idioot.. wél irritant: Rijd ik maandagavond op de 27 bij de brug @ Raamsdonkveer.. op de rechterbaan.. en wil een vrachtwagen combi plus 2 personenauto's invoegen.. Ik laat gas los, want op links komt er een C-max aan'zetten' met een iets hogere snelheid dan dat ik rijdt..
1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet.

Irritant is dan wel dat, op het moment dat mijn gas los niet voor voldoende vertraging zorgt... ik het rempedaal lichtjes intrap.. de C-max óók gaat afremmen.. en dus iets schuin achter mij blijft rijden.. GRRRRRRR .. Nu kan ik niet naar links en rijdt ik mij daadwerkelijk klem..
Naar mijn idee had de C-max door kunnen rijden en dan had ik achter die C-max naar links kunnen gaan..

Enfin, ik bedenk mij nu dat de C-max bestuurder misschien ook ging remmen omdat ie anticipeerde op het gedrag van de invoegende personenauto's.. (die direct achter de vrachtwagen naar links zouden kunnen komen).. Die indruk had ik echter niet.. dat zij dat zouden gaan doen ..

Het kwam nu echt op mij over dat 'omdat ik rem en mijn remlichten gaan branden.. de C-max rijder dit ook automatisch ging doen..'. Bah.
 
Problemen ter hoogte van de invoegstrook ontstaan vaak doordat de invoegers onderling te weinig ruimte houden. Ze komen als een blok opzij en als je dan niet in de gelegenheid bent om naar links uit te wijken omdat daar jojo's rijden die de gasplank strak naar beneden trappen, dan heb je vaak weinig andere keus dan af te remmen.
Wat ik ook vaak zie is dat invoegers niet de hele invoegstrook benutten (zie filmpje Sarcast) om snelheid te maken en op halve snelheid al gaan invoegen.

Penibel kan het worden op een locatie als deze bij Arnhem. De uitvoegstrook heeft een opwaartse helling, is relatief kort en gaat aan het eind niet over in een vluchtstrook maar eindigt door een versmalling van het brugdek. Ik rij hier dagelijks en als een lange vrachtwagen moet invoegen vergt dat van een grote groep automobilisten vroegtijdige anticipatie. Helaas zit er altijd wel één te slapen.
 
Durashift zei:
Niet zo zeer idioot.. wél irritant: Rijd ik maandagavond op de 27 bij de brug @ Raamsdonkveer.. op de rechterbaan.. en wil een vrachtwagen combi plus 2 personenauto's invoegen.. Ik laat gas los, want op links komt er een C-max aan'zetten' met een iets hogere snelheid dan dat ik rijdt..
1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet.

Irritant is dan wel dat, op het moment dat mijn gas los niet voor voldoende vertraging zorgt... ik het rempedaal lichtjes intrap.. de C-max óók gaat afremmen.. en dus iets schuin achter mij blijft rijden.. GRRRRRRR .. Nu kan ik niet naar links en rijdt ik mij daadwerkelijk klem..
Naar mijn idee had de C-max door kunnen rijden en dan had ik achter die C-max naar links kunnen gaan..

Enfin, ik bedenk mij nu dat de C-max bestuurder misschien ook ging remmen omdat ie anticipeerde op het gedrag van de invoegende personenauto's.. (die direct achter de vrachtwagen naar links zouden kunnen komen).. Die indruk had ik echter niet.. dat zij dat zouden gaan doen ..

Het kwam nu echt op mij over dat 'omdat ik rem en mijn remlichten gaan branden.. de C-max rijder dit ook automatisch ging doen..'. Bah.


Of hij remde om jou ruimte te geven om naar links te gaan
 
Durashift zei:
Niet zo zeer idioot.. wél irritant: Rijd ik maandagavond op de 27 bij de brug @ Raamsdonkveer.. op de rechterbaan.. en wil een vrachtwagen combi plus 2 personenauto's invoegen.. Ik laat gas los, want op links komt er een C-max aan'zetten' met een iets hogere snelheid dan dat ik rijdt..
1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet.

Irritant is dan wel dat, op het moment dat mijn gas los niet voor voldoende vertraging zorgt... ik het rempedaal lichtjes intrap.. de C-max óók gaat afremmen.. en dus iets schuin achter mij blijft rijden.. GRRRRRRR .. Nu kan ik niet naar links en rijdt ik mij daadwerkelijk klem..
Naar mijn idee had de C-max door kunnen rijden en dan had ik achter die C-max naar links kunnen gaan..

Enfin, ik bedenk mij nu dat de C-max bestuurder misschien ook ging remmen omdat ie anticipeerde op het gedrag van de invoegende personenauto's.. (die direct achter de vrachtwagen naar links zouden kunnen komen).. Die indruk had ik echter niet.. dat zij dat zouden gaan doen ..

Het kwam nu echt op mij over dat 'omdat ik rem en mijn remlichten gaan branden.. de C-max rijder dit ook automatisch ging doen..'. Bah.

Wat ik zelf wel eens doe als rechterbaanrijder is als ik het niet denk te redden licht remmen en gelijk rechts in de strook gaan rijden.
Is vaak voldoende signaal voor de achterligger om door te rijden.

Omgekeerd ga ik wat links in de rijstrook rijden & knipperen, om daarmee vooraf aan te geven dat ik een baantje naar links op wil schuiven.
 
megane cc zei:
Durashift zei:
Niet zo zeer idioot.. wél irritant: Rijd ik maandagavond op de 27 bij de brug @ Raamsdonkveer.. op de rechterbaan.. en wil een vrachtwagen combi plus 2 personenauto's invoegen.. Ik laat gas los, want op links komt er een C-max aan'zetten' met een iets hogere snelheid dan dat ik rijdt..
1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet.

Irritant is dan wel dat, op het moment dat mijn gas los niet voor voldoende vertraging zorgt... ik het rempedaal lichtjes intrap.. de C-max óók gaat afremmen.. en dus iets schuin achter mij blijft rijden.. GRRRRRRR .. Nu kan ik niet naar links en rijdt ik mij daadwerkelijk klem..
Naar mijn idee had de C-max door kunnen rijden en dan had ik achter die C-max naar links kunnen gaan..

Enfin, ik bedenk mij nu dat de C-max bestuurder misschien ook ging remmen omdat ie anticipeerde op het gedrag van de invoegende personenauto's.. (die direct achter de vrachtwagen naar links zouden kunnen komen).. Die indruk had ik echter niet.. dat zij dat zouden gaan doen ..

Het kwam nu echt op mij over dat 'omdat ik rem en mijn remlichten gaan branden.. de C-max rijder dit ook automatisch ging doen..'. Bah.


Of hij remde om jou ruimte te geven om naar links te gaan

Dat zou verboden moeten worden. Oh dat is waar ook, dat is het al. Namelijk onnodig remmen op een snelweg.
Ergerlijk gedrag om te willen opschuiven als je een keer last hebt van invoegers.
Of je anticipeert, past je snelheid aan die van het verkeer op de andere rijstrook, of je remt maar blijft op de eerste rijstrook. Gevalletje pech.
Zo ook met willen inhalen. Strook bezet? Jammer, wachten dus.
 
Ach ja, het invoegen. Blijft een lastig onderdeel voor velen. Zo moest ik onlangs ook invoegen op een vrij drukke snelweg met veel vrachtverkeer op de rechterbaan. Hoeft geen probleem te zijn, ook niet als de vrachtwagens relatief dicht (wettelijk zelfs te dicht, maar dat terzijde) op elkaar rijden. Kwestie van ritsen toch? De auto die voor me op de invoegstrook reed had dit echter niet begrepen. Die bleef dus eerst een tijdje naast een vrachtwagen hangen. In mijn optiek om nog even gas bij te geven en er voor in te voegen, dus ik maakt aanstalten om achter die bewuste vrachtwagen in te voegen. Bedenkt mijn voorganger in eens dat het toch handiger is om maar op de rem te gaan staan en mijn beoogde plekkie 'in te pikken'. Kan de hele invoegstrook weer in de ankers, prettig hoor. En dat terwijl er giga veel ruimte is daar op de invoegstrook, die van zichzelf al vrij lang is maar ook nog eens overgaat in een afrit voor een tankstation en parkeerplaats. Ter indicatie: afgaand op de hectometerpaaltjes heb je daar van puntstuk tot puntstuk liefst 900 meter de tijd/ruimte om de snelweg op te komen...
 
fredd zei:
megane cc zei:
Durashift zei:
Niet zo zeer idioot.. wél irritant: Rijd ik maandagavond op de 27 bij de brug @ Raamsdonkveer.. op de rechterbaan.. en wil een vrachtwagen combi plus 2 personenauto's invoegen.. Ik laat gas los, want op links komt er een C-max aan'zetten' met een iets hogere snelheid dan dat ik rijdt..
1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet.

Irritant is dan wel dat, op het moment dat mijn gas los niet voor voldoende vertraging zorgt... ik het rempedaal lichtjes intrap.. de C-max óók gaat afremmen.. en dus iets schuin achter mij blijft rijden.. GRRRRRRR .. Nu kan ik niet naar links en rijdt ik mij daadwerkelijk klem..
Naar mijn idee had de C-max door kunnen rijden en dan had ik achter die C-max naar links kunnen gaan..

Enfin, ik bedenk mij nu dat de C-max bestuurder misschien ook ging remmen omdat ie anticipeerde op het gedrag van de invoegende personenauto's.. (die direct achter de vrachtwagen naar links zouden kunnen komen).. Die indruk had ik echter niet.. dat zij dat zouden gaan doen ..

Het kwam nu echt op mij over dat 'omdat ik rem en mijn remlichten gaan branden.. de C-max rijder dit ook automatisch ging doen..'. Bah.


Of hij remde om jou ruimte te geven om naar links te gaan

Dat zou verboden moeten worden. Oh dat is waar ook, dat is het al. Namelijk onnodig remmen op een snelweg.
Ergerlijk gedrag om te willen opschuiven als je een keer last hebt van invoegers.
Of je anticipeert, past je snelheid aan die van het verkeer op de andere rijstrook, of je remt maar blijft op de eerste rijstrook. Gevalletje pech.
Zo ook met willen inhalen. Strook bezet? Jammer, wachten dus.

Volgens mij begrijp jij mijn reactie niet helemaal..

Ik anticipeerde dus juist op de naderende invoegers.. gas los / later remmen..
In mijn beleving had ik achter de C-max kunnen opschuiven.. zonder de verkeersstroom 'op te houden'.

@megane cc: Die indruk had ik niet.. was ook geen lichtsignaal te zien.. plus dat hij duidelijk snelheid verminderde op het moment dat ik mijn rempedaal indrukte.. en dus mijn remlichten te zien waren..
 
Durashift zei:
fredd zei:
megane cc zei:
Durashift zei:
Niet zo zeer idioot.. wél irritant: Rijd ik maandagavond op de 27 bij de brug @ Raamsdonkveer.. op de rechterbaan.. en wil een vrachtwagen combi plus 2 personenauto's invoegen.. Ik laat gas los, want op links komt er een C-max aan'zetten' met een iets hogere snelheid dan dat ik rijdt..
1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet.

Irritant is dan wel dat, op het moment dat mijn gas los niet voor voldoende vertraging zorgt... ik het rempedaal lichtjes intrap.. de C-max óók gaat afremmen.. en dus iets schuin achter mij blijft rijden.. GRRRRRRR .. Nu kan ik niet naar links en rijdt ik mij daadwerkelijk klem..
Naar mijn idee had de C-max door kunnen rijden en dan had ik achter die C-max naar links kunnen gaan..

Enfin, ik bedenk mij nu dat de C-max bestuurder misschien ook ging remmen omdat ie anticipeerde op het gedrag van de invoegende personenauto's.. (die direct achter de vrachtwagen naar links zouden kunnen komen).. Die indruk had ik echter niet.. dat zij dat zouden gaan doen ..

Het kwam nu echt op mij over dat 'omdat ik rem en mijn remlichten gaan branden.. de C-max rijder dit ook automatisch ging doen..'. Bah.


Of hij remde om jou ruimte te geven om naar links te gaan

Dat zou verboden moeten worden. Oh dat is waar ook, dat is het al. Namelijk onnodig remmen op een snelweg.
Ergerlijk gedrag om te willen opschuiven als je een keer last hebt van invoegers.
Of je anticipeert, past je snelheid aan die van het verkeer op de andere rijstrook, of je remt maar blijft op de eerste rijstrook. Gevalletje pech.
Zo ook met willen inhalen. Strook bezet? Jammer, wachten dus.

Volgens mij begrijp jij mijn reactie niet helemaal..

Ik anticipeerde dus juist op de naderende invoegers.. gas los / later remmen..
In mijn beleving had ik achter de C-max kunnen opschuiven.. zonder de verkeersstroom 'op te houden'.

@megane cc: Die indruk had ik niet.. was ook geen lichtsignaal te zien.. plus dat hij duidelijk snelheid verminderde op het moment dat ik mijn rempedaal indrukte.. en dus mijn remlichten te zien waren..

Mwoa, ik denk dat ik je reactie prima begrijp. Toen je de woorden koos en ik citeer "1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet. " gaf je impliciet aan dat dit je standaard reactie is bij invoegend verkeer.
 
fredd zei:
(..)

Mwoa, ik denk dat ik je reactie prima begrijp. Toen je de woorden koos en ik citeer "1 baan opschuiven zou inhouden dat ik 'hem ervoor gooi'.. en dat doe ik nu eens niet. " gaf je impliciet aan dat dit je standaard reactie is bij invoegend verkeer.

Ja, dat kan je erin lezen. Is niet zo.
Bij nader inzien ongelukkig gekozen woordcombinatie.. al ben ik inderdaad wel een rijder die graag 'zijn eigen pad rijdt' en als iemand op links wat wijfelt.. het heft in eigen hand neemt. ;)
 
Volgens rob0032 ben ik hier heel erg fout bezig. Ik weet alleen nog niet waarom, ben wel benieuwd.
 
Sarcast zei:
Volgens rob0032 ben ik hier heel erg fout bezig. Ik weet alleen nog niet waarom, ben wel benieuwd.

Volgens mij is er niets mis met de timing van de achterligger ... ;)

edit: lijkt heel veel op dit eerder geposte filmpje van Sarcast:



Verschil: vrachtwagen heeft een begrenzer, de bestelauto niet ... ;)
 
Sarcast zei:
Volgens rob0032 ben ik hier heel erg fout bezig. Ik weet alleen nog niet waarom, ben wel benieuwd.

Waarschijnlijk is hij de bestuurder van die bus en zat jij hem in de weg....:T
 
Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Hier toeter ik waarschijnijk onnodig (volgens Rob dan)

Weer een voorbeeld van goede timing, alleen jammer van dat toeteren ... ;)


Je schrijft zelf in een ander topic dat een vrachtwagen die ingehaald wordt door een andere vrachtauto van zijn gas af zou moeten gaan om de doorstroming te verbeteren.
Jij zou hier dus van je gas af moeten gaan, om de andere auto veilig in te laten halen.
Je doet hier dus precies hetzelfde wat iedereen doet, maar schrijft wel het hoe een inhalende vrachtwagen moet anticiperen o_O
 
Hier moet Sarcast stil gaan staan om de auto nog in te kunnen laten voegen.

Het principe van de vrachtwagen snap ik..maar als iemand die 80 gaat telkens een beetje moet remmen omdat anderen hem inhalen...dat komt nooit goed. Gewoon accepteren dat het zo is...alhoewel ik nooit die chauffeurs begrijp die in de begrenzer gaan hangen en vervolgens alles en iedereen voorbij moeten. Die rijdt toch continue op scherp dan. Lijkt mij niet prettig sturen.
 
Boppie zei:
.maar als iemand die 80 gaat telkens een beetje moet remmen omdat anderen hem inhalen...dat komt nooit goed. Gewoon accepteren dat het zo is...
Nee, verdorie, reken het voor.
Waarom komt dat niet goed? En al is jouw aanname dat er een stroom van 3000 vrachtwagens achter hem 81 rijden, dan nog is het een beetje vertragen de manier om de vertraging drastisch te minimaliseren.
 
Ik reken het niet voor.


Maar als de vrachtwagen in de praktijk afzakt tot 78 om in te laten halen, dan zit de volgende die 80 rijdt er al achter....die gaat inhalen...moet hij dan weer een stukje terugzakken? Als de weg rustig is, dan kan het makkelijk...bij drukte struikelt iedereen over elkaar heen om maar voorop te rijden.


Inhaalverbod op drukke tijden, betere controle op snelheid. Ze mogen 80, de tellers geven dat vrij nauwkeurig aan. Laat de chauffeurs daar ook naar rijden. Touringcarchauffeurs gewoon weer naar 80 (die rijden overigens in mijn ogen veelal schofterig), auto`s met aanhanger naar 80.

En ook echt gaan handhaven op de weg.
 
Terug
Bovenaan