Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

@Bofkont
Dat lijkt me helemaal goed. We houden wel even contact!

@@PM
Thanks! het is echt een genot om met de wagen onderweg te zijn nu. Zo mooi als dat de motor loopt en zo snel als dat het koppel nu beschikbaar is. Duidelijk dat ik de afgelopen tijd wat gemist heb, want dat gevoel van direct koppel in het middengebied bij het indrukken van het gaspedaal was ik een beetje kwijt.
Zal binnenkort even wat nieuwe foto's en video's maken.

Vanmiddag was het zover wederom gereden in de giulietta van Thomas, de wagen is nu helemaal goed en heb nu eindelijk de Dynamic stand kunnen ervaren, mijn hemel wat een wagen, ongehoord hard trekt deze wagen eraan, zo explosief op het gas, gecombineerd met een geniale wegligging.
Dit is zo niet vergelijkbaar met een standaard multiair 170pk!!
Elke versnelling heb je trekkracht.

Trouwens toen je wegreed vanmiddag Thomas was echt een traktatie voor het oor van een autoliefhebber, mijn hemel wat een geluid B)
Was echt supergaaf!

Bofkont zei:
Vanmiddag was het zover wederom gereden in de giulietta van Thomas, de wagen is nu helemaal goed en heb nu eindelijk de Dynamic stand kunnen ervaren, mijn hemel wat een wagen, ongehoord hard trekt deze wagen eraan, zo explosief op het gas, gecombineerd met een geniale wegligging.
Dit is zo niet vergelijkbaar met een standaard multiair 170pk!!
Elke versnelling heb je trekkracht.

Trouwens toen je wegreed vanmiddag Thomas was echt een traktatie voor het oor van een autoliefhebber, mijn hemel wat een geluid B)
Was echt supergaaf!

Normaal rij ik niet zo weg, maar vooruit... ik dacht dat je het wel kon waarderen.
Mooi om te horen hoe je de Giulietta waardeert. Hij gaat ook wel serieus hard nu. Op de terugweg ook goed genoten :)

Kon ik zeker waarderen, wat een geluid man B)
Mooi dat je genoten hebt van de terug reis, serieus hard gaat het zeker!!

Gisteravond ben ik terug gekomen van mijn laatste dag vakantie. De afgelopen 3 weken heb ik ongeveer 8000km met de auto gereden. Waar eerst alleen Noorwegen op de planning stond is later nog Hamburg en Italië bij gekomen. Vooral die laatste vakantie was binnen een uur gepland:

"Schat, het regent, zullen we naar Italië?"
"Ja is goed...."
"Ok, ik zoek even een adresje"
Paar telefoontjes naar B&B's in Italie verder...
"Ik heb er 1 gevonden, pak je spullen maar"

Een uur later zaten we in de auto onderweg naar Italië.

Maar goed, eerst Noorwegen. Wie van autorijden houdt, moet naar Noorwegen. Nergens vind je zulke mooie wegen om te rijden als daar. Het land is schitterend, en absoluut niet zo koud en duur als mensen je vaak willen doen geloven. Het is wel ongelooflijk rijk. Elk gazonnetje is gemaaid, nergens zie je auto's ouder dan 5 (behalve klassiekers) en elektrisch rijden loopt men daar zeer in voorop. Veel Tesla's (model X al gezien) en Leaf's. De bruggen er naar toe in Denemarken zijn wel duur en het is simpelweg een verschrikkelijk eind rijden. Waar je op een rit naar zuid Europa veel herkenning hebt (Ruhr, heuvels voor Frankfurt, Basel, Alpen, etc.) heb je hier alleen maar 1 stand: rechtdoor en vrijwel vlak. Wel krijg je de 2 spectaculaire bruggen bij Odense en Malmo. Maar als je dan bijna in Noorwegen komt wordt het serieus mooi. Wat een geweldig mooi land. 25 graden, zonnetje, veel havens, etc. Vooral nationaal park Hvaler is simpelweg mindblowing. Daar valt je bek van open hoe mooi de wereld kan zijn. Mooiste stukje Europa naar mijn mening en dan heb ik vrijwel alles gezien:

Giulietta voor het huisje in Noorwegen:
vwrp3vdu.jpg

Hvaler nationaal park:
oqjx9dmh.jpg

w5kc5f9t.jpg

vf6szf2i.jpg

Oslo:
qcxu5bzp.jpg

Oftewel, Noorwegen is voor herhaling vatbaar. We zijn ook nog een dag de bergen in geweest en op 1000 meter in de sneeuw gestaan. Wel moet je rekening houden met de afstanden. Noorwegen is GROOT. Het doet mij qua rijden, omgeving, afstanden en heel veel andere dingen erg denken aan Amerika en Canada.

Op de terugweg hebben mijn vriendin en ik een aantal dagen Hamburg gedaan. Wat een leuke stad! Enorm levendig, divers en mooi. Ik zal jullie niet teveel lastig vallen met teveel foto's, maar hier 1tje uit het centrale park Planten un Blomen:

4qnn4ocw.jpg

En toen waren we weer thuis en toen was het kutweer en bleef het dat. En ja, toen was er binnen een uur het idee van Italië en het daadwerkelijk vertrek naar Italië. Die paar vakantiedagen moesten nog ingevuld worden. Giulietta had zich prima gehouden, dus olie even gecontroleerd (30cl na 10.000km inclusief circuitwerk, bijgevuld) en weer op pad. Bestemming is het bij mijn vriendin en ik geliefde Riviera di Levante, de mooiste streek van Italie. Een heerlijke mix van jetset, jeugd, middle class, feest, rust, zon, strand, palmen en het goede leven. Heerlijke trattoria's, barretjes en restaurants. En, altijd een mooi uitzicht. We hebben enorm genoten van deze dagen, mede door de fanatische B&B waar we dit keer zaten. Leuk was dat bij de B&B ook de oud vertegenwoordiger van Alfa Romeo Deutschland aanwezig was. We hebben veel gepraat, want hij was natuurlijk erg geinteresseerd in mijn Giulietta. Naast zijn QV, heeft hij nog een 147 GTA (14.000km), 156 GTA (35.000km), 155 v6 Evoluzione, Giulietta spider en nog wat pretspul.
Tevens hebben wij eerder al mensen uit deze regio leren kennen en die hebben wij bezocht. De vrouw van het stel is de ceremoniemeester op onze bruiloft volgend jaar in Italië, dus we hebben gelijk even kunnen bijkletsen. Genoeg gepraat, foto's:

De QV en Multi-air bij elkaar:
v53so7p9.jpg

Wordt het vandaag blauw, geel of rood?
ps865i82.jpg

Op zich prima wonen:
249wgouy.jpg

Giully in Chiavari na zijn vele duizenden kilometers in paar dagen:
vvmfwgz5.jpg

Zonsondergang 1:
wwmwhqob.jpg

Zonsondergang 2:
9eoepkbl.jpg

En hoe gaat het dan met Giully? Het gaat... Je merkt dat de kilometers hard zijn gegaan. Hij houdt zich goed, maar met een dergelijke vermogensvraag uit een 1.4 merk je dat je op de snelweg boven de 27 graden niet te gek moet doen. Hij begint zichzelf namelijk terug te regelen als het te warm voor hem wordt en dat heeft die af en toe dan wel gedaan. Je moet dan wel echt flink lopen gassen op de autobahn. Onder die temperatuur gaat het allemaal verder prima. Tevens is er een achterbandje aan het cuppen. Ik hoor wat resoneren, dus dat laat ik eind augustus, als hij voor de APK gaat, ook gelijk even doen.
Het vervelendste is echter dat hij rookt bij het uitrollen van een berg af. Stationair en met gasgeven nergens last van, maar laten rollen in de versnelling, geeft soms een flinke witte rookwolk: olie. Ik ben bang dat de turbo en dan met name de olieafdichting (seals) de downpipe niet echt kunnen waarderen. Doordat de katalysator eronder weg is, is er geen tegendruk meer achter de turbo. Dit zorgt ervoor dat er speling komt op de schoep, waardoor er af en toe een druppeltje olie in de downpipe beland. Helemaal zeker weet ik het niet, maar de berichten volgend op wereldwijde fora moet dit bijna wel, daar zeer veel mensen met een catless downpipe hier hinder van ondervinden. Ook hier gaat de garage eind augustus naar kijken.

Verder heeft hij zich fantastisch gehouden, is hij bloedsnel en geniet ik er met volle teugen van. Toch moet ik bekennen dat ik laatst even naar een QV heb gekeken online. De kilometers met deze gaan nu toch wel erg hard (dec. 2015: 49.000km, augustus 2016: 84.500km) en het kriebelt toch ergens wel een beetje. Maar goed, wie weet stopt dat vanzelf wel weer. 8-) :p

Leuk verslag! En wat een reizen zeg!
Overigens ben ik in Italië ook daar in de buurt geweest. We hebben op verschillende plekken overnacht tussen Lucca en St Tropez, waaronder een paar dagen in Sestri Levante!
Ik zal Noorwegen op het lijstje erbij zetten :D

Ben overigens zelf ook bij Savali geweest vorige week, met de Punto :) Echt top!

En ehm, kijken naar een QV? Die rijdt net zoveel hoor, alleen kosten de kilometers dan meer. B)

Goed bezig. (tu) Noorwegen lijkt mij ook een keer gaaf om heen te gaan en Italië is altijd goed.

Ik moest gisteren aan jou denken, in de Meern reed er een Giulietta langs met een enorme herrie en turbo fluit. Ik dacht even dat jij het was, maar blijkbaar dus niet. ;)

Geweldig Thomas, ik zit hier stinkend jaloers achter mijn pc te genieten van jullie vakantie verhaal.
Zoiets moet ik ook echt nog een keer doen!

Wat een prachtige foto's ook, geniaal verhaal dat Italië binnen een uur beslissen en ook daadwerkelijk rijden :D
Ook geniaal dat je die Duitse meneer van Alfa romeo bent tegengekomen, jij als grote fan.
Voor een Duitser een uitstekende smaak en verzameling, die al serieus duur aan het worden is.

Trouwens heb nog een mooi kleine polijstmachine gekocht voor de moeilijke hoekjes, dus snel kopen die QV :T

@Barri
Sestri Levante is prachtig! Echt een hele leuke plaats, met de heerlijke Baia del Silenzio. Zijn wij uiteraard ook nog even geweest. Fijn dat Savali is bevallen! Heb je het gewenste resultaat?
Ik snap dat de QV dezelfde kilometers rijdt, maar het zou lucratief kunnen zijn de Giulietta nu te verkopen en weer wat jongers en minder km te kopen. Echter, dat is nu niet mijn doel hoor. Ik wil eerst even zien wat de rook uit de uitlaat creëert.

@Joel D
Nee, dat was ik niet, maar ik weet dat er in Nederland meer rondrijden met deze downpipe. Noorwegen moet je sowieso doen, wat een mooi land!

@Bofkont
Ja, de vakantie was wel super allemaal. Veel gedaan, veel gezien, sterk het gevoel gehad er ook echt tussenuit te zijn. Mooie foto's maken op deze locaties is ook niet zo moeilijk, het is er namelijk prachtig. Zowel Noorwegen als Italie. Die Duitser was inderdaad te betichten van goede smaak. Wat een geweldige verzameling auto's had hij zeg. Hij komt ook naar Spectaculo Sportivo op Zandvoort, dus wellicht ga ik daar ook nog wel even heen.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanschaf trouwens. Ik ga niet actief op zoek naar een QV hoor, maar wellicht laat ik wel eens de interesse peilen in mijn Giulietta.

Overigens, wat minder nieuws: de afdekkap van de motor is compleet losgescheurd (waarschijnlijk door de hitte) en een nieuwe is 185 euro ex btw. Ik ga denk ik maar even wat sloopbedrijven af om te kijken of er via hun een nieuwe is te krijgen.
Tevens zit de hitte kap van de turbo/downpipe los, doordat 1 bevestigingspunt compleet is weggeroest en verder ook roestsporen bevat. Hier is reeds al een nieuw hitteschild voor besteld.
Toch slordig op een dermate jonge auto.

Sestri Levante is prachtig! Echt een hele leuke plaats, met de heerlijke Baia del Silenzio.
Dat is daar in het centrum toch, die baai? Daar zaten wij één straat naast, we zaten echt midden in het centrum. Auto stond daar in een parkeergarage, ideaal.

Savali is top. Bizar wat zo'n 1.3 multijet kan en dat ie dat niet standaard doet!

En rijdt hier in de buurt (Hilversum, Amersfoort) ook een zwarte Giulietta met grote donkere wielen en twee uitlaatpijpen. Ook een 1.4MA denk ik (geen QV iig). Zou wel eens dezelfde kunnen zijn als Joël heeft gespot.

Oei dat is minder nieuws Thomas, die roest sporen vielen mij idd ook al op.
Dat is echt jammer voor zo'n jonge wagen en zou eigenlijk niet mogen.

Barri zei:
Sestri Levante is prachtig! Echt een hele leuke plaats, met de heerlijke Baia del Silenzio.
Dat is daar in het centrum toch, die baai? Daar zaten wij één straat naast, we zaten echt midden in het centrum. Auto stond daar in een parkeergarage, ideaal.

Savali is top. Bizar wat zo'n 1.3 multijet kan en dat ie dat niet standaard doet!

En rijdt hier in de buurt (Hilversum, Amersfoort) ook een zwarte Giulietta met grote donkere wielen en twee uitlaatpijpen. Ook een 1.4MA denk ik (geen QV iig). Zou wel eens dezelfde kunnen zijn als Joël heeft gespot.

Mooi om te horen wat betreft de Punto. Ben erg benieuwd!
QV kun je zien aan de remklauwen. Brembo is QV, normale is Multiair. Kan natuurlijk een multiair met Brembo's zijn, maar dat is onwaarschijnlijk.

Baia del Silenzio is inderdaad in het centrum, op het smalste stuk richting het schiereiland, aan de zuidzijde.

Bofkont zei:
Oei dat is minder nieuws Thomas, die roest sporen vielen mij idd ook al op.
Dat is echt jammer voor zo'n jonge wagen en zou eigenlijk niet mogen.

Rondom de turbo, net achter de radiator is het inderdaad niet overal even fantastisch wat betreft (oppervlakkige) roest. Niets aan te doen.

Fantastische reis! Leuk ook twee totaal andere landen. Zelf ben ik vorig jaar ook naar Noorwegen geweest met de Punto. Inderdaad een zeer mooi land om te rijden. Ook de vele overtochten met de boot zijn erg leuk (maar maken het wel prijzig). Wij reden veel langs de gebieden in de kust, waar het vaak onvermijdelijk is. Welke route hebben jullie gevolgd? Wij gingen met de boot van Hirtshals naar Kristiansand. Vervolgens naar Preikestolen, Stavanger, Bergen, Geiranger en Oslo. Onderweg de mooiste routes genomen die op het internet werden genoemd en indien nodig daarvoor wat opgereden. :) Had je je van tevoren ook aangemeld voor tol? Wij niet, dat gaat daar automatisch, dus wij kregen een paar maanden later nog een rekening voor alle tolwegen door de natuurgebieden.

DS345 zei:
Fantastische reis! Leuk ook twee totaal andere landen. Zelf ben ik vorig jaar ook naar Noorwegen geweest met de Punto. Inderdaad een zeer mooi land om te rijden. Ook de vele overtochten met de boot zijn erg leuk (maar maken het wel prijzig). Wij reden veel langs de gebieden in de kust, waar het vaak onvermijdelijk is. Welke route hebben jullie gevolgd? Wij gingen met de boot van Hirtshals naar Kristiansand. Vervolgens naar Preikestolen, Stavanger, Bergen, Geiranger en Oslo. Onderweg de mooiste routes genomen die op het internet werden genoemd en indien nodig daarvoor wat opgereden. :) Had je je van tevoren ook aangemeld voor tol? Wij niet, dat gaat daar automatisch, dus wij kregen een paar maanden later nog een rekening voor alle tolwegen door de natuurgebieden.
Inderdaad twee verschillende landen! Ik hou ook van Europa. De grote verschillen op kleine afstanden maakt het zo'n leuk continent. De sfeer, mensen, cultuur en eten en drinken zijn in Noorwegen en Italië compleet anders. Heerlijk.
Zelf zaten wij tussen Frederikstad (aanrader) en Moss (geen aanrader). We hebben vervolgens een route over Dróbak, Drammen, Notodden, Sauland en Rjukan gereden, over de Gaustastoppen. Dit was echt verschrikkelijk mooi, maar helaas was het weer minder. 5 graden, midden in de zomer. :O
Tevens zijn mijn vriendin en ik naar Oslo geweest en hebben op de terugweg een secundaire weg gereden over Svinndal. Ook erg mooi.

Ik begreep inderdaad dat wij nog een afrekening krijgen. Wel vreemd, want privacy technisch vind ik het maar een vreemd systeem. Ik ben benieuwd wat de kosten zullen zijn.

Gisteravond trouwens even langs mijn vaste monteur geweest. Die heeft even de achterbanden (welke licht begonnen te cuppen) naar voren geplaatst en hebben we samen nog even wat werk onder de motorkap gestoken. De afdekkap is gelijmd en hopelijk houdt dit het. Het metalen hitteschild van de turbo is nieuw besteld.
Tevens zat er een klem van een slang van de turbo naar het inlaatspruitstuk helemaal los. Die vastgezet. Ik heb gisteravond en vanochtend nog geen rook gezien, dus hopelijk was het slechts een los zittend slangetje. Opmerkelijk is wel dat het geen olie is, want het oliepeil is prima. Wel is er wat koelvloeistof verdwenen. Dat moet dus gebeuren wanneer de motor vacuüm trekt bij het uitrollen in de versnelling. Nu is de turbo watergekoeld, dus dat kan alsnog de dader zijn, maar ik houd meer opties open. Maar hopelijk blijft het weg nu. We zullen zien!

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
DS345 zei:
Inderdaad twee verschillende landen! Ik hou ook van Europa. De grote verschillen op kleine afstanden maakt het zo'n leuk continent. De sfeer, mensen, cultuur en eten en drinken zijn in Noorwegen en Italië compleet anders. Heerlijk.
Zelf zaten wij tussen Frederikstad (aanrader) en Moss (geen aanrader). We hebben vervolgens een route over Dróbak, Drammen, Notodden, Sauland en Rjukan gereden, over de Gaustastoppen. Dit was echt verschrikkelijk mooi, maar helaas was het weer minder. 5 graden, midden in de zomer. :O
Tevens zijn mijn vriendin en ik naar Oslo geweest en hebben op de terugweg een secundaire weg gereden over Svinndal. Ook erg mooi.

Ik begreep inderdaad dat wij nog een afrekening krijgen. Wel vreemd, want privacy technisch vind ik het maar een vreemd systeem. Ik ben benieuwd wat de kosten zullen zijn.
Dat deel hebben wij dan denk ik juist overgeslagen, aangezien we meet de boot aankwamen. Een aanrader om dan nog eens langs de kust omhoog te rijden richting Geiranger. Onderweg daarnaartoe kom je over de hoogste toppen en door veel fjorden. Vooral de Rv55 via Galdhopiggen (hoogste berg van Noorwegen en met auto bereikbaar) is erg indrukwekkend. Vanaf de camping in het Geirangerfjord kijk je ook zo tegen de cruiseschepen aan die regelmatig aanleggen. De temperatuur was toen ook erg wisselend, maar redelijk warm. De grote verschillen binnen Europa zijn inderdaad erg leuk, dit jaar doe ik dan ook een trip met de auto door de Balkan. Veel wat kleinere landen met veel diversiteit.
30w6srs.jpg

34ypmwo.jpg

Goed, het roken is niet gestopt. Conclusie: turbo. Mijn turboseals laten na flinke belasting en hoge temperaturen olie door wanneer alles weer krimpt. Deze diagnose heb ik zelf gedaan, maar kijkend naar mensen met dezelfde setup en klachten overkomt dit bijna iedereen.
Ik heb een bedrijf gevonden waar ik mijn turbo kan laten herstellen. Dit kost al met al ongeveer 500 euro. Dit laat ik nog deze maand doen. Maar dan:

Wat doe ik met mijn setup? Ik stoor mij geregeld op de autobahn (Duitsland) bij een beladen auto aan het geluid tussen de 120 en 150 km/u. Hij dreunt door een resonantie dan gewoonweg vervelend. Hoe anders vind ik het in de stad. Het geluid is simpelweg echt heel erg mooi en verslavend.
Ik heb de optie om de originele downpipe te bewerken en terug te plaatsen. Ik zal dan de versmalling achter de katalysator (trechter van 40mm t.o.v. 51 mm uitlaatbuis) eruit laten halen en vergroten naar 51mm. Scara73 schrijft op haar website dat de kat van een multiair makkelijk 220pk aankan, maar toch ben ik bang voor mijn vermogen en gashernemingen... Die gaan er volgens mij wel onder lijden...
Een andere optie is om de uitlaat zelf aan te pakken. Ik heb een Ragazzon H2 eindstuk zonder dempers. Wellicht is het een idee om of een grotere middendemper te plaatsen, of nog een extra demper, meer richting het einde. Wellicht dat dit het geluid beter dempt in de auto.
Ook ben ik aan het kijken naar het vergroten van de uitlaatbuis, want in hoeverre is 51mm genoeg voor een Garrett 1446 turbo die op 1.8 bar draait? Ik heb daar altijd twijfels over gehad, maar heb geen idee wat de juist diameter zou moeten zijn. En, wat win ik er mee?

Oftewel, ik vraag mij af wat ik na de turbo revisie moet doen aan mijn uitlaattraject. Ik ben toch een beetje bang dat door de verminderde tegendruk door het verwijderen van de kat, de turbo erg te lijden heeft. Er komt simpelweg grotere klappen op de as in de turbo, daar er achter de turbo in de downpipe veel minder druk is. Wel wil ik de prestaties, gasresponse en het gave geluid behouden. Lastig lastig! Wie heeft tips?

Ik heb onder mijn GT (zelfde merk, verder totaal andere auto natuurlijk) geen middendemper, maar wel een Ragazzon einddemper. Bij optrekken klinkt-ie leuk, op constante snelheid hoor je hem amper (of het wordt gewoon overstemd door het windgeruis, i.v.m. ontbreken van raamstijlen ;) ) en dat is op de lange afstand best prettig. Toen er nog wel een middendemper onder zat, was het zelfs zo dat ik er pas achter kwam dat de middendemper lek was, toen ik ergens met open raam naast stond en het gesputter tegen dat 'ergens' weerkaatste. In de auto hoorde ik het niet en daarom dus dat er nu een pijp zonder demper onder zit (was nog goedkoper ook dan een pijp-met-demper (:P) )

Wat ik dus wil zeggen: gebaseerd op mijn ervaring met de GT zou ik i.p.v. wel een middendemper en geen einddemper, het eens proberen met geen middendemper en wel een einddemper. En de kat terugzetten voor de benodigde tegendruk. Ik ben geen techneut, maar als ik het allemaal zo lees denk ik toch dat je tegen de technische beperkingen aan loopt van teveel vermogen uit een te klein motortje. 220pk uit een éénpuntviertje is toch best bizar veel.

@PM zei:
Ik heb onder mijn GT (zelfde merk, verder totaal andere auto natuurlijk) geen middendemper, maar wel een Ragazzon einddemper. Bij optrekken klinkt-ie leuk, op constante snelheid hoor je hem amper (of het wordt gewoon overstemd door het windgeruis, i.v.m. ontbreken van raamstijlen ;) ) en dat is op de lange afstand best prettig. Toen er nog wel een middendemper onder zat, was het zelfs zo dat ik er pas achter kwam dat de middendemper lek was, toen ik ergens met open raam naast stond en het gesputter tegen dat 'ergens' weerkaatste. In de auto hoorde ik het niet en daarom dus dat er nu een pijp zonder demper onder zit (was nog goedkoper ook dan een pijp-met-demper (:P) )

Wat ik dus wil zeggen: gebaseerd op mijn ervaring met de GT zou ik i.p.v. wel een middendemper en geen einddemper, het eens proberen met geen middendemper en wel een einddemper. En de kat terugzetten voor de benodigde tegendruk. Ik ben geen techneut, maar als ik het allemaal zo lees denk ik toch dat je tegen de technische beperkingen aan loopt van teveel vermogen uit een te klein motortje. 220pk uit een éénpuntviertje is toch best bizar veel.

Vermogen is niet teveel voor het blok, wat nog veel hogere belasting aan kan. Het enige is dat ik direct voor een racekat had moeten gaan. Nu is een demper plaatsen aan het eind wellicht een idee maar dan moet die wel voor de splitsing. Anders een te dure grap.

Ga ook binnenkort maar eens praten met een uitlatenboer.

Was afgelopen week in Luxemburg. Daar rijdt echt mooi spul rond zeg! Deze Giulietta QV vond ik erg geslaagd bijvoorbeeld.
IMG_20160809_175730520_zpsgxuzexxz.jpg

Bofkont zei:
Gelijk voor een QV gaan Thomas.
En dan weer lekker los gaan met je upgrades :T

Alleen als ik een hele goede prijs krijg voor mijn Giully. Maar doordat er nog een turborevisie gaat plaatsvinden wordt het natuurlijk steeds minder lucratief om de auto te verkopen. Daarbij: het gaat mij echt wel hard genoeg, en het voordeel van de multiair is toch wel het verbruik, mede door het start stop systeem. Ik rij veel in de stad en dan bespaard dat best wel. Tevens, de 1.4 is toch in zijn karakteristiek echt wel het mooiere blok t.o.v. de 1.750. Ik zeg geen nee, maar op dit moment verwacht ik Giully te houden. Als ik over ga op de QV wil ik toch wel graag het 2013 model, met automatische versnellingsbak. Die auto is na de facelift in alles veel beter geworden.

@Kristian
Dat is Rosso Competizione. Een nogal duur kleurtje! Wel de mooiste kleur in mijn opinie voor een Giulietta. Heel erg geslaagd.

Ooh, dat is toch wel mijn droom-Giulietta. Maar het verbruik van de QV staat mij tegen. Jammer, want ik weet er eentje, exact zoals hierboven, die in januari te koop komt...

Ik ben vanmorgen bij een revisie specialist geweest. Conclusie: een goede diagnose is niet te geven.
De rook die ik produceer ruikt niet uitgesproken naar koelvloeistof of naar olie. Tevens is er geen patroon in te ontdekken wanneer het wel gebeurt en wanneer niet. Ook heb ik te weinig verlies van koelvloeistof of olie om te denken aan een koppakking of lekke turbo.

Ik ga de originele downpipe met katalysator terugplaatsen, maar wel met een bewerking zodat de versmalling verwijderd wordt. Tevens laat ik dan de uitlaatbuis direct vergroten van voor naar achter naar 63,5mm, waar die nu 51 mm is. Gezien er geen goede diagnose is te geven, wordt er ook geen verdere actie ondernomen. Ik hoop dat de katalysator de rook opvangt. Mocht ik alsnog rookwolken produceren, dan wordt het tijd voor serieuzere maatregelen. Wel ontzettend lastig dit.

lijkt mij geen overbodige luxe nee met zo'n opgefokt turbo blok.
60mm lijkt mij idd het minimum wat er onder zou moeten komen,al is nog groter ook geen probleem.(tot op zekere hoogte)
rijd zelf met 2 liter blok en daar zat standaard 59mm onder gok ik en ben ook naar 63,5mm gegaan al was 70mm nog beter geweest.
maar dat zal het verschil zijn tussen 1.4 en 2.0 denk ik ook?70mm onder een 1.4..geen idee of dat juist weer iets negatiefs kan worden.

Bijzondere ontwikkeling weer, zou wel goed vinger aan de pols houden kwa niveau's van je koelvloeistof en olie.
Betekend dit ook weer dat je naar savali moet voor fijn afstemming ?

Auto staat bij de garage, turbo wordt morgen gereviseerd, vrijdag kan ik de auto weer ophalen. Het was voor mij toch een te grote gok om eerst met de uitlaat te beginnen. Ik reviseer eerst de turbo, zie dan wat daar uitkomt en zal vervolgens met de uitlaat bezig gaan.

lex1976 zei:
lijkt mij geen overbodige luxe nee met zo'n opgefokt turbo blok.
60mm lijkt mij idd het minimum wat er onder zou moeten komen,al is nog groter ook geen probleem.(tot op zekere hoogte)
rijd zelf met 2 liter blok en daar zat standaard 59mm onder gok ik en ben ook naar 63,5mm gegaan al was 70mm nog beter geweest.
maar dat zal het verschil zijn tussen 1.4 en 2.0 denk ik ook?70mm onder een 1.4..geen idee of dat juist weer iets negatiefs kan worden.
Tsja, zeg het maar. Die pijpdiameter word ik helemaal niet wijs van. Nergens kun je een rekenformule vinden, dus het blijft gissen.

Bofkont zei:
Bijzondere ontwikkeling weer, zou wel goed vinger aan de pols houden kwa niveau's van je koelvloeistof en olie.
Betekend dit ook weer dat je naar savali moet voor fijn afstemming ?
Nee hoor, dat is niet nodig. Ik vermoed dat de turbo in het begin door een verkeerde afstelling teveel backfires te voorduren heeft gehad. Toen knalde de uitlaat ook heel erg. Dat is tegenwoordig niet meer. Enkel opschakelen bij 6000 toeren geeft nog een knal, maar alles daaronder is verdwenen.
Ik denk dat die eerste paar afstellingen door Savali de turbo de kop hebben gekost. Het is ook geen overmatige speling wat er op de turbo zit, maar het is er waarschijnlijk wel, heel miniem. Morgen weet ik het zeker, want dan worden alle interne onderdelen vervangen.

Wel een mooie frisse turbo straks. :-D

Wel komisch: rij ik net achter een BMW 318D die ook begint te roken wanneer die tot stilstand komt bij een stoplicht. Bij het wegrijden niets aan de hand. Zelfde geur als bij mij, etc. Daarna voor het stoplicht maar even het raam omlaag gedaan. Meneer vermoede ook al de turbo. Gelijk maar even aangegeven dat die van mij juist daarvoor vandaag bij de garage staat. Hij ging hetzelfde doen.
Toeval bestaat nog. :}

Formule?

Massa brandstof en lucht die de cilinder ingaat omrekenen naar mol/liter die dan verbrand word waarbij je die massa hebt.

En daarna met bernoulli je druk uitrekenen.

Ik heb inderdaad de juiste keuze gemaakt. De turbo heeft lekkage aan de inlaatzijde en uitlaatzijde, alsmede is het filter in de banjobout kapot. Volgens de turbo reviseur pure pech. Ziet het verschillend per merk vaker langskomen.

Wel een dure grap, maar goed, het is niet anders. Oorzaak gelukkig gevonden. Volgens de reviseur moet ik ook vermogen hebben gemist. Geen idee, ik vond het al wel vrij vlot gaan :}

Nico GTR zei:
Formule?

Massa brandstof en lucht die de cilinder ingaat omrekenen naar mol/liter die dan verbrand word waarbij je die massa hebt.

En daarna met bernoulli je druk uitrekenen.

Er gaat 255kpa lucht de inlaat in. Geen idee hoeveel massa brandstof.
Wat een mol is, geen idee. En bernoulli, is dat ver rijden? *-)

Mol betekent molaire massa dus hoeveel moleculen simpel gezegd. Maar das sowieso lastig hoor.

Bernoulli is dat ding wat ook bij ons met gezucht en gesteund word gedaan en het is frans ;)

Nico GTR zei:
Mol betekent molaire massa dus hoeveel moleculen simpel gezegd. Maar das sowieso lastig hoor.

Bernoulli is dat ding wat ook bij ons met gezucht en gesteund word gedaan en het is frans ;)

Anyway, het bevestigt mijn gedachten dat het pure hogere wiskunde betreft.
Ik kan vandaag trouwens de turbo ophalen met oversized seals en een aantal extra verstevigingen. Banjobout is ook besteld en komt morgen binnen. Hopelijk morgen aan het einde van de dag de auto weer ophalen. (tu)

Nico GTR zei:
Nee joh. Dat is scheikunde van de middelbare school. Makkie. Een mol is gewoon een aantal deeltjes en wordt gebruikt om het rekenen te vereenvoudigen.

Bernoulli heeft te maken met behoudt van energie mbt kinetische, potentiële energie en druk.

Auto net opgehaald: turbo gereviseerd en vervangen en het belangrijkste: roken is gestopt! Auto rijdt veel "smoother" en bouwt mooier zijn druk op. Trekkracht iets gestegen en vlakker maar sterker bovenin. Helemaal top.

vaa3m7ty.jpg

Joël D. zei:
Volgens mij kan er inmiddels niets meer stuk. :}

Oh genoeg hoor... ;-)
Maar het valt mee. Alleen de turbo en de stekkerverbinding zijn sinds aanschaf gesneuveld wat de auto aangerekend kan worden.
En de auto is natuurlijk flink gekieteld, dus in hoeverre het de turbo aan te rekenen is, is ook maar de vraag.

Terug
Bovenaan