Het algemene Lada-topic deel 2

Peter Argenta. zei:
Onzin ? lichtgrijs is de kleur van mijn haar op de plaatsen waar het nog niet is verdwenen , ik vind het een beetje een kleur voor bejaarden en leasebakken....beide categorieën hoor ik (nog ) niet bij....:p Smaken verschillen..gelukkig maar !

Ik bedoelde dat er meer kleuren zijn dan er auto's bij de dealers staan. :)

De Kalina bij van Etten heeft niet de voorbereidingen voor hoofdsteunen dus daarvoor bestellen is zinloos , de Priora heeft ze gewoon standaard .

Priora heeft 2, bij Alamar kun je kiezen tussen 2 of 3. Daar zit ook alles om die hoofdsteunen op de Kalina te zetten, binnen een uurtje heb je ze heus wel op zitten(heb zelf niet geprobeerd :D). :)

OK , de Priora wordt voor mij in de maand Oktober gebouwd als het goed is....Dus wie weet krijg ik dan de nieuwe bumper + audio af fabriek ???

Dat is mooi. (y)Overigens is het niet zo dat op elke Norma of Luxe audio zit, je moet het van te voren aangeven.

Met "mijn" dorpsgarage ben ik er uit....het wordt gewoon een witte (White Cloud) in de uitvoering Norma + ABS én geadviseerd door de garage mét airco . Meneer Noordman mag nu regelen dat de auto er ook echt gaat komen :)

White Cloud is geen metallic. Je zit vast in de war met Snow Queen(?) die wel metallic is. Maar die heeft meer zilver in.
Norma+ABS+airco heeft volgens mij ook elektrische spiegels en LM. :)

P.S. Norma staat voor Normaal, in Rusland heb je ook gewoon de standaard-versie zonder stuurbekrachtiging.
 
Gefeliciteerd Peter Argenta.! Ik vind 12 mille persoonlijk wel erg veel voor zo'n Lada met begin jaren '90 design, voor 1.000 euro minder heb je een Hyundai i20 met 6 airbags, audioinstallatie, elektrische ramen en voor 2.700 euro meer een Hyundai i30 CW met eveneens 6 airbags en audioinstallatie. Bij inruil is zo'n i30 waarschijnlijk alsnog een stuk goedkoper. En dan is er natuurlijk nog de Logan MCV, ongetwijfeld veel waardevaster en moderner.
Maar goed, leuk dat er mensen zijn die tegendraadse beslissingen nemen :D
 
exelletor zei:
Ik bedoelde dat er meer kleuren zijn dan er auto's bij de dealers staan. :)
OK , natuurlijk zijn er meer kleuren te bestellen , alleen stond deze toevallig bij van Etten
Priora heeft 2, bij Alamar kun je kiezen tussen 2 of 3. Daar zit ook alles om die hoofdsteunen op de Kalina te zetten, binnen een uurtje heb je ze heus wel op zitten(heb zelf niet geprobeerd :D). :)
Vrienden van mij hebben een bijna 4 jaar oude Kalina die duidelijk uitsparingen heeft in de achterbank waar je ze zo inprikt...die bij van Etten heeft die duidelijk niet .

OK , de Priora wordt voor mij in de maand Oktober gebouwd als het goed is....Dus wie weet krijg ik dan de nieuwe bumper + audio af fabriek ???

Dat is mooi. (y)Overigens is het niet zo dat op elke Norma of Luxe audio zit, je moet het van te voren aangeven.
Ik heb het aan de importeur gevraagd maar volgens hem worden die nog niet geëxporteerd , dan bouw ik gewoon mijn eigen radio over - niet zo fraai maar kan ook !

Met "mijn" dorpsgarage ben ik er uit....het wordt gewoon een witte (White Cloud) in de uitvoering Norma + ABS én geadviseerd door de garage mét airco . Meneer Noordman mag nu regelen dat de auto er ook echt gaat komen :)

White Cloud is geen metallic. Je zit vast in de war met Snow Queen(?) die wel metallic is. Maar die heeft meer zilver in.
Norma+ABS+airco heeft volgens mij ook elektrische spiegels en LM. :)
Volgens de importeur is het witmetallic , bedankt voor de tip want dan is de auto nog € 410,- voordeliger . Snow Queen (690) is geen wit maar is de lichtgrijze kleur die ook op die Kalina zat:(

P.S. Norma staat voor Normaal, in Rusland heb je ook gewoon de standaard-versie zonder stuurbekrachtiging.

Sorry voor de fouten in het "kwoten", als het maar begrepen wordt...ik ben niet zo'n computerfanaat...
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Gefeliciteerd Peter Argenta.! Ik vind 12 mille persoonlijk wel erg veel voor zo'n Lada met begin jaren '90 design, voor 1.000 euro minder heb je een Hyundai i20 met 6 airbags, audioinstallatie, elektrische ramen en voor 2.700 euro meer een Hyundai i30 CW met eveneens 6 airbags en audioinstallatie. Bij inruil is zo'n i30 waarschijnlijk alsnog een stuk goedkoper. En dan is er natuurlijk nog de Logan MCV, ongetwijfeld veel waardevaster en moderner.
Maar goed, leuk dat er mensen zijn die tegendraadse beslissingen nemen :D

Dank je ! Wanneer wit dus géén metalic is wordt de auto nog iets voordeliger , kan ik mooi 4 extra stalen velgen voor aanschaffen !
Hyundai i 20 vind ik best leuk , maar met mijn ruimtevretende hobby's heb ik niks aan zo'n klein karretje - trouwens een 1,6 liter is duizenden euro's dúúrder dan de Priora ! De i 30 CW heb ik ook bekeken en zelfs gereden , prijs was in voordeligste uitvoering rijklaar zo'n 18 mille (die goedkope versie is een lokkertje die er in de praktijk gewoon niet is...uitverkocht :confused::confused::confused: ) en het 1,4 motortje moest flink werken om de boel op gang te houden....bij 120 km al dik 3.500 toeren , koppel ook een stuk lager bij meer toeren dan de Lada 1,6 .
Of inruil voordeliger is betwijfel ik , je krijgt misschien een klein gedeelte van het teveel betaalde bedrag extra terug ???
Logan MCV vind ik enorm lelijk , een versie met ca. 100 pk is trouwens ook nog eens véél duurder en verbruikt ook nog eens veel meer volgens fabrieksopgave + hogere wegenbelasting . Basisuitvoeringen hebben voor zelfde prijs als de Priora een erg zwak motortje en zijn wel érg kaal .
Natuurlijk zijn er ook veel argumenten te bedenken tégen de Priora....ik waag het er gewoon weer een keer op , wil ik al zo lang !
 
Klinkt leuk, ik ben benieuwd! Organiseer je tzt ook een kijkdag voor nieuwsgierige Autoweek-bezoekers? :p
 
Als wit dus geen metalliclak is, dan wordt de prijs dus €11.500,-
Geen geld voor zo'n ruime station.(y)

Leuk dat het toch mogelijk is om een nieuwe LADA te bestellen in Nederland.(y)
Als alles goed gaat heb je straks als eerste in Nederland een Priora stationwagon en dat is toch wel iets om trots op te zijn.(y)

Ps. Waar ga je de trekhaak en de stalen velgen bestellen? Op het accessoiregedeelte van de site van LADA Deutschland staan nog geen trekhaak voor de 2171 en ook nog geen stalen velgen voor de Priora-serie. Haal je ze dan uit Rusland?
 
k_04.jpg


k_01.jpg


k_02.jpg


k_06.jpg
 
Bentley Arnage zei:
Als wit dus geen metalliclak is, dan wordt de prijs dus €11.500,-
Geen geld voor zo'n ruime station.(y)

Leuk dat het toch mogelijk is om een nieuwe LADA te bestellen in Nederland.(y)
Als alles goed gaat heb je straks als eerste in Nederland een Priora stationwagon en dat is toch wel iets om trots op te zijn.(y)

Ps. Waar ga je de trekhaak en de stalen velgen bestellen? Op het accessoiregedeelte van de site van LADA Deutschland staan nog geen trekhaak voor de 2171 en ook nog geen stalen velgen voor de Priora-serie. Haal je ze dan uit Rusland?


Natuurlijk zou ik trots zijn om de eerste van Nederland te krijgen , alleen...ik heb 'm nog niet hè....de importeur moet nu gaan bewijzen dat hij nog kan doen waar hij voor staat of voor zou moeten staan. A.s. woensdag ga ik weer naar de garage en hoor ik hoe de zaken er voor staan .
Trekhaak kan ik al wél krijgen via Lada Duitsland maar is nogal prijzig ( € 620,- ex. montage) komt omdat het de enige aanbieder is - als er straks meer aanbod komt gaat de prijs zakken (Kalina 1117 trekhaak kan ik daar nu al kopen voor € 220,-), stalen universele velgen kun je hier ook al krijgen bij de bandenspecialist maar ook via Lada Duitsland . Eens kijken of die meteen mee te bestellen zijn...
 
Peter Argenta. zei:
Natuurlijk zou ik trots zijn om de eerste van Nederland te krijgen , alleen...ik heb 'm nog niet hè....de importeur moet nu gaan bewijzen dat hij nog kan doen waar hij voor staat of voor zou moeten staan.


Ja, dat is waar.
Het is inderdaad nog maar afwachten of de auto geleverd kan worden en of de garantie die Noordman belooft daadwerkelijk garantie is of enkel gebakken lucht.
 
Peter Argenta. zei:
Logan MCV vind ik enorm lelijk

Ik durfde die opmerking hier niet te maken, bang om weer afgebrandt te worden, maar ik ben het hartgrondig met je eens.

Ik wil je feliciteren met de keuze voor de Priora, al heb ik mijn bedenkingen over de keuze.
Niet vanwege de auto maar meer over de levering en de service.

Lada Holland is morsdood.
Ik geloof er niet in dat zij de auto gaan leveren, er spelen daar zaken die ik hier niet mag en kan vertellen. Hoewel Noordman de order graag wil uitvoeren zal hij het simpelweg niet kunnen.

Een tweede, maar minstens zo belangrijk iets is dat er niemand in Nederland technische documentatie heeft over de auto.
Als de auto aan jouw geleverd gaat worden kan niemand de sleutels "inleren" om de startblokkering in werking te stellen.
Als er ooit een storing in de boordcomputer is opgeslagen kan niemand iets aan die storing doen, ook weer omdat de (Lada specifieke) informatie ontbreekt.
Dat probleem speelde al bij de Kalina en dat gaat ook op voor de Priora.
Bij de eerste series Kalina werd andere software gebruikt in de boordcomputer, sommige dealers hebben daar wat documentatie over, maar de nieuwere modellen hebben nieuwere software en daar heeft niemand gegevens over.

Het is me in de loop van de jaren steeds duidelijker geworden dat Noordman zich verslikt heeft in het verhaal Lada Holland.
Hij was in de veronderstelling dat het met de aankoop van auto´s en het aanstellen van dealers zou moeten gaan lukken.
Waar hij geen, of onvoldoende, rekening mee heeft gehouden is dat er meer bij komt kijken.
Hij kan de dealers niet helpen aan technische informatie, uitleesapparatuur voor de boordcomputer en de onderdelenvoorziening is een puinhoop. Lada Holland is niet of nauwelijks bereikbaar. Enzovoort, enzovoort.
Toen hij eenmaal besefte dat het een droom was die hij niet waar kon maken had hij twee dingen kunnen doen:

1. Hulp inroepen en niet als eenling maar doorvechten.
2. De dealers bij elkaar roepen en ze vertellen dat het over en uit was voor Lada Holland.

Eigenwijs als hij is koos hij ervoor om als eenling door te gaan. De man had realistisch moeten zijn, en op tijd moeten stoppen. Dan had hij nu zijn dealers nog recht in de ogen kunnen kijken, nu kunnen de meeste zijn bloed wel drinken.

Ik gun je de Priora van harte, laat dat duidelijk zijn. Ik zou willen dat er meer mensen Lada gingen rijden.
Maar met de huidige Lada organisatie in Nederland ben ik bang dat de keuze op een teleurstelling uit gaat lopen.

Als Ladarijder in hart en nieren raad ik de aankoop van de Priora, op dit moment, af.
Wacht (even) af wat er met Lada in Nederland gaat gebeuren.
Mocht er ooit een nieuwe organisatie komen die de zaken wel op de rit heeft koop dan de Priora die je graag wilt hebben. Nogmaals ik gun je de auto van harte.

Het zou jammer zijn als je na een half jaar ontevreden en teleurgesteld de auto moet verkopen.
En dat gebeurd op dit moment veel met de Kalinarijders. Kijk maar eens naar het steeds groter wordende aantal jonge Kalina´s die er te koop worden aangeboden.
 
@ Lada 111,

Interessante informatie.(y)
Even een paar vragen, hopelijk kan je me er iets meer over vertellen:

Lada 111 zei:
Als er ooit een storing in de boordcomputer is opgeslagen kan niemand iets aan die storing doen, ook weer omdat de (Lada specifieke) informatie ontbreekt.

Door middel van universele apparatuur moet het toch wel mogelij zijn om een LADA uit te lezen?
Sinds 1996 heeft elke auto een OBD-aansluiting die met universele programma's uit te lezen is.
Zie deze site: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_obd-basis-info.html Dat moet bij een LADA toch ook mogelijk zijn, of zie ik dat verkeerd?

Weet je misschien hoe dit in Duitsland wordt gedaan? Is daar wel originele LADA-uitleesapparatuur aanwezig?
En hoe wordt jouw 111 uitgelezen?

Lada 111 zei:
Het zou jammer zijn als je na een half jaar ontevreden en teleurgesteld de auto moet verkopen.
En dat gebeurd op dit moment veel met de Kalinarijders.

Verkopen deze mensen hun LADA alleen vanwege de gebrekkige onderdelenvoorziening?
Veel onderdelen kun je toch vervangen door universele onderdelen?

Hopelijk kun je me hier iets meer over vertellen.;)
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Gefeliciteerd Peter Argenta.! Ik vind 12 mille persoonlijk wel erg veel voor zo'n Lada met begin jaren '90 design, voor 1.000 euro minder heb je een Hyundai i20 met 6 airbags, audioinstallatie, elektrische ramen en voor 2.700 euro meer een Hyundai i30 CW met eveneens 6 airbags en audioinstallatie. Bij inruil is zo'n i30 waarschijnlijk alsnog een stuk goedkoper. En dan is er natuurlijk nog de Logan MCV, ongetwijfeld veel waardevaster en moderner.
Maar goed, leuk dat er mensen zijn die tegendraadse beslissingen nemen :D

Nederlandse autowegen zijn saai en worden steeds saaier, leuk als er iets bijzonders op komt, ook is het maar een LADA. :) Logan MCV vind ik ook maar niks, maar daarom ben ik dus Proud Lada Fan. :D

Snow Queen (690) is geen wit maar is de lichtgrijze kleur die ook op die Kalina zatsad smiley

Kalina werd nooit in Snow Queen geverfd, ik denk dat je de Kalina in Sovinyon(650) of in Quarz(630) zag. Nog even een fotootje van de Priora SW in Snow Queen(hopelijk dat ie het doet):

001.jpg


Ik heb het aan de importeur gevraagd maar volgens hem worden die nog niet geëxporteerd , dan bouw ik gewoon mijn eigen radio over - niet zo fraai maar kan ook !

Zou kunnen. :)

_
In ieder geval is Noordman begonnen met beantwoorden van e-mails en doet hij iets aan zijn website, dus hij is tenminste bezig. Ook als de dealer iets niet kan doen, kun je naar Belgie rijden. Kost wel je garantie, maar je kan niet alles hebben als je Lada rijdt. :cry: Maar laten we hopen dat de 2171 nooit zal begeven. :)
 
Bentley Arnage zei:
@ Lada 111,

Interessante informatie.(y)
Even een paar vragen, hopelijk kan je me er iets meer over vertellen:

Lada 111 zei:
Als er ooit een storing in de boordcomputer is opgeslagen kan niemand iets aan die storing doen, ook weer omdat de (Lada specifieke) informatie ontbreekt.

Door middel van universele apparatuur moet het toch wel mogelij zijn om een LADA uit te lezen?
Sinds 1996 heeft elke auto een OBD-aansluiting die met universele programma's uit te lezen is.
Zie deze site: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_obd-basis-info.html Dat moet bij een LADA toch ook mogelijk zijn, of zie ik dat verkeerd?

Weet je misschien hoe dit in Duitsland wordt gedaan? Is daar wel originele LADA-uitleesapparatuur aanwezig?
En hoe wordt jouw 111 uitgelezen?

Lada 111 zei:
Het zou jammer zijn als je na een half jaar ontevreden en teleurgesteld de auto moet verkopen.
En dat gebeurd op dit moment veel met de Kalinarijders.

Verkopen deze mensen hun LADA alleen vanwege de gebrekkige onderdelenvoorziening?
Veel onderdelen kun je toch vervangen door universele onderdelen?

Hopelijk kun je me hier iets meer over vertellen.;)

Een vriend van me heeft een apparaat gehad om de computer uit te lezen, die werkte wel op zijn 111 uit 2003 maar niet op onze 111 van 2005. De stekkerverbinding was anders maar dat was met een adapter weer op te lossen.
Niet alle storingen uit het, Russische, werkplaatshandboek konden worden weergegeven.
Mijn dealer heeft zelf diagnose apparatuur aangeschaft die wel alle foutcodes kan uitlezen. Waar hij het apparaat vandaan heeft weet ik niet, er staan wel veel Russische teksten op.
Lada Duitsland heeft de zaken prima voor elkaar, alle dealers beschikken over de juiste apparatuur en het juiste gereedschap. Monteurs worden ook door hen geschoold in het onderhoud van de nieuwe modellen.

Ik heb geen idee waarom er zoveel jonge Kalina's te koop staan, het is alleen maar een constatering.
Bedrijven die de auto's aanbieden hebben ze vaak in de handel gekocht. Ik neem aan dat die niet van een dealer gekocht zijn.

Wat me wel is opgevallen is dat er nog steeds veel garagebedrijven (lees dealers) niet weten dat de onderdelen niet alleen via Lada Holland verkrijgbaar zijn.
 
Het lijkt mij verstandig om het advies van Lada 111 te volgen....
Ik heb een auto nodig die bij een storing vlot weer op weg kan worden geholpen door mijn garage , ik wil niet dat de goede naam die deze enthousiaste jonge startende ondernemer de laatste jaren in deze regio heeft opgebouwd een deuk oploopt door mijn keuze voor een Priora .

Lada 111 : ik heb je een PM gestuurd .
 
Jammer, maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk.
Wat gaat er nu trouwens gebeuren? Gewoon doorrijden met de Cordoba?
 
Ik wilde schrijven dat ik er respect voor kon opbrengen dat Peter Argenta na al z'n aangekondigde pogingen om toch weer voor het merk Lada te kiezen, daadwerkelijk weer een Lada zou kopen, maar ik zie dat dat inmiddels achterhaald is.
Overigens kan ik het wel begrijpen hoor. Maar de Nederlandse situatie met betrekking tot Lada is volgens mij de afgelopen tijd niet veranderd.

Op dit punt kan volgens mij Lada Holland niet zo heel veel verweten worden. Dealers/garages hebben dus gewoon de apparatuur niet om een Lada te onderhouden.

@ Lada111: Ik denk niet dat je zou worden "afgebrandt" omdat je een Dacia Logan MCV lelijk zou vinden. Ieder z'n mening. Het is vaak meer de manier waarop jij die mening ventileert. En dan is "afbranden" wel een erg groot woord hoor...
 
Davidoff zei:
Op dit punt kan volgens mij Lada Holland niet zo heel veel verweten worden. Dealers/garages hebben dus gewoon de apparatuur niet om een Lada te onderhouden.

Daar ben ik het niet mee eens.
Dealers zijn voor een groot deel "afhankelijk" van een importeur.
Een importeur doet meer dan alleen maar auto's importeren en kenteken aanvragen en afgeven.
Opleiden en trainen van de medewerkers van dealers hoort daar ook bij.
De importeurs worden door de fabrikant op de hoogte gebracht van alle technische aspecten van de gevoerde modellen. Die kennis moet door hen weer worden overgedragen aan de monteurs op de werkvloer.
Ook moeten zij ervoor zorgen dat de dealers over het juiste gereedschap beschikken om het onderhoud aan de auto's goed en op de juiste manier te kunnen uitvoeren.

Ik krijg de indruk dat je de rol van een goede importeur onderschat.

Allemaal zaken waarin Lada Holland schromelijk tekort is geschoten. Een reden waarom veel, zoniet alle, dealers zijn afgehaakt.
Die tekortkoming was te begrijpen in de eerste jaren van het bestaan van Lada Holland, omdat men alle energie moest steken in de import en verkoop van Lada.
Noordman had echter moeten inzien dat hij na een drietal jaren de andere zaken van de import ook moest gaan regelen.
Hij had daarvoor personeel moeten werven dat hem hielp, en dat hij niet alleen de kar alleen kon trekken. Maar zijn ego stond dat niet toe, hij wilde de eer.
De dealers die er toen waren zijn vast bereid geweest om hem daarbij te helpen.
Maar door zijn eigen onwil / onkunde joeg hij ze allemaal weg en bleef hij alleen achter met een droom die nu niet meer te verwezelijken is, zolang hij aan het roer staat.

In de Gremi tijd was er de GDC (Gremi Dealer Club).
Daarin waren alle dealers vertegenwoordigd om met elkaar problemen te signaleren en oplossingen te delen, zodat niet iedereen iedere keer maar weer het wiel moest uitvinden.
Binnen de GDC zijn veel technische oplossingen bedacht waar de klant uiteindelijk beter van werd.
Iets dergelijks had Lada Holland ook moeten organiseren, er waren veel dealers die door hard werken en door initiatief te tonen veel kennis hadden over de modellen die men toen in het programma had. Maar die kennis mochten ze niet delen met anderen........ Nee, want Noordman duldt geen inmeningen in "zijn" bedrijf.

Laten we eerlijk zijn; wat heeft Lada Holland in de afgelopen jaren nu echt bereikt?
Dalende verkoopcijfers, een tot nul gereduceerde dealerorganisatie. Meer is het niet.
Is dat allemaal de schuld van de Russen die niet voortvarend te werk gaan?
Is het allemaal de schuld van de dealers die er geen trek meer in hebben?

Ik loop lang genoeg mee in dit wereldje om daar mijn ideeen over te hebben.

Davidoff zei:
@ Lada111: Ik denk niet dat je zou worden "afgebrandt" omdat je een Dacia Logan MCV lelijk zou vinden. Ieder z'n mening. Het is vaak meer de manier waarop jij die mening ventileert. En dan is "afbranden" wel een erg groot woord hoor...

Ik ventileer mijn mening op mijn manier, met het nodige sarcasme als dat nodig is. (of als ik dat nodig vind.)
 
Lada 111 zei:
De importeurs worden door de fabrikant op de hoogte gebracht van alle technische aspecten van de gevoerde modellen.

Valt daar ook niet het leveren van de juiste en benodigde apparatuur onder? Lijkt mij stug dat Lada Holland die allemaal zelf kan aanschaffen, om ze vervolgens weer door te leveren naar de dealers.
Ik denk dat Lada ook een flink steentje bij mag dragen als fabrkant wil zij slagen op de West-Europese markt. Frankrijk en Duitsland schijnt in orde te zijn, maar ja, dat zijn grote afzetmarkten. Ik heb zo'n idee dat de kleinere markten als "inferieur" worden gezien door de fabrikant.
Dat Lada Holland ook fout zit op veel gebieden, tsja, dat lijdt geen twijfel.

Lada 111 zei:
Ik ventileer mijn mening op mijn manier, met het nodige sarcasme als dat nodig is. (of als ik dat nodig vind.)

Klaag dan ook niet als anderen daar een opmerking over plaatsen.
 
Peter Argenta. zei:
Het lijkt mij verstandig om het advies van Lada 111 te volgen....
Ik heb een auto nodig die bij een storing vlot weer op weg kan worden geholpen door mijn garage , ik wil niet dat de goede naam die deze enthousiaste jonge startende ondernemer de laatste jaren in deze regio heeft opgebouwd een deuk oploopt door mijn keuze voor een Priora .

Lada 111 : ik heb je een PM gestuurd .

oh, heb je nu geannuleerd, de order? daar zijn ook 'kosten'aan verbonden...;)

of was de order nog niet zo 'hard'op papier?
Wel jammer dat je nu niet kan controleren of LH daadwerlelijk de bestelde Kalina kan leveren.

Ziet er niet slecht uit, in het wit. Wel wat Daewoo Nubira SW achtig, vooral de ruimte in de wielkasten is krek eender. zetje lichtmetaal en spoorverbreders eronder en het oogt direct beter;)
 
Davidoff zei:
Lada 111 zei:
De importeurs worden door de fabrikant op de hoogte gebracht van alle technische aspecten van de gevoerde modellen.

Valt daar ook niet het leveren van de juiste en benodigde apparatuur onder? Lijkt mij stug dat Lada Holland die allemaal zelf kan aanschaffen, om ze vervolgens weer door te leveren naar de dealers.
Ik denk dat Lada ook een flink steentje bij mag dragen als fabrkant wil zij slagen op de West-Europese markt. Frankrijk en Duitsland schijnt in orde te zijn, maar ja, dat zijn grote afzetmarkten. Ik heb zo'n idee dat de kleinere markten als "inferieur" worden gezien door de fabrikant.
Dat Lada Holland ook fout zit op veel gebieden, tsja, dat lijdt geen twijfel.

Ja dat is zeker het geval.
Een importeur zal ongetwijfeld verdienen aan het doorverkopen van de apparatuur e.d. aan dealers. Dat is hun goed recht.
In deze branche is het niet ongebruikelijk dat er fors betaald wordt voor voorzieningen die de importeur levert. Dealers zijn contractueel verplicht van deze voorzieningen gebruik te maken.
Er zijn verhalen bekend van dealers die de toegang tot hun bankrekening moesten overdragen aan de importeur zodat deze het geld al kan overboeken op het moment dat nieuwe auto´s aan de dealer geleverd worden.

Alleen heb ik mijn bedenkingen of Lada Holland wel is aangesteld door AvtoVaz als importeur in Nederland. En daarom niet de benodigde informatie en apparatuur kan leveren.
Iedereen die een automerk als eerste in Nederland op de markt brengt mag zich bij de RDW inschrijven als importeur. Of je wel of niet door de fabrikant aangesteld bent doet niet ter zake.
Ik heb mijn ernstige bedenkingen of AvtoVaz wel op de hoogte is van het feit dat er in dit kikkerlandje een "importeur" is.
Mogelijk werd de Europese markt als te kleinschalig gezien door AvtoVaz en liet men de zaak daar maar op zijn beloop, iedere Lada die er verkocht werd was er weer een. Ongeacht wie die auto verkocht.
Langzaam maar zeker komt men tot het besef dat men geld kan verdienen aan de verkoop in Europa en zal men de export op een professionele manier willen gaan uitvoeren.
Lada Frankrijk is door de fabriek opgericht om de import in Europa op poten te zetten, AvtoVaz heeft daar zelf de touwtjes in handen.
Wellicht gaat men zelf importeurs aanstellen in de verschillende landen, het zou mij verbazen als Lada Holland dan een kontrakt zou krijgen.

Misschien gaat men de Nissan organisatie wel gebruiken om Lada's te importeren en te verkopen. Op dezelfde manier als Renault dat met Dacia heeft gedaan.
Eerst worden er dealerbedrijven geselecteerd die Lada in hun showroom mogen hebben, om bij gebleken succes het aantal dealer steeds meer te gaan uitbreiden.
Nissan heeft het logistiek, het geld en de know-how om dat mogelijk te maken.
Er zal dan geen plaats meer zijn voor de locale Ladadealer.
 
Ik ben een paar dagen weg geweest met mijn gezin en heb dus nog niet kunnen reageren .
Er was nog geen koopcontract voor de Priora dus kosten voor annuleren zijn er voor mij niet ...
Er was sinds vorige week contact tussen mijn dorpsgarage en Dhr. Noordman van Lada Holland over de eventuele levering van mijn Priora .
Dhr. Noordman zou mijn garage per email meer informatie geven over levering van de auto en info over service en garantie....ik heb hierover nog niks gehoord omdat ik even lekker weg was.. Morgen weet ik meer omdat ik dan even de fiets pak om naar mijn garage te gaan om te horen wat Lada Holland te bieden heeft...
Ik heb trouwens even gebeld met Lada Duitsland die mij bevestigden dat de kleur wit "white cloud" absoluut geen metallic is maar gewoon Uni wit , scheelt mij weer € 410,- maar Noordman beweerde mij per mail dat dit witmetallic was....
Hoewel deze kleur in het Duitse kleurengamma zit is het hen nog niet gelukt een auto in die kleur te krijgen....
Wel vreemd , zij krijgen wél de Priora in de prachtige blauwmetallickleur "regatta" (412) die Lada France weer niet krijgt....
Wat een tegenstrijdigheid allemaal , ik wist niet dat het zó moeilijk was om mijn favoriete merk Lada te kopen !
Voorlopig blijft mijn Cordoba mijn auto waar ik in ieder geval dagelijks op kan vertrouwen...(y)
 
Peter Argenta. zei:
Ik heb trouwens even gebeld met Lada Duitsland die mij bevestigden dat de kleur wit "white cloud" absoluut geen metallic is maar gewoon Uni wit , scheelt mij weer € 410,- maar Noordman beweerde mij per mail dat dit witmetallic was....
Hoewel deze kleur in het Duitse kleurengamma zit is het hen nog niet gelukt een auto in die kleur te krijgen....
Wel vreemd , zij krijgen wél de Priora in de prachtige blauwmetallickleur "regatta" (412) die Lada France weer niet krijgt....
Wat een tegenstrijdigheid allemaal , ik wist niet dat het zó moeilijk was om mijn favoriete merk Lada te kopen !

Tja Lada Holland, zo wek je vertrouwen bij een klant.
 
Lada 111 zei:
Peter Argenta. zei:
Ik heb trouwens even gebeld met Lada Duitsland die mij bevestigden dat de kleur wit "white cloud" absoluut geen metallic is maar gewoon Uni wit , scheelt mij weer € 410,- maar Noordman beweerde mij per mail dat dit witmetallic was....
Hoewel deze kleur in het Duitse kleurengamma zit is het hen nog niet gelukt een auto in die kleur te krijgen....
Wel vreemd , zij krijgen wél de Priora in de prachtige blauwmetallickleur "regatta" (412) die Lada France weer niet krijgt....
Wat een tegenstrijdigheid allemaal , ik wist niet dat het zó moeilijk was om mijn favoriete merk Lada te kopen !

Tja Lada Holland, zo wek je vertrouwen bij een klant.


Ja , en ook bij garagehouders die er eentje kunnen verkopen maar zitten te wachten op beloofde info per mail....
Ik kom net bij de garage vandaan om af te spreken hoe nu verder , helaas laat info van Lada Holland nog op zich wachten:confused:
Dan maar weer naar huis....
 
Waarom zou je nog een LADA willen als het voor de levering al zeer stroef gaat, zit ik mij eens af te vragen.
 
simca1006 zei:
Waarom zou je nog een LADA willen als het voor de levering al zeer stroef gaat, zit ik mij eens af te vragen.

Misschien omdat je liefhebber van het merk bent en graag het tegendeel wil bewijzen van de vele negatieve verhalen over de kwaliteit van deze auto's :confused::confused::confused:
 
Peter Argenta. zei:
Ik heb trouwens even gebeld met Lada Duitsland die mij bevestigden dat de kleur wit "white cloud" absoluut geen metallic is maar gewoon Uni wit , scheelt mij weer € 410,- maar Noordman beweerde mij per mail dat dit witmetallic was....
Hoewel deze kleur in het Duitse kleurengamma zit is het hen nog niet gelukt een auto in die kleur te krijgen....
Wel vreemd , zij krijgen wél de Priora in de prachtige blauwmetallickleur "regatta" (412) die Lada France weer niet krijgt....

Regatta kun je vergeten. :) En al helemaal de station in zo'n kleur. Je kan over een tijdje wel LADA's krijgen in Muscari. :)

Ik kom net bij de garage vandaan om af te spreken hoe nu verder , helaas laat info van Lada Holland nog op zich wachtenconfused smiley

Niks anders dan vroeger dus...
 
Nou, dat gaat lekker.
Ik snap niet dat LADA Holland het tot nu toe nog heeft volgehouden zonder orders. Zo kun je toch niet overleven?

En dan heb je eens een klant, dan laat je niks van je horen.
Ik snap er echt helemaal niets meer van...
 
Bentley Arnage zei:
Nou, dat gaat lekker.
Ik snap niet dat LADA Holland het tot nu toe nog heeft volgehouden zonder orders. Zo kun je toch niet overleven?

En dan heb je eens een klant, dan laat je niks van je horen.
Ik snap er echt helemaal niets meer van...

Ik snap er al jaren de ballen niet van.
Er bedrijf zonder omzet kan nooit bestaan, of er moet een suikeroompje heel veel geld in willen pompen.
 
Peter Argenta. zei:
Ik ga trouwens niet meer uitstellen , na de facelift komt er weer een facelift enz , enz , laat 'm nu maar komen !
Met "mijn" dorpsgarage ben ik er uit....het wordt gewoon een witte (White Cloud) in de uitvoering Norma + ABS én geadviseerd door de garage mét airco . Meneer Noordman mag nu regelen dat de auto er ook echt gaat komen :)

tja, zonder een ondertekend orderforumulier zou ik, als LH, ook niet zo hard werken om een Lada te importeren, in een speciale metallic tint;)
 
Peter Argenta. zei:
simca1006 zei:
Waarom zou je nog een LADA willen als het voor de levering al zeer stroef gaat, zit ik mij eens af te vragen.

Misschien omdat je liefhebber van het merk bent en graag het tegendeel wil bewijzen van de vele negatieve verhalen over de kwaliteit van deze auto's :confused::confused::confused:

Vooralsnog is het negatief wat de boventoon voert aan de kant van LADA Holland. Het merk vind ik sympathiek en heb er vooral niets tegen als mensen zo'n auto zouden kopen.
 
Ik ben net maar weer eens langs de garage gefietst om te horen of de beste man al wat van zich heeft laten horen.....helaas !(n)
Maandag zit mijn vakantie er weer op en heb ik geen tijd meer om er steeds (tevergeefs) achteraan te gaan , ik heb nu afgesproken dat ik bericht krijg zodra LH gereageerd heeft .
Ik heb nog geen orderformulier getekend omdat ik eerst zwart op wit wil hebben hoe het met service en garantie zit , de garagehouder wil natuurlijk ook het één en ander weten over margecondities e.d. , wanneer het teveel moeite is om daar duidelijkheid over te geven geen handtekening !
Wit is gewoon een Unikleur , niks speciaals...
 
Van LADA Holland hoor je niks meer, zo verwacht ik. Sterker nog als je wat zou horen en het gaat door kunnen zij dan over een jaar ofzo wel de gemaakte afspraken nakomen zonder dat het je een halve vakantie aan gezeik kost.
 
Ook ik geloof er niet in dat je ooit iets van LH zult horen.
Als je niet de moeite wilt nemen om een klant te informeren dan laat je je wel kennen. LH moet zich uit de naad werken voor iemand die belangstelling heeft voor een nieuwe Lada.
Het geeft wel aan hoe de situatie bij LH is, zoals ik al eerder schreef is het bedrijf dood alleen weten ze het zelf nog niet.

Ik heb een dubbel gevoel bij de hele zaak.
Iedere dag weer hoop ik dat het bedrijf failliet verklaard is, maar iets in me schreeuwt dat Lada moet blijven en moet groeien.

Persoonlijk zie ik de toekomst van Lada in Nederland steeds somberder in.
De Kalina is aan een opfrisbeurt toe en de Priora is geen model waarmee je potten kunt gaan breken.
Het zijn geen auto's die nieuwe klanten naar de showroom zullen lokken.
Let wel, ik zeg niet dat de kwaliteit van de auto's een probleem is, maar de auto's zijn zo langzamerhand wel out-dated.

In mijn beleving zijn de Kalina en Priora modellen die in het gamma passen als je daarnaaast ook modernere auto's kunt aanbieden.
Met de nieuwe modellen kun je een nieuwe doelgroep gaan bedienen en met de Kalina en Priora het gros van de bestaande Ladarijders.
 
Ik had eigenlijk de moed al een beetje opgegeven en was al een beetje naar alternatieven aan het kijken.....vandaag een prachtige Corolla Wagon gezien van de laatste serie (y) , bijna 5 jaar oud en ongeveer net zo duur als een nieuwe Priora...
Mijn verbazing was dan ook groot dat er een mailtje van de garage was dat de baas contact opgenomen had....wat precies weet ik niet , dat hoor ik van de week (of niet) .
 
Raar maar waar , de site van LH is weer online...alleen er is helemaal niks aan veranderd :confused::confused: , de Priora die ik zou willen bestaat volgens die site dan ook niet.... Verder nog niks gehoord over mijn eventuele aankoop.
 
Onderstaande tekst van de LADA site geplukt :

Laatste nieuws:
•Lada Kalina 5-deurs hatchback
•Lada Kalina

Groningen,
LADA HOLLAND INTRODUCEERT LADA KALINA 5-DEURS HATCHBACK

•Nog een model van LADA beneden 10.000 Euro
•Orders in Nederland verviervoudigd
De LADA Kalina is vanaf begin dit jaar in ons land leverbaar en mag zich verheugen in een groeiend aantal kopers. “Tot op dit moment hebben wij al ruim 200 orders genoteerd, en dat is een verviervoudiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, de zaken gaan dus goed,” aldus Roelof Noordman, directeur van LADA Holland. “Met de komst van de nieuwe Kalina 5-deurs Hatchback, die wij in juni in ons land verwachten, wordt het LADA-modelprogramma belangrijk uitgebreid en zullen wij een nieuwe doelgroep aanspreken. De kracht van LADA is, dat wij auto’s leveren met een hedendaagse styling en techniek en dat onder de befaamde 10.000 euro grens.”

Ik vraag me dan af : "200 orders ? pff.... dan kan die ene van Peter Argenta er niet bij, das te veel voor Roelofje...";)
 
Kun je nagaan hoe lang de site al niet meer is bijgewerkt: de Kalina hatchback is er al weer een geruime poos: Er staat er eentje op Autotrack te koop en die is van april 2008.

Als ik het stukje zou herschrijven dan kom ik op dit:

Oud nieuws:
•Lada Kalina 5-deurs hatchback
•Lada Kalina

Groningen,
LADA HOLLAND INTRODUCEERT DE LADA PRIORA

•Nog een model van LADA beneden 10.000 Euro
•Orders? Die willen we niet, we willen geen Lada's verkopen!
De LADA Kalina en Priora zijn muurbloempjes in de prijslijsten waarvan niemand meer weet dat deze modellen nog te koop zijn. “Tot op heden hebben we nog te veel auto's dit jaar verkocht, het moeten er wel minder dan vorig jaar worden, de doelstelling voor 2011 is om geen auto's meer te verkopen,” aldus Roelof Noordman, directeur van LADA Holland. “Met de komst van de Priora, die leverbaar is in Nederland maar zelfs de grote autobladen weten het niet, wordt het LADA-modelprogramma belangrijk uitgebreid en zullen wij proberen onzichtbaar te blijven voor het kopende publiek. De kracht van LADA is, dat wij auto’s leveren met een achterhaalde styling en die niet mee kunnen komen met de concurrentie, toch moeten we om de verkopen te verminderen de prijzen helaas verhogen.”
 
Wist niet dat het zo moeilijk was om paar woordjes en de prijs te veranderen...
 
Ik zag vandaag voor het eerst een Lada Priora in het wild en ik moet zeggen, de auto misstaat zeker niet in het Nederlandse wegbeeld. Ik vond de 110-serie sprekender, de Priora komt wat Aziatisch over. Maar de wagen ziet er modern uit met de heldere voor- en achterlichten.

lada_priora_front.jpg


lada_priora_rear.jpg



Nu had ik hier en daar opgevangen dat het een slechte auto schijnt te zijn omdat hij technisch gezien onveranderd is aan de 110? De 110 was toch niet slecht herinner ik mij? Inmiddels wel verouderd maar dit zijn wel de grote, ruime modellen waar je écht wat aan hebt. De Kalina is leuk maar niet groot genoeg om hem aantrekkelijk te maken als budgetauto naar mijn idee.
 
Even een vraagje voor Lada 111 - Hoe worden LADA's in Nederland eigenlijk aan de dealer verkocht? In Rusland kan de dealer een auto gewoon krijgen zonder 100% te betalen, pas als die de auto verkocht heeft maakt de dealer de resterende bedrag over aan AvtoVaz en AvtoVaz stuurt dan de papieren (zonder de papieren mag je de auto niet rijden :) ). Zo kan de dealer met minder geld meer auto's in der showroom hebben.. Maar aangezien bij de Nederlandse dealers meestal maar een Kalina staat vraag ik me af hoe het hier werkt...
 
Zo te zien komt er trouwens in het eerste kwartaal van 2011 standaard (?) navigatie in de Priora Norma en Luxe: https://www.dailycars.ru/cars/lada/lada_navig_1.html
Lada is altijd al royaal geweest met het uitrustingsniveau van de Priora's, maar dit zou echt uniek zijn.
 
Even een vraag/idee zo tussendoor bv voor lada111???
Waarom pakken niet alle nog bestaande lada-dealers zich niet bij elkaar en zeggen tegen LH: bekijk het je mooi, we kappen met je.
En dan gezamenlijk contact opnemen met Lada France (en de ex-dealers die OM LH net gestopt zijn?)
Of denk ik dan misschien heel simpel??
 
exelletor zei:
Even een vraagje voor Lada 111 - Hoe worden LADA's in Nederland eigenlijk aan de dealer verkocht? In Rusland kan de dealer een auto gewoon krijgen zonder 100% te betalen, pas als die de auto verkocht heeft maakt de dealer de resterende bedrag over aan AvtoVaz en AvtoVaz stuurt dan de papieren (zonder de papieren mag je de auto niet rijden :) ). Zo kan de dealer met minder geld meer auto's in der showroom hebben.. Maar aangezien bij de Nederlandse dealers meestal maar een Kalina staat vraag ik me af hoe het hier werkt...

Het is gebruikelijk dat de dealer de auto koopt van de importeur, de auto wordt dus aan de dealer verkocht.
Een dealer besteld een auto en die wordt pas geleverd als de betaling bij LH binnen is. Het is niet ongebruikelijk dat er tussen de periode van betalen en leveren een aantal weken / maanden zit.
Op het moment dat de auto aan een klant verkocht is vraagt de dealer bij LH een kenteken aan. LH stuurt daarna een rekening voor de te betalen BPM.
Is de BPM betaald dan stuurt LH het kenteken op.
Met deze manier van werken kan LH een dealer dwingen om te betalen en kan de dealer dus niet een afrekening van de openstaande posten afdwingen. Geen betaling van de BPM = geen kenteken = boze klant.
Bij Gremi was het niet ongebruikelijk dat er auto's in consignatie stonden bij de dealer. De dealer betaalde de auto pas aan Gremi als deze verkocht was.

c-coupe zei:
Even een vraag/idee zo tussendoor bv voor lada111???
Waarom pakken niet alle nog bestaande lada-dealers zich niet bij elkaar en zeggen tegen LH: bekijk het je mooi, we kappen met je.
En dan gezamenlijk contact opnemen met Lada France (en de ex-dealers die OM LH net gestopt zijn?)
Of denk ik dan misschien heel simpel??

Een heel logische gedachte.
Wat er, denk ik, speelt is dat de dealers er geen tijd voor hebben of willen maken.
Vaak zijn de bedragen die LH hun schuldig is te gering om er werk van te maken, bovendien moeten ze kosten maken om een vordering uit handen te geven en kost het vorderen meer dan het oplevert.
Met alle respect voor de dealers, maar men is niet eensgezind bezig. Iedereen is voor zichzelf bezig en heeft geen contact met de collega dealers.
Daarnaast zal ook wel spelen dat als zij gemeenschappelijk een claim neerleggen bij LH en LH gaat failliet zij mogelijk niets meer krijgen.
Als er een faillissement uitgesproken wordt krijgen eerst de partijen als belastingdienst en curator hun geld, het is niet ongebruikelijk dat het bedrijf dat het faillissement aangevraagd heeft uiteindelijk met lege handen komt te staan.
Dealers kunnen hun samenwerking met LH heel gemakkelijk opzeggen. Zij hebben een "Letter of intent" getekend, maar die heeft geen enkele rechtsgeldigheid en kan door beide partijen op ieder moment worden opgezegd.
Het kan best zijn dat er (ex-) dealers bezig zijn met overleg met Lada Frankrijk. Ik ben bang dat een groot aantal dealers de buik vol heeft van Lada.
De reacties die ik kreeg op telefoontjes m.b.t. Lada's die men heeft staan zegt genoeg, ik kreeg een klaagzang over LH en sommigen lieten zich zeer negatief uit over Lada.

Lada Holland heeft de dealers op deze manier in de tang. Zij kunnen geen vuist maken, want dat kost hen nog meer geld.
 
zo,na een tijd alleen meelezen heb ik een vraag.
ik ga morgen naar een rode samara baltic L uit '98 kijken.
zijn er nog specivieke dingen om op te letten of zijn er geen "extra aandachts punten" tenbate van roestpunten of iets dergelijks.
verder is er bij lada helaas in geen jaren wat veranderd.ik had nog wat hoop bij de kalina maar dat is ook al weer lang vervlogen:(
jammer dat de priora gewoon niet simpel leverbaar is,vooral in station ziet ie er goed uit.
 
De Finse Baltic was volgens mij kwalitatief veel beter dan de Russische Samara's. Is het trouwens deze? Deze luxe GLX lijkt me voor hetzelfde geld een betere aanbieding.
 
ja daewoo dat is hem.
die blauwe heb ik voor gebeld,maar is helaas al verkocht.staat er ook achter :D
vind die rode wel mooie kleur,het liefste heb ik opzich ook wel een glx maar vind die maar eens :(
dr zijn niet zoveel (knappe) samara's te vinden helaas
weet iemand of die kleur gespoten bumpers nog makkelijk verkrijgbaar zijn ??
 
De Samara Baltic is zeker een aanrader.
Een probleemloze Lada.
Verbeterde stoelen en electrische installatie, beter lakwerk.

Kijk wel even naar eventuele roest aan de onderzijde van de motorkap en kofferdeksel.
Als de auto goed onderhouden is dan kan het een prima aankoop zijn.
Kijk wel uit met de GL versie, de bumpers zijn niet meer (nieuw) verkrijgbaar. Alle andere onderdelen wel.

Ik heb nog steeds een zwak voor de Baltic.
 
hoi lada 111 bedankt voor de reactie.
van die roest aan de moterkap zag ik inderdaad wel vaker,op de achterklep zal ik even extra letten.
van die bumpers was ik al een beetje bang voor aangezien de baltic glx maar 1 jaar geleverd is.
op de foto is 1 lichtmetalen velg weg,ik weet niet of die er bij zit.
(waar) zijn die nog ergens te krijgen?
 
Terug
Bovenaan