Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Ik zal wat minder goed slapen de komende tijd....

9264239318.jpg


9221622723.jpg


9227270221.jpg


9246596687.jpg

https://nl.kapaza.be/limburg/merkur-xr4ti-72459771.htm

Met airco, stoelverwarming, elektrisch bedienbare ramen, schuifdak.... ik wil'em o_O
 
Gefeliciteerd, erg leuke auto! De Simca Jubilee van de voorgaande pagina's trouwens ook, ik kan me nog goed herinneren dat die kleurstelling verkocht werd.
 
Ah ik heb het al gezien een paar pagina's terug, en waar zijn de Alfa Arna items gebleven ? vondt hem als Arna leuker ;)
 
Ik heb even zitten zoeken maar kan geen andere te koop staande Merkurs in Europa vinden. Het is aannemelijk dat ik niet goed zoek. Maar ik moet het toch niet doen o_O
 
Gisteravond heb ik een artikel over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers geschreven en dat naar de KNAC, de FEHAC en verschillende bladen en kranten gestuurd. Hieronder deel ik het met jullie.


[size=large]Gevolgen aanpassing vrijstelling motorrijtuigenbelasting oldtimers[/size]

Nederland laat over het algemeen zien omzichtig en respectvol met materieel erfgoed om te springen. Voor het restaureren en onderhouden van oude gebouwen zijn er subsidieregelingen, voor het bezit van klassieke auto’s kennen we een vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Deze laatste staat inmiddels op losse schroeven, mede doordat liefhebberij en vermeend voordelig autorijden elkaar hier (door)kruisen. De belangenverenigingen op het gebied van klassieke voertuigen hebben ondertussen duidelijk het onderscheid tussen het koesteren van het erfgoed en het dagelijks gebruiken van oldtimers geformuleerd en aangegeven dat voor de laatste categorie eigenaren de vrijstelling zou mogen komen te vervallen. Terecht. Wanneer een auto zuiver als vervoermiddel fungeert, dient de bezitter daarbij behorende belastingverplichtingen te dragen, ongeacht de leeftijd van het voertuig.

Staat echter de liefhebberij centraal, dan zou je een denkfout maken door de auto als een vervoermiddel te bestempelen. In dat geval koestert de eigenaar zijn trots als een stuk industrieel erfgoed en zal zijn oldtimer zo min mogelijk blootstellen aan omstandigheden die slijtage veroorzaken. Om de techniek gangbaar te houden moet deze af en toe in bedrijf gesteld worden, maar dat hoeft zeker niet met grote regelmaat te gebeuren. De bezitter weegt zorgvuldig af of de weers- en andere omstandigheden het toelaten om zijn auto dat stukje noodzakelijke beweging te geven, naast het plezier dat hij mag terugverwachten voor de investeringen in zijn oldtimer. Die investeringen blijken in de praktijk niet gering en per kilometer zelfs bijzonder hoog, alleen rekent de echte liefhebber niet op die manier. Hij bekijkt de zaak niet van de economische kant, maar laat zijn hart spreken en houdt daarmee op eigen kosten het mobiele erfgoed in stand.

Het bovenstaande in overweging nemend zou het ireëel zijn om deze liefhebber nóg hogere kosten te bezorgen, die per kilometer tot een absurd niveau stijgen, aangezien het voertuig maar in zeer beperkte mate het asfalt verkent. Ook principieel klopt dit niet, want de oldtimer vervult bij zo iemand geen primaire rol als vervoermiddel. Daarvoor gebruikt hij een modernere auto, waarvoor hij motorrijtuigenbelasting afdraagt. Stel dat hij daarin 18.000 kilometer per jaar aflegt en nog eens 2000 kilometer in zijn oldtimer. Hij betaalt dan tweemaal motorrijtuigenbelasting, in tegenstelling tot iemand die dezelfde 20.000 kilometer in totaal maakt met één voertuig. Een oneerlijke situatie, die in nog veel sterkere mate optreedt bij liefhebbers die meerdere klassiekers bezitten. Verzamelaars met vijf of meer oldtimers vormen zeker geen uitzondering en bij sommigen overschrijdt het aantal de tien of zelfs twintig, omdat zij het waardevol vinden een belangrijk deel van het mobiele erfgoed te koesteren. Als de vrijstelling op de motorrijtuigenbelasting vervalt, zijn de gevolgen voor hen desastreus, ook als er een kwarttarief geldt en helemaal als het grote en zware voertuigen betreft.

Het ligt voor de hand dat deze eigenaren in de voorgestelde situatie massaal naar de mogelijkheid van schorsing zullen grijpen en/of trachten een deel van hun erfgoed te verkopen. In een klimaat waarin de liefhebber wordt belast voor zijn hobby zijn zulke objecten echter volstrekt incourant en brengen een fractie op van de prijs waarvoor ze ooit aangeschaft werden, onderhoud/verbeteringen/revisie/restauratie dan nog buiten beschouwing latend. Een enorme strop voor deze liefhebbers. Er zit voor hen dan weinig anders op dan te proberen buitenlandse gegadigden te vinden, waardoor op de lange duur Nederland zal leeglopen qua mobiel erfgoed, zeker omdat niemand nog de moeite neemt een auto te importeren en het restaureren van een reeds in ons land verblijvend voertuig - niet zelden aangetast door roest in ons vochtige en zoute klimaat - nauwelijks nog de moeite waard wordt geacht. Dan volgt onvermijdelijk sloop. Immers, het niveau van de marktprijzen daalt aanzienlijk door een flink stijgend aanbod en een ernstig dalende vraag.

Dit laatste brengt niet alleen met zich mee dat eigenaren afzien van restauraties, maar ook van ingrijpende reparaties en onderhoudswerkzaamheden. Oldtimers zakken daarmee af tot het niveau van wegwerpartikelen. Alle bovenstaande ontwikkelingen zorgen ervoor dat gespecialiseerde bedrijven die werkzaamheden aan klassiekers verrichten - dat kunnen ook bekleders en spuiters zijn - steeds minder werk aangeboden krijgen en zich genoodzaakt zien de deuren te sluiten, al dan niet gedwongen. Ook voor veel onderdelenleveranciers en firma’s die zich anderszins - direct of indirect - met klassiekers bezighouden nadert dan snel het einde, laat staan voor handelaren in oldtimers. Er pakken zich dus donkere wolken samen boven een complete bedrijfstak, die in zijn totaliteit vele tienduizenden mensen van hun dagelijkse boterham voorziet. In een tijd waarin we met alle mogelijke inspanningen de economie op gang proberen te helpen vormt dat precies het tegenovergestelde van wat we willen bereiken.

Welke aanpak verdient dan de voorkeur? Stel alle oldtimers van 30 jaar en ouder, ongeacht de brandstofsoort (een Amerikaans model met een verbruik van 1 op 3 brengt op LPG nog steeds hoge kosten met zich mee, terwijl de schadelijke uitstoot daalt) vrij van motorrijtuigenbelasting, mits de eigenaar kan aantonen dat hij een andere auto voor dagelijks gebruik heeft, waarover hij belasting betaalt. Hiermee ontkomt geen enkele autobezitter aan zijn fiscale verplichting, maar wordt het mobiele erfgoed wel ontzien en niet als zodanig belast, waar voor oude gebouwen zelfs subsidieregelingen gelden. Daarmee vloeien er toch de nodige middelen naar de schatkist; net zo veel als in een situatie waarin iedereen zijn oldtimer zou opruimen. Mocht dit niet toereikend blijken, dan zou je kunnen denken aan een regeling waarbij de eigenaar voor zijn eerste oldtimer het kwarttarief van de wegenbelasting betaalt en voor elke volgende niets, zodat verzamelaars niet met een rampscenario worden geconfronteerd.

Nederland dient bij het koesteren van het historisch erfgoed in algehele zin niet met twee maten te meten door aan de ene kant subsidies te verstrekken en aan de andere kant belastingen te heffen, maar een eerlijk systeem voor de bezitters voor oldtimers in te voeren, dat liefhebberij duidelijk onderscheidt van dagelijks vervoer. Daarmee kan bovendien een bedreigde en reeds beschadigde bedrijfstak overeind blijven.
 
Prima stuk!
Er is al veel gezegd en geschreven hierover, maar het meest stuitend vind ik dat er 'inkomsten' worden ingeboekt doordat er nu wel MRB afgedragen moet worden, maar er geen deugdelijk onderzoek is hoeveel bezitters daadwerkelijk bereid zijn dit te gaan betalen en hoeveel er voor het schorsen en verkopen kiezen. Je kunt er dus vanuit gaan dat er geen 153 miljoen wordt 'opgehaald' maar slechts iets van 50 of 60 waardoor het 'gat in de begroting' straks als een aap uit de mouw komt en er weer paniek in de tent is. Ondertussen wordt alles kapotgemaakt en om zeep geholpen zoals jij nauwkeurig beschrijft.

Er zijn genoeg redelijke voorstellen te bedenken, maar de bereidheid hierin mee te gaan is er nauwelijks vanwege de fixatie op cijfertjes.
 
Goed stuk. Op persoonlijke titel geschreven?

Het is een lastige discussie. Ik vraag mij wel af of het dagelijks gebruik ontmoedigd moet worden: als elke auto 30 jaar lang wegenbelasting moet betalen in Nederland dan neemt Nederland de rol op zich op alleen het Nederlandse automobiele erfgoed te bewaren. Daar zijn ook veel tegenstanders van, maar hoeveel 30 jaar oude MB diesels rijden er nu nog? Dagelijks gebruik van zo'n oldtimer dan zal niet voorkomen.
Natuurlijk snij je hiermee wel een deel van de liefhebbers in de vingers. Laat ik Grensrijder als voorbeeld nemen: de Engelse limo's, de Scmitcar: die zouden in dat geval nog allemaal belastingplichtig zijn omdat ze nog geen 30 jaar geregistreerd zijn in Nederland.
Ik vrees dat er geen 'beste' oplossing is. Wel weet ik dat ik mijn Kever niet ga weg doen en ook een Golf 1 voor erbij blijf overwegen. Maarja, die zijn gelukkig niet zo zwaar en dus niet duur in de wegenbelasting.
 
Stel alle oldtimers van 30 jaar en ouder, ongeacht de brandstofsoort (een Amerikaans model met een verbruik van 1 op 3 brengt op LPG nog steeds hoge kosten met zich mee, terwijl de schadelijke uitstoot daalt) vrij van motorrijtuigenbelasting, mits de eigenaar kan aantonen dat hij een andere auto voor dagelijks gebruik heeft, waarover hij belasting betaalt.

Lijkt me eerlijk (en tevens makkelijk uit te voeren).

Echter verkeer ik zelf in een situatie waarbij ik door een dergelijke regeling een beetje tussen wal en schip zou vallen: ik werk grotendeels vanuit huis en heb dus helemaal geen dagelijkse auto nodig...
 
Mooi stuk.
Is het niet wat om de oude 60-dagenkaart weer van stal te halen? In het tegenwoordige digitale tijdperk zal dat makkelijk kunnen moeten.
Als je een auto af en toe met mooi weer gebruikt moet je daaraan genoeg hebben.
De echte liefhebbers blijven dan vrij van MRB terwijl de dagelijkse rijders (m.i. terecht) gewoon betalen.
 
Tja, dat brengt te weinig op. Ht is gewoon een eenvoudige belastingmaatregel, waarvan al "berekend" is wat het op moet brengen. Alles wat het minder opbrengt is verlies.
 
D. Elzinga zei:
Stel alle oldtimers van 30 jaar en ouder, ongeacht de brandstofsoort (een Amerikaans model met een verbruik van 1 op 3 brengt op LPG nog steeds hoge kosten met zich mee, terwijl de schadelijke uitstoot daalt) vrij van motorrijtuigenbelasting, mits de eigenaar kan aantonen dat hij een andere auto voor dagelijks gebruik heeft, waarover hij belasting betaalt.

Lijkt me eerlijk (en tevens makkelijk uit te voeren).

Echter verkeer ik zelf in een situatie waarbij ik door een dergelijke regeling een beetje tussen wal en schip zou vallen: ik werk grotendeels vanuit huis en heb dus helemaal geen dagelijkse auto nodig...

Nu je het tussen wal en schip vallen hebt: waarom word er tot op heden niet gerept over de watersporters? Ook milieutechnisch maar zeker op belastinggebied kan deze groep best mee gaan betalen.
Hier door Middelburg stroomt het kanaal door Walcheren, vanaf het voorjaar tot laat in jet najaar gaan hier om het half uur zo'n zes bruggen op rij open om deze pleziervaarders in grote zeiljachten doorgang te verlenen waardoor er talloze auto's , vrachtwagens en bussen gemiddelt zes minuten staan te wachten, meestal met draaiende motor, todat zij weer verder kunnen.

Ik probeer absoluut de watersporters geen poot uit te draaien hoor, zij zullen ook de nodige vaste lasten hebben maar zo zijn er mer groepen waar nooit over gerept word, zoals bv de tweetakt brommers en scooters, sportvliegtuigen, die op mooie dagen massaal in de lucht zijn enz enz.

Het gaat er tenslotte om dat er geld in het laatje komt voor deze regering maar wat word er weer verzonnen? De automobilist, want die betaald toch wel zonder al te veel weerstand!
 
Ik denk echt heel serieus dat hoe zwaarder ze oldtimers gaan belasten hoe minder dicht ze in de buurt van die 153 miljoen komen. Misschien verwachten ze van de 5 oldtimers (30+) die ik heb rijden dat ze straks 5 keer belasting kunnen trekken maar dat gaat echt niet gebeuren, al zou ik het willen dan nog niet! Want dat is gewoon niet op te brengen helaas.

Volledige belasting voor een oldtimer die dagelijks gebruikt wordt vind ik niet onredelijk. Wel pijnlijk maar ik zal het dragen voor de trouwe 305. Autorijden doe ik toch en dan liever in een leuke oldtimer waarvoor ik moet betalen dan in een saaie moderne auto waarvoor ik moet betalen.

Maar als ik dan daarbij voor die andere vier (deels) ook belasting moet gaan betalen dan gaan er onherroepelijk auto's weg, die een goede kans hebben in de cross of op de sloop belanden want in topstaat zijn ze niet en populaire klassiekers evenmin. Laat staan dat er straks geen markt meer is. Dus iemand anders gaat dat deel van die 153 miljoen ook niet meer afdragen aan de schatkist.

Het klinkt een beetje pessimistisch maar ik zie het gewoon niet optimistischer. Dus doe dan maar die suffe 30-dagen kaart.

En dan nog even iets positievers: inderdaad hele fraaie kleurstelling op die Cherry! (y)
 
Wouter82 zei:
Als het "meezit" valt Rutte II nog voordat dit onderwerp op de agenda komt...

Maar de consequentie daarvan is dat er nog langer onzekerheid zal heersen. Na alle aanpassingen en voorstellen van de laatste jaren is de markt mi gebaat bij wat rust.
 
Ik ben benieuwd maar heb niet echt het gevoel dat Rutte II gaat vallen. Maar wat weet ik ervan. :p
 
Waarom nou niet de wegenbelasting/houderschapsbelasting in de brandstofprijzen knutselen? Dikke zware motor? Grote hoge SUV? Veel kilometers per jaar? Dan verbruik je veel liters en betaal je dus ook veel rijbelasting. Kleine, lichte hatchback? Enkel wekelijks 2x de dam af voor de boodschappen? Een klassieker waarmee je af&toe een toffe tocht doet? Dan betaal je ook eerlijk naar wat je je kar hebt gebruikt.

Zo kunnen lichte motorrijwielen ook mee gaan betalen, tractoren (trekkers), grasmaaiers, den pleziervaart (gaap), modelvliegtuigen, kettingzagen..

Waar wringt nou de schoen??
 
@Ligier: Bij de grensstreek. Nederlandse brandstofprijzen zijn al hoger dan bij de buren, een nog groter verschil (dat zal echt significant zijn, met enkele centen ben je er niet...) zal ervoor zorgen dat het voor een grotere groep mensen lonend wordt om in het buitenland te tanken. Los van de vraag of het dus uiteindelijk wel voor genoeg inkomsten zorgt, zijn de lasten niet evenredig verdeeld.
 
In een ander topic werd het idee geopperd om pas belasting te gaan heffen als de huidige eigenaar de auto verkoopt. Lijkt me op zich beter dan de huidige plannen. Zo spaar je de huidige liefhebbers met een mooie collectie. Als ze dan ook nog de peildatum op 31-12-2013 zetten, kunnen de liefhebbers nog 1 keer flink de economie spekken en een mooie wegenbelastingvrije auto naar wens kopen. De auto's die voor deze datum eenmaal in bezit zijn worden dan over het algemeen vertroeteld en netjes bijgehouden en de huidige liefhebbers kunnen hun hobby behouden zonder financieel drama.

De echte knakenrijders investeren toch niet in behoud en verbetering en vallen dan vanzelf af op den duur.

Nadeel is wel dat een nieuwe klassieker aanschaffen vanaf dan resulteert in wegenbelasting betalen, maar dat weet je dan in ieder geval van tevoren.

Dit is natuurlijk niet bepaald bevorderend voor de verkoopprijzen, maar de echte liefhebber en oldtimerbezitter wordt in ieder geval niet direct geraakt.
 
Leuk idee, maar dan zit je niet aan de 153 miljoen in 2014. En dat is toch waar het om draait...
 
MWH zei:
Leuk idee, maar dan zit je niet aan de 153 miljoen in 2014. En dat is toch waar het om draait...

Leuk bedacht, die 153 miljoen. Ik denk alleen niet dat alle geregistreerde oldtimers ineens de volle mep gaan betalen. Dit wordt een slagveld qua verkopen, schorsen of zelfs slopen in het ergste geval.

Dit staat nog los van de schade voor de autobranche in de oldtimersector. Totale onzin dus die 153 miljoen, die gaat nevernooitniet binnenkomen met de huidige plannen. Helaas komen ze daar vervolgens pas achter als het kwaad al geschied is en de geleden schade onherstelbaar is. In en in triest...
 
Natuurlijk niet, dat is ons helemaal duidelijk. Maar met die 153 is reeds gerekend en nu wordt er dus gezocht naar een manier die op papier die 153 (of ik geloof dat ze zijn gezakt naar 133) oplevert... :rolleyes:
 
Precies. En als die 153 niet gehaald wordt omdat wij onze oldtimers schorsen, exporteren of slopen, dan moet dat niet behaalde resultaat alsnog bij de oldtimereigenaren opgehaald worden.
 
stoterstangen90 zei:
Precies. En als die 153 niet gehaald wordt omdat wij onze oldtimers schorsen, exporteren of slopen, dan moet dat niet behaalde resultaat alsnog bij de oldtimereigenaren opgehaald worden.

Zo werkt de politiek inderdaad. Desnoods moet je jouw klassieker inleveren bij de Domeinen en wordt deze verkocht aan het buitenland en gaan de opbrengsten naar de staat.
 
Die 153 miljoen is trouwens gebaseerd op de volgende gemiddelden:

Uitgaande van de MRB voor 2013 toegepast op oldtimerpersonenauto’s met een gemiddeld gewicht – 1122 kg
voor een benzine-, 1984 kg voor een diesel- en 1428 kg voor een LPG-auto, exclusief opcenten

Met name het gemiddelde gewicht van diesels lijkt me volkomen uit de lucht gegrepen.
 
1984kg voor een diesel? Hoe komen ze daar nou weer bij, de enige auto's die dat halen zijn Ford F150's of andere giagantische Amerikanen, die rijden alleen niet op diesel....
 
Sommige terreinwagens en pick-ups zijn diesels, maar dat lijkt me maar een heel klein deel van het totaal: het merendeel van de belastingvrije diesels lijkt hoofdzakelijk te bestaat uit Mercedessen (W123, W201 & W124 vooral, met een gewicht van zo'n 1100-1500 kg) en nog lichtere auto's zoals Golfjes I en II.
 
D. Elzinga zei:
Die 153 miljoen is trouwens gebaseerd op de volgende gemiddelden:

Uitgaande van de MRB voor 2013 toegepast op oldtimerpersonenauto’s met een gemiddeld gewicht – 1122 kg
voor een benzine-, 1984 kg voor een diesel- en 1428 kg voor een LPG-auto, exclusief opcenten

Met name het gemiddelde gewicht van diesels lijkt me volkomen uit de lucht gegrepen.

Wat kost 1 JSF straaljager?
totaal 85 miljoen euro x 2 = 170 miljoen.
Ruimschoots 153 miljoen dus, twee van die kisten afbestellen en onze klassiekertjes met rust laten!(y)
 
Joël D. zei:
1984kg voor een diesel? Hoe komen ze daar nou weer bij, de enige auto's die dat halen zijn Ford F150's of andere giagantische Amerikanen, die rijden alleen niet op diesel....

Wat dacht van de Land Cruiser en de Mercedes G?
Vooral die laatste is populair (in ieder geval het chassis en kenteken) onder "klassiekerliefhebbers".
Er zijn bedrijven die een nieuwe G "kruisen" met een oude om de klant belastingvrij in een moderne auto te laten rijden.
 
ouwediesel zei:
Joël D. zei:
1984kg voor een diesel? Hoe komen ze daar nou weer bij, de enige auto's die dat halen zijn Ford F150's of andere giagantische Amerikanen, die rijden alleen niet op diesel....

Wat dacht van de Land Cruiser en de Mercedes G?
Vooral die laatste is populair (in ieder geval het chassis en kenteken) onder "klassiekerliefhebbers".
Er zijn bedrijven die een nieuwe G "kruisen" met een oude om de klant belastingvrij in een moderne auto te laten rijden.

Bij zo'n omgebouwde G kun je alleen maar aan het kenteken zien dat het om een "klassieker" gaat, eigenlijk is het vaak gewoon een nieuwe auto met een oud kenteken (en chassis).
 
ouwediesel zei:
Joël D. zei:
1984kg voor een diesel? Hoe komen ze daar nou weer bij, de enige auto's die dat halen zijn Ford F150's of andere giagantische Amerikanen, die rijden alleen niet op diesel....

Wat dacht van de Land Cruiser en de Mercedes G?
Vooral die laatste is populair (in ieder geval het chassis en kenteken) onder "klassiekerliefhebbers".
Er zijn bedrijven die een nieuwe G "kruisen" met een oude om de klant belastingvrij in een moderne auto te laten rijden.

Ja, maar totaal niet representabel voor de rest van de MRB-vrije diesels.
 
De motorisering zal dan wat moderner zijn dan die van die low budget-Benzen e.d. maar er wordt nog steeds geen wegenbelasting of zoals het al een tijdje heet, houderschapsbelasting betaald en b.v. bij zo'n G scheelt dat een paar centen.
 
Wat zijn de toelatingseisen voor de puzzelrit ?

Misschien dat ik alleen kom naar Biddinghuizen.

Gelieve een PB te sturen.

(Ik heb dus ook een puzzelaar nodig voor de rit, of ik moet het in mijn Eentje Alto doen) :D
 
Persbericht[size=large][/size]

p4306691.jpg



[size=large]2de Langedijker Oldtimerrit 30 april 2013[/size]

Koninginnedag is in aantocht en we gaan na het succes van 2012 de 2de Langedijker Oldtimerrit rijden. Heeft u een Young- of Oldtimer, dan mag u deze rit niet missen.

De locatie van samenkomst en de finishplek staan vast, de route is bekend en het mooie weer is gereserveerd. Kortom: de organisatie draait op volle toeren.

En nu de deelnemers nog!
U kunt zich voor de Oranjerit inschrijven via onze website www.oczs.nl, voor 23 april a.s..

Voor deelname dient uw auto 25 jaar of ouder te zijn.
We gaan de Automobielen opstellen bij “De Binding” in Zuid-Scharwoude. Zodat het toegestroomde publiek de auto’s kan bezichtigen. Voor de deelnemers is de koffie bruin om 9.30 uur en de oranjekoek staat voor u klaar. De start vindt plaats vanaf 10.30 uur, dus kom op tijd! Na afloop is er nog gelegenheid om de automobielen te bezichtigen onder het genot van een oranjebitter of frisdrankje.

Dit jaar zal de route binnen de Gemeente Langedijk blijven. U kunt de voertuigen langs zien rijden over o.a. de Voorburggracht en de Dorpsstraat van Broek op Langedijk tot Oudkarspel.

Hopelijk tot ziens in Zuid-Scharwoude!


Ronald Mink
Jeanette Callenbach
Namens Het Oranjecomité Zuid-Scharwoude
 
Dit is toch het topic over onbekende, miskende en verdwijnende auto's?:confused:;)
 
Een beetje reclame mag toch wel :p

Bovendien zijn die onbekende, miskende en verdwijnende auto's van harte welkom en hierbij uitgenodigd!!
 
Meike zei:
Wat zijn de toelatingseisen voor de puzzelrit ?

Misschien dat ik alleen kom naar Biddinghuizen.

Gelieve een PB te sturen.

(Ik heb dus ook een puzzelaar nodig voor de rit, of ik moet het in mijn Eentje Alto doen) :D

Stuur effe een mailtje naar de secretaris!
 
Volgens mij zijn er altijd wel mensen over die als navigator kunnen meerijden.
Ik had een paar jaar geleden Kreidler als navigator die daar was, toen ik ook alleen kwam. Ging meer dan uitstekend!

Mijn ervaring: in je eentje ga je het niet redden, je moet een navigator bij je hebben die de spullen doorleest en je wijst.
 
Terug
Bovenaan