Fransrijderstopic 30: 2014 - 2019 vous passez par ce que nous faisions au cours des 5 dernières années

Bedankt Durashift voor je reactie.
Het loopt hier (niet echt) storm qua reacties, dit weerhoudt mij niet om verdere updates te plaatsen.
Er wordt voortvarend te werk gegaan, afgelopen zaterdag weer gaan kijken, dit is de huidige tussenstand van de 505:
De wielkast rechtsvoor is nu ook aangepakt.
Weet dat de gerepareerde stukken er raar uitzien, echter is dit de roestomvormer/roestbeschermer die na de reparatie
van de roestschade erop gespoten is. Het is blank spul, wat na het erop spuiten zwart wordt, dit heet Brunox Epoxy Roestomvormer.
Enfin, geen praatjes maar nu plaatjes:
NG-42-FV,mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's na reparatie roestschade binnenkant wielkast rechtsvoor by Albert Brandhorst, on Flickr

NG-42-FV,mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's na reparatie roestschade binnenkant wielkast rechtsvoor by Albert Brandhorst, on Flickr

Dit zijn de foto's van de linkerzijde aan de achterkant van de auto, gezien vanaf de binnenkant van de wielkast, na reparatie van de roestschade.
De auto staat nu op steunen, rechts zie je de benzinetank. Door de reeds eerder gedane behandeling met Dinitrol, vliegt de boel wel steeds in de brand als er aan gelast wordt, dus er wordt heel voorzichtig te werk gegaan uiteraard.
NG-42-FV, mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's na reparatie roestschade linker wielkast achterzijde binnenkant by Albert Brandhorst, on Flickr

NG-42-FV, mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's na reparatie roestschade linker wielkast achterzijde binnenkant by Albert Brandhorst, on Flickr
Dan nu nog foto's van de rechterwielkast achter, en foto's van de binnenzijde van deze wielkast rechtsachter.
Die moet nu nog worden gerepareerd.
NG-42-FV,mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's voor reparatie roestschade rechter wielkast achterzijde by Albert Brandhorst, on Flickr

NG-42-FV,mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's voor reparatie roestschade rechter wielkast achterzijde by Albert Brandhorst, on Flickr

NG-42-FV, mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's voor reparatie roestschade rechter wielkast achterzijde binnenkant by Albert Brandhorst, on Flickr
De dorpels en de bodem zijn allemaal nog in prima staat, het probleem zit dus qua roest vooral in de wielkasten bij de 505.
In 2008 is namelijk eerder een deelrestauratie uitgevoerd, waarbij toen een 10 cm dorpel aan de linkervoorzijde gerepareerd is.
De bodem is na inspectie ooit bij Jan van Egmond, in 2007, roestvrij gebleken, wat voor een 505 min of meer uniek moet zijn.
In 2008 is na de deelrestauratie toen, de 505 ook behandeld met dinitrol.

Wat na de reparatie van de wielkast rechtsachter nog rest, is roestplekjes aan de raamrubbers bij het dak, linksvoor op de hoek onderaan de voorruit aan de bestuurderskant.
Daarna strak maken, waarna de auto opnieuw gespoten zal worden.

Reacties worden ten zeerste gewaardeerd!

heel gaaf om te zien, mooi dat je ze in ere houd. doet me denken aan de werkzaamheden aan mijn 19 cabrio een paar jaar geleden... :p

Had ik toch helemaal gemist dat er weer gepost werd in dit topic! :T
En daardoor A. zijn updates ook niet eerder gezien. Respect dat je er zoveel tijd, geld en moeite in stopt!
@Albert, waren die slechte plekken van nu bij de restauratie in 2008 ook al aangepakt of is dit de eerste keer?

De 3008 is inmiddels weg, net als de 106 automaat en een 406 V6 break.
En één van de E46's heb ik ingeruild voor een nieuwe occasie voor dagelijks, een BMW 520 Touring (F11) van 2012.
Ik moet wel zeggen, wat een machtige kar is dat!

Voor degenen die ongerust worden van al deze verandering, de 403 en 404 zijn er nog hoor. Die laatste mag ik niet eens weg doen van mijn betere wederhelft.
Maar misschien eens een leuke 2002ti(i) ofzo... :cool:

@Henk, in 2008 was alleen de linkerwielkast achter aan de binnenkant slecht, is toen ook al een stuk ingelast. Verder was er toen een stukje dorpel linksvoor slecht (10 cm ongeveer) en waren de voorschermen niet best. Verder is er toen ook een nieuwe achterdeur ingezet, die was toen ook te ver heen om nog op te knappen.
De wielkasten waren verder ok destijds. De verroeste wielkastrand rechtsachter is overigens wel de originele, de linker wielkastrand is nog goed aan de buitenkant (ook nog de originele) Je weet dat ik zelden afscheid neem (kan nemen) van auto's.. dat is eigenlijk ook mijn probleem. Frans comfort is verslavend he?
Zou bijna ongerust worden, Henk die nog maar 2 Franse auto's heeft! Binnerkort moeten wij maar eens een serieus gesprek hebben over jouw afdwalingen naar Duitse auto's hoor!

@L P Dijkstra: Een 19 Cabrio is ook een leuke auto! Heb van oktober 2001 tot oktober 2004 een 19 hatchback gehad, een 1.4 Gtr die niet vooruit te branden was. Maar zonder kat reed het wel 1 op 17,5 gemiddeld qua verbruik.

Nou, weer een mooie update, Albert. (y).
Hele auto opnieuw spuiten.. dit is een investering voor de eeuwigheid lijkt het wel.

Wat een puntgave 304 ENTE, die zou zo het museum in kunnen (y). Maar veel leuker om mee te toeren met het schuifdakje open.

Leuk om even weer te zien waar mensen mee bezig zijn.

En complimenten dat je weer nieuw leven in de 505 gaat blazen! Ze zijn zeldzaam geworden, dus dat maakt het al de moeite waard! Als ik advies mag geven, ga voor een dinitrol behandeling, heb ik bij mijn Saab 900 ook gedaan, is zo de moeite waard!

Als het goed is komt de 404 dit jaar nog in K&T duurt wat langer dan verwacht, maar ben aan het pushen......

Zelf eigenlijk weinig te melden. De Fiat doet het prima ondertussen, nieuwe APK en we zijn haar en onszelf aan het testen voor het rally seizoen.
De DS3 doet het nog steeds briljant, kilometers vliegen erop dat wel!

2CV staat veel stil op het moment, maar wordt zeker niet genegeerd, nieuw interieur in gekomen dit jaar. APK weer fluitend gehaald en binnenkort nog taxatie. Dan gaan we even kijken wel rally's we hem voor gaan gebruiken als deelname of als fotografen auto.

De Saab staat zelfs op het moment te koop. Beetje gefundeerd dat we hem toch best vaak gebruiken en het meer een liefhebbers auto is dan een auto die je dagelijks inzet, wat we dus wel doen... Af en toe heeft die typische oude auto problemen, sensor die stoort, deur die niet lekker sluit etc... Maar het is zo'n heerlijke bak en zo lekker ruim en karakteristiek. Dus met veel pijn staat die te koop. Maar alleen als de juiste persoon langs komt en de juiste prijs betaald. Want veel te veel in geïnvesteerd en we zijn er veel te gek mee. Eventuele opvolger zou een C3 Picasso kunnen worden. Niet het meest flitsende design en vooral iets voor oudere mensen, maar de ruimte is briljant en daar gaat het ons om. Ik fiets extreem veel de laatste tijd en dan is het verrekte handig dat je de fietsen achterin kunt mikken en kunt rijden. (Doen we bij de Saab ook ;-) )

Maar alternatief zou kunnen zijn een autootje erbij, Fiat Panda is dan favoriet. Dan blijft de Saab veel meer in de stalling en is een half jaar geschorst dan. Nadeel is, moet je wel met een kleiner stadsautootje op pad af en toe.

Saxo, C3 of C2 vind ik niet geschikt helaas. Twingo ook niet, die heb ik wel gehad en ondertussen wel klaar mee. En 206 vind ik helemaal niets

Haha, die Dinitrol behandeling heeft de 505 al in 2008 gehad, na zijn 1e deelrestauratie destijds.
Maar het houdt het dus niet helemaal tegen, de roestvorming die er (dan al) zit, ontwikkelt zich blijkbaar gewoon verder.

Heb vandaag nog even gekeken, inmiddels is de wielkast rechts blank, dan blijft er maar schrikbarend weinig gezond metaal over zo blijkt!
Foto's volgen daarvan D.V. maandag a.s.

En ja, de 304S had ik ook gezien, geweldig ding, helemaal naar de juiste specificaties en topuitvoering uit die tijd!
Maar ik heb al 4 auto's dus ik skip 'm. Momenteel is de Solara onderhanden voor de weer weggeroeste afgebroken pook, snelheidmeter reparatie, schokbreker linksvoor is matig, dus heb 2 nieuwe schokbrekers voor de Solara aangeschaft, heb een nieuwe kabel voor de snelheidsmeter en wat zaken die daarmee verband houden. Verder nog kleppen stellen en dan is ie weer klaar voor de zomer en het nieuwe seizoen.

Gisterenavond de 605 geschorst, gaat weer tot eind nov. de schuur in denk ik zo ongeveer, daarna mag ie weer.

ENTE zei:
Just in time, K.EES....:p
Ja.. goed bezig toch? Op tijd is op tijd.;)
Kijk mee (en huiver mee). Er is weinig meer over van de wielkast rechtsachter.. weer meer werk en wéér een slechtere staat dan gehoopt...
NG-42-FV, mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's kaalgemaakte wielkast rechtsachter by Albert Brandhorst, on Flickr

NG-42-FV, mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's kaalgemaakte wielkast rechtsachter by Albert Brandhorst, on Flickr

NG-42-FV, mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's kaalgemaakte wielkast rechtsachter, gefotografeerd vanuit kofferbak binnenzijde naar buitenzijde by Albert Brandhorst, on Flickr

NG-42-FV, mijn Peugeot 505 Gti 1985, foto's kaalgemaakte wielkast rechtsachter, gefotografeerd vanuit kofferbak binnenzijde naar buitenzijde by Albert Brandhorst, on Flickr

Als bonus dan nog een paar foto's van mijn 605 van afgelopen donderdag... die inmiddels ook ruim 306000 kilometers op de klok heeft staan.
Nu ca. 6 jaar geleden (met ongeveer 1 maand nog te gaan) gekocht. Met 242000 km ongeveer.
NS-VL-68, mijn Peugeot 605 Sli 1996 met dubbele regenboog boven Mookhoek by Albert Brandhorst, on Flickr

NS-VL-68, mijn Peugeot 605 Sli 1996 met regenboog boven Mookhoek by Albert Brandhorst, on Flickr

De Tagora staat op bijna 150000 km. Daarvan nu géén foto's.

A.Brandhorst> Echt hulde dat de 505 gered kan worden. Ik herken de roestproblemen en je bent er denk ik nog net op tijd bij!

Met de Saab is toen bij de dinitrol behandeling uitvoerig gekeken welke roest er aanwezig was, welke roest er bekend was is opgelost. Volgend jaar wordt de auto weer gecontroleerd op roest en eventueel een nieuwe behandeling gestart als dat nodig is.
De 900 staat op dit moment wel te koop, maar er is zo weinig interesse dat deze zeer waarschijnlijk gewoon wel blijft. Ik geef het nog een week of 2 dan is het wel klaar. Mensen weten dit model en uitvoering gewoon niet te waarderen. Coupe's en Turbo's doen het veel beter.
Ondertussen kijken we naar de DS3 of er eventueel een trekhaak onder geplaatst kan worden zodat we een fietsdrager kunnen monteren voor onze fietsen want dat doen we heel erg graag. In het verleden hadden we de C3, maar ja die ging total loss vorig jaar, en met de DS3 kunnen we net niet de fietsen transporteren zoals we zouden willen.
Op het dak kan, maar moeten we echt serieus toegeven aan lelijke strips. Trekhaak is een optie, maar niet goedkoop en ook lastig hebben we begrepen, maar goedkoper dan een brakkere oudere auto waar wel airco op zit en ruimte om fietsen te transporteren, als we de Saab al weten te verkopen

@FD... ik had al in 2014 het plan om de 505 op te knappen toen hij afgekeurd werd. Maar ja budget is ook niet onbelangrijk.
Dus jij hebt ook al 4 auto's? Waarvan 3 Franse?
Een 127 lijkt me echt wel leuk rijden. Maar ik zou toch een trekhaak op de DS3 monteren denk ik.

Fiat 127 1975
Citroen 2CV 1982 (al 21 jaar in bezit!)
Saab 900 16v combi coupe 1989
en
DS 3 2017

2 Fransen, een Zweed en een Italiaan.

Wens is op zich nog wel om er nog een keer een hele oude auto bij te hebben. Dat is zo anders, zo bijzonder, niet iets waar je dagelijks in gaat rijden, maar af en toe een rondje, of een keer bijzondere rally. Liefst zelfs een pre war. Maar dan weet je ook, ding staat vaker in de garage met panne dan dat je aan het rijden bent, maar dat is onderdeel van de hobby.

Laat ik het topic eens een schopje geven dan. Er was een tijd dat de Twentse Fransrijders hun foto's regelmatig voor een bepaalde poort fotografeerden. Zo heb ik mijn rode BX eens naast Mielcitrofiels rode DS ervoor gezet.

48569131427_a8c668b3c9_z.jpg

Toen ik er laatst langs kwam kon ik het niet laten...

Deze beide Fransozen zijn nog in bezit overigens, naast twee Britten en een Italiaan...

Hey kijk, het fransrijders topic is gereanimeerd!

Wat een leuke auto die Trax!

Hier is het wat Franse auto's betreft al tijden stabiel, nog steeds de blauwe 85'er 2CV6, de 66'er DS21, de witte 208 en de zakelijke auto is niet Frans dus daar laat ik mij verder niet over uit.

Stabiliteit is niet goed voor levendigheid, zo blijkt maar weer! Maar met een DS, 2CV en een modern ding heb je alle uitersten/behoeftes wel aardig afgedekt, dus ik kan me goed voorstellen dat je het voorlopig hier bij laat. :)

Wij zijn een beetje op de Italiaanse tour geslagen laatste tijd, we hebben er nog een Fiat 500 uit 1968 bijgekocht echt een heerlijk ding!
Wil niet zeggen dat we met onze Franse voitures niet genieten.

Dikke week geleden weer de Classic SLS met de 2CV gedaan, och wat blijft dat toch heerlijk!

Ik zal ook weer eens een updeet doen… is alweer 2,5 jaar geleden zag ik…

Deze hebben inmiddels de stal verlaten;

DSC_0750 by azu250, on Flickr
04-DH-TF by azu250, on Flickr

Nieuw oud ijzer;

ipv de Saxo...
89-LP-LX by azu250, on Flickr
IMG_0145 by azu250, on Flickr

nieuw project;
DSC_0848 by azu250, on Flickr
4 by azu250, on Flickr
nog een donor gekocht in Frankrijk;
DSC_6970 by azu250, on Flickr

Hier zit sinds kort een nieuwe motor in.
DSC_9427 by azu250, on Flickr

Verder hebben we de 2cv Spécial nog, de Méhari, de oranje AK400 en de Ami 8 Service

AZU, zitten er nu SM-stoelen in je utilitaire?

Leuk dat er steeds wat verandert maar dat we in de basis nog steeds bezig blijven met onze liefhebberij.

Hier bestaat het wagenpark nog steeds uit de groene 404 en de blauwe 403. Die laatste is nu al twee jaar "bijna klaar" maar start nu even niet meer...
Dagelijks vervoer bestaat uit een veel te mooie fünfer uit 2012 en een witte Twingo van de zaak van mijn vrouw.

Klopt Giletti SM stoelen. Maar ik heb inmiddels een stel originele stoelen ook.
En ja, zo is het, lekker door blijven hobbyen! (y)

Ach ja, zo ben ik vandaag op de kop af 15 jaar eigenaar van mijn 505. Nee.. nog niet klaar van restauratie helaas.
En ja, ik heb nog altijd ALLEEN Franse voitures, zélfs een Peugeotfiets.

We leven nog zullen we maar zeggen...

Mooi om bij te lezen, mooi om te zien dat de hobby’s er nog steeds zijn.
Bij mij niet meer Frans, maar de vreugde is er niet minder om.

Mijn Teutoon is nu 30 jaar jong en al ruim 7 jaar in bezit. Een blijvertje zoals het nu lijkt.
De 3 cabrio uit de E30 serie. Met achterwielaandrijving en 6 cilinder...een BMW zoals ze in de toekomst waarschijnlijk niet meer gemaakt gaan worden.
Fantastische wagen. Vooruit even een plaatje, omdat het kan (en niet mag :p

2m46gl1.jpg

Ook de Japanse Jeep nog steeds in bezit. Valt ondertussen al in het youngtimer tarief, hahahah.

Op lease vlak heeft de Octaaf deze week de 100.000km aangetikt. De eerste auto die probleemloos is gebleken in de bijna 2 jaar dat ik ‘m heb. Het kan dus wèl!
Geen foto’s :T

FLYING DUCKMAN zei:
Wij zijn een beetje op de Italiaanse tour geslagen laatste tijd, we hebben er nog een Fiat 500 uit 1968 bijgekocht echt een heerlijk ding!

Dikke week geleden weer de Classic SLS met de 2CV gedaan, och wat blijft dat toch heerlijk!

Heb je afgelopen zaterdag gemist bij de IJsselclassics!

ENTE zei:
FLYING DUCKMAN zei:

Heb je afgelopen zaterdag gemist bij de IJsselclassics!

klopt, kreeg mooie gelegenheid weer een evenement te fotograferen, dus daar de voorkeur aan gegeven, maar vind het elk jaar weer doodzonde dat ik er niet bij kan zijn. Volgend jaar weer een mogelijkheid! SLS is eind augustus, dus hopelijk past het net tussen de rally's door.

Stom is dat hoe dat soms gaat, Vroeger zelfs aan Fiats gesleuteld, vond het verschrikkelijk, nu hebben we er 2!

Sterker nog toen ik net 2CV reed kon ik mij niet voorstellen ooit andere auto's te rijden. Maar alle auto's die we ondertussen hebben passen precies bij ons, net even anders, lekker apart

l

l

l

l

photolist-22n64hh-pUGn4E-pSsCPm-ncfGUo-nrGFGU-bG3xRt-bt8GSd-bG3y5M-bt8zwY-aE4pDJ-aE4pTY-aeFs2o-aeCCvM-aeFrUY-aeCF4B-9ykqix-9ykqgt-9hssWS-9hpknZ-9hssZA-8DXvRQ-8rqiEt-89K2NY-89FM8K-89K2L3-89FM3H-89K2Dm-7XJC5m-7stkTe-7sxinE-7stkiK-7sxixw-7sx6Uq-7sx7eq-7sx5Wo-7sx66q-7st83r-7st5zn-7sx4S1-7sx4ud-7sx5xh-7sx5M7

Nooit verwacht ,maar na de scenic een mondeo mk1 gehad ,nog kort een vw golf cabrio mk3 en een peugeot partner 1998 1.9 d traag als poppestr.nd maar die comfort die de stoelen hadden en de simpele lego systeem qa bouwen van de auto . Dat was een heel fijn iets. De 1.9d hield het 4 maanden en 20000 km vol . Toen wou die amper meer starten. Conclusie de kleppen stellen. Was mij te duur . Dus ingeruild op een fiat doblo uit 2004 . De 1.6 16v reed goed maar telkens weer een storing.
Deze net geruild bijna letterlijk voor een renault kangoo 1.5 dci 60 2008 . Nooit verwacht dat die sneller was als een doblo met 103 pk .
Dit beeld had ik omdat een 1.9 d met 69 pk niet vooruit te branden is
Ben de 2e eigenaar en tot 8000 km terug alleen maar renault garage onderhouden.
Zelfs voor inruil nog nieuwe schijven en blokken voor.
Gewicht en rommel heeft die nooit gezien.
De auto was van een gehoorwinkel ,lag alleen een koffertje vaak in en soms wat dozen.
Net 255000 gereden.
Aanvraag voor gehandicapten tarief is ervoor net de deur uit gegaan zodat we straks voor 38 per maand rondtuffen
hnlsc3mmqu.jpg

Dat klinkt en ziet eruit als een heel fijne auto om even mee vooruit te kunnen Herman!

Hij lijkt idd goed
Heb kennelijk iets met franse wagens.
Was altijd vw man ,maar dit is mijn 4e fransoos.
Het comfort van de stoelen.
De vering.
De dashboard verlichting in oranje is heel fijn

De simpelheid van dingen

Heb hem nu goed uitgetest
150 wil die sowieso , niet dat ik het vaak rijd meestal is 110 hard zat.
Vorige week 1 x 200 km gereden naar mijn dochter over de 100 km weg.
En zaterdag spontaan naar mijn schoonouders.
De 315 km erheen en met ong 135 km per uur er heen.
Tank was na 608 km leeg ong 1 op 15
En terugweg tussen de 110 en 120 en zien wat die dan doet aan verbruik

Het is geinig als in de aloude Acadiane en R4f. Het soort auto’s wat alleen uit Frankrijk kan komen. Leuk kleurtje ook!

Tijdens een zwak stormpje ooit een Kangoo meegehad als leenauto van de Renaultdealer (toen had ik nog vaak leenautos ;) ) , dat was geen pretje. Op zachte briesjes zijn ze niet op hun best. Eigenlijk levensgevaarlijk.

De kleur had ik niet voor het uitkiezen ,maar het pompier rood staat hem goed ( 719 rouge vif ). Deze zaterdag met beste tegenwind naar zeeland vertrokken en 305 km alleen maar beste tegenwind gehad en vond het nog wel meevallen eerlijk gezegd.
Wou hem goed testen met 750 km in 1 weekend
Heb er nu 1100 km mee gereden en nog niet veel raars kunnen vinden
Alleen de achterem links maakt als die koud is even een raar geluid na 2 a 3 x remmen is het weg.
Die 14 inch doppen nog maar eens vervangen die zitten met tywraps vast nu
Dan een setje 15 a 16 inch vinden voor eronder na de winter
De ruitenwissers streppte enorm
Had geen ontvangst eerst met de radio
Kachelpaneel was donker ,niet erg handig als die zo laag zit en achter de pook
De verlichting is nu na aanpassing zeer goed
Dat simpele is gewoon ook fijn.
Bijna geen isolatie. Alleen paar plastic deurpaneeltjes en 1x1m dakplafond.
Overal zichtbaar metaal.
Raamslingers.
En zoals altijd een kachel die in franse automs zeer warm word
En wel
airco
Stuurbekrachtiging
Heerlijke faiteuls
Armsteun
Radio met stuurwielbediening
Centrale vergrendeling
Toerentelle
Allemaal aanwezig
.
Inmiddels de flatblade wissers in de bak gegooid .
Die strepen alleen maar.
Ik haal vaak een setje van de lidl voor 5 euro en gek genoeg doen die het heel goed
Motorruimte op gefrist
Lak gepoetst
Bedieniningspaneel kachel voorzien van lampjes weer net als de 12v aansteker
De al goede koplampen verbeterd met nightbraker laser next gen.
Een handgreep gemaakt van een riem
De antenne vernieuwd.
Ach t zijn kleine dingetjes
De distributie staat ook al op de planning hier.
Heeft ook maar 256500 gelopen nog.
Dat die dealer onderhouden is is alleen maar een voordeel
Net als pas de 2e eigenaar

cts5c3p4n.jpg

dhpef4bbvi.jpg

4vhy3nujp7w.jpg

s8vhfv5s69jj2.jpg

wjlluhdkp5s2.jpg

pf01cd8.jpg

De nightbreaker lampen zorgen net even voor iets meer licht.
Ook bij regen is het nu een stuk beter en dingen reflecteren eerder.

En onder de kap was 1 grote stofbende.
Heb ik met een sponsje tandeborstel en behangstoffer aangepakt
Ik vind dat zo vies
Die auto heeft nog nooit troep in de laadbak gehad daar is het ook bijna brandschoon.
Dat vind ik een stuk fijner
Bij aanschaf

joqiwtbfips.jpg

Dank je
Vandaag ondanks hersenschudding toch eventjes om gepield
De wieldoppen die alleen maar met tywraps vast zaten er af gerukt .
Velgen wat schoon gemaakt en mooi zilver gespoten voor het oog.
Tussendoor de distributie set en pomp geregeld
Nieuwe multyriem en spanner
Dat was het enigste wat nog moest gebeuren .
Dealeronderhouden dus alles is bijgehouden.
Voorbandjes nog vervangen was ac punt

sthvmx.jpg

Inmiddels een aardig lijstje kunnen afvinken
X moet nog v =klaar
Auto poetsen en motorruimte reinigen en interieur. V
2x nieuwe gebruikte vredestein snowtrack5 V
2x osram nightbreakers laser next gen V
Kentekenlamp achter compleet cleanen na 10 jaar geen schoonmaak inc blanke lak glas V
Ramen met keukenfolie geblindeerd V
Interieur lampjes vervangen van kachel en aansteker V
Gezien is dat de remblokken en schijven idd spiksplinternieuw zijn
Wieldoppen eraf en velgen zilver spuiten V
Handgreep in auto maken en gaten voor rijplaten V
Zaterdag naar poppetje voor nieuwe distributie ,spanners en waterpomp.
Meteen nieuwe multiriem en spanner
Achterrem links nakijken enorm schraap lawaai bij koud na 3 x remmen is die stil x
Nu 2000 km gereden bijna er mee bevalt prima.
Lekker vlot voor 60 pk en turbo erop en zuinig.

Leuk zo'n Kangoo, zelf wel slechte ervaringen ook met die motor. Echt aantal keer serieuze problemen gehad. Motor een keer kapot gelopen, daarna serieuze problemen met verstuivers gehad. Uiteindelijk ingeruild en na een paar maanden kwam het bericht dat ook de nieuwe motor in de soep was gelopen. Was niet mijn eigen auto maar van bedrijf waar ik toen werkte.

Maar goed, je kunt niet alle auto's vergelijken, er waren ook wat stumpers bij ons die niet echt konden autorijden, dat helpt ook niet ;-)

Nu even leuk verslagje, laatst met de nieuwe Alpine kunnen rijden, dankzij Munsterhuis en een forumlid hier.

Laatst eindelijk een keer een afspraak kunnen maken om met de Alpine te rijden. Dat stond eigenlijk al meer dan een jaar op de planning na een uitnodiging.
Aangekomen bij Munsterhuis stond er een witte A110S voor mij klaar. Op groene platen, want de demo's waren verkocht. Ach joh, ik vind het allang leuk om eens te rijden. Eerst even rustig rondgekeken, want het was al een tijdje geleden dat ik er geweest was. Het Alpine gedeelte is mooi aangekleed, Er staan een aantal verschillende auto's, leuke gadgets en hebbedingetjes, echt top.

Maar de auto.... Deze is standaard als automaat. Ja dat vind ik op zich wel weer jammer, maar aan de andere kant, ach de moderne automaat is toch eigenlijk best wel fijn om te rijden. Zeker met dit soort auto's gaat het schakelen zo snel dat je dat met de hand niet bij kunt houden heel simpel. De S is uitgevoerd met Carbon dak, paar carbon delen in het interieur en ook Carbon stoelen. Dat betekend dat de stoelen niet verstelbaar zijn. Wel naar voren of naar achter te schuiven (handmatig), maar geen rugleuning verstelling. Maar ze zitten echt heel prima. Je kunt echt perfect een zitpositie vinden. Max gevoel, daar gaat het om. Dashboard is best mooi afgewerkt. Mooie knoppen, soms moet je even zoeken waar iets zit, maar daar wen je snel genoeg aan. De automaat kent ook drie knoppen, N D en R, duidelijk lijkt mij. En als je wilt kun je ook handmatig schakelen.

Even een korte uitleg gehad en op pad. Lekker rustig eerst in de automaatstand. Beetje binnendoor rijden over kleine klinkerwegen en kinderkopjes. Af en toe komt er een tegenligger en moet je iets de berm in. Ja het is een sportauto, dus supercomfortabel is niet niet. De S heeft zelfs stuggere vering, iets verlaagd en bredere banden dan de andere A110's. Maar geen centje pijn moet ik zeggen. De auto is smal genoeg, en hoog genoeg op de wielen om dit zonder stress te kunnen. De auto roffelt soms lekker in de uitlaat en dat is best vermakelijk. Zeker de sportstand is gewoon leuk. Iets snellere respons, iets meer geroffel, iets meer geluid, eigenlijk zou die er standaard op moeten staan, ik heb hem niet meer terug gezet in de normale stand.

Het overzicht in de auto vind ik voortreffelijk, echt goed. Achteruit kijken is een drama door het kleine sleufje, maar de buitenspiegels zijn groot genoeg om achter je te kunnen kijken. Maar voor en naast je is goed overzichtelijk, achterom kijkend is ook prima voor elkaar, dat heb ik zelfs bij gezinsauto's wel eens slechter gezien, regelmatig zelfs! Dus rij je lekker relaxed even rond, lekker warm rijden is geen probleem. Verkeersdrempels neemt die zonder problemen even invoegen op een 80 km weg gaat natuurlijk voortreffelijk. 292 pk is genoeg zullen we maar zeggen.

Ik kom uiteindelijk op een fotoplek terecht, maar de weg er naar toe is lekker stil, kaarsrecht, niemand te bekennen. Dus maar eens even kijken hoe vlot die auto kan. Oef, lekkere druk van achteruit, ploffen bij opschakelen en de onderbroken lijntjes gaan snel richting niet onderbroken lijntjes. Wat lekker!!!!

Als ik dan foto's ga maken kijk ik eens goed naar de auto, naar de vormen de hoekjes etc. En wat mij heel erg bevalt is hoe clean de auto is. Geen overbodige lijnen om nog iets te accentueren. De vorm klopt gewoon. Niet gek natuurlijk, want deze lijkt erg op de eerste A110 en dat design klopte al, dus in dit geval ook! Het is gewoon echt een mooie auto om te zien.
Met het fotograferen stap ik veel in en uit en dat gaat ook prima, ja hij is laag, maar de dorpel is niet overdreven breed en de kuipen hebben geen overdreven dikke wangen. Goed genoeg om je vast te houden en dat doen ze uitstekend, maar klein genoeg om er makkelijk in en uit te komen. Bij het openen van de auto starten er leuke animaties in het dashboard. Ook als je de auto stopt doet de auto weer van die animaties. Bij achteruit rijden helpt een camera op de kont. Deze wordt direct voor je neus weer gegeven. Ik heb hierdoor geen moment stress gehad of ik wel ergens achteruit in kon steken, echt goede weergave. De rest van het systeem heb ik eigenlijk niet getest. Er zal best een goede radio in zitten, maar ik had een ander geluid waar ik van genoot.

Overall is het echt een prachtauto. Voelt degelijk aan, vlot, ik mis het hand schakelen niet. Even kort gedaan met de flippers, maar dan vind ik de automaat wat fijner. Hoewel die in de sportstand af en toe te lang in een versnelling blijft hangen, maar dat is logisch in de sportstand. Wat mij vooral heel erg bevalt is dat ze het simpel gehouden hebben. Elektrische stoelen, niet nodig, de motorkap (nou ja achterruit) blijft omhoog staan met een stangetje. En de motor is niet afgedekt, redelijk goed bereikbaar, maar niet aangekleed om het allemaal mooier te maken. Het is gewoon een Renault blok klaar, dat mag je ook zien. Daarom is deze auto ook geslaagd. Een Retro design is altijd lastig, maar als je ook nog de auto met de juiste filosofie gaat bouwen dan is die echt geslaagd. Alpine gebruikte vroeger Renault onderdelen en dat zag je gewoon, daar was toen en is nu nog steeds niets mis mee. Moet ik kiezen tussen een Cayman of Alpine oef dan is het lastig, waar heb je het meeste gevoel bij? Cayman is ook prachtig om te zien, ook heel degelijk, maar een Alpine heeft wel wat lekkers en is best exclusief, ik werd overal nagestaard.

Nog 1 keer de snelweg op, nog 1 keer even dat gas intrappen tot de vloer, hopelijk genoten de fietsers voor de stoplichten net zo van het accelereren als ik dat deed. Ik kan goed geluid altijd wel waarderen.

Nadeel, het is zo leuk om te doen, je wordt een beetje een hooligan.....

Prijs van deze auto zat tegen de 90.000 euro aan.

Met dank aan Munsterhuis Alpine Center Hengelo.

49079649461_e37abfdd43_b.jpg

49079125173_55c4c3496a_b.jpg

49079118453_bb210da8c7_b.jpg

49079116938_a5f511ef36_b.jpg

meer foto's hier Alpine foto's

Verder eigenlijk weinig te melden. De 2CV doet het prima, stoot af en toe wat rook uit, maar verder doet die het perfect. Binnenkort doe ik nog een rally in de Ardennen van 2 dagen. Nu bezig met wat elektra te verbeteren zodat alles goed werkt straks.
Wel wordt de lak weer een stuk minder, dus daar moet ik een keer mee bezig, maar dat zal volgend jaar worden.

De DS3 draait z'n kilometers probleemloos, heerlijke auto.

De rest van het wagenpark doet het ook goed.
De Saab wat problemen gehad dit jaar, maar alles opgelost
De Fiats (we hebben er 2 nu) doen het ook prima, hoewel in de 127 nog wat laswerk zit, maar dat pak ik volgend jaar op

Ik heb gelukkig de laatste mk1 met als het goed os de juiste motor.
Tot 2005 ellende.
Heb nu bijna 3000 km er op zitten.
Loopt mooi 1 op 18 nu.
Alleen dis set vervangen en multit riem en 2 banden.
Gordijn er in gemaakt en begin van een mini camper.
Gele lampen er in
Velgen muisgrijs
En extra lampjes voor en achter.
Verders geen klachten nog

Nog even een leuke update, sinds een paar weken ben ik in het gelukkige bezit van een '95 605 SV 3.0-12V V6. :D
Een hele mooie zilvergrijze, origineel in NL geleverde limousine met nog maar 120.000 aantoonbaar gelopen.
Elektrisch schuifdak, automatische airco, stoelverstelling...alles werkt! :T

Sinds Photobucket geld vraagt heb ik even geen werkende online space voor foto's maar hij is ongeveer net zoals deze persfoto:
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/peugeot-605-sv-24-1995/

Die 605 klinkt als een echte K.EES mobiel. Leuk man!

Photobucket, Tinypic....het is me wat. Alle foto’s ooit geplaatst op het AW forum van mij zijn verdwenen. Best triest eigenlijk.

Leuke updates. (y)

Op de foto's van de Alpine valt het mij niet zo op.. maar als ik er weleens eentje in het 'wild' zie bij Stam in Soest(dijk).. dan valt het mij toch op dat de ronde lampen in de neus het frontdesign 'ielig' laat lijken.. zeker in de blauwe Alpine kleur. Iets meer 'présence' zal recht doen aan de prijscategorie, denk ik.

Terug
Bovenaan