Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Toyota-GT-86-RC-sports-car.jpeg

Toyota-GT-86-RC-sports-car-salon.jpeg

https://www.carinformant.com/car-news/toyota-gt-86-appeared-in-the-configuration-for-the-poor/

Maar dan wel een witte zodat het contrast met de bumpers optimaal is(y)

Ah, een business uitvoering van de GT86 2012. Past zich aan de economische tijden aan.
Zo te zien heb je een plak Tom Tom nodig en moet je zelf een deuntje zingen. (geloof mij in die auto heb je geen radio nodig)
En dat interieur van die Jag lijkt inderdaad heftig op dat van de voormalig 528

P1010392.JPG

Heb ik ook nog de EMW-ling, dat gebeurd mij werkelijk zelden,

Enjoy

P1020431.JPG

Gefeliciteerd met de Jag. Dit is typisch zo'n auto die je moet leren waarderen.
Die GT86 heeft een hoog WTF-gehalte. Ik mis wel de raamslingers maar dan zou het ontwerp weer duurder worden.

Die kale GT86 is bedoeld voor tuners e.d. die er eigen bumpers, velgen en audio op schroeven. Handig bedacht, want zo is de prijs van de basisauto lager en blijft er meer budget over voor achteraf-modificaties :)

Gaaf, die Jag!

Die basis-GT86 is ook erg grappig, vooral met kale stalen velgen. En dan vooral zo blijven rondrijden, inderdaad een witte. Jammer dat grijs kenteken niet meer gaat lukken.

Eddy C zei:
Gefeliciteerd met de Jag. Dit is typisch zo'n auto die je moet leren waarderen.

Nou, dat heeft mij nooit veel tijd gekost. Ik vind hem sinds zijn introductie in 1986 al mooi.

@Grensrijder en MaestroHLS: gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst!(y) Heel bijzonder, zo'n vroeg exemplaar in deze kleurencombinatie. Ik begin de vierkante koplampen nu weer te waarderen. Vond ze mooi bij de introductie, maar heb daarna jarenlang de facelift een grote verbetering gevonden. Jullie hebben ook weer een prachtig avontuur beleefd om later aan de kleinkinderen te vertellen (al begrijp ik niet waar de 2 voor staat).

@ZDRIE: leuke reportage van de GT86! Ik heb nog niet helemaal een mening kunnen vormen over het exterieur en interieur; daarvoor moet ik de auto nog wat vaker zien. Ik heb er vorig weekend even kort in gezeten en het zat goed. Hoe dan ook is het geweldig dat Toyota en Subaru met een relatief betaalbare achterwielaangedreven sportcoupé zijn gekomen. Die klasse was de laatste jaren vrijwel verdwenen.
De Nissan GTR vind ik trouwens een briljant ontwerp, veel mooier en origineler vormgegeven dan zijn meeste (veel duurdere) concurrenten.(y)

Bedankt voor alle positieve reacties! Het was een leuke dag en de auto is natuurlijk top.:)

Vandaag onder de motorkap nog een in het staal gegoten British Leyland logo tegengekomen en ik keek toch echt niet onder de kap van de Maestro, maar het is tenslotte ook een vroege XJ40.. Het ziet er perfect uit allemaal, nauwelijks voor te stellen dat de Brit uit 1986 afkomstig is. Het is zeer waarschijnlijk dat de vorige Franse eigenaar niet loog en echt alleen maar op mooie zonnige dagen sporadisch met de Jag gereden heeft.

De auto staat nu nog even bij mijn ouders op de oprit, zodra alle RDW-formaliteiten geregeld zijn kan het cruisen beginnen. Ik kan bijna niet wachten..:D

Na een witte Jag met rood interieur is het vast tijd voor een rode Bentley met wit interieur (maar wel rood stuur):

0009133185.jpg

0009133185.jpg

Leuk ding zeg, die R21! Voor die paar tientjes wegenbelasting per maand hoef je het ook niet te laten.

Zomaar een garage in een Frans dorp...
xj401.jpg

Proefrit, alles oké?
xj402.jpg

xj403.jpg

Fraaie afwerking!
xj405.jpg

De lease-Jazz achterna terug naar huis.
xj406.jpg

Het rijdt super!
xj407.jpg

Tanken in Luxemburg, dat hadden we misschien beter ergens binnendoor kunnen doen...
xj408.jpg

Die 21!:eek: Ik vind het al een heel begerenswaardige auto, maar in deze uitvoering is hij bijna helemaal onweerstaanbaar. Gelukkig heeft hij een walgelijk lelijke achterspoiler.

Phoenixrood74 zei:
Die 21!:eek: Ik vind het al een heel begerenswaardige auto, maar in deze uitvoering is hij bijna helemaal onweerstaanbaar. Gelukkig heeft hij een walgelijk lelijke achterspoiler.

Die kan er makkelijk af.:p

Over Renault gesproken, heeft iemand hier ervaring met de R25? Zomaar een vraag.

@simca,

Voordat ik gekke dingen ga doen toch eerst ff info inwinnen.;)

@isla,

Maar waarschijnlijk te lang geleden voor ervaring met eventuele roestproblemen denk ik?

929V6 zei:
@isla,

Maar waarschijnlijk te lang geleden voor ervaring met eventuele roestproblemen denk ik?

Dat klopt, voordat ze daar aan toe kwamen, waren ze alweer ingeruild.
Maar stuur eens een PB naar §anitarium, wellicht dat die jou verder kan helpen.

929V6: heb wel eens gebrepen dat de R25 m.n. phase II geen roestduiveltje is. Zal best meevallen. Technisch is het ook niet echt een probleem lijkt me.

isla zei:
929V6 zei:
@isla,

Dat klopt, voordat ze daar aan toe kwamen, waren ze alweer ingeruild.
Maar stuur eens een PB naar §anitarium, wellicht dat die jou verder kan helpen.

Dat zal ik eens doen, goed idee.(y)

edit: dat wordt dus morgen, het is weer 503 error tijd.:(

929V6 zei:
Phoenixrood74 zei:

Die kan er makkelijk af.:p

Over Renault gesproken, heeft iemand hier ervaring met de R25? Zomaar een vraag.

Ik ken wel wat mensen die er een (gehad) hebben. Die zijn er behoorlijk positief over. Een 2.0 of 2.2 zou ik je van de benzinemotoren het meest kunnen aanbevelen. Oersterk spul met een geringe onderhoudsbehoefte. Roest vormt geen groot probleem bij de 25, zeker bij de latere bouwjaren niet.

Ok, thanks. Ik ga in elk geval nog even verder neuzen naar tips en zo. Er blijkt ook een compleet Renault 25 forum te bestaan, handig.

929V6 zei:
Ok, thanks. Ik ga in elk geval nog even verder neuzen naar tips en zo. Er blijkt ook een compleet Renault 25 forum te bestaan, handig.

Maar mogen we concluderen dat we binnenkort een R25 mogen verwelkomen, en komt die in plaats van een of ander of is het uitbreiding?

Waarom ga je niet voor die 21? :)
25s zijn verder prima auto's. Heb je een specifiek exemplaar op het oog?

rzasa zei:
Waarom ga je niet voor die 21? :)
25s zijn verder prima auto's. Heb je een specifiek exemplaar op het oog?

Persoonlijk vind ik een 25 vele malen mooier (zeker de eerste generatie) en hij rijdt bovendien een stuk lekkerder. De 21 vind ik een beetje een dweil.

@rzasa,

De R21 hebben we thuis gehad, die was 7 jaar oud toen die APK werd afgekeurd door een verrot subframe... De 21 met in lengte geplaatste motor schijnt daar minder last van te hebben, maar die zijn bijna niet te vinden en zeker niet als hatchback. De R25 is natuurlijk ook een stuk fraaier om te zien.
Ik heb een exemplaar van '89 op het oog, met een 2,2 liter benzinemotor en een handgeschakelde bak. Het lijkt me een net exemplaar maar de km-stand is fors, ik vroeg me dus af of de motoren daar een beetje tegen kunnen. Ik rij er zelf niet zoveel meer bij, dus wat dat betreft is het niet zo'n bezwaar.

@grensrijder,

De R21 vind ik zelf ook prima rijden, maar is inderdaad minder fraai.

929V6 zei:
Ik heb een exemplaar van '89 op het oog, met een 2,2 liter benzinemotor en een handgeschakelde bak. Het lijkt me een net exemplaar maar de km-stand is fors, ik vroeg me dus af of de motoren daar een beetje tegen kunnen..

Deze bedoel je? Er staat momenteel ook een minder luxe, maar goedkopere TX (en minder dan de helft qua kilometers) te koop.

Edit: O ja: die XJ40 is gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf(y)

D. Elzinga zei:
929V6 zei:
Ik heb een exemplaar van '89 op het oog, met een 2,2 liter benzinemotor en een handgeschakelde bak. Het lijkt me een net exemplaar maar de km-stand is fors, ik vroeg me dus af of de motoren daar een beetje tegen kunnen..

Deze bedoel je? Er staat momenteel ook een minder luxe, maar goedkopere TX (en minder dan de helft qua kilometers) te koop.

Toevallig neus ik even rond in dit topic. Ik zal even meepraten betreffende de 25.

Als het de lichtblauwe is die je op het oog hebt, die ziet er zeker fraai uit. Laat je niet door de KM-stand tegenhouden, als hij netjes onderhouden is, is die 3,5 ton geen probleem. Zo op de foto's lijkt die GTX wel wat doorgezakt aan de achterkant, dat is wel een beetje standaard bij de 25's, makkelijk op te lossen door een setje hulpveren te monteren. Bekend probleem bij de 2.2 is olielekkage aan de achterkant van het blok. Kan twee oorzaken hebben: of een versleten pakkingringetje in de rotor onder de verdelerkap (ringetje niet los bij Renault te bestellen, dan zit je meteen aan een gehele rotor (duur!), maar wel zelf op te lossen met een nieuw ringetje dat weer ergens anders te vinden is), of lekkage bij de koppakking door de te lange kopbouten achteraan. Verder behoorlijk probleemloos motorblok. Roest kan wel een probleem zijn: controleer goed de dorpels (ga echt even onder auto liggen en met een zaklamp kijken!) en de achterste wielkastranden. Verder kan er behoorlijk wat roesten achter de binnenschermen bij de voorwielen, dat zie je pas als je die zou demonteren. En specifiek bij open daken is natuurlijk controleren op lekkage.

Ik vind de verkoper van die blauwe trouwens behoorlijk positief over het verbruik. Reken op 1:12 gemiddeld, die 1:16 haal je nooit. Bij die 25 moet je er trouwens behoorlijk wat van de prijs kunnen afkrijgen, dit is mijns inziens veel te duur.

Verder kan ik je van harte aanbevelen om eens op het 25-forum te neuzen / aanmelden (niet echt een actief forum, maar wel veel bruikbare informatie te vinden). Er is een grote 25-liefhebber die ook meerdere 25's heeft en daar ook weleens wat van verkoopt of wel weet waar een goede te koop staat. Zo'n connectie kan erg handig zijn om geen kat in de zak te kopen.

De grijze TX die te koop staat, betreft een automaat, aan de pook te zien de 3-versnellingsvariant. Die schijnt een stuk beter te zijn dan de latere 4-versnellingsvariant (die zit wel in mijn V6, maar is al een keer gereviseerd), dat is iets waar je eventueel ook nog op kan letten mocht je een automaat overwegen.

Oja, het leuke van een GTX of TXE is dat er een originele cruise control in te bouwen is, nooit geleverd op die exemplaren, maar van een luxere variant is het praktisch plug-and-play. Dat kan bij een TX niet.

Qua motoren zijn de 2.0 en 2.2 8-kleppers degelijk, de 2.0 12-klepper (dat is altijd een TI of TXI) schijnt wat onbetrouwbaarder te zijn, die zijn er ook echt nauwelijks meer in NL.

D. Elzinga zei:

Volgens mij is een TX net zo luxe, maar heeft hij een kleinere motor (2.0 i.p.v. 2.2).

@ grensrijder: Dat is niet helemaal juist. De TX is met een 2.0 en 2.2 motor geleverd als Phase 1, Phase 2 alleen met het 2.2-blok. TX is sowieso minder luxe dan de GTX/TXE. Minder luxe betekent in dat geval geen digitaal dashboard en geen elektrische bedienbare stoelen en ramen achter. Voor precieze specificaties verwijs ik eenieder naar de wikipagina.

Vreemd. Bij de meeste andere Renaults betekent de G toch alleen maar een motorisch verschil?

Dat weet ik niet precies, maar bij de 25 (en als ik het goed heb, ook bij de 21, dat kan ik me nog herinneren van onze Nevada GTD) is de G een luxetoevoeging. Dus dezelfde motor, maar met meer luxe geeft bijvoorbeeld de combinaties:

TS en GTS
TX en GTX
TD en GTD

Bij de 25 is gedurende Phase 2 dit ietsje veranderd:

TX en TXE
TI en TXI
Nog wel TD en GTD

Nee, de GT is juist de uitrusting

Niets is vaak de basis
T.. ( iets luxer )
GT.. ( nog iets luxer )
T..E ( erg luxe )
R.. ( sportiever )

En daar kan dan een C, een S, een L, een I, een E of een X tussen staat, welke de motorisatie weergeeft ( ongeveer )

Alhoewel een en ander per model nog wel iets verschil in zat

Guus Leferink zei:
En daar kan dan een C, een S, een L, een I, een E of een X tussen staat, welke de motorisatie weergeeft ( ongeveer )

Vergeet TURBO niet! Toch wel een paradepaardje van Renault om turbo's te monteren, zeker in het verleden.

Guus Leferink zei:
Nee, de GT is juist de uitrusting

Niets is vaak de basis
T.. ( iets luxer )
GT.. ( nog iets luxer )
T..E ( erg luxe )
R.. ( sportiever )

Alhoewel een en ander per model nog wel iets verschil in zat

Verrek ja, zo zat het. Ik was in de war. Klok en klepel, zeg maar. :D

Terug
Bovenaan