Het algemene Lada-topic deel 2

Bentley Arnage zei:
Ik bedoel het samenwerkingsverband tussen onder meer de Universiteit Twente en nog wat Nederlandse bedrijven en de Russische auto-industrie. Dit om de Russische auto's op hoger niveau te krijgen. Een aantal pagina's terug plaatste je het zelf;):

NEDERLAND HELPT RUSSEN AAN MODERNE AUTO'S

Rusland heeft de hulp ingeroepen van Nederlandse experts om de auto-industrie te moderniseren. De Russische auto-industrie staat onder druk omdat steeds meer Russen kiezen voor Franse en Duitse auto's. Voor de rest van het nieuwsbericht klik op de link.

[www.trouw.nl]

Dankjewel, BA! Ik begin ouder te worden. Inderdaad de tweede opmerkelijke link tussen AutoVaz en Nederland.

Wat de AUTOMAAT betreft die in de Granta ligt en in de Kalina-2 komt, dit is inderdaad een Japanse, zoals ik eerder veronderstelde. Wordt geproduceerd door Jatco, een volle dochter van Nissan. Dus over de vraag of ie soepel schakelt hoeven we niet in te zitten. (Zie link).

Mijn favoriete auto, bijv. over een jaar: Een Kalina break 1.4 16v met bifuel motor (is in voorbereiding volgens de Franse LADA-site), voorzien van deze Japanse automaat. En daar een flink aantal jaren in rijden. Kan ik me erg op verheugen.

https://www.autoweek.nl/nieuws/16644/lada-granta-nieuw-vervoer-voor-russen

Een ding staat vast. Over roest hoeft de berijder van een nieuwe Lada Granta of Kalina nooit meer in te zitten. Hoogwaarde spuitstraten van het Duitse Eisenmann staan daar garant voor. Daarom kan ook een nieuwe Lada straks met gemak 15 tot 20 jaar mee. Reken maar eens uit wat dat voor de afschrijving gaat betekenen. maar toch ook ook voor de inruilwaarde. Mooi om het hele spuitproces eens in alle rust te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=kvaYdV_6Tpw

images

Toen ik voor mijn eerste auto ging kijken in 2011 ben ik gaan rijden in een Priora statonwagon. Was met een 1.6 16V motor. Best een leuke auto hoor, ruim en de prijs was natuurlijk goed. Reed verrassend comfortabel, beetje zweverig. Ik weet nog dat de draaicirkel erg groot was, keren was geen pretje. Ook waren de zittingen en de leuningen erg kort.
Een nieuwe kostte 11.000 euro (1.6 Luxe zoals die in belgië heet).

Gelukkig ben ik ook bij Skoda gaan kijken. Voor een nieuwe Fabia Combi, die bovendien ruimer is, meer comfort biedt (ook grotere zetels), veel meer luxe en veiligheid aan boord heeft en - in vergelijking met de Priora - op de weg plakte, kostte 11.980 euro. En die was al serieus aangekleed. Bovendien was dit met dieselmotor.

Lada maakt geen slechte auto's, maar om echt te kunnen concurreren zullen ze nog een tandje bij moeten steken. Of nog wat van de prijs af doen.

Korver zei:
Een ding staat vast. Over roest hoeft de berijder van een nieuwe Lada Granta of Kalina nooit meer in te zitten. Hoogwaarde spuitstraten van het Duitse Eisenmann staan daar garant voor. Daarom kan ook een nieuwe Lada straks met gemak 15 tot 20 jaar mee. Reken maar eens uit wat dat voor de afschrijving gaat betekenen. maar toch ook ook voor de inruilwaarde. Mooi om het hele spuitproces eens in alle rust te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=kvaYdV_6Tpw

Leuke fantasie maar zolang er hier nog geen Ladawiel geïmporteerd wordt en dus ook niet verkocht hoeft niemand daarover zich zorgen te maken.....

Korver zei:
Wat de AUTOMAAT betreft die in de Granta ligt en in de Kalina-2 komt, dit is inderdaad een Japanse, zoals ik eerder veronderstelde. Wordt geproduceerd door Jatco, een volle dochter van Nissan. Dus over de vraag of ie soepel schakelt hoeven we niet in te zitten. (Zie link).

Kijk, dat klinkt goed.(y)
Het leek me ook niet echt waarschijnlijk dat Lada zelf een automaatbak zou ontwikkelen.

Korver zei:
Mijn favoriete auto, bijv. over een jaar: Een Kalina break 1.4 16v met bifuel motor (is in voorbereiding volgens de Franse LADA-site), voorzien van deze Japanse automaat. En daar een flink aantal jaren in rijden. Kan ik me erg op verheugen.

Dat lijkt me ook wel wat.(y) Lekkere automaat erbij en misschien nog een cruise control achteraf erop.
Als het voor een mooi prijsje mogelijk is, dan is het een goed aanbod!

@ BA,

Ja zeker, cruisecontrol er op. En met airco natuurlijk! (y)

Ik ben (tot voor kort) een poos niet op dit topic geweest omdat er nog maar heel weinig positiefs te melden was. Vooral het gedoe rond de hopeloze Nederlandse invoer kwam telkens terug als centraal thema, bovendien viel er betrekkelijk weinig nieuws te melden over de ontwikkelingen bij LADA. De fabriek draaide met grote tekorten, er moesten 27.000 werknemers uit. Er was nauwelijks perspectief op een sprong voorwaarts voor het merk, en dat was goed voelbaar hier op het topic. Voor mij reden om het even voor gezien te houden.

Dat perspectief is er nu wel, op een ondubbelzinnige manier. Als je het LADA-nieuws een beetje serieus volgt, van dag tot dag, zie je hoe het enthousiasme over vooral de Granta en de nieuwe Kalina, in Rusland groeit met de dag. JUIST ook onder jongere mensen daar. Bovendien is dat enthousiasme niet meer gebaseerd op luchtkastelen (zoals in het verleden), maar op de realiteit die zich razendsnel ontvouwt. De Granta is een prachtige auto, ruim, comfortabel en toch met behoud van stoere Lada-karaktersitieken. En daarom kochten de Russen er in het eerste jaar van de productie maar liefst 100.000. Dat zijn er bijna 20.000 MEER dan er Lada's verkocht zijn in Nederland, in bijna 40 jaar (83.000)...! Ik herhaal: in 1 jaar tijd, in Rusland. En dan hebben we het niet over het aantal Kalina's dat daar vorig jaar verkocht is, het aantal Priora's, het antal Niva's en het aantal Lada's uit de 2100-serie. Kortom, LADA LEEFT daar op een manier die de afgelopen 10 jaar niet voor mogelijk gehouden werd.

Een jaar of wat geleden was er alle reden voor treurnis en cynisme. Een groot deel daarvan hing samen met de onvrede over de import in Nederland. Nu zijn er volop nieuwe ontwikkelingen rond LADA en de de komende jaren zal dat in hoog tempo door gaan. De vraag of we daar in Nederland wel of niet van zullen profiteren, is voor mij persoonlijk niet zo relevant. Ik ben geinteresseerd in het MERK, niet in wat ik er zelf op korte termijn wel of niet aan heb. Ook mijn hart gaat uit naar Lada's als de 2103 en de Niva; ik zou ze graag in de garage hebben voor er BIJ. Alleen al om naar te kijken. MAAR..... warme nostalgische gevoelens mogen niet verward worden met de realiteit van LADA in 2013. Dankzij Renault/Nissan en dankzij AutoVaz zelf, dat steeds beter gaat begrijpen waar het hulp nodig heeft (Steve Mattin), is er nu een gigantische inhaalslag bezig in Togliatti. Het tempo ligt hoog, de eerste resultaten zijn er.

Dat leidt tot enthousiasme in het land zelf, en dat enthousiasme is mijns inziens terecht. Het bekende cynische gebrom over de vraag wat WIJ in Nederland daar op korte termijn aan hebben, is kortzichtig en gaat voorbij aan de grote ontwikkelingen bij het merk. Zodra de eigen Russische en andere Oost-Europese markten (waar geen absurde milieuregels gelden) zijn voorzien, zal Renault/Nissan de blik wenden naar het Westen. En kijken welke aanpassingen nodig zijn om ook hier LADA weer succesvol in de markt te zetten. Ik begrijp heel goed dat maar weinig mensen zich dat kunnen voorstellen, maar ben er van overtuigd dat het zal gebeuren. Tot die tijd geniet ik van de grote sprongen voorwaarts die LADA maakt. En op het moment dat ik er eentje zou willen aanschaffen, gebeurt dat toch in Duitsland.

Mooi verhaal, Korver! Ik kan niet anders zeggen.(y)
Ik kan me er wel in vinden.

Ik zou die nieuwe Granta graag eens in het echt willen bekijken, maar je hebt gelijk: We moeten ons niet zo sterk afvragen wat we zelf aan de ontwikkelingen rondom Lada hebben, maar blij zijn dat er onder leiding van Renault/Nissan nu eens daadwerkelijk iets gebeurt en dat er stappen worden gezet.

Lada --> Kia zei:
n.kroon zei:
Ik heb hem nog op de foto kunnen krijgen, maar helaas was die inmiddels te ver voor me.

Dat is de 33-TN-JT volgens mij rijdt Noordman hierin.

De naam Lada Centrum Groningen komt ook niet voor bij de K.v.K. Benieuwd wat het is en van wie natuurlijk, al heb ik wel een idee.

Dat zal dit zijn, tegenwoordig staat er dacht ik Lada Centrum Groningen op de gevel

streetview

ouwediesel zei:
Lada --> Kia zei:
n.kroon zei:
Ik heb hem nog op de foto kunnen krijgen, maar helaas was die inmiddels te ver voor me.

Dat is de 33-TN-JT volgens mij rijdt Noordman hierin.

De naam Lada Centrum Groningen komt ook niet voor bij de K.v.K. Benieuwd wat het is en van wie natuurlijk, al heb ik wel een idee.

Dat zal dit zijn, tegenwoordig staat er dacht ik Lada Centrum Groningen op de gevel

streetview

Volgensmij weet ik dat wel te vinden, zal er als ik één dezer dagen eens langs rijden als ik tijd heb (studie en werk gaan voor ;) )

Die blauwe van streetview kon hem wel eens zijn! :p, dit is trouwens voor degene welke een betje bekend zijn in Groningen, vlak bij het CBR

Er zijn nog maar twee blauwe Kalina's in Nederland. De 33-TN-JT is van Noordman en de 32-TN-JT is van AB Snippe.

Lada --> Kia zei:
Er zijn nog maar twee blauwe Kalina's in Nederland. De 33-TN-JT is van Noordman en de 32-TN-JT is van AB Snippe.

Er is ook nog een derde hoor , kom ik regelmatig tegen hier in de buurt ( Hulst ) - als ik 'm weer zie zal ik het kenteken even onthouden .

Kizashi zei:
Er is ook nog een derde hoor , kom ik regelmatig tegen hier in de buurt ( Hulst ) - als ik 'm weer zie zal ik het kenteken even onthouden .

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb niet goed in mijn register gekeken. Excuses.
Dit zijn ze: (of het allemaal die kleur blauw is weet ik niet.)
80-GLV-7
49-ZN-TR
44-ZG-NX
96-TZ-BX
59-XL-XL
35-ZP-GG
45-TT-LV
43-TV-DK
12-XB-FG
35-ZH-DT
08-TS-NN
79-TZ-LS
39-XS-ZG
21-JJJ-6
06-TR-TH
84-TS-RV
21-PDG-9

In maart werd 1 Lada ingeschreven in Belgie. Daarmee komt het totaal voor 2013 op 5 stuks.
Ter info vorig jaar werden er 26 Lada's ingeschreven.

@ Arrows,

Dank voor je informatie van de Belgische Ladamarkt. Het is duidelijk dat iedereen zit te wachten op de Granta en de nieuwe Kalina. Een fenomeen dat je ook bij andere automerken ziet, wanneer er nieuwe modellen in aantocht zijn. Want waarom zou je nu bijvoorbeeld een Priora aanschaffen, terwijl je straks een splinternieuwe Granta of Kalina-2 kunt krijgen? Overigens niets ten nadele van de Priora. Lijkt me prima wagen en vooral het interieur spreekt mij persoonlijk aan.

@Korver

Dat is heel graag gedaan!

Gelet op de promotie die er momenteel loopt, nl. 1500 eur korting waardoor de priora nog 9999 eur kost, zou er toch meer moeten inzitten dan 1 stuk per maand.
ik ben er van overtuigd dat mits wat reclame er veel meer zou moeten inzitten. Ik begrijp dan ook niet dat de dealers niet wat meer moeite doen, om regionaal wat promo te maken.

Ik weet niet of de Granta en de Kalina II veel soelaas zullen brengen.. De Granta moet het voorlopig stellen zonder airco en zal toch 10 990 eur kosten in de basisversie (er zijn goedkopere alternatieven)
En op de Kalina II is het wachten tot minstens december....

@ Arrows,

Klopt wat je zegt, dealers zouden inderdaad meer kunnen doen. Tegelijkertijd zijn de aantallen ZO klein dat je daarvoor geen reclamecampagne kunt voeren als dealer, hoe bescheiden van opzet ook. Bij andere kleine merken gebeurt het vaak op basis van 50/50: de importeur neemt de helft van bijv. advertentiekosten voor zijn rekening, de regionale dealers de andere helft.

Ik denk dat het in Belgie, net als hier, wachten is op het moment dat LADA weer een volledige lijn kan aanbieden, in diverse uitvoeringen. Dus zowel de Granta, de Kalina als de Priora, en voor de liefhebbers nog de Niva erbij. Je kunt dan promotie voeren voor die 4 modellen in 1 keer. Mooi contrast ook om daar de vierkante Kalina in mee te nemen; wordt meteen scherp zichtbaar hoe groot de inhaalslag is die LADA momenteel maakt. En ja, dat zal zeker nog even duren, omdat de Kalina pas eind van het jaar wordt verwacht.

Het lijkt alsof we veel geduld moeten hebben, en dat is ook zo. Toch herinner ik er even aan dat Renault zich in 1999 met de Daciafabriek ging bemoeien en dat de eerste budget Dacia (de Logan) pas in 2004 op de markt kwam hier. Pas een jaar eerder kwam de eerste moderne Dacia in Roemenie op de markt, althans het eerste product van de samenwerking tussen Renault en Dacia. Het nam dus 4 tot 5 jaar voor het eerste product in Nederland leverbaar werd, en meteen vrij succesvol. Vervolgens kwam het echte succes van Dacia pas met de introductie van de Logan MCV en de Sandero, weer enkele jaren later. Kortom: een merk opnieuw in de markt zetten, vraagt tijd.

Maar twijfel niet aan de vastbeslotenheid van AutoVaz om het dit keer goed te doen. Bekijk de documentaire en geniet van de energie en het zelfvertrouwen dat de Russische autobouwers uitstralen. Het bruist aan alle kanten in Togliatti. Dat is niet gespeeld, maar echt. Je voelt aan alles: dit keer gaat het ons lukken! Trouwens, een zeer interessant filmpje, dit keer niet alleen over de productie, maar ook over de designafdeling en de testafdelingen van LADA.

https://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=Vzjn54izBPo&NR=1

Prachtig, die Russische Ladashowroom! Vanaf 13.30 minuten, in bovenstaande documentaire. (y)

Vandaag in Almere 'mijn' oude Lada 110 uit 2000 (88-FT-NF) weer gezien. Bij het (rode) verkeerslicht even met de nieuwe eigenaar gesproken; leuk!

@ Lada Priora,

Dat zijn inderdaad hele leuke momenten in het leven van een Ladaliefhebber. :) Had de volgende eigenaar nog nieuwtjes te melden over het gebruik? Heb het altijd een leuke, grappige auto gevonden, de 110. Komt misschien ook dat ik een liefhebber ben van het sedanmodel.

lada-110-sedan-benzine-groen-001--37962732-Medium.jpg

Korver zei:
@ Lada Priora,

Dat zijn inderdaad hele leuke momenten in het leven van een Ladaliefhebber. :) Had de volgende eigenaar nog nieuwtjes te melden over het gebruik? Heb het altijd een leuke, grappige auto gevonden, de 110. Komt misschien ook dat ik een liefhebber ben van het sedanmodel.

Niets bijzonders, maar hij vond het wel leuk, volgens mij, om even met de eerste eigenaar te spreken en om te vertellen dat de auto het nog steeds deed. Voor de 13 jaar dat deze auto wordt, zag-ie er nog redelijk goed uit ook. Had bijna een klein beetje spijt.........
Van Wolfs weet ik dat hij de derde eigenaar is.

Vladimir Poetin komt naar Nederland, dezer dagen. Mooi om te zien hoe hij z'n best doet voor LADA. Zoals hier, ter promotie van de Kalina-1 Sport. Dit soort ondersteuning van het bedrijfsleven, kunnen we in Nederland nog wat van leren.

https://www.youtube.com/watch?v=_m9n6eM1M-A

https://www.youtube.com/watch?v=L3XS3KAb6hg

Vandaag twee nieuwe voorbanden op de Priora laten zetten; zelfde type Vredestein als ik er op had laten zetten toen ik de auto pas had.

Weet iemand wat er is besloten omtrent de Lada 2116 en waarom?

Wat betreft de Granta vind ik het geen handige zet van de fabriek (want ik wil volgende keer wel graag weer een Lada, maar niet met 7000 Euro BPM) om deze af te leveren met zo'n uitstoot. Soms, want dat doet na 20 jaar Lada toch een beetje 'pijn' (al blijft het natuurlijk maar een auto), kijk ik om me heen naar met name de Suzuki SX4 en de Renault Clio Estate.

Ik ben zelf erg te spreken over de Russische Kama euro banden die onder mijn Priora zitten. Inmiddels bijna 35000 km en slijtage valt erg mee.
Aangezien Kama niet te krijgen is zal ik daarna overstappen op Vredestein of Goodyear 4 seizoen. De Kama banden zijn ook 4 seizoenen.

Toevallig vandaag die clio estate besteld, hele mooie auto voor relatief weinig geld, wel 4 maanden levertijd....

Hier in franeker rijdt ook nog zo,n 110 rond met spoilerpakket enz.
Weet dat ie al sinds 98 ong in bezit is .
Zal het kenteken eens noteren

lada priora.

woendsdag heb ik een klant gesproken die bij de belasting heeft gewerkt.Maar er zijn verschillende manieren om een bpm te berekenen.
wat me wel verteld is is dat als je een auto uit bijv duitsland haalt met een km stand van bijv 3000 km je minder dan de helft bpm hoeft te betalen dan dat je hem met 0 km voor je deur laat zetten. Precies weet ik het ook niet allemaal en moet je er een middag voor gaan zitten hoe het allemaal in elkaar zit.maar met een km stand van zo,n 3 a 4000 wil ik wel een auto uit het buitenland hebben desnoods een demo.

Arrows.

De granta moet het in eerste instantie zonder airco doen maar er zijn meer fabrikanten die met hetzelfde probleem zitten.
Zo heb ik gelezen dat het gas wat nu in de airco zit vervangen moet worden door een milieuvriendelijkere middel.
Een grote duitse autofabrikant heeft een rechtzaak aangespannen tegen de hoge heren van de eu in brussel.
Het gas wat nu in de auto,s moet zitten is gevaarlijker en ongezond voor de mens dan het gas wat er nu al jaren in zit.
het komt er dus op neer dat men in brussel een mensenleven minder belangrijk vind dan het milieu.
Vandaar dat ook andere fabrikanten niet kunnen of mogen leveren zolang er geen uitspraak bekend is.Of wel leveren en later een boete moeten incasseren.DUS LADA IS NIET DE ENIGE.. ook in rusland wordt er nu afgewacht.

En wat denkt de gemiddelde Lada-liefhebber hiervan?

Rusland maakt haar eigen Lada Sandero

4 april 2013 richard

Het is alom bekend dat Renault een groot belang heeft in Avtovaz. Hierdoor is het ook mogelijk geworden dat de “originele” Logan MCV tegenwoordig onder het LADA embleem geproduceerd wordt. De automerken Nissan, Renault en Lada gaan steeds meer samenwerken en dus is het logisch dat er ook meer overeenkomsten komen tussen de modellen.

Sinds een aantal dagen circuleren er tekeningen van de Lada-versie van de Sandero. En ik moet zeggen dat ik deze een stuk mooier vind dan de Sandero zoals wij die hier nu zien.

Niet alleen de Europeanen kennen de Sandero. Ook de Russen vinden het wel een model dat aansluiting vindt bij hun wensen. Maar aangezien Avtovaz en Renault twee handen op een buik zijn is het goed mogelijk dat er een aangepaste versie komt van de Sandero en de Stepway.

In tegenstelling tot de Roemeense versie zal de Lada Sandero een veel agressiever uiterlijk krijgen.De tekeningen hebben de Sandero als basis meegekregen maar er zijn diverse wijzigingen aangebracht zoals een andere voorbumper, een derde ruitje aan de zijkanten en de achterzijde heeft nog meer wijzigingen. Het gerucht gaat dat het hier niet zomaar om tekeningen gaat maar schetsen van de fabriek zelf. Deze modellen zouden in 2014 in produktie kunnen gaan waarbij ze prijstechnisch een directe concurrent zijn van de Dacia-varianten.

https://www.daciamodellen.nl/

Op de grijze Sandero klikken en daarna een beetje naar beneden scrollen.

De plaatjes:
12505e0.jpg

2cpynfk.jpg

2na1rh4.jpg

Vind hem er stukker leuker uitzien dan de Sandero van Romeense afkomst.

Leuk dat op lada.de de nieuwe Kalina al wordt aangekondigd voor eind dit jaar. Houd ik toch nog een beetje hoop dat ik in 2014 een nieuwe Lada kan kopen (misschien niet in Nederland, maar wel bij de buren).

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien.
Mooi in lijn met dat SUV-concept model. Jammer dat het onderhuids gewoon een Renault is. Maar ja, daar ontkomen we in de toekomst denk ik niet aan.

@ Lada Priora,

Ik hoop het voor je! Het zou jammer zijn dat je na zoveel tevreden kilometers iets anders dan Lada moest gaan rijden.

Eergisteren vertelde de buurman dat hij plannen had om zijn Sandero in te ruilen op het nieuwe model.
De huidige auto is drie jaar oud en heeft nog geen 25.000 km op de klok staan. De dealer wilde slechts 50% van de nieuwwaarde geven. Die deal gaat dus niet door.
Zo'n hoge afschrijving had ik niet verwacht bij Dacia. :eek:

Wellicht geeft een andere dealer meer? Vergeet niet dat een auto binnen 1 kilometer al 21% afschrijft, zijnde de OB.
Die krijg je bij geen enkele dealer meer terug, dus de echte afschrijving is slechts 29% in 3 jaar. Valt toch wel mee?
En bovenstaande geldt niet alleen voor een Dacia, maar voor elk nieuw gekochte auto.

Die inruilwaarde is inderdaad helemaal zo gek nog niet....mijn collega kocht vorige week een VW Tiguan TDI 4Motion van nog geen 3 jaar oud voor 35 % van de nieuwprijs : kun je nagaan wat de inruilwaarde is geweest :cry:

Voor een budgetauto is dat best redelijk lijkt me.
Als hij Lada had gereden was zijn afschrijving na 3 jaar waarschijnlijk 90% geweest.

Onze overburen hebben de Dacia logan mcv ook te koop staan.6 jaar oud en zo,n 70.000 op de teller. bij de dealer lage inruilprijs.
Auto staat nu in de wijk aan een drukke straat met bordjes te koop erop.proberen hem nu zo te verkopen. en staat op marktplaats.

Het volgende filmpje gaat dan wel niet over een Lada, maar het gaat wel over de Russische Volga GAZ-21 uit 1966:

Foto is klikbaar

Ik heb gezocht naar een topic over Russische auto's, maar die kon ik niet vinden.

hallo beste Ladaliefhebbers,

Een nieuwe maand en dan weten sommigen onder jullie wat jullie van mij krijgen.. juist ja de inschrijvingen in Belgie.

Wel vorige maand kon het beter want er werd slechts 1 Lada ingeschreven en dit brengt het totaal op 6 stuks voor 2013.

Ik kan het niet laten om toch de vergelijking te maken met Landwind. Daarvan werd geen enkele ingeschreven en daarmee blijft Landwind voorlopig steken op 1 wagen voor 2013.

In vergelijking daarmee doet Lada het dus niet zo slecht, maar er is nog een ganse weg af te leggen op de 26stuks van vorig jaar te halen...

Ongeveer twee weken geleden op de A1 bij Diemen nog gezien: een grijze Lada Kalina station met in het kenteken, als in het goed onthouden heb, KGX of KXG.

Lada Priora zei:
Ongeveer twee weken geleden op de A1 bij Diemen nog gezien: een grijze Lada Kalina station met in het kenteken, als in het goed onthouden heb, KGX of KXG.

Dat is dan de 17-KXG-7 geweest.

Kleur: GRIJS
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1390 CC
Aantal cilinders: 4
Aantal kleppen per cilinder: 4
Maximum vermogen: 66 kW (90 Pk)
Topsnelheid: 165 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/h: 13 sec

Verbruik binnen de bebouwde kom: 8,9 l/100km
Verbruik buiten de bebouwde kom: 5,0 L/100km
Verbruik gemiddeld: 6,4 L/100km
CO2 uitsoot: 160 g/km
Energielabel: D
Massa: 1085 kg
Afgifte deel 1: 03 maart 2010
Tenaamstelling: 03 maart 2010
Bijzonderheden:
BPM: € 2.571

Wacht op keuren: Nee
Verzekerd: Ja
APK vervaldatum: 03 maart 2014

Takata levert ook airbags aan Lada.

Russia-based car manufacturer AvtoVAZ has announced to recall 45,348 units of Lada Granta model over the defect in the airbags.
The recall will affect the the carmaker's models manufactured during May and September 2012 that feature airbag control blocks manufactured by Takata Petri, the German unit of Japanese firm Takata.
As part of the recall, the firm would test and reprogramme the airbag control blocks that were reported to be not working properly.
In April 2012, the company had recalled about 100,000 units of Kalina and Granta models over the fuel system issue and the lastest move is the second recall.
The company had launched the Lada Granta, in December 2011, which was based on the Kalina platform and the company had targeted to produce about 100,000 units of the Lada Granta model by 2012.

Lada's moeten dus terug naar de dealer.

Ik weet niet of de info al bekend was hier, maar alsnog:

Rusland, 2012

#1 Lada Priora, 125951
#2 Lada Granta, 121151
#3 Lada Kalina, 119890
#8 Lada Samara, 67791
#13 Lada 4x4, 54656
#24 Lada 2101/2107, 32444
#45 Lada Largus, 14563

Marktaandeel Lada: 18.9%

Bron: https://bestsellingcarsblog.com/2013/05/12/russia-full-year-2012-discover-the-top-170-best-sellers/

Rusland, Maart 2013

#1 Lada Granta
#6 Lada Kalina
#7 Lada Priora
#12 Lada Samara
#14 Lada 4x4
#15Lada Largus

Marktaandeel Lada: 16.6%

Bron: https://bestsellingcarsblog.com/2013/04/09/russia-march-2013-kia-rio-3-in-market-down-for-first-time-in-3-years/

Vanmiddag op de Middenweg in Amsterdam Oost gezien de grijze Lada Kalina met het kenteken 48-XS-RB.

Rusland April 2013:

#1 Lada Granta 15596(!)
#3 Lada Kalina, 8857
#9 Lada Samara, 5257
#11Lada Priora, 4962
#14 Lada Largus, 4209
#17 Lada 4x4 3808

Marktaandeel Lada: 18.0%

https://bestsellingcarsblog.com/2013/05/16/russia-april-2013-toyota-rav4-in-top-10/

Vandaag werd in Rusland de productie opgestart van de nieuwe Kalina2. :D
Volgens Lada France zou de wagen in Frankrijk en Belgie verkrijgbaar zijn eind 2013.... Er is dus weer wat hoop!

Persoonlijk vind ik het een vrij mooi model.. mits enige publiciteit wordt het misschien n klein succesje????

Tja, wat moet ik daarvan zeggen, leuk voor Lada Duitsland, maar ik vind toch wel dat het Russisch moet blijven.

Ik heb afgelopen weekend weer 5 Lada's uit mijn register kunnen verwijderen.
111 4 X demontage en 1 X export.
Afgezien van de import van twee oldtimers is er niets verkocht, een aantal Kalina's 1118 zijn naar een andere handelaar gegaan.

Trieste cijfers over de eerste 5 maanden van dit jaar, het geeft duidelijk aan dat het merk in Nederland morsdood is.

Terug
Bovenaan