Hebben we meer infrastructuur nodig voor elektromobiliteit, zoals nieuwe wegen of slimme verkeerslichten?
Ik zou eigenlijk proberen zo min mogelijk infrastructuur volledig nieuw te bouwen. Het duurt veel te lang. Daar bent u nog 20 jaar bezig met het goedkeuringsproces voor de planning. Ik zou de bestaande intelligenter gebruiken: op de goed geasfalteerde wegen die we hebben, zou ik gewoon meer ruimte aan fietsen en e-voertuigen geven. Hierdoor kan ik de nieuwe mobiliteit veel beter organiseren met de bestaande infrastructuur. Samen met de S- en U-treinen, waarvan de dichtheid in veel Duitse steden hoog is, zou u het goed moeten doen, als u wat meer capaciteit biedt voor piekmomenten.
Dat zou genoeg moeten zijn? Voor 18 miljoen pendelaars in Duitsland, waarvan tweederde met de auto reist?
De vraag is, of ze altijd tot negen uur op kantoor moeten zijn en om 17 uur naar huis moeten. Moet er echt elke dag naar het werk gaan? Tegelijkertijd? In de nieuwe digitale wereld kun je alles relatief gemakkelijk rechttrekken. Meer thuiskantoor zou gemakkelijk mogelijk zijn. Of minstens twee dagen per week een flexibele werkplek bij mij thuis, die ik zelfs te voet of met de fiets kan bereiken. Hierdoor kunnen we het verkeer geleidelijk verminderen. Omdat het duidelijk is: wie de leefbare Smart City wil hebben, moet het oude idee "uw eigen auto voor uw eigen behoeften" laten vallen. Overigens geldt dit ook voor de fiets. Maar bovenal moeten particuliere auto's in steden worden verboden.