Fransrijderstopic 30: 2014 - 2019 vous passez par ce que nous faisions au cours des 5 dernières années

FLYING DUCKMAN zei:
Zo! Jouw oude Dyane is stevig in prijs gestegen. Maar goed verbaasd mij wel meer af en toe hoe erg sommige auto’s in prijs stijgen. Aan de andere kant, hoeveel zijn er überhaupt nog??

Zeker! Over mijn huidige E30 cabrio nog maar te zwijgen...;)

Hoeveel D6jes er nog zijn? Geen idee. Handjevol denk ik.

Volgens mijn gegevens zijn er een stuk of 10 D6- en in Nederland. Maar helaas zijn ze niet allemaal correct geregistreerd. Origineel NL D6- en zijn er 5, waarbij de -FM hierboven nog niet is meegeteld.

Dank voor de uitleg Ente. (y) Ik vind alle Dyane's wel leuk, leuker dan een 2CV. Maar dat is mijn 'tic' in het algemeen, de minder populaire auto's leuker vinden. Zo prefereer ik ook de R6 boven de R4.

Dit blijft toch een leuk topic. Het Franse blijft erg leuk met zijn grote verscheidenheid.

Op een Citroёn C1 (meer Japans dan Frans) en een bestelde Citroёn Jumper camper (meer Italiaans dan Frans) na heb ik op het moment niets Frans. Jaren geleden wel een pre-facelift405 sedan gereden. Een 1.6 automaat uit 1991.
Ik ben erg gecharmeerd van de GS/GSA en de Panhard 24.. dus dat zou er toch ooit eens van moeten komen. Maar ik heb nog een Suzuki in restauratie die echt eerst af moet.

Ik kwam dit leuke plaatje toevallig tegen:
Algra_Oudepand.jpg

Mooi (y).

Toen ik een jochie van 8 was kocht mijn vader zo'n zilvergrijze 405 berline. Weliswaar een kale 1.6 GL, maar wat een chique auto vonden we dat!

HarmenA zei:
Ik kwam dit leuke plaatje toevallig tegen:

Hé, dat ken ik nog wel. Zwolle! Sterker nog, de meeste bestuurders van deze Peugeots ken ik persoonlijk.
Bedrijf heet ondertussen Mocca d’Or en op deze locatie verrees een appartementencomplex....

^^^ dus, de vertegenwoordigers konden van een 305 (break) overstappen op de 405? ;)

Mooie tijden.. destijds had een buurman in de straat zo'n 405 break diesel. Wit. Werkte in een slachterij, moest dus vroeg op. Die soepele Peugeot dieselnagel was weleens mijn wekker. :) (enkelglas in het slaapkamerraam..)

Mooie updates AZU! Is die oranje besteldeend ook nieuw in de collectie?

Zelf kon ik het afgelopen week ook weer niet laten... Ja, wel foto's. :T

2ace56b6-47e5-43a4-964c-664ae55ffff6.jpg

79bc791a-97c8-46b4-bc8b-4e6f6b7bf02e.jpg

Verder heb ik er een tussenverdieping bij gemaakt in mijn garage cq 'caverne des hommes'. :cool:

Mz-ODTzbq-S8-O33bz-SBU9-TPg.jpg

Nou mensen, slacht het gemeste kalf....de verloren zoon is terug!

Binnenkort op het erf in huize ENTE.

6-DBA5-C77-B08-A-465-A-89-FA-60-AA90-B90125.jpg

9-A6672-F3-E6-AB-48-C8-B8-BF-B4-E47-B627-A8-B.jpg

F5-F9722-A-779-F-46-BD-9546-FC3-FA09767-C7.jpg

F5-F333-D5-B664-433-B-8-A87-BADC0-E251-C92.jpg

Als vervanger van de Octavia?

Wel de laaste der Mohikanen, begreep ik van de Autoweek podcast: "RENAULT TALISMAN IS NIET MEER TE REDDEN' - AUTOWEEK PODCAST"

Maar wat meer info is welkom.
Of probeer je dit op z'n Autoweek/VAG's uit te smeren, zodat het hier ook nog een beetje geupdate wordt? :)

Mooie wagen deze Talisman, zeker na de facelift. En vermoedelijk niet van de dramatische kwaliteit van de Laguna.
Ik heb enkele ritjes gemaakt met de Octavia: erg degelijke wagen, leuker dan een VW Jetta maar hij mist toch de Franse flair van deze wagen.
Geniet ervan: zoals Rembrandt schrijft: spijtig genoeg blijkbaar een uitstervend ras dit type wagen.

Dank Michiel. Dat is precies wat ik ook altijd van deze wagen heb gevonden.

@Rembrandt: geen Rembrandt uitvoering! Exact zoals ie op het plaatje staat, een business Zen (ZEN?! :D ) 140pk benzine handgeschakeld. Als enige optie de achteruitrijcamera en de zwarte metallic lak. Meer zat er dit keer niet in met de auto met een hopeloze restwaarde.
Wèl oogt ie redelijk luxe met standaard led en de nette lichtmetalen wielen. Ik had m’n zinnen gezet op een 3 serie touring hybrid. Dat is voor het bedrijf vele euro’s goedkoper qua leasebedrag, echter de transitie naar hybride gaat nog even duren. Die tijd heb ik niet.

Ja, die podcast was weinig verheffend. Opvallend dat ze ‘m afkraken op onderstel terwijl ze alleen hebben gereden met de versies met 4ws, verstelbare dempers en extreem grote wielen. De normale versie is mieters fijn namelijk!
Afijn, nu over op benzine na jaren diesel. Ik denk dat ik me hier prima mee ga vermaken. Zoals hierboven al aangegeven; altijd een erg fraaie wagen gevonden. Heb een zwak voor grote Franse voitures zoals jullie weten.

iDS zei:
Mooie wagen deze Talisman, zeker na de facelift. En vermoedelijk niet van de dramatische kwaliteit van de Laguna.
Ik heb enkele ritjes gemaakt met de Octavia: erg degelijke wagen, leuker dan een VW Jetta maar hij mist toch de Franse flair van deze wagen.
Geniet ervan: zoals Rembrandt schrijft: spijtig genoeg blijkbaar een uitstervend ras dit type wagen.

Ik snap exact wat je bedoeld. Een Octavia is niet echt frivool. Heb geprobeerd om dat enigszins op te heffen door ‘m een beetje anders aan te kleden Zie m’n review in profiel. Er bestaat geen 2e van:)
Ben ‘m ook zeker nog niet zat, maar helaas moet ie vanwege z’n kilometers het veld ruimen. Qua degelijkheid onovertroffen.
De nieuwe Octavia heb ik kort overwogen maar die is er niet veel fraaier op geworden. Dat rechthoekige stoere van m’n huidige is compleet vernacheld. Geen sterk ontwerp meer. Ook rijgedrag is niet fijner geworden om nog maar te zwijgen van bepaalde schakelaars die zijn vervangen door maffe swipe schermpjes. Jammer!

Ik hoop inderdaad dat de kwaliteit van de Talisman op peil is. Is vaak wel goed bij de uitloop series. We gaan het meemaken!

Heel fraai een Talisman! Goede keuze!

@Gilleti, huur jij een loods in Wezep of is de structuur gewoon toevallig hetzelfde als de mij bekende loods aldaar. ;)

ENTE zei:
@Rembrandt: geen Rembrandt uitvoering! Exact zoals ie op het plaatje staat, een business Zen (ZEN?! :D ) 140pk benzine handgeschakeld. Als enige optie de achteruitrijcamera en de zwarte metallic lak. Meer zat er dit keer niet in met de auto met een hopeloze restwaarde.
Wèl oogt ie redelijk luxe met standaard led en de nette lichtmetalen wielen.

Mis je niks an.;)
Maar dat is nou net het verschil tussen een Franse voiture en een VAG-bak.
Die laatste kan best mooi zijn (zoals jij en ik hebben bewezen met resp. een Octavia en een Tiguan), maar dan moet je 'm wel flink aankleden (zoals jij en ik hebben bewezen.....:)). Een Franse voiture heeft dat veel minder nodig.

En om daar nog wat aan toe te voegen:
De Tiguan heeft echt heel veel gadgets en opties. Maar als je het sec bekijkt, had mijn C5 uit 2002 veel van die opties ook al (wellicht in iets andere tijdsspecifieke uitvoering), maar dan beter!
Het panoramisch schuifdak bijvoorbeeld: bij de Tiguan maakt dat ding een ongelooflijke herrie op hogere snelheid. Bij de C5 (uit 2002!) ging het schuifdak boven de 70 km/h automatisch een paar centimeter dicht om grote herrie te voorkomen.
Ik mis die Franse voiture.........beste, (in verhouding) meest luxe en comfortabelste auto die ik ooit heb gehad.
nIfsYXv.jpg

Mooi ENTE! Zoals bij vele Franse modellen; De laatste exemplaren waarbij het model aan het einde van zn leven zit zijn probleemloos!

Heb zelf zo goed als het zelfde probleem als jij, vanwege de hoge lease bedragen voor dergelijke auto's mag ik al jaren niet meer iets Frans rijden..

@Giletti: wauw, die 106 en die loods! Heerlijk! (y)

@Ente: zo'n Talisman sedan zie je weinig. Leuk!

@Azu: toch wel één van laatste leuke Citroën he, zo'n Cactus.

ENTE zei:
Nou mensen, slacht het gemeste kalf....de verloren zoon is terug!

Binnenkort op het erf in huize Ente

Het zij u vergeven mijn zoon.
Wanneer is binnenkort?
Op tijd om bij de AW meeting van 21 augustus bij de Meern te komen laten zien, je Talisman?

Zal een goede sigaar voor je meenemen. Mits je komt.
Gegroet namens de afdeling Peugeot-Talbot Nederland!

Dank voor de verwelkoming allemaal. Opeens zit er weer leven in het topic:D

Meneer B, volgens de laatste berichten komt ie in november.
Ik zie een Fransrijders meeting aankomen, hahah.

CLLMartin zei:
Mooi ENTE! Zoals bij vele Franse modellen; De laatste exemplaren waarbij het model aan het einde van zn leven zit zijn probleemloos!

Heb zelf zo goed als het zelfde probleem als jij, vanwege de hoge lease bedragen voor dergelijke auto's mag ik al jaren niet meer iets Frans rijden..

Laten we dat hopen. Kinderziektes eruit, moet haast wel.
Klopt. De lijst loopt over van VAG in alle soorten en maten en ook Mercedes doet aardig mee.

De Peugeot 508 kon ik ook kiezen maar die is inderdaad ongelofelijk kostbaar. Voor een beetje leuke uitvoering (BL allure) zat ik ruim over de €1000,- leasebedrag per maand. En is eigenlijk helemaal geen grote auto. Best krapjes zo bleek tijdens het proefzitten.
Wat dat betreft verbaasde ik mij hoe scherp Renault dit model in de markt zet. Waarschijnlijk is het ook een van de laatste exemplaren die geproduceerd zal gaan worden. Daarna is het gedaan met dit type auto bij Renault.

^^^ Mooie keus, Ente. (y)

Ik had het niet verwacht. Dacht dat je wel door zou willen met probleemloze voertuigen. :p

Hopelijk kan je er (weer) wat kilometers mee gaan maken.

Durashift zei:
Ik had het niet verwacht. Dacht dat je wel door zou willen met probleemloze voertuigen. :p

Vaak biej te bange!

(Heel eerlijk; er stonden ook Aziaten op de shortlist maar die konden om organisatorische reden niet geleast worden...)

Hee, mooie Talisman ENTE. Zwart is verplicht bij jullie of doe je dat voor de chique?
Je maakt het topic ook weer lekker levend! Op één of andere manier komen toch vele bekende namen weer uit hun Franse spelonque gekropen.

@Barri, dankje. Wellicht kom ik eind augustus ook weer even naar de meeting. Dit keer dan met de GTI of wellicht zelfs de 403.

Nico GTR zei:
@Gilleti, huur jij een loods in Wezep of is de structuur gewoon toevallig hetzelfde als de mij bekende loods aldaar. ;)

Het is 1) niet huur maar koop ('Gilletti Real Estate' :cool: ) en 2) niet in Wezep maar Mijdrecht. ;)
Dat is toch wel een stukje verderop maar ik denk dat veel van die units op dezelfde manier gebouwd worden.

Voor de sjiek, Henk. Komt al dat chroom zo rijkelijk in uit. Daarnaast heeft mevrouw ENTE ook een klein beetje invloed. Die lijkt op Henry Ford als het om auto kleuren gaat.

Verplichte kleuren doen we gelukkig niet aan. Wel aan Europees heb ik gemerkt, hahaha.

Als we dan toch weer FRANS gaan rijden....dan ook maar gelijk helemaal goed:

98-A5-DB33-9-AB5-4626-98-E5-208-C717-A47-C8.jpg

Soms is rond beter, soms is vierkant ook best grappig!

Vandaag een dag mogen sturen in een 2CV in de Achterhoek. Wat een geweldige omgeving!
En passant nog een wijngaard bezocht, dus de inwendige mensch ook weer blij.

La Vie est Belle.

ENTE zei:
(..) Daarnaast heeft mevrouw ENTE ook een klein beetje invloed. Die lijkt op Henry Ford als het om auto kleuren gaat.
(..).

Ik passeerde vanmiddag op de A12 een zwarte Talisman sedan op Duits kenteken: die was rondom ont-chroomd., álles zwart op de voor- en achterkant, zwarte velgen, volgens mij wat verlaagd.

Zou je thuis ook nog kunnen voorstellen.. ff een ritje naar vd Rijt :T

Ik vond het er niet mooi uitzien, in ieder geval.

Ja, John van de Keek op de Week. Daar komen pareltjes voorbij maar ook dubieuze aanpassingen. Maar net wat de klantenkring wenst ;) Ik kan trouwens wel smakelijk lachen om de filmpjes. Technisch ook leuke info.
Black line, shadow line oid blijf ik maar van weg. Denk niet dat zo’n Talisman dat nodig heeft.

Sommige auto’s knappen er wel van op trouwens; de Astra station bijvoorbeeld. Die kan je af fabriek ook in black-trim bestellen. Opeens is ie dan best leuk.
Ook was ik in de race voor een speciale Honda, daar was alles zwart. Niet subtiel, maar het had wel een bepaald je ne sais quoi....

Haha:p

Cactus zoals ie moet zijn. Keertje als leen auto een dag meegehad, erg leuk rijden.
Uiterlijk uiterst vakkundig verknalt door Citroën bij de 2e serie helaas...

Barri zei:
@Azu: toch wel één van laatste leuke Citroën he, zo'n Cactus.

Zeker, nog lekker eigenwijs!

@ENTE; Ja ik vind de 1e Cactus ook de beste, daarom een gezocht met weinig km's.
Jammer van de kleur, ik had liever een knalkleur gehad voor het contrast met de Airbumps.
Maar ja, dat was ms. AZU haar keuze en zij rijdt er tenslotte het meeste mee.

Zeker leuk zo'n Cactus. Heb ik ook nog overwogen ter opvolging van mijn huidige auto. Ik heb gereden met zowel een ph1 als een ph2. De ph1 had voor mij helaas niet de meest ideale zitpositie (ondermeer de verstelbaarheid van het stuur) en dus had ik bijna een ph2 met eat6 automaat gekocht. Maar... die bleek roest aan de deuren te hebben en Citroën NL weigerde dat op te lossen. Dus, jammer!

Vervolgens heb ik maar besloten voor de EV te gaan, en een ë-C4 is nog een beetje duur. Dus, daar komt een 'tussenpaus' en zodra de ë-C4 over een paar jaar betaalbaar is...!

Ook die vind ik erg geslaagd en lekker eigenwijs.
citroen-e-c4-2021-test-2-b66f35.jpg

ginkelvanmichiel zei:
Ook die vind ik erg geslaagd en lekker eigenwijs.

Grappig ding om te zien. Ook nog serieus bekeken.
Stond een hele line up bij de dealer; van binnen opmerkelijk slecht afgewerkt, het leek wel een B-merk. De knetterharde verschillende soorten plastic hielpen ook niet mee aan een fijn gevoel. De goedkope uitvoering zag er van binnen het leukste uit, de duurdere met leer was erbarmelijk. Apelulleleer...

Je zou toch denken dat er progressie in zou zitten maar mijn 2006 C4 zat destijds mooier in elkaar qua materialen en afwerking.

Edit; alhoewel ik dat ook bij veel andere merken zo ervaar. Onlangs een nieuwe BMW 2-serie Grand Coupé gereden, dat voelt bijzonder minder solide dan mijn ruim 32 jaar oude BMW E30.
Niets lijkt meer voor een langere periode gebouwd te worden. Vroegâh was alles beter....

^^^ wellicht ook wel de impact van zo min mogelijk vervuilende chemicaliën gebruiken?

Vroeger was een flinke scheut aardolie voor een mooi stukje rubber of plastic geen probleem.. nu is dat anders, lijkt mij.

leuke aanvullingen weer!

De C4 Cactus heeft mij nooit kunnen bekoren, vind het eerlijk gezegd echt een lelijke auto. Apart hoeft niet per se leuk of mooi of typisch Citroen te zijn.
C3 vind ik wat beter geslaagd, maar zonder die airbumps!

De nieuwe C4 gereden, rijdt prima, verder vooral saaie prima auto. te druk in design.

De nieuwe DS series daarentegen spreken mij erg aan. DS3 crossback vind ik wel het minst in design, maar verder kwa interieur echt prachtig. Nieuwe DS4 is echt helemaal geweldig!

Maar voorlopig rij ik vooral Italiaans op het moment. Net weer een andere Panda aangeschaft ;-)

Het wordt hier stilletjes aan weer gezelliger. (y)

Binnen nu en een jaar worden wij ook weer volledig Fransrijders en gaat de Aziaat en het moderne Franse blik er weer uit.
En waar kun je fijner in het oude Franse blik rijden? In Frankrijk dus. :D

Eindelijk is het (bijna) zover. :T

Greetzz Renate, die zingt; ik ga naar Frankrijk ik kom nooit meer terug. . .

[size=x-small]Met dank aan de Stroopwafels.[/size]

renate zei:
Greetzz Renate, die zingt; ik ga naar Frankrijk ik kom nooit meer terug. . .

[size=x-small]Met dank een de Stroopwafels.[/size]

Ze zeggen wel eens, zeg nooit nooit. Heb je daar een onderkomen ge kocht? Succes met je beslissing. Ik heb jaren lang door Frankrijk gereden met de brommer en later de auto. Een heerlijk land. Ik had het geluk dat ik goed in Frans was op school , dus heb me daar goed kunnen redden.

Wat een spannende update renate, succes met de voorbereidingen!
Dit is wel de goede tijd om in Nederland van je huis af te komen. Of is de markt in Frankrijk om iets te vinden ook zo overspannen?
Je schrijft dat er alleen Frans spul overblijft, gaat/is Calimera ook weg?

Het is zeker spannend, 13 jaar geleden hadden wij deze plannen ook al maar toen was het ineens crisis en kregen wij bijna niets voor ons huis terug.
Nu is het een stuk beter en hebben wij wel de financiële ruimte.

We hebben nog niets gekocht maar dat wat wij zoeken is voldoende en betaalbaar voor handen.

En ja, Calimera gaat zeer waarschijnlijk verkocht worden. :cry:

Greetzz Renate.

renate zei:
We hebben nog niets gekocht maar dat wat wij zoeken is voldoende en betaalbaar voor handen.

Wat leuk! Ik voorzie een Fransrijders meeting in Frankrijk :T
Een leuk plekje in de Elzas?

PS als je een Talisman zou willen overwegen koop ‘m dan gewoon nog even in NL zo lang het kan...via de Franse configurator zag ik dat ie in Frankrijk bijna €4000,- duurder is:eek:

ENTE zei:
Grappig ding om te zien. Ook nog serieus bekeken.
Stond een hele line up bij de dealer; van binnen opmerkelijk slecht afgewerkt, het leek wel een B-merk. De knetterharde verschillende soorten plastic hielpen ook niet mee aan een fijn gevoel. De goedkope uitvoering zag er van binnen het leukste uit, de duurdere met leer was erbarmelijk. Apelulleleer...

Je zou toch denken dat er progressie in zou zitten maar mijn 2006 C4 zat destijds mooier in elkaar qua materialen en afwerking.

De teloorgang van een merk met traditie (of wel is de 2CV de benchmark voor alle nieuwe Citroëns :T).
Weeral een reden om nog verder van mijn erg degelijk gemonteerde C5 te blijven genieten. Zelfs na een 'aanslag' op de zijkant aan de bestuurderszijde en einde vorig jaar idem dito kant bijrijder, geeft de wagen nog steeds geen krimp...of mijn dealer is een meester carrossier natuurlijk.

De belabberde kwaliteit van de plastics in de C4 is ook al door autojournalisten bekritiseerd. Hopelijk doet de C5 X beter.

renate zei:

De Elzas is een beetje te duur voor ons, het wordt de Lot of Tarn-et-Garonne.

Greetzz Renate.

Moedige beslissing. Een vriend van mij heeft jaren in Tarn-et-Garonne gewoond (vermoed ik toch: een half uur ten westen van Albi).
Hij heeft het er niet volgehouden wegens té rustig, en rust was nochtans wat hij zocht. En dat was ook mijn impressie als ik hem ging opzoeken: een dorp van 300 inwoners maar met de oppervlakte van Antwerpen. Veel Engelsen op rust (die nu wss. allemaal opnieuw richting GB vertrokken zijn).

Maar als dat jouw ding is: veel succes.

Leuke stap Renate!

Gaan er overigens morgen nog meer Franserijders naar de Meern?

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5948409,page=5

Dank allen voor het support.

Ja wij gaan voor de rust, wij wonen nu onder de rook van Rotterdam en zijn er helemaal klaar mee.
Altijd geklaag, gejaag en een kort lontje.

Ik heb mijzelf altijd goed kunnen vermaken en het kan mij niet eenzaam genoeg zijn, maar mijn lief wil niet zover gaan.
Dus het zal aan de rand van een dorpje worden.

Ach als ik maar mijn loodsje krijg/maak dan kan ik lekker knutselen, ik zit nog vol met plannen en ideeën.
Waarschijnlijk ga ik ook nog een beetje voor een werkgever werken voor de financiële slagroom op de taart.

Ik probeer ook nog even naar De Meern te komen, maar dan met modern blik i.v.m. niet goed werkende linker arm.

Greetzz Renate.

Martijn> Helaas andere plannen, was wel leuk geweest!

Renate> Wat een spannende stap! Ben wel benieuwd wat jullie gaan doen. B&B of een Gites erbij? Wie weet een leuk adresje om te bezoeken! ;-)
En de ene kan beter tegen stilte dan een ander persoon natuurlijk.

iDS> Als die er is ga ik zeker rijden bij de dealer met de auto, die goede contacten heb ik wel. Maar knetterplastic? Hmmmm ik vond hem iets minder goed afgewerkt als de C4 cactus, want hoewel ik die lelijk vond, interieur was best oké! Dus ik ga hem zeker bekijken.

Zelf ben ik geen fan van een SUV. Maar C5 aircross en DS7 spraken mij toch wel heel erg aan. Misschien C5 nog wel meer dan DS7. Maar DS7 vind ik toch wel een gave bak hoor. De prijzen van de 2e hands markt volg ik zeker.

Renate> Jammer dat Calimera weg moet eventueel, echt geen mogelijkheid om haar mee te nemen, of is het ook een financieel plaatje?

renate zei:
Ja wij gaan voor de rust, wij wonen nu onder de rook van Rotterdam en zijn er helemaal klaar mee.
Altijd geklaag, gejaag en een kort lontje.

.

Dat begrijp ik volkomen!
Door m’n werk kom ik ook op die plekken en ben altijd blij als ik na gedane arbeid weer in de rust van oost NL kom.
‘Te rustig’ voor velen....gelukkig :)

V.w.b. de nieuwe Citroëns; heb een aantal nieuwe auto’s bekeken in m’n zoektocht en Citroën viel in negatieve zin op. De aloude Picasso (die ze nu Spacetourer noemen) valt zelfs positief op tussen de allernieuwste modellen.
Huidige Skoda’s en KIA’s zien er qua afwerking zo ontzettend veel beter uit. Zelfs de kleinere goedkopere series.

Er staat overigens niet veel echt splinternieuws meer in de showrooms, vanwege het wereldwijde chip tekort kan men amper de showrooms vullen.
Ook zijn de levertijden voor sommige modellen extreem te noemen; veel VAG’s een jaar tot 1,5 jaar. Ook zijn bepaalde items niet meer te bestellen op korte termijn. Denk bijvoorbeeld aan open daken , speciale radio’s etc etc...
Ik las vandaag op het nieuws dat sommige merken de zomervakantie zelfs verlengen voor personeel!

Terug
Bovenaan