Het grote Autoweek poetstopic!

Allright! Nou hartstikke bedankt. Gelukkig dat er toch nog zulke behulpzame mensen hier op het forum zitten (y).

Graag gedaan! In sommige topics op dit forum gaat m.i. te vaak over de beetje zielige discussie tussen merken met alle voors en tegen, zonder inhoudelijke argumenten. Meer in de trant van: 'ik vind hem mooi, hij is grijs dus het is beste merk ter wereld'. Ik hoop daarom ook dat we hier het niveau een beetje hoog en inhoudelijk kunnen houden (y)

Inderdaad, dit is nog eens een topic waar je echt iets aan hebt, het maakt niet uit wat voor auto je rijdt, of het nu gaat om een panda of een audi.

Ontopic.

Mijn lijstje heeft inmiddels div starters geholpen met het "hoe moet ik beginnen met lakbehandeling en autowassen" in mijn prive sfeer.
Deze lijst heb ik samengesteld na diverse tips en het lezen van informatie op verschillende forums. Het heeft even geduurd maar ik heb nu een goede lijst voor starters. Ik zag zelf door de bomen het bos niet meer, maar dankzij dit lijst weet ik wat ik nodig heb en wat ik moet kopen. Zo kan ik ook weer andere helpen adviseren.

Uiteraard wel altijd rekening houden met de staat van de lak.

DKBM, remonrace, adinsx thanks(y)

Hierbij nog 1 keer mijn definitieve lijst voor eventuele starters.

Wassen
- Foamen indien erg vervuilt. (als je geen foam hebt kan het bij iedere carwashbox)
- Rubbers en banden met Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) verdunnen 1:4, de rubbers met de Triple Duty Detail Brush borstelen.
- Velgen met Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner met een velgenborsteltje.
na deze stappen de auto eerst even afspoelen met de slang
- Wassen met Meguiars NXT shampoo, 2 emmer methode en wash Mitt.
- Drogen met Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel,
- Ruiten met NXT glass cleaner, gewoon 3 spuiten op een raam en afnemen. Besparing methode: eerst op MV doek spuiten, ramen doen en afnemen met badstofdoek.

Het INTERIEUR. Cleanen
- Stofzuigen, Matten eruit halen.
- Stof en leer eerst even met lauw water insprayen, 30 sec laten intrekken en vervolgens afnemen met een borstel met harde haren en daar overheen een (hand/katoenen/bad)doek. (Borstel Mothers Wax Carpet & Upholstery Brush)
Vervolgens de APC opsprayen in de verhouding 1:4,1:10 voor leer, 30 sec laten intrekken en vervolgens weer met dezelfde methode afnemen. Vlekken kun je zo een keer extra behandelen. Leer vervolgens behandelen me een conditioner uiteraard! Kunststoffen insprayen met APC 1:10, afnemen met een MV doek.

Lak Reiniging
- Kleien met Meguiars Last Touch als glijmiddel en Meguiars klei, (klei goed kneden en in kleine stukken gebruiken. Regelmatig kneden tijdens gebruik.) Hierna de auto even afspoelen voor de kleiresten.
- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner 'Step '1' (witte LC handpad ) Handmatig aanbrengen dun laagje klein beetje kracht uitoefenen uitpoetsen met MV doek, paneel voor paneel werken.

Glaze
- Poorboys - Black Hole met LC zwarte pad, dun aanbrengen en gelijk afnemen met MV doek, (paneel voor paneel)

Wax
- Poorboys World Natty's Paste Wax Blue,met rode LC handpad dun en licht aanbrengen, Paneel voor paneel, afnemen met Meguiars Shine Microfiber Towel, (alleen onhandig met de rode pad in het potje denk ik??)

Details
- Banden met Meguiars High Gloss Tire Gel aanbrengen met Mequiars Tyre Dressing Applicator Pad.
- Achterlichten en Voorlichten (platic) meenemen met het waxen...(het kan, maar hoeft niet)
- (Indien nodig) Velgen met een apart stuk klei, en vervolgens kun je hem waxen met Natty's Paste Wax Blue,
(let op bij je velgen aparte pads en doeken gebruiken)
- Trims en kunstof met trim restorer van poorboys, indien nodig.... (aanbrengen met een goedkope MV doek)

Tijdens Lak reiniging en glaze je trims, kunstoffen e.d. afplakken met 3m tape....

Deze behandeling 1 of 2 keer per jaar herhalen.

In de tussen tijd kun je kiezen voor wassen en om de 2 weken na het wassen de Meguiars Quik Wax op een droog of nat oppervlak sprayen en droogwrijven. Zo hou je de wax op peil.

De Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel was niet snel leverbaar:(, ik ben voor de Miracle dryer gegaan...1 euro duurder :D

DKBM zei:
Graag gedaan! In sommige topics op dit forum gaat m.i. te vaak over de beetje zielige discussie tussen merken met alle voors en tegen, zonder inhoudelijke argumenten. Meer in de trant van: 'ik vind hem mooi, hij is grijs dus het is beste merk ter wereld'. Ik hoop daarom ook dat we hier het niveau een beetje hoog en inhoudelijk kunnen houden (y)

Precies, daar doelde ik ook op inderdaad.

Sinds kort zit er dikke troep op de zijskirt van mijn auto, lijkt serieus net rubber of zoiets.

Wat kan ik het beste gebruiken om dit soort hardnekkig vuil weg te krijgen?

Hmm... is een beetje een vage beschrijving. Zou je er even wat foto's van kunnen maken?
Denk dat je het met klei wel weg krijgt, tenminste, dat is vaak het geval.

Remonrace

Als je het leer heb gereinigd met MEQ APC 1:4, wat voor conditioner zou je dan gebruiken?
Het gaat hier om half leer, half stof, ik doe de gehele stoel met APC maar moet dan nog het leer afwerken met een conditioner toch?

remonrace zei:
Hmm... is een beetje een vage beschrijving. Zou je er even wat foto's van kunnen maken?
Denk dat je het met klei wel weg krijgt, tenminste, dat is vaak het geval.

Bedankt!

Zal zsm foto's toevoegen, hoopte dat mijn (vage) beschrijving voldoende was.

Robertdj zei:
Sinds kort zit er dikke troep op de zijskirt van mijn auto, lijkt serieus net rubber of zoiets.

Zal teer zijn, van die fijne zwarte plekken zeker.
kleien doet wonderen, krijg het er bij Red in ieder geval altijd vanaf.
Hou wel het stuk klei apart voor de volgende keer en ga niet de wagen met het teer-klei-stuk doen.
Zelfde geldt voor als je klei voor je velgen gebruikt, ook deze niet meer gebruiken voor de lak.

Succes !

BMW 320d zei:
*knip* starterspost*

Ik ga jouw stappen eens opvolgen en kijken hoe m'n auto er uit gaat zien! :)

Zijn twee plekjes op de auto met beetje verkleuring dus die moeten nog een keer speciale aandacht krijgen en de rest ga ik doen volgens jouw plan ;)
Ben benieuwd. :)

Zo weer een bestelling binnen.

Een flesje Poorboys World Black Hole, om die vervelende Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2' te vervangen. De PB werkt echt veel lekkerder.
Poorboys World Spray and Wipe, om de voorraad weer aan te vullen.
Poorboys World Bug Squash, om te kijken of ik daar de voorkant wel mee schoon krijg.

@Chilloz

Daar is het lijstje voor bedoeld :D succes.
let wel...je kan ook je eigen draai eraan geven, het hoeft niet precies zoals het lijstje hierboven,

@Chilloz en BMW 320d,

ben het eens met BMW 320d. Het hangt ook af van de eisen de je stelt en het budget dat je er voor over hebt.
Ik zou je willen adviseren eens naar de Poorboys producten te kijken. Werkt erg makkelijk, kwalitatief absoluut vergelijkbaar met Meguairs (misschien nog wel beter) en, naar wat ik gezien / gehoord / gelezen / ervaren heb, ook wat meer 'bang for the buck'

Inderdaad, sommige eisen meer dan andere. Je hebt in ieder geval voor ieder wat wils.

Ik wijk ook weleens uit van het plan, ik heb nu bijvoorbeeld paintcleaner van Meq en glaze van Poor Boys (voorheen meq)
Ik ben benieuwd of deze combinatie gaat werken. Ook ben ik aan het testen met pads en doeken.
zo moet je je eigen ervaringen opdoen en de voor jouw juiste stappenplan creëren.

Ik heb nu bijvoorbeeld toch gekozen voor quick detailer van Meq voor het kleien in plaats van Last Touch, en eigenlijk wilde ik spray en wipe van PB o_O. zo zie je maar dat je constant bezig blijft met verschillende pruducten...

Vorige week dus het een en ander besteld en afgelopen vrijdag kwam dit binnen voor die 272 euro:
05062009847.jpg

En dit is mijn kleine voorraadje nu: (uiteraard wel meer pads en doeken)
05062009852.jpg

Zaterdag de Twingo II van m'n vriendin weer onder handen gehad en de helft van de motorkap met PB BlackHole gedaan, de andere helft met Meg step2.
Daarna beide met NXT 2.0Tech gesealed. Op het eerste oog weinig verschil, ook niet na de regen van de afgelopen dagen. De foto's zal ik vanavond nog even plaatsen. Wel is de BlackHole vele malen makkelijker in gebruik, dat is absoluut waar(y)

Overigens, voor mezelf had ik scratchX2.0 besteld, puur om wat mee te proberen (heb een lelijke kras op de deur zitten van de Clio van een of andere malloot)
Maar hoe moet je dat spulletje gebruiken/behandelen? Eerste slachtoffer wordt de R21 circuitauto, voordat ik aan de Clio begin, maar wat tips vooraf kan geen kwaad ;)

@ adinxs: Leuke verzameling. Maar wat is die witte doek links vooraan? Ziet er namelijk interessant uit.

Vandaag op locatie een Saab 900 Classic Cabrio gedaan die zomerklaar gemaakt moest worden. Eigenaar wilde geen polijstbeurt en dat was maar goed ook, zat een aparte lak op die of heeeel erg zacht was of erg slecht was gespoten. Hij gaf namelijk zelfs af op de klei!

Stappenplan:

Wassen:
- 2 emmer methode met Gold Class Shampoo en The bone
- Drogen met Carrand droogdoek (lijkt wel een tafelkleed!)
- Rubbers en velgen insprayen met resp. Bilthamer Surfex HD 1:8 en 1:4, inwerken met kwasten en borstels

Kleien:
- Bilthamber Autoclay Soft
- Water
- Voor de velgen Meguiar's Consumentenklei
- Afnemen met Dickie Dick

Fillen:
- Autoglym SRP
- LC Lichtgroene 5,5"Pad
- AEG EXE 460 Excenter

Voeden:
- PB's Black Hole
- LC Zwarte 5,5" Pad
- AEG EXE 460 Excenter

Waxen:
- Dodo Juice Blue Roo Polishing Pouch
- Collinite 476s
- Afnemen met Dodo Juice Fantastic Fur

Trims:
- Trim Applicator en High Tech Foam pad
- PB's Trim Restorer

Handvat krasjes:
- High Tech Foam Pad
- Pb's SSR2.5

Ramen:
- PB's Spray & Wipe
- Provision Glass Scrub
- Rain-X

Banden:
- Tire Applicator
- Autoglym Tire Dressing

Foto's:

Voor:

Saab1.JPG

Na het wassen binnen gezet voor kleien en drogen:

Saab2.JPG

Afplakken met 3M Tape:

Saab3.JPG

Resultaten:

Saab4.JPG

Saab5.JPG

Saab6.JPG

Saab7.JPG

Saab8.JPG

Kreidler zei:
@ adinxs: Leuke verzameling. Maar wat is die witte doek links vooraan? Ziet er namelijk interessant uit.

Droogdoek van Mothers als het goed is.

Die heb ik nu 1,5 jaar en werkt nog altijd erg goed. Die gele is ook een droogdoek n.a.v. tips hier, maar voor een eerste keer vond ik die niet prettig werken. Je kunt hem moeilijk vast houden, hij kleeft zowat aan de lak.

Ik gebruik dus nu vaak de Mothers voor de grote plaatdelen (dak, zijkanten etc..) en de nieuwere voor alle kleine hoekjes etc..

@mark
Weer heerlijk glimmend groen geworden zeg (y)
Hoe lang ben je er nu eigenlijk mee bezig? uurtje of 4 - 5?

BMW 320d zei:
Remonrace

Als je het leer heb gereinigd met MEQ APC 1:4, wat voor conditioner zou je dan gebruiken?
Het gaat hier om half leer, half stof, ik doe de gehele stoel met APC maar moet dan nog het leer afwerken met een conditioner toch?

Oui! Let er echter op dat Meq APC 1:4 wel erg heavy is hoor, ik denk dat je met 1:10 op het leer ook wel af kan. Bewaar de 1:4 maar voor het stoffen gedeelte. Werk de APC op het leer met een borsteltje in met zachte haren voor het beste resultaat. Verder voldoen veel conditioners, zoals Meg's Step 2 (12,-) of Gliptone Conditioner (15,-)

@adinsx, keurige collectie toch?! Ik zal binnenkort ook weer eens een fotootje maken van mijn bescheiden collectie tot nu toe. Zo geleidelijk komt er toch steeds meer bij. Zojuist even opgeteld: € 875,45 in ongeveer 10 maanden. Het was eerlijk gezegd meer dan ik had verwacht en al helemaal dan ik ooit had gedacht eraan uit te gaan geven. Uiteraard zijn er nog wel wat zaken die op de lijst staan..... de volgende bestelling zit eraan te komen :LOL:

Ik snap wat je bedoelt met dat 'kleven', ik heb er zelf niet zo'n last van, maar herken het wel. Ik trek de doek eerst in z'n geheel over de auto en gebruik daarna de andere kant (doek opgevouwen) voor de resterende druppels. Maar doorgaans is mijn auto al voor 80% droog na het afspoelen. Hij is in elk geval droger dan met de Poorboys doek. Die liet toch meer water achter.

A6-Red zei:
Robertdj zei:

Zal teer zijn, van die fijne zwarte plekken zeker.
kleien doet wonderen, krijg het er bij Red in ieder geval altijd vanaf.
Hou wel het stuk klei apart voor de volgende keer en ga niet de wagen met het teer-klei-stuk doen.
Zelfde geldt voor als je klei voor je velgen gebruikt, ook deze niet meer gebruiken voor de lak.

Succes !

Danku!

Ik ga het zsm proberen.

Weer een ervaring rijker.

Ik had tijdens de behandeling van mijn lak de trims meegenomen met cleaner wax van Meq,
in eerste instantie zag het er goed uit, maar na 2 weken zijn ze wit uigeslagen. ze zien er dus nog erger uit dan eerst toen waren er geen witte vlekken....De overige delen zoals dakdragers zien er wel nog perfect uit.....

Denken jullie dat de trim restorer dit kan herstellen, of zijn er andere tips.....
Ik zoek iets wat blijvend is...en niet na 2 weken weer wit uitslaan...

alvast bedankt

BMW 320d

De trims eerst goed schoonmaken en ontvetten met bijvoorbeeld Dasty. Daarna de trims insmeren met trim restorer, evt een extra laagje de eerste keer. En in het vervolg de trims even afplakken voordat je met wax en cleaners aan de slag gaat. (y)

Vandaag de Galant gepoetst;

Als polijst machine gebruik ik de DAP 500.

- Gewassen met Meguiars Gold Class shampoo, Poorboys World Chenille Wash Mitt en twee emmer methode.
- Gedroogd met PB Waffle Weave Drying Towel
- Insecten verwijderd met PB Bug Squash en PB Work Towel.
- Gepolijst met PB SSR 2.5 en witte 5,5 inch pad, sommige stukken met oranje 5,5 inch pad.
- Gepolijst met PB SSR 1.0 en witte 5,5 inch pad.
- Polijst stof verwijderd met PB Spray and Wipe en microvezeldoek.
- Lak gevoed met PB Black Hole met Microfiber Applicator (heb er ook een zwart 5,5 inch pad voor, voor op de DAP 500, maar met de hand werkt naar mijn mening beter), opgepoetst met microvelzeldoek.
- In de Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 gezet, met blauwe 5,5 inch pad.
- Opgepoetste met PB Deluxe Mega-Mega Towel.
- Detailing met PB Trim Restorer en PB Work Towel.

De banden behandel ik nooit, en de ramen moet ik nog een keer goed doen. Verder is het kunststof in het interieur met PB Trim Restorer behandeld, nu moet alleen de bekleding nog een keer met een extractor behandeld worden.

35k3ho6.jpg

ob08ip.jpg

iz81eo.jpg

Leuke verzameling, Adinsx, pas op dat het niet uit de hand loopt.... ;)

Mijn nieuwe weekend-werkplek:

meg006.jpg

meg007.jpg

@kreidler,
Was verder finishen na de SSR1 op wit niet meer nodig? Op veel hedendaagse auto's laat deze combo nog wat krasjes achter.

Ik vroeg me ook af waarom je de banden nooit doet. Geen spullen daarvoor of vind je het niet nodig / onzin? Ik vind het een niet te vergeten stap voor een mooi totaalplaatje. Nu heb ik ook een zwarte auto en daar vallen onbehandelde banden extra op.

@ DKBM, SSR1 op wit geeft naar mijn mening een voldoende strak resultaat. 100% kras vrij is de auto niet, maar dat is een auto bij mij nog nooit geweest. Dit heeft voornamelijk te maken met geduld, en het feit dat de auto van mij niet 100% kras vrij hoeft te worden, maar gewoon voor 95% moet opknappen. Die paar laatste kleine krasjes zitten er naar mijn ervaring toch alweer na een paar dagen in. Wel wil ik naar SSR 3.0 gaan omdat ik SSR 2,5 op vrijwel iedere auto te licht vind. De banden behandelen vind ik idd onzin en er niet natuurlijk uitzien. Ik vind het juist vreselijk als er van die vieze glimmende dingen onder de auto zitten. Bovendien is het niet beter voor de band, vliegt het er vaak vanaf op je mooi gepoetste lak, en blijft het maar kort zitten. Ook vind ik het van achteren een waardeloos gezicht omdat het dan net lijkt of je zwenkwieltjes hebt, doordat het van achteren ongelijkmatig is. Mijn Colt is ook metallic zwart, maar daarop behandel ik de banden ook nooit.

Dat is ieder z'n keuze en goed recht. :) Mijn tyre dressing (Wolfgang Tyre Gel) trekt in de band en blijft zeker 6-8 weken duidelijk zitten. Uiteraard geen glimspul en al helemaal geen siliconenspray. Ik wil een matte glans. De zooi die de dealer er vorig jaar had opgesmeerd, heb ik zo snel mogelijk weggehaald. Dat leek wel hoogglans, bah! :cry: Ik heb ook genoeg auto's gezien met 'zwenkwieltjes'. Dat ziet er inderdaad niet uit, maar als je het netjes aanbrengt, heb je daar geen last van

Ik ben begonnen met Bold 'n Bright van Poorboys. Op zich een goed product. Aanbrengen met een pad, dus geen spray op de lak. Ik wil wel een product dat in de band trekt vanwege de duurzaamheid. Geen spul dat bij de eerste druppel al verdwenen is.

Met Poorboys Bold 'n Bright:
DSCN2224.jpg

De Poorboys trekt ook goed in de band, maar ik vond hem net teveel glimmen. Daarom ben ik overgestapt op de Wolfgang.

Met Wolfgang Tyre Gel:
DSCN2770.jpg

DSCN2772.jpg

Hoe bedoel je precies? De dop heeft aan de binnenkant een ring met klemmetjes die aan de velg klemmen. Het ding zit echt hardstikke vast.
Je kan trouwens zien of velgen ooit doppen hebben gehad, vooral in de winter. Dan zie je veel 'zwarte' velgen met winterbanden. Als je 6-8 plekken ziet (op gelijke onderlinge afstand) op de velg, mogelijk licht gecorrodeerd : dat komt door de klemmen van de wieldop.

Tzt komen er trouwens andere velgen onder. Op zich is het desing van de dop niet verkeerd, alleen vind het vooral lelijk dat je de velg er zo goed onder ziet. Ik zit nu te denken aan Anzio Ultra's. Een redelijk beschaafde 10-spaaksvelg, die ook nie direct om 18 inch laagprofielbanden schreeuwt

Ik zei het omdat je op foto 1 die klem zo goed ziet... LM is natuurlijk mooier, maar liever een nieuwe Corsa met wieldoppen, dan een oude met velgen...;)

Vandaag een Saab 9-3 uit 2001 op de stoep. De eigenaar had m behandeld met Valma Colorwax wat helaas niet goed heeft uitgepakt. Welkom to swirl paradise! Gelukkig kon ik hem van de defecten afhelpen met het volgende plan:

Wassen:
- 2 emmer methode met Gold Class Shampoo en The bone
- Drogen met Carrand droogdoek
- Rubbers en velgen insprayen met resp. Bilthamer Surfex HD 1:8 en 1:4, inwerken met kwasten en borstels

Kleien:
- Bilthamber Autoclay Soft
- Water
- Voor de velgen Meguiar's Consumentenklei

Polijsten na testpot:
- SSR 1 op Wit
- PP op lichtgroen
- Op sommige stukken eerst nog SSR 1 op oranje
- AEG EXE 460 Excenter
- Afnemen met diverse doeken (Dickie Dick, Meguiar's & Dodo)

Voeden:
- PB's Black Hole
- High Tech Foam Applicator
- AEG EXE 460 Excenter

Waxen:
- Dodo Juice Blue Roo Polishing Pouch
- Autoglym Extra Gloss protection
- Afnemen met Dodo Juice Fantastic Fur

Trims:
- Trim Applicator en High Tech Foam pad
- PB's Trim Restorer

Ramen:
- PB's Spray & Wipe

Banden:
- Tire Applicator
- Autoglym Tire Dressing

Foto's!

Geknipt en geschoren:
Image1.JPG

Tafeltje met spullen:
Image2.JPG

Klei na een half dak:

Image3.JPG

Woops:

Image4.JPG

Duppel Woops:

Image6.JPG

Na testspotje

Image7.JPG

Afplakken:

Image8.JPG

Image9.JPG

Beading gelijk na het polijsten (wat polijststof er af gespoten)

Image10.JPG

Image11.JPG

Na behandeling:

Image14.JPG

En wat totaaltjes:

Image15.JPG

Image16.JPG

Image17.JPG

Ben benieuwd naar jullie oordeel. Vond de lak erg meevallen (zacht) in vergelijking tot wat ik wel is hoor op diverse fora over Saab lakken.

Ralf //M zei:
Ik zei het omdat je op foto 1 die klem zo goed ziet... LM is natuurlijk mooier, maar liever een nieuwe Corsa met wieldoppen, dan een oude met velgen...;)

Ah, ik snap hem. Wat je ziet, is geen klemmetje maar een balanceerlood. Het valt op deze foto inderdaad goed op. Fraai is anders, maar 'in het echie' valt het gelukkig veel minder op. :) Als in de toekomst lm-velgen eronder komen, wil ik wel dat het lood aan de binnenkant van de velg zit op een niet goed zichtbare plek.

@mark,
ben je bij een Saab-club terecht gekomen? Dit is al de tweede in korte tijd. Maar hij staat er weer strak bij. Top!

Vanmorgen heb ik voordat ik ben begonnen aan mijn auto, nog even snel een fotootje genomen van mijn bescheiden verzameling.
DSCN2925.jpg

DSCN2920.jpg

DSCN2921.jpg

DSCN2922.jpg

DSCN2923.jpg

DSCN2924.jpg

Na de foto's snel aan de slag gegaan, want de auto werd ongeduldig :LOL:

Mooie collectie! Ben inderdaad lid van het Saabforum en daar wat klusjes gedaan die iedereen enthousiast maakt. Goede mond tot mond werkt het beste!

Thnx! De jouwe mag er overigens ook wezen (y). Meguair's heb ik express laten vallen voor de meeste producten, puur omdat het lastig te verwerken is in de zon. Ik heb geen garage oid, dus doe de auto in de volle zon.

Ik ben best geïnteresseerd in andere merken dan Poorboys, maar ze moeten wat mij beteft wel iets toevoegen. Ik ben geen verzamelaar. De Dodo Juice Born to ben Mild shampoo (kleine donkerpaarse flesje) is trouwens een hele fijne shampoo! Gisteren voor het eerst gebruikt. Je hebt er maar heel weinig van nodig en de lak blijft lekker glad na het wassen.

Kun je eigenlijk swirls weg krijgen zonder gelijk machinaal aan de slag te gaan ?
Dus met de hand poetsen.

Afhankelijk van de lak kan dat best. Bijvoorbeeld met SSR1 op een witte LC handpad. Bij hardere lakken is het OF veel spierpijn OF inderdaad machinaal gaan.

Er zijn lastige plekken waar je met de machine ook niet of nauwelijks bij kan komen, bijvoorbeeld bij de deurgrepen. Omdat je met de hand lang niet zoveel kracht kan zetten als machinaal heb je daarvoor soms wel een iets stevigere combo nodig, is mijn ervaring. SSR1 op wit zoals Mark aangeeft, maar soms ook een grovere SSR icm een oranje handpad. Uiteraard wel nabewerken. En net wat Mark zegt: uiteraard hangt het wel van de lak af.
Ik het begin heb ik de auto ook alleen handmatig gedaan: aan het einde van de dag een lamme arm en zere schouder, de volgende dag spierpijn. o_O

Kan de Poorboys SSR 1 ook met een gewone Microfiber Apllicator worden verewerkt? Of doet het dan niets?

Ik zou het niet doen. Een mv pad heeft totaal geen cutting, neem alle vocht van de SSR1 op en je buft hem gelijk uit. Zonde van de moeite, de SSR1 en de pad. Zeker handmatig heb je wel een pad met enige cutting (zoals de witte pad) nodig wil je iets bereiken.

Ik dacht al wel dat het niet optimaal zou zijn. Ben dit weekend aan de slag geweest met een normale MF applicator en SSR 1. Het gaat wel maar het wordt snel stroef en daarna vaselineachtig.

Is er nog verschil tussen de normale LC witte handpad en de CCS versie? Deze is namelijk iets duurder en niet op voorraad bij jeweetwel.

Mark,
je opmerking over de CCS pads is niet correct. CCS pads zijn er zowel voor machinale als voor handmatige toepassing.

Six13,
ik zie bij een van de 2 geen afbeelding via de link. Kan je dus 1-2-3 het verschil niet zeggen. Ik heb wel de duurdere van de 2 (met zichtbare foto). Ik heb hem zelf ook en vond het een fijne pad om mee te werken. Nu gebruik ik hem nog maar heel zelden, omdat ik machinaal met de witte pad vaak overal goed bij kan.

Adinsx,
da's niet zo netjes van die lui! :(Ken je dat bedrijf? Ik zou er zeker niet mee akkoord gaan, zou mijn auto erop staan, dan zou ik hem wel willen hebben. Gelukkig stond mijn auto die dag zo goed als aan de andere kant van de hele rij ...... Uiteraard wel even bellen, eens kijken wat ze zeggen.... :LOL:

Terug
Bovenaan