Ford Fiesta | Facelift 2021

Gut, nou, ik vind dat blauwe ding er anders verrekte lekker uitzien hoor. Sowieso prijzenswaardig dat Ford in ieder geval wel een tweedeursversie van haar B-segmenter blijft bouwen. Qua motorisering: Een driecilindertje kan erg lekker klinken is mijn ervaring, dat vond ik het enige leuke aan een auto als de Peugeot 107 (de rest was echt totaal ruk). Al wordt het wel minder als je er een turbo opschroeft, en zo'n 'soundgenerator' is natuurlijk een aanfluiting, al schijnt het dat een bepaalde Beierse motorfabriek er ook niet vies van is... En tot slot, een compacter en lichter blok in een dergelijke auto is toch per definitie aan te raden?

Ford presenteert een compleet nieuwe generatie van zijn belangrijkste model, de Fiesta. Het merk laat op een evenement in het prestigieuze Wilson Hotel meteen de snelste variant van het stel zien. Daarover later meer, want de woordvoerder van het merk kan ons in Genève nu al exclusief enkele prijzen van de reguliere uitvoeringen melden. De vanafprijs bedraagt 15.745 euro voor de Trend-uitvoering met 1.1 benzinemotor met 70 pk en de 100 pk sterke 1.0 Ecoboost in Titanium-trim is er vanaf 19.045 euro. De gewone Fiesta-uitvoeringen staan in juni in de showroom.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/maart/42511-primeur-prijzen-en-eerste-indruk-nieuwe-ford-fiesta

De configurator staat ook al online, snelle jongens bij Ford!

EDIT: ik heb te vroeg gejuicht, hij werkt nog niet foutloos...

Live @ Autosalon van Genève:

ford-al-salone-di-ginevra-2017-75b3680be3deff152c386f68b757ebff.jpg

ford-al-salone-di-ginevra-2017-783a314a124a802f77f0481191c801bc.jpg

ford-al-salone-di-ginevra-2017-940db63c8576eb13a1a9b2f023d1f4f3.jpg

ford-al-salone-di-ginevra-2017-796bc7f7778e89ae38fcc56d75753ba1.jpg

ford-al-salone-di-ginevra-2017-aec33acc4dfc5645be50bcfadeb6f9b8.jpg

ford-al-salone-di-ginevra-2017-1ff7ba8e12b7825c0ab952a9cf39e606.jpg

Ford stand: https://www.omniauto.it/salone/ginevra2017/stand/1595/ford
Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/maart/42511-primeur-prijzen-en-eerste-indruk-nieuwe-ford-fiesta

Bedankt D-C, voor het tonen van de basisversie. Ik vermoedde het al, maar nu weet ik het zeker. Wat een saai ontwerp!

Ziet er strak uit, gewoon voortborduren op een bekend thema, zien we bij meer fabrikanten, noem geen voorbeelden. Eerste reviews van journalisten zijn zeer lovend over de nieuwe Fiesta.

[size=x-large]DÍT KOST DE NIEUWE FORD FIESTA[/size]

REGULIERE VANAFPRIJS ONDER DE 16 MILLE. In november trok Ford het doek van de nieuwe Fiesta. Nu weten we welke prijzen Ford op de prijskaartjes van een van zijn belangrijkste modellen heeft geschreven. Om maar met de deur in huis te vallen: de nieuwe Fiesta gaat vanaf € 14.995 met je mee naar huis. Het betreft dan de driedeurs Fiesta als Trend-uitvoering met 70 pk sterke 1.1 in het vooronder. Let wel, dit is inclusief een aankooppremie van € 750. Zonder deze tijdelijke aankooppremie ligt de vanafprijs dus op € 15.745. Wie dezelfde Fiesta met twee portieren extra wenst, is € 16.245 kwijt. Dat is exclusief tijdelijke premie. De 1.1 is ook in een 85 pk sterke smaak te krijgen. De driedeurs en vijfdeurs Trend kosten respectievelijk € 16.495 en € 16.995. Liever de 100 pk sterke 1.0 EcoBoost in het vooronder? Opteer dan voor de Titanium 1.0 die alleen als vijfdeurs te krijgen is. Zijn vanafprijs ligt op € 19.545. Dezelfde variant met automaat moet € 21.545 opbrengen.

Natuurlijk kan er ook weer gedieseld worden. Ford zet voorlopig alleen een 85 pk sterke 1.5 TDCI op de bestellijst. Als Trend met drie portieren kost hij € 18.495. De vijfdeursversie kent een meerprijs van € 500. Ook de 1.5 TDCI is in combinatie met uitrustingsniveau Titanium te krijgen. Wel krijg je dan direct een vijfdeurs voorgeschoteld. Zijn vanafprijs is vastgesteld op € 20.795. In juli staan de Trends en Titaniums bij de dealers. De ST-Line en Vignale volgen in oktober. Wie de Active of de ST wel ziet zitten, moet tot 2018 geduld hebben.
https://www.autoweek.nl/nieuws/dit-kost-de-nieuwe-ford-fiesta/

1.1 70 Trend 3drs € 15.745
1.1 70 Trend 5drs € 16.245
1.1 85 Trend 3drs € 16.495
1.1 85 Trend 5drs € 16.995
1.0 EcoBoost Titanium 5drs € 19.545
1.0 EcoBoost Titanium aut. 5drs € 21.545
1.5 TDCi 85 Trend 3drs € 18.495
1.5 TDCi 85 Trend 5drs € 18.995
1.5 TDCi 85 Titanium 5drs € 20.795

Dus nog geen prijzen van de Vignale. Ben daar zeer benieuwd naar, een Ford b-segmenter van rond de 25K, zal daar een markt voor zijn?

Ziet er erg fraai uit. Een mooie doorontwikkeling van de uitgaande versie. Die Active-versie zou ietsjes verhoogt zijn ten opzichte van de andere modellen, dus leuk voor senioren. Lijkt me wel een leuke bak voor m'n pa!:)

Wel weer erg beperkt,

Ik vind de drie deurs leuker, kan alleen maar bij de Trend, echter heb ik liever een Ecoboost, en kan alleen met een 5 deurs Titanium.

En waar blijft de ST-line?

Freez

Heb hem afgelopen zaterdagmiddag uitgebreid mogen bewonderen. Hij maakt een prima indruk, alles ziet er pico bello uit, de zit is prima. Ik denk dat hij wel voor concurrentie gaat zorgen voor de nieuwe Polo en Ibiza. De prijzen vind ik erg meevallen.

Jamiro zei:
Dus nog geen prijzen van de Vignale. Ben daar zeer benieuwd naar, een Ford b-segmenter van rond de 25K, zal daar een markt voor zijn?

Fiesta Vignale is er vanaf een kleine 23.000 euro. In Nederland (voorlopig) alleen als 5-drs en alleen met 125pk.

Algemeen:
De onderhoudsinterval gaat van 1jr/20.000km naar 2jr/30.000km.
Fiesta ST-line is er vanaf een kleine 19.000 euro => 5drs 100pk en 3drs 125pk (net als voorheen) 140pk vooralsnog niet naar NL
De 120pk diesel komt ook vooralsnog niet naar NL (ivm uitstoot)
En... de navigatiesoftware mag je 7 jaar lang gratis updaten!! (geldt vanaf heden ook voor alle andere modellen met SYNC3)

(vandaag en gisteren waren de dealer-introductiedagen)

Ze hadden veel bijzondere kleurtjes staan. Om mee te rijden stonden er een aantal zeeblauwe en enkele koperkleurige exemplaren. Wij hadden een 1.0 Ecoboost 100pk Titanium met adaptive cruise control (drivers pack 2 uit m'n hoofd gezegd), voorruitverwarming en navi als opties. Eigenlijk zoals je 'm moet hebben. Dan zit ie rond de 20k. Er stonden ook exemplaren met panoramadak, 17 inch en keyless entry.

Maar hoe rijdt ie? Ja, top. Weggedrag wat we gewend zijn van Ford: stevig maar comfortabel. Echt uitgebalanceerd. En het valt op dat ie binnenin heel stil is! Navi is top en het B&O play geluidssysteem is geweldig! Stoelen zitten mij erg goed, maar iemand die aardig lang is vond de stoelen iets minder.
Blokje trekt er op lagere snelheden lekker aan, op de snelweg ook lekker stil. Zesde versnelling is eigenlijk niet nodig, maar leuk dat ie er op zit. Op snelheidstempo versnellen vond ik wel wat moeite kosten. Dat wordt met de ongeblazen 1.1 wel spannend denk ik. Ik heb ook even niet in beeld hoeveel ie weegt, maar hij zal vast zwaarder zijn dan de uitgaande Fiesta.
Nog nadelen? Ik heb er twee gevonden: de buitenspiegels zijn irritant klein, zonder dode-hoek-vlak. En door de lane keeping assist (standaard op elke Fiesta dacht ik), zit er een gek 'elektronisch' hikje in de besturing rond middenstand. Als je die functie uit zet, is dat minder. Hetzelfde merkte ik eerder op bij een Ioniq. Wat mij betreft weegt dit nadeel zwaarder dan het voordeel van de veiligheidsitem. Op deze Fiesta vond ik de correcties in het stuur niet overtuigend, de Ioniq blijft meer tussen de lijntjes.
Al met al gewoon een heel fijn ding, het B-segment schuift de laatste tijd echt een stuk op. Waarom zou je nog een C-segmenter kopen? OK, de kofferruimte is wel kleiner dan een qua formaat vergelijkbare C-segmenter van een jaar of 15 terug.

Fotootje gejat via LinkedIn: <https://image-store.slidesharecdn.com/f58e3fe8-bacb-4a36-ac6f-118aa0839c0f-original.jpeg>

Barri zei:
Ze hadden veel bijzondere kleurtjes staan. Om mee te rijden stonden er een aantal zeeblauwe en enkele koperkleurige exemplaren. Wij hadden een 1.0 Ecoboost 100pk Titanium met adaptive cruise control (drivers pack 2 uit m'n hoofd gezegd), voorruitverwarming en navi als opties. Eigenlijk zoals je 'm moet hebben. Dan zit ie rond de 20k. Er stonden ook exemplaren met panoramadak, 17 inch en keyless entry.

Maar hoe rijdt ie? Ja, top. Weggedrag wat we gewend zijn van Ford: stevig maar comfortabel. Echt uitgebalanceerd. En het valt op dat ie binnenin heel stil is! Navi is top en het B&O play geluidssysteem is geweldig! Stoelen zitten mij erg goed, maar iemand die aardig lang is vond de stoelen iets minder.
Blokje trekt er op lagere snelheden lekker aan, op de snelweg ook lekker stil. Zesde versnelling is eigenlijk niet nodig, maar leuk dat ie er op zit. Op snelheidstempo versnellen vond ik wel wat moeite kosten. Dat wordt met de ongeblazen 1.1 wel spannend denk ik. Ik heb ook even niet in beeld hoeveel ie weegt, maar hij zal vast zwaarder zijn dan de uitgaande Fiesta.
Nog nadelen? Ik heb er twee gevonden: de buitenspiegels zijn irritant klein, zonder dode-hoek-vlak. En door de lane keeping assist (standaard op elke Fiesta dacht ik), zit er een gek 'elektronisch' hikje in de besturing rond middenstand. Als je die functie uit zet, is dat minder. Hetzelfde merkte ik eerder op bij een Ioniq. Wat mij betreft weegt dit nadeel zwaarder dan het voordeel van de veiligheidsitem. Op deze Fiesta vond ik de correcties in het stuur niet overtuigend, de Ioniq blijft meer tussen de lijntjes.
Al met al gewoon een heel fijn ding, het B-segment schuift de laatste tijd echt een stuk op. Waarom zou je nog een C-segmenter kopen? OK, de kofferruimte is wel kleiner dan een qua formaat vergelijkbare C-segmenter van een jaar of 15 terug.

Fotootje gejat via LinkedIn: <https://image-store.slidesharecdn.com/f58e3fe8-bacb-4a36-ac6f-118aa0839c0f-original.jpeg>

Nu nog even met de Ibiza of Polo rijden Barri ;)

Qua gewicht is ie behoorlijk zwaar, stuk zwaarder ook dan de Ibiza, 1100 kg volgens mij.

Net even gekeken op RDW, 1063kg. Valt me mee.
Polo heb ik vorig jaar al gezien maar kon ik toen helaas niet mee rijden. Ben dus wel benieuwd hoe dat rijdt. Ibiza onlangs bij de dealer bekeken maar ook nog niet mee gereden.

Barri zei:
Polo heb ik vorig jaar al gezien maar kon ik toen helaas niet mee rijden. Ben dus wel benieuwd hoe dat rijdt. Ibiza onlangs bij de dealer bekeken maar ook nog niet mee gereden.

Nieuwe C3 is ook een aanrader maar zeker niet sportief qua rijgedrag, meer op comfort gericht. Onlangs mee gereden en was aangenaam verrast en heb deze dan ook meteen bestelt, interieur materialen denk ik wat minder dan de Fiesta maar wel speels vormgegeven allemaal. C3 is vooral erg comfortabel en ook erg stil, motor hoor je bijna niet. C-segment is bijna niet meer nodig.

Barri zei:

1106 kg
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/PH-916-P

1063 is denk ik die zonder turbo of de 3 deurs?

Oh wacht, bij de specificaties staat 1106, maar bij het kenteken inderdaad 1063, vreemd, misschien zonder reservewiel ofzo.

We staan op het punt deze Ford Fiesta Titanium te bestellen, echter komen we samen niet uit de kleur. Elk advies is daarom meegenomen, hoe persoonlijk een kleur ook is.

De kleur die het meest de voorkeur heeft is Blue Wave, dit is dé kleur van de Ford Fiesta 2017 en deze kleur is niet eerder gebruikt. Daarnaast is Deep Blue Impact een optie, deze kleur ziet er telkens anders uit. En ook Magnetic Grey staat in de Top 3 als we er echt niet meer uitkomen. Punt is dat de details en verlichting ín de auto allemaal Blue Wave zijn. Ik ben een zeur, dus vind het jammer dat die details dan niet conform kleur exterieur zijn: kies je donkerblauw, krijg je zeeblauwe details.

Anyway: ook verkoopbaarheid, vuil en dergelijke spelen een rol. Voor woensdag willen we hebben besloten en nogmaals het is persoonlijk, maar elke mening is meegenomen. :)

5ciyox.jpg

2vkxh55.jpg

2dtsswl.jpg

Ik vind de donkerblauw netjes. Donkergrijs is te saai (foto is genomen op het introductie-event zie ik :) ). Die aqua-blauwe heb ik mee gereden, leuke kleur maar ik ben bang dat ie snel verveelt. Maar wel heel tof als je voor die kleur kiest! Eerlijk gezegd denk ik dat de Fiesta het wel kan hebben: de lime green en hot magenta, introductiekleuren van de vorige Fiesta, zijn ook nog steeds wel populair tweedehands is mijn beeld.

Barri zei:
Ik vind de donkerblauw netjes. Donkergrijs is te saai (foto is genomen op het introductie-event zie ik :) ). Die aqua-blauwe heb ik mee gereden, leuke kleur maar ik ben bang dat ie snel verveelt. Maar wel heel tof als je voor die kleur kiest! Eerlijk gezegd denk ik dat de Fiesta het wel kan hebben: de lime green en hot magenta, introductiekleuren van de vorige Fiesta, zijn ook nog steeds wel populair tweedehands is mijn beeld.

Bedankt voor je snelle antwoord! Ben het zeker met je eens: of die aparte blauwe gaat vervelen of je gaat ervan houden. Die donkerblauwe is zo'n typische Ford-kleur, die is al jaren beschikbaar. Juist daarom denk ik: doe eens leuk! Jammer dat de details van het interieur niet matchen met het exterieur als je voor een andere kleur dan aqua-blauw kiest.

De foto's waren inderdaad op de introductie, de dealer heeft ons gestuurd omdat ik benieuwd was naar de kleuren! Wel fijn daar wat te mogen aanschouwen.

Morgen willen we er een klap op geven, dit is onze eerste echte nieuwe auto. Maar ik was blij dat de keuze genaakt was. Blijkt de kleur nog lastiger te zijn!

Roder zei:
Die middelste blauw! Een kleur die gaat vervelen geloof ik niet zo in. Leuke kleur;)

Heeft nog steeds onze voorkeur. Ook omdat het een nieuwe kleur is. En als het gaat vervelen: tja. Dat is dan maar zo. :)

Die lichtblauwe stond bij 'ons' in de showroom, de kleur stond hem goed. De donkergrijze vind ik ook mooi, weer wat chiquer. Er is dus niets persoonlijker dan kleur. Zwart zou ik uit praktische overweging niet kiezen, je ziet een uur na het wassen alweer stof erop.

speedtouch zei:
Die lichtblauwe stond bij 'ons' in de showroom, de kleur stond hem goed. De donkergrijze vind ik ook mooi, weer wat chiquer. Er is dus niets persoonlijker dan kleur. Zwart zou ik uit praktische overweging niet kiezen, je ziet een uur na het wassen alweer stof erop.

Grijs is natuurlijk altijd veilig maar maakt er een geheel andere auto van. Ik denk dat we op Blue Wave gaan uitkomen. :)

Ik vind het wel tof hoor, die lichtere blauw! Lijkt me een goede keuze! (y)
bij de introductie waren de meningen verdeeld. De meeste aanwezigen vonden het teveel kleur, maar dat waren dan ook mannen in een grijs pak :)

Barri zei:
Ik vind het wel tof hoor, die lichtere blauw! Lijkt me een goede keuze! (y)
bij de introductie waren de meningen verdeeld. De meeste aanwezigen vonden het teveel kleur, maar dat waren dan ook mannen in een grijs pak :)

Het is ook teveel kleur, maar grijs maakt er een totaal andere minder sportieve auto van. En een beetje kleur in het leven kan geen kwaad.

Wat ik wel vreemd vind is dat je aan de binnenkant de carrosserie ziet. Dat ben ik bij mijn 9 jaar oude Clio niet gewend.

De blauwe, die bovenste.

We moeten een beetje af van het idee dat grijs safe is, als iedereen gewoon de kleur koopt die hij/zij mooi vindt, dan is er straks ook veel meer keus in kleuren in occasion land en zal een leuk kleurtje ook niet opeens veel minder waard zijn of moeilijker te verkopen.

Het zit te diep ingebakken dat grijs safe is, daarom koopt iemand minder snel een kleurtje, die verkoopt hem weer minder snel, omdat de volgende koper eigenlijk wel blauw of rood wil, maar ook weer op safe speelt. Gewoon lekker fel! :D

De keuze is gemaakt en de koop is gesloten: een hele mooie Ford Fiesta Titanium 1.0 Ecoboost 100pk in de kleur Deep Impact Blue. We zijn onwijs blij met de keuze. Mochten vanmorgen nog een rondje doen met een demo en het voelde weer goed.

Zeker met alle opties ín de auto is het een fijn dingetje.

Gefeliciteerd! Welke opties heb je? Dat pakket (navi en de driver packs)?

Fijne auto inderdaad. Ik ging zelfs direct op zoek naar occasion Fiesta's :)

Kwam vanochtend nog een trailer met nieuwe Fiesta's tegen. Ook dat felle blauw.

Uhm, iets van features zoals een 8" display, Apple CarPlay, DAB+, 10 stereospeakers van Bang & Olufsen, Park Assist, Cruise Control, Climate Control, voorruitverwarming, Keyless Start, camera's voor én achter en nog veel meer poespas. Pack 1, 2 en 3 geloof ik. :)

Nee, hoe mooi dat ook is: wij zien het voordeel niet. Daarnaast is dat alleen bij Magnetic Grey momenteel beschikbaar. Mocht je zoiets willen dan geldt het introductievoordeel op die packs niet meer en wordt de auto pas na augustus in elkaar gezet. Gelukkig in ons geval geen toegevoegde waarde.

JDx zei:
Gefeliciteerd, heb je hem meteen mee of moet je nog wachten?

Zoals ik begreep starten ze een dezer dagen met de productie. Daarna komt 'ie naar Nederland. Hoop hem over een week of drie te hebben als alles mee zit.

Mooie auto en zal gewoon weer een uitstekende keuze zijn. Of het nou een verbetering is hou ik even in het midden. @THEBASE, welke mooie plaats staat die Fiesta op die eerste foto?

Terug
Bovenaan