Het algemene Lada-topic deel 2

Zeer onlangs, op 12 december 2012 werd een nieuwe deal bezegeld waarbij Renault en Nissan via een joint venture een meerderheidsbelang verwierven in AutoVaz. Nadat ze in december 2007 al een deal maakten voor 25 procent van de aandelen, gaat nu het gas dus vol open. Kijk en luister naar de vastbeslotenheid van de CEO van Renault en de hoogste baas van LADA, op hun persconferentie, 3 maanden geleden.

https://www.guardian.co.uk/business/video/2012/dec/12/renault-nissan-lada-avtovaz-video

En hieronder meer details over de megadeal. In een jaar tijd werden in Rusland alleen al meer dan 120.000 (!) Granta's verkocht. Relateer dat even aan de Nederlandse verhoudingen, hier werden vorig jaar 500.000 nieuwe auto's verkocht van ALLE automerken samen. In Rusland alleen al 120.000 Granta's in een jaar tijd! Dus volop reden voor gegrond optimisme. Het komt goed met LADA.

https://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3362325/2012/12/12/Renault-Nissan-neemt-Lada-over.dhtml
 
@ Davidoff en Korver,

Bedankt voor de antwoorden met betrekking tot de sedan's.
Dus toch een cultuur-/smaakverschil.

Korver zei:
Wat de toekomst van LADA in Rusland betreft, dat zie je denk ik toch echt te pessimistisch hoor. Wat je NU in het straatbeeld ziet, is het directe gevolg van een gebrek aan visie in het verleden bij de LADA-fabrieken. Men kwam niet of te traag met nieuwe modellen die echt aansluiting hadden bij het niveau van moderne, in het Westen of verre Oosten geproduceerde auto's. De Kalina I was een eerste poging om die aansluiting wel te vinden, maar de verkopen vielen tegen.

Vergeet vooral niet dat het beleid van Renault/Nissan nog maar enkele jaren geleden is ingezet, terwijl Steve Mattin pas vanaf augustus 2011 aan het bewind is, als het gaat om ontwerp en vormgeving van nieuwe modeleln. In feite kun je zeggen: Mattin heeft nu de regie over het exterieur en het interieur, Renault over de techniek. Natuurlijk speelt de oorspronkelijke LADA-inbreng ook nog een rol. De RESULTATEN daarvan voor de verkoop van Lada's zullen de komende jaren zichtbaar worden in Rusland, en kort daarna ook in Europa, zij het op kleinere schaal.

Kortom, wat je daar NU ziet in het straatbeeld is dus gewoon een dip. De gevolgen van verkeerd beleid in de afgelopen 10 jaar. Ben er van overtuigd dat het goed komt met LADA in Rusland, zodra de inspanningen die nu in volle gang zijn, hun vruchten gaan afwerpen. De eerste tekenen zijn er al, lees maar.

Ik begrijp je punt Korver, maar ik vraag me toch af in hoeverre dat het geval is.
Als je kijkt naar wat Kizashi zegt, dan is Lada echt een symbool van de onderdrukking. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen. In de communistische tijd kon je kiezen uit Lada's en een Volga en nog wat Oostblok-wagens. En dat Lada dan symbool staat voor de onderdrukking en voor het gebrek aan keuzevrijheid kan ik me wel voorstellen. Vooral als je geen liefhebber bent van het communistische gedachtegoed kan ik wel begrijpen dat je niet voor een merk gaat waar die 'waarden' nog aan kleven. Het heeft denk ik niet zo veel met de producten te maken, maar eerder met de merknaam 'Lada'. Het kan wel goed komen, maar misschien moet er in Rusland ook meer aan het imago worden gewerkt dan ik in eerste instantie dacht. Maar goed, de toekomst zal het uitwijzen.;)

Davidoff heeft in ieder geval al een goed idee:

Davidoff zei:
Imago-booster nodig? Neem deze auto zonder al te veel wijzigingen in productie, met schone motoren uit de schappen van Renault:


Deze auto zou zeker als imago-booster kunnen dienen. Wel typisch Lada, altijd wat anders dan anders.:)
 
USSR Merken:
Lada
Volga
Moskvitch
Zaporozhec
Andere oost europese merken:
Polonez
Zastava
Trabant
Wartburg
Dacia
Skoda
(Tatra en ZiL hoef je niet te rekenen...)
Daarnaast waren er vele specialistische merken voor busjes, trucks en dergelijke (op dit moment kan ik een voor de buitenwereld onbekende TAM uit SFRJ opnoemen die in thuisland erg veel werd gebruikt). In Rusland had je er zeker een paar...

Keuze zat wil ik niet zeggen, maar dat het 45 jaar lang echt niks was is niet waar. In de 2e helft van de jaren 80 tijdens een enorme crisis die de ondergang betekende liep men een enorme achterstand op, en daardoor die aversie. Maar het kan niet zo zijn dat die 5 tot 10 jaar het hele verleden maar ook de hele toekomst bepaalt. Wat ook niet te vergeten is, is dat men in het oostblok met vele plannen kwam aanzetten voor modernisatie van verschillende dingen (waaronder ook autos)...maar te laat. Als men vanuit die plannen de autoindustrie had kunnen opbouwen was het zeker wat geworden....en dat kan nu met goede wil en inzet van de juiste krachten bij Lada zeker ook lukken. Ik weiger dus nog steeds te geloven dat Lada niet wordt gekocht wegens banden met het verleden. Het zit hem in vertrouwen in de techniek...wat te bewijzen is,maar het andere is slechts gissen
 
Prachtig filmpje over die Lada 1200. Over die toerentallen ed met in de 5 rijden. 80 in 5 is absoluut geen probleem trekt vol door. 50 in 5 is ook geen probleem maar dan maakt hij slechts 1500 toeren dus dat doe ik eigenlijk nooit. Motor 1.6 16 v is gewoon een fijne motor. In verhouding maakt hij wel wat meer lawaai ten opzichte van mijn Renault of tweede auto Opel Vectra maar dit valt echt wel mee. Ik zie het ook zo je kan een auto van 12000 niet vergelijken met een auto van 28000 ( nieuw dan) natuurlijk is dit stiller maar daar zit het prijsverschil ook in. Ik vind Lada een mooi merk ik heb het gevoel dat hier ook een bepaalde trots achter zit. Over het symbool van onderdrukking weet ik niet of ik er zo over zou denken een automerk heeft hier weinig mee voldoen, destijds was er natuurlijk niks anders te krijgen. Maar de huidige modellen hebben niks meer met vroeger te doen en het is een hoop auto voor weinig geld. maar dat is mijn mening natuurlijk.

Ik blijf blij met mijn Priora en snap niet dat deze niet verkocht kan worden in Nederland. Ik maak overigens wel veel km in verhouding staat alweer op 32000 km en dat doet hij met gemak!
 
Pero zei:
Ik weiger dus nog steeds te geloven dat Lada niet wordt gekocht wegens banden met het verleden.


Forummer Kizashi heeft het persoonlijk aan de Russen op straat gevraagd. Voor hen geldt het blijkbaar wel. Maar goed, we weten inderdaad niet of dat voor alle Russen geldt.;)
 
BA,

De merknaam LADA zal zeker bij jongere moderner denkende Russen niet direct een hosannagevoel geven. Wellicht reden hun ouders en familie in Lada's. Als de jongere generatie de kans krijgt, zullen ze natuurlijk graag een Westerse auto met allerlei gadgets willen bemachtigen. Maar er is niet zomaar 1 jongere generatie in Rusland. Alles draait om wat iemand daar te besteden heeft. Vergeet niet dat het gemiddelde welvaartsniveau in Rusland nog een stuk lager ligt dan hier. En dus zijn in het Westen of verre Oosten gemaakte auto's lang niet voor iedereen betaalbaar. Al helemaal niet als ze een nieuwe willen.

Ook in jonge Russische gezinnen zullen rekensommen gemaakt worden. Dus fantaseren over een fel begeerde Westerse auto die financieel onbereikbaar is, OF toch maar liever kiezen voor een ruime Granta, die ze misschien net kunnen betalen. Al dan niet met financiering. Liever dat, lijkt me, dan kiezen voor een misschien wel bereikbaar West-europees of in het verre Oosten gemaakt "koekblikje", waarin je hutje mutje zit met het hele gezin. Vergeet niet dat Russen trotse mensen zijn, en het zijn ook praktische denkers. Uiteindelijk zullen velen, denk ik, door hun financiele situatie daar toch een pragmatische keuze in maken. Mits LADA daar handig op weet in te spelen met promotiecampagnes.

Los daarvan bestaat de bevolking van Rusland niet alleen uit jongere hoger opgeleidde mensen. Ik denk daarbij dat je een heel ander beeld op het platteland zult zien, en in kleinere provincieplaatsen, dan in de grote Russische bevolkingscentra waar iedereen elkaar na-aapt in lifestyle.

Als LADA daar op in weet te spelen met moderne reclamecampagnes en een auto die qua vormgeving en techniek op een aantrekkelijke manier bij de tijd is, zoals de Granta, gaat het echt wel lukken in Rusland, daar ben ik van overtuigd. Dat blijkt ook wel. In het eerste jaar dat de Granta in productie is, zijn er maar liefst 100.000 verkocht op de Russische markt. Dat zou niet gebeurd zijn als de meeste Russen LADA niet meer moeten. En dan krijg je nog het spinnoff-effect, want elk van die 100.000 ruime nieuwe Granta's die in het Russisch straatbeeld rijden, is weer een reclame-uiting op zich. Ik neem aan dat er 3 jaar garantie op zit, dus dat maakt het alleen maar aantrekkelijker.

Leuk testfilmpje van de Granta-automaat, zag ik gister trouwens. Wat een beenruimte achterin! En die ventilatieroosters... zitten die ook niet in sommige Dacia's? :)

https://www.youtube.com/watch?v=Yc0HsiVjs3k
 
Korver zei:
Los daarvan bestaat de bevolking van Rusland niet alleen uit jongere hoger opgeleidde mensen. Ik denk daarbij dat je een heel ander beeld op het platteland zult zien, en in kleinere provincieplaatsen, dan in de grote Russische bevolkingscentra waar iedereen elkaar na-aapt in lifestyle.


Ik denk dat je hier inderdaad een goed punt hebt. Ik had er in mijn vorige betoog niet aangedacht, maar je hebt hier helemaal gelijk.
Zoals de AvtoVAZ woordvoerder in één van de filmpjes die je plaatste al zei: Buiten de grote steden (ST. Petersburg en Moskou) is het hebben van een buitenlandse auto niet handig. De onderdelen zijn moeilijk te verkrijgen en de kennis is beperkt. In dit soort 'buiten gebieden' (en daar hebben ze er vast veel van in Rusland) zal Lada het inderdaad nog wel erg goed doen. Simpel, goedkoop, veel onderdelen en aanwezige kennis. Je hebt helemaal gelijk!(y)


Korver zei:
Leuk testfilmpje van de Granta-automaat, zag ik gister trouwens. Wat een beenruimte achterin! En die ventilatieroosters... zitten die ook niet in sommige Dacia's? :)

https://www.youtube.com/watch?v=Yc0HsiVjs3k


Inderdaad flink wat ruimte! Die ventilatieroosters lijken inderdaad op die van de eerste serie Logan's.
Ben benieuwd of de automaat goed schakelt. Het is tenslotte de eerste af-fabriek automaat in een Lada (toch?). Ik ben te zijner tijd wel geïnteresseerd in een ritje.:)

Het valt me op hoeveel beter deze Russische autotest lijkt te zijn in vergelijking met veel Nederlandse. De man uit het filmpje lijkt erg veel aandacht te besteden aan het dashboard en de standen waarin je de automaat-bak kan zetten. Hij lijkt echt uitgebreid de tijd te nemen om alle functies van de auto, de ruimte en de functies te bespreken. In Nederland zijn de rij-eigenschappen vaak belangrijk en kijken ze nog even in welke bijtellingsklasse de auto valt en hoe mooi alles er uitziet. Hoe de achterbank om te klappen is, welke functies het dashboard heeft en hoe de automaat-bak werkt, wordt in Nederlandse tests niet echt toegelicht. De Russen zijn blijkbaar meer van de functie boven de vorm.:)
 
Pero zei:
USSR Merken:
Lada
Volga
Moskvitch
Zaporozhec
Andere oost europese merken:
Polonez
Zastava
Trabant
Wartburg
Dacia
Skoda
(Tatra en ZiL hoef je niet te rekenen...)
Daarnaast waren er vele specialistische merken voor busjes, trucks en dergelijke (op dit moment kan ik een voor de buitenwereld onbekende TAM uit SFRJ opnoemen die in thuisland erg veel werd gebruikt).

Dank voor je opsomming van Russische automerken die een rol hebben gespeeld, of nog spelen in dat immens grote land. Leuk om ze zo eens bij elkaar te zien. Oude herinneringen komen meteen terug. Onze eerste Russische auto, ergens rond 1970 was een Scaldia, volgens mij van de Moskvitch-fabrieken. Mooie auto om te zien, zeker in die tijd. Kwam van dezelfde dealer die 2 jaar later in LADA ging.

Verder zijn we rond met het toerenverhaal, waar we vorige week over spraken hier. Voorzichtige conclusie is dat de Kalina 1.4 16V kennelijk problemen heeft met 80 in de 5, terwijl de Priora 1.6 16V dat absoluut niet heeft (lees het bericht hierboven), net als mijn eigen Daihatsu 1.3 16V.

Overigens is me nu ook duidelijk waar LADA die 1.4 16V motor die nog in de Kalina I ligt, vandaan heeft. Hij kwam van Opel en werd ondermeer gebruikt in de Tigra en de Corsa.

https://www.autoweek.nl/nieuws/6034/opel-motor-voor-lada-kalina
 
Bentley Arnage zei:
Inderdaad flink wat ruimte in de Granta! Die ventilatieroosters lijken inderdaad op die van de eerste serie Logan's. Ben benieuwd of de automaat goed schakelt. Het is tenslotte de eerste af-fabriek automaat in een Lada (toch?). Ik ben te zijner tijd wel geïnteresseerd in een ritje.:)

Het is inderdaad de eerste af-fabriek automaat in een Lada. Wel zijn er gedurende een korte tijd in Nederland automaten ingebouwd in de 2105-modellen; dit gebeurde bij een bedrijf in Scherpenzeel. Nu bij de Granta gaat het om een Japanse automaat hoorde ik en ik neem aan dat die dan uit de Nissanhoek komt. En van Japanse automaten weten we dat ze bijzonder soepel schakelen. Er zit zelfs een mooie veiligheidsoptie op de Granta-automaat. Kijk maar naar het filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=SXHmg_TBtnM

Bentley Arnage zei:
Het valt me op hoeveel beter deze Russische autotest lijkt te zijn in vergelijking met veel Nederlandse. De man uit het filmpje lijkt erg veel aandacht te besteden aan het dashboard en de standen waarin je de automaat-bak kan zetten. Hij lijkt echt uitgebreid de tijd te nemen om alle functies van de auto, de ruimte en de functies te bespreken. In Nederland zijn de rij-eigenschappen vaak belangrijk en kijken ze nog even in welke bijtellingsklasse de auto valt en hoe mooi alles er uitziet. Hoe de achterbank om te klappen is, welke functies het dashboard heeft en hoe de automaat-bak werkt, wordt in Nederlandse tests niet echt toegelicht. De Russen zijn blijkbaar meer van de functie boven de vorm.:)

Dat klopt. De gewone Rus kan zich kennelijk nog aangenaam verbazen over het moderne interieur en de moderne techniek in de nieuwste generatie Lada's. Daar kan ik nou echt van genieten, dat men daar blij verrast is met de grote stappen voorwaarts die LADA momenteel maakt. Als je al decennia verwend bent die moderne technieken, zoals hier in Nederland, is het kennelijk allemaal vanzelfsprekend geworden. En richt men de blik op andere aspecten bij het testen van een nieuwe auto.
 
Erg leuk om te zien hoe verheugd AutoVaz is dat ze eindelijk een automaat kunnen aanbieden in de Granta. Aangename verrassing en verbazing spatten er af bij deze 2 commercials die op de Russische tv te zien zijn. Prachtig. :)

Eerste deel.
https://www.youtube.com/watch?v=SalN257lDLo

Tweede deel.
https://www.youtube.com/watch?v=6gcL4-XIzSg

@ BA,

Over testritten gesproken van nieuwe auto's. Dat mag in Nederland natuurlijk vooral niet te enthousiast zijn. In Rusland ligt dat gelukkig anders, zeker als men er opgetogen over is dat de geneugten van automaat rijden nu eindelijk ook in een Lada beschikbaar zijn. Zelfs zonder blinkend lichtmetaal kan men daar enthousiast zijn. Kijk maar.

https://www.youtube.com/watch?v=t5KLZO59qHU
 
In het onder regie van Steve Mattin ontworpen XRAY-concept, wordt de nieuwe strategie van Auto-Vaz goed duidelijk. Buitengewoon boeiend wat Mattin (in het Engels) daar allemaal over te melden heeft. Het maakt precies duidelijk wat dit concept ook voor de andere nieuwe Lada's gaat betekenen. Alle reden voor optimisme over de toekomst van LADA in Rusland, en daar buiten.

https://www.youtube.com/watch?v=JN0Xjri2yBM


En hier nog meer over de XRAY, ook rijdend. Mooie, stijlvolle promo. Kijken en smullen maar! (y):)

https://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=wTWMRXryVKw&NR=1
 
@Korver,

Wat betreft het toerentalverhaal; er is toch nooit een Kalina 1.6 16v geweest??
Je bedoelt dan waarschijnlijk toch de oude vertrouwde 1.6 8v motor.
 
appelmoes zei:
@Korver,

Wat betreft het toerentalverhaal; er is toch nooit een Kalina 1.6 16v geweest??
Je bedoelt dan waarschijnlijk toch de oude vertrouwde 1.6 8v motor.

Daar heb je groot gelijk in, dank voor je correctie. (y) Ik verkeerde even in de veronderstelling dat Lada 2172 met zijn post van gisteren over de toerentallen in zijn auto, in een Kalina rijdt. Maar hij rijdt natuurlijk in een Priora 1.6 16V.
 
Korver zei:
appelmoes zei:
@Korver,

Wat betreft het toerentalverhaal; er is toch nooit een Kalina 1.6 16v geweest??
Je bedoelt dan waarschijnlijk toch de oude vertrouwde 1.6 8v motor.

Daar heb je groot gelijk in, dank voor je correctie. (y) Ik verkeerde even in de veronderstelling dat Lada 2172 met zijn post van gisteren over de toerentallen in zijn auto, in een Kalina rijdt. Maar hij rijdt natuurlijk in een Priora 1.6 16V.

Kalina 1.6 16V bestaat natuurlijk wel, maar is niet in Duitsland of Nederland te koop geweest. Is ook logisch, want niemand die hier het meerprijs voor die ~8 pk gaat betalen. Overigens, voor zover ik het begrijp, is de 1.4 motor niet van GM afkomstig.

Even off-topic, twee rare foto's tussendoor:

lada-granta-hatchback_500.jpg

lada_granta_hatchback.jpg


Net als de sedan en de kalina facelift - vrij weinig harmonie, maar ja...
 
Ziet er toch prima uit die Granta hatchback.

@Korver,
In dat artikel van autoweek staat dat er mogelijk gebruik gemaakt zal worden van een opel krachtbron t.b.v. de Kalina.
De samenwerking met GM heeft niet zo heel lang geduurd dus of het er werkelijk van gekomen is???
 
@ Appelmoes,

Nee, niks was zeker voorheen bij LADA. Veel dingen bleven in nevelen gehuld. Gelukkig is ook dat inmiddels een stuk verbeterd, is mijn idee. De samenwerking met Opel heeft naar ik meen toch een jaar of 5 geduurd, wel net iets langer dan een blauwe maandag. Ik neig er toe te geloven dat het een Opelmotor was, temeer omdat LADA geen traditie had in een 1.4 16v. Wel in de 1.2, 1.3, 1.5, 1.6 en 1.7 motoren, alle met 8 kleppen. Later ook in 1.6 16v-motoren. Maar niet in 1.4 motoren, en al helemaal niet in 1.4 16v-motoren. Maar goed, hoe het ook zij, de 1.4 16v lijkt voorlopig even van het toneel verdwenen. Wellicht dat de licentie van Opel verlopen was, ik weet het niet. Die samenwerking is vast niet heel gladjes beeindigd. Slaap er trouwens prima om hoor. :)

Even een blits filmpje over de Kalinaproductie. Gaat nog wel om de Kalina I, waarvan zoals hier gemeld de productie begin maart beeindigd is.

https://www.youtube.com/watch?v=bOD1jXDujQ0

Einde productie geldt zeker NIET voor de Niva. Begin maart werd de 2 miljoenste Niva sinds 1977 geproduceerd, en het zal voorlopig nog wel even doorgaan. Vermoed dat op zeker moment Steve Mattin met een moderne Kalina tevoorschijn gaat komen. Ze willen immers 9 modellen op de weg zetten voor het jaar 2020, daar zit ook een SUV bij en vast een moderne 4-wheel aangedreven machine geinspireerd op het grote succes van de Niva. Zou me niks verbazen wanneer de productie van de vertrouwde Niva nog een aantal jaren doorgaat (wellicht buiten Rusland), ook nadat een geheel vernieuwde Niva wordt gelanceerd. Het onderstaande bevat interessante informatie over de productie van de Niva.

https://www.russiasupplychain.com/avtovaz-landmark-the-2-millionth-lada-4x4/
 
Leuke filmpjes hier!(y)
Die Granta hatchback ziet er naar mijn idee niet verkeerd uit. De achterkant lijkt een beetje te hoog, maar voor de rest vind ik het niet verkeerd.

Ben benieuwd wat de verkoopcijfers zullen zijn van de Granta automaat. Zouden de Russen de hogere prijs over hebben voor het extra comfort?
 
Bentley Arnage zei:
Leuke filmpjes hier!(y)
Die Granta hatchback ziet er naar mijn idee niet verkeerd uit. De achterkant lijkt een beetje te hoog, maar voor de rest vind ik het niet verkeerd.

Ik weet niet wat je smaak is maar in mijn ogen lijkt het meer op een mislukt prototype van de allereerste Kia Sephia uit 1993....bepaald niet modern .
 
VERRASSEND NIEUWS

NEDERLANDS BEDRIJF LEVERT SCHAKELVORK VOOR LADA KALINA-2.

De kwalitatieve standaard bij LADA gaat steeds verder omhoog. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van technologie uit de Renault/Nissangroep. Maar ook andere Westerse bedrijven doen mee. Jawel, zelfs Nederland blijkt direct betrokken bij de productie in de grootste autofabriek ter wereld, in Togliatti.

Buvo Castings in Helmond levert al vanaf augustus 2012 schakelvorken aan LADA ten behoeve van de nieuwe Kalina. Op dit moment wordt bij AutoVaz de assemblagelijn voor de Kalina-2 aangepast, alsmede de las- en spuitfaciliteiten. Aangezien er tot 2020 miljoenen Kalina's 2 gebouwd zullen worden, die als compacte stadsauto door de Russen wordt gepositioneerd in hun gamma, is dat toch prachtig nieuws. Zowel voor dit Nederlandse bedrijf, als voor de kwaliteit van de Kalina-2. Van de eerste generatie Kalina's werden er sinds november 2004 in totaal 760.000 gebouwd. De productie werd gestaakt op 1 maart.

https://buvocastings.nl/lada-kalina-avtovaz

https://eng.autostat.ru/news/view/7642/

Even terzijde. De Nederlandse expertise op het gebied van (onderdelen voor) transmissietechnologie doet me denken aan de hoogwaardige metalen duwschakelband voor de cvt-automaat waarmee Van Doorne wereldwijd furore maakt(e). En die nu in vele cvt-automaten wordt toegepast. De voorloper van die metalen "schakelband" lag in de continu variabele automaten van onze Dafs en later in de Volvo 340-automaten.
 
Ondertussen in Rusland.... Nog voordat de Kalina II in productie is gegaan, lijkt die al een mini-facelift te hebben gekregen...

new_kalina_1.jpg

new_kalina_5.jpg


Vond de oorspronkelijke uitvoering toch wat moderner uitzien, maar ach, deze kan er ook mee door.
 
Wat een vreselijk lelijk dashboard.
Ik kan me niet voorstellen dat volwassen mensen hier langdurig over na hebben gedacht en er een volmondig ja op hebben gezegd.
Het is, in mijn beleving, een puinhoop aan haakse- en afgeronde hoeken.
Er is enkele verhouding tussen de schakelaars en knoppen in het middendeel van het dashboard.
Het stuurwiel doet erg ouderwets aan.
De (hoogglans) strips links en rechts proberen er een modernere look aan te geven maar slagen daar totaal niet in.
En dan die ronde luchtroosters, zo Dacia.

Dit is wat mij betreft het ultieme schoolvoorbeeld van slechte voorgeving.
Vreselijk!
 
Ik vind het dashboard helemaal niet verkeerd. Het straalt minder gezelligheid uit dan het 'oude' dashboard van de Kalina I, maar het heeft naar mijn idee wel een luxe uitstraling!(y)

Er is trouwens reden voor een feestje in Rusland.
9 dagen geleden is namelijk de 2 miljoenste Niva in elkaar geschroefd:
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/21398151/__Twee_miljoen_Lada_Niva_s___.html


@ Korver,

Mooi om te zien dat de Russen en Nederlanders gaan samenwerken.(y)
Dat is al het tweede Russisch-Nederlandse samenwerkingsverband in korte tijd!
 
De introductie van de Granta op de Belgische en Franse markt is voorzien voor juli 2013. Ook de prijzen zijn inmiddels bekend.
De Granta is verkrijgbaar vanaf 10 990 eur. Opties zijn metaalkleur 400 eur, alu velgen 600 eur, radiouitrusting 300 eur en achteruitrijcamer 300 eur.
Hij beschikt over een 1.6l benzine met uitstoot van 150g co2
 
@ BA,

Waarschijnlijk heb ik iets gemist hier, help me even. :rolleyes: Wat was dat eerste samenwerkingsverband waar je op doelt?


@ Arrows,

Fijn dat je ons weer informeert. Mooi dat-ie er aan komt, al zo snel. Op zich redelijke budgetprijs, gelet op omvang van de Granta. Hoewel daar natuurlijk vrijwel altijd die 1300 bij komt voor alu velgen, metallic en radiouitrusting. Maarrruuh..... ik neem aan dat die - zeg maar - 11 mille de kale uitvoering is van de Granta. Hij zou leverbaar worden in 3 uitrustingsniveaus. Kun je nog wat meer duidelijkheid daarover geven; dus ook over de prijzen van de middelste uitvoering en die van de luxe Granta. Of is dit de middelste van de drie uitvoeringen?


@ Lada--> Kia,

Ik heb nooit zoveel met de vraag of vormgeving wel klopt volgens de wetten van de esthetiek. Voor mij persoonlijk telt in de eerste plaats of het functioneel is, en of het prettig aanvoelt als ik om me heen kijk in een auto. De Kalina-1 vond ik in dat opzicht een aangenaam interieur hebben, even afgezien van de bekleding van de stoelen in de 1.6-uitvoering, want dat was een "bloemetjesmotief" wat echt niet meer kon. Bij de latere Kalina's-1 werd dat gelukkig recht gezet.

Natuurlijk is smaak een persoonlijke zaak, maar ik heb de indruk dat ze zich bij de Kalina-2 vooral op een JONG(ER) publiek richten, dat een wendbare stadsauto zoekt. De veertigers en vijftigers worden eerder geacht plaats te nemen in de Granta en de Priora, vermoed ik zo. En van jongeren weten we dat ze vooral behoefte hebben aan prikkels en dissonantie in de vormgeving. :) Dat vinden ze spannend, geloof ik.

Persoonlijk is mij de hele middelconsole (in het dashboard) net even te kermisachtig met al die kleurtjes, als ik eerlijk ben. Maar zou voor mij zeker geen reden zijn om hem niet aan te schaffen. Eén ding in het interieur zou ik WEL langdurig over moeten nadenken, en dat is het "handschoenenkastje", die scheef lopende klep, kennelijk ook weer bedoeld om spanning om te roepen. Dat is iets waar ik me blijvend aan kan storen, als ik er dagelijks in zou rijden. Verder was het beter geweest om de luchtroosters alle 4 gelijk te houden, tenminste voor mensen van mijn leeftijd. Dat de ronde eerder zijn toegepast in Dacia, vind ik prima. Mijn eigen YRV heeft ook ronde, die eigenlijk haaks staan op de hele, verdere nogal strakke vormgeving van de auto.

Tenslotte die knop voor alarmlichten, die ik inmiddels in veschillende nieuwe Lada's zie opduiken. Wie helpt me even, maar volgens mij komt die rechtstreeks uit de Renaultmagazijnen. Vind ik dan wel weer humorostische symboliek! Dat de alarmknop, die je doorgaans gebruikt bij pech, dan weer van Renault is en niet van LADA. :cool:
 
Ach, je kunt zien dat het dashboard en het stuur 'anders' is dan wat wij gewend zijn. Maar echt lelijk? Nee, dat kan ik het niet noemen.
Lada heeft trouwens wèl een streepje vóór op Dacia:

De Kalina II is er met een automaat!

Dat vind ik een gemis bij Dacia.
 
Arrows zei:
De introductie van de Granta op de Belgische en Franse markt is voorzien voor juli 2013. Ook de prijzen zijn inmiddels bekend.
De Granta is verkrijgbaar vanaf 10 990 eur. Opties zijn metaalkleur 400 eur, alu velgen 600 eur, radiouitrusting 300 eur en achteruitrijcamer 300 eur.
Hij beschikt over een 1.6l benzine met uitstoot van 150g co2


Ik ben ook wel benieuwd naar wat extra info.
Op de Lada.fr site zie ik bijvoorbeeld nergens een airconditioning staan... Dat zit er, neem ik aan, wel op toch?

Korver zei:
@ BA,

Waarschijnlijk heb ik iets gemist hier, help me even. Wat was dat eerste samenwerkingsverband waar je op doelt?

Ik bedoel het samenwerkingsverband tussen onder meer de Universiteit Twente en nog wat Nederlandse bedrijven en de Russische auto-industrie. Dit om de Russische auto's op hoger niveau te krijgen.
Een aantal pagina's terug plaatste je het zelf;):

NEDERLAND HELPT RUSSEN AAN MODERNE AUTO'S

Rusland heeft de hulp ingeroepen van Nederlandse experts om de auto-industrie te moderniseren. De Russische auto-industrie staat onder druk omdat steeds meer Russen kiezen voor Franse en Duitse auto's. .

Voor de rest van het nieuwsbericht klik op de link.

[www.trouw.nl]


Davidoff zei:
Lada heeft trouwens wèl een streepje vóór op Dacia:

De Kalina II is er met een automaat!

Dat vind ik een gemis bij Dacia.

Helemaal mee eens. Een goede zet!(y)
Automaat rijden is erg prettig.
 
Vandaag zag ik een Lada Kalina rijden met de volgende tekst onder de kentekenplaat: Lada centrum groningen

iemand hier mee bekend? had er nog nooit van gehoord
 
n.kroon zei:
Vandaag zag ik een Lada Kalina rijden met de volgende tekst onder de kentekenplaat: Lada centrum groningen

iemand hier mee bekend? had er nog nooit van gehoord


Ik heb geen idee, nog nooit van gehoord.
Maar ik ben wel benieuwd naar wat het betekent? Een oude kentekenplaathouder van een oude dealer of toch een nieuw aangestelde dealer? Of misschien een importeurs-auto? Ik geloof echter niet dat er de afgelopen jaren een dealer is geweest met de naam Lada Centrum Groningen...

Wie weet het?
 
Ik heb hem nog op de foto kunnen krijgen, maar helaas was die inmiddels te ver voor me :(:

IMAG0303_zps9e9fabf5.jpg
 
n.kroon zei:
Ik heb hem nog op de foto kunnen krijgen, maar helaas was die inmiddels te ver voor me.

Dat is de 33-TN-JT volgens mij rijdt Noordman hierin.

De naam Lada Centrum Groningen komt ook niet voor bij de K.v.K. Benieuwd wat het is en van wie natuurlijk, al heb ik wel een idee.
 
Bentley Arnage zei:
Lada-->Kia zei:
Benieuwd wat het is en van wie natuurlijk, al heb ik wel een idee.
Kun je daar iets over vertellen?

Nee, ik hou het even voor me. Sorry, maar ik wil niemand in de wielen rijden.

Bedacht me net dat ik de domeinnaam ladacentrumgroningen.nl zou kunnen claimen. :T
 
Arrows zei:
De introductie van de Granta op de Belgische en Franse markt is voorzien voor juli 2013. Ook de prijzen zijn inmiddels bekend.
De Granta is verkrijgbaar vanaf 10 990 eur. Opties zijn metaalkleur 400 eur, alu velgen 600 eur, radiouitrusting 300 eur en achteruitrijcamer 300 eur.
Hij beschikt over een 1.6l benzine met uitstoot van 150g co2

Met deze uitstoot is de Granta bij voorbaat al kansloos , de BPM slaat genadeloos toe....
Laat ze nu eens snel de Renault TCE erin doen , dat scheelt duizenden euro's !
 
Ik wil niet veel zeggen, maar het kan natuurlijk ook de vrouw van Noordman geweest zijn...


@ Kizashi,

De export naar Nederland is natuurlijk niet de eerste prioriteit van het AutoVazconcern, stel ik me zo voor. Dus waarom zouden ze?
 
n.kroon zei:
Ik heb hem nog op de foto kunnen krijgen, maar helaas was die inmiddels te ver voor me :(:

IMAG0303_zps9e9fabf5.jpg



Huh..is dat richting Hoendiep? Die zie ik daar regelmatig als ik naar school ga :)

Er is trouwens ook een lichtrode in de omgeving van Nieuweschans....al is het een tijdje geleden dat ik die gezien heb.
 
Klopt helemaal, zit op de hanze op school, dus rijdt daar altijd heen.

die lichtrode heb ik laatst zien rijden!
Ook zag ik in Hoogezand een grijze rijden vorige week, ook een Kalina

Deze blauwe reed inderdaad een vrouw in ;)
 
@n.kroon

Zou je de kentekens willen noteren? Dan kan ik die info ook opnemen in mijn kentekenregister.
 
En bij ons in de tuin is gistermorgen een Roodborstje gesignaleerd. Kenteken 13 - RB - LA. Ze doet haar behoefte op alle merken auto's, behalve op Lada's. Het vermoeden bestaat dat ze over is komen vliegen uit Rusland, omgeving Togliatti.
 
Arrows zei:
De introductie van de Granta op de Belgische en Franse markt is voorzien voor juli 2013. Ook de prijzen zijn inmiddels bekend.
De Granta is verkrijgbaar vanaf 10 990 eur. Opties zijn metaalkleur 400 eur, alu velgen 600 eur, radiouitrusting 300 eur en achteruitrijcamer 300 eur.
Hij beschikt over een 1.6l benzine met uitstoot van 150g co2


Ik ben ook wel benieuwd naar wat extra info.
Op de Lada.fr site zie ik bijvoorbeeld nergens een airconditioning staan... Dat zit er, neem ik aan, wel op toch?



@BA

Voorlopig zal er op de Granta geen airco beschikbaar zijn.
De franse invoerder heeft hierop gereageerd op een frans forum.
Blijkbaar was de Granta wel degelijk eerst gehomologeerd in Europa met airco, maar ondertussen heeft Europa om onduidelijke redenen strengere nomen voor het soort koelgas opgelegd en momenteel zou Autovaz momenteel niet in staat zijn wagens af te leveren met dergelijk koelgas.
Dit geldt voor nieuwe wagens en niet voor de bestaande wagens, bv de priora is wel leverbaar met airco.


@KORVER

hiermee is denk ik ook momenteel jouw vraag beantwoord ivm de andere versies van de Granta.
Ik vermoed dat deze standaard voorzien waren van airco....


Conclusie: zo zie je maar dat het hoe langer hoe meer minder evident wordt om in Europa dergelijke wagens te verkopen uit landen die (technisch) niet op europees niveau staan...
 
Arrows zei:
@BA

Voorlopig zal er op de Granta geen airco beschikbaar zijn.
De franse invoerder heeft hierop gereageerd op een frans forum.
Blijkbaar was de Granta wel degelijk eerst gehomologeerd in Europa met airco, maar ondertussen heeft Europa om onduidelijke redenen strengere nomen voor het soort koelgas opgelegd en momenteel zou Autovaz momenteel niet in staat zijn wagens af te leveren met dergelijk koelgas.
Dit geldt voor nieuwe wagens en niet voor de bestaande wagens, bv de priora is wel leverbaar met airco.


Kijk, dat vind ik dus interessant. Leuk dat jij de toegang hebt tot zulke informatie!(y)
Het feit dat het oude gas dat Lada gebruikt niet meer is toegestaan volgens Europese richtlijnen geeft wel aan dat Lada niet echt bij de tijd is met dergelijke zaken. Dat Lada de eerste tijd niet in de positie is om nieuw koelgas toe te passen geeft voor mij al aan dat de AvtoVAZ op dit moment niet echt geïnteresseerd is in Europa en niet echt houdt van snelle aanpassingen.

Wel jammer. Ook budgetauto's hebben tegenwoordig een mogelijkheid tot het kiezen van airco nodig.
 
Bentley Arnage zei:
Arrows zei:
@BA

Voorlopig zal er op de Granta geen airco beschikbaar zijn.
De franse invoerder heeft hierop gereageerd op een frans forum.
Blijkbaar was de Granta wel degelijk eerst gehomologeerd in Europa met airco, maar ondertussen heeft Europa om onduidelijke redenen strengere nomen voor het soort koelgas opgelegd en momenteel zou Autovaz momenteel niet in staat zijn wagens af te leveren met dergelijk koelgas.
Dit geldt voor nieuwe wagens en niet voor de bestaande wagens, bv de priora is wel leverbaar met airco.


Kijk, dat vind ik dus interessant. Leuk dat jij de toegang hebt tot zulke informatie!(y)
Het feit dat het oude gas dat Lada gebruikt niet meer is toegestaan volgens Europese richtlijnen geeft wel aan dat Lada niet echt bij de tijd is met dergelijke zaken. Dat Lada de eerste tijd niet in de positie is om nieuw koelgas toe te passen geeft voor mij al aan dat de AvtoVAZ op dit moment niet echt geïnteresseerd is in Europa en niet echt houdt van snelle aanpassingen.

Wel jammer. Ook budgetauto's hebben tegenwoordig een mogelijkheid tot het kiezen van airco nodig.

Het wordt inderdaad een loodzware opdracht voor de Granta, zeker zonder airco. (althans voorlopig toch) Wordt ongetwijfeld vervolgd....
 
Ik roep even het volgende bericht in herinnering.

https://www.autoweek.nl/nieuws/18274/officieel-lada-granta

Toen was er nog niet eens sprake van een motor die voldoet aan de Euro-5-norm, dat doen ze verderop in het productieproces. Zo denk ik dat het met die airco echt wel wordt opgelost door AutoVaz. We moeten wel bedenken dat als de productie van een nieuw model wordt opgestart door de Russen, dat een enorme operationele inspanning vergt. Temeer omdat alles meteen aan de hoogste productiestandaard moet voldoen. Dat daarbij de milieueisen van Westerse voor hen minuscule markten niet direct de hoogste prioriteit heeft, spreekt voor zich. Het gaat er om dat ze eerst grote aantallen produceren voor de Russische thuismarkt. Zodra de Russische en andere Oost-Europese markten goed bediend kunnen worden, en er productiecapaciteit over is op de lijn, gaan ze nadenken over aanpassingen voor export naar overige landen. Zoals de 1.4 16v motor en andere zaken.
 
Korver zei:
Dat daarbij de milieueisen van Westerse voor hen minuscule markten niet direct de hoogste prioriteit heeft, spreekt voor zich. Het gaat er om dat ze eerst grote aantallen produceren voor de Russische thuismarkt. Zodra de Russische en andere Oost-Europese markten goed bediend kunnen worden, en er productiecapaciteit over is op de lijn, gaan ze nadenken over aanpassingen voor export naar overige landen. Zoals de 1.4 16v motor en andere zaken.

Zo is het maar net. De Granta zal voorlopig niet naar Europa komen.
Lada Holland doet er goed aan zich eens te gaan verdiepen in autotechniek en zich niet continu verschuilen achter het EURO5 verhaal. EURO5 is allang geen issue meer. De uitstoot wel en zoals nu blijkt ook de gassen voor airco, en wie weet wat nog meer.
De conclusie zal dan dezelfde zijn als hier dat er de komende jaren geen nieuwe Lada's meer naar Europa zullen komen.

Er schiet me net een mooi -Lada Holland- verhaal van een paar jaar geleden te binnen. Lada kon geen auto's meer exporteren omdat de samenstelling van het kunststof niet voldeed aan de Europese regels. Het zou niet recyclebaar zijn......

Als ik eerlijk ben word ik er niet erg verdrietig van. De modellen waarmee ze nu komen doen me totaal niets, ik krijg er geen warm gevoel van.
 
@ Lada-->Kia,

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, dat je er niet erg verdrietig van wordt. Je hebt uiteindelijk de overstap gemaakt naar een Koreaanse auto die aan alle wensen voldoet, nadat je tientallen jaren verknocht was aan je Lada's. Tegelijkertijd heb je in toenemende mate ook geworsteld met alle drempels en moeilijkheden die zich voordoen als je dat merk wilt rijden in deze tijd, in Nederland. Met je teleurstellende Kalina-ervaring als slotstuk. Volgens mij ga je dan door een soort rouwproces als je eenmaal je zevende of achtste Lada vaarwel hebt gezegd, in het besef dat je misschien wel nooit meer Lada zult rijden. Al die jaren ben je trouw gebleven aan het merk waar je met hart en ziel mee verbonden was, en dan ineens knapt er iets. En is het voorbij.

Vervolgens zie je allemaal nieuwe Lada's gepresenteerd worden, die niet meer voldoen aan het oorspronkelijke LADA-gevoel. En bij elke nieuwe (generatie) Lada's zie je vooral berichten over problemen bij de import. Plus steeds meer Dacia en Renaultknopjes. Het is alsof de vrouw van wie je jarenlang gehouden hebt, na de scheiding haar uiterlijk TOTAAL verandert; ze wordt bijna onherkenbaar. Dat roept gevoelens van vervreemding op, lijkt me. Daarbij had je nog eens negatieve ervaringen met je Kalina, die toch gepresenteerd werd als een moderne auto, maar die het gevoel dat je had bij je 111, bij lange na niet kon benaderen.

Kortom, alle begrip voor je gedachten en gevoelens, en het ontbreken van enthousiasme over de nieuwe ontwikkelingen. Toch denk ikzelf dat de nieuwe Lada's gewoon naar Duitsland en Frankrijk/Belgie zullen komen. Ze zullen worden aangepast aan de normen in die landen, al zal daar tijd mee gemoeid zijn. De economische crisis, die nog jaren zal aanhouden, speelt daarbij een rol. Zeker nu Dacia steeds duurder wordt, zal er behoefte zijn aan een ruime, comfortabele budgetauto. In dat gat past LADA. Over Nederland zullen we het maar niet hebben. Daar zal LADA pas weer op de kaart komen als het gaat lopen via de Nissan of Renaultdealers.
 
" moderne " Lada's krijg ook ik geen warm gevoel van , met onderstaand model is dat anders...

ladacombi_zps4122bd56.jpg


die goeie ouwe tijd....
 
Kizashi zei:
" moderne " Lada's krijg ook ik geen warm gevoel van , met onderstaand model is dat anders...

ladacombi_zps4122bd56.jpg


die goeie ouwe tijd....

Als je het verhaal achter deze specifieke Lada 21023 kent wil je hem zeker hebben. Zoek het maar eens op op de website van de Hongaarse Lada Club. Deze auto is uniek.
 
Voor mij de mooiste Lada ooit, maar dan wel in sedanuitvoering (2103). (y)

Bij wijze van troost. :T

https://www.youtube.com/watch?v=zB8SLeKDuXg
 
Terug
Bovenaan