Engineer: '65 Panhard/'73 NSU/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

De Nio komt er dagelijkse "gebruiks" auto soms wat bekaaid vanaf met netjes schoonhouden. Die zag er niet echt meer uit dus dan maar weer eens goed schoongemaakt. Ik blijf erg blij met het design (juist heel Europees design en erg clean) en vooral ook met de kleur die we gekozen hebben toen.





De neus vangt best wat vliegjes en dergelijke op maar ik kan geen steenslagschade ontdekken. Op de achterbumper een enkel klein krasje (hond is weleens wat lomp met de auto in- en uitspringen) en een van de velgen heeft iets geschraapt. Valt nog mee voor een gebruiksauto.

Ik zag dat de facelift er nu aan zit te komen. Van de buitenkant wat mij betreft geen echte verbetering maar qua interieur wel een fractie mooier en als ik het goed zag nu ook met Head-up display. Niet genoeg verschil om weer om te ruilen. Een ET7 Touring mocht die er ooit komen misschien. En de ET9 is heel erg gaaf en mooi maar wordt wel duur denk ik. Het Steer-by-wire van de ET9 is inmiddels ook in Europa goedgekeurd dus het zou kunnen dat die ook hier op de markt komt.

Net met de weer schone auto kwam ook weer de grote update uit. Gedurende het jaar zijn er kleine updates maar een paar keer per jaar doen ze een update waarbij ook firmware wordt aangepakt. De laatste was in December en nu dan weer deze.
Altijd handig en mooi via de app dus je hoeft zelfs niet bij de auto in de buurt te zijn.


Mooie animatie ook


Het updaten was in totaal een 40 minuten ongeveer, waar er 50 minuten was opgegeven.


Sinds de vorige update is ook de "avatar" van je auto zowel in de auto als in de app kloppend en kan je ronddraaien in 3D. Ook geeft de avatar aan in welke toestand je auto is met bijvoorbeeld animaties voor rijden, laden, deuren open, verlichting aan, ramen open, etc.

Qua nieuwe of aangepaste functies dit keer:
- Nomi GPT is verder uitgebreid en heeft bv film, sport en muziek kennis (een soort wiki)
- De integratie van Nomi GPT met navigatie is een stap verder. Je kan nu bijvoorbeeld de vraag stellen om een oplaadpunt te vinden van een bepaalde provider op de route met een hamburgerrestaurant op loopafstand. Hoef je niet meer zelf op te zoeken.
- Weer verbeteringen in de rijassistenten qua gevoeligheid, soepel rijden, etc.
- Er is nu een App store met ook een aantal 3rd party apps zoals YouTube Music, Instagram, Apple Music die dan ook geïntegreerd werken en een centraal toestemming/privacy menu volgen
- Soundcloud is als media optie toegevoegd

Nio heeft trouwens ook een API opengezet zodat je data kan uitwisselen met een 3rd party voor integratie in smart-home of smart-home-charging. En ik heb nog steeds niet de batterij-upgrade geprobeerd waarmee je tijdelijk een grotere accu kan huren voor een langere trip. Ik heb binnenkort een bezoek aan Wenen op het programma en het is dat ik alleen daarheen zou moeten rijden wat me toch het vliegtuig liet kiezen. De afstand is te lang om verantwoord te doen alleen (in 1 dag). Maar met die upgrade optie en de batteryswaps zou ik nog geen half uur kwijt zijn aan swappen + laden op een rit van 11 uur.
 
Die rechter camper is op basis van een lokale truck of niet? Heb je daar in China ook een C-rijbewijs voor nodig of niet?

edit zitten alweer twee posts tussen :D Nog van je Chinese trip dus. En leuke oldtimerdag zo te zien. Wel met wat lage opkomst of lijkt dat maar zo?
 
Leuke berichten weer, naast dat je voor werk veel onderweg bent neem je wel de tijd om van de hobby te genieten gelukkig.
 
Die rechter camper is op basis van een lokale truck of niet? Heb je daar in China ook een C-rijbewijs voor nodig of niet?

edit zitten alweer twee posts tussen :D Nog van je Chinese trip dus. En leuke oldtimerdag zo te zien. Wel met wat lage opkomst of lijkt dat maar zo?
Volgens mij is het rijbewijs systeem in China vergelijkbaar met wat wij hanteren dus inderdaad is dit waarschijnlijk een licht vrachtwagen rijbewijs.

De opkomst in Buren kwam wat langzamer op gang maar uiteindelijk stond het terrein toch ook weer vol. Ook de bezoekersplekken waren aardig gevuld.
 
Vrij dicht in de buurt is een van de regionale oldtimerclubs (HACC Culemborg) waar ik lid ben en die hebben elk jaar ook een grote oldtimerdag. Circa 300 auto's die in de ochtend op een terrein staan, en dan een rit maken met o.a. een rijdend defile in de oude (autovrije) binnenstad van Culemborg.
Het is hiermee toch wel een van de grotere evenementen maar ik hoor er verder niet zo heel veel over - veel vaste bezoekers en zoals bijna elke club soms moeite om vrijwilligers bij elkaar te krijgen.



Ik had de AlfaSud maar van stal gehaald. Die was een beetje nukkig met starten maar op de dag zelf leek die er wel zin in te hebben. Wel voor de zekerheid een busje remmenreiniger in de auto gegooid - en helaas heb ik die ook nodig gehad. De motor houdt op sommige momenten heel ietsje in en verder ploft hij heel erg veel in de uitlaat bij gas los. Dat doet hij sinds het groot onderhoud maar ik had nog de hoop op een beetje vervuiling - een oldtimer heeft het niet zo op lang en veel stilstaan. Nu denk ik toch dat er meer aan de hand is zoals een ontsteking die verschoven is. Vol gas haalt hij trouwens wel zijn vermogen en trekt hij lekker door, en eenmaal gestart loopt ie ook netjes stationair. Maar goed; op de dag heeft hij zich op moeilijk starten na goed gehouden.
Het was overigens de enige AlfaSud en er was zelfs geen 33 ofoz. Saab 96s waren er wel twee van maar allebei stukken nieuwer dan mijn exemplaar - die ook echt eens uit de stalling moet komen (maar druk).

Gezien de iets nukkige Alfa, de warmte en nog meer te doen hebben we de rit halverwege afgebroken om naar huis te gaan - maar het evenement was wel weer heel erg leuk. En je komt er echt van alles wat tegen.

















De Goggomobil van kennissen van ons. Dit wagentje hadden ze al toen ze jong waren, nu zijn ze al een tijd met pensioen.


Ook zo'n grote Alpine is toch vrij klein.


Ziet er uit of die net 2 jaar oud is


Praga - uiteraard een Tsjechisch merk

Nog wat meer foto's op Flickr
 
Terug
Bovenaan