Ze hadden veel bijzondere kleurtjes staan. Om mee te rijden stonden er een aantal zeeblauwe en enkele koperkleurige exemplaren. Wij hadden een 1.0 Ecoboost 100pk Titanium met adaptive cruise control (drivers pack 2 uit m'n hoofd gezegd), voorruitverwarming en navi als opties. Eigenlijk zoals je 'm moet hebben. Dan zit ie rond de 20k. Er stonden ook exemplaren met panoramadak, 17 inch en keyless entry.
Maar hoe rijdt ie? Ja, top. Weggedrag wat we gewend zijn van Ford: stevig maar comfortabel. Echt uitgebalanceerd. En het valt op dat ie binnenin heel stil is! Navi is top en het B&O play geluidssysteem is geweldig! Stoelen zitten mij erg goed, maar iemand die aardig lang is vond de stoelen iets minder.
Blokje trekt er op lagere snelheden lekker aan, op de snelweg ook lekker stil. Zesde versnelling is eigenlijk niet nodig, maar leuk dat ie er op zit. Op snelheidstempo versnellen vond ik wel wat moeite kosten. Dat wordt met de ongeblazen 1.1 wel spannend denk ik. Ik heb ook even niet in beeld hoeveel ie weegt, maar hij zal vast zwaarder zijn dan de uitgaande Fiesta.
Nog nadelen? Ik heb er twee gevonden: de buitenspiegels zijn irritant klein, zonder dode-hoek-vlak. En door de lane keeping assist (standaard op elke Fiesta dacht ik), zit er een gek 'elektronisch' hikje in de besturing rond middenstand. Als je die functie uit zet, is dat minder. Hetzelfde merkte ik eerder op bij een Ioniq. Wat mij betreft weegt dit nadeel zwaarder dan het voordeel van de veiligheidsitem. Op deze Fiesta vond ik de correcties in het stuur niet overtuigend, de Ioniq blijft meer tussen de lijntjes.
Al met al gewoon een heel fijn ding, het B-segment schuift de laatste tijd echt een stuk op. Waarom zou je nog een C-segmenter kopen? OK, de kofferruimte is wel kleiner dan een qua formaat vergelijkbare C-segmenter van een jaar of 15 terug.
Fotootje gejat via LinkedIn: <https://image-store.slidesharecdn.com/f58e3fe8-bacb-4a36-ac6f-118aa0839c0f-original.jpeg>