Het algemene Lada-topic deel 2

Volgens mij heeft deze Samara -zo te zien- wel licht last van roest op de motorkap. Wellicht makkelijk te verhelpen?

Leuk om te zien dat er iemand een Lada aanschaft. Nieuw nog wel. Feitelijk spreekt niets voor zo'n wagen. Dacia en Hyundai leveren beter spul af voor hetzelfde tarief. Inclusief een complete dealerorganisatie, garantie en inruilwaarde "wederverkoopwaardigheid" na jaren.

En als ik zo het topic doorlees wordt Lada geroemd omdat ie zo basic is maar er wordt wel met gepaste trots vermeld dat die wel airco, electrische ramen en ABS heeft. Beetje in conflict dus.

Maar goed, je bent wel "anders". En dat is imo werkelijk de enige reden om zo'n ding aan te schaffen. Mwoah, sentimenten ook.

Je moet maar durven!

Klopt ook weer wat je zegt (lada111).
Kan ook heel goed begrijpen dat dealers het helemaal gehad hebben (dank aan LH).
Maar blijf er erbij dat er toch een manier moet zijn (moeten de dealers natuurlijk wat je zegt ook zin en tijd voor hebben), om zelf zelf uit Belgie of waar dan ook vandaan te halen.
Maar het zal helaas wel allemaal toekomstmuziek blijven, of we moeten eens gewoon "eventjes" de staatsloterij van 25 miljoen winne he haha, daar kun je dan best wel wat mee....

vanochtend wezen kijken bij de baltic.
helaas is ie niet zo mooi als op de foto's
schade links voor,en zeer zeker van binnen ''op zn zacht gezegt niet netjes"
dus zet ik de zoektocht verder

gearhead zei:
Leuk om te zien dat er iemand een Lada aanschaft. Nieuw nog wel. Feitelijk spreekt niets voor zo'n wagen. Dacia en Hyundai leveren beter spul af voor hetzelfde tarief. Inclusief een complete dealerorganisatie, garantie en inruilwaarde "wederverkoopwaardigheid" na jaren.

En als ik zo het topic doorlees wordt Lada geroemd omdat ie zo basic is maar er wordt wel met gepaste trots vermeld dat die wel airco, electrische ramen en ABS heeft. Beetje in conflict dus.

Maar goed, je bent wel "anders". En dat is imo werkelijk de enige reden om zo'n ding aan te schaffen. Mwoah, sentimenten ook.

Je moet maar durven!

Lada heeft nog steeds te kampen met een slecht imago.
Iedereen die de moeite heeft genomen eens met een Kalina te gaan rijden merkt gelijk al dat het geen slechte auto is. De Kalinarijders die ik af en toe spreek zijn stuk voor stuk erg tevreden over de auto, vooral als het gaat om de betrouwbaarheid.
Ik sprak van de week een dealer die al 5 Kalina's heeft verkocht, hij verbaasde zich erover dat hij geen telefoontjes krijgt over problemen en dat hij de auto's alleen maar voor onderhoud in de werkplaats krijgt. "Het is opmerkelijk hoe goed en betrouwbaar de Kalina is, Lada is op de goede weg." zei hij.

Ik vind de stelling dat Dacia en Hyundai betere auto's maken dan oook een beetje ongegrond.

Op korte termijn wordt er weer een nieuwe Kalina verkocht.
Er is iemand met serieuze belangstelling, hij rijdt nu Renault maar heeft daarvoor meer dan 20 jaar Lada gereden. Het is op dit moment nog niet helemaal duidelijk of het een 1117 of 1118 gaat worden.
Het aardige is dat deze man geen enkele behoeft heeft aan luxe, hij is tevreden met een basisversie.
Volgende week is de eerste proefrit en die is beslissend.
Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.

1118 vind ik het meest geslaagde Kalina, zeker met nieuwe spiegels en een mooie spoilertje er bovenop. :)

Lada 111 zei:
gearhead zei:

Je moet maar durven!

Lada heeft nog steeds te kampen met een slecht imago.
Iedereen die de moeite heeft genomen eens met een Kalina te gaan rijden merkt gelijk al dat het geen slechte auto is. De Kalinarijders die ik af en toe spreek zijn stuk voor stuk erg tevreden over de auto, vooral als het gaat om de betrouwbaarheid.
Ik sprak van de week een dealer die al 5 Kalina's heeft verkocht, hij verbaasde zich erover dat hij geen telefoontjes krijgt over problemen en dat hij de auto's alleen maar voor onderhoud in de werkplaats krijgt. "Het is opmerkelijk hoe goed en betrouwbaar de Kalina is, Lada is op de goede weg." zei hij.

Ik vind de stelling dat Dacia en Hyundai betere auto's maken dan oook een beetje ongegrond.

Ik denk dat hier een hoop merken-liefde het zicht op de werkelijkheid vertroebeld. Een Kalina is wellicht niet zo slecht als vele andere modellen voorheen, maar om nu te beweren (met droge ogen) dat een Kalina (en andere Lada modellen) zich kwalitatief kan meten met modellen van andere fabrikanten is gedurfd. Wellicht is de Kalina alleen maar kwalitatief beter omdat het een erfenis is van de samenwerking met een westerse producent (Corsa model is 'geleend' van GM). Het staat vast dat Lada een enorme inhaalslag te gaan heeft om op niveau van concurrentie te komen (en dat geldt ook voor Dacia maar zeker voor Hyundai/Kia aangezien die twee juist nu kwalitatief boven de mainstream beginnen uit te komen).

Met de huidige push vanuit het Kremlin (juist de opruim-premie van oude Lada's verlengd tot eind 2011 - iets dat voornamelijk ten goede komt aan AvtoVaz) is het wellicht mogelijk om Lada een sprong voorwaarts te laten maken v.w.b. kwaliteit, mits ze op korte termijn maar voldoende hulp krijgen (van Renault). Om op gelijk niveau te kunnen opereren is nog wel een tijdje nodig...

SZBM2R zei:
Het staat vast dat Lada een enorme inhaalslag te gaan heeft om op niveau van concurrentie te komen (en dat geldt ook voor Dacia (..).

Dacia is juist met een specifiek doel in de markt gezet. Ik denk niet dat Dacia kwalitatief veel beter gaat worden dan dat ze nu zijn. Hoogwaardiger betekent over het algemeen duurder.

SZBM2R zei:
Ik denk dat hier een hoop merken-liefde het zicht op de werkelijkheid vertroebeld. Een Kalina is wellicht niet zo slecht als vele andere modellen voorheen, maar om nu te beweren (met droge ogen) dat een Kalina (en andere Lada modellen) zich kwalitatief kan meten met modellen van andere fabrikanten is gedurfd. Wellicht is de Kalina alleen maar kwalitatief beter omdat het een erfenis is van de samenwerking met een westerse producent (Corsa model is 'geleend' van GM). Het staat vast dat Lada een enorme inhaalslag te gaan heeft om op niveau van concurrentie te komen (en dat geldt ook voor Dacia maar zeker voor Hyundai/Kia aangezien die twee juist nu kwalitatief boven de mainstream beginnen uit te komen).

Met de huidige push vanuit het Kremlin (juist de opruim-premie van oude Lada's verlengd tot eind 2011 - iets dat voornamelijk ten goede komt aan AvtoVaz) is het wellicht mogelijk om Lada een sprong voorwaarts te laten maken v.w.b. kwaliteit, mits ze op korte termijn maar voldoende hulp krijgen (van Renault). Om op gelijk niveau te kunnen opereren is nog wel een tijdje nodig...

Ik kijk daar toch anders tegenaan.
Laat ik eens een voorbeeld geven.
Onze buren rijden sinds een jaar een Sandero, tot volle tevredenheid dat moet gezegd. De auto wordt alleen in de weekeinden gebruikt en staat dus veel op een parkeerplaats in een rustige wijk. En als de auto al gebruikt wordt wordt er voorzichtig mee gereden.
De auto zit inmiddels vol met kleine deukjes, we (de buurman en ik) zijn eens gaan tellen en kwamen op meer dan 40(!)
Onze 111 staat in dezelfde wijk op dezelfde parkeerplaats en is in 5 jaar intensiever gebruikt.
Als ik het aantal deukjes in onze 111 ga tellen kom ik vast niet veel verder dan 20.

De lage prijs van de Dacia moet ergens vandaan komen, in dit geval komt het door het dunne blik wat er gebruikt wordt.
Ook dat valt bij mij onder de noemer kwaliteit. Kwaliteit zit ook in de gebruikte materialen en heeft niet alleen te maken met betrouwbaarheid en inruilwaarde.
Ik wil daarmee niet zeggen dat een Dacia dus een slechte auto is. Ik vraag me alleen af of een Dacia van een jaar of 5 nog net zo degelijk in elkaar zit als een nieuwe, of rammelt er al van alles aan en zitten er dingen los.

Ik heb meerdere keren met een Kalina gereden die ingezet werd voor de tests van AW en Autotelegraaf. De auto heeft nu bijna 70.000 km op de klok staat en hij rijdt nog als een nieuwe. De auto heeft flink op zijn donder gehad maar dat is er niet aan te zien.

Vergelijk je een Kalina en een Priora dan zit er een wereld van verschil in die twee.
Aan de Priora is duidelijk te zien dat die nog in de oude fabriek gebouwd wordt, en de Kalina in de nieuwe fabriek en grotendeels door robots.

Ik krijg de indruk dat je nog niet met een Kalina hebt gereden, doe het maar eens. Het zal je erg meevallen.

Lada 111 zei:
Onze buren rijden sinds een jaar een Sandero, tot volle tevredenheid dat moet gezegd. De auto wordt alleen in de weekeinden gebruikt en staat dus veel op een parkeerplaats in een rustige wijk. En als de auto al gebruikt wordt wordt er voorzichtig mee gereden.
De auto zit inmiddels vol met kleine deukjes, we (de buurman en ik) zijn eens gaan tellen en kwamen op meer dan 40(!)
Onze 111 staat in dezelfde wijk op dezelfde parkeerplaats en is in 5 jaar intensiever gebruikt.
Als ik het aantal deukjes in onze 111 ga tellen kom ik vast niet veel verder dan 20.

De lage prijs van de Dacia moet ergens vandaan komen, in dit geval komt het door het dunne blik wat er gebruikt wordt.

Ook dat valt bij mij onder de noemer kwaliteit. Kwaliteit zit ook in de gebruikte materialen en heeft niet alleen te maken met betrouwbaarheid en inruilwaarde.

Ik vind die conclusie te makkelijk getrokken.

Davidoff zei:
Lada 111 zei:

Net zo makkelijk is het om aan te nemen dat Lada nog steeds staat voor slechte kwaliteit.

I rest my case.

Lada 111 zei:
Davidoff zei:
Lada 111 zei:

Net zo makkelijk is het om aan te nemen dat Lada nog steeds staat voor slechte kwaliteit.

I rest my case.
Klopt,maar weet je ook waar jouw deukjes,en de deukjes van de buurman vandaan komen?

M@@rt€n...?! zei:
Klopt,maar weet je ook waar jouw deukjes,en de deukjes van de buurman vandaan komen?

Nee, en dat is het vervelende. De meeste deukjes zitten bij de Dacia op de linkervoordeur rondom de deurslot en de rest over de hele auto verspreid. Sommige zijn zo diep dat de lak er af gesprongen is.
Jammer want als de auto in de zon staat kun je ze goed zien.

Het blijft vreemd dat de Dacia de deuken wel heeft en de Lada ze niet, we doen zelfs boodschappen bij dezelfde winkel en staan dus ook daar op dezelfde parkeerplaats. ;)

Lada 111 zei:
M@@rt€n...?! zei:

Nee, en dat is het vervelende.

I rest my case.. Je conclusie is dus te makkelijk getrokken als je niet weet hoe de deuken ontstaan zijn.

Lada 111 zei:
Het blijft vreemd dat de Dacia de deuken wel heeft en de Lada ze niet, we doen zelfs boodschappen bij dezelfde winkel en staan dus ook daar op dezelfde parkeerplaats. ;)

Tsja, ik weet niet hoeveel inwoners je/jullie woonplaats heeft, maar er zullen ongetwijfeld op de verschillende tijdstippen weleens andere mensen parkeren die wellicht iets minder voorzichtig met hun portier openen zullen zijn. Of doen jullie iedere week op exact hetzelfde tijdstip op exact dezelfde plek boodschappen, met exact dezelfde andere mensen?

Davidoff zei:
Lada 111 zei:
M@@rt€n...?! zei:

Nee, en dat is het vervelende.

I rest my case.. Je conclusie is dus te makkelijk getrokken als je niet weet hoe de deuken ontstaan zijn.

Lada 111 zei:

Tsja, ik weet niet hoeveel inwoners je/jullie woonplaats heeft, maar er zullen ongetwijfeld op de verschillende tijdstippen weleens andere mensen parkeren die wellicht iets minder voorzichtig met hun portier openen zullen zijn. Of doen jullie iedere week op exact hetzelfde tijdstip op exact dezelfde plek boodschappen, met exact dezelfde andere mensen?

Het gaat mij er niet om de Dacia als een slechte auto neer te zetten maar meer om het feit dat er, schijnbaar, sneller deukjes in komen.
We hebben het hier over kwaliteit en niet zozeer over hoe deuken ontstaan.
Mijn punt is dat Lada, ten onrechte, als kwalitatief slecht wordt weggezet. En of die deukjes in de Dacia nou door het derde winkelwagentje in de vierde rij van links worden veroorzaakt doet toch niet terzake?

Sommige mensen willen nou eenmaal niet geloven dat Lada in de loop van de jaren echt beter is geworden. Okay er is nog een lange weg te gaan maar de Kalina is een goed voorbeeld van hoe hard Lada aan de kwaliteit van haar produkt werkt.
Ik vind het allemaal best dat iemand vindt dat de Dacia de betere auto is, koop er een en wees er blij mee.
Dat is wat ik erover wil zeggen.

Davidoff zei:
SZBM2R zei:
Het staat vast dat Lada een enorme inhaalslag te gaan heeft om op niveau van concurrentie te komen (en dat geldt ook voor Dacia (..).

Dacia is juist met een specifiek doel in de markt gezet. Ik denk niet dat Dacia kwalitatief veel beter gaat worden dan dat ze nu zijn. Hoogwaardiger betekent over het algemeen duurder.

Misschien een beetje verkeerd begrepen/geschreven maar ik bedoel dat de concurrentie (waaronder Dacia) op een hoger kwalitatief niveau auto's produceert en daarmee wil ik aangeven dat Dacia op een (iets) hoger plan staat dan Lada. Om nog maar te zwijgen van Kia/Hyundai die (en dat laten alle rapporten zien) inmiddels een dusdanige kwaliteit hebben bereikt dat deze merken nu boven de middelmaat uitsteken. Lada m.b.t. kwaliteit vergelijken met een Kia/Hyundai is erg veel wishful-thinking en ver verwijdert van de realiteit.

Overigens in Kia (in mindere mate Hyundai) de grote winnaar in Rusland, ze laten enorme verkoopstijgingen zien en zitten Chevrolet (als grootste niet-russiche merk) op de hielen. Goede kwaliteit voor een goede prijs scoort.

Lada Priora geprijsd

m1ays7pbi25f_800.jpg

Klein maar dapper bikkelt Lada vanuit het hoge noorden door in ons land. Het nieuwste model daar, is de Priora. Daarvan is nu de prijslijst bekend.
Lada voegt de Priora toe aan het programma in Nederland. Het is de opvolger van de 110-reeks en de grote broer van de Kalina. Hij is te koop als sedan, hatchback en stationwagen. De vijfdeurs is de eerste die Nederland bereikt. De stationwagen heeft de Groningse importeur nog in bestelling staan. De sedan wordt alleen op uitdrukkelijk verzoek van de klant uit Rusland gehaald. De vraag naar de vierdeurs is minimaal.
De sedanversie is echter wel de goedkoopste uit de prijslijst. De auto, die valt in het C-segment heeft een vanafprijs van 9.845 euro. Via de uitrustingsniveaus S en C loopt dat op tot 10.045 en 10.695 euro. De topper van de reeks heet Luxe en kost 11.345 euro.
De hatchback is met een vanafprijs van 9.895 euro nauwelijks duurder. De S en C zijn met prijzen vanaf 10.095 en 10.745 euro eveneens vijftig euro duurder dan de sedan. Dat geldt ook voor de Luxe met zijn prijs van 11.395 euro.
Tot slot is er de stationwagen. Daarvan kost de standaarduitvoering 10.095 euro. De S en C zijn 10.295 euro en 10.945 euro. De Luxe is met zijn prijs van 11.795 euro de meest prijzige Priora die er te koop is.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/14998/Lada-Priora-geprijsd

Eindelijk...
Ik denk echter niet dat het nu storm gaat lopen bij het handjevol LADA-dealers dat Nederland nog rijk is.

Op die zilvergrijze zitten zelfs parkeersensoren! Moet niet veel gekker worden.

Wanneer komt Lada nou eindelijk met een model op de proppen dat bij introductie nog niet achterhaald is. De eerste foto's van de Priora zijn volgens mij ook al weer 3 jaar oud. En dan is de Priora nog niet eens een volledig nieuw model maar eigenlijk een grondige face-lift. Kun je nagaan hoe lang het gaat duren als er een volledig nieuw model op de kalender staat.

Klinkt hard maar ik ben voor het (al eens eerder voorgestelde scenario): stop met Lada in Nederland. Kom terug met een nieuwe importeur over een jaar of 3 en zorg dat er dan naast een goed up to date modellenpallet er ook een goede garantieregeling is. Bijvoorbeeld 4 jaar met een maxium van 100.000 kilometer. De prijzen moeten dan liggen op het huidige of iets hoger niveau zodat Lada zich weer kan terugvechten op de Nederlandse markt.

Renault heeft eerst ook flink reclame moeten maken voor Dacia. Nu hoeft dat nauwelijks meer en heeft het merk met de Sandero de MCV en de Duster een modellengamma staan dat zichzelf verkoopt. Dacia heeft nu een gevestigde naam, Lada moet over twee of drie jaar wel rekening houden met een aantal goedkope Chinese auto's.

207 Feline zei:
Op die zilvergrijze zitten zelfs parkeersensoren! Moet niet veel gekker worden met navigatie, nieuwe motoren en vierwielaandrijving.

Wanneer komt Lada Holland nou eindelijk met een model op de proppen dat bij introductie nog niet achterhaald is. De eerste foto's van de Priora zijn volgens mij ook al weer 3 jaar oud. En dan is de Priora nog niet eens een volledig nieuw model maar eigenlijk een grondige face-lift. Kun je nagaan hoe lang het gaat duren als er een volledig nieuw model op de kalender staat.

Klinkt hard maar ik ben voor het (al eens eerder voorgestelde scenario): stop met Lada in Nederland. Kom terug met een nieuwe importeur over een jaar of 3 en zorg dat er dan naast een goed up to date modellenpallet er ook een goede garantieregeling is. Bijvoorbeeld 4 jaar met een maxium van 100.000 kilometer. <- Komt goed! De prijzen moeten dan liggen op het huidige of iets hoger niveau zodat Lada zich weer kan terugvechten op de Nederlandse markt. <- Als je nou BPM niet had...

Renault heeft eerst ook flink reclame moeten maken voor Dacia. Nu hoeft dat nauwelijks meer en heeft het merk met de Sandero de MCV en de Duster een modellengamma staan dat zichzelf verkoopt. Dacia heeft nu een gevestigde naam imago van een kartonnen doos, Lada moet over twee of drie jaar wel rekening houden met een aantal goedkope Chinese auto's. Dacia! Chinesen zullen er voorlopig niet zijn.

Toch? :)

@Excelletor: dat is jouw visie op het verhaal! Zo veel mensen, zo veel meningen.

Overigens is Lada vandaag dubbel in het nieuws: Pinanfarina wil de Chevrolet Niva gaan produceren na een technische en uiterlijks update. Toch weer wat leven in de te stille Lada brouwerij!

207 Feline zei:
@Excelletor: dat is jouw visie op het verhaal! Zo veel mensen, zo veel meningen.

Overigens is Lada vandaag dubbel in het nieuws: Pinanfarina wil de Chevrolet Niva gaan produceren na een technische en uiterlijks update. Toch weer wat leven in de te stille Lada brouwerij!

Pinanfarina wilt gewoon een nieuwe Niva ontwerpen en omdat Renault dat niet echt wilt(die heeft haar eigen plannen), willen zij een nieuwe platform voor LADA ontwikkelen. Een soort van vrijwilligerswerk is dat. :D

Maar even serieus; hoe graag ik het de overgebleven dealers dei Lada (gelukkig) een warm hart toedragen en de Lada-rijders of eventuele geinteresseerde kopers moeten dit pers-bericht nou echt serieus nemen???

Ongeveer hetzelfde verhaal heeft LH ook al anderhalf jaar geleden verteld (zijn besteld......).

De prijs is gewoon goed wat ze voor de Priora vragen en ja het is niet de meest moderne auto met up-to-date design. Maar als je geen waarde hecht aan design en imago (en die mensen zijn er genoeg!) en je zoekt een ruime auto voor weinig geld waarom niet?
Waar vind je een nieuwe stationwagon voor nog geen 12mille met parkeer- en lichtsensoren, stoelverwarming en noem maar op?
Denk niet dat je dan voor dat geld een Dacia MCV voor de deur hebt staan.

207 Feline zei:
Klinkt hard maar ik ben voor het (al eens eerder voorgestelde scenario): stop met Lada in Nederland. Kom terug met een nieuwe importeur over een jaar of 3 en zorg dat er dan naast een goed up to date modellenpallet er ook een goede garantieregeling is. Bijvoorbeeld 4 jaar met een maxium van 100.000 kilometer. De prijzen moeten dan liggen op het huidige of iets hoger niveau zodat Lada zich weer kan terugvechten op de Nederlandse markt.

Renault heeft eerst ook flink reclame moeten maken voor Dacia. Nu hoeft dat nauwelijks meer en heeft het merk met de Sandero de MCV en de Duster een modellengamma staan dat zichzelf verkoopt. Dacia heeft nu een gevestigde naam, Lada moet over twee of drie jaar wel rekening houden met een aantal goedkope Chinese auto's.

Zo hard klinkt het niet, dit lijkt me het beste scenario.
Als je nu een Lada Priora of Kalina wilt kopen waar moet je dan in godesnaam naar toe met je bestelling?
Het zou zomaar kunnen dat de dichtstbijzijnde dealer vele honderden kilometers bij je vandaan woont.
Je bent een vrije dag kwijt met het brengen en halen van je auto als er een servicebeurtje moet worden uitgevoerd.
Voor een servicebeurt voor de 111 moet ik nu ook al meer dan 100 km rijden.

De planning is om volgend jaar een komplete dealerorganisatie op poten te hebben. Dat is natuurlijk erg goed nieuws maar waarom ga je dan nu op het dak staan schreeuwen dat je de Priora kunt leveren terwijl je geen enkele dealer meer hebt?

Ik rij vanaf 1986 bijna onafgebroken Lada, maar als ik nu aan een nieuwe auto toe zou zijn dan zal ik niet een Lada zou kiezen.
Niet vanwege het merk maar simpelweg omdat ik niet weet hoe het afloopt met Lada in Nederland en dat de dealer zo ver weg zit.

Vanavond ging ik even een rondje doen met onze Cairn Terrier , ik kon mijn ogen niet geloven!
SDC15202.jpg

Het bleek waar te zijn ! Nadat ik een tijdje geleden al een Priora 2172 had gespot in ons dorp was het nu weer raak !
Een mooie Kalina combi 1117 .
SDC15207.jpg

Sorry voor de matige foto's maar ik wou even laten zien dat ons mooie Noord-Beveland kennelijk in trek is bij Duitse Ladarijders(y).

Ook ik heb het bericht op deze site over de Prioraprijzen gelezen , ik weet niet waar Autoweek dit "nieuws" vandaan haalt maar ik had de prijslijst al een maandje of 3 in mijn bezit en probeer nu al zeker een maand zo'n Priora te bestellen....
Mijn garage onderhandelt voor mij met de importeur...nou ja , probeert dat.
Bestellen is geen probleem maar wanneer er dan vragen gesteld worden over service en garantie e.d. blijft het verdomd stil daar vanuit het hoge Noorden . Iemand die staat voor zijn merk probeert dan toch in ieder geval een fatsoenlijk antwoord te geven ???
Niks hoor , al ruim een week geen antwoord op de vraag hoe het zit met onderhouds- en garantiezaken. Daarvoor moest er ook al ruim een week op een antwoord gewacht worden...meneer was zogenaamd op zakenreis ???
Zélf importeren zou ook kunnen , Lada Deutschland werkt er graag aan mee alleen komt de auto dan zomaar ruim € 2.000,- duurder uit dan de prijzen op "mijn"prijslijst. Oorzaak is de hogere nettoprijs in Duitsland dan die hier , de BPM erbovenop veroorzaakt die absurde prijs.
Deze week wordt er nog contact opgenomen met 2 van de meest fanatieke overgebleven Ladadealers , als dat ook op een dood spoor uitloopt houdt het wat mij betreft op .

Nog steeds geen zwarte KalinaZ(vind wel mooi op die foto)? Dan kun je paar setjes "15 LM en wat andere dingen bij doen. :)

Drom.ru start binnenkort met langdurige test van LADA Kalina Sport.

Deze zou het eerst worden:
211243.JPG

Het interieur:
211245.JPG

De "gewone" Kalina:
211247.JPG

10.000r betaald en dan blijkt.... Dat de grijze Kalina Sport alleen wordt verkocht met slooppremie. Zo werkt het dus in Rusland - "gewone" auto's en auto's die met de slooppremie worden verkocht zijn gescheiden.
211274.JPG

Doe die witte dan maar.
- Maar die komt van de autoshow in Moskou, dus even ~30.000r bijbetalen.
211286.JPG

(Zo'n Kalina wil ik ook!)
211290.JPG

Ja-Ja!
211292.JPG

Ja-Ja!
211294.JPG

Sommigen zullen merken dat op sommige foto's wel airbags zijn en op de anderen niet. Dat klopt! De Kalina van de autotentoonstelling bleek zonder stoelen etc te zitten - dealer was bezig om er lederen interieur in te zetten. De auto moet toch worden verkocht, dus wat doen ze in Rusland - gewoon interieur van de grijze Kalina in stoppen!
211253.JPG

En nu voor de liefhebbers van Priora:
211255.JPG

211257.JPG

Raad waar de Kalina is. :)
_
Ja-Ja, ~106pk!
211259.JPG

(....)
211280.JPG

Wel gratis verzekering(soort van) voor gekregen. Die vlekje ziet toch niemand...

Voor de liefhebbers nog een video:
https://www.youtube.com/watch?v=PD4UVIF5UFY&feature=player_embedded

Wordt vervolgd... Als het tenminste interessant is...

Natuurlijk is dit interessant. Blijf vooral posten. Moet zeggen dat de detailfoto's van de Kalina Sport laten zien dat de auto netjes in elkaar is gezet. Alle schakelaars van de portierruiten bijvoorbeeld strak in het gelid! Nu nog een goede importeur!........

@Peter Argenta.

Gelijk maar even googlen op een Cairn Terrier.
Wat een geweldig leuk hondje. Ik had nog niet eerder van dit ras gehoord.

OT.
Die Kalina sport vind ik nog steeds de mooiste.
Door de andere voorbumper straalt wat meer agressie vanaf, terwijl de normale Kalina wat vriendelijks uitstraalt.
Ik zou hem graag in geel of paars willen hebben, die laatse kleur past mooi bij mijn logo. ;)

Lada 111 zei:
OT.
Die Kalina sport vind ik nog steeds de mooiste.
Door de andere voorbumper straalt wat meer agressie vanaf, terwijl de normale Kalina wat vriendelijks uitstraalt.

Heb medelijden met je buren. :)

Ik zou hem graag in geel of paars willen hebben, die laatse kleur past mooi bij mijn logo. ;)

88cc34b10b4350b0-original.jpg

? ;)

_
De reis naar Vladivostok is inmiddels begonnen en nu al zijn er problemen.... Geen idee of ze het express doen(Ze zijn liefhebbers van tweedehandse Japanse auto's) of het aan de auto ligt....

De Kalina bij de tankstation....

211516.JPG

Trein geluidje krijg je gratis bij aanschaf van nieuwe Lada Kalina Sport(grapje)!

https://www.youtube.com/watch?v=czEsS9HTt-A&feature=player_embedded

Toen begon het te stinken.... Hoort gewoon bij en paar kilometer later hield het op...

Toen begon de Kalina warmer te worden...

211518.JPG

Hoort ook gewoon bij, even wennen.... Wat ook even wennen is hun tuning....

211524.jpg

Sorry hoor) https://www.autoblog.nl/archive/2010/09/10/wtf-poetin-in-een-lada-door-siberie

Daar gaan ze dan... :)

211544.jpg

Inmiddels zijn ze ~1000km verder en de auto rijdt nog. :) Dat is een meevaller. :)

Ik zit te wachten op een antwoordmailtje van onze beste importeur..... doet er weer héééél lang over , heeft volgens mij enorm dikke stroop in zijn aderen.....in ieder geval geen benzine waar "zijn" Lada's op lopen (n)
Tsjongejonge , wat een enorm gemotiveerd persoon is dat.....
Inmiddels viavia contact met Lada France , die proberen nu wat voor me te regelen....misschien dan maar zélf importeren dus bij gebrek aan beter !

De situatie in Duitsland wordt er ook niet beter op.

Ik sprak een Duitse Ladarijder die in december zijn Dacia gaat ophalen bij de dealer.
Op de vraag waarom hij niet weer een Lada kocht vertelde hij me dat de situatie in Duitsland steeds verder verslechterd.
Als je een proefrit wilt maken dan moet een auto worden opgehaald bij de importeur veel dealers hebben geen demo-auto meer staan.
Sommige hebben zelfs helemaal geen auto's meer op voorraad.

Ik ben vergeten te vragen waar de man precies woont, maar omdat hij goed Nederlands spreekt en hier ook werkt zal het wel in het grensgebied zijn.
Hij was in een straal van 100 km om zijn woonadres bij dealers langsgeweest en overal was de situatie hetzelfde.
Al met al voor hem voldoende reden om te gaan zoeken naar een alternatief voor zijn 111 en dat is een Dacia MCV geworden.

Ik hoor geruchten dat de leverbaarheid van Lada's in Europa een probleem gaat worden vanwege de grote vraag in Rusland. Door de sloopregeling daar worden er meer auto's verkocht dan er geproduceert worden.
Klusje voor exelletor om uit te zoeken of dat waar is? :D

Als die geruchten waar zijn dan wordt de levering aan Nederland ook een probleem.

Lada Holland kon mij melden dat er de komende week Kalina's 1117, 1119 en Priora's 2172 binnenkomen. De 2171 is alleen op speciale bestelling leverbaar. (Wat is het verschil tussen een bestelling en een speciale bestelling vraag ik me dan af.)

Lada 111 zei:

De website doet het ook niet helemaal. :)

Ik hoor geruchten dat de leverbaarheid van Lada's in Europa een probleem gaat worden vanwege de grote vraag in Rusland. Door de sloopregeling daar worden er meer auto's verkocht dan er geproduceert worden.
Klusje voor exelletor om uit te zoeken of dat waar is? :D

Het klopt wel, hoewel nu de situatie beter wordt. Er is vooral een tekort aan Priora's en de Klassika. Dat komt doordat in Januari de eerste productielijn dichtging en nu moeten Samara en Priora het op een lijn doen. De Kalina-lijn kan wel extra produceren, maar de leveranciers kunnen de grote vraag niet aan.

attachment.php

De bumper komt later. :D
_
De productie-plannen van de Kalina voor september:

6 kleuren, 12792 Kalina's in metallic.
240 - wit(niet metallic)322-groen, 610-grijs, 665-zwart, 426-blauw, 650-grijs-groen,.

Totaal: 14071 auto's.
Aantal: 1117 -322- 806, 610-1614 , 665-1072 426-536 650-1346 st.
1118 -322-586 , 610-1171 665-783 426-392 650-976 .
1119 -322-527 610-1052 665-704 426-352 650-875

Hoeveel van deze Kalina's naar EU gaan weet ik niet(ze hebben wel een andere markering). In augustus verkocht - 9811(alleen in Rusland). 3780 LADA's(dus niet alleen maar Kalina's) gingen het land uit. Daar horen dus ook Oekraine en Kazachstan bij.... Over paar maanden komt het wel goed, denk ik. :)

Als die geruchten waar zijn dan wordt de levering aan Nederland ook een probleem.

Dat was die toch altijd al. :)

Lada Holland kon mij melden dat er de komende week Kalina's 1117, 1119 en Priora's 2172 binnenkomen. De 2171 is alleen op speciale bestelling leverbaar. (Wat is het verschil tussen een bestelling en een speciale bestelling vraag ik me dan af.)

Misschien dat bestelling is dat de auto al onderweg is naar LH en de speciale dat die nog uit Rusland moet komen. :)

Lada 111 zei:

De website doet het ook niet helemaal. :)

Mss overbelast geweest [al die nederlanders die info over de priora zoeken en dit niet op de nl-se website kunnen vinden], website [www.lada.de] is vandaag gewoon beschikbaar.

PolskiFiat zei:
Mss overbelast geweest [al die nederlanders die info over de priora zoeken en dit niet op de nl-se website kunnen vinden], website [www.lada.de] is vandaag gewoon beschikbaar.

Ik had het over Panoramaansicht. :) Die doet het nog steeds niet, maar ik heb het gevonden:

https://www.360.logo-tec.de/

Kun je mooi zien hoe LADA's van binnen uitzien. :)

Peter, ik hoop voor je dat dat lukt via Lada France, en waarom niet?
Zelf importeren is tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld, en misschien krijg je daar zelfs 3 ipv 2 jaar garantie!

Trouwens, als je dat lukt, niet vergeten om een mail (liefst MET foto) naar LH te sturen met een bedankje voor zijn geweldige service!

Alle Lada-dealers zouden het gewoon zo moeten doen.

exelletor zei:
PolskiFiat zei:

Ik had het over Panoramaansicht. :) Die doet het nog steeds niet, maar ik heb het gevonden:

https://www.360.logo-tec.de/

Kun je mooi zien hoe LADA's van binnen uitzien. :)

Oké wist ik niet, maar er staat wel geschreven: Diese Seite von LOGO-TEC, Laas Tietje befindet sich gerade im Aufbau...

PolskiFiat zei:
Oké wist ik niet, maar er staat wel geschreven: Diese Seite von LOGO-TEC, Laas Tietje befindet sich gerade im Aufbau...

Dat weet je toch niet als je www.lada.de bezoekt? :) Als je daar op panoramaansicht klikt, krijg je gewoon 404 Not Found. Ga je dan een LADA kopen of een Dacia?
_
Over importeren gesproken - kijk even goed op de volgende link: https://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=viwglifrk1ps

Mooie auto toch? Kijk dan even op de kenteken..... Vooral wat eronder staat. Een geïmporteerde LADA rijden kan! Het voorbeeld komt uit Duitsland en het is een Kalina, maar met een Priora(hoewel ik en LADA111 nog steeds een kalina aanraden(als je LADA wilt)) en LADA France moet het ook lukken. Toch? :)

Peter Argenta. zei:
Deze week wordt er nog contact opgenomen met 2 van de meest fanatieke overgebleven Ladadealers , als dat ook op een dood spoor uitloopt houdt het wat mij betreft op .

En.. wat was de reaktie van de dealers die je hebt gesproken?

Ik heb de afgelopen week veel gemaild met Lada Holland, telkens had ik binnen een half uur een reaktie op mijn emails.
Veel wijzer ben ik er niet van geworden. Helaas, maar ik had niet anders verwacht.

Opvallend is wel dat de man er selectief lijkt te zijn in het beantwoorden van mail.
Wellicht is het omdat we elkaar persoonlijk kennen dat hij erg openhartig is.

Lada 111 zei:
En.. wat was de reaktie van de dealers die je hebt gesproken?

Ik heb de afgelopen week veel gemaild met Lada Holland, telkens had ik binnen een half uur een reaktie op mijn emails.
Veel wijzer ben ik er niet van geworden. Helaas, maar ik had niet anders verwacht.

Opvallend is wel dat de man er selectief lijkt te zijn in het beantwoorden van mail.
Wellicht is het omdat we elkaar persoonlijk kennen dat hij erg openhartig is.

De eigenaar van mijn garage heeft met een dealer gesproken die op zijn beurt weer onderhandelt met een dealer in België , Lada Holland heeft wat hem betreft ook afgedaan .

Zelf heb ik op 21 .09 weer een mail naar LH gedaan omdat de vragen van mijn garage over onderhoud en garantie niet worden beantwoord....jullie raden het al : ook mijn mail is nu op 28.09 nog steeds NIET beantwoord . (weer op "zakenreis" of gewoon druk met al die bestellingen ??)
Ik heb al heel wat auto's gereden maar heb nog nóóit zoveel moeite moeten doen om een auto te mogen bestellen....
Ik heb 30.09 als deadline gezet voor mezelf : géén antwoord = wéér geen Lada !

Alternatief is inmiddels uitgezocht : geen gelul en na 5 tot 8 weken gewoon rijden !

Peter Argenta. zei:

Alternatief is inmiddels uitgezocht : geen gelul en na 5 tot 8 weken gewoon rijden !

Krappe deadline, ik denk niet dat we binnen 2 dagen nog spectaculaire acties van LADA Holland mogen verwachten.
Jammer, maar wel begrijpelijk dat het dan weer geen LADA wordt.

Wat heb je als alternatief op het oog.
Ibiza ST of Bipper, of zo?

Bentley Arnage zei:
Peter Argenta. zei:

Krappe deadline, ik denk niet dat we binnen 2 dagen nog spectaculaire acties van LADA Holland mogen verwachten.

Wat heb je als alternatief op het oog.
Ibiza ST of Bipper, of zo?

Zeker jammer. Ik had een klein beetje hoop voor het merk Lada, maar zelfs de meest fanatieke Lada-fans dreigen nu toch echt over te moeten stappen naar een ander merk. Zeker als je nieuw wilt rijden.

Vwb Peter Argenta: Ik gok Ibiza ST, Fabia Combi of Clio Estate.

Bentley Arnage zei:

LH moet gewoon deze forum eens gaan lezen. :)

2Peter: Je wilde toch pas in 2011 een nieuwe auto kopen? Misschien deadline uitstellen tot eind oktober -> binnen 5-8 weken heb je dan een nieuwe auto(of 12 weken als het een LADA wordt) en dan zit je nog in december of januari....

Over de Kalina Sport gesproken(zie ook boven)

De duurste LADA ooit(400.000r voor een "kale" auto) rijdt van Moskou naar Vladivostok, met de doel die over volgende week te bereiken... Inmiddels heeft de Kalina haar eerste problemen gehad... Sommige zijn verholpen bij de beurt(2000-3000km), sommige zijn er nog steeds.

Na 2382km zijn ze aangekomen(het zijn er twee mensen die rijden) bij de LADA-dealer in Kurgan aangekomen.

211975.jpg

- centrale vergrendeling doet het niet (is niet geactiveerd door de dealer)
- soms stinkt het (zie foto's beneden)
- geluid achterin(video boven)
- geluid voorin
- de sproeiers werken niet naar behoren

Even in op de problemen....

- Centrale vergrendeling is gewoon niet geactiveerd door de dealer - geen fout van LADA. :)
- De stank kwam van de vergeten papiertjes bij de motor - geen fout van LADA
https://www.youtube.com/watch?v=D4dOcwQz91s&feature=player_embedded

Op de autotentoonstelling moet alles glanzen, dus hebben ze de motor zwart geverfd.... Die papiertjes zorgden ervoor dat de rest niet vies werd en die hoorde dealer natuurlijk uit te halen.

Gewone Kalina Sport:

211848.jpg

De "glanzende" Kalina Sport:

211850.jpg

- Video van de sproeiers:

https://www.youtube.com/watch?v=O93oHVGVWL0&feature=player_embedded
:D
Paar draadjes omwisselen en alles doet weer.
211820.jpg

Beurt dus...

211814.jpg

Lekker schoon en "Europees"
212181.jpg

Wat is dat nou weer?
212179.jpg

De straatveger komt er ook kijken...
211979.jpg

Rare auto hoor!
211983.jpg

De sproeiers werken zo en zo niet optimaal, dus even tunen. :)
212010.jpg

De centrale vergrendeling doet het nog steeds niet helemaal, ik ga er later op in. :)
Wielen stonden scheef, de bandenspanning was laag, maar dit is allemaal verholpen.
212012.jpg

De kosten voor de beurten. Goedkoper dan voor Hyundai!
212187.jpg

De totale kosten waren rond de 90EUR, dat inclusief wassen en de nieuwe sproeiers.

Dit vind je nog meer bij de dealer:

212028.jpg

212185.jpg

212030.jpg

212183.jpg

En zo zijn de weggen in Rusland...

images

Zie ook de Prius uit Japan en iets achter hem. :)

Sorry voor de vele foto's ;)

Een deadline tot 30.09 vind ik lang genoeg , dan ben ik dik 6 weken bezig om te proberen of ik alsjeblief een Lada Priora mag bestellen via LH .
Bestellen is geen enkel probleem , maar wanneer je daarna wil weten hoe het na de aankoop verder gaat met service en garantie is meneer niet thuis en laat hij je lekker in de stront zakken(n) . Ik weet ook wel dat hij over niet al te lange tijd recht heeft op AOW en dat de motivatie om door te gaan niet zo groot zal zijn maar stop dan in hemelsnaam met het importeurschap , Lada verdient gewoon beter dan dit !
De kans dat ik weer Lada ga rijden wordt dan weer wel kleiner maar ik geef het nog niet op hoor , Lada heeft in Frankrijk tegenwoordig een prima importeur die België er ook bij doet : ik was daar van de zomer in Gent bij een dealer waar je je als Ladaliefhebber in het paradijs waant....alle modellen gewoon aanwezig in de showroom en zelfs enkele wagens gewoon op voorrraad zodat je je nieuwe Lada soms na aankoop in enkele weken kunt rijden... Zo worden er dit jaar in België gewoon dik 150 Lada's nieuw op de weg gezet in het eerste jaar sinds de overname door Lada France : daarvoor heeft onze grote vriend hier ruim 4 jaar nodig....
Een nederlandse dealer waarvan de broek inmiddels ook is afgezakt in de (niet !)-samenwerking met LH probeert nu voor mij een Belgische Priora voor mij te regelen , probleem wordt alleen de prijs.
Lada Holland heeft in de prijslijst concurrerende prijzen tegenover bijvorbeeld Dacia , kan hij ook gemakkelijk op papier zetten want tot levering komt het tóch niet:cry:......De prijs die de Belgische consument betaald is behoorlijk lager , Belgische BTW krijg je terug --Nederlandse BTW erbovenop en dan is hij nóg enkele honderden Euro's voordeliger maar dan komt de Balkenende Plukt Mij (BPM / wordt straks de verder verhoogde WPM) straf en is de auto opeens bijna € 2.000,- duurder . Oorzaak is de hogere Belgische Netto prijs . Ik hoop dat er hiervoor nog wat geregeld kan worden:confused: .
Hiervoor trek ik nóg eens 3 maanden uit .

Alternatief is geen Bipper na de berichten in de pers , geen Clio omdat mijn kinderen de achterbank beroerd vinden zitten met die vervelende hoofdsteunen die in je schouders prikken , geen Fabia omdat ik dit een raar onevenwichtig model vind en geen Ibiza ST omdat ik persé een gedeelde achterbank wil maar dan verplicht een dure uitvoering moet kopen .
Tsja , dan maar terug naar mijn vorige merk Hyundai waar ik de i 30CW ook gereden heb . Mijn bezwaar tegen dit model was de herrie die hij maakt op de grote weg omdat de 1,4 zoveel toeren moet maken om 'm op gang te houden . Verder is het een heerlijk ruime wagen met een prima uitrusting voor een heel scherpe prijs . Omdat ik mijn meeste kilometers in het regionale verkeer maak waarbij de snelheid zelden boven de 100 komt ben ik over het bezwaar van die herrie heen gestapt , mijn gezinsleden vinden 'm allemaal mooi én kwaliteit is uiteraard gewoon goed .
Dus als die Priora niet doorgaat wordt het een i30 CW ( Daewoo-Chevrolet had dus groot gelijk...) óf ik hou mijn Seat gewoon nog lekker totdat er een goede importeur komt ..

Peter Argenta. zei:
óf ik hou mijn Seat gewoon nog lekker totdat er een goede importeur komt ..

Als de Priora niet doorgaat lijkt dit mij persoonlijk de beste keuze.
De Cordoba is nog maar net 3 jaar oud en je bent er duidelijk tevreden over.
Ik zou lekker doorrijden met de zuinige driecilinder.(y)

207 Feline zei:
Natuurlijk is dit interessant. Blijf vooral posten. Moet zeggen dat de detailfoto's van de Kalina Sport laten zien dat de auto netjes in elkaar is gezet. Alle schakelaars van de portierruiten bijvoorbeeld strak in het gelid! Nu nog een goede importeur!........

Maar er hangt al wel een draadje van de bekleding los bij.....

SZBM2R zei:
207 Feline zei:

Maar er hangt al wel een draadje van de bekleding los bij.....

Vraag me af of het de fout van de dealer of van LADA is.... BTW je kunt het gewoon wegknippen. ;)

Peter Argenta. zei:
Tsja , dan maar terug naar mijn vorige merk Hyundai waar ik de i 30CW ook gereden heb . Mijn bezwaar tegen dit model was de herrie die hij maakt op de grote weg omdat de 1,4 zoveel toeren moet maken om 'm op gang te houden .

Heb je al met de vernieuwde 1.4 gereden? Volgens mij reed jij met de 1.4 met 109 pk?
Wellicht maakt dat nog enig verschil. Daarnaast is er wellicht met de facelift ook wat meer isolatiemateriaal gebruikt.

Terug
Bovenaan