Het grote Autoweek poetstopic!

Nee bandenzwart en speedwax zijn niet echt geweldig.
Speedwax heeft maar een erg korte beschermingsduur.

Ik zou voor deze wax gaan , in prijs kwaliteitsverhouding onverslaanbaar.
https://www.carclean.nl/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO_476_100990

Voor je zwarte lijsten deze zou ik zeggen.

https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Trim_Restorer_473ml_PB_TR16_100730

Voor de zwarte lijsten gebruik ik zelf altijd Auto Finesse Revive. Zeer tevreden over.

Voor de wax +1 voor de Collinite. Ben zelf erg tevreden over de 915 marque d'elegance.

Ben op zoek naar een hobbyist-poetser/polijster in de regio den haag (binnen een straal van 25km), die een skoda 120 (met motor achterin) eens lekker wil laten glimmen (kleur is beige/bruin). Natuurlijk niet gratis, maar ik vraag het om geld te besparen - laat dat duidelijk zijn. Reageer hier, of in een privebericht.

Zelf heb ik er geen zin in, dus aub geen tips over hoe ik er zelf aan kan beginnen, wat te kopen etc. ;-)

Ik ga gewoon om de 2 maand langs de dichtsbijzijnde carwash, een dag later is ie toch terug vuil, dus veel geld steek ik daar niet in. Heb wel altijd een fles bij om mijn ramen te kuisen (eens gekocht in bulk in frankrijk, 5 EUR voor 10 flessen - en dat werkt even goed als een fles van 10 euro). Tis nu ook niet dat ik een hyper tuning kar van 100000 eur op mijn hof heb staan :)

autobahnDE ,

Detailing / auto poetsen heeft niets met de waarde of model van een auto te doen.
Je moet het leuk vinden, zie het als een hobby.
Ik kan ontzettend genieten van een netjes schoon gepoetste wagen.

Daarbij is het ook wel een belangrijk voor je lak behoud zeker als hij wat ouder is, wasstraat auto's zijn op het oog redelijk schoon.
Maar zet hem s'avonds eens voor de lol onder een lantaarnpaal of overdag in de volle zon, volop swirl (was krassen)
Maar uiteraard ieder zijn eigen niets moet (y)

Bofkont zei:
autobahnDE ,

Detailing / auto poetsen heeft niets met de waarde of model van een auto te doen.
Je moet het leuk vinden, zie het als een hobby.
Ik kan ontzettend genieten van een netjes schoon gepoetste wagen.

Daarbij is het ook wel een belangrijk voor je lak behoud zeker als hij wat ouder is

Nou ja, "lak behoud"... Het is maar hoe je dat ziet. Ik heb meerdere voorbeelden gezien van 10-15 jaar oude auto's die na 10-15 jaar wasstraat door een detailer worden teruggebracht in nieuwstaat, zonder enige swirls. Dus wat bedoel je met behoud van de lak? Een auto die 15 jaar wasstraten ziet, kan net zo mooi worden teruggebracht in nieuwstaat als een auto die elk half jaar tot in de finesses wordt gepoetst...

Heb je gelijk in PW12 (y)
Wellicht wat verkeerd omschreven.

Maar goed schoonhouden en waxen kan zeker lak behoud zijn bij wat oudere wagens.
Minder kans op roest en dergelijke.

Sinds een half jaar rijd ik met mijn allereerste auto, een Mercedes-Benz A-klasse. Ik ben echt super tevreden en word telkens weer gelukkig als ik hem zie blinken. Om hem zo lang mogelijk nieuw te houden poets ik hem elke week en heb ik al een heel aanbod onderhoudsproducten. Zelf ken ik enkel de producten van Meguiars, maar ik ben er zeker van dat er nog heel wat andere wondermiddeltjes te verkrijgen zijn.
Kunnen jullie me tips geven bij het schoonmaken van mijn babybenz?

Welke producten of merken zijn top en gebruik jij?

Zelf gebruik ik het volgende (allemaal Meguiars):
- Ultimate wash & wax
- Ultimate interior detailer
- Hot rims all wheel cleaner
- Endurance high gloss tire gel
- Ultimate wax
- All metal polish (voor de velgen)

thx!

Gezien je redelijk complete lijstje heb je waarschijnlijk geen leer, maar toch:

- Protech MonteCarlo Leather "Soin pour les Cuirs", 2 flesjes (cleaner en voeding)

Perfect spul, trekt goed in, geen vlekken (op kunstof/metaal), je doet niet snel teveel, niet plakkerig, ruikt lekker. Hun wheel cleaner is ook heel goed.

In Rusland hebben wij Ceramo:
Vast wel in andere landen verkrijgbaar ?

https://youtu.be/QkSVDd4wlhE

Op jaarbasis:
- ca. 20 L cardanolie
- ca. 10 L motorolie
- ca. 4 vetpatronen 500 gr.
- 1 brandstoffilter
- 1 oliefilter
- 2 luchtfilters

Ik vind de techniek wat belangrijker als het uiterlijk, het schoon maken gaat hier gewoon met de brandslang en bladblazer.:)

img.php

Zijn er forumleden uit de buurt van (Noord-) Flevoland in het bezit van een DAP en kundig in het gebruik ervan ?
En zijn die eventueel bereid (tegen vergoeding) onze bolide in de loop van het voorjaar eens goed onder handen te nemen ?

(ik heb zelf wel voldoende spullen, maar allemaal hand. De auto heeft een goede beurt nodig qua lakwerk, maar vertrouw mezelf niet met een DAP en wil er tevens (omdat ik deze verder niet zal gebruiken) ook geen aanschaffen)

MB_A_klasse ,

Check het carclean forum eens, alle tips en zeer veel kennis.
https://forum.carclean.nl/

Ik gebruik zelf veel van poorboys.
https://www.carclean.nl/merken/Poorboys_World

En als wax Collinite, onverslaanbaar in prijs kwaliteitsverhouding.
https://www.carclean.nl/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO_476_100990
https://www.carclean.nl/product/Collinite/Marque_d_Elegance_Carnauba_Paste_Wax_No_915_340g_CO_915_100812

En deze keer is het slachtoffer van mij zelf.:)

Aangezien de ww geen vetpot is en de maandlasten voor mijn V70 wat aan de hoge kant waren heeft de Volvo het veld moeten ruimen. Ter vervanging is hiervoor in de plaats een Volkswagen Polo gekomen met een respectabele leeftijd van 16 jaar en een respectabele kilometerstand van 356000 km.

Het betreft een redelijk basis uitgevoerde Polo met de bekende 64pk SDI motor, uitgevoerd in de kleur wit. In het verleden zijn de portieren een keer opnieuw voorzien van een nieuwe laklaag, aangezien dit de enige delen waren die voorzien zijn van een blanke laklaag. De lak was voorzien van een ruime hoeveelheid swirls, krassen en oppervlakkige beschadigingen. Op een paar kleine plekjes was er ook wat oppervlakkige roest te zien. Verder is de Polo in goede staat en technisch heeft hij om de 15000km alle beurten gehad en is onlangs voorzien van een gereviseerde versnellingsbak, nieuwe startmotor en accu.

Het interieur was door de vorige eigenaar regelmatig gestofzuigd en dus ook redelijk stofvrij. Wel waren er in de bekleding duidelijk sporen van 356000km ervaring in de vorm van koffie-, chcolademelk-, en andere ondefinieerbare vlekken aanwezig.

De originele velgen waren behoorlijk vervuild en her en der was de lak er op diverse plaatsen af.

Om ook het exterieur en het interieur weer in binkende staat te brengen waren in totaal ongeveer 25 uur nodig.

De volgende stappen zijn tijdens deze full detail uitgevoerd:

Auto gefoamd met Monello Magico foam
Velgen gereinigd met PoorBoys World Spray and Rinse velgenreiniger
Velgen gereinigd met Monello Non-Ferro vliegroestverwijderaar
Auto gewassen met Monello Lavare shampo
Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non-Ferro vliegroestverwijderaar
Lak ontdaan van teer en hars met Valet Pro Citrus Glue and Tarremover
Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
Motorruimte gereinigd met Poorboys World APC 1:10
Wielkasten gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
Banden. trims, kieren en naden gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
Velgen, waar nodig, licht met de hand opgeschuurd en met een autolakpenseeltje en velgenlak, waar nodig, bijgewerkt met lak.
Oppervlakkige roestplekken kaalgeschuurd en twee keer behandeld met Brunox roestomvormer en daarna voorzien van op kleurnummer gemaakte autolak
Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare shampo
Lak en ruiten gekleid met PooBoys World Poly Elastic Clay en Spray and Wipe
Lak gepolijst. De lak van deze polo bleek buitengewoon lastig te corrigeren. Diverse testspots gemaakt waarbij uiteindelijk een uitgebreid stappenplan met behoorlijk veel en stevige passes nodig was om de gewenste correctie te behalen. Uiteindelijk zijn de volgende stappen uitgevoerd.
Meguiars M105 Ultimate Cut Compound op: Scholl Compounding wol pad (2 passes), Monello gele Raffini heavy cuttingpad, Monello Oranje light cuttingpad.
Meguiars M205 Ultra Finishing Polish op: Monello witte CCS polishingpad, Monello lichtgroene light polishing pad en Monello zwarte Finishing pad.
Na twee testspots met zowel Mothers glaze als PoorBoys World white diamond glaze tot de conclusie gekomen dat een glaze geen meerwaarde heeft. Er is dan ook verder ook geen glaze aangebracht.
De lak is beschermd met twee lagen Collinte 915 Marque d'Elegance carnaubax wax
Trims gevoed met Auto Finesse Revive
Kunststof onderdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
Ruiten gereinigd met PoorBoys World Glasscleaner
Banden gevoed met Meguiars Endurace High Gloss Tire gel

Interieur gestofzuigd
Kunststof delen gereinigd met PoorBoys World APC 1:10
Bekleding, dakhemel en tapijt gereinigd met PoorBoys World APC 1:10 en extractor. (twee keer)
Kunststof delen gevoed met PoorBoys World natural Look

En dan nu de foto's van het geleverde werk:

De Polo bij aanvang:

De bekleding had duidelijk sporen van 356000km ervaring koffie etc.:

Na twee keer de extractor er door te hebben gehaald zag het er weer een stuk netter uit:

De velgjes konden ook wel wat TLC (Tender, Love and Care) gebruiken:

En hebben die ook gekregen:

Niet iedereen neemt bij het autowassen altijd de kieren en naden mee...

Dat ziet er toch wel weer een stuk schoner uit

Technisch gezien keurig onderhouden, optisch gezien zag het er zo uit:

En ook weer netjes:

En het eindresultaat vanuit een aantal verschillende hoeken:

Ziet er strak uit (y)... alleen je kentekenplaten zijn iets te hardhandig opgepoetst.:)
Ik doe het je in ieder geval niet na, daar heb ik absoluut geen geduld voor.

Vrijdag reed er een veegauto door de straat die mijn auto een beetje ondergestoft heeft. Vanochtend moest ik de voorruit krabben, maar de zijruit was alleen nat. Dus heb ik met de krabber de zijruiten drooggeveegd, maar dat heeft door de zandkorrels redelijk wat krassen op de ruit gemaakt. Heeft iemand een idee of die krassen eruit te poetsen/polijsten zijn?

Krassen in glas zijn vaak alleen met een speciale robot weg te polijsten. Als het heel lichte krassen zijn lukt het misschien met een grove compound, maar kijk wel uit voor lensvorming.

Damn, kom je mijn polo ook even doen? (y) (y) Is een vrijwillig object haha ;)

Overigens, als je even een nieuwe onderlip op de voorbumper zet (je mist die nu) zou het plaatje mooi af zijn.

Hm.. dan laat ik ze wel zitten. Of ander ruitje erin misschien als het maar een paar tientjes kost (erin zetten doe ik zelf) of overdrijf ik dan? o_O

Wie o wie heeft er tijd voor mijn auto tegen een kleine vergoeding natuurlijk indien gewenst, wil zelf ook leren hoe je het best je auto kan poetsen!
Mijn Peugeot 206 is niet de mooiste meer helaas, en heeft en paar butsen en zit onder de swirls. Toch zorg ik er nog met veel liefde voor!
Omdat het geen nieuwe auto is en ook geen spannend model hoop ik toch dat iemand mij wil helpen :)

Ik woon in de omgeving van Rotterdam.
WP_20150228_16_22_04_Pro.jpg

Op 7 en 8 april was een Golf Plus op bezoek voor een exterieur detail. De Golf was zowel zowel van binnen en van buiten zeer goed onderhouden. De Golf wordt altijd keurig met twee emmers en een wasmitt gewassen en dat was in positieve zin te zien. De lak was in keurige staat en had alleen een paar kleine krasjes en kon iets meer glans gebruiken. De auto was voor aflevering gewassen door de eigenaar.
De volgende stappen zijn uitgevoerd:
Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
Velgen gereinigd met Valet Pro Bilberrys velgenreiniger
Velgen gereinigd met Monello Non Ferro (er was heel weinig reactie te zien, de velgen waren dan ook behoorlijk schoon)
Lak ingespoten met Monello Non Ferro, maar ook hier weinig tot geen reactie. Er was dan ook nagenoeg geen vliegroest aanwezig
Teerspetters verwijderd met Valet Pro Glue and Tarremover
Trims, motorruimte, wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
Auto gewassen met Monello Lavare
Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
Testspot gemaakt. In tegenstelling tot de meeste VW lakken was deze lak zeer eenvoudig te corrigeren. Er kon dan ook worden volstaan met 1 hit Monello Finale op lichtgroene CCS pad
Nog een testspot gemaakt met een glaze, maar dat had geen meerwaarde
Bescherming aangebracht middels twee lagen Collinite 915 Marqu d'elegance carnaubax wax
Trims, kunststofdelen motorruimte en wielkasten gevoed met Auto Finesse Revive
Velgen gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
Velgen beschermd met PoorBoys Wheelsealant
Banden gevoed met Meguairs Endurance Hogh Gloss Tiregel
Chroomstrips en hoogglans grill gereinigd met PoorBoys Professional Polish
Ramen gereinigd met PoorBoys Glasscleaner
Het interieur is alleen gestofzuigd en de kunststofdelen in het interieur zijn gevoed met PoorBoys Natural Look
Het resultaat in beeld:
De Golf bij aankomst

Velg vooraf

Velg na behandeling

Motorruimte vooraf

Motorruimte schoon

En een rondje rondom

Heerlijk resultaat Thunderbird (y)
Trouwens vreemd dat de lak zich makkelijk liet corrigeren, mijn ervaringen vooral met VAG, dat ze echt knetterhard zijn.
Om met mijn DAP 900 correctie te krijgen moet ik echt diverse hits doen, geel met veloce, vrij zware combi.

Trouwens vraagje Thunderbird, zou jij mijn motorruimte eens veilig kunnen schoonmaken van mijn SLK.
Durf het zelf niet zo aan eerlijk gezegd met al die elektronica.
Tuf zo een keertje richting Joure op een mooie dag, woon er niet ver vandaan.
Uiteraard tegen betaling.

Ik was zelf ook hoogst verbaasd! Mijn ervaring met VAG-lakken is inderdaad ook dat je voor de meest onnozele lichte beschadigingen er bijna met vloeibaar schuurpapier op los moet om enige correctie te krijgen. Maar in dit geval ging het corrigeren moeiteloos met 1 hit. Ach zit het ook eens mee.:)

@Bofkont: geen probleem om je motorruimte een keer te doen. Ik heb je even een PM gestuurd.

Bofkont zei:
.. mijn ervaringen vooral met VAG, dat ze echt knetterhard zijn.
Om met mijn DAP 900 correctie te krijgen moet ik echt diverse hits doen, geel met veloce, vrij zware combi.

Heb inderdaad met de lak van mijn 26 jaar oude Golf2 hetzelfde, met mijn DAP500 bereik ik nagenoeg geen resultaat.
Zal om de glans terug te krijgen iemand met een goede rotary nodig hebben vermoed ik.

Beste CXXX ,

Een 900 is wel een stukje krachtiger hoor, dus wellicht krijg je daar wel het gewenste resultaat mee.
Rotary is gewoon de beste en krachtigste manier om goed en en snel resultaat te krijgen, ook gelijk de gevaarlijkste als je niet weet wat je doet.
Lak verbrand je zo.

Beste forum leden. Ik ben op zoek naar een poetser, detailler die mijn Beluga bruine Audi A3 Sportback even onder handen wil nemen. Normaal zou ik het zelf hebben gedaan. Maar door een lang slepende bovenbeen spier blessure kan ik niet echt zelf iets doen. Ik ben woonachtig in de stad Groningen en ben op zoek naar iemand die dit tegen natuurlijk een vergoeding wil doen. Niet dat de auto super smerig is ofzo, maar zo'n auto moet gewoon mooi glimmen en weer voorzien worden van een waxlaag. Zodat ik de eerste tijd met een gewone wasbeurt kan volstaan. Het zou fijn zijn als het iemand in het noorden van het land is.

Puyol,

Yep, dat wordt gezien als reclame

Echt een vakman, zelfde thunderbird als in dit topic.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Had al een PM gestuurd naar Puyol.:)

Als de link van Bofkont overigens door een moderator als reclame wordt gezien is het geen probleem als deze wordt verwijderd. Ik had hem zelf niet geplaatst om alle schijn van reclame te mijden.

Het detailen van auto's is voor mij een (uit de hand gelopen :):D ) hobby en ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen.

Bofkont zei:
Puyol,

Echt een vakman, zelfde thunderbird als in dit topic.

Nou ik heb de goede man maar eens gemaild. Afwachten maar. Ik heb op het Audiforum ook een oproep geplaatst. Maar die knapen wonen allemaal zo ver weg. En deze man woont ongeveer een krap uurtje van mij vandaan. Dat scheelt nog al.

Vandaag de XR4i onder handen genomen. Nog steeds veel profijt van de klei- en polijstbeurt een jaar geleden. Gewassen, laagje White Diamond, dat te kort laten inwerken maar goed, dan twee laagjes 845. Bumpers met kokosolie PB trimrestorer, ramen met Autoglym en en het dashboard met Valma Excalibur. Zo dat klinkt professioneel :D

uKYxY3f.jpg

xd2Inje.jpg

5Hz7Mzk.jpg

CEGfVQ9.jpg

lbbQNOF.jpg

uqmPiy6.jpg

Tevreden met het resultaat (y)

Terug
Bovenaan