Het algemene Lada-topic deel 2

In Belgie kosten de Kalina Luxe 9999 eur en de Priora 5d luxe 10999 eur. Ze hebben beiden Euro 5 motor en een co2 van respectievelijk 149 en 150g. Heeft iemand een idee hoeveel de Bpm dan zou zijn?

Los daarvan snap ik niet dat de nog overgebleven Lada dealers in Nederland niet op zoek gaan naar alternatieven... bv via de franse of de duitse importeur? Indien Lada holland geen wagens meer wenst in te voeren kan dit toch geen probleem zijn? uiteindelijk moet iedereen zijn boterham verdienen.

Een andere opmerking is toch wel dat ondanks de verdeling in Belgie via de Franse invoerder ook hier de verkoop niet vlot hoor.
Men doet geen moeite nieuwe dealers te zoeken, geen reclame, men zet in op de aloude Niva en verder blijft het gissen naar de reden. Het lijkt wel of men geen kalina's en priora's wenst te verkopen.
De vraag is wat de reden hiervoor is? geraakt men niet aan wagens vanuit Rusland? is men in Rusland niet geinteresseerd in de verkoop in Europa, kan men de vraag niet volgen? geen idee....
Ik volg vaak franse fora en daar worden eigenlijk zowat dezelfde vragen en opmerkingen gesteld als hier...

Arrows zei:
In Belgie kosten de Kalina Luxe 9999 eur en de Priora 5d luxe 10999 eur. Ze hebben beiden Euro 5 motor en een co2 van respectievelijk 149 en 150g. Heeft iemand een idee hoeveel de Bpm dan zou zijn?

Dat betekent, voor zover ik kan berekenen voor de Priora een BPM van 7105 Euro en voor de Kalina 6957 Euro. Om de auto's dan onder de 15000 Euro weg te zetten, moet de prijs zonder BPM dan wel dalen (voor de Priora al snel met zo'n 1500 Euro), terwijl ook de fabriek natuurlijk een winstmarge moet hebben. Maar toch, als het lukt onder de 15000 Euro voor een luxe Kalina en Priora .............

Lada Priora zei:
Arrows zei:

Dat betekent, voor zover ik kan berekenen voor de Priora een BPM van 7105 Euro en voor de Kalina 6957 Euro. Om de auto's dan onder de 15000 Euro weg te zetten, moet de prijs zonder BPM dan wel dalen (voor de Priora al snel met zo'n 1500 Euro), terwijl ook de fabriek natuurlijk een winstmarge moet hebben. Maar toch, als het lukt onder de 15000 Euro voor een luxe Kalina en Priora .............

Dat is complete waanzin! Dus in het geval van de priora betaal je dus bijna 70%? Mja dan moet ik toegeven dat ik ook zou beginnen twijfelen om nog Lada te gaan invoeren... Dan ben je toch beter om een duurdere modernere wagen te kopen met minder BPM of niet?

Gelukkig kennen we die toestanden niet in Belgie... en eerlijk gezegd als ik de verkoopcijfers vergelijk met Nederland valt toch op dat in Belgie veel duurdere modellen worden verkocht hetgeen logisch is in dat geval ... dus kan je je afvragen wie het bij het rechte eind heeft? of veel BPM vragen of de economie laten draaien met meer duurdere producten te verkopen...

Los daarvan denk ik toch dat de invoerders weinig hulp van de constructeur uit rusland krijgen hoor... ik merk dat vaak op het franse forum waar Lada france vaak reageert op berichten... en nochtans zijn zij een filiaal van Autovaz zelf/

In Nederland is en zal er altijd zijn een ultra-kleine "markt" voor LADA. Dat zijn met name de liefhebbers van het eerste uur. Mensen die hun merk, vooral vanwege emotionele redenen, beslist willen blijven rijden. Daarbij gaat het, schat ik, om hooguit 30 tot 50 auto's per jaar. Voor deze groep liefhebbers is de prijs van ondergeschikt belang, tot op zekere hoogte. Mits deze groep een dealer kan vinden die gaat voor LADA, zal men best wat meer willen neertellen voor HUN merk. Ook wanneer die dealer een stuk verder af zit, zal dat voor deze groep geen probleem zijn. Totaal anders wordt het wanneer je LADA terug op de kaart zou willen zetten in Nederland. Dan gelden ineens de natuurwetten die voor andere merken ook gelden. Dan kan het alleen als je voor budgetprijzen een volwaardige auto kunt leveren, die voorzien is van het nodige comfort. Ín dat geval moet je kunnen leveren rond de 10 mille, of liefst daar net onder.

En laten we ons verder vooral niet het hoofd breken over wat er toch omgaat in het hoofd van hem die handel in Lada's als leuke snabbel zag. Hij teerde te lang op oude roem en reputatie van de gebroeders Gremi, die hun vak WEL verstonden. Voor zowel dealers als klanten van het eerste uur gaat hij de geschiedenis in als fantast, die het alsmaar niet voor elkaar kreeg en daarom belofte na belofte deed. Gelukkig is het tegenwoordig heel goed mogelijk een Lada over de grens te halen, voor wie een klein beetje moeite wil doen. Er zijn zelfs bedrijven die de hele administratieve mikmak uit handen nemen, en de te importeren nieuwe of gebruikte auto kant en klaar voor de deur afleveren. Wie dus echt wil kan en zal altijd LADA kunnen blijven rijden. Dat beetje moeite doen, HOORT bij Lada rijden. Vroeger lag die moeite in het uitleggen waarom je een Lada reed. Nu in de aanschaf zelf.

Kreidler zei:
De Lada's zoals mijn Opa ze heeft gehad.

En toen kwam het echt werk met een lichtblauwe 1.3 hatchback. Die van mijn Opa had zelf een vleugel en een open dakje, super de luxe!
m1by0elbl3ft_800.jpg

Het leukste is nog dat hij zijn auto's altijd nieuw kocht op de dag dat de garantie afliep. De laatste blauwe kocht hij zelfs rechtstreeks van de vrachtwagen zonder er ingezeten te hebben. :D

Precies! En DAT had dus te maken met een groot vertrouwen in de organisatie die achter het merk stond, in die jaren. Klanten en dealers konden daar op bouwen. Vroeger, in de jaren 80, was het helemaal niet ongebruikelijk om eens per jaar een nieuwe auto aan te schaffen. Ik reed zo'n 50.000 per jaar en kon voor soms een stuiver de kilomter over stappen in een nieuwe Opel Corsa, bijvoorbeeld. Geleidelijk aan werd het 6 of 7 cent afschrijving de kilometer maar de garantietermijn was toen vaak 1 jaar. Vandaar dat velen in die tijd altijd nieuw reden, soms jaar na jaar.

Tja, opnieuw import van Lada.
Het lijkt me volstrekt nutteloos een auto in de markt te zetten waar niemand op zit te wachten, hoe goed geprijsd die auto ook is.
Ik denk dat de eerste vraag moet zijn of er nog een markt is voor Lada. Veel Ladarijders hebben hun heil bij een ander merk gezocht maar kun je die terugwinnen? Mogelijk wel, maar niet nadat je eerst de moeite neemt om hen te vragen waarom dat ze afscheid hebben genomen van Lada en wat ze zou kunnen bewegen weer Lada te gaan rijden.
Als de conclusie is dat je in de eerste jaren slechts enkele tientallen auto's kunt verkopen moet je een punt zetten achter mogelijke import. De schoorsteen kan er simpelweg niet van roken.

Stel dat blijkt dat er voldoende potentiële kopers zijn dan is het zaak dat je die ook de auto kunt bieden die ze willen en niet alleen maar de keuze biedt tussen een grijze en een grijze Lada.
Daarnaast moet de klant op redelijke afstand een dealer kunnen vinden, 100 km rijden is geen optie, mogelijk dat haal- en brengservice iets is.
Geef klanten het gevoel dat ze 'belangrijk' zijn, organiseer met regelmaat iets leuks voor ze, een gratis wintercheck bijvoorbeeld. Lok ze naar de showroom.
Een mooi voorbeeld: De dealer neemt de klant even mee naar de showroom als ze de auto kwamen brengen voor een onderhoudsbeurt. Daar laat hij de nieuwste auto zien en maakt de klant enthousiast. In veel gevallen leverde dat weer een order voor een nieuwe auto op.
Zet de sociale media in, nagenoeg geen kosten en een groot bereik.

Denk niet aan de korte termijn, nu 100 auto's verkopen en volgend jaar niet een is werken aan je ondergang.

Maar goed dat weten de huidige ex-dealers allemaal allang, en daarom puilen hun showroom uit met onverkoopbare auto's.

Importeren van een Lada is inderdaad een goed idee. Destijds een keer een Lada Niva uit Duitsland laten importeren door Automotive import in Amsterdam. Tegen een x bedrag wordt alles geregeld en betaal je een luttel BPM bedrag. Na twee weken staat je Lada te glimmen voor de deur.

Sites die ik gebruikt heb om de te zoeken naar een mooie occasie:

https://www.mobile.de
https://www.autoscout24.de
https://www.autoscout24.eu (heel europa)
https://www.automotiveimport.nl/auto-importeren (diverse snelkoppelingen naar autosites)

Succes!

c-coupe zei:
Dat zeg je helemaal goed Volkswagner, Renault heeft zat technologie in huis, die motoren erin (kost ook nog minder in ontwikkeling), dan kan je Lada echt wel scherp neerzetten!
Maak dat ook duidelijk in NL dat er Renault cq Nissan technologie en veiligheid inzit, en dat tegen een prijs van onder de 10K.....
Wedden dat Lada dan kans heeft???

Ik zag een paar pagina's hiervoor een foto van de Granta. Dat is een echte Avtovaz. Perfect.

Om even ook te laten zien dat ik best wel wat op heb met het merk Lada post ik deze gave Niva. Zelf gefotografeerd met mijn telefoon.
Zo te zien is deze Niva in goede handen.

Lada Niva photo made by Volkswagner

Lada --> Kia zei:
Daarnaast moet de klant op redelijke afstand een dealer kunnen vinden, 100 km rijden is geen optie, mogelijk dat haal- en brengservice iets is.
Geef klanten het gevoel dat ze 'belangrijk' zijn, organiseer met regelmaat iets leuks voor ze, een gratis wintercheck bijvoorbeeld. Lok ze naar de showroom. Een mooi voorbeeld: De dealer neemt de klant even mee naar de showroom als ze de auto kwamen brengen voor een onderhoudsbeurt. Daar laat hij de nieuwste auto zien en maakt de klant enthousiast. In veel gevallen leverde dat weer een order voor een nieuwe auto op.
Zet de sociale media in, nagenoeg geen kosten en een groot bereik.

Volledig ééns. Kijk, een (potentiele) klant wil in de allereerste plaats maar 1 ding. Nog los van de auto. Namelijk dat hij voor vol wordt aangezien door de dealer EN de organisatie daarachter. Dus dat hij volstrekt serieus wordt genomen. Bij de aanschaf van een auto draait alles, voordat het uberhaupt over de auto gaat, om het begrip erkenning. En precies op DAT punt is het de laatste 10 jaar verschrikkelijk mis gegaan met LADA in Nederland. Een enkele wonderbaarlijke uitzondering, zoals Snippe, niet te na gesproken.

De klant wil het gevoel hebben dat de dealer hem volstrekt serieus neemt, dus ERKENT in zijn behoefte om een auto aan te schaffen. In feite wil een klant door zijn dealer op handen gedragen worden. Een dealer die uit het goede hout gesneden is, zal dat graag doen. Maar KAN dat alleen doen als hij ook ZELF op handen gedragen wordt door zijn leverancier, de importeur. Zo niet, dan kan een dealer zijn inspanning naar zijn klant niet vol houden, en lazert het gebouw als een kaartenhuis in elkaar. Precies dat is er gebeurd in Nederland. LADA zal niet meer als serieus merk op de markt verschijnen. Tenzij er plotseling iemand opstaat die het verleden volledig uitwist en een totaal nieuwe start durft te maken in Nederland. Dat kan alleen iemand zijn die vanuit puur idealisme LADA leeft en ademt. En die voldoende creativiteit en durf heeft om er helemaal voor te gaan. Ongeacht of er de eerste jaren 50 of 300 auto's worden verkocht.

Mijn gevoel zegt dat het iemand moet zijn die zijn Lada's betrekt uit Duitsland, en die zelf dicht bij de grens zit. Korte lijnen, ook voor onderdelen zijn een must. En die vandaaruit werkt aan een dun maar kwalitatief hoogwaardig dealernetwerk in Nederland. In elk provincie 1 goede dealer is eerst al heel wat.

En nog een mooi filmpje, voor de liefhebbers. Wie weet trouwens waar dit opstelterrein van nieuwe Lada's ergens ligt?

https://www.youtube.com/watch?v=4iCKhT88alY

@Korver,

Je schat 30 tot 50 auto's per jaar, volgens mij ben je iets te optimistisch.
Waarom staan er dan nog steeds (al jaren) nieuwe Lada's bij diverse dealers?

Hoeveel Lada-rijders zouden er nog zijn in Nederland die hun Lada gewoon iedere dag gebruiken?
Als deze mensen aan iets anders toe zijn zouden zij dan weer voor Lada kiezen?
Dhr. Noordman zal toch wel eens een marktonderzoek gedaan hebben lijkt me.
Een groepje liefhebbers dat af en toe in clubverband gaat toeren (wat heel leuk kan zijn overigens) daar kan de importeur niet van leven.

Komt' ie: een teaser van de nieuwe low cost Dat-son:

https://news.autojournal.fr/news/1463813/Low-Cost-Dacia-Carlos-Ghosn-Nissan-Datsun

rickm zei:
Komt' ie: een teaser van de nieuwe low cost Dat-son:

https://news.autojournal.fr/news/1463813/Low-Cost-Dacia-Carlos-Ghosn-Nissan-Datsun

En zo kom je binnenkort binnen de Renault-Nissan groep met 3 lowcost merken.. Ik krijg er alvast geen hoogte van...
Tenzij ze natuulijk op n termijn van 20 - 30 jaar hetzelfde van plan zijn zoals de volkswagen groep... elk merk stilaan opwaarderen

@Korver,

Er is nog een groot obstakel bij import van Lada en dat is Noordman.
Hij zal alle middelen inzetten om parallelimport onmogelijk te maken, in het verleden haalde een dealer zijn auto´s bij de toenmalige importeur in België. Die heeft meerdere keren met de advocaat van Noordman te maken gehad en is zelfs voor de rechter gedaagd.
Noordman beschouwd Lada als zijn kind en daar moet iedereen vanaf blijven.

In mijn post van gisteren vergat ik nog de instructieboekjes. De huidige Lada´s worden niet met een Nederlandstalige handleiding geleverd, niet echt een probleem maar een professionele uitstraling heeft het niet.
De handleiding bij onze 111 begon met "U heeft een betrouwbare gekocht." grappig maar knullig tegelijkertijd.

Werkplaatshandboeken werden ook altijd beloofd maar zijn er ook nooit gekomen. De dealer moest zelf maar uitzoeken hoe hij aan technische informatie kon komen.

Naast het inkopen van auto's zul je als importeur dus ook kosten maken voor instructieboeken en handleidingen.

Interessant nieuws.

NEDERLAND HELPT RUSSEN AAN MODERNE AUTO'S

Rusland heeft de hulp ingeroepen van Nederlandse experts om de auto-industrie te moderniseren. De Russische auto-industrie staat onder druk omdat steeds meer Russen kiezen voor Franse en Duitse auto's. .

Voor de rest van het nieuwsbericht klik op de link.

https://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3401080/2013/02/27/Nederland-helpt-Russen-aan-moderne-auto-s.dhtml

Goed voor de Nederlandse economie. Ik denk echter dat wij hier niet snel resultaat van zullen zien. In eerste instantie om kleine(re) bedrijfsauto's. En: "op termijn wil Rusland naar Europa gaan exporteren".

Maar leuk dat ze de hulp van Nederland inroepen als onafhankelijke partij.

Korver zei:
En vroeger was er nauwelijks onderscheid tussen de dealer en zijn monteurs. BEIDEN hadden veel verstand van autotechniek. Als de monteurs druk waren, sloeg de dealer zelf de motorkap open. Dat is tegenwoordig wel anders, zeker bij de wat grotere bedrijven waar je eerst op een receptionist stuit, of zelfs op meerdere.

Gelukkig zie je dat hier en daar nog steeds wel.
Ik ben jaren terug bij garage Oosterhout in Liessel geweest en daar had je alleen maar 2 monteurs (ik geloof zelfs dat het een echtpaar was, waarvan zowel de man als vrouw monteur wareb) die tergelijkertijd hier en daar een auto verkochten. Prachtig hoor! Echt zo'n bedrijfje dat op de 'oude' manier werkt en waar de gezelligheid en olie-geur vanaf komen. Ook nog uit de tijd dat bedrijven geen showroom hadden. Ze hadden de auto's gewoon voor de werkplaats uitgestald. Klinkt een beetje raar misschien, maar dat vind ik dus geweldig om te zien.(y)

Mijn ouders hebben hun auto ook gekocht bij een universeel bedrijf waar de monteurs ook verkoper zijn. Komt wel gemoedelijk over.(y)

Korver zei:
En nog een mooi filmpje, voor de liefhebbers. Wie weet trouwens waar dit opstelterrein van nieuwe Lada's ergens ligt?

Toevallig dat je dat filmpje van die Lada Priora sedan Luxe plaatst. Dat filmpje had ik toevallig ook al een paar dagen eerder bekeken en het was mooi om te zien dat een auto die zo mooi geprijst is, toch zo goed in de spullen zit.(y) Alle luxe zit er op (navi, parkeersenspren, airco, mooie radio, USB-aansluiting) en als je zo'n wagen in de Nederlandse markt zou zetten, en een flink wat reclame maakt, zou het vast wel erg goed gaan werken. Op dit moment helaas niet vanwege de rare uitstootbelastingen, maar als je daar even omheen kijkt heb je voor een zacht prijsje gewoon een auto met veel ruimte en alle spulletjes die je (ik in ieder geval) nodig hebt. Enkel achteraf een Goldcruise cruisecontrol inbouwen en ik rij er zo een paar jaar in rond!
Is het nieuwe Priora-stuur jullie trouwens al opgevallen?? Veel beter als je het mij vraagt.(y)

Ik vraag me wel af hoe dat zit met de navi. Als je 'm in West-Europa wilt leveren, moet je wel andere talen leveren dan Russisch....;)

Dat opstelterrein zal wel ergens bij een grote Russische dealer liggen, denk ik.;) Anders bij de fabriek misschien?

Kalina 1117 zei:
Wat ik in bovenstaand geschreven stukje vergeten ben te vermelden is dat de lada,s zeker al vanaf begin 2012 of zelfs eerder aan de euro 5 norm voldoen.En dus gewoon leverbaar zijn en te bestellen zijn en hebben ook gewoon een typegoedkeuring om hier verkocht te worden.

Allereerst mooi dat je auto weer goed gerepareerd is. Goed om te horen dat Snippe opnieuw goed werk heeft geleverd!(y)
Maar even wat betreft de quote van Kalina 1117:
Wat zou er allemaal bij de prijs opkomen als je zo'n mooie Priora Luxe uit bijvoorbeeld Duitsland wilt importeren?
Ik weet helemaal niets van importeren namelijk. Een 2171 Luxe kost in Duitsland heeft een bepaald basisbedrag. Dan komt er een bepaalde hoeveelheid belasting bij in Nederland, verband houdende met de uitstoot? Wie kan het me uitleggen/voorrekenen?

Appelmoes zei:
Mocht het ooit zover komen, zijn er dan nog dealers die een nieuwe Lada op voorraad zouden nemen?

Ik ben bang dat dat een probleem wordt als Noordman daadwerkelijk besluit te importeren.
Geen dealer neemt nog auto's op voorraad. Bang voor garantiegevallen die niet betaald worden en belangrijker nog, in de angst dat hij zijn auto's niet kwijtraakt.

Kalina 1117 zei:
Zet de heer noordman een luxe kalina in de prijslijsten vanaf 13.5 a 14000 euro is deze zeker concurerend.je hebt dan wel een auto met heeeeel veel standaard.zoals:confused:tuurbekrachtiging,verstelbaar stuur,radio met touch screen,verwarmde voorstoelen, verwarmd voorruit,regensensoren,lichtmetalen velgen,portiervergrendeling met afstandsbed,mistlampen voor,airco,stootlijsten rondom,isofix,15 inch wielen,nu ook zijairbags,abs en bas,elektrische en verwarmde buitenspiegels,front airbags,hoofdsteunen achter,esp,etc etc.

Klopt, er is echter een belangrijk voordeel om voor de Dacia te kiezen:
Een groot dealernetwerk en een betrouwbare organisatie. Zeker niet onbelangrijk!

Kalina 1117 zei:
daar staat ook een test in met de nieuwe sandero. met op de voorzijde voor 11.990 euro weer een betere dacia.maar kijk je verder bij de gegevens zie je bij dacia prijs 10.990 euro,prijsuitvoering 11.990 euro,prijs test auto 15.158 euro, bijkomende kosten 475 euro. dan vraag ik me af waarom ze dan de sandero met de prijs van 11.990 euro niet getest hebben maar een test auto pakken met meer luxe voor 15.158 euro. Zal de uitvoering van 10.990 of 11.990 euro dan wel bestaan???of wordt je door de verkoper automatisch doorgelinkt naar de duurdere uitvoering!!

Autobladen zijn voor testen afhankelijk van de auto die de imprteur heeft staan. De importeur heeft er op zijn beurt weer een handje van een duurdere testauto uit te lenen. Dat staat simpelweg mooier op de foto's. En de foto's ziet de potentiële klant weer.
De goedkoopste uitvoering is zeker wel leverbaar. Dat is een voordeel van Renault: Wat in de boekjes staat kan je bestellen, en het wordt ook daadwerkelijk geleverd.

Lada Priora zei:

Gelden deze bedragen ook wanneer je er eentje individueel uit bijvoorbeeld Duitsland haalt?
Als je een mooie Priora in bijvoorbeeld Duitsland ziet staan voor 12.000 en er 7105 bij optelt ben je klaar?

Korver zei:
Gelukkig is het tegenwoordig heel goed mogelijk een Lada over de grens te halen, voor wie een klein beetje moeite wil doen. Er zijn zelfs bedrijven die de hele administratieve mikmak uit handen nemen, en de te importeren nieuwe of gebruikte auto kant en klaar voor de deur afleveren. Wie dus echt wil kan en zal altijd LADA kunnen blijven rijden. Dat beetje moeite doen, HOORT bij Lada rijden. Vroeger lag die moeite in het uitleggen waarom je een Lada reed. Nu in de aanschaf zelf.

Je zin over een beetje 'moeite doen' om Lada te rijden kan ik me wel voorstellen.
De weinige dealers in de buurt geven wel aan dat je moeite moet doen om er één aan te schaffen. Dat is verder ook niet erg. Het is wel een deel van de charme van het merk, moet ik eerlijk zeggen.:)

Importeren kan, zoals je zelf al zegt, inderdaad prima. Als je berekening van 'Lada Priora' klopt (en daar twijfel ik eigenlijk niet aan) dan komt er wel 7 mille bovenop de basis (Duitse-) prijs. En dat is niet niks natuurlijk.;) Echt interessant is het dan niet meer.

Lada --> Kia zei:
Hij zal alle middelen inzetten om parallelimport onmogelijk te maken, in het verleden haalde een dealer zijn auto´s bij de toenmalige importeur in België. Die heeft meerdere keren met de advocaat van Noordman te maken gehad en is zelfs voor de rechter gedaagd.
Noordman beschouwd Lada als zijn kind en daar moet iedereen vanaf blijven.

Maar op het moment dat je geen officieel dealer bent, of ex-dealer bent, mag je gewoon zoveel Lada's importeren als je wilt, toch?

Lada --> Kia zei:
Werkplaatshandboeken werden ook altijd beloofd maar zijn er ook nooit gekomen. De dealer moest zelf maar uitzoeken hoe hij aan technische informatie kon komen.

Dat heb ik ook wel eens gehoord, ja.
Hetzelfde gold voor speciaal gereedschap, toch?

Trouw.nl zei:
De Nederlandse experts zijn aan boord gehaald door het Russische ministerie van Onderwijs, die een inschrijving organiseerde. Die werd gewonnen door Nederlandse kennisinstituten waaronder RDW, Universiteit Twente en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.

Ha, leuk om te zien dat 'mijn' universiteit betrokken zal zijn bij het helpen van de Russische auto-industrie.
Ik vroeg me eerst wel af waarom Nederlandse hulp ingeroepen werd. We zijn immers niet echt een grote autoproducent. De verklaring die het artikel geeft, klinkt echter wel zeer aannemelijk en terecht!(y)

Bentley Arnage zei:
Gelukkig zie je dat hier en daar nog steeds wel. Ik ben jaren terug bij garage Oosterhout in Liessel geweest en daar had je alleen maar 2 monteurs (ik geloof zelfs dat het een echtpaar was, waarvan zowel de man als vrouw monteur wareb) die tergelijkertijd hier en daar een auto verkochten. Prachtig hoor! Echt zo'n bedrijfje dat op de 'oude' manier werkt en waar de gezelligheid en olie-geur vanaf komen. Ook nog uit de tijd dat bedrijven geen showroom hadden. Ze hadden de auto's gewoon voor de werkplaats uitgestald. Klinkt een beetje raar misschien, maar dat vind ik dus geweldig om te zien.(y)
Helemaal mee eens! Sommige bedrijven hadden/hebben ook een minishowroom waarin ca. 3 tot 4 auto's passen. In feite meer een veredelde etalage. Geweldig vind ik dat, en ze bestaan nog echt.

Bentley Arnage zei:
Is het nieuwe Priora-stuur jullie trouwens al opgevallen?? Veel beter als je het mij vraagt.(y)
Inderdaad veel beter. Het oorspronkelijke stuur van de Priora was gedateerd, en volgens mij rechtstreeks vanuit de Kalina over genomen. Deed wat goedkoop en plastic aan.

Bentley Arnage zei:
Dat opstelterrein zal wel ergens bij een grote Russische dealer liggen, denk ik.;) Anders bij de fabriek misschien?
Goed gezien, BA. Inmiddels staat vast dat het in Rusland ligt, op grond van andere bestudeerde filmpjes in dezelfde serie. Prachtig dat er ook nog steeds nieuwe exemplaren uit de 2100-serie geleverd worden, kennelijk.

Lada --> Kia zei:
Hij zal alle middelen inzetten om parallelimport onmogelijk te maken, in het verleden haalde een dealer zijn auto´s bij de toenmalige importeur in België. Die heeft meerdere keren met de advocaat van Noordman te maken gehad en is zelfs voor de rechter gedaagd. Noordman beschouwd Lada als zijn kind en daar moet iedereen vanaf blijven.

Bentley Arnage zei:
Maar op het moment dat je geen officieel dealer bent, of ex-dealer bent, mag je gewoon zoveel Lada's importeren als je wilt, toch?
Ik heb het sterke vermoeden dat je daar gelijk in hebt. Het juridische gevecht vond alweer jaren geleden plaats. Er waren 2 verschillen met nu. 1. De dealer had zeer waarschijnlijk een contract met Lada Holland (gehad). En was dus verplicht Lada's af te nemen van zijn contractpartij. Ook als het contract was afgelopen (meestal 5 jaar), kan het zijn dat er een zogenaamd concurrentiebeding in heeft gestaan, wat maakt dat men de importeur geen concurrentie aan mocht doen na afloop van het contract. 2. Op dit moment importeert LH geen auto's meer. Daarmee is een heel nieuwe situatie ingetreden. Wie zijn handel stil legt, kan nooit "verbieden" dat anderen (met wie geen contract bestaat) die handel op welke manier dan ook oppakken. Dus kan een universeel autobedrijf Lada's inkopen waar hij wil. Dat heet de vrije Europese markt, en wat een zegen is dat!

Trouw.nl zei:
De Nederlandse experts zijn aan boord gehaald door het Russische ministerie van Onderwijs, die een inschrijving organiseerde. Die werd gewonnen door Nederlandse kennisinstituten waaronder RDW, Universiteit Twente en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.

Bentley Arnage zei:
Ha, leuk om te zien dat 'mijn' universiteit betrokken zal zijn bij het helpen van de Russische auto-industrie.
Leuk voor je, BA!

Mooi filmpje van de Priora. Wat veel luxe is die SE uitvoering. Ook erg fraai hoe low budget de kofferdekselbeugels zijn gemaakt zonder bagage te beschadigen.
Ik kijk nu met andere ogen tegen de Priora aan dan dat ik het een mix van een oude Koreaan met een generatie X van de Opel Astra sedan achterkant vind.
Wel veel stof erop. Toppunt is het navigatie systeem, spacestation :D nooid gedacht Lada zo modern was. Wel een kritiekpunt is dat de dak antenne eigelijk achterop het dak hoord. Scheeld wel weer antennekabel en mogelijk werkt voorop minder storend op het radio ontvangst en er zou de gps in verwerkt zijn.

Over het importeren en importeursschap is een mooie gedachtegang bezig. Ik zou het nog niet ondernemen. Over een Lada kopen in Duitsland lijkt mij meer voor de hand liggend. Als je dicht bij de Duitse grens woond en redelijk vaak in Duitsland bent zou je ook je Lada daar in onderhoud kunnen doen. Ik woon redelijk in de buurt van de Bondsrepubliek dus kan ik gaan speuren of daar iets van Lada verkooppunt en garage is. maar ik woon er een 15 km vanaf en dat is bij de grenspost. Vandaaruit moet het niet al teveel kilometers gaan worden. Ik ben lui en de benzine is al duur genoeg.

Lada --> Kia zei:
@Korver,

In mijn post van gisteren vergat ik nog de instructieboekjes. De huidige Lada´s worden niet met een Nederlandstalige handleiding geleverd, niet echt een probleem maar een professionele uitstraling heeft het niet. De handleiding bij onze 111 begon met "U heeft een betrouwbare gekocht." grappig maar knullig tegelijkertijd. Werkplaatshandboeken werden ook altijd beloofd maar zijn er ook nooit gekomen. De dealer moest zelf maar uitzoeken hoe hij aan technische informatie kon komen.

Minachting van de klant en van de dealers. Dus schandalig. Dat is het enige woord dat in me op komt. Wel willen verdienen aan het bijsnabbelen met Lada's maar niet de meest elementaire vorm van klantvriendelijkheid in acht nemen. Het duidt er eens te meer op dat het de "invoerder", zoals de Vlamingen zo mooi zeggen, echt niet te doen was om te investeren in een serieuze opbouw van een klanten- en dealernetwerk. Het laten maken van een vertaling van een handleiding is echt niet zo duur. Er zijn genoeg Russische tolken die dat kunnen. Nog wat drukwerk erbij met 1 steunkleur, desnoods in eigen beheer, en je bent er. Daar zitten de kosten zeker NIET in. Op z'n minst had hij de Duitse vertaling erbij kunnen leveren. En dus kan het alleen verklaard worden als volstrekte minachting van klant en dealer.

Maar kennelijk was dat allemaal niet belangrijk. Kennelijk ging het om de snabbel, en niets meer dan dat. Kijk, dat je op moeilijkheden kunt stuiten bij de import van auto's uit het Oostblok, spreekt voor zich. Maar dat je de meest elementaire dingen verwaarloost, zoals de handleidingen, het werkplaatsboek, een fatsoenlijke website, het beantwoorden van mails, een minimum aan creativiteit in het marketingbeleid, het laten opdraaien van dealers voor garantieclaims, het vlot leveren van onderdelen;dat alles zegt genoeg. Ik vat het in 1 zin samen: WEL DE LUSTEN, NIET DE LASTEN. Maar genoeg er over, elk woord dat we hier nog aan besteden is er een te veel.

@Korver,

Het is makkelijk om onze importeur van alles te verwijten maar zou je het zelf beter hebben gedaan?
Ga er maar aanstaan om in je eentje heel nederland te moeten "bedienen"
Zelfs als je dag en nacht zou werken, zullen niet alle dealers en klanten tevreden zijn.

Als Dhr. Noordman destijds niet was doorgestart had waarschijnlijk niemand het gedaan en hadden we
al heel lang geen Lada meer gehad in Nederland.

Ik denk dat het grootste probleem al vanaf de doorstart is; het ontbreken van bedrijfskapitaal.

@appelmoes

Ik ben het helemaal met je eens.
In het verleden heb ik vaak een lans gebroken voor Noordman, wat hij heeft gepresteerd doe ik hem niet na. Hulde daarvoor.
Hij is in mijn beleving niet met een goed plan aan dit avontuur begonnen en een van die zaken is idd geld. Geen enkele bank wilde hem geld lenen, en dus moest hij het doen met eigen geld en een particuliere financier.

Wat ik in mijn eerdere posts wilde aangeven is dat je er niet bent met alleen het importeren van auto´s. Er komt zoveel meer bij kijken, instructieboekjes, werkplaatshandboeken en training van de dealers zijn een must.
Onvoorwaardelijke steun van de fabriek heeft hij niet gehad, of hij officieel door de fabriek is aangesteld waag ik te betwijfelen.

Na een redelijk succesvolle start kwam hij in de problemen, en dat is deels eigen schuld maar ook de veranderende eisen werkten allemaal in zijn nadeel.

Om Lada weer in Nederland te kunnen verkopen zul je naast aantrekkelijke auto´s een organisatie moeten hebben die in staat is om aan de behoeft van de klant maar ook van de dealer te voldoen. Dat kan een persoon hoe hard hij ook werkt niet.
Verkoop via de Nissan organisatie lijkt me een goede oplossing, dat straalt vertrouwen uit, en je hoeft geen dealernetwerk meer op te zetten.
Wat men met Dacia doet kan met Lada ook en dan bij Nissan in de showroom.

appelmoes zei:
@Korver,

Het is makkelijk om onze importeur van alles te verwijten maar zou je het zelf beter hebben gedaan?
Ga er maar aanstaan om in je eentje heel nederland te moeten "bedienen"
Zelfs als je dag en nacht zou werken, zullen niet alle dealers en klanten tevreden zijn.

Als Dhr. Noordman destijds niet was doorgestart had waarschijnlijk niemand het gedaan en hadden we
al heel lang geen Lada meer gehad in Nederland.

Ik denk dat het grootste probleem al vanaf de doorstart is; het ontbreken van bedrijfskapitaal.

Toch nog een paar opmerkingen dan.

1. In een verder verleden heb ik hier op het forum gepleit voor een standbeeld(je) voor de invoerder. Hij heeft het geprobeerd en het is in 12 jaar tijd niet gelukt. Niettemin verdient alleen de poging al een kleine onderscheiding. Ik heb daarvoor gepleit hier, eerder.

2. Er was een heel klein dealernetwerk. Tegelijkertijd lag het aantal ingevoerde auto's erg laag. Dan MAAK je tijd voor je dealers. Want alleen als ZIJ de middelen krijgen om er voor te gaan, verkoop je meer auto's. Een gemotiveerde dealer verkoopt voor 2, een gedemotiveerde dealer laat er bij zitten. Het afwentelen van garantieclaims op dealers is daarbij funest. Het niet zorgen voor een werkplaatsboek idem. Het niet zorgen voor een fatsoenlijke handleiding bij een nieuwe auto (of tenminste voor de Duitse vertaling uit het Russisch), is onprofessioneel en knullig. En schaadde het vertrouwen. Je communiceert daarmee dat je je eigen product niet kent of wilt (laten) kennen.

3. Het doen van beloftes (over levering) die je niet na kunt komen, was funest voor het vertrouwen. Zowel van dealers als (potentiele) klanten.

4. Er is nooit enige serieuze vorm van marketing en reclame opgezet. Ook niet bij de introductie van de Kalina. Zelfs het meest elementaire, een fatsoenlijke webiste neer zetten, lukte niet, of vond men niet belangrijk. Ook andere vormen van creatieve marketing en reclame (low budget of zelfs kosteloos) bleven achterwege.

5. Het niet beantwoorden van mails (hier vaak gemeld) was funest voor het vertrouwen.

6. Ook VOORdat de BPMregels werden veranderd, lukte het niet om door te breken op de markt, en een bescheiden marktaandeel te verwerven.
Toen de eerste 110 werd gelanceerd in Nederland in 2000, waren er nog ca. 35.000 LADArijders in Nederland. Dat waren doorgaans mensen met hart voor het merk; doorzetters die lang in hun 21-serie bleven rijden. De meesten waren verknocht aan het merk. Als je zelfs aan die - toen nog grote - groep LADA-getrouwen slechts een paarhonderd weet te verkopen, doe je iets verkeerd. Het BPMverhaal is een complicatie maar wordt misbruikt als excuus. Ook voor die tijd liep het niet.

7. De invoerder heeft geen gebruik gemaakt van kennis, kunde en motivatie van een kerngroep van Ladafanaten, die wel beschikbaar was. Die inzet van gemotiveerde mensen en hun kennis en netwerken, had het verschil kunnen maken.

Het kan best zijn dat het moeilijk was financiers te vinden, maar dat heeft wellicht OOK te maken gehad met een gebrek aan vertrouwen van banken en financiele instellingen. Want in de jaren voor de bankencrisis kon je voor vrijwel elke handel geld los krijgen. Maar ook toen wilde een bank natuurlijk wel een goed ondernemingsplan zien. Kennelijk is dat er niet geweest. Het gaat mij niet om de persoon, maar om het falen van het project Lada in Nederland. Ik blijf van mening dat er met bundeling van krachten, motivatie en creativiteit veel meer in gezeten had.

Als meelezer vind ik het leuk te lezen dat jullie zo LADAtrouw blijven. Wees daar trots op! (y)

Hah, lada..prachtige autos. Mijn vader had er een vroeger in het SFRJ van 1978 tot aan 1990. Reed er 200 000 km mee, en had lpg. Probleemloos en zuinig was zijn Standard...en ging tot 160 (op de teller). Hij reed ermee door de maisvelden om te jagen en door heel SFRJ. Ik speelde erin rond 1996 toen deze in de tuin stond zonder motor (deze werd aan een vriend gegeven).

Ik volg dit forum al heel lang, en moet nu een opmerking maken nadat ik iets over een Yugo lees.

Yugo was een goed autotje. Je moest hem wel goed verzorgen, maar hij kan ook veel hebben. Zelfs tegenwoordig rijden ze na 25 jaar rond...in mindere staat, maar ze rijden. Waarom pa niet voor een Zastava ging is omdat ze toen problemen hadden met water dat in de motor kon komen bij hevige regenval. Dit had lada niet. Daarnaast had lada minder verzorging nodig en was het in die tijd gewoon een oerdegelijke auto die wel eens probleemloos tot 2 ton kon rijden. Yugo kwam iets later, maar was leuk afgewerkt en met een 65 had je een leuk wagentje dat het zowaar tegen een polo/golf kon opnemen. Het probleem was dat er veel onderhoudsbeurten nodig waren bij de Yugo,en bij export ging het een en ander mis bij het in elkaar zetten. De Yugo voor het thuisland was iets beter dankzij de vele garages die de auto door en door kenden en goedkoop verzorgden, waardoor de auto veel kon hebben en toch jarenlang in het bezit bleef.

Wie kan hier nog iets mee? Motor defect...
https://auto.marktplaza.nl/lada/Lada-110-1.5-LI-MOTOR-DEFECT-27812361.htm
27812361.jpg

simca1006 zei:
Huh... eh.... grensrijder onder aanmoediging van mij..

Ha, geweldig zeg.
Ik zie dat de foto's al in het EMW-topic staan. als Grensrijder het niet erg vindt, leen ik er even eentje.;)

Opgehaald2-1_zpsd7b4b932.jpg

Geweldig, zeg. Wat een leuke auto! Origineel door Van Truijen geleverd?
Er zwerft hier op AutoWeek ook ergens een Yugo-topic rond. Ook een erg leuk topic.(y)

Simca1006 zei:
Als meelezer vind ik het leuk te lezen dat jullie zo LADAtrouw blijven. Wees daar trots op!

(y)

Pero zei:
De Yugo voor het thuisland was iets beter dankzij de vele garages die de auto door en door kenden en goedkoop verzorgden, waardoor de auto veel kon hebben en toch jarenlang in het bezit bleef.

Blijkt maar weer hoe belangrijk het is om een goede garage te hebben.(y)
Welkom in het topic trouwens!

Rzasa zei:
Wie kan hier nog iets mee? Motor defect...

Die stond eerst nog in goede staat voor een eurootje of 800 te koop.
Ik vraag me af hoe die motor in korte tijd zo snel kapot is gegaan. De motor zal ook wel niet meer zo best zijn geweest toen hij nog voor 800 euro en rijdend te koop stond....

@ BA, dank voor de afbeelding. (y)

Pero zei:
Yugo was een goed autotje. Je moest hem wel goed verzorgen, maar hij kan ook veel hebben. Zelfs tegenwoordig rijden ze na 25 jaar rond...in mindere staat, maar ze rijden. Waarom pa niet voor een Zastava ging is omdat ze toen problemen hadden met water dat in de motor kon komen bij hevige regenval. Dit had lada niet. Daarnaast had lada minder verzorging nodig en was het in die tijd gewoon een oerdegelijke auto die wel eens probleemloos tot 2 ton kon rijden. Yugo kwam iets later, maar was leuk afgewerkt en met een 65 had je een leuk wagentje dat het zowaar tegen een polo/golf kon opnemen. Het probleem was dat er veel onderhoudsbeurten nodig waren bij de Yugo,en bij export ging het een en ander mis bij het in elkaar zetten. De Yugo voor het thuisland was iets beter dankzij de vele garages die de auto door en door kenden en goedkoop verzorgden, waardoor de auto veel kon hebben en toch jarenlang in het bezit bleef.

Leuk dat je de gedachtenwisseling hier zo volgt. Wat Yugo betreft, ik ken iemand die er in de jaren '90 eentje had. Verder heb ik ze nooit veel gezien. Misschien herken je iets in onderstaande ervaring.

https://auto.blog.nl/karakteristiek-klassiek/2011/10/30/van-droevige-kwaliteit-de-zastava-yugo-45-55

Aardige en genuanceerde vergelijking.

https://www.youtube.com/watch?v=7BYpferXQ90

Korver zei:
@ BA, dank voor de afbeelding. (y)

Pero zei:

Leuk dat je de gedachtenwisseling hier zo volgt. Wat Yugo betreft, ik ken iemand die er in de jaren '90 eentje had. Verder heb ik ze nooit veel gezien. Misschien herken je iets in onderstaande ervaring.

https://auto.blog.nl/karakteristiek-klassiek/2011/10/30/van-droevige-kwaliteit-de-zastava-yugo-45-55

Wel iets, maar op de thuismarkt was het zeker niet zo erg. Ik weet niet precies hoe en wat er allemaal mis is gegaan in USA, maar in SFRJ was het allemaal zo slecht nog niet zoals ook is aangegeven. Enerzijds wordt er gesproken over onverwacht falen wegens toch best goede verwachtingen afgaande op europese ervaringen, en anderzijds alleen over het slechte in USA dat de rest overschaduwd. Ik vind het persoonlijk jammer dat de Koral IN en Florida niet door fiat doorontwikkeld zijn, want het waren tot 2008 mooie wagentjes die op het falen van rubbertjes en plastic onderdelen erg betrouwbaar waren....daarnaast praktisch en gewoon mooier dan de punto classic. Maar ik zou hier niet verder op in willen gaan, want dit blijft een Autovaz topic die ik al een tijdje aan het lezen ben....waar ik nooit op reageer omdat ik gewoon geen relevante info heb voor NL, en inmiddels een opel astra g bestuur ipv een kalina sedan doordat ik de 8v motor te sloom vond en 35000 km per jaar rijd terwijl ik best afgelegen woon in een nieuwe omgeving (en daarom veilig casual kies)

De eerste Lada's van 2013 werden ingeschreven in Belgie tijdens de maand februari. Het gaat meteen om 4 stuks...
Een lichtpuntje na de 0 start in januari.

ter vergelijking: 1 Landwind en 3 Infiniti in februari...

Hierop gelet heeft Lada het met zijn beperkte middelen niet zo slecht gedaan. Hopelijk blijft dit zo (y)

Arrows zei:
De eerste Lada's van 2013 werden ingeschreven in Belgie tijdens de maand februari. Het gaat meteen om 4 stuks...
Een lichtpuntje na de 0 start in januari. Ter vergelijking: 1 Landwind en 3 Infiniti in februari... Hierop gelet heeft Lada het met zijn beperkte middelen niet zo slecht gedaan. Hopelijk blijft dit zo (y)

Dat is zeker niet slecht. In elke geval eentje meer dan in heel 2012 in Nederland op kenteken zijn gezet. En dat in 1 maand. Hou je op ons op de hoogte van verdere ontwikkelingen in Belgie?

Korver zei:
Arrows zei:
Een lichtpuntje na de 0 start in januari. Ter vergelijking: 1 Landwind en 3 Infiniti in februari... Hierop gelet heeft Lada het met zijn beperkte middelen niet zo slecht gedaan. Hopelijk blijft dit zo (y)

Dat is zeker niet slecht. In elke geval eentje meer dan in heel 2012 in Nederland op kenteken zijn gezet. En dat in 1 maand. Hou je op ons op de hoogte van verdere ontwikkelingen in Belgie?

Dat zal ik met veel plezier doen :)

Zeer boeiende documentaire over LADA. Alleen het middenstuk over allerlei intriges bij de LADAfabrieken is wat minder. Maar vooral het eerste en laatste deel is zeer de moeite waard voor de LADA-liefhebber. Veel prachtige beelden, waarin Lada's prachtig tot hun recht komen.

https://www.youtube.com/watch?v=2xVc9B1T6xs

Mooie plaatjes van de Priora. Veel luxe en herkenbaar. De radio is mooi, maar al de functies heb ik ook zitten op mijn "standaard"radio. Al hoewel ik het wel graag wil hebben natuurlijk. Maar dat is voor mijn volgende Priora over een paar jaar. Klokken winkel is mooi en dat digitale dashboard is schitterend. De huidige eenvoudige boordcomputer in mijn Priora doet zijn werk ook goed. Voor de rest is de schakelpook iets anders en het stuurwiel. Ik vind persoonlijk het stuurwiel geen verbetering. Het Lada stuurwiel 4 spaaks wat ik nu heb vind ik mooier, maar het is wat klassieker. Voor de rest is de Priora weer schade vrij. Helaas paste de stootlijsten niet dus nu ga ik eens kijken voor die stootlijsten van Duitsland. Het probleem waren de achterste lijsten deze moeten dan 3 centimeter naar achteren anders lopen ze aan en dat is geen gezicht. Ik hou op de hoogte als ze gemonteerd zitten.
Priora bevalt nog steed opperbest. Vind het zo raar met die BPM in Duitsland is alles EURO 5 zelfs de Niva. Ik hoop dat dit in de toekomst veranderd.
Dan is het een jonge gebruikte demo kopen en weer fijn verder rijden maar ik hoop in de toekomst dat Lada met deze modellen weer op de markt kan komen in Nerland. Mijn huidige Priora luxe stond 12000 nieuw in de koerslijst met de opties zoals op dat filmpje zou ik zeggen zo rond 13000 incl BTW EN BPM dan inruilen bij de Lada dealer 7500 opleggen en weer 5 jaar sturen. Ideaal. Maar voorlopig blijf ik lekker rijden met mijn huidige Priora want die bevalt me opperbest!

@Lada 2172,

Fijn dat je zo tevreden bent met je Priora.
Aan jouw rekenvoorbeeld te zien heb je nog nooit een Lada ingeruilt.
Inruilen is huilen, zeker bij Lada.
Neemt niet weg dat je een hele mooie auto hebt, nog vele fijne kilometers gewenst.

Tussen twee haakjes: staat Lada in Geneve? Zou op zich een mooie plaats zijn om het huidige modellengamma te laten zien.

Korver zei:
Zeer boeiende documentaire over LADA. Alleen het middenstuk over allerlei intriges bij de LADAfabrieken is wat minder. Maar vooral het eerste en laatste deel is zeer de moeite waard voor de LADA-liefhebber. Veel prachtige beelden, waarin Lada's prachtig tot hun recht komen.

https://www.youtube.com/watch?v=2xVc9B1T6xs

Interessante documentaire, ik heb er met veel plezier naar gekeken.
Het geeft ook een goed beeld van de Maffia- en corruptiepraktijken binnen het AvtoVaz concern.
Opvallend, maar niet geheel onverwacht, was het verhaal m.b.t. de export; hier wordt heel duidelijk niet gesproken over de Europese landen. Dat bevestigd mijn idee dat AvtoVaz geen enkele belangstelling heeft voor deze markt en dus ook geen auto's zal produceren die aan de gestelde eisen zullen voldoen. Een spoedige terugkeer van het merk in Nederland is daarmee van de baan.

De Euro5 is tegenwoordig losgekoppeld van de emissie-eisen. Een auto kan een hoge Co2 uitstoot hebben en toch aan de Euro5 norm voldoen.
De uistoot is wel gekoppeld aan de hoogte van de BPM, die weer milieuheffing gaat heten.
Wie de regels nu nog snapt nodig ik uit om het eens uit te leggen, ik ben de draad inmiddels volledig kwijt.

@Korver,

Boeiende documantaire, jammer dat de belangrijkste exportlanden alleen de C.I.S. landen zijn.
Hopelijk voor Nederland gaat er op korte termijn wat veranderen nu Renault-Nissan een meerderheidsbelang heeft.

Het zal me helemaal niet verbazen dat het over enkele jaren de normaalste zaak van de wereld is dat je in Nederland een nieuwe Lada koopt bij de Nissandealer. Lada-->Kia opperde dat hier eerder al. Motorisch is er nog werk aan de winkel (uitstoot), maar dat is een kwestie van tijd nu Renault ook moderne motoren gaat laten bouwen in Rusland. Natuurlijk richt men zich bij de Ladafabrieken eerst op landen waar men nu al verwacht te kunnen concurreren. Maar als dat eenmaal loopt, en de techniek op west-Europees niveau is aangeland, zullen moderne Lada's weer gewoon deze kant opkomen. In de Dacia-reclames laten ze nu al weg dat het eigenlijk een Renaultproduct is. Zo snel is het dus gegaan met dit "budgetmerk". De combinatie Renault/Nissan zal op termijn zeker dezelfde weg inslaan met LADA.

Om toch nog (heel) even in oudere sferen te blijven, een filmpje. Kijk en huiver! Ik reed wel eens hard met mijn Lada 2105, maar dit slaat alles. En dat op LPG. Arme kleppen...!

https://www.youtube.com/watch?v=0qRcy39gWwA

Geweldige documentaire!
Nooit geweten dat de Russische oligarchie toentertijd zo'n sterke invloed had op bedrijven als Lada AvtoVAZ. Het blijft toch een bijzonder land, dat Rusland. Ik zou er graag eens naartoe gaan.
Erg interessant en leuk dat je hem geplaatst hebt, Korver!(y)

De verhalen van de woordvoerder met betrekking tot exportmogelijkheden verbazen mij niet. Als je direct succes boekt, ben je gek als je je daar niet voor inzet. Het concentreren op die gebieden en het op dit moment links laten liggen van de Europese markt (aangezien je auto's daar toch niet voldoen) snap ik ook wel. Ik deel dan ook de verwachting van Lada --> Kia met betrekking tot het idee dat Lada de eerste tijd niet meer in Nederland geleverd zal gaan worden.
Hoewel ik de redenen voor de huidige bedrijfsvoering begrijp, vraag ik me af hoe verstandig het 'nergeren' van de (West-) Europese markt is. Ik hoop dan ook dat Renault-Nissan, met behulp van die ex-Volvo ontwerper, producten gaan maken die ook andere delen van de wereld aan zullen spreken. Dit in combinatie met modernere en zuinige, doch betrouwbare en simpele techniek. Op die manier houd je de prijzen laag voor het thuisland en de CIS-landen, maar is een terugkeer naar Europa ook een mogelijkheid. Dan zullen ze het op termijn wel gaan redden, vermoed ik.

De vraag is alleen wel of de inbreng van Renault-Nissan geen negatieve gevolgen heeft voor het karakter van Lada. Wanneer bovenstaande gedachte werkelijkheid wordt, zullen de eigenaardigheden van het merk Lada wel wat beperkt worden en verliest het merk vast wat charme. Maar goed, het overleven van het merk Lada buiten Rusland is natuurlijk ook wat waard.

Verder met het volgende.:) De volgende link geeft maar weer aan hoe slecht het gaat met Lada. De volgende Kalina staat voor een exportprijsje van nog geen 2 mille te koop. https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lada/m652225743-lada-kalina.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Let wel: Het gaat hier om een auto van ongeveer 6 jaar oud met een kilometerstand onder de 50000 km. Niet te geloven, zo'n sterke waardedaling bij zo'n jonge auto heb ik nog nooit gezien.

Verder nog een linkje van een auto die ik nog steeds in de gaten houd, maar helaas niet durf op te halen:
https://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=273321
Een prachtig exemplaar als je het mij vraagt.

Verder nog een opvallende zaak: De Lada Kalina 1119 1.4 Luxe die bij Sovereign in Hengelo staat, staat ook, zoals ik al eerder heb gezegd, bij een autobedrijf op hemelsbreed 200 meter afstand voor een hogere prijs. Blijkbaar is de auto door het tweede bedrijf overgenomen en duurder te koop gezet. Prima, als je dergelijke prijzen voor een Lada wilt vragen, moet je dat vooral doen. Het vreemde is echter dat beide advertenties nog online staan. Je kunt dezelfde auto dus voor 2 verschillende prijzen bij 2 verschillende bedrijven ophalen. Vreemd hooro_O
https://www.autowereld.nl/lada/111/1-6-16v-luxe-1819313/details.html
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lada/111/9651481

Lada --> Kia zei:
De Euro5 is tegenwoordig losgekoppeld van de emissie-eisen. Een auto kan een hoge Co2 uitstoot hebben en toch aan de Euro5 norm voldoen.
De uistoot is wel gekoppeld aan de hoogte van de BPM, die weer milieuheffing gaat heten.
Wie de regels nu nog snapt nodig ik uit om het eens uit te leggen, ik ben de draad inmiddels volledig kwijt.

Ik zou het je graag uitleggen, maar ik snap er echt helemaal niets van.

@ Iedereen,

Zoals jullie allemaal weten is er nu ook een Lada Granta in Rusland geïntroduceerd als vervanger van de 'classic'-modellen. Ik vraag me echter af wat de verhouding van dit model is tegenover de Kalina sedan. Ze lijken naar mijn idee namelijk van hetzelfde formaat.:confused: Dat kan ik echter fout hebben. Het lijkt me logisch dat de Granta hetzelfde formaat heeft als de oude 2107-series, maar zoals gezegd heeft de Granta qua grootte naar mijn idee meer weg van de Kalina. Kan iemand hier meer over vertellen?
En weet iemand hoe de prijzen van deze modellen zich in Rusland (vooralsnog volgens mij het enige land waar ze beide geleverd worden) tegenover elkaar verhouden?

Edit: fout linkje veranderd

Ook nog iets leuks. De serie 'Van Moskou tot Moermansk'. Heeft weinig te maken met Lada, maar de onderstaande aflevering gaat vooral over het merk GAZ/Volga en de Russische fabriek:
https://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1283182

Een erg interessante serie van journalist Jelle Brandt Corstius. Toevallig heeft deze aflevering te maken met de Russische autoindustrie, maar ook de andere aflevering, waarin hij andere eigenaardigheden van Rusland bekijkt, zijn de moeite waard. Ik heb de serie met veel plezier bekeken. Een aanrader!(y)

Terug
Bovenaan