Engineer: '65 Panhard/'73 NSU/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Weer een paar dagen in Zweden geweest. O.a. met wat mensen gesproken die vroeger voor Saab hebben gewerkt en bij een bedrijf op bezoek geweest dat nieuw is opgestart in Trollhattan.
Conclusie: het is echt over en uit

De fabriek (waar nog heel hoogdravend werd geroepen dat NEVS die auto nog ging produceren) was een aantal jaar geleden gebruikt om voor een bloementransporteur alles op te slaan. Met de hoge luchtvochtigheid waren daardoor alle machines gaan roesten. Inmiddels zijn al die machines voor een schijntje verkocht en is de fabriek nu echt een lege hal. Verder is het hele archief eerst door het museum uitgepluisd en alles wat het museum niet wilde hebben is verkocht of is te koop. Wil je de CAD tekeningen van de laatste 9-5 dan zijn die bijvoorbeeld gewoon te koop in digitale of papieren vorm. En ook kantoor meubels is al veel van verkocht. De laatste investeerder is er ook achter gekomen dat de stap van een paar prototypes (die NEVS nog gemaakt heeft) naar productie gigantisch veel geld nog vraagt en wilde uiteindelijk alleen nog maar de ontwerpen en die naar het Midden-Oosten of India verkopen. Dat contract is door NEVS verscheurd en zo is het dan toch echt over en uit.

Ondertussen dat ik in Zweden was gebeurde er in Nederland wat leuks bij Nio. De Nio Hub Utrecht werd bezocht door een groepje Nio rijders uit China. Dat is leuk maar ook niet heel bijzonder. Wel bijzonder is dat ze met de auto kwamen.

In 36 dagen tijd meer dan 10.000km gereden met twee ES6 SUVs (met de 100kWh accu) met dakkoffers. Gewoon een groepje enthousiasten zonder fabriekssupport of iets dergelijks. Ze gingen vanuit China naar Kazakhstan, een stukje Rusland, Georgie, Turkije en dan zo Europa in. Best een prestatie. De Nio CEO heeft nu aangekondigd om een swap-station corridor te onderzoeken langs deze route zodat het eenvoudiger wordt.

Met drukte best wel wat events moeten overslaan maar geeft ook de ruimte om juist wat kleinere evenementen eens te bekijken. Dit keer een Cars & Coffee van Youngtimer Magazine wat ook nog eens op een toch wel zeldzame zomerse dag viel.

De keuze voor een auto met open dak was snel gemaakt. Qua leeftijd past de Wind er dan beter bij dan de Corvette.

Het bedrijf waar het gehouden werd (Premium Classics in Boxtel) kende ik nog niet. Was wel goed passend bij het event.

2 Clio V6. Poh dat is nog eens mooi.
Het kan nog gekker. Gisteren kwam ik een colonne van drie Renault 5 Turbo's tegen, in tegengestelde richting en op weg naar mijn dorp. Bizar.

Bij Youngtimers & Coffee was ik graag even aangewaaid, het zag er op de stories en op jouw foto's top uit. Maar helaas, ik moest met vrienden op het strand zitten. Je wordt echt geleefd deze dagen.

Verder is het hele archief eerst door het museum uitgepluisd en alles wat het museum niet wilde hebben is verkocht of is te koop. Wil je de CAD tekeningen van de laatste 9-5 dan zijn die bijvoorbeeld gewoon te koop in digitale of papieren vorm. En ook kantoor meubels is al veel van verkocht.
Is hier een veiling voor, of waar kun je deze zaken kopen?

Druk weekend achter de rug weer.

Als eerste bij de Alfaclub geholpen met opbouwen en keuren voor Spettacolo Sportivo op circuit Zandvoort. Het event zelf niet bij geweest want al druk genoeg.

Deze mooie 3e-serie Sud gezien die ooit bij de brandweer dienstdeed. Er was een Italiaanse Alfa club te gast die alleen maar ex-politie en andere nooddienst auto's heeft.

Verder de Junior (EV versie) kunnen bekijken. Vers van de trailer en voor het eerst op Nederlandse grond.
Ziet er absoluut beter uit dan op foto maar is wel kleiner dan ik dacht. Het interieur is erg fraai maar dan moet je wel de heel dure optionele stoelen nemen. En helaas is met die optie het interieur ook weer heel erg donker.

De dag erna rustig aan gedaan. Van de Nio even de nieuwste updates bekeken waaronder ook de nieuwe video-speler. Behalve een browser waarop Youtube al mogelijk is nu ook een video-service waarmee de auto in feite een smartTV wordt. Zowel live TV zenders als de bekende en meer onbekende streaming services. Enkel NetFlix heeft nog niet geaccepteerd.

En ik heb wel een zwak voor science fiction films uit de jaren 50 en 60

Verder de Corvette even gecontroleerd voor het evenement op zondag. Nu deed de Cruise Control het laatst niet op de Corvette en dat bleek gelukkig een gescheurde slang.

En dat event dan; Elk Merk Waardig had een aantal uur op een slipschool in Emmen. Met weer zeer diverse auto's het remmen in een gladde bocht en het reageren op overstuur uitgevoerd. En als afsluiting nog een slalom achteruit (maar dan over een heuvel heen in een blinde bocht).

Uiteraard wat te druk geweest om zelf veel foto's te maken en anderen waren ook druk. Dus een beetje een verzameling van ieders foto's.

De gladde bocht. Na het insturen van de bocht in de remmen en dan eens kijken of je het kon halen zonder iets om te stoten. Met de auto's met ABS - waaronder ook de Corvette - een heel stuk makkelijker uiteraard. Mits je hard op de rem duwt en blijft duwen en gewoon blijft sturen. Met steeds een stukje harder kom je uiteindelijk bij de grens. Voor de auto's zonder ABS is dan 25km/h a 35km/h aardig de grens; al zag je daar ook veel verschillen tussen. De Corvette hield het pas bij 50km/h voor gezien... dat is een stuk meer grip op nat wegdek dan ik had verwacht.

De overstuur baan gebruikte iets sturen en handrem of (bij achterwielaandrijvers) extra gas. Hier bleken de Corvette en een Lotus Elan erg lastig te zijn om te controleren. Bij niet al te gek ver dwars prima onder controle te houden maar de instructeur wou minimaal een hoek zien zoals deze Holden ute. Dat is me in een slinger wel gelukt maar om meteen daarmee te beginnen resulteerde toch in een spin tot in het grasveld. Een demo van de instructeur aan het eind in de Lotus liet zien dat hij met minder stuurhoek begon. Hoe dan ook; de Corvette was een lastige hierbij.

Lastiger nog meer was dat het behoorlijk warm was en het de hele tijd wachten en langzaam rijden voor het weer je beurt was warmde de motorruimte heel erg op. Bij de 2e keer dat ik gespind was sloeg de motor af en als het zo heel warm is dan is de Corvette alleen met lang doorstarten aan de gang te krijgen.
Op een gegeven moment maar besloten dat het goed genoeg was en met de motorkap open de Corvette goed laten afkoelen.

Gave ervaring zeg, die slipschool! En al helemaal leuk om zo'n ratjetoe van verschillende auto's te zien deelnemen. Nu hoort dat vast ook wel bij EMW, maar het mag toch gezegd worden vind ik.

Is het afslaan van de Corvette bij warm weer en langzaam rijden meer een producteigenschap of een stukje persoonlijkheid, denk je? Zo'n auto's zijn natuurlijk gemaakt om sneller te rijden, kan ik me voorstellen, maar aan de andere kant lijkt me dat het ook gewoon de leeftijd kan zijn.

(Goed werk trouwens met de Alpine! Zijn de wielen er onder uit om joyrides te voorkomen of is er een andere reden waarom de wielen er van af zijn? :p)

Zeker een leuke ervaring die slipschool!

De Corvette heeft geen last van afslaan (nouja, als je vol in een spin raakt dus soms wel, maar dat is niet vaak) maar meer het starten is lastig.
De motorruimte is zo krap dat de lucht er ontzettend heet kan worden. En zonder rijwind raakt het ook niet weg. Je ziet het ook terug in olie en koel temperatuur. De Corvette is erop gemaakt met heel hoge temperatuur te werken voor efficiëntie dus de fans komen ook niet zo snel aan om toch ventilatie te geven onder de motorkap. Bij 108 graden dacht ik dat de 1e fan pas inkomt en bij 112 de tweede.

Dat gaat prima totdat de auto even uitstaat en dan weer gestart moet worden. Dan moet je lang doorstarten. Voor mijn gevoel zolang tot er weer benzine ingespoten is. Dus of de benzine begint te koken (vaporlock) of de injectoren gaan vast zitten door de hitte.
Normaal is vaporlock geen probleem bij injectie motoren door de druk op het benzine systeem, maar het wordt echt wel heter dan welke auto dan ook die ik ken.

De injectoren zijn vast wel een keer aan de beurt. Als het eenmaal zo ver is zien we wel of dat het was

De Alpine stond zonder wielen omdat die ook glascoating kregen. Scheelt veel met vuil aanhechting.

Ik heb soms hetzelfde probleem bij mijn bmw e21 323i. Wat ik vorige week heb gedaan is een handmatig bedienbare schakelaar tussen op de thermoschakelaar maken. De voor mij onbenutte mistlichtschakelaar voor de voorzijde is dus nu de schakelaar voor de koelvin. Daarmee kan ik die aan en uitzetten wanneer ik dat wil, terwijl het systeem ook nog gewoon in tact is gebleven.

Die thermoschakelaar (ik heb die voor de tweede trap gebruikt) heeft twee pootjes, die hij kortsluit als de temperatuur hoog genoeg is. Maar door met een schakelaar die pootjes zelf te verbinden, werkt alles ook. Werkt perfect en helpt me ook, wanneer ik een file of VRI (verkeerslicht oid zie naderen om snel even wat extra te koelen, zodat alles niet pisheet wordt.

Type 1 wel. Vanaf 1980 was type 2, wat ze nu Lci noemen. Toen kreeg 'ie een visco. Maar de mijne is van 1978, dus ja, standaard electrische koelventilator.

Ik moet zeggen dat de issues met de Corvette al weer een aantal jaar geleden waren. Meestal rij je wel iets meer en staat de motor net wat langer uit. Maar ik zal er aan denken om de fans meer actief te krijgen.

Nu een paar dagen in Istanbul

Interessante stad met veel tegenstellingen. Wel sterk en snel aan het moderniseren.

Ook qua vervoer zijn er veel veranderingen. Zowel het oudere als moderne.

De huurauto (een Focus sedan) zit er wel een beetje tussenin

Nu ik deze foto's zie vind ik het extra jammer dat ik 'Op glad ijs' moest overslaan vanwege een weigerende 306... Over de 306 gesproken:

De Corvette is erop gemaakt met heel hoge temperatuur te werken voor efficiëntie dus de fans komen ook niet zo snel aan om toch ventilatie te geven onder de motorkap. Bij 108 graden dacht ik dat de 1e fan pas inkomt en bij 112 de tweede.
Bij die auto kickt de fan ook pas laat in. Ik overweeg dan ook om, net als @uwbuurman, een schakeling te bedenken om hem daarnaast handmatig te kunnen bedienen.

alpine-a110-legende-gt-9162b-c112712072024193520_7.jpg

alpine-a110-legende-gt-8b621-c112712072024193520_2.jpg

Altijd grappig om je auto ergens voorbij te zien komen. Maar vooral goed om te laten zien dat ook met veel buiten staan, veel regen en storm, etc.. en dat die glascoating de auto gewoon veel schoner houdt. Beetje regen erover en eventueel vuil is er al af.

PS: Ik zou iets kunnen zeggen over het gebrek aan parkeerkunsten van de Audi rijder..

Wat een verschrikking als iemand zo naast je parkeert, nauwelijks ruimte om 'gewoon' in te kunnen stappen.

Maar die Alpine is een plaatje!

De Alpine staat voor een onderhoudsbeurt vandaag. Altijd leuk om een beetje door de showroom te dwalen dan. 16.000km op de klok alweer. Niet heel erg veel maar aangezien ik ook heel vanuit thuiskantoor werk ook niet verkeerd.

Verder is er een knoop doorgehakt: De NSU gaat de verkoop in.
Er gaan nog een paar punten in orde gemaakt worden bij Classic Paradise en er is geen haast bij. Voorlopig dan ook nog niet geadverteerd.

Waarom dan? Zoals elke oldtimer heeft de NSU zo zijn nukken en is niet het meest comfortabel. Maar anders dan mijn andere oldtimers heb ik er niet genoeg een klik mee om dat met de mantel der liefde te bedekken. Ook is het rijden mij echt wat te primitief om meer dan een goed half uur mee te rijden in de omgeving.
Ik ben er tegenaan gelopen dat auto's uit de jaren 50 en 60 heel erg leuk zijn om te zien maar minder om mee te rijden. De Panhard is hierin wel een uitzondering; al heeft die ook wel gewenning gekost. Maar daarbij ben ik ook nog heel erg blij om de Panhard alleen maar te zien of erin te zitten.
De NSU dus minder. Ook mijn idee om ooit nog eens een Auto-Union of DKW te hebben vervalt hier ook een beetje mee. Het zou dan een auto zijn puur om eens naar te kijken maar te weinig om plezier mee te hebben.

Qua oldtimers denk ik dat ik de "sweet-spot" aardig heb inmiddels met de Panhard als Franse exoot, de AlfaSud als toch wel het ultieme Alfa Romeo (en fantastisch rijdend), en de gemoedelijke cruiser die de eigenwijze Saab is. De Suzuki past daar ook nog wel bij als de wat minder comfortabele (maar vermoedelijk wel meer betrouwbare Japanner) kleine auto. Daarbij is de Suzuki technisch gezien de oldtimer van mijn vrouw (enja.. ik moet er echt voor zorgen dat die eens afgemaakt wordt)

De Alfa 164 is er ook nog en die blijft. Dat is een auto die de brug tussen oldtimer en modern heel goed kan dichten. Idem voor de Corvette natuurlijk, al is de 164 de meer praktische auto daarbij. En ook een van de weinige auto's met een bruikbare achterbank; ook voor lange afstanden.
Ik zie mezelf nog wel een jaren 90 (of vroeg deze eeuw) auto kopen met klassieker potentie, maar qua oldtimers heb ik een lesje geleerd.

TLDR: De NSU gaat verkocht worden vanwege te weinig een klik ermee. Wie interesse heeft kan zich alvast melden.

De Alpine staat voor een onderhoudsbeurt vandaag. Altijd leuk om een beetje door de showroom te dwalen dan.

Stond de zilveren/grijze met spoiler nog buiten? Laten ze gewoon de nacht overstaan buiten, volgens mij. In de ochtend zag ik de dauw er vanaf druppelen, vorige week. Als ze ermee naar de zaak zijn gereden was dat er wel afgeblazen door de rijwind, lijkt mij.

Stond de zilveren/grijze met spoiler nog buiten? Laten ze gewoon de nacht overstaan buiten, volgens mij. In de ochtend zag ik de dauw er vanaf druppelen, vorige week. Als ze ermee naar de zaak zijn gereden was dat er wel afgeblazen door de rijwind, lijkt mij.
Daar stond nu een oranje. Ik zag een grijze in de werkplaats staan. Ze hebben een afgegrendeld parkeerplaatsje naast het pand (paaltjes die in de grond zakken) waar eigenlijk altijd wel minstens 1 auto buiten staat. Meestal is dat een proefrit / pers auto.

De R staat nu ook :gewoon" in de showroom.

De ruimte ernaast is inmiddels ook Alpine geworden met o.a. de occasions. Een 2018 Premiere editie stond er voor net onder de 60k.En natuurlijk voor het geval de R niet speciaal genoeg is; ze hebben ook een R Le Mans.

Sinds een goede week is de levering van nieuwe Alpine's beperkt in aantal (ze gaan voor kleine fabrikant uitzondering voor de nieuwe veiligheidsregels - de auto's die ze produceren gaan voornamelijk naar buiten EU) dus de focus is al meer op de 2e hands markt en voorraad. En in het nieuwe jaar met de A290 (De Alpine versie van de R5)

Zo'n Alpine blijf ik een onwijs aantrekkelijker auto vinden!

Vwb de NSU: ik begrijp het wel. En je hebt ook genoeg ander leuk spul staan!

Wat leuk dat filmpje van Hubnut over de NSU, aan de ene kant jammer dat de klik weg is, maar ja a je hebt genoeg andere leuke dingen en b, soms is dat gewoon zo.

Wat leuk die Alpine's zeg!

Nog even de aandacht op de Alpine

Even een screenshot van de detailer (die op Instagram ook een klein filmpje heeft geplaatst.. maar hoe je dat nu hier linkt...?)
Dit is dus het uithardingsproces wat deels met een warmtelamp en deels gewoon met veel uren wachten doorlopen wordt.

En dit is nog een foto voordat het process doorlopen werd. De Alpine heeft een heel mooie lak die echter eigenlijk alleen mooi uitkomt als die vrij schoon is; zeker als de zon doorkomt.

PS: vrij veel blauw in het wagenpark; en dan zijn de Suzuki en de Honda motor er nog niet eens bij

Nu zit ik er niet zo mee als de wielkasten, dorpels en achterbumper wat vies zijn maar zeker de grote vlakken wat hoger op de auto is toch wel mooi als dat een beetje schoon blijft. In een zomer zoals dit met veel zand in de regen of anders juist veel stuifmeel (en vergeet vogelpoep niet) betekent dat toch vaak wassen - zeker omdat even een hogedrukspuit erover maar matig werkt.
Met de coating erop zie ik zelfs vogelpoep gewoon eraf spoelen. Even een beetje regen en de auto wordt er gewoon schoon van. Ook de velgen blijven schoon. Heel benieuwd hoe dit in de herfst/winter gaat zijn.

Dan nog een aanpassing die ik eerst een tijdje getest heb voordat ik mijn mening geef: een upgrade aan het keyless entry systeem.

Het zal bekend zijn dat keyless entry vrij eenvoudig te hacken is met een relay attack en ze zo je auto kunnen stelen. Nu heb ik thuis wel wat maatregelen (die laat ik even in het midden) maar je bent nu eenmaal niet altijd thuis. Inmiddels zijn fabrikanten wel gekomen met aanpassingen en is de techniek behoorlijk anders (ik heb me hier in verdiept en laat dit liever ook in het midden aangezien het nog niet wijd verspreide kennis is) en o.a. de Nio profiteert hiervan. Een tussenoplossing die veel fabrikanten hebben toegepast (en bij bv BMW kan je dit kopen als een upgrade van je bestaande systeem) is een bewegingssensor in de sleutel en de smartphone app. Oftewel als er geen beweging is dan stopt de sleutel met zenden en luisteren. Dat lost het probleem niet 100% op maar wel al een heel stuk. De Alpine heeft echter nog een ouder systeem zonder zo'n sensor (de befaamde Renault card) en er is vanuit hun geen upgrade leverbaar.

Er is echter een partij die een batterij heeft ontwikkeld voor sleutels waar zo'n sensor in is verwerkt. Beweegt de sleutel niet dan schakelt de batterij zichzelf uit. Eigenlijk een heel mooi en simpel systeem. Wanneer je de batterij laat vervangen bij een goedgekeurde alarm systeem inbouwer dan krijg je er nog een certificaat voor ook die je bij de verzekeringsmaatschappij kan inleveren. Ik heb dat zelf niet gedaan want dit was vooral uit nieuwsgierigheid gedreven. Het is trouwens wel wat aan de dure kant maar ze kregen van mij het voordeel van de twijfel.

Het voordeel is duidelijk en het plaatsen is niets anders dan een batterij vervangen. Dat is bij zo'n Renault card (met daaromheen nog een Alpine hoesje) minder makkelijk dan je zou denken (niet heel intuïtief) maar genoeg Youtube video's die dat uitleggen.

Nadelen dan?
  • In de behuizing zit wat electronica met daarin weer een maatje kleinere batterij ipv dat de hele behuizing is gevuld met een batterij; oftewel je hebt een kleinere capaciteit. Samen met de prijs wel een ding.
  • Je moet de dealer wel iedere keer waarschuwen dat ze de batterij van de sleutel niet (uit voorzorg) vervangen
  • Ik merk dat de auto soms een waarschuwing geeft dat de batterij van de sleutel bijna leeg is (logisch; die wil nog weleens uitgeschakeld zijn wat ook weleens tijdens het rijden wil gebeuren)
Ik denk dat dit een heel simpele en redelijk effectieve methode is met behalve de prijs eigenlijk geen nadelen. Maar wel een methode die het risico op diefstal een stuk kleiner maakt. En het werkt net wat meer/vaker dan zo'n faraday kooi of hoesje - zeker omdat die echt heel erg goed moeten zijn en heel goed gebruikt moeten worden om te werken.

Helpt het als je de sleutel in je rechterbroekzak houdt zodat bewegingen van je been (gas/rem) de batterij wakker houden of is dat niet voldoende?
Leuke ontwikkelingen trouwens!
Dat is nog best een aardige theorie. Maar zeker bij een sportwagen beweegt je dan vooral je enkel en verder niet al te veel. Maar ik moet zeggen dat ik in een maand tijd pas 1x die melding heb gezien.

Ook even met de camper weggeweest in het weekend. Dit keer een kort bezoek aan de Franse Ardennen om eens te zien of dat een leuke regio is (is het zeker en minder toeristisch dan de Belgische Ardennen). En natuurlijk om eens wat typische Franse etenswaren in te slaan.

We hadden een dagdeel veel regen wat dan ook wel weer een mooi plaatje geeft zo aan de Maas.

Mooi mooi, Franse Ardennen zijn net als de Eifel echt top om te rijden met een roadster of ietwat vlotte moto. Lekker eten voor geen geld in vgl met wat ze hier vragen. Hotels zijn voor jou niet relevant @camper maar ook verrassend goedkoop.
Nadeel: het lukt qua afstanden echt niet als “daguitstap” en dan is het met een gezin wat lastiger.
Succes met de verkoop van die mooie NSU!

En dan krijg je een melding in de app van Nio dat de bandenspanning laag is. 2.5 bar ipv 2.8 is best aan afwijking. Even later staat er nog maar 2.3 bar. Hmm.. we moesten nog weg en dan werd het niet de Nio.

Volgende dag even kijken

Ja die is wel lek ja. Inmiddels 1.8. Ook bij het ontgrendelen van de auto werd de aandacht getrokken door een waarschuwing. Het zit dusdanig op de rand dat je zelfs al zou je dat willen (ik ben er geen fan van) je dit met zo'n noodsetje niet kan repareren. Dat mag alleen als het mooi in het loopvlak zit.

De auto staat bij huis dus op de SOS knop drukken is ook niet meteen nodig. Even via de app maar eens bellen.
Netjes gegevens uitgewisseld en dan blijkt Nio het contract te hebben met de ANWB Wegenwacht. Toch fijner dan gewoon een berger. Die was er ook nog eens binnen 5 minuten.- zo snel nog nooit meegemaakt.

Die durfde het wel aan als noodreparatie met een "veter" maar gaf wel de instructie de band te laten vervangen. De meeste zullen dit wel kennen en ik heb heel lang geleden in de werkplaats hier ook wel banden mee gerepareerd. Mooi in het loopvlak gaat het prima ook als permanente reparatie en toendertijd bestonden die "paraplu" reparatie dingen nog niet of waren ze nog niet wijd verspreid. Zo op de rand werkt het zich echter na een tijdje wel los.

Het was overigens een laselektrode die eruit stak.

Nu zijn dit niet helemaal de meest standaard banden qua maat, geluidsdemping en sportief. En voor kleine lekkages zou dit ook zelfdichtend moeten zijn. Je kand dan wel gewoon naar een bandenboer maar ik had geen zin om dan te horen dat het besteld moet worden enzo.
Oftewel gewoon via de Nio app een service aanvraag gedaan. Gewoon op locatie kon ik in plannen met iets korter dan 2 weken en als ik koos voor de optie ophalen kon het net nog binnen een week. Maar eerst eens zien hoe ze reageren.
Op de 1e werkdag erna kwam er al contact. Ophalen was niet mogelijk voor alleen 1 band. Ik kreeg opties in Utrecht en Eindhoven via het Nio systeem of ze konden een opdracht doorgeven aan een partij die ze gevonden hadden vrij dichtbij (een gewone bandenboer).
Uiteindelijk is er nog in deze week een wachtafspraak gemaakt bij een bandenboer in het Nio systeem die de band op voorraad heeft. En ook netjes in de app verwerkt zodat het ook in de geschiedenis van de auto is opgenomen.

Dat is echt goed geregeld; zeker zo in de vakantiedrukte. Goed meegedacht ook.

Mooi dat 't zo loopt en tegelijkertijd, wat een gedoe dat je niet gewoon naar de bandenboer van jouw wens kan gaan en een bandje kan wisselen.

Volgens mij al eerder vergelijkbare woorden gebruikt, maar voor mij ben jij een echte pionier op autovlak, ik zou echt geen zin hebben in een Chinees apparaat, dat alles weet en bepaalt, op stroom ook nog. Jij doet t gewoon en bent vol van alles wat 'ie kan en doet. Gaaf hoor!!

Kom ik aan in mn ouwe "premium Duitser", op dat duivelse dinosap.... Blijf vooral komen met de verhalen, ik geniet er erg van!

Dat moet ik dan verduidelijken: gewoon naar de bandenboer in de buurt is altijd een optie. Maar dat heeft vooral met de bandenboeren in mijn buurt de maken. Bij de ene ben ik 2x geweest en bij allebei de keren had ik binnen een dag weer een band plat staan (1x velg niet goed schoongemaakt en 1x ventiel beschadigd tijdens monteren). En bij de andere is hun (snel te bereiken) voorraad vrij beperkt en dan zou ik dus eigenlijk ook de andere achterband moeten wisselen. Dat is wel een goed bedrijf trouwens alleen zijn personenauto's voor hun toch meer iets wat ze erbij doen.

Dus dan maar het probleem bij Nio neerleggen en laat ze maar eens bewijzen hoe klantvriendelijk ze zijn. Nou dat viel dus niets tegen. :)

Ondertussen worden de zomeravonden goed besteed. Toch een stuk meer energie in de zomer. Sommige zijn gevuld met werk maar anderen met hobbyen.

Even geen foto nog maar aan de Suzuki is het laswerk klaar. Dat betekent dat alle roestplekken aangepakt zijn en er nieuw plaatmateriaal in zit. Nu is er nog een hoop te doen qua afwerking.

En tussendoor werk ik aan het opknappen van een gekregen aanhanger. Het is al een oudje (jaren 70 of 80?) maar met een stevig frame en niet te klein. Het hout was verrot; zo erg dat je door de bodemplaat heen zakte. Ik heb het hout niet eens echt hoeven loshalen. Een beetje porren met een breekijzer en er bleef niets van over.

De zijwanden zijn ook rot. Alleen de voor en achterkant had nog goed hout.

Hier en daar wat roest aan het frame maar nog wel stevig. Dus het frame nagelopen met slijptol en staalborstel en dan even een snelle laag "direct-over-roest" verf erop om het te stoppen. Gaat een stuk sneller als het puur functioneel is en niet mooi hoeft te zijn.

De verlichting was al eens vervangen maar de bekabeling was niet helemaal meer ok. En daarnaast nog de oude 7-polige stekker. Hier en daar vernieuwd (gewoon wat draad van de bouwmarkt wat er nog lag genomen) en omgebouwd naar 13-polig. En de achterlicht glazen zijn gewoon nieuw te krijgen dus die zijn onderweg - de oude hingen een beetje van tape aan elkaar.

Wiellagers willen zo om de paar decennia ook weleens nieuw vet :)

Paar kleine klusjes nog en dan nieuwe bodem en zijkanten erop.

Leuk klusje, zo'n aanhangwagen! Inderdaad wat ouder, gezien de bladveren. Tegenwoordig hebben de meesten een torsie-as.

Het is mooi met de app, maar wel onpersoonlijk, ik zou lekker naar de dealer / garage gaan. Of je nu een week moet wachten bij de lokale bandenboer of een aan Nio gelieerd bedrijf is voor mij hetzelfde. Maar ja, het ook knap om te zien dat de app gewoon werkt, chapoo voor Nio!!

Grappig.voor mij was het juist persoonlijker. In de app is alles duidelijk en daarbij krijg je een vast contactpersoon. En die neemt alles uit handen en denkt mee.
Kwam zich zelfs even persoonlijk voorstellen toen ik er was.

Het was overigens een laselektrode die eruit stak.

Hopelijk niet van jezelf, na het werk aan de Suzuki?

Ik las in de Autovisie het einde duurtestverslag van hun Nio, Kreeg een mooie 8 als eindcijfer. Inderdaad werd het community bouwen als positief punt onderschreven, eigenlijk de hele Nio filosofie om het anders, beter, klant- en servicegericht te (willen) doen kon hun waardering wel krijgen. Swappen was hun goed bevallen.
Minpuntje was de stijfheid (vermindering daarvan) van de frameloze portierruiten. Daarvan ervoeren ze wel wat trillingen op het einde van de duurtest.

De updates van de software merkten ze ook op, dat bepaalde functies na een update inderdaad merkbaar beter functioneerden. Ik las dat als zijnde dat het geen acute storing was maar dat bepaalde functies wat 'bot' functioneerden en na een update een stuk vloeiender/vriendelijker zeg maar.

Qua rij-assistentie / hulp / software vonden ze dat Nio wel aansluiting had, qua niveau van functioneren, bij o.a. BMW.
Ze begrepen dan ook niet dat NIO vooralsnog vast houdt aan de radar 'puist' boven de voorruit.. omdat dus o.a. BMW hetzelfde niveau geregeld krijgt zonder een radar boven de voorruit.

Nee niet van mezelf. Dat type elektroden zaten bij mij nog in de verpakking.

Leuk om te horen via jou over de Nio duurtest. Herken ik me wel in. Die ramen nog niet echt maar eerlijk is eerlijk is dat gewoon altijd een uitdaging. Zo nu en dan bijstellen (in de eerste jaren vaker aangezien de rubber "inzakken") is wel een oplossing. Bij elk merk tot nu toe ervaren. We hebben hier 4 auto's staan die dat hebben :)

Die LiDar geeft niet al te gek veel voordeel t.o.v. BMW behalve bij sterke regen of sneeuw. Kan ik me ook wel in vinden.Maar het is meer op de Chinese versies dat die unit echt voordeel geef. Dat snap ik dus wel dat Nio daarmee doorgaat. Overigens krijgen de budget merken (Onvo en Firefly) voor zover ik weet geen LiDar.

En zo'n swap blijft gewoon iets bijzonders. Je plek is gereserveerd, betaling gaat vanzelf en je hoeft niet uit te stappen. Zelfs de airco en de radio blijven doorwerken sinds de laatste paar SW updates.

Een dezer weken wordt de volgende grote SW update uitgerold. We gaan zien wat er nu weer veranderd is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan