Engineer: '65 Panhard/'73 NSU/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Vandaag even met de Panhard bij AW forum meeting. Leuk groepje weer en mooi weer - bijna te warm. De Panhard was ruim de oudste auto aanwezig.

Enkel op het laatst er aan gedacht even snel een foto te maken.

Een dag na het AW forum meet stond de Panhard weer met een lekke band. Dit keer een voorband. Binnenbanden in een moderne autoband werkt toch niet echt lekker (schuurt op de duur lek heb ik gehoord).

Maar eens kijken of er een kans is om het zonder binnenbanden te doen.

Samen met de lekke band van de Nio is het wel goed raak dit jaar.

Met de camper zijn we dit keer richting Slowakije getrokken met als doel naar het Tatra gebergte te gaan, aangezien we veel goede tips hadden gekregen van een (voormalige) local.

Eerst Oost Duitsland in wat toch altijd erg veel moois kent.

20240812_174546

Dan wordt er wel vaak geroepen dat camper plaatsen zo troosteloos zijn op een asfaltvlakte.. maar we hebben dat in al die jaren misschien 5x gehad en bijna altijd zoeken we dan gewoon even verder.

20240813_082745

Dit was gewoon op een tweehonderd meter van de camperplek en niet zichtbaar vanaf de weg.

20240817_070533

20240815_195631

Tsjechië is ook erg mooi en noodgedwongen rij je veel N wegen. Camper plekken daar is meer een uitdaging want dat is nog niet zo uitgebreid een ding daar. Officieel is vrijstaan niet toegestaan maar als je niemand tot last bent en niet in een natuurgebied staat zou het moeten lukken.

Voor ons kreeg Tsjechië echter een bijsmaak.

We waren aardig in het oosten toen de camper een "ping" gaf en het motorstoring lampje aan ging. Ok.. niet fijn maar reed nog prima. Er kwam echter een tekst melding bij dat het ging om een storing in het AdBlue systeem. Even nadenken.. dit is een andere melding dan wanneer AdBlue moet worden bijgevuld dus dat is het niet... maar AdBlue storingen geven toch ook een "straf" als je blijft doorrijden (wettelijk bepaald). En het instructie boekje bevestigde dit. Je kan nog een 450km rijden en daarna is starten van de motor geblokkeerd.

Dichtstbijzijnde Citroën dealer (en dichtstbijzijnde fatsoenlijk formaat stad überhaupt) is nog 1,5 uur rijden maar qua kilometers minder dan 100km. Dat dus gedaan en met Google Translate daar binne gestapt. Oh AdBlue storing? Nee, we zijn overvol en hebben geen tijd om uit te lezen.. probeer een andere garage in de stad. Zodoende zowel Peugeot als Opel dealers afgegaan. Die van Opel wilde wel kijken maar dan pas 10 September. Ze zeiden zelf dat met AdBlue storing het nooit een kwestie is van even uitlezen maar er echt een paar uur diagnose werk nodig is. Peugeot garage had over een week tijd maar melde wel dat zowel zij als de andere garages in de stad dit soort onderdelen niet op voorraad hebben (sterker nog, ze zitten voor andere klanten ook te wachten) en de meest gunstige levertijd los van welk onderdeel dan ook is 3 weken.

De garages hebben best wel schrik van het werken aan een AdBlue systeem omdat de foutcodes vaak heel weinig hulp geven over wat er te repareren is. Helaas vanuit mijn professionele ervaring ken ik dit... foutcode P2BAD is berucht want het zegt alleen dat de SCR zijn efficiëntie niet haalt maar zegt niets over wat de bron is daarvan. Berucht vanwege de zeer hoge garantie kosten. En nu dus zelf ervaren ook zo berucht dat garages niet "even" uitlezen maar het echt moeten opnemen in de planning. De Opel garage gaf nog aan dat er nog 100km op de teller moet blijven voor de diagnose omdat het anders nog veel moeilijker wordt.

Daar zit je dan dus in Tsjechië met nog iets meer dan 300km tot de motor niet meer start, en 3 garages die niet kunnen helpen. Zeker reparatie is onmogelijk binnen onze vakantie. Heel even bedacht van als ik de motor nou niet afzet, ook niet tijdens tanken, zou ik naar huis kunnen rijden. Helaas heb je de contactsleutel nodig voor de tankdop dus de weg naar huis is geen optie.

De KNAC pechhulp dan maar (welke uitgevoerd wordt door de ANW:cool:. Daar was wat geharrewar over wat er gedekt werd (ik ben goed verzekerd bij de KNAC, ook expliciet voor de camper, maar de ANWB kwam daar niet uit) maar na een paar telefoontjes hadden we iemand die hier wel uit kon komen. Inmiddels wel avond en aan de rand van die stad was gelukkig een camper plaats. Helaas wel metweinig schaduw en er was een hitte alarm van kracht, maar daar hadden we de volgende dag pas last van.

Die volgende dag ook veel met de ANWB (en soms de KNAC) aan de telefoon gehangen. Het geharrewar over wat er gedekt was bleef doorgaan ondanks dat we het zelf al vanuit KNAC bevestigd hadden en dat ook meermaals aan ANWB werd doorgegeven. Maar ook zat de ANWB vast met dat er eerst een diagnose gesteld moest zijn... maarja daar was niemand voor te vinden. Ook na verschillende pogingen vanuit ANWB hadden ook zij niemand gevonden die diagnose kon stellen en zeker niemand die enig uitzicht gaf op reparatie binnen de vakantie.

Uiteindelijk was er iemand die het protocol doorbrak en zo ook de impasse. Maar dan wordt het lastig... een camper is toch anders dan een auto. De camper was binnen een bepaalde radius nog te rijden en zou vanaf daar op een trailer terug naar Nederland moeten. Maar de camper is ook je slaapplaats en al je bagage etc. zit in kasten in de camper. Buiten een boodschappentas hadden we niets om iets in mee te nemen. Een vervangende camper zou ideaal zijn maar dat ging echt niet lukken, zeker niet zover oostelijk. Een vervangende auto betekent afbreken van de vakantie en daarbij staan die alleen in Praag (buiten bereik) en Wenen (net binnen bereik). De procedure is in principe dat je met een taxi dan naar een treinstation gaat en zo naar een stad waar zo'n vervangende auto is. Maar voor ons betekende dat eerst met een taxi de stad in om koffers te gaan kopen, terug om in te pakken en dan met een taxi naar de trein. Ohja, en dat me de hond bij ons en in een hitte alarm. Wat een puzzel zou dat worden en een uitputtende ervaring.

Gelukkig was Wenen dan nog te bereiken, echter haalden we dat niet meer voordat ze daar dicht gingen. Volgende dag zouden ze alleen in de ochtend open zijn. Om 4 uur dus opgestaan naar Wenen gereden. Camper daar uitgezet met een fractie boven de 100km resterend. Onderweg werden de waarschuwingen steeds dringender.
In Wenen de vervangende auto naast de camper gezet en dan maar spullen overladen. Aangezien het ruim een maand kan duren voordat de camper in NL is moet je goed uitzoeken wat je binnen die maand nog nodig zou kunnen hebben.

En dan is het vanuit Wenen in een ruk naar huis rijden want accomodatie onderweg vinden zonder boeking en met hond is niet bepaald kansrijk.

Wat een stressvolle situatie en met een afgebroken vakantie ook. Heel fijn zo'n nog haast gloednieuwe camper en een straf systeem op de AdBlue storing wat duidelijk bedacht is toen gigantische monteurs en onderdelente korten nog geen ding waren. En met de KNAC en ANWB gaan we ook nog even in gesprek. We zijn uiteindelijk goed geholpen al was de service niet helemaal lekker afgestemd op camperaars. Maar een paar personen intern en de vele telefoontjes vanuit ons waren nodig om tot een oplossing te komen. Det moet soepeler kunnen. En zeker het gedoe of repatriëring van onze camper wel of niet gedekt was (is het.. en daar is bewijs voor geleverd ook) en het dus op eigen kosten kon komen is niet fijn.

20240817_154343

De vervangende auto was dan niet bepaald een straf. Een Hyundai Tucson Plugin waar wede kilometerstand haast van verdubbeld hebben. Stoelen iets minder fijn dan de Ioniq5 en gaspedaal response is natuurlijk niet heel goed. Maar beter dan de meeste Hybrideen Plugin die ik gereden heb, ook qua schokken en trillen in de aandrijving.

Deze ervaring sterkt me wel weer in dat ik twijfel of een Euro7 auto met verbrandingsmotor straks wel te doen is voor een particulier. Dan krijg je namelijk een OBM systeem aan boord dat ook zo'n algemen status geeft "emissies te hoog" maar dan voor de gehele motor en uitlaatsysteem. En zodra die melding door zet (kan dus duizenden oorzaken hebben, ook cumulatief) komt er ook een straf op om ervoor te zorgen dat je het repareert.

Voor ons nu tijd om een vervangende invulling van de vakantie te bedenken en tot in de herfst verwachten we geen gerepareerde camper terug. En daarna zal ook eventueel gesteggel over garantie komen. Ik accepteer natuurlijkniet dat een nog zo jonge camper forse reparatie kosten kent. Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen en eerst de leverende dealer de kans geven een diagnose te stellen en een voorstel tot reparatie te maken. Het is steeds een fijne firma geweest om zaken mee te doen.

Het is wel een vakantie die je nooit meer vergeet, maar leuk is natuurlijk anders. Vakantie is om je te vermaken en niet voor een hoop gedoe en stress. Jammer.

Wat een verhaal zeg. Dat is meteen het grootste nadeel van een camper inderdaad. Het is wel een heel fijne manier van vakantie vieren, maar niet op deze manier natuurlijk.

Ik zag dat het bijna precies 11 jaar geleden was dat we met de vorige camper gestrand waren. Ironisch..

De oude LT begaf het toen op de lagers in de kruiskoppelingen in de cardan as - niet heel gek ver van Wolfsburg vandaan.
Eerst een verkeerde diagnose van de ADAC (motorsteunen stuk - gewoon doorrijden) en omdat we het niet vertrouwden een VW garage opgezocht - en die lieten zien dat de cardanas bijna losgeschoten was aan de bakzijde - goede manier om een ongeluk te krijgen.

De ANWB heeft toen uitgebreid samengewerkt met de dealer en tegelijk Duitsland en Nederland afgezocht naar of een revisie set of een andere as. Na 2 dagen was er een 2e handse gevonden die met de nachtkoerier verstuurd werd. Toen hebben we 3 dagen en 2 nachten op het terrein van die VW garage gestaan - maar gelukkig toen niet in een hitte alarm.

We gaan eerst maar anders vakantie vieren met wat dagen in Nederland.

Pfoe wat een ellende. En een hoop gesteggel met de anwb terwijl de boel gedekt is. Je bent helaas niet de enige die problemen ervaart als ze ineens echt geld moeten gaan uitgeven terwijl je gewoon verzekerd bent...

Wat een vreemd systeem trouwens, dat Adblue storingen een beperkte rij-range geven. En dat voor een beetje stierenpis.... Zal wel weer achter een bureau zijn bedacht...

Gelukkig ben je in elk geval weer op weg

Hopelijk is de camper snel terug in Nederland en vallen de reparatiekosten mee. Al mag dat idd wel onder garantie vallen bij zo'n jonge camper...

Pobresh
Wat een vreemd systeem trouwens, dat Adblue storingen een beperkte rij-range geven. En dat voor een beetje stierenpis.... Zal wel weer achter een bureau zijn bedacht...
Wees er maar blij mee, anders waren dergelijke diesels er misschien wel nooit gekomen. Vergeet niet dat AdBlue en roetfilters vooral heel veel goeds doen.

Maar wel heel vervelend als zoiets je overkomt, zeker in een camper en al helemaal als je daadwerkelijk op vakantie bent. Ik had jullie een zorgeloze en ontspannen trip gegund. Hopelijk komt de camper gauw - gedekt- deze kant op en wordt het probleem onder garantie verholpen.

Jemig wat vervelend verhaal, zeker op een camper is zo'n range limiet heftig. Hopelijk kun je nog een leuke invulling aan de rest van je vakantie geven om dit even te vergeten.

Heb je overigens al wat reacties op de NSU gehad?

Balen, zeg, van de camper. Ik was in Zweden, nu Noorwegen met de camper en keek wel naar elke blauwe buscamper met gele platen, hahaha. Wist niet dat je in Slovenië was. Ik vrees dat die camper wel even onderweg is, in deze periode is een auto al week of 6 wachten, minimaal. En dan maar hopen dat er geen schade aan zit.

Hopelijk weet je snel waar je aan toe bent en kunnen jullie nog wat genieten van de vrije dagen in Nederland.

Gestechel over wie wat moet doen, en als
“Klant” moet je dat oplossen, denk dat je al goed op weg was met te kijken wie wat waar locals kan doen. Er zijn er zat die direct de ANWB bellen zonder ook maar iets zelf doen.

Maar, moet / mag / ga je de leen auto nu ook inruilen, of krijg je een camper totdat die van jou terug in NL is?

"Maar ook zat de ANWB vast met dat er eerst een diagnose gesteld moest zijn... "

Herkenbaar. Met een Defender in Duitsland gestaan waar de motor in brand was gevolgen. Geluk bij een ongeluk in een flinke regenbui, dus die kon meteen blussen. ANWB wilde niet helpen, want geen diagnose gesteld. 'Maar we hebben een uitgebrande motor?'

Hoeveel diagnose wil je hebben?

Ik hoop dat het uiteindelijk meevalt met de Pössl en dat je nog een beetje vakantie hebt. Sterkte en succes.

Ik vind de ANWB een erg bureaucratische organisatie geworden. In het verleden ben ik een aantal keren erg fijn geholpen door de wegenwacht. Laatst ook anderhalfuur aan de lijn gehangen over een bizar hoog laadtarief. Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven, het bedrag was de frustratie niet waard. Hopelijk kun je snel weer met een gerust hart op weg met de camper zonder dat de reparatie jou te veel kopzorgen bezorgt.

Erg zuur einde van de reis op deze manier zeg. Hopelijk is het probleem met de camper wel goed op te lossen en kan je misschien van het najaar nog even er tussenuit.

Allen bedankt voor de reacties!

De leen auto is ingeleverd (is maar voor een paar dagen) en er is een inschatting gegeven wanneer de camper weer terug is (1e week September - valt nog mee) met een tracking nummer. En de KNAC kwam al met een declaratie formulier voor als we zelf kosten voorgeschoten zouden hebben, die zijn goed bezig. Een klacht gaat er echter ook uit naar de KNAC maar dat betreft dan het ANWB deel. Maar ik heb mijn contract met de KNAC dus het is aan hen.
Nu geduld hebben voor de diagnose en reparatie. Zelf na de vakantie een van de drukste periodes sinds ik mijn bedrijf begonnen ben 6 jaar geleden dus we zien wel.

Over die drukte gesproken, ik heb contact met een firma die de NSU voor me zou willen verkopen en die internationaal adverteren. Het is de firma waar de Panhard gekocht is en ondanks de niet echt vlekkeloze start toen is dit heel netjes opgepakt, dus vertrouwen is er wel. Ik verwacht dat dit het process wel gaat helpen en ook een nette prijs gaat geven. Zowel hier als op sociale media in mijn netwerk heeft er niemand geïnformeerd naar de verkoop plannen dus daar zal het niet uit komen.

Voor nu veel kleine trips en activiteiten. Ik zal jullie er niet mee vermoeien op de auto gerelateerde na dan.

Zo kwam er het er eindelijk van om met een Microlino te rijden. Ik had hier een reservering op maar het duurde erg lang en de prijs viel uiteindelijk tegen.

IMG-20240821-WA0011

IMG-20240821-WA0006

Ik ben positief verbaasd over hoe volwassen dit eigenlijk nog rijdt, enkel drempels zijn een ding. Kan vol vertrouwen wat steviger een bocht door, ook boven de 70km/h. En tot aan die 70 is de acceleratie echt vlot. De buitenspiegels geven niet echt lekker zicht maar de versies die nu geleverd worden hebben ook een binnenspiegel. Ook zit er bij volgas bij 60km/h een extra fluit in de motor die er inmiddels met betere software in de inverter is opgelost. Je hoort altijd wel wat geruis van de motor maar dat is wel een leuk geluid.
Het interieur is ook fraaier en beter afgewerkt dan ik had verwacht.

De prijs blijft wel een dingetje. 5000 minder en dan was de keuze eenvoudiger. Er is wel een goedkopere 45km/h versie nu (die net zo volwassen rijdt) maar dat is wel echt een beperking.
Nog altijd niet echt over uit. Maar dit staat wel veel hoger op de ladder dan een Twizzy of wat voor ander microautotje ook. Het voelt echt zo stevig als een auto en heeft gewoon een kreukelzone.

Dan was er nog iets anders, eindelijk eens een off-road ervaring gedaan. Met een oude Defender 110 en een instructeur een goed modderig parcours opgegaan. 1x in de modder vast maar met achteruit rijden kunnen oplossen. 1x een helling niet op kunnen komen maar met difflocks uiteindelijk wel.

IMG-20240821-WA0029

IMG-20240821-WA0021

Niet alleen ik maar ook mijn vrouw was hier heel enthousiast over. Het is echt een puzzel om door het terrein te komen en goed samenwerken met de auto.
Ik zou haast eens gaan kijken wat een oude Suzuki Jimny nog moet kosten...

Ik ben positief verbaasd over hoe volwassen dit eigenlijk nog rijdt, enkel drempels zijn een ding. Kan vol vertrouwen wat steviger een bocht door, ook boven de 70km/h. En tot aan die 70 is de acceleratie echt vlot.
En bij een noodstop, zo zonder ABS? Gaat het dan ook goed? Dat lijkt mij voorlopig het grootste struikelblok (letterlijk) voor de gemiddelde gebruiker van zo'n ultralight. Verder vind ik 't wel een leuk ding, maar inderdaad wat te duur.

Offroaden is inderdaad erg leuk, maar voordat je jezelf zo'n apparaat aanschaft: bedenk eens waar je het legaal wilt gaan gebruiken...

En bij een noodstop, zo zonder ABS? Gaat het dan ook goed? Dat lijkt mij voorlopig het grootste struikelblok (letterlijk) voor de gemiddelde gebruiker van zo'n ultralight. Verder vind ik 't wel een leuk ding, maar inderdaad wat te duur.

Offroaden is inderdaad erg leuk, maar voordat je jezelf zo'n apparaat aanschaft: bedenk eens waar je het legaal wilt gaan gebruiken...
Hard remmen geeft ook veel vertrouwen. Niveau A segment. Gebrek aan ABS kan even wennen zijn op nat maar het scheelt dat de Microlino voor zijn segment best zwaar is en dus lekker veel wieldruk.

Offroaden is eigenlijk alleen op parcours te doen. Maar daar kent Nederland er ook best wat van. Bospaden etc. (Greenlaning) is erg beperkt maar dat kon ik al met de Volvo XC70.

Je camper is toch 4x4?
Nee. Gewoon 2WD. Wel bodembescherming, elektronisch sper diff en iets geschiktere banden.
De "echte" 4WD campers hebben een stuk meer bodemvrijheid en dan ben je al snel boven de 3m hoogte - dat is toch een beperking die je vaak tegenkomt.

Klopt, maar we zijn er nu redelijk doorheen. Ian/Hubnut heeft in de UK al eerder een Panhard 24 getest en pas geleden ook een Alpine A110. Hooguit als de Suzuki eens klaar is...

Afgelopen tijd veel met de Nio gereden en kriskras door Nederland. Blijft een fijne reisauto.

Een tijdje terug lag de connectiviteit eruit door een EU brede storing bij internet provider Orange. Diverse auto merken hadden hier last van en allerlei andere IOT achtig diensten ook. Hier bleek wel dat de Nio (anders dan wat ik gehoord heb van o.a. Xpeng) best veel backups oplossingen kent en ook zonder connectiviteit goed blijft werken. En voor de swapstations had Nio in alle EU landen ook snel een workaround ingericht, waarbij de kosten tijdelijk bij Nio kwamen te liggen. Als extra was er het afgelopen weekend gratis swappen als een "sorry voor het ongemak"... dat zijn toch wel de dingen die je verwacht qua customer service voor een wat hoger segment automerk.
Ik kan me een meer traditioneel merk herinneren dat een weekend lang de "telefoon-als-sleutel" functie had uitgezet voor server onderhoud met 1 uur vooraankondiging.

Verder blijft bij Nio leuk hoeveel tech sessies er zijn met uitleg over bediening maar ook ontwerpkeuzes. Alles om maar input van klanten te verzamelen. En een leukere ervaring dan een keer een Kia dealer die zelf nog nooit een meter had gereden in een elektrische auto...

Dit plaatje kwam bijvoorbeeld langs met detail uitleg over wat qua aërodynamica nu uitmaakt

Diagnosed Dan:
Ik zal er eens verder op zoeken. De Jumpy is wat voorspelbaarder in wat er fout gaat (zwager heeft er eentje) maar is technisch, calibratie en qua software heel anders dan de Jumper. En dan nog specifiek de DW12 in onze Jumper uit de herziene serie.
Buiten Movano, Boxer en Jumper zit die motor alleen in de Peugeot Landtrek.

Voor nu nog aan het wachten. Nog bijna 2 weken volgens de transportplanner.

Onze alternatieve vakantie brengt ons ook wel weer leuke dingen. Met de Alpine naar Düsseldorf en Verviers geweest.
In Düsseldorf hadden we een Carloft geboekt; oftewel een hotelkamer waar je auto op het balkon wordt geparkeerd dmv een autolift.

20240826_184724
20240827_080200
20240826_162026

Handig met bagage enzo natuurlijk ook en als je met een EV bent ook gegarandeerd een oplaadpunt. En verder leuk met een mooie auto voor het raam. Dit bestaat op een aantal plekken in Duitsland.
Ik heb echter ook een nadeel ontdekt. Onze "buren" hadden een normale auto, ik denk een Ford Focus. Die hebben we niet horen aankomen of de volgende dag horen weggaan. De Alpine heeft echter zoals veel sportwagens (zeker met actieve uitlaat) een behoorlijk luidruchtige koude start. Als je dan al vroeg in de ochtend weggaat lijkt het me dat andere kamers daar wel iets van mee krijgen.

Het idee van Classic Remise is dat het een omgebouwde treinwerkplaats is. Er is ruimte om je auto te stallen, te laten verzorgen en te onderhouden. Daarbij ook een bedrijfsverzamel gebouw rondom het thema en er is een grote handelaar aanwezig met ook wat horeca.
20240826_141916

20240826_143011
Veel van het "standaard" Porsche en Ferrari natuurlijk en vergeet ook niet klassieke VW bus. Maar zeker bij de opgeslagen auto's is er ook veel meer bijzonders te zien. Het is wel wat kleiner dan ik had verwacht.

20240826_142650
20240826_142824
20240826_142952
20240826_143317
20240826_143344
20240826_142636
20240826_143309
20240826_142241

Als je dan al vroeg in de ochtend weggaat lijkt het me dat andere kamers daar wel iets van mee krijgen.

Daarom was die vermaledijde ANWB daar in dat hotel met een elektrische Kia Niro. ;) Is een video over.

Wat een pech met de Camper. 450 kilometer is wel weinig (zou je dat nog kunnen opplussen, software matig?), van andere PSA producten heb ik wel van 1500 kilometer gelezen (Adblue tankjes), in mijn herinnering.

Duplicaatsleutel voor de tankdop in de camper leggen?

Had je een melding over de adblue kwaliteit?
Die had ik een tijdje, zo nu en dan, in de werkauto. Was in de i vorm (en niet sleutelafbeelding) dus ik dacht: prima joh, ik tank telkens dezelfde adblue dus daar kan het niet aan liggen. Totdat ie inderdaad op de maandagmorgen in kruipmodus opstarte.. (wat was ik blij dat ik de zaterdag ervoor onderweg naar huis niet was gestopt bij het tankstation aan de snelweg maar in één ruk naar huis gereden was. Anders had ik daar gestaan na het starten.. vrees ik.

Daarom was die vermaledijde ANWB daar in dat hotel met een elektrische Kia Niro. ;) Is een video over.

Wat een pech met de Camper. 450 kilometer is wel weinig (zou je dat nog kunnen opplussen, software matig?), van andere PSA producten heb ik wel van 1500 kilometer gelezen (Adblue tankjes), in mijn herinnering.

Duplicaatsleutel voor de tankdop in de camper leggen?

Had je een melding over de adblue kwaliteit?
Die had ik een tijdje, zo nu en dan, in de werkauto. Was in de i vorm (en niet sleutelafbeelding) dus ik dacht: prima joh, ik tank telkens dezelfde adblue dus daar kan het niet aan liggen. Totdat ie inderdaad op de maandagmorgen in kruipmodus opstarte.. (wat was ik blij dat ik de zaterdag ervoor onderweg naar huis niet was gestopt bij het tankstation aan de snelweg maar in één ruk naar huis gereden was. Anders had ik daar gestaan na het starten.. vrees ik.
450km na een storing is inderdaad afwijkend van de kleinere bestelwagens. Zie je ook in dat filmpje dat Adrie had geplaatst.
De Jumper reeks heb je echter ook als versies voor boven de 3,5ton en dan valt het in het overgangsgebied naar emissie eisen voor vrachtwagens. Ik dacht dat die 450km daar vandaan komt.
Ook qua waarschuwing lampen is het een andere opzet. Zo'n sleutel lampje heeft een Jumper bijvoorbeeld helemaal niet.

AdBlue kwaliteit is erg moeilijk te onderscheiden van een storing zolang er geen kwaliteitssensor aanwezig is. Maar die sensor kan bv niet krystalisatie meten, die is er meer om te zien dat er per ongeluk diesel in is gevuld of dat de AdBlue is aangelengd met water. Wel kan die sensor zelf stuk gaan door krystalisatie. En ik weet eerlijk gezegd niet of de Jumper al zo'n kwaliteits sensor heeft, het zou wel kunnen. Als het wel zo is is dat niet de melding die gegeven is het gaat echt om een storing.

Kwaliteits melding heb ik nooit gehad. Wel eens dat de tank bijna leeg was en dan gaat er een teller met 1500km lopen.

Op zich is het wel grappig. Van 2007 tot 2018 ongeveer heb ik met diverse trucks, busjes en auto's veel werk gehad met SCR en AdBlue systemen en de bijbehorende foutdetectie en waarschuwingen. Niet alleen voor Europa maar veel regio's in de wereld. Ook alle maatregelen die er in de loop der jaren zijn gekomen om gerommel of uitschakeling erg moeilijk te maken heb ik veel aan meegewerkt. Als het werkt is het een fantastisch systeem met ongekende efficiëntie om een auto schoner te maken. Maar het is ook een heel ingewikkeld systeem qua regeltechniek.

Laatst bewerkt:
We weten wat meer over de Jumper:

De oorzaak is crystalisatie van de AdBlue in de tank; waardoor de aanzuiging verstopt raakt. Hiervoor moet de tank vervangen worden (als ik het goed begreep met een licht gewijzigde vorm bij de aanzuiging) en er is een SW update. Maar daarnaast is het voortaan een kwestie van anders gebruiken om problemen te voorkomen:
- Bij het voor langere tijd parkeren de AdBlue tank vullen zodat er minder ruimte is voor lucht om erbij te komen
- Er is een nieuw additief wat crystalisatie tegengaat. Dit zit in kleine hoeveelheden al in de AdBlue maar je kan zo de dosis nog wat verhogen

Met een beetje zoeken is dit een bekend probleem vooral bij campers met AdBlue systemen aangezien die minder regelmatig kilometers maken. Zal met personenauto's ook wel zo zijn als die zo gebruikt worden.

Hoe het verder gaat en qua kosten horen we nog.

Mooi dat de oorzaak gevonden is, maar wat een gedoe. En ook gek toch dat je het niet krijgt na het wegrijden thuis maar pas een heel eind op weg.

Adblue-problemen duiken inderdaad vaker op, bij campers vooral door hun specifieke gebruik. Op het Duitse Pössl-forum is er een uitgebreid draadje over, voor wie de Duitse taal machtig is.

Hier lees ik over de beperkte houdbaarheid van Adblue. Ik weet niet of je onderweg veel korte ritjes doet, dat kan blijkbaar (ook) voor kristallisatie zorgen.

We weten wat meer over de Jumper:

Is ie al in NL bij jouw dealer/importeur? Of is diagnose in Wenen gedaan? Dacht dat transport pas eind deze maand op de planning stond?

Op tijd tanken met Adblue is inderdaad wel een advies wat ik ken om storing te voorkomen. Bij 3/4 leeg tanken is beter dan wachten op de melding dat ie bijna leeg is. Maar, bij weinig gebruik een volle tank houden bij stalling is wel een goed idee, denk ik.

Toevallig las ik in de Telegraaf vandaag (bij de snackbar) een pagina artikel over enkele Camperaars met pech en stranding. Lotgenoten van jullie dus. ;) Dit naar aanleiding van het ANWB nieuws over de verdubbeling van het aantal hulpvragen bij campers dit jaar.
Tja, zes dagen op het parkeerterrein staan bij een bouwmarkt, zonder stroom en water, zal geen pretje zijn. (idee om een aggregaat bij die bouwmarkt te kopen voor een beetje prik had misschien een idee geweest, denk ik.. )

Tja, het zal bij de ANWB niet anders gaan dan bij veel garages. Gebrek aan personeel en vooral aan personeel met 2 rechterhanden. Gevolg lang wachten.

Ja de camper staat weer in Nederland. Er stonden nog heel wat dagen op de tracker maar ineens versprong de tracker naar afgeleverd. Lijkt erop dat er een andere auto niet meekon en er zo ineens een plekje vrij was. Gelukje dus.

Het draadje op het Possl forum is interessant al betreft het wel een oudere versie. Ik heb de 2.2. motor en een nieuwere emissie standaard. Zo valt het me op dat de problemen die daar beschreven worden vaak met meldingen zijn die opkomen en ook weer weggaan. Dat heb ik absoluut niet (helaas).

Dat AdBlue beperkt houdbaar is weet ik. Een geopende jerrycan kan je na een paar weken al weggooien. Dat in de AdBlue tank zelf deze veroudering (en daarmee crystalisatie) zo sterk doorzet had ik eerlijk gezegd niet zo verwacht en kan ik me van vroeger ook niet herinneren. Maar mijn camper staat inderdaad weleens een 2 maanden stil en dat is dus kritisch.

Op zich is het dan wel logisch dat zo'n probleem pas na vele kilometers komt. Door trillingen bij het rijden breekt de "korst" in stukken en dan is het wachten tot het een keer in de aanzuiging terecht komt.

Fijn dat je weet wat er met de camper aan de hand is en dattie al terug in Nederland is.
En het lijkt dus geen groot probleem te zijn, al is de oplossing wat omvangrijk.
Ik mag hopen dat het wel onder garantie gebeurt als er een modificatie aan de tank is aangebracht. Dan is het probleem bekend...

Voortaan dan maar alleen voldoende adblue in het tankje voor wat nodig is voor de rit, en maar een reserve-flaconnetje mee voor als het tankje leeg is? Of zou dat het probleem juist vergroten vanwege de weinige kilometers?

Mijn gedachte: Beter een aangebroken flacon te veel weg moeten gooien dan weer stranden tijdens je vakantie.

^^ Adblue tank leeg rijden is onverstandig, want dat mag eigenlijk niet omdat je dan niet meer aan de milieu/homologatie eisen voldoet. Dan gaat de auto ook in een noodloop of beperkt de te rijden kilometers.

Het beste, naar mijn idee, zou zijn om een aftapplug te maken, zodat bij langere stilstand de adblue eruit kan. Of aftanken voor stalling, dat zou dan ook kunnen om er geen zuurstof bij te laten maar daarmee stopt de veroudering van de vloeistof niet.

Aftapplug zal wel niet mogen vanwege de regels , het zal een gesloten systeem moeten zijn waarmee niet te sjoemelen valt door leken.

Dat ging nog best snel zeg! Fijn dat er een diagnose is ook! Wel een vervelend verhaal zo zeg. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

Aftapplug zal wel niet mogen vanwege de regels , het zal een gesloten systeem moeten zijn waarmee niet te sjoemelen valt door leken.
Doet me denken aan de instructieboekjes met:
Lampen Wisselen:
Informeer bij uw garagist of dealer

Die adblue tankjes geven toch ook gewoon aan wanneer ze leeg zijn? Bij diverse auto's en bussen zijn ze zelf te vullen aan het tankstation. Dat zou niet voor problemen moeten zorgen als je gewoon vult als je de melding krijgt?

Terug
Bovenaan