Het grote Autoweek poetstopic!

Ik wil graag mijn auto binnenkort kleien en waxen. Ik wil echter niet al te veel geld uitgeven, maar natuurlijk wel een goed resultaat behalen.

Welk spul heeft het beste prijs/kwaliteit en wat heb ik allemaal nodig?

Alvast bedankt!

EDIT: Ik heb al een washandschoen, goede shampoo van Poorboy's en een microvezel droogdoek.

@Joël:

Het probleem is dat wat je koopt genoeg is voor tientallen beurten (en niet echt goedkoop is); ik heb het nog in voldoende hoeveelheden in huis.

Je hebt nodig:
klei + vloeistof waarmee je de kleibewerking kunt doen
een polish + poetsmachine
afplakband voor de kwetsbare randjes
een goede wax

En je kunt het allemaal wel bij mij lenen.

Zie PM meeuw. :)

EDIT:

Is dit een goede volgorde:

Wassen
Afspoelen
Kleien (met vloeistof zodat het beter glijdt)
Nog een keer afspoelen en afdrogen
Waxen

Joel, opzich is de volgorde juist zo. Je mist alleen een, in mijn ogen cruciale stap, als je gaat kleien. Dat is namelijk: polijsten. Doordat je gaat kleien kun je marring veroorzaken. Dit gebeurt voornamelijk als je een zware/heftige klei voor grote vervuiling gaat gebruiken.

Ik zou tussen "nog een keer afspoelen en afdrogen" en "waxen" de stappen "polijsten (al dan niet machinaal)" en "wassen en drogen" toevoegen.

Just my 2 cents ;)

Succes met detailen!

gr. Justin

Terence zei:
Tja ontzettend gaaf! En ik ben het volledig met je eens: eens in de zoveel tijd bijhouden met sopje/wasstraat, met spray&wipe en een waxlaag werkt echt top!

Wasstraat is echt NOT-DONE in de detailer wereld hoor ;) :p Krijg je krassen van :p

gr. Justin

@JTvdB Bedankt voor je opmerking. Ik ga denk ik eerst maar even helpen de auto van mijn broertje polijsten, etc. Dat mag wel gebeuren. Ik weet niet of het nodig is om mijn auto te polijsten, dus dan houd ik het alleen maar bij een nieuwe waxlaag.

JTvdB zei:
Terence zei:
Tja ontzettend gaaf! En ik ben het volledig met je eens: eens in de zoveel tijd bijhouden met sopje/wasstraat, met spray&wipe en een waxlaag werkt echt top!

Wasstraat is echt NOT-DONE in de detailer wereld hoor ;) :p Krijg je krassen van :p

gr. Justin
Zijn anders genoeg profi detailers met een wasstraat en daar dus eerst de auto doorheen halen. Blijkbaar veel vertrouwen in hun wasstraat of ze zijn graag lang bezig. kunt het dus wel NOT-DONE noemen, maar echt vreemd is het niet.

Echter, als je graag na enkele jaren nog lak wilt hebben (detailen is nou eenmaal lichtelijk lak wegpoetsen, zeker als er gepolijst moet worden) is het aan te raden met een 2 emmer systeem en zachte poetsmaterialen de boel te soppen ipv de wasstraat. Dan hoeft dat volledig detailen niet zo vaak en behoud je je lak.

Joël D. zei:
(...)Ik weet niet of het nodig is om mijn auto te polijsten, dus dan houd ik het alleen maar bij een nieuwe waxlaag.

Met polijsten behaal je 80% van de glans. 20% komt door de wax. Dat is de kers op de taart!
Sowieso kun je het makkelijk zien of het nodig is om te polijsten: Als de zon op de auto staat en je ziet ''spinnenwebkrasjes'', oftewel swirls, dan is het nodig om te polijsten! ;)

Pobresh zei:
JTvdB zei:
Terence zei:

gr. Justin
Zijn anders genoeg profi detailers met een wasstraat en daar dus eerst de auto doorheen halen. Blijkbaar veel vertrouwen in hun wasstraat of ze zijn graag lang bezig. kunt het dus wel NOT-DONE noemen, maar echt vreemd is het niet.

Wasstraten worden wel steeds beter. Maar ben wel van mening dat alles staat of valt met de voorbereiding. Als ik al een auto door de wasstraat haal, spuit ik 'm eerst zelf af (of laat dat doen door een medewerker). Daarna actief schuim er over heen (goed voor de waxlaag...), hogedruk afspuiten en dan pas de borstels...

JoostM zei:
Pobresh zei:
JTvdB zei:
Terence zei:

gr. Justin

Wasstraten worden wel steeds beter. Maar ben wel van mening dat alles staat of valt met de voorbereiding. Als ik al een auto door de wasstraat haal, spuit ik 'm eerst zelf af (of laat dat doen door een medewerker). Daarna actief schuim er over heen (goed voor de waxlaag...), hogedruk afspuiten en dan pas de borstels...

Tja JTvdB, ik zou willen dat ik m met het handje kon wassen. Kleine beperking van het menselijk lichaam ;)

JoostM zei:
Joël D. zei:
(...)Ik weet niet of het nodig is om mijn auto te polijsten, dus dan houd ik het alleen maar bij een nieuwe waxlaag.

Met polijsten behaal je 80% van de glans. 20% komt door de wax. Dat is de kers op de taart!
Sowieso kun je het makkelijk zien of het nodig is om te polijsten: Als de zon op de auto staat en je ziet ''spinnenwebkrasjes'', oftewel swirls, dan is het nodig om te polijsten! ;)

Ik zal dit weekend even kijken. Ik ga in ieder geval komende week Micha's Panda helemaal onder handen nemen met de spullen van meeuw en misschien mag ik in juli oid de spullen wel nog een keer lenen. Anders doe ik het maar met een laagje wax. :)

Terence zei:
JoostM zei:
Pobresh zei:
JTvdB zei:
Terence zei:

gr. Justin

Tja JTvdB, ik zou willen dat ik m met het handje kon wassen. Kleine beperking van het menselijk lichaam ;)

Ah, sorry....dat wist ik natuurlijk niet ;) No offense!

En uiteraard, hele vuile auto's kun je gerust door de krasstraat rijden, de lak van dergelijke wagens is uberhaupt vaak al redelijk gehavend ;)

Goed... ik ben overtuigd. :)

Maar weet echt niet wat ik moet kopen. Ik ben niet van plan om de auto regelmatig te polijsten oid. Dus echt alleen wax en andere dingen die daarbij horen.

Ik ben dit tegen gekomen:

https://www.poorboysworld.nl/producten/Waxen_Sealants/Polish_With_Sealant

Wat heb ik dan nog meer nodig? Ik heb al goede shampoo, washandschoen en droogdoek.

EDIT:

https://www.carclean.nl/product/Meguiars/Deep_Crystal_Set_100709

Hoeveel auto's kan je ongeveer behandelen met deze set? EDIT: En is er van Poorboys nog iets vergelijkbaars wat iets goedkoper is? Wat dit is precies wat ik zoek eigenlijk.

Die laatste van Meguairs niet kopen. Ik heb de set ook eens gekocht, maar nooit meer gebruikt omdat ik met Poorboys ging werken.
Voordeel van die laatste is dat ik het gemakkelijker te verwerken vindt. Meguairs kan je niet echt in de zon gebruiken.

Wat ik gebruik:
Washmitt + 2 emmers + Meguairs NXT shampoo
Kleiset van Meguairs met de spray die erbij zat
Poorboys Black Hole als glace
Natty Paste Wax Blue als wax

Voor handmatig polijsten gebruik ik de lijn van Monello.

Ik neem aan dat iemand hier wel een soortgelijke set van poorboys kan adviseren.

adinsx zei:
Die laatste van Meguairs niet kopen. Ik heb de set ook eens gekocht, maar nooit meer gebruikt omdat ik met Poorboys ging werken.
Voordeel van die laatste is dat ik het gemakkelijker te verwerken vindt. Meguairs kan je niet echt in de zon gebruiken.
Hmm, op zich is dat niet zo'n probleem. Heb een garage waar ik in kan werken, en op het oprijpad kan ik de auto altijd wel zo zetten dat ik in de schaduw werk.

Wat ik gebruik:
Washmitt + 2 emmers + Meguairs NXT shampoo Dat heb ik al :)
Kleiset van Meguairs met de spray die erbij zat Ik hoorde dat je klei alleen moet gebruiken als je gaat polijsten
Poorboys Black Hole als glaceVoor mij dus White Diamond :)
Natty Paste Wax Blue als waxDat heb ik vanmiddag er ook op gedaan, goed spul idd!

Voor handmatig polijsten gebruik ik de lijn van Monello.

Ik neem aan dat iemand hier wel een soortgelijke set van poorboys kan adviseren.

Reacties in bold. :)

EDIT:

Dan ga ik in elk geval deze kopen:

https://carclean.nl/product/Poorboys_World/White_Diamond_473ml_PB_WD16_100901 EDIT: Dat is dus niet handig, dan kan ik het alleen op lichte auto's gebruiken.

En dan of deze:
https://carclean.nl/product/Poorboys_World/Natty_s_Paste_Wax_235ml_PB_NPW_100715
Of deze:
https://carclean.nl/product/Poorboys_World/EXP_Pure_Sealant_473ml_PB_EXP16_100728

Iemand advies?

Mbt keien, je hoeft erna echt niet altijd te polijsten. Zeker niet te vaak polijsten, dit is nu ook niet bevorderlijk voor de lak en ook nergens voor nodig. Heb toen der tijd mijn 964 gedaan en een met goed onderhoud van de lak was een jaar naar dato nog alles netjes.

Ik zou na het kleien altijd polijsten. Het is juist het ideale moment om je auto te polijsten, je hebt dan immers de minste kans op krasjes door vuil in en op de lak. Overigens klei ik m´n auto ook maar één keer per jaar omdat ik het een rot klus vind.

Ik wil binnenkort weer wat spulletjes aanschaffen maar twijfel of het wel nodig is. Wellicht kunnen jullie adviseren.

Ik heb nu:
PB APC
PB Super Slick & Suds
PB White Diamond
PB Spray and gloss
PB Natty's paste wax
Monello Senza Acqua Drying Towel (wat een fijne droogdoek is dat zeg!)
Washmitt (onbekend merk)
Lading microvezel doeken

Wat ik nog wil aanschaffen:

Klei (maar geen idee welke)
Ik merk dat de lak nog super glad is, maar lijkt me toch beter om te kleien.

PB EX-P sealant?
Ik vraag me af of dit wel nodig is.

PB natural look
Op zich nog niet echt nodig op een auto van pas 1 jaar oud, ofwel?

Velgenreiniger?
Ik gebruik nu gewoon de shampoo en krijg ze altijd netjes schoon. Is het dan wel echt nodig?

Echt polijsten durf ik eigenlijk niet aan. Dus dat laat ik wel een paar keer aan de expert over.

Ik hoor graag jullie mening en wellicht nog aanvullingen! Alvast bedankt.

Ik zou indien mogelijk de Spray en Gloss vervangen door Spray en Wipe. Daarnaast heb ik deze klei en bevalt goed: https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/Poly_Elastic_Clay_200gr_PB_CLAY200_101124

Velgenreiniger is dan niet echt nodig, wie weet is een flesje Iron-X leuk? Sealant lijkt mij niet nodig. Natural look is altijd fijn voor de instaplijsten enzo.

Misschien kan hier iemand hulp bieden.
Ik heb een setje koplampen gekocht voor een zacht prijsje, dit omdat de koplampglazen(plastic) aardig wat steenslag/oxidatie had opgelopen.

Na meerdere keren proberen heb ik nog steeds geen fatsoenlijk resultaat kunnen boeken met een stappenplan.
Ik ben begonnen met schuren 1000-1200 en dan polijsten. Uiteraard werkte dit niet.
Vervolgens extra schuurpapier gekocht. 1000,1200,1500,2000,2500 en 3000 en daarna polijsten. Dit leek te hebben gewerkt, lampen zagen er goed uit.
Toen ik de dag erna echter de lampen wilde gaan monteren zag ik dat alle aanslag er gewoon nog opzat en nouwelijks was verdwenen. Schijn bedroog dus flink!
Vervolgens nog wat extra vellen schuurpapier gehaald: 500,600 en 800. Dat eerst gedaan. Grootste deel van de beschadigingen waren er daarmee uitgehaald. Vervolgens weer dezelfde bewerking als de voorgaande keer gedaan.

Nu blijkt echter dat de lampen dof blijven, en er blijven ook schuurkrassen zichtbaar. Ik ben niet meer aan de andere lamp begonnen.
Alles is met de hand gedaan, uiteraard met de nodige hulpmiddelen. Polijsten is met ultimate compound en vervolgens plastX gedaan, beiden van maguirs (plastX werkte namelijk heel goed bij het wegwerken van schampschade op een setje heldere knipperlichten en is er speciaal voor bedoeld.
Schuurbewegingen zijn afgewisseld, ene papier in de lengterichting geschuurd, volgende in breedterichting, vervolgens lengte enzovoorts. Met een plantenspuit (ongebruikt) steeds natgehouden met water.
Ik heb helaas de materialen niet om dit machinaal te doen.

Is er iemand die me kan helpen om deze lampen in orde te krijgen? perfect hoeft niet, maar gewoon netjes en apk waardig, geen schuurkrassen en niet zo dof. Ben ook bereid er wat voor te betalen. Ik wil de lampen graag klaar hebben voor de apk.

Alsof het vuil niet in de afvoerputten komt als er eens een goeie regenbui over de auto heen gaat... :p

Achja, als ze het gaan invoeren heb ik nog wel een simpele oplossing:

Jerrycan met een liter of 20 water in de achterbak.
2 emmers en schuim mee en de benodigde andere materialen.
En dan dat gebruiken in de wasbox.
Hou je je wel aan de onzinregels, maar kost het (op een ritje naar een wasbox na) niks extra. Hooguit het afspuiten dan. maar ook dat kun je met een extra emmer water :D
En de branche verdiend er geen cent extra aan. (y)

Als ik mijn auto was komt er geen olie of zware metalen van de lak af hoor, alleen zand, zeep en water...hoe komen ze erbij?

Goedemiddag poetsers!

Ik heb een Fiat 500 R gekocht Klik!

Deze is in technisch in redelijk goede staat maar kan optisch wel wat aandacht gebruiken. Het interieur is prima maar vooral de lak verdient wat zorg.

Het is een witte auto maar delen van de lak zijn grijzig geworden:
2013-07-01123851_zpsc1b202f0.jpg

Ik ben gisteren met wat spul van Swisstec (van m'n pa) aan de gang gegaan voor wat erger beschadigde lak, dat bleek een wonder middel te zijn want al snel zag je het verschil niet meer tussen de grijze en witte delen. Het enige probleem is dat het erg langzaam gaat (heel lang poetsen op een paar mm lak). Zijn hier betere manieren voor?

Verder zijn alle sierstrips erg dof en bekrast, wat kan ik hier aan doen?

2013-07-01123718_zps7d8fa1d6.jpg

Als laatste zijn de velgen aan het roesten:

2013-07-01123659-1_zpsfc17e451.jpg

Wat zijn hier mijn mogelijkheden mee? Op zich zijn vervangende exemplaren niet duur maar als het kan knap ik ze weer op.

Basjc zei:
Goedemiddag poetsers!

Ik heb een Fiat 500 R gekocht Klik!

Deze is in technisch in redelijk goede staat maar kan optisch wel wat aandacht gebruiken. Het interieur is prima maar vooral de lak verdient wat zorg.

Het is een witte auto maar delen van de lak zijn grijzig geworden:
Y1-L3pQSReld6W8hZ-SYngCOCxj2jCdSmqDKczCvRp8

Ik ben gisteren met wat spul van Swisstec (van m'n pa) aan de gang gegaan voor wat erger beschadigde lak, dat bleek een wonder middel te zijn want al snel zag je het verschil niet meer tussen de grijze en witte delen. Het enige probleem is dat het erg langzaam gaat (heel lang poetsen op een paar mm lak). Zijn hier betere manieren voor?

Verder zijn alle sierstrips erg dof en bekrast, wat kan ik hier aan doen?

B3f_7CORXLpF3P4psFSUsGl3rpTWadhsRh1JrWYAsHQ

Als laatste zijn de velgen aan het roesten:

AvvUHYHKGxYkQsNYmn959XcUaX6F93w2Y8chhyqLrSw

Wat zijn hier mijn mogelijkheden mee? Op zich zijn vervangende exemplaren niet duur maar als het kan knap ik ze weer op.

Geweldig wagentje.

Ik kan alvast een paar van je vragen beantwoorden:

Ik kan de foto's niet zijn, er staat bij mij een kruisje.

- sierttrips: als dit aluminium is, dan kun je ze gewoon demonteren en laten polijsten. aluminium is een precies werkje, tis dun en je gaat er al snel doorheen. worden ze weer als nieuw en lichte steenslag kan er zelfs mee weggehaald worden.

- Velgen: laten stralen en in originele kleur spuiten.
Kost je ongeveer 5 tientjes schat ik. Mooie is, de velgen zullen ongetwijfeld een datum notering hebben, en waarschijnlijk van het bouwjaar van je auto of dicht er bij. Dan hou je de originele velgen bij je auto. tis maar een detail, maar toch.

Die van Meguiars heb ik ook, is wel leuk spul, maar echt een polish is het niet, althans niet voor aluminium, Ik heb mijn stripjes van de Mercury er ook mee gedaan, maar vind het verschil niet noemenswaardig.

Pobresh zei:
Niemand die kan helpen met die koplampen waar ik het enkele posts terug over had?

Ik heb het ook wel eens geprobeerd, echter met een beperkt resultaat (ergste weg).

Eerst behoorlijk schuren (laatste met fijn papier), waardoor de lampen dus compleet dof zijn.

Daarna machinaal polijsten (met Poorboys of zo) waarbij de dofheid vrij makkelijk weggaat. Als er daarna nog veel krasje blijven (was bij mij ook zo) was het schuren onvoldoende.

Zou niet weten hoe ik machinaal moet schuren met losse vellen schuurpapier. Heb wel delta schuurmachine, maar die werkt alleen met klitteband.
En een vlakschuurmachine (waarbij je de vellen moet klemmen) lijkt me wat te grof (en te vlak) voor zoiets. Of is dat wel te doen? Wellicht met dat rubber blok wat ik erbij gekocht heb voor handmatig schuren zodat het papier wat beter de coutouren kan volgen?

Wij willen graag binnenkort onze donkerblauwe metallic Peugeot 206 ('99) (laten) poetsen.
Er zitten wat kleine krasjes in, waarvan ik vermoed dat het wasstraat/over de weg hangende takken de oorzaak zijn.
En ook een aantal wat diepere krassen doordat er een fiets tegen aangekomen is( fiets langs de auto zetten in de garage ), de diepere krassen verwacht ik niet met het poetsen eruit te halen, de lichte krassen hoop ik van wel. Ik heb totaal geen verstand van auto's poetsen, dus ik was nieuwsgierig wat hiervoor aangeschaft moet worden, en of jullie nog handige tips hebben. Heb hier al Poorboy's Polish With Sealant voorbij zien komen, en dat leek mij wel goed spul voor mijn wensen, klopt dat?

Wie kan mij met deze vragen helpen?

1010237_531876653545413_1321879355_n.jpg

Quick detail van Mequairs en riwax, dit alles met de hand gedaan (incl. wassen) en je krijgt dit resultaat, zeg het maar................................:D

Pobresh zei:
Zou niet weten hoe ik machinaal moet schuren met losse vellen schuurpapier. Heb wel delta schuurmachine, maar die werkt alleen met klitteband.
En een vlakschuurmachine (waarbij je de vellen moet klemmen) lijkt me wat te grof (en te vlak) voor zoiets. Of is dat wel te doen? Wellicht met dat rubber blok wat ik erbij gekocht heb voor handmatig schuren zodat het papier wat beter de coutouren kan volgen?

Heb je speciale poets/polijstmachientjes voor nodig. Kost wel wat (dacht vanaf zo'n € 250).

Afgelopen week een BMW 320 Cabrio Coupé uit 2007 op bezoek gehad voor een full detail.

De lak was in redelijk goede staat, maar omdat de auto altijd wordt gewassen in de autokrasstraat toch her en der wel wat swirls.
Het interieur was redelijk netjes, waarbij het leer wel wat aanslag had.

Op voorhand had ik ingeschat dat dit wel een behapbare klus zou worden. Nou niets was minder waar. Uiteindelijk is er toch weer een uur of 25 in gaan zitten verspreid over 3 dagen. Het interieur bleek toch viezer te zijn dan ik in eerste instantie dacht en de lak van deze BMW was zo belachelijk hard en lastig corrigeerbaar, dat er best wel veel tijd in het polijsten is gaan zitten.

De volgende stappen uitgevoerd:

Exterieur:
- Velgen gereinigd met Bilberry's velgenreiniger, IronX en TarX
- Banden gereinigd met PoorBoys APC (1:10)
- Auto gewassen met Dodo BTBM
- Auto ingeneveld met IronX
- Zijkanten ingespoten met TarX
- Onder de motorkap gereinigd met PoorBoys APC (1:10) en diverse el cheapo verfkwasten
- Sponningen gereinigd met PoorBoys APC (1:10) en action verfkwasten.
- Wielkasten gereinigd met PoorBoys APC(1:10) en afwaskwast
- Nog een keer gewassen met Dodo BTBM om de restanten TarX te verwijderen
- Gekleid met Poorboys klei en Spray and Wipe
- Testspot gemaakt. En toen begon de ellende. De BMW(lak) kon maar geen vriendjes worden met de Monello lijn. Begonnen met DAP900 en Mezzo op witte Kompressorpad. Het resultaat was nul komma nul, geen correctie. Na twee tussenstappen uiteindelijk Inizio op paars schaapje op de PRO900 geprobeerdt. Resultaat: Heul veul hologrammen en maar matige correctie. Daarom overgestapt op Meguiars M105 en M205. Deze middelen combineerden beter met deze kneiterharde BMW lak. Uiteindelijk de hele auto gedaan met PRO900: Meguiars M105 op Monello oranje Kompressorpad, Meguiars M105 op Monello witte CCS pad. gefinished met Meguiars M205 op Monello licht groene CCS pad gevolgd door M205 op Monello zwarte CCS pad.
- Lak ontvet met Eraser
- Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
- 2 lagen PoorBoys EX-P aangebracht
- Afgetopt met Collinite 915
- Trims, wielkasten en kunststof delen onder de motorkap gevoed met Auto Finesse Revive
- Velgen gepolijst met Monello Finale op zwarte Monello cone
- 2 Lagen PoorBoys Wheelsealant aangebracht
- Banden gevoed met Meguiars Gold Class endurance tire gel

Interieur:
- Grondig gestofzuigd
- Vloermatten gereinigd met PoorBoys APC (1:10) en extractor
- Leer gereinigd met PoorBoys APC (1:10)
- Leer gereinigd met Gliptone cleaner
- Leer gevoed met Gliptone conditioner
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC (1:10)
- Kunststof interieurdelen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Hoogglans interieurpanelen gereingd met PoorBoys Professional Polish

BMW bij aankomst:

Interieur voor:

Interieur na:

Leer voor behandeling:

En na behandeling:

Velg voor behandeling:

Velg na behandeling:

Lak bij aanvang:

Spiegeltje, spiegeltje.... na behandeling:

Op dit klepje had een poetser zich al eens met de verkeerde middelen uitgeleefd:

Zo kan het dus ook:

Ai, een paar keer tegen een muur getikt:

Niet helemaal opgelost, maar wel weer een stuk netter:

Onder de kap voor reingiging:

Onder de kap na reiniging:

Rondom met kap:

En open is tie eigenlijk veel mooier:

Vanmorgen vóórdat het goed warm/heet zou worden, de Rolla gewassen.

- wassen met een restantje Polishangel Aqua
- drogen
- lak behandeld met Reload
- bandjes met Auto Finesse Satin Tire Gel

20130707_124938_zps18033f72.jpg

20130707_124925_zpsdc126875.jpg

20130707_125122_zps2847915a.jpg

20130707_124958_zps901697a2.jpg

https://img.photobucket.com/albums/v28/nicknameless/20130707_125143_zpsdd75bb4b.jpg

Bofkont zei:
Iemand in het Noorden van het land die machinaal mijn auto eens kan polijsten?
Uiteraard tegen betaling :)

Beste Thunderbird bedankt voor je bericht, ik heb eentje terug gestuurd al enige dagen geleden.
Ik wacht je reactie af (y)
Jammer dat er geen email notificatie is als je pb krijgt.

patrick.vanrijsbergen zei:
Vanmorgen vóórdat het goed warm/heet zou worden, de Rolla gewassen.

- wassen met een restantje Polishangel Aqua
- drogen
- lak ........... *knip-knip-in-quote*

Leuk dat je dat zegt, we hadden er vanochtend al een topic over op het carclean.nl forum. Waarom niet polijsten als de zon er vol op bakt?

Wij (ik en een man of drie meer) waren eigenlijk allen van mening dat het best kan in de brandende zon. Enige punten, die mij afgelopen maandag opvielen bij het polijsten van m'n achterklep, waren dat het polijstmiddel sneller droogt, meer stoft en ietsie moeilijker uitpoetst. Verder gewoon het goede, gebruikelijke resultaat behaald...... We hadden het hier over de producten van Monello overigens.

Tips die genoemd werden waren ondermeer dat de pad wat vaker schoongemaakt zou moeten worden, en dat de pad wat meer vochtig gehouden moet worden.

Wellicht een zinvolle tip en een leuk topic om te volgen op carclean.nl.

gr. Justin

Ik hoop dat ik het hier mag vragen, maar zijn er hier misschien ook mensen waar ik voor een vriendelijk bedrag mijn auto (Golf II GTi) een behandeling kan laten geven? En dan als het kan ergens in Noord-Brabant.

Mag eventueel ook bij ons (heb met een paar vrienden een loodsje in Oss) op locatie. Er staan nu 5 GTi's dus als je goed werk levert mag je er denk ik nog wel 4 doen :p

JTvdB zei:
Waarom niet polijsten als de zon er vol op bakt?

Sneller kans op inbranden wellicht? ;)

Daarbij vind ik het al een ellende om mijn auto normaal te doen met handwas in de volle zon. Dak is aan de ene kant al opgedroogd met het vuil erbij voor ik aan de andere kant van het dak kan beginnen. En ik heb echt geen grote auto en gebruik water/schuim in overvloed.
Nee heb liever een bewolkt dagje met een niet al te hoge temperatuur.

+1. Ik had laatst heel wat werk om de Natty Paste Wax uit te poetsen op de zwarte Twingo II van m'n vriendin. Auto had in de zon gestaan, en ik wachtte niet lang genoeg om het metaal af te laten koelen toen ik de auto eenmaal in de schaduw had staan.
Het ging maar om even een vers laagje wax, maar het werd heel wat werk. :)

Beste is de auto ergens naar binnen en dan lekker in de schaduw aan de slag. (y)

De Natty Paste wax moet juist eerst goed zijn uitgedroogd (poederachtig) voordat je het kan gaan uitpoetsen. Ik doen het normaal ook gewoon in de zon. Halve auto in de was zetten en een half uur later poetsen.

Heb je het misschien te dik opgebracht? Het opbrengen moet echt minimaal zijn.

Nee dat te dik opbrengen heb ik wel afgeleerd tijdens de carclean workshops vanuit hier en bij CC zelf.
Of het genoeg is gedroogd heb ik ook met de 'vingermethode' gedaan en het leek goed. Na het uitpoetswerk dacht ik ook dat het goed was, tot ik de auto weer in de zon zette. Toen werden nog heel wat strepen en vegen zichtbaar.
Sindsdien poets ik alleen nog binnen / in de schaduw en na het wat afkoelen van het metaal.

Terug
Bovenaan