Voorwoord:
Dit is mijn eerst echte show-off na bijna 12 maanden!, afgezien mijn eigen auto, niets meer te hebben gedaan vanwege m'n hernia operatie of omdat ik gewoon geen zin had in een klus of diegene zegde af.
Dit weekend stond de bedrijfs auto van de directeur op het programma. Deze hadden we al een tijdje gepland staan voor dit weekend, maar ik had de kans gekregen om deze eventueel uit te stellen vanwege de extreme hitte, maar hey, 1 van onze bedrijfsmotto's is: afspraak = afspraak, dus afgelopen vrijdag werd de bus afgeleverd op de zaak.
De tegenstander:
Het betreft dus een Mercedes Benz Viano voorzien van een CDI 3.0 liter V6 met 205 pk. De bus is een 7-zitter, alle stoelen zijn rijkelijk voorzien van heerlijk zittend leer. Voorts is de bus voorzien van alle gemakken zodat er gewoon doorgewerkt en/of vergaderd kan worden, ik noem: 220 volt aansluitingen, 12 volt aansluitingen, automatisch open en sluitende schuifdeuren, dvd scherm aan het plafond, opklapbare tafeltjes enz.
De aftrap:
Ik had me voorgenomen vroeg te beginnen omdat het zo warm zou worden. Ik had de wekker op 06:30 uur gezet om om uiterlijk 07:00 uur te beginnen. Helaas of gelukkig :-d werd nicknameless junior a.k.a. Wesley om 04:00 uur wakker en werd het tijd voor zijn fles.
Aangezien ik toch niet meer kon slapen, ben ik maar om 06:00 uur m'n bed uitgegaan (of was het gedreven vanwege de warmte?), douchen, aankleden en een bak koffie achterover gekieperd en de deur uit gegaan. Om 06:30 uur op de zaak gearriveerd en alles klaargezet.
Zoals altijd wordt van te voren de auto gewassen. Hierbij heb ik alles uit de kast getrokken om het varkentje eens te wassen:
- foamen met ssf
- wassen Dodo Juice Basics of Bling
Omdat foamen en wassen niet voldoende waren om van alle vervuiling af te komen, heb ik de wagen ingesprayd met Iron-X en Iron-X Soap Gel. Waarom die laatste? Puur om het feit dat de gewone Iron-X op was... Het spuiten van de Soap Gel werkt verrassend goed kan ik je zeggen.
Dit heb ik meerdere malen herhaald omdat de auto paars bleef worden.
Aangezien bovenstaande stappen nog niet voldoende was om de aanwezige teerspetters te verwijderen, heb ik, met name onder de stootlijsten, de wagen ingesprayd met Tar-X. Dit product lekker zijn werk laten doen zodat ik in die tijd even een bak koffie kon drinken en een peuk roken.
Na alle bovenstaande stappen te hebben doorlopen, was het tijd om te kleien. Hiervoor nog een restantje Dodo Juice SN klei gebruikt en PB Spray & Wipe
Heel veel vervuiling kwam er niet vanaf aangezien ik bovenstaande stappen meermaals heb herhaald. Hierdoor heb ik het idee dat er veel meer vervuiling weg is dan slechts bovenstaande stappen 1 keer doen.
En daarbij, ik heb het vermoeden dat de auto toch wel elke week wordt gewassen (bedrijfs policy)
Deze vervuiling kwam van de klei af.
Na alle stappen, deze heb ik allemaal buiten gedaan vanwege de hitte binnen, heb ik bus naar binnen gereden om daar verder te gaan.
Binnen heb ik de bus voorzien van het nodige afplakwerk en folie zodat later minder hoef schoon te maken.
Omdat het al richting de middag ging qua tijd en de aankomende hitte, heb ik slechts 1 deel van de bus behandeld met de polijstmachine, eigenlijk meer om te kijken welke combinatie goed zou zijn om verder mee te werken.
Uiteindelijk na wat testspots witte pad + mezzo en oranje pad + mezzo die mij niet echt bevielen, ben ik overgestapt op een oranje pad en 3M lichtblauwe dop. Deze combinatie vloog soepel over de lak en als bonus na ie alle swirls mee.
Voor:
\
Na:
Na de testspot op de achterklep, hield ik de zaterdag voor gezien en heb m'n biezen gepakt, het was veels te warm binnen, 29 graden! om nog wat te doen.
De volgende ochtend wederom om 06:30 uur begonnen vanwege de 'koelte' s'morgens. Ondanks de warmte binnen, kon ik toch nog even los gaan voordat het echt heet zou worden.
De bus keek ook niet echt helder uit zijn ogen...
Voor:
Na:
Hetzelfde geldt voor zijn oren...
Voor:
Na:
Lekkere strakke lak:
Een mooie reflectie:
50/50 exterieur trims, behandeld met Auto Finesse Revice Trim Dressing
50/50 interieur trims, behandeld met Poorboys World Natural Look
Nadat ik de gehele bus had behandeld met Auto Finesse Tough Prep Paint Preparator, heb de lak verzegeld met de Auto Finesse Power Seal Paint Sealant.
Beide stappen heb ik machinaal op de DAP gedaan i.c.m. een zwarte pad.
Hier heb ik geen foto's van.
Uiteraard ook de zetels behandeld. Eerst schoon gemaakt met een APC mengsel en daarna nogmaals met Gliptone Gentle Cleaner en gevoed met Gliptone Conditioner.
Ook de motorruimte gedaan. Behandeld met Autoglym Engine Cleaner en afgespoten met een broesstraal.
Voor:
Na: behandeld met Meguiars All Season Dressing
Nadat ik de gehele auto had nagelopen met een doek en PB Spray&Wipe, was het tijd om het zonnetje op te zoeken en kijken hoe het resultaat is geworden.
Banden ontvet met APC en Meguiars Super Degreaser en naderhand behandeld met Auto Finesse Satin Tyre Gel.
Velgen in de wax gezet, hiervoor de Collinite #845 gebruikt.