Het grote Autoweek poetstopic!

Zo Whip, lekker bezig. Ziet er weer netjes uit.
Onze Golf heb ik laatst ook maar eens helemaal uitgezogen. Lag vol rotzooi steentjes en modder.

Superleggera zei:
Lake Country White Polishing CCS Euro Foam Hand Applicator
Lake Country Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator

Wat is het grote verschil tussen de witte en oranje pad?
Heeft de oranje nog nabewerking nodig?
Zo ja, hoe werkt dat? (weer met SSR of ....?)

[size=x-small]Sorry voor alle vragen. :p[/size]

De oranje pad is harder en grover dan de witte pad, heeft wat meer bite. Met een oranje pad zou je grove krassen kunnen verminderen, maar je kan er wel lichte kleine krasjes voor terugkrijgen. Dat is geen probleem, want die werk je dan vervolgens weer weg met een witte pad. Welke combinatie (pad + SSR en/of polish) je nodig hebt, hangt helemaal af van je auto en de lak. Dat kan per auto / per lak verschillen. Subaru's en Alfa's hebben doorgaans zachte lak, een VW/Audi en Opel juist weer heel harde lak. Maar er is ook onderscheid tussen unilakken en metallic lak. Verder is ook de staat van de lak bepalend uiteraard. Een testspot is het allerbelangrijkste! En altijd eerst testen met een lichte combinatie, zwaarder kan altijd nog.

In eerste instantie zeg ik: witte pad met SSR1, nabewerken met Professional Polish op zwart. Voor de echt lastige plekken SSR2.5 op ofwel wit ofwel oranje, daarna nabewerken met SSR1 op wit en.of PP op zwart. Maar zoals hierboven staat: eerst even testen!

Een vraagje als noob-poetser: hoe kan je de auto redelijk veilig wassen zonder 18 euro aan een Meg Wash Mitt uit te hoeven geven? En, hoewel ik weet dat het een rotklus is, geeft polijsten met de hand ook een mooi resultaat?

Polijsten met de hand geeft in zoverre een mooi resultaat dat je vaak de lak wel veel glans terug kan geven, het is echter ontzettend moeilijk om de swirls ermee uit te krijgen. Een andere optie is de Cobra the Bone, die kost naar mijn weten 10,- Ik adviseer je iig wel een goede shampoo te kopen die de waxlaag niet aantast, dus geen turtle wax pruttel.

Thanks voor je snelle reply!

Ik heb gezien dat Motip van dezelfde prijsklasse is als Turtle Wax... Betekent dat dan ook rommel?

Ik heb gezien dat bij de Halfords een grote microvezelspons te krijgen is. Ik las bij The Bone van Cobra dat de microvezelsamenstelling ervoor zorgt dat je geen krasjes op je lak kan krijgen. Volgens mij hangt dat ook in grote mate af van het feit of je zo ongeduldig bent om druk op je materiaal uit te oefenen?

The bone is een prima washmitt, maar alleen als je de 2 emmer methode gebruikt maar dat geldt voor elke washmitt.

Zorg voor een goede shampoo, met Mothers Wax California Gold Car Wash en een cobra te bone ben je voor onder de 20 euro klaar. Geef iets meer uit (22 euro) en je hebt gelijk 2 liter shampoo, dat krijg je met je eigen auto van je leven niet op!

markprinsen zei:
The bone is een prima washmitt, maar alleen als je de 2 emmer methode gebruikt maar dat geldt voor elke washmitt.

Zorg voor een goede shampoo, met Mothers Wax California Gold Car Wash en een cobra te bone ben je voor onder de 20 euro klaar. Geef iets meer uit (22 euro) en je hebt gelijk 2 liter shampoo, dat krijg je met je eigen auto van je leven niet op!

Dat klinkt prima! En weet je toevallig waar in NL deze spullen te krijgen zijn? Een webshop maybe? Of anders iets in Zuid-Holland of Utrecht? thanks!

Zoek maar is op google op 'Mothers Wax California Gold Car Wash' en dan de 5e hit.

Bedrijfsnamen mogen we hier niet meer noemen. Bedrijf zit in Bergschenhoek dus aardig Zuid-Holland.

Ik heb 'm gevonden inderdaad, eens lekker rondneuzen. Thanks 4 the info!

De Vectra vorige week 2 dagen onder handen genomen met Bob TDI (y)

Zo begonnen we:
DSC_4715-001.jpg

Aardig vies:
DSC_4716-002.jpg

Met dank aan een emmer water/beton dat van een betonmolen viel op de snelweg o_O
DSC_4717-003.jpg

Sopje erbij:
DSC_4718-004.jpg

Schoon!
DSC_4719-005.jpg

Stoeprandje...maar wel van binnen schoon!
DSC_4720-006.jpg

Van binnen schoon:
DSC_4721-007.jpg

Even afspuiten:
DSC_4722-008.jpg

Plaklood blijft :(
DSC_4724-009.jpg

Sopje:
DSC_4725-010.jpg

En toen begonnen we aan de schaduwkant, en daar bleef het die dag bij!
DSC_4726-011.jpg

Gear:
DSC_4728-012.jpg

En toen moest Bob lessen :)
DSC_4729-013.jpg

DSC_4731-014.jpg

Volgende dag verder, echter omdat we genoeg te doen hadden geen foto's onderweg. Wel eindresultaat:
DSC_4732-015.jpg

DSC_4734-016.jpg

DSC_4735-017.jpg

Glimmend als een gek, de bekleding is op dag 1 volledig onder handen genomen, schoongemaakt met APC en daarna in de Leather Stuff, ongelovelijk wat een vervuiling na 1,25 jaar!! Heb de volgende dag in de auto steeds naar rechts gekeken, wat een kleur weer terug (y)

Super blij ermee, inmiddels is ie weer lekker 'misbruikt', 800 km verder...:)

Groetjes! :D

Bob,

Hoe bevalt de Festool rotary?

Mooi machientje, waar heb je die gekocht? :D

Voor zover ik weet, was die 1 van de eerste 3 in Nederland ;)

DSC_4728-012.jpg

Wat is de makkelijkste manier van autowassen (middels het 2-emmersysteem) als je niet de beschikking hebt over een tuinslang?
Ik kan namelijk niet met de tuinslang aan de voorkant van het huis komen. Achterkant is ook geen optie.
De auto moet echter toch op voorhand af worden gespoeld en na het wassen nogmaals.

Hoe lossen bijvoorbeeld bewoners van een flat / appartement dit op?

@six13, er zijn nog 2 andere mogelijkheden:
1) neem 2 emmers (met deksel!) mee naar een wasbox en gebruik alleen water om te weken en af te spoelen. Wel voldoende afstand houden tussen auto en de HD spuit. Het gaat om spoelen, niet om het spuiten.
2) iets bewerkelijker maar voor het afspoelen nog beter: gebruik een gieter. Sowieso de auto afspoelen door water over de auto te sprenkelen in plaats van de spuiten.

Uiteraard idd wel een nieuwe gieter aanschaffen. Die paar euro kan je de kop niet kosten.

Wat ik sowieso altijd doe bij mijn emmers: voordat ik ze vul met sop en rinse-water, spoel ik de emmers om en maak ze van binnen grotendeels droog (voor de laatste restjes), zodat er geen zand en andere zooi in de emmers zitten.

Jup,

Ik gebruik ook 2 emmers waar verder niemand aan komt. Altijd ook dezelfde emmer waar het sop in gaat (staat groot SOP op ;)) en voor ik ga beginnen veeg ik ze schoon.

Komende zaterdag gaat m'n ouders Scénic naar een kennis en krijgen pa en ma zelf een 'versere' Scénic (5 jaar jonger etc..)
De 'oude' gaat even snel gewassen worden en de plastic delen in de bumpers etc. veeg ik even wat Trim detailer overheen
21032009330.jpg

Dit wordt de opvolger:
03042009440.jpg

De kleur is een mooi stuk donkerder en die verwacht ik beter te kunnen poetsen.

Mijn vraag, ik gebruik de NXT Techwax 2.0 voor de Clio voor een mooie wet-look. Gaat dit ook werken bij de donker antraciet kleur van de Scénic, of kan ik beter wat anders aanschaffen? Ik moet toch nog het een en ander bestellen bij CC, dus dan neem ik dat meteen mee. Dat zou ik dan meteen kunnen gebruiken voor de zwarte Twingo II van m'n vriendin die voor 6 juni op het to-do lijstje staat ;)

Vraag 2, met het interieur hield ik me nooit echt bezig, maar daar is het wel tijd voor. De Clio heeft leer i.c.m. geperforeerd alcantara op stoelen en deurpanelen.
DSC00040-1.jpg

Het horrorverhaal van Sonic met de alcantara in een Audi staat me nog goed bij, maar wat is goed spul hiervoor ;)

Hmm, dat van die gieter is wel een goede tip.
We hebben thuis zo´n groene grote gieter voor 10 liter ofzo.

Even eentje van bijhalen voor het autowassen en klaar ben ik dan.
Moet misschien wel een paar keer lopen maar is verder niet zo erg.

Heb sinds vorige week een nieuwe zwarte Peugeot 207 outdoor en ging voorheen altijd
naar een waskrasstraat maar met een zwarte auto is dit niet zo´n succes lijkt me.
Mooie kleur zwart maar je ziet er alles op.

DKBM zei:
@six13, er zijn nog 2 andere mogelijkheden:
1) neem 2 emmers (met deksel!) mee naar een wasbox en gebruik alleen water om te weken en af te spoelen. Wel voldoende afstand houden tussen auto en de HD spuit. Het gaat om spoelen, niet om het spuiten.
2) iets bewerkelijker maar voor het afspoelen nog beter: gebruik een gieter. Sowieso de auto afspoelen door water over de auto te sprenkelen in plaats van de spuiten.

bij de wasbox waar ik wel eens kom is het niet toegestaan om eigen emmers te gebruiken dus dat feest met die emmers kan niet doorgaan

@markprinsen

Daar zat ik zelf ook al aan te denken :) Maar kan dat samen met de andere zooi?

Dus de Klei, cleaner, polish van Meg. en dan de Black Hole erover?

@adinsx,
De polish van Meg's is eigenlijk een glaze (beetje verwarrende Meg's taal). De Black Hole kan altijd aangebracht worden. Voordeel van de laatste is dat de kleur net wat dieper en dus mooier wordt. Let er alleen op dat de Black Hole bij een regenbui of met wassen weer verwijderd wordt. Daarom na de BH wel een sealant (zoals de NXT wax) en/of een wax aanbrengen om de BH te beschermen en de kleur dus langer mooi blijft. Wil je er een showauto van maken, kan je over de wax weer een laagje BH doen. Verder gewoon het 5-stappenplan aanhouden, dus de BH aanbrengen na het kleien (stap 1) en eventueel polijsten (stap 2).

Voor het juiste middel voor je alcantara bekleding zou ik even naar CC mailen of bellen. Voor lederen bekleding kan je heel goed de Poorboys Leather Stuff gebruiken (werkt goed!) en ga er vanuit dat alcantara daar ook mee gedaan kan worden, maar heb daar geen ervaring mee.

Loop anders de 6 juni even bij me langs (zwarte Corsa), kan je wel wat van me lenen.

Zojuist de auto van de buurman opgehaald bij een poetsbedrijf. Hij had mij al vaker gevraagd om zijn auto te poetsen (ipv wassen wat ik vaker doe), maar dat kwam er niet van door tijdsgebrek. De auto ziet er nu goed uit, maar de man die de auto gepoetst had, had een aantal 'tips' die mij wat vreemd in de oren klonken. In plaats van een spons of washandschoen gebruikte hij een stuk schuimrubber. Dat was beter zei hij want daar gaat geen zand in zitten. Klopt inderdaad, maar daardoor krijg je toch juist krassen als je de vervuiling wil verwijderen? Ook adviseerde hij met een theedoek te drogen en de riwax shampoo met wax erin te gebruiken. Heeft iemand overigens ervaring met riwax producten? Ziet er goed uit, maar niet beter dan de hier in dit topic genoemde merken. Enige 'voordeel' is dat er wax in zit, maar dat zit in de shampoo van de action (a 1 euro per fles) ook. Verder was de aangebrachte wax ook van riwax en die was speciaal omdat er polymeren inzitten en dat is duurzamer. Ik had geen zin in discussies, maar mijn fles nxt tech wax 2.0 heeft dat ook. Gezien de rekening is het zeker een klus die ik best zelf kan. Alleen de krassen wegpoetsen ben ik nog niet zo'n held in met enkel mijn scratchx en een schuimpad.

Lijkt mij een popiejopie die nergens wat van weet...ik vind het ook nogal rare tips...

de Blackhole gaat in de eerst volgende bestelling mee komende week (y)

Maar als ik het goed begrijp wordt met BH de stappen:

1 wassen
2 kleien
3 Meg. step 1 Paint cleaner (dat is dus eigenlijk polijsten?)
4 BlackHole
5 NXT 2.0

Vandaag heb ik de 'bijna-ex' Scénic klaar gemaakt.
Uitgebreid gewassen en daarna om m'n pa te overtuigen de klei erbij gepakt. Een 30x30cm stukje van de motorkap leverde al smerige klei op, dus gelijk de hele motorkap maar meegepakt. Verder zo hier en daar wat krasjes weg gepoetst met de step 1 van meg. Daarna step 2 erover en morgen gaat m'n pa de boel in de wax zetten. (Hij heeft het over een wax op PTF basis?)

Maandagavond gaat de Scénic in ieder geval over naar de kennis en dinsdag komt de nieuwere mee naar huis met m'n pa (y)

Hieronder de gewassen auto met TireSpray en de plasticdelen behandeld met ...(naam kwijt) om de donkere kleur terug te halen
30052009824v2.jpg

30052009823v2.jpg

30052009825v2.jpg

Volgend weekend staat de Twingo II en de nieuwere Scénic op het programma (y)

dickey zei:
Zojuist de auto van de buurman opgehaald bij een poetsbedrijf. Hij had mij al vaker gevraagd om zijn auto te poetsen (ipv wassen wat ik vaker doe), maar dat kwam er niet van door tijdsgebrek. De auto ziet er nu goed uit, maar de man die de auto gepoetst had, had een aantal 'tips' die mij wat vreemd in de oren klonken. In plaats van een spons of washandschoen gebruikte hij een stuk schuimrubber. Dat was beter zei hij want daar gaat geen zand in zitten. Klopt inderdaad, maar daardoor krijg je toch juist krassen als je de vervuiling wil verwijderen?
- Oui

Ook adviseerde hij met een theedoek te drogen en de riwax shampoo met wax erin te gebruiken. Heeft iemand overigens ervaring met riwax producten?
- Oui, goed spul, haalt het echter niet kwa prijs / kwaliteit met ik noem een Poorboys World, Meguiars en Dodo Juice. En houd die theedoek maar voor het afwassen, drogen doe je met een 100% katoenen handdoek of een microfiber doek.

Ziet er goed uit, maar niet beter dan de hier in dit topic genoemde merken. Enige 'voordeel' is dat er wax in zit, maar dat zit in de shampoo van de action (a 1 euro per fles) ook.
- Wax in een shampoo heeft niet heel erg veel werking (lees geen), ik adviseer je een shampoo te kopen die iig je waxlaag behoudt.

Verder was de aangebrachte wax ook van riwax en die was speciaal omdat er polymeren inzitten en dat is duurzamer.
- ik heb alleen ervaring met de witte wax van riwax (op m'n werk), niet heel erg speciaal oid... Koop liever een wax met carnauba, dat zorgt voor glans en langdurige bescherming. Hoe meer carnauba hoe beter (= vaak helaas ook duurder).

Ik had geen zin in discussies, maar mijn fles nxt tech wax 2.0 heeft dat ook.
- hierbij houden, niet heel erg duurzaam vind ik (gebruik hem zelf ook) maar geeft een nette glans voor z'n geld

Gezien de rekening is het zeker een klus die ik best zelf kan. Alleen de krassen wegpoetsen ben ik nog niet zo'n held in met enkel mijn scratchx en een schuimpad.

Succes verder ;)

@adinsx,
je stappenplan is goed. De Step 1 is een paint cleaner, feitelijk een polijstmiddel zonder echte schuurkorrel zoals bijvoorbeeld de SSR-lijn van Poorboys. Het verwijdert oppervlakkige contaminatie en oxidatie. Of deze stap voldoende is (was) om de swirls eruit te halen? Ik denk dat deze daarvoor te licht is. Maar goed, deze Scenic gaat weg. Bij de weg: hij staat er overigens netjes bij. (y)

Let voor de nieuwe (eigenlijk ook de oude) even op welke trim restorer je gebruikt. Er zijn producten die op de trims blijven liggen en je die daardoor sneller kwijt bent. Zeker de Scenic Ph 2 heeft tamelijk grote plastic delen. Als je een product gebruikt dat er in trekt, blijven je trims langer mooi en egaler donker.

@dickey,
schuimrubber o_O:( Tuurlijk! je wilt juist wel dat de mitt het vuil opneemt, daarvoor zijn jusit de lange vezels bedoelt. Een spons en schuimrubber 'duwen' het vuil voor zich uit, met krasjes door het vuil als gevolg. Patrick heeft in het vorige detailing topic een schematisch weergave hiervan gepost.

En afdrogen met een theedoek is uiteraard helemaal uit den boze, net als papier. Een theedoek heeftharde vezels (en een zeer beperkte wateropname). Door de harde vezels trek je in not ime de swirls in de lak.

Even inkakend op hetgeen Remonrace aangeeft: hoe meer carnauba, hoe mooier de glans. Nadeel is de duurzaamheid. De NXT is een synthetische wax. Misschien wat minder glans, maar wel redelijk duurzaam. Het is meer een sealant. Overigens komt de echte glans niet van de wax, maar van een schone lak door middel van kleien. De wax is slechts de topping. Wil je echte bescherming: zet dan een carnauba wax over een synthetische wax. Dubbele bescherming van de lak, meer dieptewerking door de carnauba dus het beste van beide.

Het verwijderen van swirls gaat je met ScrathX en een schuimpad niet echt lukken vrees ik. Hooguit in zeer beperkte mate. Daarvoor is het product te licht. Afhankelijk van de staat van de lak en de swirls heb je een pad met een bepaalde cuttingfactor nodig. De combinatie van de juiste swirlverwijderaar en de pad bepalen in grote mate in hoeverre de swirls zullen verdwijnen.

NXT Tech 2.0 bevalt mij meer dan prima tot nu toe. Steeds twee laagjes, en de beading blijft prima. Vandaag heb ik de Scenic des huizes ook aangepakt, en dat was goed nodig.

Voor:

DSCF1062.jpg

DSCF1064.jpg

Tussen 'voor' en 'na' zit het volgende.
- Afgespoten met de hogedruk
- Gewassen met Action shampoo '1 euro per fles' en 'n washandschoen
- Gedroogd met microvezel doek
- Poorboys Black Hole voor glaze + cleaning, en polijsten motorkap + kofferklep.
- 2 laagjes NXT Tech Wax
- Trimmetjes en kunststof bumpers met Bumper Black van de Action

Ohja, hij is ook nog helemaal uitgezogen + gestofd. Het ding toont dus weer nieuw.

Na:

DSCF1081.jpg

even een aantal meters verder gereden, om te kunnen waxen in de schaduw :)

DSCF1091.jpg

DSCF1084.jpg

DSCF1095.jpg

De swirls vond ik eerlijk gezegd erg meevallen na zoveel 'mishandeling' waaronder slecht wassen en wasstraat. Ik heb dan ook besloten om van 't polijsten niet veel werk te maken, omdat swirls toch wel blijven komen. In wezen ben ik veel te perfectionistisch om zo te poetsen, vandaar dat ik bewust mijn handen ervan af trek.

DSCF1092.jpg

Wel voel ik nog steeds, ondanks 't cleanen met Black Hole, wat vuil zitten. Dat is te verhelpen met kleien, alleen dat spul heb ik nog niet. Van 't zomer maar eens zien of ik een goed humeur en/of genoeg te werken heb. Dan komt die troep er vast ook wel. Net als echte shampoo (y)

@Elco, misschien begrijp ik je verkeerd, maar de Black Hole is geen polijstmiddel, het is een filler die imperfecties opvult. Autoglym SRP doet feitelijk hetzelfde. Ik ben van het type 'grondig aanpakken' dus echt de swirls weghalen en daarna de lak voeden met bijvoorbeeld de Black Hole.

Je zal nog versteld staan als je je auto een keer hebt gekleid. Dat blijkt wassen de auto toch niet zo schoon te maken :p

Neenee, ik heb gepolijst met SSR2.5, en een witte LC handpad. Black Hole is een soort van glaze + reiniger, dus je hebt me verkeerd begrepen. Was de polijststap alleen vergeten nader te beschrijven.

Ik ben met bepaalde dingen wel van 't type grondig aanpakken, maar het betreft hier een leasebak die toch regelmatig de wasstraat zal zien of slecht gewassen gaat worden. Ik vind dat niet erg, maar ga me daarvoor niet kapot werken om de swirls eruit te halen. Gewoon een afweging tussen mooi en praktisch. En zoals je ziet: mooi is het zeker.

Bedankt voor de reacties. Ik meende al dat zijn tips niet zo geweldig waren. Maar goed, de auto is nu goed schoon dus hij kan er weer even tegen. Vandaag of morgen mijn eigen auto weer eens onder handen nemen.:D

@ DKBM,

Ik lees nu ook even goed wat je tegen Adinsx zegt over de trims. Wat is nou een prima middel dat erin trekt én te gebruiken is voor zowel kunststof als rubbers? Dat spul van Action blijft er duideljk op liggen en is helaas vrij snel weer weg. Terwijl het wel een vrij bepalend onderdeel is.

@Elco, ik gebruik Trim Restorer van Poorboys World. Halve liter (473ml) kost ca 15 euro. Er zijn ook groter verpakkingen, maar je kan er lang mee doen. Je kan het aanbrengen met een pad (foam pad of microvezel pad) maar ook met bijvoorbeeld een washandje. Dat werkt zeker zo goed. voor sommige lastige plekjes nog wel beter, zoals de grille of de voetjes van de buitenspeigels. Het trekt in het kunstof en rubber zodat bijvoorbeeld rubbers minder snel uitdrogen.

Ik heb mijn auto vanaf het begin gedaan (nieuw opgehaald bij de dealer), dan moet je het af ent oe even bijhouden (1x per 1-2 maanden). Een auto welke niet/nauwelijks behandeld is, zal in het begin mogelijk iets meer mogen krijgen. Je kan het spul ook gebruiken voor het interieur, zoals dashboard en deurpanelen. Er zit nauwelijks een luchtje aan (anders dan bij Natural Look - interieur dressing).

Overigens ben ik het absoluut met je eens dat de trims best nog wel bepalend zijn, zeker bij een Laguna/Megane/Scenic van de 2e generatie zijn de kunststof delen nadrukkelijk aanwezig vanwege de bumpers

Een sealant is?

Ik heb de gewone TechWax NXT 2.0 vloeibaar die ik ook op de Clio gebruik voor de wetlook...

Ik heb mijn bestelling klaar staan:

Aantal Art Nr. Omschrijving Prijs Totaal
100045 Meguiars - Natural chamois (lederen zeem) € 29,99 € 29,99
100619 Meguiar's Professional - Last Touch Spray Detailer - 3780ml € 29,99 € 29,99
100572 Mothers Wax - Drying Towel - 50,8x60,9cm € 19,99 € 19,99
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml € 16,99 € 16,99
4 producten Totaalbedrag: € 96,96

(die lederen zeem is voor collega)

Verder heb ik Tim even gemaild met de vraag wat goed is voor het interieur van de Clio.
Andere spullen zijn nog niet op (poets er al 1,5 jaar mee nu) dus de bestelling blijft hierbij denk ik.

Tenzij iemand nog tips heeft :)

Die zeem absoluut niet doen voor je collega! Gewoon de Carrand of Mothers droogdoek zoals je zelf neemt. Scheelt je meer dan 10 euro en droogt stukken beter! En neem nog een sprayer voor je Last Touch.

Inderdaad: die zeem niet doen! Voor die prijs heb je zowel de Carrand droogdoek (art 101257; €16,99; dé doek, de Miracle Dryer is exact dezelfde, maar dan duurder) en de Poorboys Waffle Weave (art 100704; €12,99) bij elkaar. Neem je zelf de Carrand doek en is de Poorboys doek voor je collega. Bovendien kan je dan bovendien de Mothers doek laten schieten, dus scheelt weer €20. (y)

Voor degenen die het nog niet wisten: Chemical Guys koopt de droogdoeken van Carrand, hangt er een eigen label aan (ze maken sowieso niets zelf) en zet het tegen een hogere prijs in de markt onder de naam Miracle Dryer.

Een sealant is een synthetische wax, de zogenaamde 'pure' waxen bevatten carnauba, een natuurproduct. Door de carnauba is de glans en dieptewerking wat groter dan bij een sealant, maar de duurzaamheid juist weer minder. De NXT Wax is zo'n synthetishe wax.

@markprinsen en DKBM

Die zeem is niet voor zijn auto maar om de lens van zijn camera (heeft zo'n duur ding gekocht) schoon te houden.
Uiteraard had ik hem anders wel de droogdoek aanbevolen.

Ik kreeg in een mail van Carclean terug dat het geperforeerde alcantara met een lauw water + theedoek het beste is schoon te maken aldus Tim.(y)
Voor het leer zal ik die Leather Stuff in de winkelwagen gooien.(y)

Gisteravond overigens de 'nieuwe' Scénic van pa en ma snel gewassen zodat ik goed kon zien hoe de lak erbij stond.
Dat viel me erg mee voor een auto van 2002.

02062009837.jpg

DSC00029-2.jpg

DSC00027-1.jpg

DSC00044-1.jpg

Ik heb 2 kleine krasjes van een deurengooier kunnen ontdekken en verder wel wat swirls. Al met al valt het erg mee.

Z

Die ziet er netjes uit! Persoonlijk vind ik dit model Scenic mooier dan z'n opvolgers.
Op de eerste foto is duidelijk te zien dat er van enige beading geen sprake meer is. En op foto 3 is goed te zien (D-stijl) dat er wat swirls/ licht hologrammen in zitten. Even Dappen en de lak is ook weer superstrak en swirlvrij. Afhankelijk van hoe diep de krasjes van de 'deurengooier'zijn, krijg je die machinaal ook wel weg.

Mijn stappenplan...

-Indien erg vervuild afspuiten met hoge druk
-Wassen met 2 emmer methode: Meguiars NXT Generation en Meguiars Wash Mitt, afspoelen met "shower" stand van de tuinslang.
-Drogen met microvezeldoek: Gaat goed.... maar welke raden jullie aan, Meguiars vind ik te duur.

-Kleien met Meguiars klei en Quik Wax : deze stap heb ik ertussen uit gehaald om dat het kleien enorm krast...of doe ik iets verkeerd? ik vind het niets!

-Waxen: Meguiars Cleaner Wax met Meguiars pad Soft Foam (geel), ik doe gelijk alles, trims rubbers allen neem ik mee....goed spul en geen resten.
-Wax afnemen met Meguiars Supreme Shine Microfiber Towel, kost helemaal geen moeite...

Vragen:
1: Gold Class shamppo gebruiken of NXT blijven gebruiken? ervaringen?
2: Welke droogdoek? Meguiars is te duur..
3: Kleien tips? ik kreeg krassen...
4: Waxen, huidige wax is wel ok, maar NXT wax haalt ook swirls weg en is beter heb ik gelezen....kan ik nadat de hudige wax op is overstappen naar NXT zonder dat het schadelijk is voor de lak? want het zijn 2 verschillende soorten chemicaliën toch?
5: Waxen van lampen, chroomlijsten; stootlijsten enz verstandig? ze zien er wel beter uit....
6: Tussen de waxbeurten door gebruik ik Quik Wax is dit aan te raden?
7: met een pad doe ik 1 waxbeurt per kant, na 2 waxbeurten gebruik ik een nieuwe pad, is dit veel?

Alvast bedankt

BMW 320d

@ BMW 320d

afspoelen van de auto bij voorkeur niet op de sproeierstand, maar alleen een straal water langs de auto. als de auto goe din de wax staat, zul je gelijk merken dat de auto vanzelf droog trekt na het spoelen en dat scheelt weer afdrogen.

ad 1: maakt niet zoveel uit, ze zijn beide goed. Ik gebruik zelf shampoo van Poorboys World (beide varianten), die bevallen ook uitstekend.

ad 2: Absoluut toppertje is de Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel - 60x90cm. Dit is dezelfde als de geroemde Miracle Dryer van Chemical Guys, maar zoals hierboven al gemeld: Carrand is de fabrikant. De doek kost E16,49 en is velen malen beter dan bijv de Water Magnet van Meguair's. Naast de Carrand doek heb ik nog de Waffle Weave Drying Towel van Poorboys. Iets goedkoper dan de Carrand, werkt ook heel goed (echt niets mis mee), maar mijn voorkeur gaat uit naar de Carrand doek. Net wat prettiger. Overigens haalt de Water Magnet het niet bij de Poorboys doek.

ad 3: krassen bij het kleien? Doffe plekken of kleine microkrasjes? Dit kan marring zijn, wat kan komen door het kleien. Gebruik je wel voldoende lubricant bij het kleien? De klei moet gemakkelijk over de lak gaan door de lubricant. Normaal gesproken zou je door het kleien nauwelijks krasjes moeten krijgen, laat staan krassen. En het klinkt misschien heel dom, maar kijk of de klei vies is en kneed deze dan weer zo totdat je een schoon stuk hebt. Ik heb mensen in het verleden met vieze klei zien doorgaan. Dat vuil geeft uiteraard krasjes. Overigens zou ik voor het kleien geen Quick Wax gebruiken, maar Last Touch (van Meguair's) of Spray & Wipe (Poorboys). Quick Wax is een middel om tussen de grote waxbeurten door de wax even te 'boosten'.

ad 4: de Cleaner Wax lijkt een 2-in-1 wax te zijn, dus zowel een cleaner als een wax. Wax haalt overigens geen swirls weg! Swirls worden weggehaald door polijsten. Er zijn glazes die swirls opvullen, zodat ze minder zichtbaar zijn, maar weg zijn ze niet. Zie het als verven over houtrot: het is dan wel geverfd, maar het probleem is niet weg. De NXT wax die je wilt gebruiken kun je gemakkelijk over de lak zetten, ongeacht de ondergrond.

ad 5: er is niets mis mee om dergelijke delen ook te waxen

ad 6: dit is juist goed! Mocht je weinig tijd hebben, dus snel even auto wassen en de waxlaag willen boosten, dan kan dit heel goed hiermee.

ad 7: gebruik je nu 1 pad per kant of per keer? Na het waxen kun je de pads in de wasmachine stoppen en dan laten drogen. Heb je volgende keer weer een schone pad. He tis altijd goed om voldoende pads en doeken te hebben. Een doek of pad welke is gevallen uiteraard ter zijde leggen en een nieuwe/schone pakken om verder te gaan.

Overigens, er zijn zoveel meer merken dan alleen Meguair's. Er is niets mis met Meg's, alleen sommige concurrenten hebben betere producten en/of tegen schappelijkere prijzen. Groot nadeel van Meg's is dat het echt rotspul is, als de lak warm is. Poetsen in de zon is er niet bij.

@DKBM

bedankt voor je uitgebreide antwoord.....

-afspoelen zal ik eens proberen met een straal...

-droogdoek ga ik inderdaadvoor de Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel is altijd veel goedkoper dan Meq...en net zo goed lijkt me..

-Ik denk dat jij het antwoord al geeft waarom ik niet goed kan kleien, ik gebruik quick wax, ik denk niet dat de bedoeling is...volgende keer met Last Touch .... tevens ging het om nieuwe schone stukjes klei. Ik deed het voor het eerst, ik was niet echt onder de indruk, dus na 2 kleine stukjes gedaan te hebben en die krasjes gezien te hebben ben ik gestopt....

-Die NXT heb ik nog geen ervaringen mee, ik wacht eerst totdat dit flesje op is en gebruik bij de volgende wax beurt NXT, ik hoor er goede verhalen over. Maar ik was bang dat de chemicaliën elkaar tegen zouden werken...je mag immers niet teveel soorten doorelkaar gebruiken...

- Als ik met die quick wax de wax wil boosten, kan ik dan ook dezelfde uitpoets doek gebruiken als de wax?..Meguiars Supreme Shine Microfiber Towel

-Ik gebruik 1 kant van een pad per waxbeurt....bij 2 beurten is de pas op...dacht ik maar ik zie nu dat je ze ook kan wassen....tevens is hij 1 keer op de grond gevallen, moet ik hem dan gelijk weggooien? of overdrijf ik dan....

Trouwens de stappenplan zoals het hoort..

Wassen
Kleien
Lak reinigen met paintcleaner
Voeden met polish
Waxen

Ik sla dus teveel over,
Wassen
(kleien)
Waxen.

Moet mijn methode maar eens veranderen….en ook mijn assortiment uitbreiden…

Al het begin is lastig hoor. Ik snapte er eerst ook totaal niks van maar na het bezoeken van een meeting met de jongens van Carclean en een hoop forummers is me alles duidelijk geworden. Althans de basis.

Normaal gesproken was ik elke zaterdag de Clio, daarna de droogdoek er overheen en klaar.

Elke 4 weken doe ik de plasticdelen (parafan, spiegel, bumperstukjes) met Trim Detailer en elke 2 maanden zet ik de auto in de NXT wax.

Elk half jaar of 3/4 jaar pak ik de auto weer compleet aan. Dus wassen, kleien, paintcleaner, polish en wax.
Het echte machinaal poetsen om de swirls er écht uit te halen begin ik nog niet aan. Dat wil ik op een volgende meeting gaan proberen ;)

Je bent al ver zo te zien, machinaal dat durf ik zeker nog niet, eerst eens dat kleien proberen....ik lees dat de clay in 3 stukken moet worden geknipt en 10 minuten moeten worden genkeed voor het beginnen. Dit heb ik dus zo niet gedaan, 1 stuk en 1 minuut gekneed....

ik ben bang dat ik de lak van mijn auto verziek, daarom ga ik eens "oefenen" op de excel van het vrouwtje...

Trouwens ik zie dat wel de jusite middelen gebruik bij het kleien,...
dit is mijn kit...
productimagelarge.aspx

waarom gaat het tocg stroef en zie ik krasjes....te dikkke klei? beter kneden...??

Terug
Bovenaan