Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Ik verwacht dat ie iets te rijk staat, dan koelt ie goed en is er verder geen risico. Meer vermogen haal je pas als je stoichiometrisch gaat draaien en met je verbranding gaat spelen. :D
En natuurlijk de preload.

Ja nou die maat van mij met zijn gechipte 114i deed er gewoon 95 in terwijl Hartge had gezegd dat er 98 in moest. Dus je kunt erop tunen zeker nu het volledig op de bank gaat. Maar ik ga met je mee dat er toch wel 98 in moet. (:B

Idd Nico , zou denk ik er ook over, je wilt max prestaties dan ga je niet op de brandstof beknibbelen.

Precies! Ik zou al bijna 98 gaan tanken. :p

Maar ja......beetje overdreven want is alleen maar duurder en ik ga er toch niet veel van merken.

Enige wat ik me nu even afvraag. Tunen op een brandstof is makkelijker als dat in de tank zit, maar 102 is ook op een paar plekken in NL te krijgen........word dan wel weer heel erg duur.

Nee klopt Nico, jij en ik zullen er niets van merken, maar turbo geblazen motoren en zeker met chip is het absoluut merkbaar en zeer aan te raden.

Ik rij standaard op 98 daar ik op de grens woon en werk. Slechts 2 cent duurder in de Pruis, dus dat scheelt.
Op 95 loopt mijn auto aanmerkelijk minder met hikken tussen de 5 en 6 duizend toeren.

@Bofkont
Auto lijkt nergens last van te hebben. Waarschijnlijk is het gewoon de lambdasensor die te vieze luchtjes meet en daar melding van maakt. Slordigheidje van Ronald, maar goed dat kan gebeuren. Auto staat verder juist veel veiliger afgesteld dan voor de aanpassing daar zelfs na het plaatsen van de downpipe de turbodruk omlaag is gezet.

Terug uit Italië. Ondanks motorstoring (verkeerde lamdawaarden) en huidige afstelling: downpipe is geniaal:

1. Turbo spoelt op
2. Tot toerenbegrenzer (6300 toeren) volle druk
3. Schakelen
4. BOEM!
5. Binnen een oogwenk volle boost
6. Gas los
7. Rommelen, knetteren, ploffen,
8. Opschakelen
9. BOEM!
10. Etc.

Haha dit is echt fantastisch! (:B Ongelooflijk hoeveel vrijheid de turbo krijgt met zo'n downpipe. Volle druk tot aan de begrenzen. Even nog 235 op de terugweg gereden, maar met de juiste instellingen zit er echt nog meer in.
Nu even een afspraak maken met Savali. Hij gaat bij hun nu de bank op en de actuator wordt anders ingesteld. Hiermee moet het overdruk probleem worden verholpen en juist in het middengebied nog meer mogelijk zijn. Tevens weet ik dan eindelijk de waarden.

@Barri
Nog even om je vraag na enige ervaring te beantwoorden: ja de multiair heeft deze downpipe nodig. Ongelooflijk wat een verschil je merkt op de lange afstanden. Geluid is ook te doen. Rond de 130 lichte brom maar verder helemaal geen probleem met resonantie.

Gaaf zeg! Ben wel benieuwd hoe het met de levensduur van de turbo gaat lopen. Die krijgt het aardig druk begrijp ik.

Maar die downpipe vervangen is dat ook iets wat je mensen met een standaard 1.4T aanraadt? Of ga je het pas merken na het tunen, zoals jij hebt gedaan?

@Bofkont
Dank je wel! Ik vind de auto echt een plaatje zoals hij er nu bijstaat. Alles klopt in mijn visie, behalve de chromen deurhendel en raamlijst. Die wil ik nog wel een tint donkerder, maar geen idee of dat ooit nog op de planning staat. Voorlopig is het wel even goed.

@Barri & Paulus
Standaard weet ik het simpelweg niet omdat ik het zelf niet getest heb. Getuned is het verschil wel erg groot! Vooral vanaf 5000 toeren! Dan blijft de turbo zo mooi op druk en blijft hij zolang doorgaan. Mede dankzij het geluid, het vermogen en het aanhouden in de hoge toeren kan ik mij gewoon niet voorstellen dat ik met slechts een 1400cc onderweg ben. In alles voelt het een 2 liter.
De turbo zou juist een langere levensduur moeten hebben met de downpipe. Omdat de hitte nu veel beter kan afvloeien bij de turbo, wordt de turbo veel minder heet, wat de levensduur ten goede komt.

Ben er 90 procent zeker van dat ik je net gespot heb in Enschede. Jij reed langs mij heen, ik was bezig met fileparkeren.

Hij klinkt in ieder geval erg gaaf !!! (tu)

Nissan GT-R zei:
Das nog bijna 2 weken wachten ;) Succes!

Savali vroeg mij of ik wellicht zelf de preload van de turbo wou instellen. Heb jij enig idee wat verstandig zal zijn. Ik weet natuurlijk niet waar die nu op staat, maar ik neem aan echt max 2mm te verschuiven, daar mijn auto ook al gechipt is?

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Nissan GT-R zei:

Savali vroeg mij of ik wellicht zelf de preload van de turbo wou instellen. Heb jij enig idee wat verstandig zal zijn. Ik weet natuurlijk niet waar die nu op staat, maar ik neem aan echt max 2mm te verschuiven, daar mijn auto ook al gechipt is?

Pfieuw! Ehm.....ja wat is verstandig.

Wat vind je zelf? Ik ben altijd extreem voorzichtig met alles en zou dan ook aanraden het pas bij Savali te gaan veranderen op de bank in een gecontroleerde omgeving waar je gelijk kunt afkappen.
Aan de andere kant, hij moet waarschijnlijk langer worden, dus als je hem inderdaad iets meer lengte kunt geven. Zelfs een klein stukje moet al verandering teweeg brengen inderdaad.
Ik zou een klein stapje doen dan en eens kijken hoe de auto erop reageert.

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Wat vind je zelf? Ik ben altijd extreem voorzichtig met alles en zou dan ook aanraden het pas bij Savali te gaan veranderen op de bank in een gecontroleerde omgeving waar je gelijk kunt afkappen.
Aan de andere kant, hij moet waarschijnlijk langer worden, dus als je hem inderdaad iets meer lengte kunt geven. Zelfs een klein stukje moet al verandering teweeg brengen inderdaad.

Ondertussen ook besloten het maar door Savali te laten doen. Hopelijk verbranden zij de handjes niet bij het verwijderen van het hitteschild. :}

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Ondertussen ook besloten het maar door Savali te laten doen. Hopelijk verbranden zij de handjes niet bij het verwijderen van het hitteschild. :}

:D Haha, ja ik hoop het ook. Ach zullen vast wel een handschoen aantrekken of zoiets.

Je vraagt waar het was en dan moet-ie het weer weghalen (:B

Ik zag laatst bij redelijk zonnig weer een Giulietta in dezelfde kleur, is wel heel subtiel zeg! Als je er niet op let zou je denken dat-ie gewoon zwart was.

@PM zei:
Je vraagt waar het was en dan moet-ie het weer weghalen (:B

Ik zag laatst bij redelijk zonnig weer een Giulietta in dezelfde kleur, is wel heel subtiel zeg! Als je er niet op let zou je denken dat-ie gewoon zwart was.

Klopt. Niet heel bijster slim. Leer je weer van ;)
Kleurtje blijft inderdaad geweldig. Paars, bruin of zwart, afhankelijk van de stand van de zon. (tu)

Morgen gaat de auto op de bank trouwens. (:B
Dan wordt de software geheel afgesteld en weten we eindelijk wat het vermogen gaat worden. (tu)

Ik kwam niet verder dan zwart met een heel klein beetje bruin (in het voorbijgaan). Was ook weer niet heel zonnig. En ik stond er met m'n neus bovenop, i.p.v. van een afstandje.

Goed, gisteren naar Savali geweest. Hier mijn bevindingen.

Helaas was Ronald goed te laat. Echter had dit wel een reden: Ronald was bezig geweest met 3 Giulietta's die exact hetzelfde probleem vertoonden. 1 standaard Giulietta en 2 getunede Giulietta's. Alle 3 vertonen bij acceleratie vanaf 1200 toeren tot toerenbegrenzer drukverlies rond de 3500/4000 toeren. De turbo blaast dan af, exact hetzelfde probleem als bij mij.
Gelukkig hebben ze de oorzaak gevonden. Het is een elektronisch mechanisch regelklepje van de wastegate. Deze meet mechanisch de turbodruk door een schuifje, waarvan de stand door een sensor wordt afgelezen en de wastegate bediend. Echter, dit onderdeel (exacte naam weten we niet, maar we noemen hem maar even naar de fabriekkant, Pierburg-klepje) raakt vervuild, waardoor het schuifje niet meer goed heen en weer kan schuiven. Hiermee krijg je dus dat die soms losschiet en daarmee dus doorschiet. Dit zijn de pieken in de turbodruk.

Helaas was er dus te weinig tijd de auto op de bank af te stellen, tevens had dit nu geen zin. Dat regelunitje was niet op voorraad bij de dealer. Ik ben vanmorgen naar mijn garage gegaan en die gaan hem eerst proberen te reinigen. Iemand die weet of dit zin heeft?
Wel is gisteren de definitieve software er op gezet. En dat is wel feest hoor. Ik heb maar even op een licht vochtige weg (helaas met dit weer) een acceleratievideo proberen te meten. Houd rekening met het feit dat de weg dus nat was, en mijn snelheidsmeter exact nauwkeurig is:

https://www.youtube.com/watch?v=0dTn5Ik1JOA

Goede omstandigheden moet richting de 6 seconden dus wel mogelijk zijn. (tu)

Gaaf hoor! (tu) Dat gaat idd best snel! Het lampje van de traction control (?) heeft het er maar druk mee :D
Zou dat probleem met dat regelklepje niet bij meer Giulietta's voorkomen, maar dat de berijders het niet merken?

Ik zit nu weer te kwijlen bij dit exemplaar: <https://link.marktplaats.nl/m1059556186>
In Duitsland is het aanbod een stuk kleiner valt me op. Des te bijzonderder dat jij 'm in Duitsland hebt gevonden!

Ah mooi dat ze wel de oorzaak hebben gevonden nu (tu)
Ben benieuwd Zondag Thomas, we gaan het live meemaken , eerst maar eens goed polijsten/poetsen.
Zie er naar uit om die dikke wagen eens in het echt te aanschouwen.

Barri zei:
Gaaf hoor! (tu) Dat gaat idd best snel! Het lampje van de traction control (?) heeft het er maar druk mee :D
Zou dat probleem met dat regelklepje niet bij meer Giulietta's voorkomen, maar dat de berijders het niet merken?

Ik zit nu weer te kwijlen bij dit exemplaar: <https://link.marktplaats.nl/m1059556186>
In Duitsland is het aanbod een stuk kleiner valt me op. Des te bijzonderder dat jij 'm in Duitsland hebt gevonden!

Dat is heel aannemelijk, want wie begint er in de 3 bij 1200 toeren volgas te accelereren tot minstens 4000 toeren of toerenbegrenzer? Dat doet bijna niemand. En ook het vol gas geven waar het ongeveer 0,5/1 seconden duurt voordat er volle druk wordt geleverd kan door veel berijders als normaal worden gezien, terwijl dit niet zo is. Maar het feit dat een versie met standaard software het ook heeft, dat zegt wel wat. Overigens, de getunede versies hebben het dan weer wat meer omdat het klepje nog verder naar achteren wordt geduwd waar zich nog meer vuil heeft opgehoopt. Anyway, volgende week woensdagochtend wordt die schoongemaakt.

Dat exemplaar is wel erg mooi zeg! Zo'n panodak is echt heerlijk. Ik zit er nog met een schuin oog naar te kijken. Kost mij 1200 euro en dan heb ik ook voor en achter een panodak wat open kan. Maar goed, blijft erg veel geld. Het aanbod houd
Het aanbod houd ik verder niet meer echt in oogschouw, dus zou daar moeilijk wat over kunnen zeggen. Echter, mijn auto stond slechts 1 dag te koop. Dus ik was er ook snel bij.

Bofkont zei:
Ah mooi dat ze wel de oorzaak hebben gevonden nu (tu)
Ben benieuwd Zondag Thomas, we gaan het live meemaken , eerst maar eens goed polijsten/poetsen.
Zie er naar uit om die dikke wagen eens in het echt te aanschouwen.
Ja, ze hebben alle opties doorgelopen en kwamen uiteindelijk uit bij dit regelklepje. Dus gelukkig dat ze het hebben gevonden. Ik denk dat de wagen je erg gaat bevallen. :}
Echter, die uiterlijke zorg heeft die hard nodig momenteel! Zaterdag de auto maar eens gaan kleien. Wat een werk wordt dat... :O

€1200 voor achteraf inbouw van zo'n dak bedoel je?

Als ik een Giulietta koop (vrij aannemelijk binnen nu en 1 a 2 jaar), dan moet het er precies zo eentje worden: Rosso Competizione, panoramadak, 1.4MA, een Sport Pack, (half-) lederen bekleding en eventueel een automaat.
Denk dat ik zondag even een proefrit ga maken met zo'n 1.4 MA bij de dealer in Amsterdam.

@regelklepje: wel bijzonder dan dat gevonden is dat er iets mis is, want het zou net zo goed een producteigenschap kunnen zijn dan.

Barri zei:
€1200 voor achteraf inbouw van zo'n dak bedoel je?

Als ik een Giulietta koop (vrij aannemelijk binnen nu en 1 a 2 jaar), dan moet het er precies zo eentje worden: Rosso Competizione, panoramadak, 1.4MA, een Sport Pack, (half-) lederen bekleding en eventueel een automaat.
Denk dat ik zondag even een proefrit ga maken met zo'n 1.4 MA bij de dealer in Amsterdam.

@regelklepje: wel bijzonder dan dat gevonden is dat er iets mis is, want het zou net zo goed een producteigenschap kunnen zijn dan.

Ja, voor een dak achteraf ingebouwd.
Wat betreft het klepje: het heeft ook heel veel zoekwerk gekost om het uiteindelijk te vinden, maar nu het gevonden is zijn ook bij de reeds geteste auto's alle problemen voorbij. Dus goed nieuws. (tu)
Gezien het regeleenheidje 122 euro kost wil ik nog even zien of schoonmaken uitkomst biedt.

Goed nieuws en slecht nieuws:

Slecht nieuws:
Helaas is er wederom het motorlampje gaan branden en heb ik alleen nog de neutrale stand. Oftewel, ik moet weer langs Savali. Het wordt zo onderhand wel een beetje vervelend. Maar eens zien wanneer Ronald weer tijd heeft.

Goed nieuws:
Giully heeft gisteren bij Rene (aka Bofkont) in het hoge noorden een hele fijne behandeling ondergaan. We hebben de gehele auto gewassen en gepolijst. Vooral de achterkant had veel werk nodig. Het mooie om te zien is dat de Nero Etna kleur veel meer naar voren kwam na de poetsbeurt. Ook al schijnt de zon nu niet, de kleur is veel meer aanwezig, in plaats van enkel zwart bij bewolkt weer. Jammer dat vanmiddag de gehele noordzee over Nederland wordt gekieperd, want hij is zo mooi schoon nu:

Heerlijke wagen Thomas, heb echt genoten van het ritje!!
Mijn hemel wat stuurt dat ding fijn/direct, echt een sportwagen, ook kwa snelheid echt bloedsnel, uitlaat heeft ook een geluid.

Poetsen was een hele klus, maar we hebben goed ons best gedaan (tu)
Kleur is echt bijzonder fraai, zeer uniek.

Bofkont zei:
Heerlijke wagen Thomas, heb echt genoten van het ritje!!
Mijn hemel wat stuurt dat ding fijn/direct, echt een sportwagen, ook kwa snelheid echt bloedsnel, uitlaat heeft ook een geluid.

Poetsen was een hele klus, maar we hebben goed ons best gedaan (tu)
Kleur is echt bijzonder fraai, zeer uniek.

Dank dank dank!
Alle aanpassingen hebben hun effect gesorteerd zullen we dan maar zeggen.

Ik was nog vergeten te melden dat de schijven achter plus blokken zijn vervangen. Heb Zimmermann schijven in combinatie met TRW blokken geselecteerd. Remmen gaat nu weer veel directer en forser. Schijven en blokken waren achter ook compleet op. Mocht voor een keer op zijn gaan daar ook Zimmermann schijven (Coat Z geperforeerd) en TRW blokken op.
Tevens Ronald gesproken. Zoals het er nu uitziet ga ik volgende week dinsdag naar Savali. (tu)

Bijzonder dat achteraf inbouw van dat panoramadak mogelijk is!
Wel balen dat je weer terug moet naar Savali. Heeft ie dan ook gelijk die regelunit, die vervangen moet worden?

In ieder geval wel goed dat de oorzaak gevonden is.
Hij ziet er fantastisch uit verder. (tu) super weer bofkont.

Barri zei:
Bijzonder dat achteraf inbouw van dat panoramadak mogelijk is!
Wel balen dat je weer terug moet naar Savali. Heeft ie dan ook gelijk die regelunit, die vervangen moet worden?

Ik had even informatie opgezocht hoe ze dat doen, maar daar kun je beter niet bij zijn. Het ziet er nogal "pijnlijk" uit. Gaat natuurlijk letterlijk de zaag in het dak. Weet absoluut niet of ik het ga doen hoor. Denk het niet. Laat nog wel dit najaar stoelverwarming inbouwen. Dat vind ik altijd wel prettig.
Die regelunit wordt aanstaande woensdag door mijn garage hier eerst even gereinigd. Kan ik gelijk zien of dat effect heeft gehad. We gaan er vanuit dat deze weer schoon te krijgen moet zijn.

Nissan GT-R zei:
In ieder geval wel goed dat de oorzaak gevonden is.
Hij ziet er fantastisch uit verder. (tu) super weer bofkont.
Ja, helaas ben ik geen fantastische fotograaf en heb ik geen geweldige camera. Maar het resultaat in real life is echt fantastisch. Hij is nu bij bewolkt weer ook niet meer zwart, maar een beetje paars/bruin. Dat is echt top!

Ja die kleur is echt geniaal mooi, echt bijzonder.

Kwa polijst werk had ik er liever nog een dagje achteraan geplakt, zo'n hele lap wagen met dit design is knap lastig te polijsten kan ik je zeggen, al die lijnen.
Dan had ik een paar delen nog wat extra aandacht kunnen geven.

Bofkont zei:
Ja die kleur is echt geniaal mooi, echt bijzonder.

Kwa polijst werk had ik er liever nog een dagje achteraan geplakt, zo'n hele lap wagen met dit design is knap lastig te polijsten kan ik je zeggen, al die lijnen.
Dan had ik een paar delen nog wat extra aandacht kunnen geven.

Dat zeker, maar voor de beschikbare tijd hebben we wel maximaal resultaat weten te bereiken. Lak was toch harder dan gedacht.

Bossinkje zei:
Hij staat er weer netjes bij!

Grazie! Ik ben er erg blij mee. (tu)

Ja absoluut Thomas, eind resultaat is echt mooi B)(tu)
Lak was idd veel harder dan vooraf gedacht, mijn zogenaamde harde Duitse lak is zo zacht als boter erbij vergeleken.

Nog paar mooie beelden van mijn Giulietta van afgelopen weekend tijdens Cars & Coffee:

https://www.youtube.com/watch?v=GJsbwcbzjdE&t=1m5s
https://www.youtube.com/watch?v=7TZLMv5BnvU&t=11m19s

En nog laatst 1 van bofkont:
https://www.youtube.com/watch?v=kVPyU9I-II8

Morgen weer naar Savali voor aanpassingen. Foutcode wordt dan definitief verwijderd (probleem gevonden) en turbodruk gaat verder omhoog. Ben benieuwd. :T Voor de nerds, de turbodrukdoelstelling tussen de 3000 en 5000 toeren zal naar 2750mBar gaan, waarbij bij de toerenbegrenzer nog 2200mBar gedraaid moet worden. Dat moet in theorie goed zijn voor 215/220PK. We gaan het dus meemaken.
Aankomende zondag gaat hij het circuit van Zandvoort op, dus ben erg benieuwd wat dat gaat worden.

Ik lees dit topic al een tijdje aandachtig mee.
Vind de modificaties erg interessant en de auto ziet er op de foto's erg strak uit.

Heb de auto gisteren zien staan bij de Cars & Coffee. Hij staat er wel echt mooi bij, kun je zien wat tijd en aandacht blijkbaar kan doen met een auto.
Ook stond ik te kijken bij het wegrijden. Man, wat klinkt dat ding goed als je hem doortrekt! Veel beter dan ik had verwacht op basis van het geluid als je lager in de toeren zit. Gezien de auto toch wel opvalt (net als de vorige ;)) zie/hoor ik je af en toe rijden hier in de buurt. Hij leek ook een stuk sneller gisteren dan ik had verwacht.
Wou ik je toch even meegeven ;)

@Maikelz
Heel erg bedankt! Die post wordt door mij heel erg gewaardeerd. Ik heb inderdaad veel tijd, energie en geld in de wagen zitten en het feit dat anderen hem dan ook erg kunnen waarderen is mooi om te zien. Het geluid is inderdaad fantastisch. Vooral bovenin de toeren. Waar de Abarth vooral luid was bovenin, produceert de Alfa vooral een mooie toon.

@Bofkont
Thanks! Ik kreeg een compliment van 1 van de organisatoren die een detaillingbedrijf heeft. Hij vond de Alfa ongekend mooi wat betreft glans. :)

@Nissan GTR Awsome
Daar gaan we wel vanuit en dat is Savali ondertussen wel aan zijn stand verplicht. Ik bericht hier morgenavond.

Terug
Bovenaan