Het grote algemene elektrische auto topic. "Elektrisch rijden neemt vlucht"

rke zei:
350.000 Watt.

Hoeveel huishoudens zijn er die met maar 40A maximaal moeten draaien?

Ik zie op dat plaatje 4 laadpalen, dat zijn dus meer dan 160 woningen....

Daar staat een complete woonwijk aan stroomvreters. En bij deze dingen heb je het risico dat ze continu gebruikt worden, zoals een tankstation dinosap levert. Ik moet de eerste stadswijk nog tegen komen waar ieder huishouden 40A uit het net trekt.

Dus een beetje woonwijk heeft met 4 Tesla's aan de snellaadpaal 2x zoveel stroom nodig.
En de andere 156 bewoners mogen met de (elektrische?) fiets naar het werk ...

Gisteren op het nieuws: NOS - laadpaal leidt steeds vaker tot ruzie in de straat

quote hieruit:

Volgens Marc Verbeet van adviesbureau Over Morgen heeft het gros van de Nederlandse gemeenten amper nagedacht over de groei van het aantal laadpalen en hoe ze daarmee moeten omgaan. "Nu vraagt iemand een laadpaal aan, vervolgens wordt een cirkel getrokken van 250 meter rond het adres van de aanvrager en daarbinnen wordt de paal dan ergens geplaatst. Dat is niet houdbaar. Dan krijg je wildgroei en chaos waar niemand blij van wordt."

Slim laadplein de oplossing?
Dus zijn er andere oplossingen nodig. Arnhem is bijvoorbeeld de eerste gemeente met een 'slim laadplein'. "We kunnen hier zestien auto's tegelijkertijd laden", zegt Harold Langenberg, hoofd strategie van oplaadaanbieder Allego. "Het is voor iedereen duidelijk en door de samenballing van oplaadpunten kunnen we het ook slimmer doen. Iemand die aangeeft dat hij voorlopig nog niet weg hoeft met de auto, laden we langzamer op dan iemand die weer snel weg wil rijden. Zo kun je rekening houden met de belasting van het net."

Arnhem hoort volgens Marc Verbeet bij een klein groepje gemeenten dat toekomstgericht nadenkt over het opladen van elektrische auto's. "Den Haag, Rotterdam, Amstelveen en Houten horen daar ook bij, maar dan houdt het wel zo'n beetje op. Er is echt actie nodig bij veel gemeenten. Een ambtenaar die zich een uur per week met dit onderwerp bezighoudt, dat is te weinig."

Ik denk zelf dat de grote gemeenten met veel openbare parkeerplaatsen de koppen bij elkaar moeten steken
om een soort van Deltaplan voor laadpalen op te zetten.
Plaatsen alleen op basis van aanvragen van bewoners is in mijn ogen veel te duur en levert alleen maar wrijving op.

Blackadder the 5th zei:
Gisteren op het nieuws: NOS - laadpaal leidt steeds vaker tot ruzie in de straat

quote hieruit:

Volgens Marc Verbeet van adviesbureau Over Morgen heeft het gros van de Nederlandse gemeenten amper nagedacht over de groei van het aantal laadpalen en hoe ze daarmee moeten omgaan. "Nu vraagt iemand een laadpaal aan, vervolgens wordt een cirkel getrokken van 250 meter rond het adres van de aanvrager en daarbinnen wordt de paal dan ergens geplaatst. Dat is niet houdbaar. Dan krijg je wildgroei en chaos waar niemand blij van wordt."

Slim laadplein de oplossing?
Dus zijn er andere oplossingen nodig. Arnhem is bijvoorbeeld de eerste gemeente met een 'slim laadplein'. "We kunnen hier zestien auto's tegelijkertijd laden", zegt Harold Langenberg, hoofd strategie van oplaadaanbieder Allego. "Het is voor iedereen duidelijk en door de samenballing van oplaadpunten kunnen we het ook slimmer doen. Iemand die aangeeft dat hij voorlopig nog niet weg hoeft met de auto, laden we langzamer op dan iemand die weer snel weg wil rijden. Zo kun je rekening houden met de belasting van het net."

Arnhem hoort volgens Marc Verbeet bij een klein groepje gemeenten dat toekomstgericht nadenkt over het opladen van elektrische auto's. "Den Haag, Rotterdam, Amstelveen en Houten horen daar ook bij, maar dan houdt het wel zo'n beetje op. Er is echt actie nodig bij veel gemeenten. Een ambtenaar die zich een uur per week met dit onderwerp bezighoudt, dat is te weinig."

Ik denk zelf dat de grote gemeenten met veel openbare parkeerplaatsen de koppen bij elkaar moeten steken
om een soort van Deltaplan voor laadpalen op te zetten.
Plaatsen alleen op basis van aanvragen van bewoners is in mijn ogen veel te duur en levert alleen maar wrijving op.

Iedereen wil een parkeerplaats (en dus een laadpaal) voor de deur. Er loopt een kabel door de straat waar bijvoorbeeld 200A door mag lopen. Het transformatorhuisje verderop heeft een paar wijken die ieder zoveel ampere mogen gebruiken voordat er rook uit het transformatorhuisje komt. En het transformatorhuisje zit weer op het hoogspanningsnet aangesloten wat ook een beperkte stroomsterkte kan leveren. Dat hoogspanningsnet krijgt zijn stroom van de kolengestookte centrale die ook een beperkte stroomsterkte kan leveren.

Als iedereen nu een elektrische auto neemt, heeft de wijk geen 200A nodig maar 600A. Dus, de gemeente kijkt hoeveel reservecapaciteit de stroomvoorziening heeft en er worden plannen gemaakt voor extra bedrading, centrales en transformatorhuisjes. Waar gaan we het plaatsen, welke woningen offeren we op voor de voorzieningen, waar leggen we de bedrading, het graaf en constructiewerk van bedrading, centrales en transformatorhuisjes...
Appeltje, eitje, zo gepiept toch?

Het lijkt mij handig nu alvast een laadpaal aan te vragen - zelfs als je nog in een plofauto rijdt - zodat je met de volgende auto vast je eigen laadpaal voor de deur hebt. Tot die tijd kan de buurman hem gebruiken en als jij hem straks nodig hebt, trek je de stekker van de buurman er uit.
Sorry, buurman, ik moet even laden, mijn paal....

Wat ben ik dan toch blij met mijn eigen ruime oprit :D
Sowieso is dat parkeren in steden een crime, straten met beide kanten rijen auto's en s'nachts dat uitgaansvolk erbij langs om de boel te vernielen.
Elk weekend is het helaas raak wel ergens.

Bofkont zei:
Wat ben ik dan toch blij met mijn eigen ruime oprit :D
Sowieso is dat parkeren in steden een crime, straten met beide kanten rijen auto's en s'nachts dat uitgaansvolk erbij langs om de boel te vernielen.
Elk weekend is het helaas raak wel ergens.

Met een oprit mag je inderdaad blij zijn. En zeker met een ruime oprit mag je nog blijer zijn.
In Nijmegen op de Berg en Dalseweg is er echter een Tesla bestuurder die het wel creatief heeft opgelost. Deze persoon parkeert openbaar maar heeft in zijn voortuin een laadpaal(kastje) staan. Vermoedelijk wordt er dus 'gewoon' huis, tuin en keuken stroom uit het stopcontact gebruikt en kan niet jan en alleman hem gebruiken. De draad loopt over de stoep (heb je als voetganger géén last van) naar de auto over een beperkte lengte.
Ik ben echter wel benieuwd hoe deze persoon het oplost als er iemand op 'zijn' parkeerplaats staat omdat de draad voor de parkeerplaats ervoor of erachter mogelijk te kort is. Laat staan voor 10 plekken verder of de overkant van de straat. Er staat geen bord bij dat het gereserveerd is voor (zijn) elektrische auto('s) en voor zover ik kan zien ook geen wit kruis op het vak. En dan nog; wat zou zo een wit kruis waard zijn????

Op zich kan ik ektrische oldtimers wel waarderen, een manier om ook in de toekomst nog zo veel mogelijk met een oldtimer te kunnen rijden. Bovendien is ombouwen van een bestaande auto milieuvriendelijker dan een compleet nieuwe bouwen. Maar zo'n Ferrari, dat is toch wel zonde...

@rke; Succes met die stekker lostrekken, maar in dit topic is toch al vaker voorbij gekomen dat (bij de meeste ev's?) toch niet kan. Gelukkig hebben de meeste palen meerdere aansluitingen. Overigens kwam hier ook al een netbeheerder voorbij die niet bang was voor de toename van laadpalen. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit in de toekomst gaat. Huizen opofferen lijkt mij in ieder geval wat overdreven.

Nobody in Particular zei:

Stukje uit het artikel: vertaald met Google:
Dit zouden normale oplaadpunten zijn - hoe zit het met snellaadstations?

Dat hebben we niet echt nodig. Voor lange afstanden, waar dit interessant kan zijn, is het slimmer en comfortabeler om de trein te nemen. We ondersteunen de projecten die nu gepland zijn, maar toch. Bijvoorbeeld de bouw van 300 snellaadstations door Ionity, een joint venture tussen BMW, Ford, Daimler en Volkswagen.
We hebben dus helemaal geen Tesla's nodig met grote reikwijdte & snellaadstations, we gaan "gewoon" met de trein.
Dat we daar niet eerder op zijn gekomen ... ;)

Hebben we meer infrastructuur nodig voor elektromobiliteit, zoals nieuwe wegen of slimme verkeerslichten?

Ik zou eigenlijk proberen zo min mogelijk infrastructuur volledig nieuw te bouwen. Het duurt veel te lang. Daar bent u nog 20 jaar bezig met het goedkeuringsproces voor de planning. Ik zou de bestaande intelligenter gebruiken: op de goed geasfalteerde wegen die we hebben, zou ik gewoon meer ruimte aan fietsen en e-voertuigen geven. Hierdoor kan ik de nieuwe mobiliteit veel beter organiseren met de bestaande infrastructuur. Samen met de S- en U-treinen, waarvan de dichtheid in veel Duitse steden hoog is, zou u het goed moeten doen, als u wat meer capaciteit biedt voor piekmomenten.

Dat zou genoeg moeten zijn? Voor 18 miljoen pendelaars in Duitsland, waarvan tweederde met de auto reist?

De vraag is, of ze altijd tot negen uur op kantoor moeten zijn en om 17 uur naar huis moeten. Moet er echt elke dag naar het werk gaan? Tegelijkertijd? In de nieuwe digitale wereld kun je alles relatief gemakkelijk rechttrekken. Meer thuiskantoor zou gemakkelijk mogelijk zijn. Of minstens twee dagen per week een flexibele werkplek bij mij thuis, die ik zelfs te voet of met de fiets kan bereiken. Hierdoor kunnen we het verkeer geleidelijk verminderen. Omdat het duidelijk is: wie de leefbare Smart City wil hebben, moet het oude idee "uw eigen auto voor uw eigen behoeften" laten vallen. Overigens geldt dit ook voor de fiets. Maar bovenal moeten particuliere auto's in steden worden verboden.

Dit gaat wel iets verder dan ICE vervangen door EV. Hier wordt het totale vervoersconcept over de kop gegooid.
Klinkt voor mij meer als een overgang naar het metro/trein/bus vervoer. Niet zo vreemd dat de auto-industrie "mee"stribbelt ...

AMT: elektrische auto speeltje voor de rijken?

MA-ECV-300x275.jpg

GDP-per-Capita-300x284.jpg

Het verbod op een particuliere auto in de stad en iedereen op de (elektrieke) fiets is niet eens zo'n gek idee. Ik heb alleen de indruk dat de overheid dit middels de financien wil gaan regelen zodat de rijken toch de particuliere auto kunnen blijven gebruiken, al dan niet met plofmotor.
Ik vind dat we rekening moeten houden met mensen die voor het werk een rijdende werkplaats nodig hebben. Jij wil straks niet dat de loodgieter met de hardly trapson voor vijf tientjes per uur voor komt rijden, naar jouw pleepot staart en zegt: "ik bel even de onderdelen-dienst voor een nieuwe pot, met een paar uur kan de stagiare met de bakfiets hier zijn. Heeft u koffie?"
De ouderen en gehandicapten gebruiken nu al scootmobiels en rolstoelen, dat kan gewoon zo doorgaan.

Maar ik weet nog niet hoe we dan met de zakelijke bolide om moeten gaan. Grote parkeertorens aan de rand van de stad? Misschien een landelijk 'green wheels' bedrijf met elektrieke auto's? Of toch allemaal in die grote gele container waarvan bekend is dat ze je daar brengen waar je niet wil zijn op een tijdstip dat je er niet moet wezen?

Blackadder the 5th zei:

Mooi karretje.
Uiteraard een karretje met enkele beperkingen maar de genoemde topsnelheid van 100 km/uur en actieradius van 100 km maken hem geschikt als zakelijke leasebolide. Het zou wel jammer zijn als hij deze opgave in praktijk niet haalt, een kwaaltje waar heel veel auto's in ernstige mate last van hebben. Ik gok dat het met 50 km actieradius en max 80 km/uur wel ophoudt.....

Nieuw liedje voor Henk:
Met een Daf in mijn nek scheur ik over de Brienenoord.

rke zei:
Ik vind dat we rekening moeten houden met mensen die voor het werk een rijdende werkplaats nodig hebben. Jij wil straks niet dat de loodgieter met de hardly trapson voor vijf tientjes per uur voor komt rijden, naar jouw pleepot staart en zegt: "ik bel even de onderdelen-dienst voor een nieuwe pot, met een paar uur kan de stagiare met de bakfiets hier zijn. Heeft u koffie?"
Want die heeft nu het complete assortiment van Villeroy en Boch achterin? Een beetje slimme vakman kan met een bakfiets goed vooruit en is daarmee in een stad als Amsterdam misschien wel sneller dan de bestelbus die na een kwartier zoeken een plekje heeft twee straten verderop.

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden te noemen waarin een bakfiets niet voldoende is, ik verwacht dan ook zeker niet dat grotere voertuigen helemaal niet meer welkom zijn. Maar waarom zou zo'n busje over een paar jaar niet gewoon elektrisch zijn? Kijk nu al naar bijvoorbeeld een e-NV200.

Bijkomend nadeel van Tesla:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1527172/twee-tesla-s-in-brand-gestoken-in-amsterdam-geen-fan-van-vooruitgang

Muddy Bandit zei:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1527172/twee-tesla-s-in-brand-gestoken-in-amsterdam-geen-fan-van-vooruitgang

Da's geen nadeel aan de Tesla, da's een nadeel aan 020 ;)

Zelfs hier in het altijd dode Zeeland zijn de afgelopen tijd meerdere auto's in vlammen opgegaan en dat waren gewoon simpele wagentjes
Daarom ben ik zo blij dat mijn belangrijkste auto binnen staat en de rest op een oprit met beveilingscamera

Lycan Capri zei:
Muddy Bandit zei:

Da's geen nadeel aan de Tesla, da's een nadeel aan 020 ;)

Zelfs hier in het altijd dode Zeeland zijn de afgelopen tijd meerdere auto's in vlammen opgegaan en dat waren gewoon simpele wagentjes
Daarom ben ik zo blij dat mijn belangrijkste auto binnen staat en de rest op een oprit met beveilingscamera

En in 010 fikt nooit een auto af? Of gebeurt daar zoveel andere rottigheid dat een afgefikte auto geen nieuws meer is? ;)

Wat word er weer lekker gehapt :)

Jahoor ook in het mooie Rotterdam fikken er weleens auto's af
Niet leuk maar vandalen hou je altijd en overal..

Een stukje uit het artikel:

Samen zijn de twee oudere broers en de jongere - Philipp is elf jaar jonger dan Markus - de eerste auto herbouwd als een hobby. Eind 2012 herbouwden de broers hun vaders nieuwe auto op een elektrische auto, een Audi A2. "Dat was relatief snel", zegt Markus. In 2014 werd een auto geconverteerd voor een klant. In 2015 werd het bedrijf Kreisel Electric opgericht. In 2015 had een elektrische taxiboerder een lege batterij nodig die hij niet op de markt vond. "We hebben gezien dat we iets hebben dat de anderen niet kunnen doen. Een lichtere batterij dan anderen met een hoger vermogen. "

Kijk, dat is dan weer leuk, een bestaande auto ombouwen naar EV.
M. Kreisel's Audi A2
28-1.jpg

Jammer dat het (nog) zo duur is ...

Vandaag voor de derde keer elektrisch rijden mogen ervaren. Eerder de Hyundai Ioniq Electric en de BMW i3 mogen ervaren, deze keer meegereden met een Opel Ampera-E. Fijne auto. Lekker rustig, en wat een leuke snufjes heeft dat ding. :) Verder leuke reacties en gesprekken bij de laadpaal. Een Ampera-E zijn er natuurlijk nog niet veel van. :cool:

Blackadder the 5th zei:
Kijk, dat is dan weer leuk, een bestaande auto ombouwen naar EV.

Jammer dat het (nog) zo duur is ...
Inderdaad. Dit zou de overheid nou moeten aanmoedigen in plaats van beboeten met een dure keuring.

Jay DoubleYou zei:
Vandaag voor de derde keer elektrisch rijden mogen ervaren. Eerder de Hyundai Ioniq Electric en de BMW i3 mogen ervaren, deze keer meegereden met een Opel Ampera-E. Fijne auto. Lekker rustig, en wat een leuke snufjes heeft dat ding. :) Verder leuke reacties en gesprekken bij de laadpaal. Een Ampera-E zijn er natuurlijk nog niet veel van. :cool:

Ja maar: EMOTIE! BELEVING!

Toch?

Jay DoubleYou zei:

Toch?

Uiteindelijk gaat het alleen hierom ...;)

Een auto heeft geen snufjes nodig
Een grommende 6 of 8 cilinder (al dan niet met supercharger) of 4 cilinder het liefst met turbo daarintegen is onmisbaar :)

Blackadder the 5th zei:
Jay DoubleYou zei:

Toch?

Uiteindelijk gaat het alleen hierom ...;)

Gaat de eigenaar vooral om de bijtelling. En zuinig rijden wordt daarmee automatisch een leuke sport.

En wat betreft de emotie en beleving: Ik ben zelf ook meer van de geur van rubber en benzine (zie mijn avatar) maar je bent met de Ampera-E/Chevy Bolt sneller dan een standaard Golf 7 GTI. :cool:

Lycan Capri zei:
Wat word er weer lekker gehapt :)

Jahoor ook in het mooie Rotterdam fikken er weleens auto's af
Niet leuk maar vandalen hou je altijd en overal..

Mooi Rotterdam bestaat niet!!!!!!!!!!

Tsja.
Veel vraag, en het aanbod blijft achter.... zou die voorspelde stevige prijsdaling voor accu's (en dus het EV) hiermee al teniet gedaan worden of vroegtijdig gaan stabiliseren?

Terug
Bovenaan