Foto's uit de oude doos

Erg leuke plaatjes met een hoog Opel gehalte. (y) Ik zie zelfs een Kadett E Limited bij het postkantoor in Bussum! :)
De D SR vind ik de leukste van de serie.

Misschien een domme vraag, maar worden deze foto's bewust omgezet naar zwart/wit om nostalgische redenen of zijn ze echt alleen in zwart/wit beschikbaar?

Zelf maakte ik omstreeks 1985 mijn laatste zwart/wit foto:)

Professionele foto's van fotografen werden vaak in zwartwit gemaakt, met het oog op publicatie in bijvoorbeeld kranten -die pas deze eeuw allemaal naar full color gingen.

Redelijke verklaring, wel jammer dat ze niet in kleur beschikbaar zijn. Ziet er voor foto's uit de jaren '80 en '90 toch wat al te nostalgisch uit :)

AlbertsH zei:
Kleurenfoto uit Almelo/1986:
afbeelding.jpg

Op z'n allervroegst december 1987, toen werd de kentekenreeks beginnend met SV uitgegeven (zie rode Kadett).

Zo'n leuke Fiat Ritmo moet er even op natuurlijk:
afbeelding.jpg

En vooruit, deze leuke foto uit 1982 dan ook maar:
afbeelding.jpg

En nog zo'n leuke Ritmo om het af te leren:
afbeelding.jpg

Uit een niet zo oude doos, deze foto van een Luxemburgs tankstation halverwege de jaren 90. Maar wat staat er nou links van die Laguna?

ea7c9b0da5_1468498975_Nederlanders-staan-allereerst-massaal-in-de-file-om-iets-goedkoper-te-tanken__list-noup.jpg

Wouter82 zei:
Uit een niet zo oude doos, deze foto van een Luxemburgs tankstation halverwege de jaren 90. Maar wat staat er nou links van die Laguna?
Mijn eerste ingeving is een Toyota Camry (de generatie waarvan de Station-versie twee achterruitenwissers had).

Phoenixrood74 zei:
Wouter82 zei:
Mijn eerste ingeving is een Toyota Camry (de generatie waarvan de Station-versie twee achterruitenwissers had).

klopt...dat is een Toyota Camry....

op me werk hebben we precies dezelfde nog rijdend bij een klant in ook diezelfde kleur!

Ik was wat aan het rondsurfen en kwam uiteindelijk uit op een pagina, waar schitterende en verwarrende foto's staan: je ziet prachtige Amerikaanse auto's tussen gewone Europese, het geheel doet duur en luxueus aan en tegelijk heeft het beeld ook wat vertrouwds. Als je wat nader kijkt, zie je zelfs de typische Nederlandse verkeerspalen, Hollandse namen op de panden, kortom: wat is hier aan de hand? Ik zet één plaatje hier om aan te geven wat ik bedoel:

01_Airport_1.jpg

Het antwoord en de rest van het hoe en waarom kun je zelf lezen op deze pagina.

Kwam nog wat leuke reclamefoto's tegen van Opels in zomerse sferen cq. met heel erg period correct geklede modellen. Volgorde is een beetje nieuw naar oud, en sorry voor de zwarte balken...

Opel-Period-Photos-of-Summer-1973-1979-Opel-Kadett-C-Luxus-2-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1975-1979-Opel-Kadett-C-City-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1970-1975-Opel-Manta-A-1280x960.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1967-1970-Opel-Olympia-A-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1968-1973-Opel-GT-1280x960.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1964-65-Opel-Kapitan-A-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1969-1977-Opel-Diplomat-B-1-1280x960.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1965-1973-Opel-Kadett-B-3-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1965-1973-Opel-Kadett-B-Caravan-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1962-1965-Opel-Kadett-A-1-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1959-1964-Opel-Kapitan-P2-4-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1959-1964-Opel-Kapitan-P2-1-1280x960.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1957-1960-Opel-Olympia-Rekord-P1-3-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1957-1960-Opel-Olympia-Rekord-P1-5-1024x768.jpg

Opel-Period-Photos-of-Summer-1957-Opel-Olympia-Caravan-1024x768.jpg

Er is nog veel meer, voor wie nieuwsgierig is geworden.

Van een ander forum gekopieerd. Wat rijdt er schuin achter die Eend, een Renault?

oK8Dl21.jpg

De brug over de Noord in Alblasserdam in 1989.

Tilburg. Jaartallen staan bij de foto omschrijving.

Tilburg 1969 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1974 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1980 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1981 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1985 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1986 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg jaren tachtig by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1960 (2) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1960 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1982 (2) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1982 (3) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1982 by Eelco v Manen, on Flickr

hehehe, zo, al 1 persoon tevreden gesteld!

Meer Tilburg

Tilburg 1962 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1965 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1980 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1983 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1990 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1996 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg jaren tachtig by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg (1) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg (2) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg (3) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg (4) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg (8) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1982 (2) by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1975 by Eelco v Manen, on Flickr

Tilburg 1990 by Eelco v Manen, on Flickr

- Quatrelle - zei:

Het zijn sowieso vaak mooie plaatjes, alleen zo'n Stellar vind ik wel heel leuk. Ik zit al langere tijd in dit topic te kijken of er eentje tussen zit :)

Overigens, die Mitsubishi (Lancer?) bedrijfswagen uit dezelfde serie lijkt mij ook een rariteit, en inmiddels uitgestorven?

Wouter82 zei:
- Quatrelle - zei:

Het zijn sowieso vaak mooie plaatjes, alleen zo'n Stellar vind ik wel heel leuk. Ik zit al langere tijd in dit topic te kijken of er eentje tussen zit :)

Overigens, die Mitsubishi (Lancer?) bedrijfswagen uit dezelfde serie lijkt mij ook een rariteit, en inmiddels uitgestorven?

Het is een Galant Wagon, en het lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk dat daar nog een exemplaar van over is. Jammer, want het is de enige uitvoering van de allereerste generatie Galant die in Nederland leverbaar is geweest. De gelijktijdig gevoerde sedan (waarschijnlijk ook weg) en hardtop (nog enkele mooie exemplaren van bekend) waren al van de tweede generatie. Een echte bedrijfswagen is het trouwens niet, hij heeft gewoon een geel kenteken.

Heb eens in het fotoalbum van halverwege jaren tachtig gekeken en kwam daar deze (al dan niet gecropte) kiekjes tegen van Italiaanse vakanties (1985-1986-1987).

14y8ilc.jpg

Op het Piazza del Campo in Sienna. Kennelijk is dat Galbani echt Italiaans (als ik zo'n reclame voor mozzarella op de radio hoor denk ik altijd dat het een namaaknaam van Unilever is).

2gt9bvo.jpg

B-segmenters van toen.

23r5sfq.jpg

Fiat 131 Marengo. Die hadden we hier niet.

x55qw4.jpg

Mooie Fiat 132 met gigantische, lelijke imperiaal op het dak. Stond in een hoekje van een veel grotere foto van Florence.

4kzg47.jpg

Toen al oud, Fiat 600D, gespot in Brescia.

23lfts4.jpg

Ontzettend verprutste Fiat 1200/1500 Spider. Die is nu waarschijnlijk allang gesloopt, of weer keurig opgeknapt.

mlh1t3.jpg

Deze luchtgekoelde Panda was toen nieuw. Misschien rijden die mensen er nog in...

2njc4na.jpg

Kwam toen ook nog deze Fiat Topolino tegen. Let op de R14 en Ritmo (met heel veel striping, zo toont een andere foto) ernaast.

bg911y.jpg

Kwam toen op een avond (oktober 1987) nog deze Fiat Tipo op zijn testritten tegen (introductie zomer 1988).

f08cy.jpg

Ook nog bij Ital Design langsgeweest. Ze rijden allemaal in hun eigen ontwerp, behalve de eigenaren van de Mercedes-Benz en de twee Fords.

6pqmwn.jpg

Toevallig ook nog een goede blik hebben kunnen werpen op de testbaan bij de fabriek van de Fiat Croma en Lancia Thema.

AlbertsH zei:
Wouter82 zei:
Nee, een Toyota Supra :)

Aah, een Liftback dan zie ik (op Google). En verder naar achter aan de rechterkant dan wel een Matra? ;)

Mij lijkt het een gewone Celica Liftback. Rechts inderdaad een Bagheera.

Leuke Italiaanse plaatjes, CirKel! Die 131 Marengo kende ik niet eens.:eek:

929V6 zei:
Mij lijkt het een gewone Celica Liftback.

Hmm, op de wiki-pagina's kan ik niet achterhalen wat nu het verschil is tussen een RA61 Celica en een A60 Supra. Of zijn het dezelfde auto's voor verschillende markten? :confused:

Wouter82 zei:
929V6 zei:

Hmm, op de wiki-pagina's kan ik niet achterhalen wat nu het verschil is tussen een RA61 Celica en een A60 Supra. Of zijn het dezelfde auto's voor verschillende markten? :confused:

Een Supra heeft een langere neus met klapkoplampen (in plaats van de draaibare op de eerste versie van deze Celica) en een 2,8 liter zespitter onder de kap. Beide waren in Nederland leverbaar, maar omdat de levering van de Supra later in 1982 startte sluit een kenteken beginnend met HP deze uit. Foto's van de achterkant van de Europese uitvoering van vóór de facelift (smalspoor) zijn trouwens nog zeldzamer dan de auto zelf... ik kan ze niet vinden.

929V6 zei:
Wouter82 zei:
929V6 zei:

Een Supra heeft een langere neus met klapkoplampen (in plaats van de draaibare op de eerste versie van deze Celica) en een 2,8 liter zespitter onder de kap. Beide waren in Nederland leverbaar, maar omdat de levering van de Supra later in 1982 startte sluit een kenteken beginnend met HP deze uit. Foto's van de achterkant van de Europese uitvoering van vóór de facelift (smalspoor) zijn trouwens nog zeldzamer dan de auto zelf... ik kan ze niet vinden.

Smalspoor Supra A60, met de europese achterlichten

0278131558004.jpg

Te koop

Super, bedankt Guus! (y) Afgezien van de spoilers (volgens mij niet standaard) en de typeplaatjes (die hier ontbreken) zijn er zo te zien dus geen uiterlijke verschillen aan de achterkant.

Van een ander forum gekopieerd. Wie kan hem beter dateren? :)

Foto van de Afsluitdijk die ik vond in het boekje 'Tussen Duinen en Dijken'. Het boekje is waarschijnlijk uitgegeven in 1969 en bevat verder geen wegenfoto's. Wanneer de foto is genomen is niet duidelijk, evenmin wie de maker ervan is

Wouter82 zei:
Wie kan hem beter dateren?

De Peugeot 204 helemaal links kwam uit in april 1965, dus ouder kan hij niet zijn. Ook de Fiat 850 (vanaf 1964) bevestigt dat. Het jongste zichtbare kenteken (de Kever) is van 1964.

Dan zie ik nog twee Opels Rekord P1, die tot 1962 zijn gebouwd. Die blijven dan nog een aantal jaren op de weg natuurlijk, maar in de jaren na 1965 zag je ze zeker minder want al snel reden veel nieuwe Opel Rekord-modellen P2 (vanaf 1960), A (vanaf 1963) en zelfs B (vanaf 1965) en C (vanaf 1966) rond.

Ik denk 1965 of 1966.

Uitgegeven ter gelegenheid van het 11e lustrum van de Coöperatieve Fabriek van melkprodukten AURORA te Opmeer, volgens de link. Even naar gegoogled en blijkt idd in 1914 te zijn opgericht. Dan klopt het jaar 1969 dus en die foto kan ook best uit dat jaar stammen.

@CirKel, de 204 heeft al de in de flanken overlopende achterllichten vanaf modeljaar '67 en de R4 lijkt al de nieuwe, bolle bumpers van '68 te hebben.

929V6 zei:
Uitgegeven ter gelegenheid van het 11e lustrum van de Coöperatieve Fabriek van melkprodukten AURORA te Opmeer, volgens de link. Even naar gegoogled en blijkt idd in 1914 te zijn opgericht. Dan klopt het jaar 1969 dus en die foto kan ook best uit dat jaar stammen.

@CirKel, de 204 heeft al de in de flanken overlopende achterllichten vanaf modeljaar '67 en de R4 lijkt al de nieuwe, bolle bumpers van '68 te hebben.

De Renault 4 heeft een Mx-xx-xx kenteken, dat is van 1963. De achterlichten van de Peugeot zijn moeilijk te beoordelen, omdat dit aan de uiterste rand van de foto is. Die is gemaakt met een groothoeklens, met als kenmerk dat die aan de uiteinden het beeld extreem horizontaal uitrekt.

Op 15-12-1970 werden op de Afsluitdijk tussen Den Oever en Kornwerderzand 2x2 rijbanen in gebruik genomen. Als deze foto uit 1969 zou zijn, zou ik toch wel werkzaamheden in beeld verwachten (tenzij dit net het stukje tussen Kornwerderzand en Zurich is, waar pas vijf jaar later 2x2 rijbanen kwamen).

Foto is gemaakt op de loopbrug (als die er al was) bij het monument.
We kijken dus richting NH

cirKel zei:
929V6 zei:

De Renault 4 heeft een Mx-xx-xx kenteken, dat is van 1963. De achterlichten van de Peugeot zijn moeilijk te beoordelen, omdat dit aan de uiterste rand van de foto is. Die is gemaakt met een groothoeklens, met als kenmerk dat die aan de uiteinden het beeld extreem horizontaal uitrekt.

Op 15-12-1970 werden op de Afsluitdijk tussen Den Oever en Kornwerderzand 2x2 rijbanen in gebruik genomen. Als deze foto uit 1969 zou zijn, zou ik toch wel werkzaamheden in beeld verwachten (tenzij dit net het stukje tussen Kornwerderzand en Zurich is, waar pas vijf jaar later 2x2 rijbanen kwamen).

Ik heb de vergroting even bekeken en voor wat betreft de R4 heb je gelijk, de bumper is zo te zien nog de allereerste versie die eigenlijk gewoon een gebogen pijp was. Maar v.w.b. de 204 twijfel ik er niet over dat het een iets later exemplaar is, want bij de eerste versie kun je vanuit deze hoek niets van de achterlichten zien. Hier zie je nog net een puntje. De foto zou dan op zijn vroegst van najaar 1966 kunnen zijn, maar gelet op het reeds ontbreken van de wieldop van de 204 vermoedelijk wel wat later.

Kwam deze foto tegen uit de tijden dat Fiat nog het grootste importmerk in Duitsland was: het opslagterrein bij de importeur in Heilbronn. Ik schat dat er duizend 127's staan.

[size=small](klik de foto voor full-size)[/size]

Terug
Bovenaan