Het grote Autoweek poetstopic!

@Thunderbird:

Heb je die parkeerschade zelf gerepareerd? Doe je dat met alleen (machinaal) polijsten of eerst ook schuren?

Naar aanleiding van de eerder genoemde krassen die ik in de wasstraat heb opgelopen, heeft de wasstraat me nu laten weten dat ik een afspraak kan maken bij een partnerbedrijf om de motorkap (op kosten van de wasstraat) te laten polijsten. Ben ik op zich natuurlijk blij mee. Echter heb ik dat bedrijf zojuist gebeld, maar daar wordt aangegeven dat een afspraak maken niet nodig is, want "dat is ongeveer een half uurtje werk". Kan dat, is dat realistisch? Het lijkt mij persoonlijk erg kort, en ik vraag me af of dit geen haastklusje wordt.

@KoehH,

een half uurtje werk voor een hele auto? Lijkt mij een gevalletje beunen... Je kan never nooit niet een complete auto in die tijd gepolijst hebben.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, al kan ik wel raden hoe deze eruit gaat zien...

Hologrammen all over the place
263643c4.jpg

5e21570e.jpg

Dit is meestal het werk van een poets beun. :rolleyes:

Patrick, het gaat alleen om de motorkap en een klein stukje op het rechter voorspatbord. Niet de hele auto ;)

Ik vind een half uur voor een motorkap en voorscherm alsnog erg kort. Als je echt, swirl- en krasverwijderend, wilt polijsten ben je langer bezig. Denk eraan dat de motorkap eerst gewassen en gedroogd wordt. Vervolgens, voor optimaal resultaat kleien en in verschillende gradaties polijsten. Een "poetser-om-de-hoek" zal waarschijnlijk even je motorkap afnemen met een doek en als een dolle tekeer gaan met een roterende polijstmachine en een polijstmiddel met veel silliconen erin. Dit geeft een tijdelijk resultaat...... laat je niet bedonderen en met een kluitje het riet insturen. Laat het door een professional beoordelen en laat die een prijsopgaaf maken.

gr. JtvdB

JTvdB zei:
Ik vind een half uur voor een motorkap en voorscherm alsnog erg kort. Als je echt, swirl- en krasverwijderend, wilt polijsten ben je langer bezig. Denk eraan dat de motorkap eerst gewassen en gedroogd wordt. Vervolgens, voor optimaal resultaat kleien en in verschillende gradaties polijsten. Een "poetser-om-de-hoek" zal waarschijnlijk even je motorkap afnemen met een doek en als een dolle tekeer gaan met een roterende polijstmachine en een polijstmiddel met veel silliconen erin. Dit geeft een tijdelijk resultaat...... laat je niet bedonderen en met een kluitje het riet insturen. Laat het door een professional beoordelen en laat die een prijsopgaaf maken.

gr. JtvdB

Helemaal mee eens.

Als je het toch laat doen zou ik zelf zorgen dat de te behandelen delen goed zijn voorbereid (wassen en kleien) en er niet vanuit gaan dat zij dit doen. Het enige waar die 'poetser' zich druk om maakt is het onzichtbaar maken van de krassen.

@Meeuw: Ik heb inderdaad de parkeerschade zelf gerepareerd. Ik heb de schade eerst ontvet en daarna 6 lagen witte kleurlak aangebracht (met autolakpenseeltje), gewetsand (3M blokje met 2500 grit), gepolijst met Monello Mezzo op witte Monello CCS pad, twee lagen blanke lak aangebracht ( met autolak penseeltje), gewetsand ( 3M 2500 grit) gepolijst met Monello Mezzo op witte CCS pad en Monello Finale op zwarte Monello CCS pad.

@Koen H: Een half uur lijkt mij ook wat aan de krappe kant. Ik heb zelf vorige week op een BMW Z3 op de kofferdeksel en op het rechter achterspatbord wat krassen verwijderd en ben daar al met al toch een kleine anderhalf uur mee bezig geweest. (maar nu ben ik ook een mierenneuker pure sang :):cool:)

Ik ben afgelopen vrijdag langs het betreffende bedrijf geweest. Daar deden ze het inderdaad even snel tussendoor. Auto werd niet gewassen ondanks dat ik daarom vroeg. "Dat is niet nodig". Ik had de auto dit keer wel zelf van tevoren gewassen. Ik kreeg er al met al in ieder geval geen goed gevoel bij. De krassen zijn naar mijn idee wel iets minder geworden, maar nog niet verdwenen. De medewerker gaf aan dat de krassen nooit helemaal weg te krijgen waren omdat de kleur erg gevoelig was, en dat zelfs op een nieuwe auto in de showroom krassen zichtbaar waren. Ik ben er maar niet verder op in gegaan en heb gezegd dat het prima was, ik had er geen vertrouwen meer in. Ik ga er nu zelf mee aan de slag, ik ben moe van dit prutswerk.

Afgelopen week heb ik voor 250 euro poetsspullen van Meguiars ingeslagen dus voorlopig kan ik daar lekker mee aan de slag :) Ik denk dat ik zelf met ScratchX2.0 aan de slag ga om de krassen te verwijderen (met de hand), ik heb er goede dingen over gelezen en gezien, en denk dat het me zelf moet lukken. Natuurlijk eerst op een klein plekje proberen. Ik wil dit poetsen graag zelf gaan oppakken dus dan is dit een mooi begin. Vorige week ook de auto met de hand gewassen, dat geeft wel veel voldoening en ik merk inderdaad dat je "band" met de auto ook wordt versterkt door het poetsen :)

Overigens nog een vraag: ik was mijn auto nu in de wasbox, maar die kan ik natuurlijk niet de hele dag bezet houden. Kan het kwaad om vanaf de wasbox naar huis te rijden (ik denk 1km/2 minuten rijden) en dan thuis kleien/waxen, of heb ik dan alweer flinke kans om krassen te maken tijdens het kleien/waxen?

Thuis nog even een gieter met water eroverheen en afnemen. Zo heb je een schoon begin.

Succes met poetsen!

KoenH zei:
Ik ben afgelopen vrijdag langs het betreffende bedrijf geweest. Daar deden ze het inderdaad even snel tussendoor. Auto werd niet gewassen ondanks dat ik daarom vroeg. "Dat is niet nodig". Ik had de ........................................(veel tekst, even ingekort)..................................niet de hele dag bezet houden. Kan het kwaad om vanaf de wasbox naar huis te rijden (ik denk 1km/2 minuten rijden) en dan thuis kleien/waxen, of heb ik dan alweer flinke kans om krassen te maken tijdens het kleien/waxen?

Zoals we dus al verwachtten, erg jammer dat dit "vooroordeel" bevestigd wordt.

In ieder geval goed om te zien dat je zelf aan de slag wilt en plezier hebt/krijgt van het onderhouden van je auto. De Meguiars Scratch-X 2.0 is opzich een prima product, wat ik je echter wel wil adviseren is om na het gebruik van Scratch-X ook een fijner polijstmiddel te gebruiken om het gewenste resultaat te krijgen.

Hou er ook rekening mee dat er veel werk in gaat zitten om handmatig krassen te verwijderen, het kan...maar je moet wel volhouden ;)

Het "aftoppen" met wax is uiteraard een vereiste om bescherming te bieden na de behandeling.

Succes en we zien graag foto's van de situatie nu, en het eindresultaat.

gr. Justin

p.s. Kijk ook eens op forum.carclean.nl, daar zitten meer "gekken" zoals ik. Hier vindt je echt alles over het detailen van je auto ;)

Beste KoenH ,

Vervelend van je schade.
Ben zelf een zeer fervent amateur poetser, en beschik over een poets machine, een DAP 900.
kan je gelijk wel vertellen dat je met de hand die krassen er echt niet uit gaat krijgen,
Weet niet welke regio je woont, maar wil best proberen om ze eruit te krijgen met mijn machine, kost je niets (y)

Carclean forum is een goede tip! Heb ik weken zitten lezen en nog steeds!
Echt alles kun je daar vinden omtrent poetsen en krassen.

https://www.carclean.nl/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Starterskit_Lite_Edition_101803
Kan je deze set van harte aanbevelen, de lak van VW is knetterhard dus je hebt echt wel de 900 nodig.

En Koen,

Je vorige auto's altijd perfect uit de kras straat o_O
Op het oog misschien, maar je wilt niet weten hoeveel oppervlakte beschadigingen het oplevert.
Zelfs de nieuwste kras straten.

Bofkont zei:
Op het oog misschien, maar je wilt niet weten hoeveel oppervlakte beschadigingen het oplevert.
Zelfs de nieuwste kras straten.

Ik heb andere ervaringen. Mijn up! gaat wel eens naar de wasstraat en er zitten niet tot nauwelijks swirls op, in ieder geval niet meer dan er met handmatig wassen in komen.

@Bofkont, bedankt voor je aanbod! Ik zal even kijken wat ik ermee doe, ik moet zeggen dat ik ietwat huiverig ben geworden na de afgelopen ervaringen. Ik woon in Amsterdam maar ik kom wel door het hele land heen, zou het geen probleem vinden om ergens heen te rijden, mocht het zover komen ;) Wat betreft de ScratchX 2.0 met de hand, ik zie op Youtube en andere (representatieve) websites toch veel goede resultaten, ook met de hand, is dit volgens jou dan een broodje aap? Zie bijvoorbeeld dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=-RCZnH0jDSw

Ik heb hier een niet al te goede foto van de krassen/swirls op de motorkap, inmiddels na het polijsten van afgelopen week is het volgens mij íets minder geworden:

33z4upx.jpg

De krassen zijn volgens mij niet zo ernstig (niet diep), gaf ook een car detailer aan waar ik langs ben geweest voor een check. De krassen zijn ook alleen zichtbaar onder vrij specifiek zonlicht. Voordat ik echt ga beginnen met dit allemaal weg te werken, zal ik wat betere foto's maken voor het vergelijk :)

Phaeton W12 zei:
Ik heb andere ervaringen. Mijn up! gaat wel eens naar de wasstraat en er zitten niet tot nauwelijks swirls op, in ieder geval niet meer dan er met handmatig wassen in komen.

Wellicht leg je dat lat wat minder hoog. Na inmiddels zo'n 50 wagens te hebben gedetailed ken ik dit soort opmerkingen wel... De ene handwasmethode is de andere niet...

Of wil je beweren dat je Up in dezelfde staat is als deze na behandeling: https://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=306428

-McShine- zei:
Phaeton W12 zei:

Wellicht leg je dat lat wat minder hoog. Na inmiddels zo'n 50 wagens te hebben gedetailed ken ik dit soort opmerkingen wel... De ene handwasmethode is de andere niet...

Of wil je beweren dat je Up in dezelfde staat is als deze na behandeling: https://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=306428

Ik leg de lat hoog. Heb zo'n 8 verschillende waxen (Meguiars, PB World, Chemical Guys, Swissvax etc), weet alles over 2-emmer methodes (hoewel ik mijn eigen methode beter vind = gewoon doorlopend een waterstraal (tuinslang) op de auto bij het wassen), washandschoenen, kleien, polishen etc. Maar daar had ik het eigenlijk niet over. Ik maakte de vergelijking "wasstraat" en "handmatig wassen", los van enige detailbehandeling. Met handmatig wassen krijg je in beginsel ook altijd (minieme) swirls op je auto...

Na zo'n 10 jaar bezig te zijn met detailen ken ik de opmerkingen over 'krasstraten' zo langzamerhand ook wel. Het is niet (altijd) mijn ervaring. Natuurlijk hangt uiteindelijk alles af van de omstandigheden, bijv. de betreffende wasstraat (de ene is de andere niet) en de vervuilingsgraad van je auto (met een auto die heel vies is, rijd ik ook geen wasstraat in).

Beste KoenH,

Woon zelf in het Noorden van het land, maar je bent altijd van harte welkom.
Aan de hand van de foto denk ik wel dat ik het er uit kan krijgen, het is vrij oppervlakkig.
Je voelt de kras niet met de nagel?
Kost je niets en zet de motorkap daarna gelijk in een laagje wax voor je (y)
https://www.carclean.nl/product/Collinite/Liquid_Insulator_Wax_No_845_473ml_CO_845_101219
Als je belang hebt doe maar een PB.

Met de hand krassen verwijderen met scratch x, tja, die demo video's vind ik een hoog amazing gehalte hebben.
Heb het vele malen geprobeerd, ook met scratch x, lukt vrijwel niet en zeker niet op de Duitse lakken.
Deze zijn echt kei en keihard.
Machinaal heb je zoveel meer power.

Phaeton W12

De kwaliteit van de wasstraten is wel verbeterd als ik dat zo her en der lees, maar als je ziet met hoeveel geweld die lappen op de wagen komen kan het niet anders dat er oppervlakte schade optreed naar mijn mening.

Ach detailing is een hobby voor mensen met chronisch te veel tijd, zoals mij :)

Bofkont zei:
Phaeton W12

De kwaliteit van de wasstraten is wel verbeterd als ik dat zo her en der lees, maar als je ziet met hoeveel geweld die lappen op de wagen komen kan het niet anders dat er oppervlakte schade optreed naar mijn mening.

Ach detailing is een hobby voor mensen met chronisch te veel tijd, zoals mij :)

Haha, ook mensen met chronisch te weinig tijd vinden het leuk hoor ;) :p

Zou veel meer willen doen, maar dat gaat helaas niet.

gr. JtvdB

JTvdB zei:
Haha, ook mensen met chronisch te weinig tijd vinden het leuk hoor ;) :p

Zou veel meer willen doen, maar dat gaat helaas niet.

gr. JtvdB

Klopt!

En het is hobby voor mensen die dan stiekem minder in huis hoeven te doen, omdat ze druk zijn met auto poetsen :D

-McShine- zei:
Met foamen begint een beetje detailer normaal ook... ;)

(y):)

https://www.carclean.nl/product/Carclean_nl/Foam_Kit_Heavy_Duty_voor_Nilfisk_Alto_AB1728_100657

Deze heb ik voor mijn Stihl hogedruk reiniger.
Samen met deze.
https://www.carclean.nl/product/Bilt_Hamber/Auto_Foam_5000ml_101252

Ik wil wat betere poetsspullen kopen, een tijd terug had ik al een goede "spons" en droogdoek gekocht en werk ik met twee emmertjes.

Na wat rondneuzen op dit forum overweeg ik de volgende producten:
1 Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash
2 Poorboys World - Black Hole
3 Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845

En dan zou ik toch goed op weg moeten zijn :)

Vragen:
- wat is de variant van Blackhole voor lichte lakken (wit en zilver)?
- waarmee kan je het beste die Blackhole en Wax aanbrengen en uitpoetsen? Gewoon met doekjes zoals deze?
- zie ik iets over het hoofd?

Mwha Die Basics of Bling lijn van Dodo vind ik niet echt geweldig. Die spons was bij mij redelijk snel "op". Dan is de Monello Mitt een betere optie, tegen bijna dezelfde prijs.

Ikzelf vind de Dodo Born To be Mild shampoo beter dan de SS&S. Maar ook dat is een goede shampoo. De tegenhanger van Blackhole is White Diamond.

Voor de doeken zou ik bij de Monello trio's kijken.(y)

Ieder begin van een detailcollectie zou in mijn ogen zeker een kleisetje moeten bevatten. Die van Mother's bevat een behoorlijke hoeveelheid klei én een heerlijke detailerspray met een fijne doek.

Dat mag hoor, alleen vind ik het zonde om zo'n mooie wax en glaze over een vervuilde lak heen te zetten. Nu bevat BH/WD wel wat cleaners maar verwacht daar niet teveel van. Écht glad wordt het pas na het kleien. Als je een zwachte klei hebt, en deze goed gebruikt, kan er weinig mis gaan . (kleine stukjes, veel vloeistof en vaak kneden, vallen=weggooien)

Ja dat is natuurlijk ook zo. Ik overweeg nog om de auto te laten polijsten en dan zou toch ongeveer hetzelfde effect bereikt moeten worden.

Ik geloof het zo, prachtige resultaten komen er langs. Misschien laat ik hem door iemand anders kleien, dan kan ik het daarna zelf bijhouden. Heb net een aardige bestelling geplaatst - zonder klei :)

Zaterdag de auto van m'n meissie gewassen, geen cm mee gereden en kreeg vanmorgen deze foto opgestuurd (geraakt op weg naar t werk) :( o_O

Van vrijdag 28 maart t/m zondag 30 maart een Ford Focus C-Max 2.0 16V Trend op bezoek gehad voor een full detail. Deze C-Max had als bouwjaar 2005 en een kilometerstand van ongeveer 95000 km.

De hele auto had op diverse plaatsen doffe plekken als gevolg van (waarschijnlijk) zonnebrandcréme. Door veelvuldig krasstraat bezoek had de auto behoorlijk veel swirls. Het interieur had diverse vlekken in de stoelen. Kortom weer een uitdagende en boeiende klus.

De volgende stappen zijn uitgevoerd om deze C-Max weer in showroomstaat te krijgen.
Interieur:
- Stofzuigen
- Stoelen gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
- Interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Kunststof delen gevoed met PoorBoys Natural Look
- Stuurwiel gereinigd met melaminespons

Exterieur:
- Gewassen met Dodo Juice Born to be Mild shampo
- Velgen gereinigd met Bilberry's velgenreiniger
- Wieldoppen gereinigd met Billberry's velgen reiniger en IronX
- Wieldoppen gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Wieldoppen in de PoorBoys Wheelsealant gezet
- Motorruimte gereinigd met PoorBoys APC 1:10
- Vliegroest verwijderd met IronX
- Teervlekken verwijderd met Dodo supernatural Glue and Tar remover
- Gewassen met Dodo Born to be Mild
- Lak gekleid met PoorBoys klei en Spray and Wipe
- Aangezien de auto op 3 plaatsen was overgespoten was het maken van een testspot totaal kansloos, aangezien de hardheid per gespoten deel nogal verschilde van behoorlijk zacht tot knijterhard. Waar op het ene deel Monello Mezzo op witte ccs pad meer dan voldoende was, was op de motorkap Inizio op Monello gele ccs pad noodzakelijk om enige correctie te krijgen. Uiteindelijke de volgende polijststappen uitgevoerd:
Motorkap: PRO900: Monello Inizio op Monello gele cuttingpad, Monello Inizio op Monello oranje Light cutting pad, Monello Mezzo op Monello witte ccs polishing pad. Gefinished met DAP900 en Monello Finale op Monello licht groene Light polishing pad, Monello Finale op zwarte finishing pad.
Linksachter en rechtsachter: PRO900: Monello Inizio op Monello oranje Light cutting pad, Monello Mezzo op Monello witte ccs polishing pad. Gefinihed met DAP900 en Monello Finale op Monello licht groene Light polishing pad, Monello Finale op zwarte finishing pad.
Links voor en rechts voor: PRO900: Monello Mezzo op Monello witte ccs polishing pad. Gefinished met DAP900 en Monello Finale op Monello licht groene Light polishing pad, Monello Finale op zwarte finishing pad.
- Dorpels gepolijst met Monello 3 en 4 inch oranje Light cutting pad en Monello Mezzo.
- Lak gevoed met Mothers glaze
- Twee lagen PoorBoys EX-P aangebracht (Tussentijd 12 uur)
- Afgetopt met Collinite 915 Marque d'elegance Carnauba wax( tussen EXP en 915 zat ± 12 uur)
- Banden gevoed met Meguiars Endurance Tyre gel
- Trims gevoed met Auto Finesse Revive
- Kunststof delen onder motorkap gevoed met Auto Finesse Revive
- Kleine parkeerschade bijgewerkt met kleurlak en gepolijst met Monello zwarte finishing pad en Monello Finale

De eigenaar was bij het afhalen dolenthousiast, en daar doen we het per slot van rekening voor.

Op het eerste gezicht zag de C-Max er nog wel aardig uit:

Maar van iets dichterbij zat er toch wel aardig wat ingebeten vervuiling op:

En de hele auto zat helemaal onder de uitgebeten vlekken (waarschijnlijk als gevolg van zonnebrand):

Na het reinigen van de wielkasten bleef dit over op de oprit......... ("Ja hoor, hij heeft vorige week nog het meest uitgebreide programma in de wasstraat gehad, inclusief bodemreiniging, dus hij is goed schoon."....)

Erg handig schoonmaken bij zo'n C-Max. Alle achterstoelen pak je er zo uit.:

50-50 Revive:

Interieur vooraf (Viel op zich mee):

Interieur na:

Vlekken vooraf:

Zelfde zitting na behandeling:

Trims met alg vooraf:

Trims na behandeling:

Scharnier voor behandeling:

En na:

Dorpel onbehandeld:

Dorpel behandeld:

Motorruimte voor:

En na:

Ook het Ford embleem had een algenjasje:

En ontdaan van de jas:

Wieldoppen vooraf:

En gereinigd:

Kleine parkeerschade:

Helaas niet strak gekregen, maar wel een stuk toonbaarder:

In het zonnetje nog even een foto van de flakes en effectlak:

En tot slot nog even rondom:

Wouter82 zei:
Ik wil wat betere poetsspullen kopen, een tijd terug had ik al een goede "spons" en droogdoek gekocht en werk ik met twee emmertjes.

Na wat rondneuzen op dit forum overweeg ik de volgende producten:
1 Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash
2 Poorboys World - Black Hole
3 Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845

En dan zou ik toch goed op weg moeten zijn :)

Vragen:
- wat is de variant van Blackhole voor lichte lakken (wit en zilver)?

- waarmee kan je het beste die Blackhole en Wax aanbrengen en uitpoetsen? Gewoon met doekjes zoals deze?
- zie ik iets over het hoofd?

Wouter ,

https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/White_Diamond_473ml_PB_WD16_100901
Dit is de variant voor lichte lakken.
Aanbrengen met deze gaat geweldig https://www.carclean.nl/product/Monello/Disco_Duo_applicator_pads_102387
Uitpoetsen met deze echt een top doek ! https://www.carclean.nl/product/Monello/Piccolo_Nero_Trio_MPN0103_102095

Trouwens de combinatie van de glaze blackhole en colonite is niet super.
De colonite zal de blackhole aantasten door de oplosmiddelen die erin zitten.
Trouwens wel een superwax, ik heb hem ook, ideaal voor de winter bescherming!
Beter kun je dit over de blackhole gooien, https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/EXP_Pure_Sealant_473ml_PB_EXP16_100728

Trouwens kleien zou ik altijd doen, een schone ondergrond is het belangrijkste voor een lange levensduur van de glaze en wax, en glans.
Is maar een uurtje werk, en de lak wordt er zo bizar glad van :eek:
Goede set met alles wat je nodig hebt https://www.carclean.nl/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System_kit_07240_101424

@ Bofkont, dit is mijn bestelling:
100713 Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml € 17,99 € 17,99
100900 Black Hole - 473ml € 17,99 € 14,99
100901 White Diamond - 473ml € 17,99 € 17,99
101219 Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml € 17,49 € 15,99
102088 Peluche Verde Trio € 12,99 € 12,99
102387 Disco Duo applicator pads € 3,99 € 2,99
102094 Piccolo Nero - 35x35cm € 3,49 € 0,00

Ik heb dus de Verde besteld en krijg kennelijk de Nero erbij cadeau :D

Wat betreft kleien: iemand die ik al kende blijkt een enthousiast detailer te zijn en hij heeft aangeboden mijn XR4i een volledige beurt te geven, inclusief kleien :D Gaat dus helemaal goed komen (y)

Goed bezig Wouter (y)
Leuke bij carclean is dat je altijd wel iets gratis erbij krijgt, ik had laatst ook al een poetsdoek erbij voor niets (y)

Afgelopen zaterdag de Corvette behandeld en ben best tevreden met het resultaat. Het werd niet helemaal de glimmende spiegel die ik verwachtte, maar misschien lag die verwachting ook wel erg hoog - en misschien heeft het op een zilverkleurige lak ook niet het grootste effect :)

- Gewassen met S&S met de juiste verhouding
- Na drogen behandeld met White Diamond. Weinig gebruikt, maar toch lastig om te bepalen wat weinig is :) Ook zou er een waas moeten verschijnen waar je op moet wachten tot je gaat uitpoetsen, maar die waas ben ik niet tegengekomen...
- Na ruim een uur de wax er over. Idem, wat is weinig en welke waas :confused: En hoe lang zou je eigenlijk moeten wachten tot je de wax aanbrengt?

Opvallend vond ik dat de lak na het waxen minder glas aanvoelde dan na het aanbrengen van de White Diamond.

Al met al wel tevreden en zondag stonden er mooie waterpareltjes op de lak na het rijden over nat wegdek :)

Bofkont zei:
Trouwens de combinatie van de glaze blackhole en colonite is niet super.
De colonite zal de blackhole aantasten door de oplosmiddelen die erin zitten.
Trouwens wel een superwax, ik heb hem ook, ideaal voor de winter bescherming!
Beter kun je dit over de blackhole gooien, https://www.carclean.nl/product/Poorboys_World/EXP_Pure_Sealant_473ml_PB_EXP16_100728

Deze edit had ik graag eerder gelezen o_O Dat aantasten geldt neem ik aan voor de combi White Diamond en Colonite?
Als ik Carclean zo lees, lijkt Natty's nog beter dan EX-P, maar ik vind het vergelijken van producten erg lastig...

Bofkont zei:
Trouwens kleien zou ik altijd doen, een schone ondergrond is het belangrijkste voor een lange levensduur van de glaze en wax, en glans.
Is maar een uurtje werk, en de lak wordt er zo bizar glad van :eek:
Goede set met alles wat je nodig hebt https://www.carclean.nl/product/Mothers_Wax/California_Gold_Clay_Bar_Paint_Saving_System_kit_07240_101424

En voorlamp een witte lak zie je ook daadwerkelijk resultaat van kleien! Zwarte puntjes die je er met gewoon wassen niet afkrijgt verdwijnen wel met klei.

Goed bezig wouter (y)
Al had je voor het optimale resultaat echt het beste kunnen kleien, een goede echt schone ondergrond is heel erg belangrijk.
ja de colonite zal ook de white diamond iets aantasten, maar echt schokkend is het niet hoor, je hebt een iets minder lange stand tijd alleen.

De natty's paste wax heb ik ook.
Dit is mijn volgorde.
Blackhole,EX-P, en daar weer een laagje natty's over heen.
Verbluffende glans al zeg ik het zelf :)

Kwa bescherming is EXP bizar goed, heeft bij goed aanbrengen een standttijd van 4-6 maanden.

Hoelang heb je trouwens gewacht met het aanbrengen van de colonite?
Het beste is dit een dag later te doen zodat de onderliggende lagen mooi kunnen curen.

Vorige week zaterdag auto gewassen, gekleid en Collinite wax op aangebracht. Daarnaast de trims gevoed. 's Woensdags nogmaals de trims gevoed. Afgelopen zaterdag weer gewassen en nog een laag Collinite aangebracht.
Dan zie je dus dit, na een nachtje regen:

10155166_815896548438771_1417752766647050794_n.jpg

10268710_815896561772103_895399835917777344_n.jpg

xp_love.gif

Niet gepolijst, geen glaze, alleen brandschone lak met wax. I love it.

Zo staat'ie er nu bij:
10255403_814974611864298_2177967559079889073_o.jpg

Mooi effect op de Focus!

Bofkont zei:
Goed bezig wouter (y)
Al had je voor het optimale resultaat echt het beste kunnen kleien, een goede echt schone ondergrond is heel erg belangrijk.
ja de colonite zal ook de white diamond iets aantasten, maar echt schokkend is het niet hoor, je hebt een iets minder lange stand tijd alleen.

De natty's paste wax heb ik ook.
Dit is mijn volgorde.
Blackhole,EX-P, en daar weer een laagje natty's over heen.
Verbluffende glans al zeg ik het zelf :)

Kwa bescherming is EXP bizar goed, heeft bij goed aanbrengen een standttijd van 4-6 maanden.

Hoelang heb je trouwens gewacht met het aanbrengen van de colonite?
Het beste is dit een dag later te doen zodat de onderliggende lagen mooi kunnen curen.

Ik had geen idee hoe lang ik moest wachten, maar dat was dus duidelijk te kort :) Echter ik had erg weinig tijd dus er zat maar een uurtje tussen.
En hoeveel tijd moet er zitten tussen aanbrengen en uitpoetsen, van zowel de wax als van de Colonite?

Wouter82 zei:
Ik had geen idee hoe lang ik moest wachten, maar dat was dus duidelijk te kort :) Echter ik had erg weinig tijd dus er zat maar een uurtje tussen.
En hoeveel tijd moet er zitten tussen aanbrengen en uitpoetsen, van zowel de wax als van de Colonite?

Dat is o.a. afhankelijk van de omgevingstempratuur. Ik wilde je deze link door geven, maar helaas werken daar de plaatjes niet meer.

I.i.g: Wax op de auto smeren en af en toe met een vinger een veeg maken over de motorkap. Wanneer in die veeg wax-resten ''achterblijven'', weet je dat de wax nog niet genoeg gecuured (??) heeft. Wanneer je een veeg maakt en hij is 'schoon', weet je dat de wax klaar is om uit gebuft te worden.

Terug
Bovenaan