Met de camper zijn we dit keer richting Slowakije getrokken met als doel naar het Tatra gebergte te gaan, aangezien we veel goede tips hadden gekregen van een (voormalige) local.
Eerst Oost Duitsland in wat toch altijd erg veel moois kent.
20240812_174546
Dan wordt er wel vaak geroepen dat camper plaatsen zo troosteloos zijn op een asfaltvlakte.. maar we hebben dat in al die jaren misschien 5x gehad en bijna altijd zoeken we dan gewoon even verder.
20240813_082745
Dit was gewoon op een tweehonderd meter van de camperplek en niet zichtbaar vanaf de weg.
20240817_070533
20240815_195631
Tsjechië is ook erg mooi en noodgedwongen rij je veel N wegen. Camper plekken daar is meer een uitdaging want dat is nog niet zo uitgebreid een ding daar. Officieel is vrijstaan niet toegestaan maar als je niemand tot last bent en niet in een natuurgebied staat zou het moeten lukken.
Voor ons kreeg Tsjechië echter een bijsmaak.
We waren aardig in het oosten toen de camper een "ping" gaf en het motorstoring lampje aan ging. Ok.. niet fijn maar reed nog prima. Er kwam echter een tekst melding bij dat het ging om een storing in het AdBlue systeem. Even nadenken.. dit is een andere melding dan wanneer AdBlue moet worden bijgevuld dus dat is het niet... maar AdBlue storingen geven toch ook een "straf" als je blijft doorrijden (wettelijk bepaald). En het instructie boekje bevestigde dit. Je kan nog een 450km rijden en daarna is starten van de motor geblokkeerd.
Dichtstbijzijnde Citroën dealer (en dichtstbijzijnde fatsoenlijk formaat stad überhaupt) is nog 1,5 uur rijden maar qua kilometers minder dan 100km. Dat dus gedaan en met Google Translate daar binne gestapt. Oh AdBlue storing? Nee, we zijn overvol en hebben geen tijd om uit te lezen.. probeer een andere garage in de stad. Zodoende zowel Peugeot als Opel dealers afgegaan. Die van Opel wilde wel kijken maar dan pas 10 September. Ze zeiden zelf dat met AdBlue storing het nooit een kwestie is van even uitlezen maar er echt een paar uur diagnose werk nodig is. Peugeot garage had over een week tijd maar melde wel dat zowel zij als de andere garages in de stad dit soort onderdelen niet op voorraad hebben (sterker nog, ze zitten voor andere klanten ook te wachten) en de meest gunstige levertijd los van welk onderdeel dan ook is 3 weken.
De garages hebben best wel schrik van het werken aan een AdBlue systeem omdat de foutcodes vaak heel weinig hulp geven over wat er te repareren is. Helaas vanuit mijn professionele ervaring ken ik dit... foutcode P2BAD is berucht want het zegt alleen dat de SCR zijn efficiëntie niet haalt maar zegt niets over wat de bron is daarvan. Berucht vanwege de zeer hoge garantie kosten. En nu dus zelf ervaren ook zo berucht dat garages niet "even" uitlezen maar het echt moeten opnemen in de planning. De Opel garage gaf nog aan dat er nog 100km op de teller moet blijven voor de diagnose omdat het anders nog veel moeilijker wordt.
Daar zit je dan dus in Tsjechië met nog iets meer dan 300km tot de motor niet meer start, en 3 garages die niet kunnen helpen. Zeker reparatie is onmogelijk binnen onze vakantie. Heel even bedacht van als ik de motor nou niet afzet, ook niet tijdens tanken, zou ik naar huis kunnen rijden. Helaas heb je de contactsleutel nodig voor de tankdop dus de weg naar huis is geen optie.
De KNAC pechhulp dan maar (welke uitgevoerd wordt door de ANW

. Daar was wat geharrewar over wat er gedekt werd (ik ben goed verzekerd bij de KNAC, ook expliciet voor de camper, maar de ANWB kwam daar niet uit) maar na een paar telefoontjes hadden we iemand die hier wel uit kon komen. Inmiddels wel avond en aan de rand van die stad was gelukkig een camper plaats. Helaas wel metweinig schaduw en er was een hitte alarm van kracht, maar daar hadden we de volgende dag pas last van.
Die volgende dag ook veel met de ANWB (en soms de KNAC) aan de telefoon gehangen. Het geharrewar over wat er gedekt was bleef doorgaan ondanks dat we het zelf al vanuit KNAC bevestigd hadden en dat ook meermaals aan ANWB werd doorgegeven. Maar ook zat de ANWB vast met dat er eerst een diagnose gesteld moest zijn... maarja daar was niemand voor te vinden. Ook na verschillende pogingen vanuit ANWB hadden ook zij niemand gevonden die diagnose kon stellen en zeker niemand die enig uitzicht gaf op reparatie binnen de vakantie.
Uiteindelijk was er iemand die het protocol doorbrak en zo ook de impasse. Maar dan wordt het lastig... een camper is toch anders dan een auto. De camper was binnen een bepaalde radius nog te rijden en zou vanaf daar op een trailer terug naar Nederland moeten. Maar de camper is ook je slaapplaats en al je bagage etc. zit in kasten in de camper. Buiten een boodschappentas hadden we niets om iets in mee te nemen. Een vervangende camper zou ideaal zijn maar dat ging echt niet lukken, zeker niet zover oostelijk. Een vervangende auto betekent afbreken van de vakantie en daarbij staan die alleen in Praag (buiten bereik) en Wenen (net binnen bereik). De procedure is in principe dat je met een taxi dan naar een treinstation gaat en zo naar een stad waar zo'n vervangende auto is. Maar voor ons betekende dat eerst met een taxi de stad in om koffers te gaan kopen, terug om in te pakken en dan met een taxi naar de trein. Ohja, en dat me de hond bij ons en in een hitte alarm. Wat een puzzel zou dat worden en een uitputtende ervaring.
Gelukkig was Wenen dan nog te bereiken, echter haalden we dat niet meer voordat ze daar dicht gingen. Volgende dag zouden ze alleen in de ochtend open zijn. Om 4 uur dus opgestaan naar Wenen gereden. Camper daar uitgezet met een fractie boven de 100km resterend. Onderweg werden de waarschuwingen steeds dringender.
In Wenen de vervangende auto naast de camper gezet en dan maar spullen overladen. Aangezien het ruim een maand kan duren voordat de camper in NL is moet je goed uitzoeken wat je binnen die maand nog nodig zou kunnen hebben.
En dan is het vanuit Wenen in een ruk naar huis rijden want accomodatie onderweg vinden zonder boeking en met hond is niet bepaald kansrijk.
Wat een stressvolle situatie en met een afgebroken vakantie ook. Heel fijn zo'n nog haast gloednieuwe camper en een straf systeem op de AdBlue storing wat duidelijk bedacht is toen gigantische monteurs en onderdelente korten nog geen ding waren. En met de KNAC en ANWB gaan we ook nog even in gesprek. We zijn uiteindelijk goed geholpen al was de service niet helemaal lekker afgestemd op camperaars. Maar een paar personen intern en de vele telefoontjes vanuit ons waren nodig om tot een oplossing te komen. Det moet soepeler kunnen. En zeker het gedoe of repatriëring van onze camper wel of niet gedekt was (is het.. en daar is bewijs voor geleverd ook) en het dus op eigen kosten kon komen is niet fijn.
20240817_154343
De vervangende auto was dan niet bepaald een straf. Een Hyundai Tucson Plugin waar wede kilometerstand haast van verdubbeld hebben. Stoelen iets minder fijn dan de Ioniq5 en gaspedaal response is natuurlijk niet heel goed. Maar beter dan de meeste Hybrideen Plugin die ik gereden heb, ook qua schokken en trillen in de aandrijving.
Deze ervaring sterkt me wel weer in dat ik twijfel of een Euro7 auto met verbrandingsmotor straks wel te doen is voor een particulier. Dan krijg je namelijk een OBM systeem aan boord dat ook zo'n algemen status geeft "emissies te hoog" maar dan voor de gehele motor en uitlaatsysteem. En zodra die melding door zet (kan dus duizenden oorzaken hebben, ook cumulatief) komt er ook een straf op om ervoor te zorgen dat je het repareert.
Voor ons nu tijd om een vervangende invulling van de vakantie te bedenken en tot in de herfst verwachten we geen gerepareerde camper terug. En daarna zal ook eventueel gesteggel over garantie komen. Ik accepteer natuurlijkniet dat een nog zo jonge camper forse reparatie kosten kent. Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen en eerst de leverende dealer de kans geven een diagnose te stellen en een voorstel tot reparatie te maken. Het is steeds een fijne firma geweest om zaken mee te doen.