Fiat Grande Panda

Een boordlader valt onder de aandrijflijn. Trouwens, de problematische boordlader dateert van een periode toen de Grande Panda nog niet bestond, maar dat wist je?
Omdat de Fiat Panda net nieuw op de markt is kan de boordlader niet kapot gaan? Dat vind ik een vreemde redenatie.
Dat geldt voor alle extra garanties, niet enkel voor de C3. De kleine lettertjes bij andere merken al eens gelezen?
Het gaat mij puur om het verschil tussen 8 jaar garantie op de aandrijflijn of 8 jaar garantie op de gehele auto. Dat is een wezenlijk verschil.

.
Ah, het was louter als voorbeeld dat je bij de Panda over de boordlader begon, sure

Een onnodige insinuatie richting mijn persoon. Ik benoem iets wat actueel is en neem het daarom als voorbeeld. Ik wist bijvoorbeeld niet dat een boordlader zo duur is. Ik vind het daarom relevant de garantietermijn en ook de uitsluitingen bij garantie. Zoals eerder opgemerkt, 8 jaar garantie op alleen de aandrijflijn of garantie op de gehele auto is een wezenlijk verschil. Ik laat het hierbij want reacties op de persoon vind ik niet zo netjes.

Deze Panda doet mij een beetje denken aan de inmiddels verdwenen Ignis. Kan mij voorstellen dat deze auto een vergelijkbaar gat in de markt op gaat vullen.

Elektrische Fiat Grande Panda met 425 km autonomie leverbaar tussen eind 2025 en begin 2026​

Deze versie, die waarschijnlijk “Plus” zal heten , zou dankzij de aanwezigheid van een 54 kWh- batterij in plaats van de huidige van 44 kWh een autonomie tot ongeveer 425 km met een volle lading moeten garanderen. Wanneer de marktintroductie van deze nieuwe versie van het model precies zal plaatsvinden, is nog niet bekend. Geruchten wijzen er echter op dat de lancering ergens eind 2025 of begin 2026 zou kunnen plaatsvinden.
(Clubalfa.it)

Citroën komt eerst nog met een kleiner accupakket voor de C3, naar ik heb gelezen:
Volgens wat naar voren kwam tijdens het lanceringsevenement van de nieuwe C5 Aircross , staat de officiële lancering van deze "instapmodel" e-C3 gepland voor juni .

Stoere 4 X 4 . Meer dan geslaagd.

257802213

257802215

Fiat Grande Panda (2025). Lancering van een nog goedkopere 100% thermische versie.​

Fiat bereidt zich voor op de lancering van een niet-geëlektrificeerde versie van de Grande Panda, met een 100 pk benzinemotor die de basisprijs van het model zal verlagen tot ongeveer € 16.000. Deze variant van de stadsauto, een concurrent van de Dacia Sandero, zal volgens onze informatie in het najaar van 2025 op de markt komen.

Ik begrijp niet waarom de Fiat Grande Panda 1.2 turbo zo onzuinig is. De CO2-uitstoot ligt met 123 g/km (5,4 l/100 km) veel hoger dan de Lancia Ypsilon met dezelfde mildhybridemotor (102 g/km / 4,5 l/100 km). Zelfs de Panda 1.0 Hybrid doet het een stuk beter met 113 g/km. Deze slechte cijfers drijven de BPM en daarmee de prijs onnodig op. Heeft de Grande Panda zo'n beroerde stroomlijn?

Ik begrijp niet waarom de Fiat Grande Panda 1.2 turbo zo onzuinig is. De CO2-uitstoot ligt met 123 g/km (5,4 l/100 km) veel hoger dan de Lancia Ypsilon met dezelfde mildhybridemotor (102 g/km / 4,5 l/100 km). Zelfs de Panda 1.0 Hybrid doet het een stuk beter met 113 g/km. Deze slechte cijfers drijven de BPM en daarmee de prijs onnodig op. Heeft de Grande Panda zo'n beroerde stroomlijn?
Grande Panda is 300 kg zwaarder, 12 cm breder en 3cm hoger en 3cm bredere banden dan een gewone Panda, daar zal het verschil in zitten.

Ik heb de GP wel zien staan bij de dealer hier om de hoek, maar het uitleveren gebeurt blijkbaar nog steeds niet? Begint een beetje het Mondeo-verhaal te worden. Zodra het model er eindelijk is, is alle interesse al verdwenen…

^^ als ik op kentekenradar kijk dan zijn er vorige maand iets meer dan 40 op kenteken gezet en tot 21 juli van deze maand ook.

Nou, elke dealer twee demo's, dan ben je er al wel gauw. Hopelijk volgen de eerste klantenauto's dan ook.

^^ als ik op kentekenradar kijk dan zijn er vorige maand iets meer dan 40 op kenteken gezet en tot 21 juli van deze maand ook.

Nou, elke dealer twee demo's, dan ben je er al wel gauw. Hopelijk volgen de eerste klantenauto's dan ook.

Als je weet dat er in moederland Italië, waar de FIAT verkoop al 2 jaar hard daalt, in Juni 79 st werden verkocht, dan is wel duidelijk dat de productie in Servië nog op gang moet komen. Het dagvolume stijgt wel, maar om aan de backlog van 150.000 GP's en duizenden C3's te voldoen missen ze 'handjes'.

Bizar welke fouten er zijn gemaakt in de aanloop naar die productielokatie EN het brakke werk van de Indiase 'engineers' die met crappy software en, erger, een kartonnen C3 op de proppen kwamen. De EU versie van de C3 (= GPanda) moest opnieuw worden ontwikkeld om een 0 NCAP score te vermijden.

^^ Geen wonder dus dat Stellantis rode cijfers schrijft.. Het is te groot geworden voor wat ze willen bereiken, denk ik.

Die Servische fabriek zouden ze beter opdoeken en alles weer verhuizen naar Italië. De oude Panda wordt daar ook gemaakt, dus waarom de nieuwe ook niet?

Volgens Carbase heeft de G. Panda dezelfde wielbasis als de 208/Corsa/Ypsilon. Tot je de EV aanklikt, dan is ie kleiner. Welke is correct?

Dankje. De 208 is in de algemene lengte volgens Carbase langer. Ik dacht dat de C3/G. Panda meer sub-B was. Alleen ik begrijp de modellenpolitiek nu niet zo meer zo.

De 1.2 100pk versies vergeleken (Yp verkoopt voor geen meter dus even weggelaten). De Fiat is alleen de enige met automaat:

G. Panda:
- Prijs: vanaf € 24.990
- Topsnelheid: 160 km/h
- Acceleratie 0-100 km/h: 10,0 s
- Verbruik gecombineerd: 1 op 18,5
- CO2-uitstoot: 123 g/km - C
- Gewicht: 1.252 kg

C3:
- Prijs: vanaf € 21.840
- Topsnelheid: 160 km/h
- Acceleratie 0-100 km/h: 11,6 sec
- Verbruik gecombineerd: 1 op 17,9
- CO2-uitstoot: 127 g/km - C
- Gewicht: 1.126 kg

Corsa:
- Prijs: vanaf € 22.999
- Topsnelheid: 194 km/h
- Acceleratie 0-100 km/h: 9,9 s
- Verbruik gecombineerd: 1 op 19,2
- CO2-uitstoot: 114 g/km - B
- Gewicht: 1.075 kg

208:
- Prijs: vanaf € 27.380
- Topsnelheid: 194 km/h
- Acceleratie 0-100 km/h: 10,1 s
- Verbruik gecombineerd: 1 op 19,6
- CO2-uitstoot: 117 g/km - B
- Gewicht: 1.065 kg

De Citroën/Fiat zijn veel nieuwer maar trager, minder zuiniger en meer basic. Ik zie de vooruitgang nog niet zo.

De vooruitgang zit in het feit dat een Panda praktischer en goedkoper is. Zeker de handgeschakelde versie die dit jaar gelanceerd wordt. Je moet je niet teveel focussen op Nederlandse prijzen. In Italië en de rest van Europa zal die 16000 EUR kosten.

Wellicht op de voorpagina : ik heb er eerder deze week wel een in het wild gezien (buiten een testauto van AutoWeek)! Het valt me op dat leveringen sowieso yeah op gang komen van nieuwe modellen. Volgens mij (maar dat is een speculatie) komt dat ook doordat gemakkelijk online (vooruit) kan worden gereserveerd en besteld waardoor ze voor het publiek eerder 'aanwezig' zijn dan dat ze vroeger in de showrooms kwamen en geleverd. De tijd tussen de publicatie en marketing zichtbaarheid en leveringen wordt daardoor uitgerekt.

RoadRacer - i.g.v. de Grande Panda wordt de trage uitlevering vrijwel geheel veroorzaakt door forse problemen in de fabiek in Servië. Er zijn te weinig voldoende getrainde medewerkers, waardoor FIAT zich genoodzaakt zag Italiaanse FIAT medewerkers te vragen naar Kragujevac te komen. Naast visa problemen liep het sowieso geen storm ....

Backlog is meer dan 150.000 st. Italië kreeg in Juni iets meer dan 70 stuks.
Er worden momenteel 150 GP's p/d geassembleerd, waar dat reeds 500 st p/d had moeten zijn.

Laatst bewerkt:
ik heb er eerder deze week wel een in het wild gezien
Die was verdwaald. :ROFLMAO: (y)

Het zijn (helaas) leveringsproblemen. Geassembleerd / gebouwd in Servië maar het was beter geweest de Grande Panda gewoon in Italië te bouwen. Waren de leveringen meer op stoom gekomen.

RoadRacer - i.g.v. de Grande Panda wordt de trage uitlevering vrijwel geheel veroorzaakt door forse problemen in de fabiek in Servië. Er zijn te weinig voldoende getrainde medewerkers,

Bij Fiat zelf in zijn fabriek of bij toeleveranciers? Ik las toevallig in de Volkskrant van afgelopen vrijdag een bericht over een villa met daarin zo'n 70 wonende Egyptische arbeidsmigranten die voor een Chinese automotive-toeleverancier werkten. Zij kwamen in opstand wegens de slechte betaling en arbeidsomstandigheden en verloren prompt hun baan.

Als dat een roulerend circus is, dan gaat het dus wel rap achteruit zo ja..

Bij Fiat zelf in zijn fabriek of bij toeleveranciers? Ik las toevallig in de Volkskrant van afgelopen vrijdag een bericht over een villa met daarin zo'n 70 wonende Egyptische arbeidsmigranten die voor een Chinese automotive-toeleverancier werkten. Zij kwamen in opstand wegens de slechte betaling en arbeidsomstandigheden en verloren prompt hun baan.

Als dat een roulerend circus is, dan gaat het dus wel rap achteruit zo ja..
Ik ben geen Roadracer, maar ik weet wel het antwoord.

In Servië hebben ze niet genoeg arbeidskrachten of geen goede in de FIAT-fabriek, daar moet ik even af wezen dus waren Italianen heen gestuurd. Alleen Stellantis had vergeten de vergunningen in orde te maken dus mochten ze niets doen of alleen heel eventjes en moesten ze weer terug.

Fijn dat er trouwens ook nog mensen gewoon reageren in dit topic, wat een ellende is het (tegenwoordig) .

Ik ben geen Roadracer, maar ik weet wel het antwoord.

In Servië hebben ze niet genoeg arbeidskrachten of geen goede in de FIAT-fabriek, daar moet ik even af wezen dus waren Italianen heen gestuurd. Alleen Stellantis had vergeten de vergunningen in orde te maken dus mochten ze niets doen of alleen heel eventjes en moesten ze weer terug.

Fijn dat er trouwens ook nog mensen gewoon reageren in dit topic, wat een ellende is het (tegenwoordig) .
Twee redenen, naar ik gelezen heb.
1) Gebrek aan arbeidskrachten, zoals je schrijft. Reden: de veel te lage lonen die geboden worden.
2) Problemen met leveringen van onderdelen, oa de hybride versnellingsbak.

Bron: serbianews

GP:

150 st in Juli / NL
1050 st in Juli / Italie, voor het eerst in de Top 50.
Kortom, het houdt niet over.

Brazilië wijst de weg: 50.000 FIAT's in Juli

Ik ben er nog niet 1 tegengekomen, laatst pas ook voor het eerst een Alfa Romeo Junior gezien.

Detailtest Fiat Panda Red

Conclusie:
Zelfs al zijn we er niet in geslaagd om de esthetiek van de Fiat Grande Panda aan iedereen verkocht te krijgen (de wederhelft bleek niet te vermurwen), toch pakt de mayonaise ook ditmaal weer. Net als de 500 uit 2007 heeft de Grande Panda meer te bieden dan alleen een koddig retrodesign. Onder die verpakking huist efficiënte technologie, een ruim interieur en – bij gebrek aan toeters en bellen – een heerlijk eenvoudig te bedienen elektronicapakket. Dat Fiat je voor de Grande Panda-e vervolgens een rekening onder de neus schuift die amper hoger ligt dan wat je voor een vergelijkbare cross-over op benzine moet neertellen, maakt dat de elektrische variant in dezen altijd onze voorkeur zou genieten. Al zouden we toch nog even wachten vooraleer die bestelbon ook écht te ondertekenen. Tot Fiat ook voor de dag komt met een variant met iets meer pk’s en wat meer rijbereik.

Terug
Bovenaan