Korver zei:
En vroeger was er nauwelijks onderscheid tussen de dealer en zijn monteurs. BEIDEN hadden veel verstand van autotechniek. Als de monteurs druk waren, sloeg de dealer zelf de motorkap open. Dat is tegenwoordig wel anders, zeker bij de wat grotere bedrijven waar je eerst op een receptionist stuit, of zelfs op meerdere.
Gelukkig zie je dat hier en daar nog steeds wel.
Ik ben jaren terug bij garage Oosterhout in Liessel geweest en daar had je alleen maar 2 monteurs (ik geloof zelfs dat het een echtpaar was, waarvan zowel de man als vrouw monteur wareb) die tergelijkertijd hier en daar een auto verkochten. Prachtig hoor! Echt zo'n bedrijfje dat op de 'oude' manier werkt en waar de gezelligheid en olie-geur vanaf komen. Ook nog uit de tijd dat bedrijven geen showroom hadden. Ze hadden de auto's gewoon voor de werkplaats uitgestald. Klinkt een beetje raar misschien, maar dat vind ik dus geweldig om te zien.
Mijn ouders hebben hun auto ook gekocht bij een universeel bedrijf waar de monteurs ook verkoper zijn. Komt wel gemoedelijk over.
Korver zei:
En nog een mooi filmpje, voor de liefhebbers. Wie weet trouwens waar dit opstelterrein van nieuwe Lada's ergens ligt?
Toevallig dat je dat filmpje van die Lada Priora sedan Luxe plaatst. Dat filmpje had ik toevallig ook al een paar dagen eerder bekeken en het was mooi om te zien dat een auto die zo mooi geprijst is, toch zo goed in de spullen zit.

Alle luxe zit er op (navi, parkeersenspren, airco, mooie radio, USB-aansluiting) en als je zo'n wagen in de Nederlandse markt zou zetten, en een flink wat reclame maakt, zou het vast wel erg goed gaan werken. Op dit moment helaas niet vanwege de rare uitstootbelastingen, maar als je daar even omheen kijkt heb je voor een zacht prijsje gewoon een auto met veel ruimte en alle spulletjes die je (ik in ieder geval) nodig hebt. Enkel achteraf een Goldcruise cruisecontrol inbouwen en ik rij er zo een paar jaar in rond!
Is het nieuwe Priora-stuur jullie trouwens al opgevallen?? Veel beter als je het mij vraagt.
Ik vraag me wel af hoe dat zit met de navi. Als je 'm in West-Europa wilt leveren, moet je wel andere talen leveren dan Russisch....
Dat opstelterrein zal wel ergens bij een grote Russische dealer liggen, denk ik.

Anders bij de fabriek misschien?
Kalina 1117 zei:
Wat ik in bovenstaand geschreven stukje vergeten ben te vermelden is dat de lada,s zeker al vanaf begin 2012 of zelfs eerder aan de euro 5 norm voldoen.En dus gewoon leverbaar zijn en te bestellen zijn en hebben ook gewoon een typegoedkeuring om hier verkocht te worden.
Allereerst mooi dat je auto weer goed gerepareerd is. Goed om te horen dat Snippe opnieuw goed werk heeft geleverd!

Maar even wat betreft de quote van Kalina 1117:
Wat zou er allemaal bij de prijs opkomen als je zo'n mooie Priora Luxe uit bijvoorbeeld Duitsland wilt importeren?
Ik weet helemaal niets van importeren namelijk. Een 2171 Luxe kost in Duitsland heeft een bepaald basisbedrag. Dan komt er een bepaalde hoeveelheid belasting bij in Nederland, verband houdende met de uitstoot? Wie kan het me uitleggen/voorrekenen?
Appelmoes zei:
Mocht het ooit zover komen, zijn er dan nog dealers die een nieuwe Lada op voorraad zouden nemen?
Ik ben bang dat dat een probleem wordt als Noordman daadwerkelijk besluit te importeren.
Geen dealer neemt nog auto's op voorraad. Bang voor garantiegevallen die niet betaald worden en belangrijker nog, in de angst dat hij zijn auto's niet kwijtraakt.
Kalina 1117 zei:
Zet de heer noordman een luxe kalina in de prijslijsten vanaf 13.5 a 14000 euro is deze zeker concurerend.je hebt dan wel een auto met heeeeel veel standaard.zoals

tuurbekrachtiging,verstelbaar stuur,radio met touch screen,verwarmde voorstoelen, verwarmd voorruit,regensensoren,lichtmetalen velgen,portiervergrendeling met afstandsbed,mistlampen voor,airco,stootlijsten rondom,isofix,15 inch wielen,nu ook zijairbags,abs en bas,elektrische en verwarmde buitenspiegels,front airbags,hoofdsteunen achter,esp,etc etc.
Klopt, er is echter een belangrijk voordeel om voor de Dacia te kiezen:
Een groot dealernetwerk en een betrouwbare organisatie. Zeker niet onbelangrijk!
Kalina 1117 zei:
daar staat ook een test in met de nieuwe sandero. met op de voorzijde voor 11.990 euro weer een betere dacia.maar kijk je verder bij de gegevens zie je bij dacia prijs 10.990 euro,prijsuitvoering 11.990 euro,prijs test auto 15.158 euro, bijkomende kosten 475 euro. dan vraag ik me af waarom ze dan de sandero met de prijs van 11.990 euro niet getest hebben maar een test auto pakken met meer luxe voor 15.158 euro. Zal de uitvoering van 10.990 of 11.990 euro dan wel bestaan???of wordt je door de verkoper automatisch doorgelinkt naar de duurdere uitvoering!!
Autobladen zijn voor testen afhankelijk van de auto die de imprteur heeft staan. De importeur heeft er op zijn beurt weer een handje van een duurdere testauto uit te lenen. Dat staat simpelweg mooier op de foto's. En de foto's ziet de potentiële klant weer.
De goedkoopste uitvoering is zeker wel leverbaar. Dat is een voordeel van Renault: Wat in de boekjes staat kan je bestellen, en het wordt ook daadwerkelijk geleverd.
Lada Priora zei:
Dat betekent, voor zover ik kan berekenen voor de Priora een BPM van 7105 Euro en voor de Kalina 6957 Euro. Om de auto's dan onder de 15000 Euro weg te zetten, moet de prijs zonder BPM dan wel dalen (voor de Priora al snel met zo'n 1500 Euro), terwijl ook de fabriek natuurlijk een winstmarge moet hebben. Maar toch, als het lukt onder de 15000 Euro voor een luxe Kalina en Priora .............
Gelden deze bedragen ook wanneer je er eentje individueel uit bijvoorbeeld Duitsland haalt?
Als je een mooie Priora in bijvoorbeeld Duitsland ziet staan voor 12.000 en er 7105 bij optelt ben je klaar?
Korver zei:
Gelukkig is het tegenwoordig heel goed mogelijk een Lada over de grens te halen, voor wie een klein beetje moeite wil doen. Er zijn zelfs bedrijven die de hele administratieve mikmak uit handen nemen, en de te importeren nieuwe of gebruikte auto kant en klaar voor de deur afleveren. Wie dus echt wil kan en zal altijd LADA kunnen blijven rijden. Dat beetje moeite doen, HOORT bij Lada rijden. Vroeger lag die moeite in het uitleggen waarom je een Lada reed. Nu in de aanschaf zelf.
Je zin over een beetje 'moeite doen' om Lada te rijden kan ik me wel voorstellen.
De weinige dealers in de buurt geven wel aan dat je moeite moet doen om er één aan te schaffen. Dat is verder ook niet erg. Het is wel een deel van de charme van het merk, moet ik eerlijk zeggen.
Importeren kan, zoals je zelf al zegt, inderdaad prima. Als je berekening van 'Lada Priora' klopt (en daar twijfel ik eigenlijk niet aan) dan komt er wel 7 mille bovenop de basis (Duitse-) prijs. En dat is niet niks natuurlijk.

Echt interessant is het dan niet meer.
Lada --> Kia zei:
Er is nog een groot obstakel bij import van Lada en dat is Noordman.
Hij zal alle middelen inzetten om parallelimport onmogelijk te maken, in het verleden haalde een dealer zijn auto´s bij de toenmalige importeur in België. Die heeft meerdere keren met de advocaat van Noordman te maken gehad en is zelfs voor de rechter gedaagd.
Noordman beschouwd Lada als zijn kind en daar moet iedereen vanaf blijven.
Maar op het moment dat je geen officieel dealer bent, of ex-dealer bent, mag je gewoon zoveel Lada's importeren als je wilt, toch?
Lada --> Kia zei:
Werkplaatshandboeken werden ook altijd beloofd maar zijn er ook nooit gekomen. De dealer moest zelf maar uitzoeken hoe hij aan technische informatie kon komen.
Dat heb ik ook wel eens gehoord, ja.
Hetzelfde gold voor speciaal gereedschap, toch?
Trouw.nl zei:
De Nederlandse experts zijn aan boord gehaald door het Russische ministerie van Onderwijs, die een inschrijving organiseerde. Die werd gewonnen door Nederlandse kennisinstituten waaronder RDW, Universiteit Twente en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.
Ha, leuk om te zien dat 'mijn' universiteit betrokken zal zijn bij het helpen van de Russische auto-industrie.
Ik vroeg me eerst wel af waarom Nederlandse hulp ingeroepen werd. We zijn immers niet echt een grote autoproducent. De verklaring die het artikel geeft, klinkt echter wel zeer aannemelijk en terecht!