Het grote evenementen-, beurzen- en museatopic. Inmiddels meer dan 100 bijdragen!

Ik doe een poging weer wat bij te werken.

Als eerste Miskery in Emmen - een klein museum met tussen de auto's kunst en opgezette dieren.
54289659467_dce4c19255_c.jpg

54290967930_75ce140184_c.jpg

54290967685_9cb086c424_c.jpg

54290784908_0fb0ae4c85_c.jpg

Ik hou het qua fotos even kort. Als je een keer in de gelegenheid bent zeker leuk om even te gaan kijken. Even vooraf bellen.
 
Het automuseum van Shanghai is ook zeker het bezoeken waard, met veel aandacht voor de auto ontwikkeling (het zit midden in een autoindustrie techhub) en ook de chinese kant daarvan en hoe China zijn markt langzaam opengesteld heeft.

54521376487_2c1298613b_c.jpg

54522434489_88d0ed9009_c.jpg

54522239536_080eace7cd_c.jpg

54522489868_09d521835d_c.jpg

54522601095_91555ca3e3_c.jpg


Loop ook een rondje om het museum en het park waar het museum gevestigd is. Hier en daar staat wat "overflow" van het museum gestald

54521371527_bb9b338586_c.jpg
 
De Culemborgse oldtimerdag (ook wel voorjaarsrit) is altijd een leuke mix. Het jongste wat er staat is zo ongeveer van 1990 en het gaat tot auto's uit 1920. In de ochtend is het een oldtimer meeting van ongeveer 300 auto's en in de middag gaat vrijwel alles op pad om de rit te rijden; inclusief een stuk door de normaal autovrije binnenstad van Culemborg.

54568878706_77a3fe48be_c.jpg

54559786619_0952cf0aae_c.jpg

54559604056_8719723026_c.jpg

54559603806_27f4919523_c.jpg

54559934625_9535f631f8_c.jpg
 
En dan sluit ik nog even af met als tip de events van Octane. De Classics & Coffee is inmiddels een 400 auto's groot met allerlei versies en prijsklasses.

Zoals ik in mijn eigen topic al aangaf: het is nu half zo groot ongeveer als EMWalhalla en er is meer voorspelbaarheid in wat er komt opdagen (en ook een hoop duur spul) - maar toch is de sfeer ook weer niet het tegenovergestelde van een EMWalhalla. Zeker leuk om eens te kijken. Altijd op tijd een plek reseveren want het is vaak al snel vol.

54608199505_42db97afaf_c.jpg

54607021032_9558814d2a_c.jpg

54608200170_6cf2ca8d1a_c.jpg

54607894556_ff832f333c_c.jpg
 
En dan sluit ik nog even af met als tip de events van Octane. De Classics & Coffee is inmiddels een 400 auto's groot met allerlei versies en prijsklasses.

Zoals ik in mijn eigen topic al aangaf: het is nu half zo groot ongeveer als EMWalhalla en er is meer voorspelbaarheid in wat er komt opdagen (en ook een hoop duur spul) - maar toch is de sfeer ook weer niet het tegenovergestelde van een EMWalhalla. Zeker leuk om eens te kijken. Altijd op tijd een plek reseveren want het is vaak al snel vol.

54608199505_42db97afaf_c.jpg

54607021032_9558814d2a_c.jpg

54608200170_6cf2ca8d1a_c.jpg

54607894556_ff832f333c_c.jpg
Mijn Triumph is gespot;). Weliswaar heul klein.

Was een mooie opkomst en best wat verscheidenheid.
 
Na lange tijd eindelijk eens de moeite genomen om wat albums op flickr aan te maken voor wat auto events en musea waar ik ben geweest. Dus de komende posts ga ik even spammen.

Laat ik aftrappen met het Zylinderhaus in Bernkastel-Kues waar ik in 2022 ben geweest. Hoewel er best een grote variëteit aan voertuigen is, is er een grote gemeende deler; alles is enkel van Duitse makelij (en wellicht ook wat uit Oostenrijk). Alles komt echt zeer verzorgd en professioneel over en om wat sfeer te creëeren zijn er wat periodieke winkeltjes en andere ornamenten aan toegevoegd net zoals in het Louwman museum. Echter zijn er ook nog een camping achtig decor, een sloperij en een Falco stand. Als groot liefhebber van de muziek van Falco was dat voor mij persoonlijk wel even kicken.
Enfin; foto's:
54611429375_9357dc301b_h.jpg

54610245422_91e1125dfd_h.jpg

54611335608_f2f86d519d_h.jpg

54611335743_8250109f80_h.jpg

54611321069_c0b56f4f5c_h.jpg

54611122301_5d915ca740_h.jpg

54610244727_c3cef1f7d7_h.jpg
 
Nog twee musea die ik in mijn Engeland trip in 2019 heb bezocht; het National Motor Museum in Beaulieu en het British Motor Museum in Gaydon. Die laatste had ik ook in 2015 bezocht en derhalve viel mij op dat de collectie die daar tentoon gesteld wordt best wel rouleert, de foto's van 2015 volgen dan ook in een volgende post.

Om te beginnen Beaulieu. Een heel dikke prima dit museum en als je in de buurt bent zeker meer dan de moeite waard. Het museum ligt op een heel groot terrein met meerdere hallen waar een monorail overheen gaat en er ook ritjes worden aangeboden in een dubbeldekker bus. Naast een regulier museum hadden ze ook een persoonlijke heilige graal voor mij; een groot aantal voertuigen van de Top Gear challenges. Het deed mij echter wel pijn dat die behoorlijk stonden weg te rotten in het typische britse weer.
54611387069_d8d9b9609c_h.jpg

54610311117_ef9367e965_h.jpg

54611387194_f28eaabef2_h.jpg

54610311097_1c13649668_h.jpg


Dan Gaydon, hier staan veel unieke stukken. In het hoofdgebouw staan het een en ander aan standaard hoogtepunten, wat erfstukken van het koningshuis, racewagens en prototypes. In het gebouw ernaast is de onderverdieping Jaguar en de bovenverdieping een collectie van allerhande britse voertuigen die geconserveerd zijn, veelal de laatst geproduceerde exemplaren.
54611499145_72ec920f1d_h.jpg
54611406883_c69de87c14_h.jpg
54611191961_6581c445b6_h.jpg
54610314452_6d5dddec0d_h.jpg
 
Dan gaan we even terug naar 2015 maar blijven we even in Engeland hangen.
In der tijd was de Britse 406 coupé club uitermate actief en heb ik behoorlijk wat meetings aldaar bezocht. Twee daarvan waren bij britse musea; het National Transport Museum te coventry in 2014 waarvan ik helaas geen beeldmateriaal meer heb en in 2015 bij het British Motor Museum. Terwijl dat we daar de 406 coupe club hadden waren er nog een aantal andere meetings. In ieder geval 1 JDM club, daarnaast ook nog wat britse wagens en algemene tuning. Dat staat allemaal in het album maar de uitvergrootte foto's in de post zijn enkel van de 406'en en het museum.


54610306557_cc67cf22dd_h.jpg

54611182651_8016956f7f_h.jpg

54611183551_68db2a3941_h.jpg

54611397488_6c13b87182_h.jpg

54611398103_0904d43759_h.jpg

54611397438_c8ef3a1b27_h.jpg
 
Ik blijf even in de britse sferen maar wel in Nederland. Jaarlijks organiseert de MG car club Nederland de "British autojumble" in het Lidopark te Waalwijk. De afgelopen drie jaar was ik daar aanwezig maar stop deze jaargangen in 1 post.
Het concept is simpel maar doeltreffend; groot grasveld, paar foodtrucks, doedelzakmuziek en wat tentjes van mensen die onderdelen verkopen en van de verschillende deelnemende auto clubs.
(het 2025 album bevat het meeste beeldmateriaal)

54609255170_1feb2c51a1_h.jpg

54609162503_7fcb2ac110_h.jpg

54609161963_d951373c97_h.jpg

54609159159_757cb51e34_h.jpg

54608958086_e46bfca3f6_h.jpg

54609168608_ff94338e18_h.jpg
 
Leuke foto's @406c . Ik vond AutoJumble dit jaar wat tegenvallen, qua deelnemers. Hoewel het er wel meer waren dan ik zou denken vanwege de voorspelde warmte. Ik had het met Marc ook nog over jou, of we jou zouden zien. Maar waarschijnlijk zijn we elkaar misgelopen. Ik heb op jouw auto's gelet, ik heb (als het goed is) jouw MG weer gezien dit jaar. De foto volgt nog!
 
En dan nu weer een jaarlijks evenement, terug naar Engeland maar we verlaten de Britse sferen. Het Peugeot Festival georganiseerd door de Peugeot Sport Club UK, in de volksmond PSCUK Pugfest.

De tiende editie van het evenement was voor mij de eerste. 1 juli 2012, ik was 19, had net 3 weken mijn eerste auto en wat wil je dan? Meedoen! De Nederlandse club was iets minder actief dan de Britse en dus wilde het toeval dat de allereerste auto meeting waar ik ooit aan deelnam plaatsvond op Prescott Hill in Engeland. Kaartverkoop was allang gesloten maar er was iemand die uit voorzorg een extra kaartje had gekocht welke ik mocht overnemen in ruil voor een pint en een bacon roll. Prima.

Ik ben daarna nog teruggekeerd in 2014 (geen beelden van), 2015, 2016 (zonder eigen auto, radiateur brak vlak voor de belgische grens) en 2024.
Qua opkomst is bij de Britse club het zelfde aan de hand als bij de Nederlandse. In 2012 was er een record opkomst; 50 406 coupés waarvan 48 met een ticket van- en in naam van de club. Dit nam elk jaar gestaag af en in 2024 waren er totaal 6 waarvan 3 in naam van de club (ik en een vriend van mij waren op eigen gelegenheid en geparkeerd bij de andere Nederlanders).

Het recept van 'Pugfest' is eenvoudig. Men neme een hill-climb parcours waar de ganze dag iedereen tegen betaling naar boven mag rossen en op de velden ernaast een gezellige meeting met ranzige Britse broodjes.

Het 2015 album bevat met afstand het meeste beeldmateriaal. 2012 is beperkt door de techniek van die tijd en 2016 doordat mijn humeur volledig weg was doordat ik niet met mijn eigen auto aanwezig kon zijn.

54609120034_51490c60c6_c.jpg
54609236885_0f993bb945_h.jpg
54609127844_fa181071ae_h.jpg
54609140518_548d1e07f7_h.jpg
54609237515_306f01b33c_h.jpg

54609142394_4bd2485bae_h.jpg
54608942996_68f7716b6c_h.jpg
54609141909_e5a9a8e524_h.jpg
 
Leuke foto's @406c . Ik vond AutoJumble dit jaar wat tegenvallen, qua deelnemers. Hoewel het er wel meer waren dan ik zou denken vanwege de voorspelde warmte. Ik had het met Marc ook nog over jou, of we jou zouden zien. Maar waarschijnlijk zijn we elkaar misgelopen. Ik heb op jouw auto's gelet, ik heb (als het goed is) jouw MG weer gezien dit jaar. De foto volgt nog!
De opkomst was inderdaad iets minder dan voorgaande jaren maar desalniettemin vond ik het een zeer geslaagd event. Ik verwachtte jou en Marc nog tegen te komen maar ik heb jullie auto's niet eens gezien! Zijn jullie laat binnen gekomen en achteraf geparkeerd?
 
De opkomst was inderdaad iets minder dan voorgaande jaren maar desalniettemin vond ik het een zeer geslaagd event. Ik verwachtte jou en Marc nog tegen te komen maar ik heb jullie auto's niet eens gezien! Zijn jullie laat binnen gekomen en achteraf geparkeerd?
Ja dat ben ik met je eens! Ik vond het ook leuk!

We stonden aan de rand van veld 2, daar had je de taxi's in de hoek staan en daarnaast Rolls en toen Marc zijn zwarte 800. Ik was meegereden omdat ik niet kan rijden nog. Wij waren er best wel op tijd. Tegenover ons stond de mooie Coupé van Thomas ook nog.
 
Leuke foto's @406c . Ik vond AutoJumble dit jaar wat tegenvallen, qua deelnemers. Hoewel het er wel meer waren dan ik zou denken vanwege de voorspelde warmte. Ik had het met Marc ook nog over jou, of we jou zouden zien. Maar waarschijnlijk zijn we elkaar misgelopen. Ik heb op jouw auto's gelet, ik heb (als het goed is) jouw MG weer gezien dit jaar. De foto volgt nog!
Cars and Coffee in Amersfoort was wel massaal bezocht. Zal ook wat mensen weggetrokken hebben gok ik zo.

Wel weinig Triumphs Tr6 als ik de foto's zie.
 
Ik ben net terug van Wings & Wheels bij museum Bevrijdende Vleugels in Best (N-Br). Veel divers spul maar gezien de gereserveerde ruimte was er gehoopt op een wat grotere opkomst. Het is hier vandaag natuurlijk ook vrij warm. Ik heb meer auto's gekeken dan gefotografeerd maar hierbij een kleine sfeerimpressie. De MG heb ik op de gewone parkeerplaats laten staan omdat er duidelijk op 'echte' oldtimers gericht werd.









 
Ik wilde vrijdag ook maar met dat vakantieverkeer was het lekker druk die kant op dus toen maar rondje Garderen Amersfoort gedaan
 
Foto’s die ik daar zou schieten, horen die in dit forum of moet ik dan bijvoorbeeld bij ‘klassiekers en old-/youngtimers te koop’ zijn? De Gallery is eigenlijk een mix van museum/evenement en handelaar.
 
Op 31 mei ben ik naar Friesland afgereisd om de 37e Elfsteden Oldtimer Rally voorbij te zien komen.
Superlatieven komen te kort om dit evenement te beschrijven! Zo ongelooflijk veel bijzondere en zeldzame auto's reden ruim 200 kilometer langs de elf Friese steden.

Klik hier voor het volledige fotoalbum van 303 foto's: https://www.flickr.com/photos/xbxg/albums/72177720326528996

Hier is een lijstje van de automerken die ik heb gefotografeerd. Uiteraard heb ik lang niet alle deelnemers kunnen vastleggen.

1 x Alfa Romeo
1 x Auburn
1 x BMW
1 x Borgward
1 x Chandler
1 x Chenard et Walcker
1 x DeSoto
1 x Dodge
1 x Donnet-Zédel
1 x Erskine
1 x Essex
1 x Ford France
1 x Ford UK
1 x Hispano-Suiza
1 x Holden
1 x Hotchkiss
1 x Humber
1 x IFA
1 x Invicta
1 x Kaiser
1 x Land Rover
1 x Lincoln
1 x Marmon
1 x Marquette
1 x Morgan
1 x Nash
1 x REO
1 x Rolls-Royce
1 x Rosengart
1 x Simca
1 x Talbot
1 x Wolseley

2 x Adler
2 x Lagonda
2 x Oldsmobile
2 x Singer
2 x Sunbeam
2 x Vauxhall

3 x Chrysler
3 x Plymouth
3 x Volkswagen

4 x Aero
4 x Alvis
4 x Mercedes
4 x Pontiac
4 x Rover
4 x Willys

5 x Bentley
5 x Packard
5 x Riley

6 x Fiat

8 x Buick
8 x Morris
8 x Studebaker

9 x Cadillac
9 x Peugeot

14 x Austin

16 x Chevrolet

18 x Citroën

20 x MG

91 (!!) x Ford USA

Zomaar een paar hoogtepuntjes:



Een automerk waar ik nog nooit van had gehoord: Marquette. Dit automerk van General Motors heeft slechts één jaar bestaan: in 1929.







Een Holden in Nederland! :oops: Wat een bijzondere import!





Tussen 2012 en 2015 heeft deze Ford Model T de hele wereld rond gereden.





Ik heb er ook een filmpje van gemaakt, met als bonus een hoop tractoren die over het zelfde weggetje reden:

 
Zondag naar The Hunebed Summer Meet geweest bij Darp (Havelte). Gelijk inspiratie gedaan om te kamperen in september, mooi daar zeg! Ben niet zo echt van de Amerikaanse auto's maar er stond veel moois en bijzonders bij. Dit keer de aantal foto's beperkt (voor mijn doen). Op locatie was het soms echt even gokken welke auto nou welke was, maar dat maakte het juist leuk. De VW Type 3 lijkt me, gezien de achterlampen, de US-versie, de Volvo's begreep ik niet zo in het USA-verhaal



AMC Hornet '73


Dodge D350 '85


Dodge Coronet '69


Chrysler 300 '69 & Dodge Charger R/T '70


Dodge Charger R/T '70 & Chrysler 300 '69


Chevrolet 3100 '55 & Chevrolet Stylemaster Sport Sedan '46


Chevrolet Impala SS '65


Chevrolet Impala '66


Chevrolet Impala '66


Chevrolet Camaro Z28 '73


Chevrolet Camaro RS (1989-1990)


DeLorean DMC-12 '81


Ford F-3 '51


Ford Vedette '54


Ford Mustang '66


Ford Ecoline '74


Ford Ecoline '74


Plymouth DeLuxe '49


Pontiac Firebird '80


Seagrave Marauder '97


Studebaker M-series (1938-1949)


Volkswagen Type 3 Sedan


Volkswagen T1 '66


Cadillac DeVille

 
Net als vorig jaar ben ik weer naar de fly-in op vliegveld Keiheuvel (BE) geweest. Vorig jaar was het al een aardige opkomst en die was nu nog significant groter. Een link naar mijn foto's van de vliegtuigen vind je hier: https://flic.kr/s/aHBqjCnZFo

Van de auto's een paar overzichtsfoto's en een paar persoonlijke favorieten. Zoals gebruikelijk heb ik meer gekeken dan foto's gemaakt. Ik zal volgend jaar op het agendatopic letten, dat ik het daar van tevoren even kan posten.














In het echt nog aparter om te zien dan op de foto. Alsof ze waren begonnen met een full-sizesedan en zich pas halverwege bedachten dat het een kleine auto moest zijn.


Mocht iemand nog twijfelen wat erin ligt...








Ik kan me niet voorstellen dat deze met handbak veel verkocht zijn.







 
Die vond ik ook leuk, het model hierna zie je nog wel eens maar ik kon me niet herinneren deze generatie eerder gezien te hebben.
 
Begin dit jaar kreeg ik een tip van een Panhard-eigenaar dat er dit jaar een internationaal Panhard-evenement in Nederland zou worden gehouden. Dat werd direct in de agenda gezet!

Vanuit diverse landen kwamen mensen met hun bijzondere Franse auto naar een nogal regenachtige Utrechtse Heuvelrug, waar elke dag een museumbezoek op de planning stond. Zo ging men naar het Louwman Museum in Den Haag en naar Visscher Classique in Buren.

Op de zaterdag, terwijl de meesten in het Louwman Museum waren, wachtte ik de deelnemers op in de overnachtingsplek in Doorn. Daar heb ik 84 foto's en 4 korte filmpjes gemaakt:








De enige door D'Ieteren in België gebouwde Panhard Dyna Junior.



 
Mooie foto's van bijzondere auto's, zeker de vooroorlogse modellen zijn kunstwerken op wielen. Eeuwig zonde dat Panhard geen auto's meer maakt, het was een pionier met vele uitvindingen, zelfs op mijn Kadett zit nog een stukje Panhard!
 
Vandaag wezen kijken bij de Oldtimerdag in Ruinerwold. Ik had geen hoge verwachtingen, maar ik was zeker positief verrast, zeker het aantal bijzondere Japanners.

Gezellig druk in de hoofdstraat en daarnaast ruim opgezet in het weiland. Veel verschillende merken en soorten en heel veel oldtimers, zowel auto's als brommers, tractoren en motoren. Hierbij mijn compilatie van het evenement.
IMG-20250816-113511392-HDR.jpg

IMG-20250816-114334088-HDR.jpg

IMG-20250816-114753533-HDR.jpg

IMG-20250816-115120798-HDR.jpg

IMG-20250816-120858925-HDR.jpg

IMG-20250816-121126853-HDR.jpg

IMG-20250816-121210170-HDR.jpg

IMG-20250816-121326812-HDR.jpg

IMG-20250816-121402506-HDR.jpg

IMG-20250816-121722628-HDR.jpg

IMG-20250816-121448577-HDR.jpg

IMG-20250816-121913367-HDR.jpg

IMG-20250816-122202364-HDR.jpg

IMG-20250816-122238547-HDR.jpg

IMG-20250816-122342565-HDR.jpg

IMG-20250816-122445855-HDR.jpg

IMG-20250816-122824196-HDR.jpg

IMG-20250816-122914678-HDR.jpg

IMG-20250816-123227920-HDR-2.jpg

IMG-20250816-123429611-HDR.jpg

IMG-20250816-123713245-HDR.jpg

1000010171-edited-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het was leuk inderdaad en het weer was perfect. Het leukste van dit soort evenementen zijn alle "dagelijkse" auto's die je voorbij ziet komen en geen rijen Porsches of Ferrari's.
 
Van 24 t/m 29 juli heb ik een zesdaagse roadtrip naar Frankrijk gemaakt, met als doel de eerste Nationale 205 te bezoeken. Het was in één woord fantastisch!

Er waren ongeveer 750 Peugeot 205'jes vanuit heel Europa naar het evenement gekomen. Aangezien foto's veel meer zeggen dan woorden, is hier de link naar mijn volledige fotoalbum:


Ik heb ook wat gefilmd (ik ben duidelijk beter in fotograferen dan in filmen... :LOL:).






Dit is er een uit het eerste bouwjaar (1983) :



Het Peugeotmuseum had twee bijzondere 205'jes uitgeleend: een 205 Turbo 16 straatversie, en de echte Group B-versie.





 
Gaaf hoor! Zo’n GTI Griffe is toch wel begeerlijk, maar eigenlijk zijn ze dat allemaal wel (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: XBXG
Terug
Bovenaan