Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Bofkont zei:
Heerlijk bezig Thomas, ben serieus benieuwd naar deze prachtige wagen om in het echt te bewonderen (tu)

Thanks! En morgen is het dan zo ver! Dan is Giully klaar! Hopelijk met een vermogenstest bij Savali om ook te weten wat de cijfers exact zijn. Anders blijft het iets tussen de 200 en 220 pk. :}

Dank je wel heren! Ben nu wel heel zenuwachtig voor morgen. Zojuist de auto weggebracht naar Valk in Rijssen. Toch wel mooi je auto een garage binnen te rijden met de merkschilden van Maserati en Ferrari erboven. In goede handen dus! Morgen dus het BMC filter en Ragazzon downpipe eronder, inclusief een grote beurt met distributieriem. Daarna door naar Savali voor verdere aanpassingen. Oh boy, het kost wat, maar dan heb je ook wat!
Woensdag zal ik waarschijnlijk een langere video uploaden met het resultaat. (tu)

Er stond vandaag ook een prachtige Giulietta QV in de schoolwerkplaats......wat een auto! Moest onbewust aan jou denken en de overweging tussen deze en hoe die van jou er straks bij staat.

Veel.....ehm plezier denk ik. :D Je bent nu al opgetogen. ;)

@Paulus
Haha, ja nog bijna zenuwachtiger dan de dag dat ik de auto ging kopen. Ik heb wat reviews opgezocht van Abarth Punto Evo eigenaren (exact zelfde blok) die ook de downpipe hebben vervangen. Als ik dat als leidraad moet nemen, dan gaat het wat worden!

@Nissan
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mijn keuzes totaal irrationeel zijn geweest. Het geld dat ik in deze auto heb gestopt, daar had je een mooie QV van kunnen kopen. Echter, mijn Giulietta is uniek en een one off. Tevens klinkt hij beter dan de QV en is die ook wat lichtvoetiger.
Ik vind hem in ieder geval helemaal te gaaf geworden met morgen als kers op de taart

@Bofkont
Zeker weten. Ik zal je morgen wel even Appen met het resultaat. (:B

Work in progress :

2qib7m0.jpg

Gaaf, ik heb echt heel veel respect voor de hoeveelheid energie je in de Giulietta steekt, zou hem graag eens in het echt bewonderen!
Ben benieuwd naar het resultaat van de downpipe, dit zou je flink moeten gaan merken.

Barri zei:
Work in progress? Is ie wit gespoten?:S

Mijn auto stond hoog op de brug, dit is bij een jongen van de Alfa club waar ik deze operatie samen mee heb uitgevoerd. Goed, het is een lange dag geweest... Nog geen beelden en foto's, dat komt morgen wel. Wel een opvallend gebeuren:

De downpipe geeft de turbo zoveel ruimte dat de wastegate overuren draait. Ronald van Savali heeft zijn best moeten doen, wat betekent dat de turbodruk tussen de 3000 en 4500 toeren lager is geplaatst dan eerst. Echter, de gemeten druk zit daar ruim boven doordat de turbo nu zo razendsnel opbouwt, dat hij veel te enthousiast over zijn doelstelling vliegt. Verder bovenin de toeren is hij echt bloedsnel en blijft tot de toerenbegrenzer vrolijk doorgaan.
Geluid is harder dan ik had gedacht, dat wordt even wennen. Veel ploffen etc.
Gemeten is 319,6nm (max koppel) bij 4000 toeren. Iemand die mij kan vertellen wat dan ongeveer het piekvermogen moet zijn?

Anyway, Ronald zei, zie het even aan, je kunt altijd bij mij terecht. (tu)

@Tomolino
3 juli ben ik op Zandvoort voor Italia a Zandvoort. Jij ook toevallig?

Wil je hiermee zeggen dat zo'n dikkere downpipe echt precies dat is wat dit blok nodig heeft? En wat is de investering in € dan ongeveer hiervoor?

Nissan GT-R zei:
P = T * omega

P = 319,6 * ((2*pi*4000)/60) = 133622 watt = 133,87 Kw

Dus dat zou neerkomen op 182 pk.....kan dat kloppen?

EDIT:

Het ligt nog hoger, Dit is de berekeningswijze op de echt correcte manier.
Maar daar zitten constanten en variabelen in die ik niet heb. ;) Maar meer dan 182 pk dus! (tu)

Volgens Ronald kwam het vermogen richting de 212/213pk. Geen idee, voor exacte cijfers moet die nog een keer op de bank.

Kwam wel onderstaande tegen, wat ook een 170pk MultiAir betreft:

abarth%20evo.jpg

Klopt nog redelijk mijn berekening :D

Op 4000 Tpm heeft ie inderdaad tegen de 180 pk. Maar ze liggen niet gelijk, en dan kun je het alsnog berekenen, maar goed....gegevens :p
Lekker Thomas! Wat een power moet dat zijn.

@Barri
Een beetje dubbel gevoel. Ja, het is absoluut grandioos als het om oppakgedrag gaat. De turbo spoelt echt mega snel op en pakt heerlijk door. Echter de downpipe geeft de turbo eigenlijk teveel vrijheid, waardoor de wastegate mechanisch het niet aankan. De druk voert zo hoog op dat de wastegate gewoon opengedrukt wordt. Toen de software nog niet aangepast was en je begon met accelereren vanaf 1500 toeren in de drie dan blies de turbo wel tot 4 a 5 keer kort af in het doorlopen van de toeren. In het middengebied is de auto dus niet echt veel sneller geworden. Echter, vanaf 4500 toeren is het feest! Echt feest! Dit effect wordt vergroot doordat er in het middengebied niet zo heel veel veranderd. Toch heb ik het gevoel dat Ronald nog een keer aan de slag moet met de waarden tussen de 3000 en 4500 toeren. Volgens mij is er toch meer mogelijk, ondanks de wastegate. Of, wellicht is het versterken van de wastegate een optie, maar goed, dan ga je weer...€

Het geluid moet je trouwens ook willen. Geloof me, de buurt weet dat je thuis komt. Op de snelweg is het bij constante toeren meer dan prima, maar bij accelereren is het LUID.

Haha mooi! :D
Ik heb onder de Barchetta nu een sportuitlaat, maar het geluid op constante snelheid vind ik echt irritant. Vandaag ook in een RS3 gereden en dan hoor je weer hoe een sportuitlaat moet zijn: geluid bij accelereren, stil bij constante snelheid. Bij jou dus nu niet alleen de uitlaat, maar ook onder de kap die geluiden? Wel gaaf hoor! Maar ben ook benieuwd of dat geluid niet gaat vervelen.

Nissan GT-R zei:

Op 4000 Tpm heeft ie inderdaad tegen de 180 pk. Maar ze liggen niet gelijk, en dan kun je het alsnog berekenen, maar goed....gegevens :p

Meer dan genoeg in ieder geval! Toch ben enigszins teleurgesteld omdat ik had verwacht dat we echt los konden gaan. Helaas, de wastegate gooit roet in het eten.

Barri zei:
Haha mooi! :D
Ik heb onder de Barchetta nu een sportuitlaat, maar het geluid op constante snelheid vind ik echt irritant. Vandaag ook in een RS3 gereden en dan hoor je weer hoe een sportuitlaat moet zijn: geluid bij accelereren, stil bij constante snelheid. Bij jou dus nu niet alleen de uitlaat, maar ook onder de kap die geluiden? Wel gaaf hoor! Maar ben ook benieuwd of dat geluid niet gaat vervelen.

Als je rustig rijdt is er niet zoveel aan de hand. Bij accelereren is die wel luid. Maar met 120km/pu is het prima te doen hoor. Lekker op de achtergrond.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Nissan GT-R zei:

Meer dan genoeg in ieder geval! Toch ben enigszins teleurgesteld omdat ik had verwacht dat we echt los konden gaan. Helaas, de wastegate gooit roet in het eten.

Past de wastegate van de QV? Of is die hele uitlaat anders opgebouwd?

Bofkont zei:
Ah idd Thomas je was me net voor met posten, precies wat ik ongeveer dacht dus (tu)

Jep. (tu)
Ondanks dat ik vandaag weer genoeg kilometers heb gereden wil ik het allemaal nog even aanzien. Vermogensopbouw etc. Genoeg tijd daarvoor richting Italië.
Van 0 naar 100 is wel ronduit indrukwekkend. Geen idee wat betreft tijd, maar jeetje, dat gaat snel. :O

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Echt geen idee. Zou uitgezocht moeten worden. Die jongen waar ik het vandaag samen met deed had exact dezelfde klachten. Ook hij wou kijken naar het versterken van de wastegate. Maar goed, de doelstelling was 2750mbar en de gemeten druk was met pieken 2963mbar. Je moet wel oppassen dat je de boel niet simpelweg opblaast.

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Echt geen idee. Zou uitgezocht moeten worden. Die jongen waar ik het vandaag samen met deed had exact dezelfde klachten. Ook hij wou kijken naar het versterken van de wastegate. Maar goed, de doelstelling was 2750mbar en de gemeten druk was met pieken 2963mbar. Je moet wel oppassen dat je de boel niet simpelweg opblaast.

Klopt, maar je wastegate controleert in grote mate je turbodruk. Dat hoef ik je uiteraard niet te vertellen. ;) Maar zou zonde zijn als je die niet zo goed kunt bedienen en op een andere manier iets terug moet pakken.
Trouwens best serieuze druk.

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Klopt, maar je wastegate controleert in grote mate je turbodruk. Dat hoef ik je uiteraard niet te vertellen. ;) Maar zou zonde zijn als je die niet zo goed kunt bedienen en op een andere manier iets terug moet pakken.
Trouwens best serieuze druk.

Ja de druk is echt flink. De wastegate gaat niet zomaar open. Ga nadat ik in Italië ben geweest een kijken of Ronald eens tijd wil vrijmaken om maar eens op de testbank de auto geheel af te stellen.

Nissan GT-R zei:
Oh die snerp! Wauw! Klink superdik. Je zou niet zeggen dat het slechts een 1.4 is.

Dat is niet slechts een snerp, dat is een flinke knal in het echt. Qua geluidsniveau ligt het denk ik op AMG 45 niveau.
Auto is ook flink snel. Accelererend vanuit zijn drie pak ik ongeveer 5/6 autolengtes op een Bravo 180pk bij opschakelen naar de 5.
Toch blijft gevoel dat er met deze setup meer mogelijk is. Geef Savali nog 1 kans, maar krijg toch het gevoel dat maatwerk met andere onderdelen niet helemaal hun ding is. Voor de technici, er schijnt wat te zijn met de preload van de wastegate. De turbo komt simpelweg te snel op gang. Hiervoor gaat een oplossing worden gezocht

Nissan GT-R zei:
Oh die snerp! Wauw! Klink superdik. Je zou niet zeggen dat het slechts een 1.4 is.

Dat is niet slechts een snerp, dat is een flinke knal in het echt. Qua geluidsniveau ligt het denk ik op AMG 45 niveau.
Auto is ook flink snel. Accelererend vanuit zijn drie pak ik ongeveer 5/6 autolengtes op een Bravo 180pk bij omschakelen naar de 5.

Niet verkeerd. Jammer dat het op camera nooit zo goed naar voren komt. Dus nu komt er een extra demper en een vlinderklep zodat je ook een rechte pijp hebt met asociaal geluid? (:B

Ik denk dat ze er wat meer tijd voor moeten nemen. Maar kopen zij hun software of ontwikkelen ze die? Want dan zullen ze dit ook wel kunnen.

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Auto is ook flink snel. Accelererend vanuit zijn drie pak ik ongeveer 5/6 autolengtes op een Bravo 180pk bij omschakelen naar de 5.

Niet verkeerd. Jammer dat het op camera nooit zo goed naar voren komt. Dus nu komt er een extra demper en een vlinderklep zodat je ook een rechte pijp hebt met asociaal geluid? (:B

Ik denk dat ze er wat meer tijd voor moeten nemen. Maar kopen zij hun software of ontwikkelen ze die? Want dan zullen ze dit ook wel kunnen.

Dat is een mogelijke oplossing.
Anyway, zie mijn aanvulling. Wellicht weet jij meer.

Preloadactuator? Oh dan moet er een ander veertje in of de arm iets langer. Best een cruciaal ding en alleen eraan sleutelen als je er wat vanaf weet. Maar dat is dat ding. Die moet dus later openen.

turbosmart-efr-twin-port-actuator-content-1.jpg

Die staat natuurlijk op een bepaalde druk dat ie open gaat, opzich snap ik dan wel direct waarom die te snel doorschiet. Hij is afgesteld op je vorige drukken in uitlaat en turbo, doordat de downpipe standaard was kon hij dat handelen. Nu is de uitlaatdruk al iets groter, turbodruk stukken hoger, etc. Hij mag namelijk niet te vroeg openen, wat jij nu ervaart maar ook niet te laat want dan is het turbogat te groot.
Dus dan moet je die zo afstellen of een dergelijk ontwerp inkopen wat overweg kan met de drukken die je turbo nu aanlevert. Dan kan die weer openen op het toerental wat je graag wilt zien ik denk zo rond de 3500 tpm?
Zal even rekenen zijn denk ik, maar dat gaat mijn pet ook even te boven.

Maar ja, die iets sterker maken als dat kan. Dat klinkt wel heel logisch en relatief simpel.

Ja dat is inderdaad wat er waarschijnlijk aan de hand is. Die conclusie trokken we gisteren in de auto ook. Alleen zo'n veertje... Tsja. Vind die maar eens in je juiste sterke.
Op het Dodge dart forum (waar dezelfde motor in wordt geleverd) heeft men het er ook veel over. Er schijnen 2 type turbo's te zijn, voor oktober 2012 en na. Mijne dus ook, schijnt dus vanaf de fabriek al niet helemaal goed geconstrueerd te zijn.

Anyway, iets voor na de vakantie en eerst maar eens indenken. Bedankt voor het meedenken en als je nog wat te binnen schiet direct melden.(tu)

Nissan GT-R zei:
Zal ik doen! Graag gedaan en veel plezier op vakantie. (Niet te vaak een sprintje trekken) :}

Trouwens het schijnt dat preload ook op de actuator aangepast kan worden. Weet jij hier iets van? Als het simpel een handmatige aanpassing betreft aan de turbo zou de oplossing helemaal makkelijk zijn.

Hier trouwens meer info: https://www.dodge-dart.org/forum/tork-motorsports/19932-low-boost-fix-confirmed.html

Nissan GT-R zei:
Zal ik doen! Graag gedaan en veel plezier op vakantie. (Niet te vaak een sprintje trekken) :}

Trouwens het schijnt dat preload ook op de actuator aangepast kan worden. Weet jij hier iets van? Als het simpel een handmatige aanpassing betreft aan de turbo zou de oplossing helemaal makkelijk zijn.

Hier trouwens meer info: https://www.dodge-dart.org/forum/tork-motorsports/19932-low-boost-fix-confirmed.html

Ja, dat kan! Dan moet je gaan spelen met de lengte van dat staafje. Dat is wat ze bij de Dodge deden. Ik zou verwachten dat Savali dat als eerste gaan proberen. Ik weet alleen niet of ik het zelf zou doen.

Preload verhogen dus een langer staafje.

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Ja, dat kan! Dan moet je gaan spelen met de lengte van dat staafje. Dat is wat ze bij de Dodge deden. Ik zou verwachten dat Savali dat als eerste gaan proberen. Ik weet alleen niet of ik het zelf zou doen.

Je zou dus denken dat de lengte moet toenemen om dus meer preload te hebben om zodoende de turbo niet te laten "katapultieren" toch? Of zeg ik het nu foutief?

Nissan GT-R zei:
Nissan GT-R zei:

Je zou dus denken dat de lengte moet toenemen om dus meer preload te hebben om zodoende de turbo niet te laten "katapultieren" toch? Of zeg ik het nu foutief?

Zo zit het ook in mijn hoofd inderdaad.

Wauw, wat een geluid zeg! Gaaf!
Vandaag met een Leon Cupra gereden, daar is het ook mee vergelijkbaar al was die stationair wat stiller.

Even een korte update. Aangekomen in Italie met een motorstoring. Niets aan de hand verder, maar de lamdawaarden zijn dus toch niet goed. Ronald gebeld en die gaf aan de auto sowieso een dag te willen hebben voor een volledige afstelling op de bank. Gaat inderdaad met de preload aan de slag van de actuator. Moet het overdruk probleem oplossen. Auto rijdt verder prima en is genieten in de tunnels.(:B

Oh en de eibach veren zijn subliem. Op echt slechte wegen juist veel meer comfort dan eerst (geen springerig gedrag meer in de uitgaande veerbeweging) en op de bergpassen is het simpelweg geniaal.(tu)
Zo plat en stabiel door de bocht is echt puur genieten.

Eibach maakt idd geweldig goed spul, ik denk zelf aan de B12 prokit hier van, is een set.
Vering van eibach en de schokdempers van bilstein.

https://www.bilstein.nl/product-bilstein-b12-pro-kit.php?main=1&sub=8

Even een korte update. Aangekomen in Italie met een motorstoring. Niets aan de hand verder, maar de lamdawaarden zijn dus toch niet goed. Ronald gebeld en die gaf aan de auto sowieso een dag te willen hebben voor een volledige afstelling op de bank. Gaat inderdaad met de preload aan de slag van de actuator. Moet het overdruk probleem oplossen. Auto rijdt verder prima en is genieten in de tunnels.(:B

Leuk! Dat word afleveren met een volle tank 95 denk ik? Of houd je de auto op 98? Dan krijgt ie er makkelijker meer uit maar heb je kans dat je vanaf die dag altijd premium moet tanken.

Tunnelfilmpje is te verwachten Thomas?

Ah je zit al in Italië :O
Zou niet al te gek doen, tenminste niet te lang en veel toeren draaien, of staat alles verder wel veilig al afgesteld ??
Maar fijne vakantie Thomas (tu)

Terug
Bovenaan