Fiat Grande Panda

Ik lees net een artikel dat de Fiat Panda nog langer op zich laat achten. Problemen met de software. Kan wel eens een lange wachttijd worden als je er 1 koopt.
 
Om gezondheidsredenen en een 'conflict' met Stellantis staat in het artikel (..)

Geen conflict maar gewoon een, reeds ruim 24 maanden geleden, opgezegd dealercontract (zoals alle contractpartners destijds (2021) van alle merken binnen de club en geen nieuw (sales)contract gekregen van Stellantis. Mogelijk ook geen service contract waardoor officieel onderhoud / garantie via de fabrikant wat moeilijker wordt.

. (..)
. Nu zijn de problemen opgelost en kan de productie starten in de Stellantis-fabriek in Servië. De auto's zullen vanaf eind januari 2025 in Italië te bestellen zijn. Dan zijn ook de eerste tests voor de gespecialiseerde pers gepland. De eerste leveringen worden tegen juni 2025 verwacht, kortom: bijna een jaar na de presentatie.

Okay, dus een eerste (pré) productie batch staat nu in de Italiaanse showroom.
Intussen is de fabriek gestart met produceren.. én dan zou het nog tot de zomer moeten duren voordat er (ook) in Nederland geleverd kan worden? Hoezo? Ja, ik snap dat men niet alle landen tegelijk kan bedienen.. maar stel dat er in februari enkele weken voor NL geproduceerd wordt, dan kan je die toch in het voorjaar gaan leveren. Wat verkocht is op papier zou ik niet te lang bewaren, toch?

De Citroën C3 zie ik nu wel bij de dealer staan / in de voorraad opslag.
 
Laatst bewerkt:
Ondanks alle aanloopproblemen ten spijt, blijf ik het een leuke auto vinden die de oer-Panda eer aan doet. De C3, zijn broertje, vind ik meer nietszeggend.
 
En dan wel, of geen, of toch wel, of toch later een agentuurmodel doorvoeren. De motivatie bij de voormalige dealers is zoek, bij de nieuwe hebben ze geen auto's en geen specifieke kennis.... Gaat een klant die vroeger in iedere dorp een Opel, Fiat, Peugeot of Citroendealer kon vinden nu naar de grote plaatsen toe, waar een multibrand dealer zit? En waar moet je je Jeep laten onderhouden? De kennishoudende voormalige dealers zijn allemaal exit. Voor lease maakt het niets uit, maar ik vermoed dat de Stellantis merken veel particuliere kopers hadden... Jammer.... Duimen dat deze Panda er toch een keer komt.
 
De Panda en Pandina zij aan zij...

Fiat-Grande-Panda-e-Pandina-1122x631.jpg

Fiat-Grande-Panda-e-Fiat-Panda-1122x740.jpg

Bron: clubalfa.it
 
Ik heb gelezen dat ze vanaf maart eindelijk geleverd gaan worden.
De lancering van de Fiat Grande Panda zal deze maand zal plaatsvinden (28 januari). Eerst komt de hybride, daarna - enkele weken later - de EV. De eerste weken van februari zal hij wss bij de dealers aankomen.
Dat Fiat er voor kiest om eerst de ICE te lanceren is geen toeval. Na de 600 en 500E hebben ze nu hun lesje wel geleerd. "‘Wij hebben onze les geleerd. Fouten maken is menselijk, volhouden is duivels..." (uitspraak van Gaetano Thorel, verantwoordelijk voor Europa voor Fiat en Abarth) “We zijn in december begonnen met de elektrische Grande Panda in de markten die ik als volwassen beschouw – legt hij uit – namelijk Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. We hebben ter gelegenheid van de Show al reserveringen geopend voor de hybride versie in België. die op 28 januari wordt uitgebreid naar heel Europa, zelfs in landen waar elektrisch nog niet zijn debuut heeft gemaakt. Daarna is het een kwestie van een paar weken, dan komt het model met de accu ook."

Het volop inzetten op hybrides, is in 2025 dé strategie van Stellantis en daarmee stapt het af van het dare-forward plan van Tavares. Daardoor gaat het bewust in tegen de nieuwe CO2 regels van Europa. (Stellantis gaat CO2 afkopen bij Tesla)

De Big Panda is een van de pijlers van de strategie van Fiat. In Turijn worden belangrijke cijfers verwacht, net zoals de cijfers voor de 600 naar verwachting zullen stijgen. «Sinds oktober vorig jaar - merkt Thorel op - is de trend veranderd. Dankzij het wegeffect: we beginnen de 600's te zien. Dit jaar hebben we er 15 duizend verkocht in Frankrijk, Duitsland, Nederland, België en Spanje. In Europa gaat het als een trein." De focus ligt nu op de Grande Panda: “In de ogen van degenen die ernaar keken, zag ik hetzelfde licht als degenen die naar de 500 keken. Het ontwerp is perfect, de auto is prachtig.” Komt er een Big Panda 4X4? ‘Ik hoop het, ik hoop het echt. Alleen dat we de economische haalbaarheid ervan moeten begrijpen - antwoordt Thorel - maar er zijn velen die het willen". In het midden van de stand staat de 500e Giorgio Armani Collector's Edition en het hoofd van Fiat en Abarth denkt al aan de 102e editie van de Show: «Over een jaar zal hier de nieuwe 500 hybride zijn, die zal dan de hoofdrol spelen. Een auto die sinds november naar Mirafiori en Turijn terugkeert." (bron: repubblica.it)
 
Laatst bewerkt:
Dat afkopen van CO2 quotas mag ook weleens aangepakt worden.
 
Een kleine stadsauto met 5 deuren een SUV noemen? En de vorige panda was een zeer belegen auto'tje qua uiterlijk. Echt niks frivools aan. Dat is bij deze anders.
 
Niemand heeft (voor die prijs) interesse in een 500e, dus over 'verkopen weghalen bij de 500e' is een niet bestaand scenario :)
 
Leuke auto (van de buitenkant).
Maar dit detail in het interieur vind ik heel lelijk. Dit plexiglas paneel doet heel goedkoop aan. Net of het zo uit een handarbeidslokaal komt. :rolleyes:
u69afa645k9kvm.jpg

Qua interieur vind ik de C3 mooier qua afwerking.
 
Leuke auto (van de buitenkant).
Maar dit detail in het interieur vind ik heel lelijk. Dit plexiglas paneel doet heel goedkoop aan. Net of het zo uit een handarbeidslokaal komt. :rolleyes:
u69afa645k9kvm.jpg

Qua interieur vind ik de C3 mooier qua afwerking.
Plexiglas wordt vaak geassocieerd met meer budget oplossingen, dus het gebruik ervan in dit model lijkt vreemd.
 
Ken je dat plexiglas waar dan nog zo’n beschermfolietje op zit? Dat.
Ik had de neiging dat gele folie eraf te trekken.
 
Ik denk dat ze dit beter Punto genoemd hadden. Uit het verleden is al gebleken dat 1 modelnaam uitmelken niet persé een succesformule is. (500, x, l, ..)
 
Het lijkt me gek een auto die er uitziet als een Panda "Punto" te noemen. Het probleem bij de 500 (L/X) was niet per se de naam
 
Ik denk dat ze dit beter Punto genoemd hadden. Uit het verleden is al gebleken dat 1 modelnaam uitmelken niet persé een succesformule is. (500, x, l, ..)
Ah ja, daarom gaat het al decennia slecht met bijvoorbeeld BMW. Wie wil er nou nog een 5 serie? En hoewel het niet denderend gaat met Volkswagen op het moment, hebben ze het wel decennia lang goed gedaan met eindeloze varianten van de Golf.
 
Mooie auto. Kan dit soort design wel waarderen. Gewoon net even wat minder standaard en dat mag best love it or hate it zijn, stukken beter dan generieke designs.
 
^^ (y) 'k Vind de 'knipoog' naar de oer-Panda ook net ff wat subtieler dan Renault's loodzware retro-tunnelvisie.
Mwah, ik ben net zo'n groot fan van de 5. Krijg de mijne over 2 maanden.

Maar het laat wel precies zien wat ik bedoel. De 5 is een auto waar je ook gewoon een mening over hebt. Niet de zoveelste auto waar je naar kijkt en denkt: is dit een Nissan? Een BYD? Oh het is een Mazda? Heb ik dit niet al eerder gezien?
 
Moet toch wel lukken om dat alles onder de €2500 te doen incl. BPM, keuren, transport.
 
Wel eerst goed controleren of de uitvoeringen een beetje gelijkwaardig zijn uitgerust, er kunnen per land behoorlijke verschillen in zitten.
 
Quattroruote heeft er reeds mee gereden. Het is meteen duidelijk dat de Panda gebouwd is met een andere filosofie in gedachten dan de R5. Daar waar bij de R5 het stilistische en het rijplezier primeert, heeft de Panda vooral oog voor het praktische. De Panda wil een betaalbaar vervoermiddel bieden - volgens de hedendaagse parameters - aan gezinnen die waarschijnlijk maar één auto nodig hebben die alles kan.

1738081870103.jpg


 
De Italiaanse vanafprijs betreft de hybride versie, niet de EV. Het verschil gaat niet zo groot zijn als je daarvoor zowel import als BPM moet betalen

De vanafprijs voor de ev is hetzelfde als voor de hybride in Nederland volgens de hoofdpagina op aw. De Italiaanse prijs die ik noem wordt genoemd op autoedizione.nl. Zal inderdaad grotendeels door ons belastingstelsel komen helaas...
 
Met alle respect maar de R5 steekt er ver boven uit. De Panda oogt aardig maar de R5 is geweldig.
De R5 is niet te vergelijken inderdaad, een dure 2+2 door doorgeslagen fantasieloze retro-styling waarbij volledig voor vorm-boven-functie is gekozen. Alleen geschikt voor DINK's en verstokte singles die nooit passagiers boven de 10 jaar meenemen. Zelfs een 208 (of afgeleide) is nog beter bruikbaar terwijl die al bekend staat om z'n zeer beperkte binnenruimte.
C3 en Panda zijn wel praktisch bruikbare, ruime B-segmenters. De R5 is zelfs nog minder bruikbaar dan menige A-segmenter waarin wel ruimte is voor vier volwassenen.
 
Daar heeft u een hoop woorden voor nodig Alias. Volgens u is de R5 niet veel. Compleet doorgeslagen fantasieloze ……….Het zou eigenlijk niet de weg op mogen! Petitie starten?

Oooops, de Renault 5 auto van het jaar 2025 gekozen door de vakjury.
Maar de Fiat Panda is best een guitig karretje hoor. :)
 
Terug
Bovenaan