Design_Driven (Sketcher's) Disco Fever - Discovery 2 Td5 - Discovery 3 V8 - Greenlane plaatjes

Wat goed van je om jezelf beschikbaar te stellen voor dit soort vrijwillgerswerk! Behoorlijk wat sneeuw daar in de VK inderdaad, mooi dat de 4x4 hier prima mee uit de voeten kan.
 
Nu alle sneeuw weer weg, wel nog veel overstromingen (inclusief in mijn eigen schuur waar een waterpijp barstte na het dooien, was leuk afgelopen nacht pfff)

Wilde er niet mee pochen, zat mensen die veel meer doen maar leek me leuk om te vertellen hoe dat hier gaat. Kan me dit soort oproepen niet herinneren in NL/België. Heb me inmiddels officieel aangemeld bij een 4x4 recovery groep. Dat is een groep vrijwilligers die met hun 4x4's aller handen vrijwilligerswerk doen als de omstandigheden daarom vragen. Ben benieuwd of het wat is. Zou gratis recovery training moeten krijgen, dat is altijd mooi mee genomen.

Het ziekenhuis en de mensen waren in elk geval erg dankbaar dus helemaal goed.

Ben actief opzoek naar een mooi lederen interieur maar wil wel eentje zonder scheuren. Dat valt nog niet mee voor een redelijke prijs. Maar ik loop wel ergens tegenaan tzt.
 
Grappige samenloop van......
Even een korte voorstelling: zie daarvoor een linkje naar LRCH even voorstellen Waldrover (in een andere post meer over LRCH) nu even ter info op deze wijze.
Voor we de D2 aanschaften, ter oriëntatie, lezen en opzoeken, zo ook bij Autoweek uitgekomen, reviews gelezen van Discovery's, en zo ook die van Sketcher tegen gekomen. Na een paar drukke werkmaanden, iets meer leestijd, zelf een profiel hier gemaakt, de site van Autoweek verkend, (vind Klokje rond bij momenten ook leuk om te bekijken) ondertussen ook wat avonturen beleefd met de D2, zag ik ook het tabbladje Forum. Daar kom ik een interessant lijntje tegen over de Discovery en gestart met lezen, (maar 19 pagina's lang......) Ik denk dat ik op pagina 11 was, dat ik er achter kwam, dat de auteur van deze boeiende forumbijdrage dezelfde is, als in de review. Ik moest wel heel hard lachen met mezelf, dat ik dit niet eerder had opgemerkt. Ik wil gewoon even bedanken voor het fijne leesplezier dat ik heb ervaren bij het doorpluizen. Op de eerste plaats voor de auteur zelf, en tuurlijk ook voor de fijne reacties van anderen.
Zelf twijfel ik of ik een eigen draadje hier opstart, dan wel af en toe hier een bijdrage leveren. Ik ben een gepassioneerde motorrijder en heb sinds 7 jaar een eigen fotoblog waar mijn motorrijden in beeld wordt gebracht. (en dus ook tijd vraagt) Autorijden is voor mij, een mix van rationaliteit en gevoel, en dat is geen evidente mix, om daar evenwicht in te krijgen. De aankoop van de Discovery is zeker het gevolg van het 2de.... Op dit moment staat onze Waldrover gehandicapt in de garage, nadat ie vrijdag door ADAC is afgevoerd, vandaag wordt de juiste diagnose gesteld, laters mss meer hierover.... Allemaal een fijne werkweek gewenst (y)
 
A3-White zei:
Als ik ergens moet kijken in de Leeds omgeving dan doe ik het van Harte.

Dank, zal het onthouden. Heeft geen haast maar als ik daar iets vind dan laat ik het je weten, kunnen we misschien eens ontmoeten.

@Erwin Cardinaels
Ah grappig, en leuk dat je mijn topic en review met plezier gelezen hebt.
Gewoon topic openen, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt dus af en toe een update hoeft niet zo veel tijd te kosten (maar ik ben bevooroordeeld want het lijkt me leuk hier nog een Disco op het forum te hebben :) )
Helaas heeft LRCH geen goed forum om over je eigen auto te vertellen. Ben je ook lid van TheD2BoysClub.co.uk?
 
Heyyy Sketcher.......
Voorlopig nog geen lid van D2BoysClub, ik zal bij momenten de site bezoeken en verkennen. Thx voor de tip ;-)
LRCH..... ik had er een filmpje geplaatst, ik kreeg meteen een paar moraliserende opmerking over wat allemaal niet mocht en blablabla.... Ikzelf ben een beetje allergisch als mensen meteen zo uit de hoek komen. Bij mijn tweede post van een filmpje, kreeg ik een waarschuwing dat ik van de site verwijderd zou worden, omdat ik verdoken reclame voor mijn bedrijf zou maken. En mocht ik in de toekomst nog meer posten, zou ik of de rekening krijgen of ik zou geweigerd worden. En ik wou in mijn enthousiasme juist wat leven in de brouwerij brengen. Nou ja.... ieder zijn of haar ding hé.
Ik heb nog een vraagje, kan ik hier in de reactie ook inline een foto plaatsen of is enkel een linkje mogelijk?
 
He, ik krijg geen emails meer van topics die ik volg. Niks in de spam folder, hebben andere hier last van? Erg vervelend vandaar mijn late reactie.

@Erwin Cardinaels
Ja die ervaring heb ik ook. Veel informatie en een paar die graag helpen, de rest is niet altijd even gezellig. Daarom vond ik het Engelse forum ook zoveel leuker. Misschien ben ik daarom wel verhuisd hahaha.

Erwin Cardinaels zei:
Ik heb nog een vraagje, kan ik hier in de reactie ook inline een foto plaatsen of is enkel een linkje mogelijk?

Ja, ik doe dat via Flickr. Je laat je foto op en dan ga je naar 'You' (link boven) photostream. Klikt op de foto die je wilt delen en dan rechts van de foto op het pijltje (share). In de window die dan opent klik je op BBC ode. Zorg dat het formaat niet groter is dan 800 en die code plak je dan hier. Klaar is kees.

Je krijgt dan een foto met link. Ik haal de link en overbodige code er altijd uit zodat je alleen de foto overblijft . Alles behalve wat tussen de (img)xxxxxx(/img) staat.

Hopelijk heb je er nog wat aan maar waarschijnlijk heb je het al gevonden.

===

Deze gespot van de week. Rijden hier al volop rond, de i-pace. Nog een prototype of voorserie maar wat me opviel was hoe breed dat ding is.
40764897671_66ebb522df_c.jpg


Over prototypes en vooor-series gesproken. Ik heb heel wat vrienden die voor de auto industrie hier werken en gisteravond ging ik met een van hun naar een basketbal wedstrijd kijken. Hij had een voor-serie mee van de e-pace. Misschien leuk uit te leggen hoe dat werkt.

Als een auto ontwikkeld wordt worden er eerst mules gemaakt. Meestal is dit techniek die in de koets van een ander, vaak het vorige model gepropt worden.

De volgende stap is dan prototypes. Die worden grotendeels met de hand gebouwd, die bestaan uit een mix van onderdelen die al door de echte tools gemaakt zijn en onderdelen die met de hand gemaakt of zijn ge3D print. Deze zijn te herkennen aan de grote stop knop in het interieur. Die zie je vaak zwaar gecamoufleerd testen.

Dan later worden er voor-serie autos gemaakt die zoveel mogelijk normaal in de fabriek (vaak een speciale test productie lijn). Ook deze rijden rond, soms zwaar maar vaak lichter gecamoufleerd. Als de auto eenmaal geïntroduceerd is halen ze de camouflage weg. JLR zet er vaak nog wel op, zoals de i pace hier boven dat het een prototypen is, mocht hij stil vallen dan is het minder erg :)
Deze worden helemaal overlopen en in het interieur zie je dan allemaal stickertjes zoals deze die ik gisteren gemaakt heb. Daar worden dan quality probleempjes mee gevonden. Bijvoorbeeld waar onderdelen in de productie beschadigt raken, of naden of materialen niet mooi zijn of dat het gaat rammelen.

39978899755_2d43170f42_c.jpg


Deze autos worden aan engineers mee gegeven zodat ze KM's maken en dingen getest worden. Mijn vriend had bijvoorbeeld een heel specifieke taak om iets op langere tijd te testen dus die heeft zo'n auto dan een paar weken mee.

Deze auto ziet er verder helemaal normaal uit, heeft ook geen noodstop meer en wordt na een tijdje helemaal uit elkaar gehaald om te analyseren.

Goed terug naar mijn Land Rover. Hier nog een weekendje winter + een winterstorm. Mijn afdakje heeft de laatste 4 jaar al behoorlijk wat stormen overleeft maar kennelijk stond de wint gisteren net verkeerd en pakte mijn afdakje van de achtertuin op, smeet het over 2 schuurtjes en gooide het neer op, nou ja kijk maar zelf. :(

40831309502_51ae6c5d48_c.jpg


Met als resultaat:
40831317042_85e32a08a1_c.jpg


Volgens mij is de motorkap aluminium en dus niet meer mooi uit te deuken. Maar op zoek naar een nieuwe dan, in de juiste kleur. Enorm balen, maar had erger gekunt denk ik dan maar. :rolleyes::cry:

Vandaag weer sneeuw. Ziekenhuis belde van de week al en sta vandaag standby om te komen helpen. Zal wel niet nodig zijn denk ik. Morgen is het allemaal weer weg en een stuk warmer.

39063030950_6cec00220a_c.jpg


Eind volgende week weer naar China. Zal weer proberen wat mooie auto's te fotograferen.
 
Bedankt Sketcher voor de uitleg.... Gebruik echter Flickr niet, ga in dit bericht proberen met Google foto's (= ook online) .
Jammer voor de beschadiging van je beauty....met de storm van januari zijn er dakdelen op mijn V70 belandt (met serieuse krassen als gevolg) al een geluk bij ongeluk, de Waldrover stond er gewoon naast. Op dit moment is de Waldrover echter niet thuis.... Adac heeft hem afgeleverd bij onze garage.... diagnose is gesteld en deze week wordt ie gerepareerd. Wat er precies aan de hand is, hou ik je nog even in spanning, ik had er nog nooit van gehoord of gezien.... Enne, goeie reis naar chinalandia.

bQWcJwVSRRDueszt1

en nog eens... nu geresized
OOzt2ysIQtHSSwP83
 
drup drup druk. Terug uit China best wel een plasje onder de auto. Regende toch dus er maar lekker onder verscholen. Eerst hele onderkant goed schoon gemaakt en vervolgens auto heel rustig gereden en laten draaien. Nu werd het duidelijk waar het precies van af komt (en hij is weer lekker schoon van onderen, daar wordt ik ook altijd blij van)

Komt tussen versnellingsbak en tussenbak vandaan. Het is geen rode ATF (gelukkig) dus zal het de input seal zijn van de tussen bak. Betekend aandrijfassen los en bak eruit. Gelijk dus even kijken wat ik mee neem nu het er toch uit moet. In elk geval dit lijstje:

- Grotere carter met meer koel capaciteit
- Input en output seal
- Intermediate shaft seals
- kruisjes voor de aandrijfassen + rubber doughnuts

En nieuwe olie natuurlijk. Jammer want die is maar een jaar of wat oud en ziet er zelfs op de grond gelekt nog heel mooi schoon uit. :p

Dan heb ik waarschijnlijk een motorkap gevonden in de juiste kleur en haal ik morgen een reserve bumper op.

Ook hoor ik net dat de achterdeur weer niet werkt. Irritant want daar heb ik een paar maanden geleden een (gebruikt) slot mechanisme in gezet. Nu misschien toch maar de £100 aan een nieuw exemplaar uitgeven ipv de 30 voor een gebruikt exemplaar. :confused:

Mag allemaal wel wat kosten maar gaat plots wel heel hard zo. Nou ja, als het goed is krijg ik 450 terug van de KLM omdat ik een anderhalve dag vertraging had naar China toe. Prima besteed zo :p

Binnenkort ook grote service. Olie, en filters natuurlijk. Maar was ook van plan wat dingen preventief te vervangen. Wat pulllies etc en de viscose ventilator.

Binnen 2 weken weer terug naar China. Naar de autobeurs in Beijing dit keer. Heb er zin in. Dat wordt meer kijken dan verkopen al heb ik al wel wat meetings daar.
 
Vet hoor, ik ben nog nooit in China geweest o_O
Ben benieuwd naar de foto's van de autobeurs! De Chinese automarkt fascineert mij wel. Since that episode of Top Gear where they show the 'fake' Chinese cars Top Gear :D
 
Airco van de Alfa Romeo laat ik even voor wat het is. Mijn kindjes verdienen ook jeugd herinneringen aan bloedhete auto's en de enige verkoeling is een open raam, inclusief swoes swoes geluiden :). Ik herinner me de vakanties achter in mijn vaders donker blauwe Volvo 740 nog maar al te goed, met een walkman die steeds langzamer ging spelen :)

rechter achterdeur slot had ik in januari al vervangen voor een gebruikt exemplaar die er nu dus mee ophield. Kreeg van koper een korting dus toch maar weer voor een gebruikt exemplaar te gaan. Ook hing het raam niet goed open.

Na werk en kindjes op bed maar eens kijken. Note to self, koop fatsoenlijk werk licht. Het was heerlijk sleutel weer maar wel wat donker.

Raam frame er uit (makkelijk 6 boutjes) en slot werkte plots weer......okay. Dan maar even kijken naar raam. Bleek het balkje dat het glas vast houd er af te zijn en het glas heel zwaar te schuiven. Silicone spay in de geleiders/rubbers deed wonden en balkje weer vast gelijmd. Het balkje is eigenlijk wat verroest maar die zijn niet meer te krijgen, dus maar gelijmd. Met het glas dat nu weer makkelijk heen en weer glijdt zal het nu wel okay zijn.

41575756351_b2c5ebf744_c.jpg


41575755661_f638090bb3_c.jpg
 
Voor wie wat van mijn Beijing autoshow foto's wilt zien kan naar mijn nieuwe Instagram pagina gaan. Hoop er af en toe wat te posten vandaag en morgen.

Feedback welkom. Foto's komen later hier ook.
 
Service seizoen komt er aan. Olie en filters staan in de planning, dit keer ook de pakking van de carterpan vervangen want die lekt.
Ook de versnellingsbak-olie ga ik vervangen samen met de filter. Ik merk dat de overgangen net iets ruwer worden dus tijd voor nieuwe olie en kijken of de huidige olie er nog mooi uit ziet. Als werk het toelaat neem ik vrijdag vrij en doe ik het dan.

Ook gelijk een klein koellekkage die ik eerder beschreef verhelpen.

Later dit jaar ga ik preventief de luchtvering vervangen samen met de sensors. Die zitten er ook al weer sinds eind 2011 i, ze geven vaak na 7 jaar problemen dus hoog tijd, geen zin om te wachten tot ze gaan lekken en zo de compressor onnodig belasten.

Soms is het handig achter je eigen auto aan te rijden, zag dat het 3de remlicht het niet meer deed. Snel even vervangen. Geen LED dus 1 minuut werk
28406655998_c796c93d7a_c.jpg
 
Zomer 2015 was de laatste (en eerste keer) dat ik de versnellingsbak olie en filter vervangen heb. Net als zo vele ZF sutomaat bakken zou het niet hoeven maar de praktijk leert dat ze veel langer mee gaan als je ze wel ververst.

Nu viel me op dat hij als hij koud is een beetje traag oppakt en dat duidt op een te laag ATFpijl. Dus dan maar gelijk goed doen en volegig nieuwe ATF en filter er in. Dat is een 2 staps proces aangezien je nog niet eens de helft van de vloeistof er uit krijgt. Dus stap 1 is alles in de carter er uit, carter er af en filter vervangen.

Stap 2 is na een paar honderd KM's nog eens de vloeistof er uit halen en vervangen.

Om te helpen met het pompen een elektrisch olie pompje aangeschaft. Heel handig.

Weinig metaal aan de magneet is goed. Olie wat donkerder dan ik hoopte is wat minder (teken dat het eens te warm geworden is).
28687050498_91753584c9_c.jpg


Gelijk de cartepan van de automaat maar even aangepakt. Deels omdat het er gewoon netter uitziet, deels omdat ik zo lekkages and off road schade sneller kan zien. Dus schoongemaakt en buitenkant geverfd.
27691025597_12c6b4e384_c.jpg


Dan pompen tot het overloopt. Door de versnellingen gaan en dan er nog wat bij doen tot het weer overloopt. Dat pompje maakt het wel 100x makkelijker. Ik deed het voorheen met een soort grote injectie spuit.
42560751991_dac432fcd1_c.jpg


Alles weer netjes in elkaar. En stukje gereden. Ging weer heel soepel. Binnenkort dus nog een keer aftappen en verversen.
DSC_2682 by RP Kruizinga, on Flickr

Ook gelijk nieuwe diesel filter, voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt.
27691022757_b12084948d_c.jpg


Omdat dit bovenstaande letterlijk gedaan is op de vooravond van ons vertrek naar Zuid-West Engeland en ik de automaat niet goed heb kunnen testen en omdat vrienden die bekend waren in dat gebied zeiden dat er toch niet veel legale off-road wegen zouden zijn toch maar voor de Alfa Romeo gekozen als vakantie metgezel.

Om te zeggen dat ik hier bij aankomst van ons gehuurde cottage spijt van had is te zacht gezegd...............
41617818445_3c801dbea8_c.jpg


De laatste KM naar huisje was dus off-road en de Alfa vond het niet echt leuk, het subframe nog veel minder. Om het erger te maken was dit stuk 'weg' het begin vaan een geldige route door de natuur, die ik zeker had verkend met de Discovery. De hele vakantie enorm spijt gehad en enorm zitten te balen dat ik de Discovery niet mee genomen had. Nou ja scheelde me wel ongeveer 60£ aan verschil in diesel gebruik, dat dan weer wel. (maar dat was het me wel waard geweest)

Eenmaal terug thuis verder aan de Discovery. Nieuwe olie en overige filters zodat de oude baggerboot er weer even tegen aan kan. Meeste kunnen doen terwijl ik op de kleine aan het letten was die zijn middag tukje deed.
41660010475_2639993c45_c.jpg


Ook meer preventief onderhoud: De bouten van het uitlaatspruitstuk vervangen voor betere WURTH bouten die minder snel breken (een TD5 euvel). Ook wilde ik de coreplug vervangen omdat die een beetje lekt maar die vond zelf van niet. Ik krijg hem er niet uit en de inbus opening is nu dus helemaal vernacheld. Met wat high temp kit geprobeerd het tijdelijk te stelpen. Binnenkort dus nog maar eens proberen. Dacht er iets op te lassen maar die lokale hitte daar lijkt me niet zo best dus ga het proberen door er wat uit te slijpen het ding te overtuigen op te geven. of anders een goede set extractors kopen.

40753227660_f65bf288ee_c.jpg


40753227350_fa1a8e96e1_c.jpg


Ook nog leuk nieuws.
Na wat modificaties en een kartonnen template mijn stuurstang beschermplaat (Steering guard) geïnstalleerd. Hij zit deels onder mijn bumper en helpt de stuurstang te beschermen tegen stenen etc. Normaal past dat zo maar omdat ik een lier bak achter de bumper heb moest er het een en ander van af om het passend te maken.
42530895521_876fa9526d_c.jpg


41807903664_e0f3509cc5_c.jpg


Ook nog een (zeldzame) dubbele klep op de kop kunnen tikken. Voor de auto telefoon gemaakt. Even testen of hij bevalt. Kleur is natuurlijk niet goed maar plan wat in het interieur dus dat komt goed. Zo niet gaat de oude weer terug.
42509428322_ccf0645d69_c.jpg
 
Ook nog even wat ik nog van plan ben.

- Nog een keer ATF uit de bak halen en vullen.
- koelplug alsnog vervangen.
- Jaarlijkse chassis inspectie en verf beurt.
- APK
- Nieuwe luchtvering luchtzakken (preventief)
- Velgen weer verven? PU blanke lak was geen succes en laat los. Dit keer poedercoaten?
- Lederen interieur. Speel nu met het idee om een beige interieur te kopen en te verven in een kleur die ik mooi vind. Iets wat goed combineert met het grijs van het tapijt en dashboard. Heb een Colour Material en Finish (CMF) dame voor me werken die voorheen voor Aston Martin werkte dus dat komt goed.
- Nieuwe motokap
- Motor tune
- Tussenbak repareren of vervangen.
- Glas IPV dichte ramen achter, in verband met roest. Ze moeten er in elk geval uit, ik twijfel nog of ik het glas of toch de dichte rampen terug doe.
- LED achterlichten, ook daar wordt nog aan gewerkt.

Dit alles zouik nog deze zomer willen doen, maar ik heb net een groot nieuw project gewonnen in China dus donderdag als het goed is weer die kant op voor een week. Ergens wil ik ook nog naar Schotland dit jaar dus we zullen zien hoeveel ik nog kan doen. Het een en ander is ook afhankelijk wat ik doe met de Alfa of vervanger. Ook die heeft aandacht nodig (versnellingsbak en stuur-rek om maar wat te noemen) en ik heb misschien nog een kapotte alfa gekocht.....oops :) Ook wordt er later dit jaar naar een XC90 gezocht. Zucht...........:p
 
Weer terug van China en dus weer begonnen met het ontwerpen van iets op wielen.

Lekker gegeten ook, rund testikels en varkenshersenen onder andere. :T (Eigen foto)
42950012101_30e6b3bb97_z.jpg


On topic. Disocvery weer ingeboekt voor zijn jaarlijktse APK (MOT). Vanmiddag nog even het chassis inspecteren en bijwerken. Jaarlijkse roest preventie en vertraging en de ATF uit de automaat nog eens verversen.

Volgende week ga ik naar een Land Rover show (kleintje) inclusief een record poging (later ongetwijfeld meer). Maar waar ik het meest naar uit kijk is dat ik hem net heb ingeboekt voor een stage 2 re-map van een Td5 specialist. Als het goed is gaat hij straks van 137pk en 300Nm naar ongeveer 185pk en 380Nm. Het zal geen race monster worden maar zeker wel een stuk sneller op het gas reageren. Wat wel erg fijn is bij kruisingen en rotondes. Compenseert ook de grotere banden een beetje hoop ik. De Td5 is goed te tunen en de automaat kan het aan dus waarom niet. Velen zijn me al voorgegaan en zijn er lyrisch over.
 
Welkom terug, niet mijn ding om dat te eten.....heb wel eens gehoord dat er verschil in grootte van de testikels kan zitten, het schijnt dat de stier niet altijd verliest, maar goed dat was in Spanje.

Leuke oppepper, meer vermogen is altijd welkom.
 
Mooie update en enorm gaaf hoe je zo een terreinbeul netjes bijhoudt! Net als de Alfa overigens (y)

Ik wil je topic niet vervuilen met deze vraag, maar kan je evt. voor andere sleutelaars wat meer info posten over de pomp waarmee je de olie van je AT hebt vervangen? Hoe ben je bij deze pomp uitgekomen en is die geschikt om ook kleinere hoeveelheden (denk dan aan 1L differentieel olie in een roadster) olie te verversen of is je pomp enkel geschikt voor heavy duty toepassingen? Zou het erg fijn vinden moest je bevindingen willen delen :)
 
Uiteraard vervuild het mijn topic niet, daarom zijn we hier toch?

Ja zou prima moeten zijn voor 1 liter. Zo snel gaat het niet. Zit alleen wel veel lucht in als je het pompt. Daar moet je wel rekening mee houden, want als het er eenmaal uit is zakt het niveau wat.

Kost ook de wereld niet. Enigste nadeel is dat voor een differential je eigenlijk een losse accu moet hebben want dat haalt hij niet naar de accu in de auto.

Link. (kan het helaas geen echte link maken op mijn smartphone)

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F122523668035
 
Hij wordt steeds mooier, sneller en beter! Zo'n stage 2 is geen kattenpis, moet je daar verder nog hardware voor aanpassen/vervangen?
 
Zadelsnuiver zei:
Hij wordt steeds mooier, sneller en beter! Zo'n stage 2 is geen kattenpis, moet je daar verder nog hardware voor aanpassen/vervangen?

Thanks, het is een labour of love :D

Ja maar dat heb ik al gedaan. DPF en catalisator heeft ie nooit gehad. EGR heb ik 8 jaar geleden al er uit gehaald en vorig jaar heb ik de middelste deel van de uitlaat vervangen door een pijp zonder weerstand.

Volgens deze tuner is een grotere intercooler absoluut niet nodig maar dat us het enigste dat ik eventueel nog zou kunnen doen. Ook heb ik mijn uitlaat spruitstuk al aan gepast om meer hitte te kunnen verdragen. Verder is de Td5 motor te tuinen tot over de 200pk dus deze nieuwe map wordt kg als relatief veilig gezien.

Ik heb lang getwijfeld ober naar wie ik hem zou sturen. Er zijn een paar tuners gespecialiseerd in de Td5. Alive doet het al heel lang bijvoorbeeld maar mijn keuze is gevallen op een bedrijf dat is vernoemd naar de ontwikkelings naam van de Td5: Storm. Deze doet het ook al een tijdje en heeft een heel goede naam, ook op garantie en service. Leuke gast ook die ik al een tijdje ken.

Overigens, omdat dit een vroege Discovery II is moet er fysiek een andere chip in gesoldeerd. Latere zijn te herprogameren via OBD.
 
Donderdag a.s. APK. Hoef er verder niet veel aan te doen denk ik. Ik loop straks nog even de lampjes af verder zie ik het wel.

Zoals welk jaar heb ik het chassis nagekeken en opnieuw in de verf gezet. Achteraan zit wat roest maar het komt van binnen. Helaas is het alleen te vertragen. Maar moet op termijn toch een nieuw deel in. Gelukkig is dat beschikbaar en zijn er bedrijven die er in specialiseren.

Ik verwacht verder geen problemen maar je weet het nooit natuurlijk, er kan altijd iets naar boven komen. Ik ga een kleine maand eerder dus genoeg tijd om iets op te lossen.
De regels zijn hier in het VK aangescherpt en dit is het eerste jaar dat je afgekeurd kunt worden op een verwijderde EGR, DPF en CAT. Maar als er een plastic cover er op zet mogen ze er niet onder kijken en zien ze dus niet dat iets mist.
ollesafeee.jpg


Hij heeft nooit DPF of een CAT gehad en de midden demper verwijderen mag nog steeds dus ook dat zou geen belemmering mogen zijn. Het lek aan de transferbak zou wel eens een adviespuntje kunnen worden maar ik hoop er volgend weekend een op de land rover show te kunnen kopen die ik dan kan reviseren en wisselen.

Foto van de onderkant met verse verf.
28128545477_8b57683226_z.jpg
 
Dat ziet er toch nog heel fris uit van onderen, mag he echt trots op zijn (y)

Goed dat de hardware al aangepakt is, straks even een half uurtje solderen dan gaat 'ie als een trein :D
 
A3-White zei:
Weer netjes, er word ook wel gezegd om lekker in te smeren met olie....

Ja of waxoil. Beide voor mij geen optie want na off roaden is dat niet meer fatsoenlijk schoon te krijgen, het wordt dan een enorme smeerboel. Ook is het dan erg moeilijk het chassis regelmatig te inspecteren. Dus ik hou hem liever schoon en verf hem elk jaar.

Morgen middag de MOT (APK) Net even de verlichting nog nagelopen. Kenteken lichtje vervangen. Realiseer me net dat ik oranje lichtjes in mijn stadslicht heb. Dat mag volgens mij officieel niet, ik ben benieuwd of ze hem er op afkeuren.
Verder remmen bijvoorbeeld niet geïnspecteerd maar die zouden nog goed moeten zijn, 3 maanden geleden zat er nog genoeg voering op en schijven zijn allemaal niet heel oud.

Fingers crossed.
 
Nou dat was makkelijk. Afgelopen 5 jaar werd hij nog ondersteboven gehaald maar nu... Keurmeester zag mij, zei:
Keurmeester zei:
Oh de best onderhouden Discovery van het VK is weer terug
...zag de onderkant, nieuwe banden, herinnerde mijn voorgaande bezoeken en dat was het dan. Weer een jaar APK. Op zich heb ik liever dat ze goed kijken, maar ging maar niet in discussie en nam mijn keurbewijs maar weer in ontvangst.

29197795078_a0e41c7f36_z.jpg


Dat gaat bij de Alfa niet gebeuren vrees ik. o_O
 
Joël D. zei:
Dat gaat wel heel makkelijk. (y)

Ja dat vond ik ook, te makkelijk. Zoals ik al zei: ik heb liever dat ze wel goed kijken. Maar aan de andere kant ben ik er wel zeker van dat alles goed zit. Remmen kijk ik zo zelf nog even goed na maar hij remt prima.

Morgen dus een 4x4/Land Rover show. s'Ochtends wordt de Disco gekieteld en s'middags ga ik off-road. Misschien doe ik ook wel mee aan de wereld record poging in de middag. Ze willen de langste LR stoet maar vragen ook £5 voor deelname dus of dat gaat lukken.... Dat is boven op £15 inkom en £18 voor de off road track.
 
Land Rover show paar weken geleden was leuk.

Als eerste gelijk de auto bij de tuner neergezet voor de stage 2 tune.
29921645398_80fe039df3_c.jpg


Daarna natuurlijk gelijk even getest, eerst op de weg....

On-Ge_Looooofelijk!!!!!111! Wat een beest is het geworden!! Ongelofelijk veel trekkracht gelijk onder in de toeren en hij blijft trekken. Zoveel beter, had ik 7 jaar eerder moeten doen.

Daarna ook gelijk off-road getest en ook daar super tevreden. Video komt nog maar hier wat foto's.
43075074264_9d9a29f4ca_c.jpg


41982915890_0356a50a72_c.jpg


Dit lijkt me ook wel erg leuk, bare to the bones Land Rover. (delen van series I, II en III) Wie heeft er verf nodig, dit is veel toffer?
43791637721_3e2fb602c6_c.jpg


En soms begint het te kriebelen...
43075074184_50cdc65160_c.jpg


Net even de automaat flush afgerond. 4 weken oude ATF er uit en nog eens nieuwe er in en goed af vullen terwijl mijn vrouw die door de versnelling gaat, heb toevallig net iets getekend voor werk dat ze een bak geld krijg van mijn bedrijf als ik kom te overlijden dus als dat geen vertrouwen is :). ook gelijk de boel weer even geïnspecteerd en wat zie ik....

41982899850_40c2c08801_c.jpg


Aandrijfas voor (van middenbak naar de starre as voor) is een van de kruisjes aan het vergaan en heeft de as al beschadigd. Zaterdag gaan we kamperen aan de kust, flinke reis dus. Dan maar morgen even een nieuwe halen of een goed gebruikte en s'avond vervangen.

een nieuwe is rond de £160, prima dus maar ruim een uur rijden. 2de hands om de hoek mmm. Wil het morgen avond vervangen dus laten bezorgen is niet echt een optie. Morgen ochtend nog even rond bellen.

Vervangen zou geen probleem moeten zijn, 8 boutjes. Heb ze al in de wd40 gezet
 
Direct stage 2, wat zijn de waardes dan nu? En wat weegt zo'n bakbeest leeg:T Blijft een gaaf ding natuurlijk, en meer dan fijn dat je zelf zo handig bent, anders is het niet te doen, of valt de betrouwbaarheid van zo'n discovery wel mee?
 
Ding weegt rond de 2.5ton dus snel wordt hij nooit maar hij gaat nu een stuk vlotter van zijn plaats. Wel zo fijn om met het verkeer mee te komen en op snelheid te komen op de belachelijk korte invoeg stroken hier in het VK.

Discovery heeft nu ongeveer 185pk (was 136) en 380N⋅m (was 300N⋅m)

Voorste cardan vervangen. Voor £25 was er een gebruikte in de buurt. Even gekeken, zelf onder de donor afgehaald en donderdag avond er onder gezet. Fijn gevoel maar merken doe ik het niet echt, eigenlijk wel bizar dat hoewel er flink wat speling op de oude zat ik er niks van merkte. De 'nieuwe' heeft geen vet nippel in zijn kruisje (uhhhh admin, dit zijn technische termen.....nee echt :p) Dus die ga ik wel eens preventief vervangen. Net als de kruisjes en de doughnut van de achterste cardan. Moet alleen even kijken of ik daar een pers voor moet hebben.

Voorbeeld van kruisje met nippe

Dit weekend voor het eerst met mijn kinderen (5 en 1) gaan kamperen. Was een groot succes. Weer was prachtig en leuke dagen aan het strand. S'avond kampvuur en we stonden lekker alleen op een prachtig veld. Mijn 5 jarige nog een stukje getuurd op de legen velden. Heerlijk toch, hij wordt er al aardig goed in.

43164103314_8acc648c85_z.jpg


28944921267_e05f373b91_z.jpg


Discovery bij kiezel strand. Lijkt me dat niemand hier in de buurt naar de plaatselijke GAMMA gaat voor zijn grind.
42977349275_f02de74e70_z.jpg


Het zelfde stand maar van uit de hoogte gezien.
30012557718_a5b450a887_z.jpg


Land Rover weer zo'n 600Km aan dino's verstookt maar in comfort en zonder problemen.....

Wel rond de 80 km een kleine 'drone', dat was al voor het vervangen van de cardan dus even alle wiellagers nalopen. Was ik toch al van plan net als de remmen na lopen dus dat komt goed.
 
Een en ander al gedaan inmiddels:

Ik zei:
- Nog een keer ATF uit de bak halen en vullen.
- koelplug alsnog vervangen.
- Jaarlijkse chassis inspectie en verf beurt.
- APK

- Nieuwe luchtvering luchtzakken (preventief)
- Velgen weer verven
- Lederen interieur.
- Nieuwe motokap
- Motor tune
- Tussenbak repareren of vervangen. Lek gevonden, komt van versnellingsbak, nu gedicht.
- Glas IPV dichte ramen achter, in verband met roest. Ze moeten er in elk geval uit, ik twijfel nog of ik het glas of toch de dichte rampen terug doe.
- LED achterlichten, ook daar wordt nog aan gewerkt.

Onverwacht natuurlijk ook de cardan vervangen.

Komt nog bij:
- Cardan opnieuw invetten
- USB laders inbouwen
- 220v inbouwen
- Tapijten schoon maken (huur toch een apparaat voor mijn huis dus neem bekleding en tapijt van d Disco mee)
 
Gave foto's zeg, van de Landy-meeting en het vakantie-tripje... Ik heb even weer bij gelezen...

Mooie APK-verhaal, niet verwacht dat dit ook in the UK gebeurd ;) Knap hoor trouwens al die dingen die je zelf doet!

Zo die bijna 50 PK extra trouwens, dat lijkt me wel een vooruitgang!
 
Mooi werk daar in Engeland!, toch altijd weer de klusjes die en ander laat doen, echt mooi dat je dit allemaal doet zonder een hefbrug.
 
Thanks Pjötr,

Ja die 50pk en vooral de 80N.m merk je wel. Eigenlijk bizar dat het zo eenvoudig gaat. De Td5 staat bekend om heel voorzichtig af-fabriek afgesteld te zijn maar dan nog. De Alfa leek altijd zo snel, dat verschil is nu een stuk minder.

Wat betreft de APK, Ik ook niet maar dat is kennelijk 5 jaar reputatie aan het werk. Als je echt wil zijn er ook beunhazen waar ze tegen betaling ook goedkeuren. Nu zelf nog even doen. Zondag ga ik de remmen inspecteren en eens kijken hoe het met de wiellagers gesteld is.

Dank, Adrie,
De auto is van zich zelf hoog genoeg dus een bug is niet echt nodig......................neemt niet weg dat ik er heel graag een zou willen.

De 18de en 19 zou ik een weekend gaan off-roaden in Wales, dat gaat helaas niet door. Hoop nog iets te vinden of zelf iets te organiseren.
 
nieuwe upgrade in de planning.

Hint.

42182909830_5426cb956c_c.jpg


Dacht dat ze mooi schoon waren maar zie toch een duidelijk verschil na wat schrobben.
 
Zo dan weer even bij gelezen, blijft een leuk interessant topic (y)
Blijf me verbazen over hoe ontzettend handig jezelf bent, respect hoor!
 
Terug
Bovenaan