Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Goed om te horen Thomas, we hebben ook goed ons best gedaan , dagje hard werken was het B)(tu)

trouwens ook even de ultimate polish besteld, indrukwekkend goedje.
Thx voor de tip (tu)
Resultaten met dit zijn echt verbluffend op donkere kleuren.

https://www.carclean.nl/product/Meguiars/Ultimate_Polish_473ml_G19216_101951

Helaas, nog niet goed :(
Nu lijkt het vermogen weer goed, maar is er een enorme vertraging bij hervattingen boven de 3000 toeren. De turbodruk gaat naar 75%, zakt naar 50% en bouwt dan op naar 100%. Het probleem wat ik veel eerder heb gehad.
Als de turbodruk dan op 100% is gaat het overigens wel serieus snel. (tu)

Morgen dus nogmaals bellen met Savali.

Balen dat het nog steeds niet helemaal goed is...

Vanavond overigens je Giulietta weer zien staan, wat blijft het toch een heerlijke wagen om te zien. (tu) Helaas Cars & Coffee wel gemist afgelopen zondag helaas, anders had ik hem daar waarschijnlijk ook wel gespot. (tu)

@Nissan GTR Awsome
Geen idee. Het gekke is dat het ook met half gas gebeurt. Lijkt dus geen overdruk probleem. Ik heb Ronald weer even gemaild. Krijgt hij dat eruit, dan is de afstelling perfect.

@Bossinkje
Thanks! Helaas heb ik jouw Ibiza nog niet mogen bewonderen. (td)
Cars & Coffee was inderdaad erg gaaf! Absoluut aan te raden om eens naar toe te gaan. Deze laatste editie was veruit de mooiste.

Balen Thomas :(
Het is nogal een heel erg delicaat klusje begrijp ik wel.

Ik morgen trouwens naar Squadra met mijn beste kameraad zijn 159 2.0 JTD TI.
Het roetfilter is verwijderd en daar moet de software op aangepast worden nu, hij was ook al squadra gechipt.

Bofkont zei:
Balen Thomas :(
Het is nogal een heel erg delicaat klusje begrijp ik wel.

Ik morgen trouwens naar Squadra met mijn beste kameraad zijn 159 2.0 JTD TI.
Het roetfilter is verwijderd en daar moet de software op aangepast worden nu, hij was ook al squadra gechipt.

Ja, delicaat is wel het goede woord in deze. Overigens, onder volle druk gaat het wel hard :D
Oke, veel plezier alvast! Zou jij Stephan even zonder naam (mijne) en toenaam (Savali) eens kunnen vragen of hem dit bekend voorkomt en wat het probleem zou kunnen zijn?

R-W zei:
Zit er geen beveiliging op vrijkomend koppel in om je bak een beetje te sparen?

Het lastige is, is dat ik erg gisteren heel even geweest ben. Gelukkig was een andere Alfa Giulietta bezitter, waar ik eigenlijk alle modificaties samen mee heb doorgevoerd, al aanwezig. Hij heeft samen met Ronald weer veel kunnen testen.
Op een gegeven moment was de wastegate goed, die blies niet meer af, door overdruk. Echter, toen begon de gasklep automatisch te sluiten. Dus, zeg het maar. Het is gewoon erg lastig.
Maar ik heb niet zo'n idee dat het een bepaald type beveiliging is. Ook bij half gas speelt het, en dan komt de turbodruk nog niet eens op 70% van wat die origineel levert.

Voor mijn gevoel zit er iets in de doelstellingen nog niet helemaal juist.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
R-W zei:

Het lastige is, is dat ik erg gisteren heel even geweest ben. Gelukkig was een andere Alfa Giulietta bezitter, waar ik eigenlijk alle modificaties samen mee heb doorgevoerd, al aanwezig. Hij heeft samen met Ronald weer veel kunnen testen.
Op een gegeven moment was de wastegate goed, die blies niet meer af, door overdruk. Echter, toen begon de gasklep automatisch te sluiten. Dus, zeg het maar. Het is gewoon erg lastig.
Maar ik heb niet zo'n idee dat het een bepaald type beveiliging is. Ook bij half gas speelt het, en dan komt de turbodruk nog niet eens op 70% van wat die origineel levert.

Dat klinkt mij toch wel als een beveiliging eigenlijk.

R-W zei:
R-W zei:

Dat klinkt mij toch wel als een beveiliging eigenlijk.

Is het ook. De motor volgt totaal niet de doelstellingen die geprogrammeerd worden. Je programmeert 2750mBar en er zijn pieken van meer dan 3000mBar. Dan kun je de beveiliging van de wastegate wel hoger zetten, maar goed, dan grijpt de gasklep dus in.
Echter, wat ik nu ervaar lijkt niet echt een beveiliging, meer een bepaalde setting/doelstelling. Waarom zakt de turbodruk bij 75% al in, terug naar 60% en vervolgens naar 100%? Dat is toch vreemd?

Om hem voor pingelen te behoeden wellicht?

Hoge gasdruk en flow in combinatie met vermogen gevraagd en dus doorvoer van benzine mengt wellicht tot een arm mengsel. Het kan dat de motor niet pingelt maar de klopsensor wel verwacht dat het eraan komt.

Heb je nieuw geschreven software of zijn er wat waarden aangepast? Het klinkt namelijk als onvolledige software, de originele beveiliging grijpt nog in (ergens) en wordt vervolgens overruled. Ik las overigens dat die beveiliging bij Volvo voor de bak er in moet blijven (vnml bij diesels) omdat er anders na tuning op sommigen momenten tegen de 1000Nm wordt losgelaten op de (automaat-)bak, dat gaat niet lang goed.

Bedankt voor de tips jongens, wordt gewaardeerd!

@Nissan GTR Awsome,
Ja, dat zou inderdaad ook mijn vermoeden zijn. Gek genoeg gebeurt het dus wel rond toerentallen rond de 3500/4000 toeren, waar je dit eigenlijk hoger in de toeren verwacht. Wat overigens wel opvallend is: helemaal bovenin de toeren, heel af en toe, ontbrandt/knalt die al tijdens het gasgeven. Hij staat daar dus werkelijk op het randje, wat ik liever niet heb. Dit overigens echt sporadisch, hij doet het echt bijna nooit.

@R-W
Volgens mij past Savali simpelweg de huidige waarden, van geschreven programma aan bij mijn auto. Er is allereerst zijn softwareprogramma opgekomen, met nog de originele hardware. Nu dat is veranderd, verandert hij dus die waarden.
Mijn gevoel is inderdaad ook dat hij sommige waarden hoger zet, maar niet tegelijkertijd alles mee veranderd. Ik wil overigens wel dat er iets van beveiliging (zeker tegen pingelen) in blijft zitten, echter zijn de koppeling en versnellingsbak niet het probleem. Die kunnen 400NM en 280PK hebben.

Anyway, net contact met Savali gehad. 11 juli gaat hij er nu mee bezig, de gehele dag. Dus hopelijk dan eindelijk, eindelijk de boel goed.

Ja, dat zou inderdaad ook mijn vermoeden zijn. Gek genoeg gebeurt het dus wel rond toerentallen rond de 3500/4000 toeren, waar je dit eigenlijk hoger in de toeren verwacht. Wat overigens wel opvallend is: helemaal bovenin de toeren, heel af en toe, ontbrandt/knalt die al tijdens het gasgeven. Hij staat daar dus werkelijk op het randje, wat ik liever niet heb. Dit overigens echt sporadisch, hij doet het echt bijna nooit.

Is dat hoog in de toeren pingelen of backfire? Die laatste wil je ook niet natuurlijk als je inlaatspruitstuk je lief is. Maar goed....

Hij stuurt de wastegate en de ontsteking aan. Dus....ik zou er niet raar van opkijken. En opzich is 3500 tot 4000 niet heel vreemd.

Ik stuur je het plaatje even via de PB omdat ik weet wie de eigenaar is van desbetreffende auto, maar zoals je ziet begint ie rond 3500 en 4000 af te vlakken. Vraag is dus of je daarvoor nog iets rijker moet zitten om maximale druk te houden en alles nog iets koeler te houden en daarna iets armer kunt gaan en de voorontsteking weer terug kunt brengen.
Opzich vind ik wel dat het prima gaat bij Savali hoor. ;) Service lijkt goed, en het is jammer dat het niet in een keer lukt. Maar dat is ook natuurlijk omdat het behoorlijk nieuw is allemaal.

Nissan GT-R zei:

Is dat hoog in de toeren pingelen of backfire? Die laatste wil je ook niet natuurlijk als je inlaatspruitstuk je lief is. Maar goed....

Hij stuurt de wastegate en de ontsteking aan. Dus....ik zou er niet raar van opkijken. En opzich is 3500 tot 4000 niet heel vreemd.

Ik stuur je het plaatje even via de PB omdat ik weet wie de eigenaar is van desbetreffende auto, maar zoals je ziet begint ie rond 3500 en 4000 af te vlakken. Vraag is dus of je daarvoor nog iets rijker moet zitten om maximale druk te houden en alles nog iets koeler te houden en daarna iets armer kunt gaan en de voorontsteking weer terug kunt brengen.
Opzich vind ik wel dat het prima gaat bij Savali hoor. ;) Service lijkt goed, en het is jammer dat het niet in een keer lukt. Maar dat is ook natuurlijk omdat het behoorlijk nieuw is allemaal.

PB heb ik gereageerd.
Hoog in de toeren is backfire. Dat wil ik inderdaad niet hebben.
Ik ben ook blij dat Savali het in ieder geval voor zichzelf ook goed wil hebben. Het is even wat werk, maar het voordeel is wel dat hij weet naar welke setting hij moet toewerken voor de toekomst.

Vandaag tijdens Italia a Zandvoort de baan op geweest. En dat natuurlijk gefilmd. Let niet op het "deskundige" commentaar van mijn broer en ik en mijn gebrekkige rijstijl (was pas 2de keer Zandvoort), maar geniet vooral van de sound en de gang in mijn Giulietta :)

Rond minuut 16 zit een sprintje met een originele QV. Resultaat bevalt me wel :}(tu)

https://youtu.be/IsQnlA9B1Lk

Met dank aan Damas van Club Alfa Romeo:

alfata1.jpg

Gaaf Thomas, gaat lekker daar B)
Die zwarte GTV 3.0 V6 is ook wel heel erg lekker, kan ook wel een lekker potje sturen die vent.
Zag hem al eens voorbij komen in andere filmpje, ook serieus snel.

Leuke beelden! Erg leuk om zelf een keer over Zandvoort te rijden, ben jaren geleden met de BX het circuit op geweest. Erg leuk om een keer gedaan te hebben, helaas was de BX daar niet echt de juiste auto voor. *-)

@Bossinkje
Thanks! Helaas heb ik jouw Ibiza nog niet mogen bewonderen. (td)
Cars & Coffee was inderdaad erg gaaf! Absoluut aan te raden om eens naar toe te gaan. Deze laatste editie was veruit de mooiste.

Ik ben de vorige edite bij het Wapen van Beckum wel geweest, toen was het ook gaaf. (tu)

@Bofkont
Die zwarte (of eigenlijk diep donker blauw) is een heel gaaf apparaat. Op zijn kanaal ook genoeg te lezen over zijn modificaties. Zit als ik het zo lees tegen de 300pk in. Maar goed, vooral zijn remmen maken het verschil. Hij kan ongelooflijk laat op de rem. Dat kan ik ook.... 3 bochten. Dan is het klaar. Daarom dat ik overal vroeg begin te remmen.

@Bossinkje
Thanks! Nou, zoals je ziet reden er in mijn sessie ook Panda's mee. Dus wat dat betreft. Alhoewel een BX wel zo ongeveer het tegenovergestelde van een circuit auto is natuurlijk.
Bij de editie in Beckum ben ik toen helaas niet geweest. Hoorde inderdaad dat, ook die versie inderdaad erg leuk was.

Als je een BX Sport of GTi hebt kun je daar natuurlijk prima mee het circuit op, maar met een simpele, ouderwetse 1.4 ... :}

Volg je topic al een tijdje! En ik wilde toch een keer reageren, wat staan deze velgen ontiegelijk gaaf! Alsof ze hem er ook gewoon op af hadden kunnen leveren.

Ah juist mijn vermoedens waren al juist, hij had ook aardig uitloop, kon nooit stock zijn meer.
Ja circuit remmen zijn wel een must als je dit geregeld doet.

@Bossinkje
Ach ja, een toeristenrondje is ook leuk. Schitterende natuur :}

@Brent®
Dank! De Momo fabriek en de Alfa Romeo fabriek in Milaan staan bij elkaar om de hoek, dus wat dat betreft had het zo gekund. Ben in ieder geval erg content met de keuze

@Bofkont
Klopt. Er reden nog wel wat andere GTV 3.0 liters mee, maar die zijn mij ook niet voorbij gekomen. De 2 die dat wel deden klonken in ieder geval niet meer origineel en gingen dermate laat op de rem, dat de remmerij ook niet meer standaard kan zijn.

Hier nog beelden uit een +200PK sterke Abarth 500 met ook een remmodificatie. Vanaf minuut 8.30 kom ik in beeld en is er een kleine "battle", maar vooral vanaf 19.40min wordt het leuk. Daar zit ik er al wat meer in, al kan ik helaas niet telkens zo laat remmen als de Abarth, plus dat ik door een medepassagier wel een erg groot gewichtsnadeel heb:

https://www.youtube.com/watch?v=wVh_3R7RN-0

Nico GTR zei:
Das al 1 ding. ;)

En dan natuurlijk het ultieme nummer dat niks uitmaakt maar dat eigenlijk wel doet.

Nu volg ik je even niet Nico (:P)

De foutmelding is al 1 ding.

En het ultieme nummer is het uiteindelijke getal wat uit de computer rolt voor het vermogen. ;)

Reden dat ik zei dat het niks uitmaakt, maar ook weer wel was omdat ik gisteren zo ontzettend veel lol heb gehad op een weggetje naast de snelweg. En dat met mijn auto. :D

Nico GTR zei:
Nico GTR zei:
Das al 1 ding. ;)

En dan natuurlijk het ultieme nummer dat niks uitmaakt maar dat eigenlijk wel doet.

Nu volg ik je even niet Nico (:P)

De foutmelding is al 1 ding.

En het ultieme nummer is het uiteindelijke getal wat uit de computer rolt voor het vermogen. ;)

Reden dat ik zei dat het niks uitmaakt, maar ook weer wel was omdat ik gisteren zo ontzettend veel lol heb gehad op een weggetje naast de snelweg. En dat met mijn auto. :D

Ah zo bedoel je! Ja, dat is natuurlijk zo. Geen idee of Ronald de testbank gaat gebruiken, dat zullen we wel zien. Vermogen ligt denk ik krap boven de 200PK bij 5000 toeren. Echter, daarna bouwt de druk te snel af en komt er ook geen vermogen meer bij. Dat moet dus beter, want eerder hield die 80% boost aan tot toerenbegrenzer, waar het nu ongeveer 65% is.
In de 3 vanaf 50km/ph ben ik marginaal sneller dan een Delta 1.8 DI met 200pk. Het duurt even voordat de turbodruk op gang komt en kom ik dus iets op achterstand. Daarna begint loop ik hem ietsje voorbij, totdat ik moet schakelen en weer zo lang op druk moet wachten.
Ben benieuwd dus maandag! Als dat eruit gaat en bovenin de druk beter behouden blijft moet voor mijn gevoel 210/215 pk mogelijk zijn.

Vandaag mijn "wintervelgen" opgehaald bij de reparateur. Wielen hebben een complete make over gekregen. Heb de stoeprandschade laten herstellen plus de wielen dezelfde kleur gegeven als de Momo's:

2s7aooh.jpg

Heren, bedankt! Ik ben er zelf ook verschrikkelijk content mee. De kleur komt er enorm mooi uit. Als het 18 inch velgen waren geweest waren ze perfect. Mocht iemand ooit zijn velgen willen herstellen, stuur mij dan even een PB. De jongen die dit voor mij doet verdient meer aandacht.(tu)
Zit nu bij Savali. Spannend!(tu)

Kort bericht: auto is nu perfect. Gaat als een tierelier. Vermogen is niet gemeten, enkel uitgelezen via boordcomputer. Koppel is 330nm bij 3750 toeren.

Turbodruk bij toerenbegrenzer is 1,25 bar. Doet bij een Abarth Punto Evo met tevens aangepaste intercooler en iets grotere uitlaat 228pk.

Auto gaat in najaar nog een bank op om het definitief vast te stellen.

Anyway, op de snelweg gaat het als een tierelier :O

Eindelijk! Gaaf zeg!
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een standaard 1.4 MA. Fijn blok en vooral een heel fijn onderstel!

Barri zei:
Eindelijk! Gaaf zeg!
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een standaard 1.4 MA. Fijn blok en vooral een heel fijn onderstel!

Ja ben echt blij dat het nu in orde is. Het blok voelt nu ook gewoon heel goed aan. Weinig trillingen, veel koppel, mooi drukverloop van de turbo (als een regenboog van 1000 tot 6500 toeren) en vooral rond de 5000 toeren is er behoorlijk wat vermogen bij gekomen.

Het onderstel is inderdaad echt heel prettig. Ik weet al bijna niet meer hoe mijn auto reed toen ik hem net kocht. Ik weet alleen nog: stil en comfortabel. Nu is het toch meer een hothatch geworden. Veel snelheid, nog wel goed comfort, maar natuurlijk wel wat luider.
Maar het onderstel is zoveel beter geworden van die Eibach veren. Dat doet echt veel. Zo veel meer precisie en gevoel, ondanks dat je niet echt inlevert op comfort. Sowieso doen als je een Giulietta koopt.

Nog beter? Ik vraag me echt af hoe dat moet zijn, want ik vond 'm al zo heerlijk op de weg liggen en zo precies sturen.
Uitlaatgeluid bij jou ben ik wel benieuwd naar, want dat lijkt me wel erg gaaf!
TCT heb ik mee gereden maar hoeft toch niet per sé, ik ben daar toch iets te eigenwijs voor denk ik. Ik was het niet altijd eens met de bak.
Jij hebt ook 18" toch? Met het standaard onderstel vond ik dat totaal niet oncomfortabel (tu) Bij jou natuurlijk wel iets stugger, maarja, je komt uit een 500 Abarth... :)

Barri zei:
Nog beter? Ik vraag me echt af hoe dat moet zijn, want ik vond 'm al zo heerlijk op de weg liggen en zo precies sturen.
Uitlaatgeluid bij jou ben ik wel benieuwd naar, want dat lijkt me wel erg gaaf!
TCT heb ik mee gereden maar hoeft toch niet per sé, ik ben daar toch iets te eigenwijs voor denk ik. Ik was het niet altijd eens met de bak.
Jij hebt ook 18" toch? Met het standaard onderstel vond ik dat totaal niet oncomfortabel (tu) Bij jou natuurlijk wel iets stugger, maarja, je komt uit een 500 Abarth... :)

Ja, met de veren wordt vooral de directheid in het stuur nog veel beter. Tevens zijn het progressieve veren, wat wil zeggen dat op kleine oneffenheden de auto net zo comfortabel is als eerst, maar pas wanneer de auto verder inveert hij ook daadwerkelijk stugger wordt. Ideale combinatie!
Mocht je een Giulietta kopen moeten we maar eens afspreken. (tu)

Supergaaf Thomas, blij voor je dat het nu eindelijk goed is.

Barri, een standaard 170 multiair vond ik alles behalve spannend kwa onderstel en motor, prima auto verder hoor maar roept totaal geen begeerte op.
Maar zoals die van Thomas rijdt had hij gelijk moeten zijn, zoveel beter!! een compleet andere auto.
Tenminste mijn persoonlijke ervaring.

Dat maakt mij wel nieuwsgierig, Bofkont! Echt spannend vond ik 'm ook niet, maar wel gewoon goed. Vooral de wegligging vond ik erg strak.

Wegligging is zeker goed al standaard , maar de originele motor vind de grootste bottleneck, zo snel buiten adem.
Heb hem destijds gereden in Groningen bij de dealer toen hij net uitkwam.
Begrijp me niet verkeerd hoor het is een goede vlotte auto, maar het riep niet bij mij het speciale Alfa gevoel op wat eigenlijk wel zou moeten.
Dat heeft die van Thomas absoluut wel!! een motor die zoveel gretiger is op het gas, een onderstel met zoveel meer gevoel en plezier.

Dat de motor snel buiten adem is komt dus door die katalysator, of eigenlijk de vernauwing achter de katalysator. Alhoewel in originele specificaties de Giulietta multiair best vlot is, nu met deze aanpassingen is hij met recht snel.
En dan heeft Bofkont hem nog niet eens goed afgesteld meegemaakt, laat staan in de D stand waarin die nog veel gretiger is.

Net nog even een klein stuk gereden. Echt smile van oor tot oor. Gaat serieus hard nu. Maar bovenal rijdt hij zo mooi. Heerlijk mooi verloop van de turbodruk. (:B

Eigenlijk heeft de Giulietta die aanpassingen dus wel nodig, maarja, het is ook wel een investering. Dus mocht ik een Giulietta kopen, dan wordt het natuurlijk een afweging wat wel en wat niet. Want jouw investeringen behelzen volgens mij al zo'n 20 tot 25% van het aankoopbedrag van een tweedehands Giulietta B)
Je gaf inderdaad al aan dat het aanpassen van die downpipe ook bij een standaard 1.4 MA een groot verschil kan maken, maar ik neem aan dat daarna nog wel een bezoekje aan Savali nodig is voor wat afstelwerk?

Barri zei:
Eigenlijk heeft de Giulietta die aanpassingen dus wel nodig, maarja, het is ook wel een investering. Dus mocht ik een Giulietta kopen, dan wordt het natuurlijk een afweging wat wel en wat niet. Want jouw investeringen behelzen volgens mij al zo'n 20 tot 25% van het aankoopbedrag van een tweedehands Giulietta B)
Je gaf inderdaad al aan dat het aanpassen van die downpipe ook bij een standaard 1.4 MA een groot verschil kan maken, maar ik neem aan dat daarna nog wel een bezoekje aan Savali nodig is voor wat afstelwerk?

Klopt! Daarna kan het feest wel beginnen. :}
Voordeel is, is dat Ronald nu weet wat de afstelling moet zijn, dus dat geëxperimenteer wat ik heb moeten ondergaan kun jij dus overslaan.

Terug
Bovenaan