Het grote evenementen-, beurzen- en museatopic. Inmiddels meer dan 100 bijdragen!

Autoliefhebbers van Nederland (en ver daarbuiten) zijn bekend met 's lands mooiste automuseum: het Louwman Museum in Den Haag. Echter, sinds een paar jaar hebben we in ons landje nog een schitterend automuseum erbij gekregen: Metropole in Druten.

Ik had er uiteraard wel eens van gehoord en vele van hun bijzondere klassiekers gezien tijdens klassiekerbeurzen in binnen- en buitenland, maar ik had geen idee dat het zó groot was!

Ik heb er mijn ogen uitgekeken; wát veel moois op wielen is daar te zien!!
Ik heb er een fotoalbum van 139 foto's gemaakt:

Het absolute hoogtepunt voor mij was deze Fiat 8V uit 1954.

Deze auto is zo bijzonder en zo zeldzaam, dat ik niet had verwacht om 'm ooit voor de lens te krijgen.
Maar daar stond ik dan eindelijk oog in oog met een Mazda Cosmo 110S uit 1967.

Ook nog nooit eerder gezien: een Steyr Baby uit 1939.

Eigenlijk een heel gek ding, maar voor die tijd erg bijzonder: het enige exemplaar ooit van de Fiat 1100 TV Padovan Aerodynamica uit 1948.

Alweer een Voisin in dit topic, en weer een uniek model. Van deze Avions Voisin C11 Belvalette Torpédo uit 1927 bestaat er maar een, en dit exemplaar is nog grotendeels in de oorspronkelijke staat.

De hele maand december (2024) stond in het teken van Ford v Ferrari, waar enkele zeer speciale racewagens te zien waren die allemaal op het legendarische circuit van Le Mans hadden gereden.

Dit topic draait om zelf gemaakte foto's Marleen, niet voor het attenderen van beurzen en meetings of andere exposities.

Ah oei.
@Joost Boers @Wouter82 Bestaat er ergens anders op het forum ruimte hiervoor? + Kunnen jullie dit eventueel verplaatsen? (Ik vind dit soort dingen interessant te delen.)
Ik was iets te onvriendelijk door de bocht misschien, (mijn kat sprong op het toetsenbord, les eerst een bericht maken en dan pas wat drinken)

Maar ik vind eht best een goed idee om een soort tip topic te maken, waar je dit soort dingen deelt of ook van meetings of events die leuk zijn, ofzo. Vaak is kom je best te laat achter dingen, die misschien de moeite waard waren om te bezoeken (natuurlijk is Google je beste vriend, maar ik denk dat er best meer mensen zo in staan)

Het autosalon in Brussel en de Mondial de l'auto in Parijs werden bv aangekondigd en voorbeschouwd in https://www.autoweek.nl/forum/forums/overig.1/

Maar een eigen (sub)rubriek zou dergelijke aankondigingen idd wat meer voor het voetlicht halen, nu verdrinken ze een beetje tussen wel heel diverse topics die niet in een specifiek hokje te plaatsen zijn in de vergaarbak die Algemeen/Overig toch eigenlijk wel is ...

Voor nu toch daar zetten, en iom de forumleiding een betere plek bedenken/creëeren?

Laatst bewerkt:
Dit topic draait om zelf gemaakte foto's Marleen, niet voor het attenderen van beurzen en meetings of andere exposities.

Jammer, ik mis juist het attenderen op musea, beurzen, meetings en evenementen. Sowieso jammer dat de meesten hun foto's plaatsen in de Mijn Auto-topics en niet in dit topic.

Is een idee. Ik vraag me af of het handiger is om een ONDERDEEL te maken voor musea, beurzen, meetings en evenementen en dan per museum, beurs, meeting of evenement een topic? Of is dit te veel van het goede? Het maakt het terugvinden van evenementen wel gemakkelijker omdat ze dan een eigen kopje krijgen en wellicht minder door elkaar gaan lopen.

En misschien een eerste topic in het onderdeel met een overzicht van alle nog lopende evenementen.
Er is een vlogger en hij deelt op FB altijd events, hij heeft echt een mega lange lijst met 2025 NL en BE events gemaakt, ik wil morgen daar wel even weer zoeken en een kopie er van maken.

Het mooiste zou denk ik ook zijn dat mensen (lees forumleden) die dingen in zijn of haar buurt of iets wat ze kennen delen. Daar is het vaker ook iets beter mee in te schatten of iets het waard is om te gaan rijden.

Is een idee. Ik vraag me af of het handiger is om een ONDERDEEL te maken voor musea, beurzen, meetings en evenementen en dan per museum, beurs, meeting of evenement een topic? Of is dit te veel van het goede? Het maakt het terugvinden van evenementen wel gemakkelijker omdat ze dan een eigen kopje krijgen en wellicht minder door elkaar gaan lopen.
Persoonlijk zou ik een museum en event wel scheiden.

Persoonlijk zou ik een museum en event wel scheiden.
Ik zat meer te denken om de speciale tentoonstellingen (wisselexpo's) in een museum te vermelden. Een overzicht van musea in Nederland , musea in België en Luxemburg, musea in Frankrijk, musea in Duitsland en musea in het Verenigd Koninkrijk staan al op AutoWeek. Dat is vrij statische informatie.
Het mooiste zou denk ik ook zijn dat mensen (lees forumleden) die dingen in zijn of haar buurt of iets wat ze kennen delen.
Daarom wordt het een onderdeel waar iedereen een topic in kan maken. Ik ga er vandaag de schouders onder zetten.

Er is/dreigt natuurlijk wel overlap met de rubriek voor evenementen waar het Autoweek promotieteam aanwezig is
Misschien in de overwegingen meenemen om die hiermee samen te voegen om te voorkomen dat er twee heel verschillende forum-takken voor evenementen komen?

Het onderdeel is er:

Hieronder kun je een topic per evenement maken. Ik heb het eerste topic met enkele instructies/tips gepind, dat blijft dus bovenaan staan. Ik ga hier ook topics maken met aankomende evenementen maar zet er gerust ook zelf bij!
Misschien in de overwegingen meenemen om die hiermee samen te voegen om te voorkomen dat er twee heel verschillende forum-takken voor evenementen komen?
Ik zal die topics verplaatsen naar het nieuwe onderdeel.

Ik moest even zoeken naar dit topic, maar gevonden. :)

Afgelopen zondag was er op het TT-Circuit weer vrijrijden. Dat houdt in dat je daar dus (tegen betaling) een sessie kunt racen. Ik zag dat bekende Jelle ook heen ging, en omdat het mooi weer was, een mooie reden om even te kijken.

Je hebt verschillende soorten deelnemers, de jongens zoals Jele, niet een pro, maar wel serieus bezig, ook wel voor de lol. De bijna professionals, de "ik heb een snelle auto waarmee ik eens wil racen" en ook wel de "wat boeit mij het, ik klap met mijn barrel de baan op" mensen.

Ook qua kijkers staan er soms leuke auto's. Een kleine greep:

1983 Alfa Romeo AlfaSUD 1.5 TI Quadrifoglio

Citroën ZX Volcane, met een XM motor begreep ik.

Honda S800 Coupé

Hyundai Getz 1.6i-16V Sport, de eerste keer dat ik een Getz de baan op zag.

Er heeft dus iemand een Matiz gepimpt, ik moest zeggen ik was daar al sprakeloos over, maar dat ie later ook ging racen was nog ehm nou ja..

Civic's genoeg op de baan!

Mazda 323, het duurde even voordat ik door had dat ik naar een Mazda zat te kijken, niet de meest voor de handliggende race auto.

Volgens mij was dit ooit een Mondeo, of nee misschien moet ik zeggen gebaseerd op een Mondeo.

Volvo 850 Estate

Soms gaat het mis, maar ik heb dit keer geen blikschade gezien, wel een gestrande C-klasse, maar die was ook zo gaar als boter..

Wie is er nog meer op de Renault openingsmeeting in Kampen geweest? Ik was er in 2023 en stond nu nog meer. Wat een ontzettend veel Alpines en R5jes! Ga vanavond en/of morgen foto's uitzoeken en uploaden.

54434275886_16fcac8473_4k.jpg

Laatst bewerkt:
Ja, ik was ook aanwezig. Maar heb nauwelijks foto's gemaakt daar kom ik eigenlijk nooit meer aan toe, elke 5 stappen die ik zet, sta ik weer een praatje te maken. :ROFLMAO: Ik weet niet eens ok ik alles gezien heb, kom foto's van auto's op social media tegen die ik niet gezien heb.

Wie is er nog meer op de Renault openingsmeeting in Kampen geweest? Ik was er in 2023 en stond nu nog meer. Wat een ontzettend veel Alpines en R5jes! Ga vanavond en/of morgen foto's uitzoeken en uploaden.

54434275886_16fcac8473_4k.jpg
Ik was er ook. Beiden gemist. Nog op zoek geweest naar Dave. Dacht die auto is niet te missen. Dus wel;)

100 foto's. Ze staan zo goed mogelijk op volgorde van segmenten en bouwjaren. Vooral de 2e gen. 5 was er erg veel dus moest keuzes maken :D Ook staan e nauwelijks nieuwere auto's op.

Een paar uit het album

Renault Estafette '75 & '66 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 5 Turbo '84 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 5 TX '83 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 5 GT Turbo Cabriolet '85 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 5 GT Turbo's by Matt Curlew, on Flickr

Renault Clio 16V '91 by Matt Curlew, on Flickr

Renault Clio V6 '01 by Matt Curlew, on Flickr

Renault (Teilhol) Rodéo 5 '81 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 14 TL by Matt Curlew, on Flickr

Renault 11 TSE '83 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 12 Gordini '72 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 12 TS '76 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 17 TS '74 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 17 TS by Matt Curlew, on Flickr

Renault Fuego GTS '85 by Matt Curlew, on Flickr

Renault Fuego GTX '83 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 21 TI '88 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 16 TX '76 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 16 TX '78 by Matt Curlew, on Flickr

Renault 16 TX '79 by Matt Curlew, on Flickr

Het is een hele gave meeting altijd, maar misschien (en ik zeg het voorzichtig..), misschien wordt het allemaal een beetje te groot, te massaal nu. Althans dat gevoel bekroop me een beetje toen ik gisteren naar huis reed. Met elk jaar minder plek omdat het industrieterrein wordt volgebouwd en elk jaar meer auto's (gisteren zo'n 600-650) is het toch "anders". Ik kan er moeilijk precies de vinger op leggen, meer een gevoel.

Gisteren ben ik bij Visscher Classique geweest met mijn jongste dochter, vader en een oom. We kwamen om de Ames collectie te bekijken, maar natuurlijk ook de vaste collectie van Franse makelij. Leuk is dat je bij de vaste collectie, die voor het grootste deel ook te huur is, gewoon mag instappen en proefzitten, het geen mijn dochter veelvuldig heeft geprobeerd. We vielen met onze neus in de boter want juist gisteren bleek er daar ook een samenkomst te zijn van de Mascotte (club van Rolls Royce en Bentley rijders) er stonden dus tientallen Bentleys en Rolls Royces rond het museum:
54450993788_9f7d7a916f_b.jpg

54450760461_c64d63c8e8_b.jpg

54450950584_e0a705e2dc_b.jpg

54450748861_0a7f35e14c_b.jpg

54449893022_08ba2a6577_b.jpg

54450748916_f4c25e4a15_b.jpg

54450993573_977cf08cbd_b.jpg

54449904842_2ffe28d84b_b.jpg

54449904817_bea6dd93e7_b.jpg

54450993863_ddfd705945_b.jpg

54451113865_c1b556ff4f_b.jpg

54451113745_6eafb5d7f1_b.jpg

54451113740_f6229e438c_b.jpg

Edit: spoiler-alert!
mocht je morgen (2e Paasdag) nog naar de Nationale Autobeurs gaan en geen voorbeschouwing willen zien, scroll dan niet verder naar beneden…

Zijn er nog mensen naar de Nationale Autobeurs in de Jaarbeurs geweest? Ik ben gisteren met onze jongste zoon (16) geweest, zal hieronder een impressie plaatsen. In delen, zoals de regels voorschrijven.

Verwacht geen moderne supercars, dat is niet helemaal m’n ding, dus geen lelijke ‘Enzo Knol-mobielen’ hier ;)

Laat ik beginnen bij Italië, met o.a. prachtige Lambo’s 350 GT, Miura, LP 500 en Jalpa, plus het Ferrari trio 328, 348 en f355:

DI1NnLP.jpeg

WTLnmh3.jpeg

GfzuJiM.jpeg

UBAUJPl.jpeg

YloOP6y.jpeg

U8olSiC.jpeg

GEDLIWW.jpeg

5wcMO4X.jpeg

g1RN7Fq.jpeg

XKrYgTy.jpeg

hFEbJq0.jpeg

Laatst bewerkt:
Duitsland en ‘overige’ volgt later vandaag, best nog een karwei qua selectie en plaatsen van de foto’s o_O

Ohwww, is het morgen ook nog… ik dacht t/m vandaag. Dan is het misschien niet zo handig dat ik hier veel laat zien :unsure:

Dat ziet er inderdaad nogal divers uit in Utrecht, ik vond de entree nogal hoog, en dan nog parkeren enz.enz
in Amsterdam was ook iets geloof ik.
Ik heb me maar zitten vergapen bij de oldtimers show in Venhuizen, jaarlijks in het paasweekend.

Van een totaal ander kaliber dan bovenstaande auto's, was de voorjaarsrit van zondag 13 april 2025, gezamenlijk georganiseerd door de Ami Vereniging Nederland en de Dyane Vereniging Nederland.

In totaal reden 50 auto's een mooie tocht door het Brabantse land.

Het gehele fotoalbum:

Terug
Bovenaan