Design_Driven (Sketcher's) Disco Fever - Discovery 2 Td5 - Discovery 3 V8 - Greenlane plaatjes

Tussen het werken door moet je soms ook genieten! Mooie foto en leuk dat je een Corvette gehuurd heb! Ik ben benieuwd naar meer foto's, zowel van de Corvette als de omgeving. Ik ben nog niet in dat stuk van Amerika geweest.
 
Wilde de rest va de plaatjes uploaden, maar helaas mag niet van Flickr.

Grrrrr Daar kon je op wachten. Flickr is een tijdje geleden verkocht en er moet natuurlijk plots betaald worden. Op zich ben ik best tevreden met Flickr maar 50+ euro per jaar is natuurlijk ook niet gratis. Wie weet er een goed alternatief?
 
Sketcher zei:
Wilde de rest va de plaatjes uploaden, maar helaas mag niet van Flickr.

Grrrrr Daar kon je op wachten. Flickr is een tijdje geleden verkocht en er moet natuurlijk plots betaald worden. Op zich ben ik best tevreden met Flickr maar 50+ euro per jaar is natuurlijk ook niet gratis. Wie weet er een goed alternatief?

Ik ook nog niet. :( Het kloterige vind ik ook dat het jaarlijks in 1 keer betaald moet worden. Dan heb ik dat liever per maand ofzo....maar nee dat kan dan weer niet.

Misschien maar iets privaat's maken ofzo...want via Google Photo kan het ook niet echt. Facebook nog wel maar dan heb je kans dat de URL eens een keer wijzigt plus dat je makkelijk traceerbaar bent.
Misschien viewbug eens proberen. Al zie ik daar niet direct hoe je het moet delen op een forum...en ik zie net dat die ook een subscription willen.

Ach je mag nog 1000 foto's hebben op Flickr.
 
Nico GTR zei:
Sketcher zei:
Wilde de rest va de plaatjes uploaden, maar helaas mag niet van Flickr.

Grrrrr Daar kon je op wachten. Flickr is een tijdje geleden verkocht en er moet natuurlijk plots betaald worden. Op zich ben ik best tevreden met Flickr maar 50+ euro per jaar is natuurlijk ook niet gratis. Wie weet er een goed alternatief?

Ik ook nog niet. :( Het kloterige vind ik ook dat het jaarlijks in 1 keer betaald moet worden. Dan heb ik dat liever per maand ofzo....maar nee dat kan dan weer niet.

Misschien maar iets privaat's maken ofzo...want via Google Photo kan het ook niet echt. Facebook nog wel maar dan heb je kans dat de URL eens een keer wijzigt plus dat je makkelijk traceerbaar bent.
Misschien viewbug eens proberen. Al zie ik daar niet direct hoe je het moet delen op een forum...en ik zie net dat die ook een subscription willen.

Ach je mag nog 1000 foto's hebben op Flickr.

Kan wel per maand maar is veel duurder. £6 (of £5.99) per maand. Ik zou natuurlijk wel alle foto's kunnen deleten die ik niet ergens op een forum heb staan. Dan blijf ik wel onder de 1000.....hoop ik. Wel irritant. Heb geen probleem met betalen maar £48 is best duur.
 
Afgelopen week weer in regen sneeuw en wind onder de Disco gelegen. Soms moet ik mezelf even herinneren dat het een hobby is :) Plots, na wat off-road spielerei waren beide onderste rubber van de schokdempers FUBAR. Eerste gedachten was om gelijk maar mijn voorste 2 schokdempers te vervangen maar ik kon niet kiezen welke ik zou willen. De gene die ik eventueel zou willen kon ik niet op tijd bestellen (had auto in weekend nodig) dus even in mijn onderdelen magazijn ( :) ) gedoken en 2 had inderdaad 2 nieuwe rubbers liggen.

33062310018_655806f36b_c.jpg


Makkelijke klus, waar het niet dat de boutjes wat vast zaten en moeilijk te bereiken (door de veren heen). 1 nieuw rubber ging niet in de oude schokbreker dus toch maar snel een nieuwe (standaard) schokbreker gekocht om de hoek. In de lente vervang ik ze beide door wat betere exemplaren met meer articulatie.

Ik was wel geschokt om de 3 jaar oude veren te zien. Die ga ik verven, moet alleen een flexiebel genoeg verf zien te vinden. Iemand een idee?

Ook nog de andere droplink vervangen voor de ACE,
39694173633_8eaa1e5c2e_c.jpg


Hier helaas niet veel sneeuw gevallen dus sleeën ingeladen en een stukje gereden om met de kinderen wat te spelen in het witte spul.
46256654834_47e9f405ae_c.jpg


Alvast mijn excuses als er foto's missen van dit topic. Ik probeer mijn flicker account wat te op te schonen en probeer zoveel mogelijk foto's te houden maar het kan zijn dat er een paar verdwijnen.
 
Mijn foto upload probleem voor nu maar opgelost door nog een gratis Flickr account aan te maken. Kan weer even vooruit, maar zoek naar nog een andere oplossing.

Druk aan het globetrotteren de laatste weken, zondag weer terug gekomen uit China. Via Amsterdam dit keer.

40242844763_267697664e_c.jpg


en gelijk weer onder de auto:
46484290304_a83d83c74e_c.jpg


40242844933_72a2e33ceb_c.jpg


De oude doughnut was wat uitgedroogd en stond op mijn preventive maintenance lijstje. Er zit ook een rubber locator in de as maar die doe ik iets later, die zag er verder nog prima uit.

Ik hoopte dat dit een vibratie en geluid zou oplossen bij een bepaalde snelheid maar helaas niet. Wellicht dat jullie kunnen meedenken.

Stipt tussen de 55 en 65 miles per uur voel ik een (kleine) vibratie en een hoor ik een geluid (soort ritmisch zwaar geluid). Het klinkt als een wiel lager (zou het ook kunnen zij) maar ik krijg het maar niet gelokaliseerd. Het is niet de automatische versnelling of motor aangezien alleen snelheid en dus niet toeren of versnelling gerelateerd is, het opkomen van het geluid blijft heel consequent bij die snelheid Het is behoorlijk hard maar op andere snelheden compleet weg, best vreemd.

Wiellagers:
Zijn een logische kandidaat en eigenlijk statistisch gezien wel aan de beurt maar een beetje duur om zomaar te vervangen (OEM iets van 300euro). Ik heb geprobeerd om met de wielen in de lucht te luisteren naar elk wiel en zelfs gebrobeerd op lagere snelheden mee te kopen om te horen of een van de lagers meer geluid met het gewicht er op maar tevergeefs. Ik hoor niks raars. Ook is er geen speling te voelen en meestal bij deze auto's krijg je eerst een melding van de ABS aangezien die vrij gevoelig zijn voor speling en er dan een sensor niet goed.

Aandrijfassen:
Deze zouden of kapot of uit belans kunnen zijn. De voorste is reeds vervangen en dat maakte geen verschil, de achterste daarvan heb ik de doughnut dus vervangen is is verder in topvorm, geen speling, pas weer gesmeerd en deze lijkt ook al zijn gewichtjes nog te hebben dus ik denk nog in balans.

Banden:
die heb ik reeds allemaal al eens omgewisseld en de reserve band in de roulatie gegooid. No luck. Voel de trilling ook door de hele auto, niet enkel aan het stuur.

Tussenbak:
Deze geprobeerd te testen door deze in Low gear te zetten en zo hard mogelijk proberen te rijden om op een gelijk toerental te komen als ik in 55-65mph in Hoge versnelling zou hebben. Ook niks vreemds opgemerkt.

Ik weet het even niet meer, Iemand een idee waar ik verder nog kan kijken, hoe ik er achter kan komen?

Ik heb er al een tijdje last van maar het wordt nu wat harder dus ik ben er nu wel klaar mee.
 
Het is jammer dat je AWD hebt. Maar je kunt lagers proberen te voelen. Dus pootje in de lucht en dan op de achteras de onderste bout van de schokdemper vasthouden terwijl het wiel ronddraait. Er mag geen enkele trilling waar te nemen zijn in de bout, een kapot lager voel je tikken.
Voor de voorkant kun je dit trucje ook toepassen maar dan moet de hand op de onderste winding van de veer.

Anders misschien draagarm rubbers...of de naaf. Maar wel lastig inderdaad.
 
Nico GTR zei:
Het is jammer dat je AWD hebt.
Nou dat vind ik anders helemaal niet jammer :p

Nico GTR zei:
Maar je kunt lagers proberen te voelen. Dus pootje in de lucht en dan op de achteras de onderste bout van de schokdemper vasthouden terwijl het wiel ronddraait. Er mag geen enkele trilling waar te nemen zijn in de bout, een kapot lager voel je tikken.
Voor de voorkant kun je dit trucje ook toepassen maar dan moet de hand op de onderste winding van de veer.

Anders misschien draagarm rubbers...of de naaf. Maar wel lastig inderdaad.

Wel eerder eens gedaan, maar nu het erger is kan ik het nog wel eens proberen. Goede tip.

eeuwige student zei:
Op de foto lijken de gewichten om je as te balanceren aan een kant los te zitten. Zou het een onbalans kunnen zijn?

Ja los niet maar ze krullen een beetje omhoog. Maar dat was al zo in 2011 toen ik hem kocht. Maar het balanceren van de as is op xich geen slecht idee.
 
Nou ja ik hoorde hem, en derhalve kon ik hem ook voelen. Niet mijn oplossing voor het trillen. Wel weer heerlijk stil nu!
 
Dit weekend maar even alle pootjes in de lucht. Omdat het nu erger was geworden was het voelen niet eens nodig (nog bedank voor de tip Nico) , beide voorste wielen maken wat geluid en hebben een beetje speling. 2 nieuwe lagers inclusief ABS sensoren besteld. (je moet goed kijken maar alle vier staan in de lucht.

32329431857_3ae19fb2e9_c.jpg


Ook ruitenwisser achter even vervangen, daar moet het reservewiel wel voor af anders kun je de wisser niet ver genoeg buigen.

32329431487_060a2fc6e7_c.jpg


Ik heb zo weinig vakantie kunnen opnemen het afgelopen jaar dat ik het wettelijk minimum niet eens heb opgenomen, oeps. Mijn vakantie jaar eindigt morgen (gaat van dag dat je in dienst gaat en niet van januari tot december als in NL) en moet nog 60 uur wettelijk minimum opnemen plus al mijn andere dagen. Afgesproken maar even mijn belangrijkste huidige project af te maken en dan wat vrij te nemen. Dan ga ik die 2 weken dus even met oa de auto's aan de slag. Lange lijst van dingen die ik nog moet en wil doen. Hopelijk helpt het weer een beetje mee. Wellicht zelfs een nieuw project.
 
Krijg net een belletje van mijn vrouw.

"Ik heb de Discovery gestart, in D gezet en gas gegeven maar hij komt niet vooruit." Ik dacht een seconde: oh shit, dat klinkt als de automaat....:( Tot ik me herinnerde dat ik de tussenbak in neutraal heb gezet om kakkelijker aan de wilen te kunnen draaien :T Pffff.
 
Hahaha niet schrikken. :p Alles heeft een reden en als er iets mis gaat altijd eerst een stapje terug om te kijken of het niet door het nieuwe onderdeel komt. ;)

Maar mooi dat het straks weer opgelost is. Ik zal van het weekend de voorkant van de Clio ook maar eens doen. Best wel een beetje vrees voor maar goed...heb wel lastigere dingen gedaan.
 
Onderdelen bestelt, twijfel nog steeds of ik het zelf wil doen of niet, denk dat ik het dit keer laat doen. Afgesproken met de lokale Land Rover specialist dat ik zelf de onderdelen koop, Onderdelen die zij zelf gebruiken vond ik niet goed genoeg (waren wel veel goedkoper). Er zijn veel goedkope Chinese lagers die de markt overspoelt hebben die niet lang mee gaan. Sommige lager fabrikanten zijn zelfs gestopt met het produceren omdat ze niet tegen de prijs op kunnen boxen en bovendien veel nep lagers (dus met merk maar Chinese rotzooi) op de markt verschenen. Jammer. Nu gekozen voor Bearmach een Land rover onderdelen merk, met 3 jaar garantie. Met £100 per wiel niet eens zo gek duur.

Ondanks de brakke lagers toch even geoefend en het off-road terrein van onze clubje beveiligd tegen een vlak bij gelegen zigeuner kamp die het helaas als vuilstortplaats aan het gebruiken, bovendien waren ze met quads het terrein aan het vernielen.

Omgevallen boom kwam mooi van pas en hebben we als barrière gebruikt, samen met nog wat bomen die we bij de ingang omgekapt hebben om zo de weg te versperren voor ze. Of het gaat helpen is even afwachten maar we hebben het ze in elk geval moeilijk gemaakt. Gelijk kunnen oefenen met de lier.

47336470462_2ec5ac785e_c.jpg


Mezelf flink ingehouden maar toch een beetje gespeeld.
47336447702_e5dd6aab2e_c.jpg


Op het werk blijft het druk, maar af en toe een beetje tijd voor wat vrij schetsen. Schetsje voor de LOLZZ en de vingeroefening, Chinese Lynk&Co Electrische SUV. Binnenkort maar eens afmaken.
33513135758_c7368d13ca_c.jpg
 
Jaloers op jouw tekenskills :T. Een van de redenen dat ik ben afgeweken van het echte 'hardcore' product-ontwerpen.

De LR houdt je flink bezig afgelopen tijd, blijft erg leuk om te lezen (y).
 
Micha D zei:
Jaloers op jouw tekenskills :T. Een van de redenen dat ik ben afgeweken van het echte 'hardcore' product-ontwerpen.

Ach, genoeg collega's die niet zo goed kunnen tekenen en alles in CAD doen. Persoonlijk vind ik dat jammer want het is een prima communicatie middel voor je ideeën maar ook niet meer dan dat. Maar bedankt. Ik heb de tekening nog altijd niet afgemaakt.

Micha D zei:
De LR houdt je flink bezig afgelopen tijd, blijft erg leuk om te lezen (y).

Ja vooral omdat ik zo druk ben geweest. Heb beide auto's flink verwaarloosd en de Discovery is toch al 19 jaar oud, dan is wat onderhoud natuurlijk logisch. Maar ik doe het met liefde.


Hier weinig nieuws te melden. Ik werk nog steeds illegaal tot mijn huidig project is afslopen (Heb mijn wettelijk verplicht minimum aantal vakantie dagen niet opgenomen, moet nog altijd verlicht vrij nemen maar het lukt nog niet zo goed o_O Ik ben nu officieel een workaholic) en wacht alle plannen met de auto's nog even.

Op de planning staan (nu tot juni):

Discovery
- Ingeboekt voor de 5de voor de 2 voorste wiellagers te vervangen. Spullen zijn binnen maar ik heb er geen tijd voor en mis wat gereedschap.
- 6de weer meer off road training.
- remblokken voor vervangen
- veren verven
- Olie en filters verversen.
- Klein olie lekkage automaat verhelpen + eventueel olie bijvullen.
- Treesliders verven (met U-Pol Raptor, zeer harde verf) Ga ik eventueel ook gebruiken voor de wielkasten en de snorkel afhankelijk van het resultaat.
- Motorkap vervangen
- 6de en 7de zitje omruilen aar de juiste kleur.
- moderflap vervangen.
- velgen weer eens opknappen
+ nog wat kleine dingetjes. Lekker rommelen.

12 April gaat ie mee naar NL. Net op de dag dat we wellicht uit de EU flikkeren. Ik heb nu als zin in de chaos bij de grens. Hopelijk verzinnen ze er nog iets op.

Ben in Nederland dat weekend, naar vlieg ik naar China voor de auto show in Shanghai. Weekend van koningsdag (of is het koningdag?) weer terug. Leuk, voor het eerst koningsdag vieren. Zijn er nog cars en coffees of andere leuke auto gerelateerde meeting in het weekend van de 13de or de 27ste?

Ook denken we na over de vervanging van de Alfa maar meer daarover in dat topic.
 
Gave tekening, hebben we hier met de AW tekenaar te doen?

Brexit is een bende, bij geen deal word het zwaar, Canada en Europa hebben 10 jaar aan een deal gewerkt. Hoe word het straks om mer 27 landen te onderhandelen?
 
A3 White zei:
Gave tekening, hebben we hier met de AW tekenaar te doen?

Brexit is een bende, bij geen deal word het zwaar, Canada en Europa hebben 10 jaar aan een deal gewerkt. Hoe word het straks om mer 27 landen te onderhandelen?

Nee werk niet voor AW, ik heb meer dan genoeg te doen voor mijn day job. Alleen zullen die schetsen nooit of voorlopig niet gedeeld worden. Het lot van alle designers.

Wat BREXIT betreft kan ik alleen maar de hele dag facepalmen. Er is me een baan aangeboden in NL maar ik ie mezelf nog niet verhuizen, toch nog te fijn hier in het VK. Tijd zal het verder leren.
 
Nog 5 nachtjes en dan gaan we op de boot naar Nederland. Afgelopen vrijdag voor het eerst in 7 jaar mijn Discovery weggebracht naar een garage.

Ik heb het geluk dat er een specialist met goede naam op steenworp afstand van mijn huis zit. Ze hebben een goede naam en vanwege mijn reis hebben ze me wat eerder ingepland. Moest er wel om 7:30 zijn.

46834987464_5f9cb26d6b_c.jpg


Ze hebben flink lopen tobben met een paar bouten dus heb er geen spijt van. Ze hebben het, heel netjes, niet in rekening gehouden en gelijk mijn remblokken vervangen (Brembo dit keer) nu de boel er toch af moest. Ik was onder de indruk. Goed adres voor als ik weer eens geen tijd heb in de toekomst. Hij rijd weer heerlijk. Geen trillingen en een stuk stiller. Niet alleen tussen 50 en 60mph overigens. Langzaam went zo'n geluid en als het dan weg is valt het zeker op. Stil wordt hij nooit natuurlijk daar zorgt de 5 cilinder, de uitlaat zonder midden demper, de grove banden en de aerodynamica van een zeecontainer wel voor maar het is weer een stuk aangenamer.

Dit weekend wel even tijd gehad om wat andere kleine dingen te beginnen. Gelukkig had ik hulp.
33681904518_4173f70983_c.jpg

Maar goed dat de motorkap toch vervangen moet worden.

32616151487_b0fb8da8ed_c.jpg


Begonnen met het ombouwen van de grijzen naar de zwart-crème 6de en 7de zitjes. Niet zo ver gekomen maar dat komt nog wel.
32616131097_e44a3c42f9_c.jpg


Ondanks dat ze maar iets van 2 jaar oud zijn en ik ze gelijk geschilderd had beginnen de rock/tree-sliders als te roesten. De boel fling geschuuurd tot al het roest weg was.
46835026784_4a1c312125_c.jpg


In een paar lagen grondverf gezet.
47558736901_a968188191_c.jpg


Ik heb een speciale verf gekozen. Deze verf wordt in pick-up beds gebruikt en wordt super hard en heeft een mooie korrelige afwerking.
47505789612_d8e3ed6059_c.jpg


oops geen foto gemaakt van de rock-treeslider met de nieuwe verf lagen. Die komt nog

Gelijk de spatborden gedaan. Ondanks dat ik die eerder met andere verf gedaan had werden ze weer een beetje smoezelig.
33681900458_037e7806b1_c.jpg


46643124765_422b4aa342_c.jpg


..de snorkel
46835019104_e62db3ee44_c.jpg


en mijn grijs kenteken ramen die deze auto uniek maken, nou ja voor het VK
46643120665_978ea31e15_c.jpg


Na de reis naar NL en China is de andere kant aan de beurt.
 
Ik kreeg recentelijk 2 berichtjes van afzonderlijke forum leden met de vraag of "ik nog ademde", waarvoor dank :p. Sommige zullen wellicht teleurgesteld zijn maar... ja ik ben er nog.
Ook alle drie de auto's doen het nog prima. Ik zal binnenkort weer eens posten, dat is inderdaad even geleden. Ondertussen leest ik zo af en toe stilletjes mee op het forum.

Tot die tijd hier een recente foto van de Disco met het nieuwe dakrek.

51010483941_d54d04185a_c.jpg
 
Nou tot nu gaat mijn grote comeback niet zo vlot, te druk. Werk, verhuizen, kinderen etc maar ik zal snel een update plaatsen al hoewel er niet veel verander is.

Barri zei:
En is het wagenpark nog onveranderd? XC90 dacht ik, de Alfa was weg toch?

Yup:
- De Alfa Romeo 159 is een tijdje van de straat geweest, versnellingsbak zelf gereviseerd, koppeling, subframe aangepakt, remmerij en nog het een en ander. Maar heel traag, alles zat tegen maar we zijn.

- De Volvo heeft gewoon zijn ding gedaan, heerlijke wagen. Moet morgen wel naar de schadeherseller omdat iemand er op de parkeerplaats prompt tegenaan reed.

- De Land Rover doet zijn Land Rover dingen, lekker in de modder ploeteren en spontaan zijn propshaft breken enzo :)
 
Zadelsnuiver zei:
Welkom terug! Altijd leuk om jouw verhalen en verslagen te lezen.
Hoe houdt die Raptor verf zich nu zo'n 2 jaar na dato?

Ja eigenlijk best goed maar ik heb een nieuwe favoriete verf, nog makkelijker en harder. Bedliner spray van de plaatselijke Halfords (Niet te verwarren met de Nederladse Halfords)
 
10 kaartjes! Ik kreeg van smoelboek™ een herinnering. Het blijkt inderdaat 10 jaar geleden dat ik de Land Rover ophaalde uit Nederland en invoerde in Belgie.

Zo zag hij er uit toen we hem kochten. Het was dat ik in de buurt was anders had ik hem latens staan. Foto van markplaats.
15664729074_d2be4d97c0_o.jpg


Eenmaal in Belgie, nog met de export platen:
15664444011_b2daac57e6_z.jpg


15667140945_767c18ebee_z.jpg


en dit is hem tegenwoordig:
51284002950_83702ef6da_c.jpg


Best een verschil, maar hij doet het nog en is nog altijd deel van het gezin.
 
Nico GTR zei:
Blijven wel fantastische auto's.

Het is een en dezelfde auto he :)


Ja vind ik ook, ook en 10 jaar rij ik er met veel plezier mee. Heeeeeeel soms kriebelt het een beetje maar ik den dit type door en door, kan deze praktisch altijd langs de weg repareren en hen een 2de in de garage liggen in onderdelen :)
 
Hier inmiddels veel veranderd maar verder toch alles bij het zelfde gebleven......voorlopig.

We zijn verhuisd naar een iets ruimer bemeten woning, van het mooie Royal Leamington Spa waar we toch ruim 8 jaar gewoond hebben naar het rustige Wellesbourne, hier bekent van het vliegveld, het advanced technology centre van Lotus en Aston Martin's distributie center. Je hebt er niks aan maar toch leuk.

Bla bla, maar het betekend dat ik nu een mooie garage heb waar ik heel blij mee ben en de drie auto's naast elkaar op het pad kunnen staan ipv achterelkaar, ook fijn.
51591519042_eb2102576b.jpg


Ik hou nog steeds het meest van mijn Land Rover (vertel dat mijn kinderen maar niet :), mijn vrouw is er wel aan gewend) en ik heb er nog steeds veel plezier mee al rij ik er maar zelden in nu.

Spelen mijn zijn broertjes of zijn het neefjes?:
51575073432_fd497ba43a_k.jpg


Hoewel ik er nog steeds niet heel warm van wordt rijdt het wel heerlijk, die nieuwe.
51576121918_6f71ce5ae7_k.jpg


Ik kwam flink vast te zitten. Gelukkig deden de rode rijplaten (je ziet een vriend er mee aankomen) prima dienst maar ik ben er uiteindelijk uitgesleept door een Discovery 3.
51576902180_ec60eee511_k.jpg


Dan nu het mindere nieuws. Plots is er van alles mis tegelijk. De versnellingsbak loopt niet lekker en maakt geluid, ik dacht dat het de tussenbak was, die ben ik al aan het reviseren maar het blijkt dus toch de automaat en de torque converter. Bij elkaar zou een gereviseerde (te ingewikkeld om zelf te doen) zo'n £1200 zijn.

De ACE heeft werk nodig, niet zoveel geld maar wel een hoop tijd. Er werkt 1 sensor niet maar ik denk dat het de bedrading is. Ik heb al een actuator liggen omdat die lekt van rond de £200 en zo nog wat dingen.

Het chassis is echt rot aan de achterkant ondanks mijn verwoede pogingen om dat te voorkomen. Het beste is of een heel nieuw chassis (£5000) of de helft te laten vervangen de voorkant is redelijk op de ene reparatie die ik al heb uitgevoert. Ik ben net terug van de specialist die willen het wel doen voor £ 1500 all in. Maar vertouw je het dan nog met trekken etc? Nooit van problemen gehoord maar toch.

Ook nog zo'n 500 nodig aan motor en cosmetische dingetjes.

Wat te doen? Is hij het financieel waard? De prijzen schieten omhoog hier van Discovery II's maar nee ,natuurlijk niet. Kan ik het over mijn hart vekrijgen hem weg te doen, het antwoord: Nee eigenlijk ook niet dus dillema.

Net een huis gekocht, dat moet hier met heel veel spaar geld en er staan nog wat verbouwingen in de planning voor zeer binnenkort dus dat is nagenoeg op maar ik leef gelukkig binnen mijn middelen en heb verder geen dure auto's te financieren ofzo. Maar wat is wijsheid?

"~#We zullen door gaan....&#~": Investeren van minimaal £3500, op zich te overzien maar heb dan nog steeds een 21 jaar oude diesel met zo'n 260k op de klok (KM's dat wel) maar eentje die ik wel door en door ken EN reserve spul en specialistische gereedschappen heb liggen. Bovendien vind ik hem nog altijd prachtig, heerlijk toch na 11 jaar bezit, ik heb niet veel nodig gelukkig.

51592245901_324bfa14a7_n.jpg


"Like for like", een goede Td5 kopen als basis en spullen overzetten. Oude in onderdelen of aan sloop verkopen. Maar ja, wie weet wat je dan koopt en belangrijk voor mij is dat ik de Niagara Grey kleur van de huidige niet kan vinden, dat zou ideaal zijn. De rest van de kleuren daar wordt ik niet erg warm van op maar een paar uitzonderingen na.

51591451147_12d9ee5d2c_n.jpg


"V8 baby!" Een goede V8 scoren van de zelfde generatie. Eigenlijk niet sterker of sneller, zeker niet betrouwbaarder wel heeeeeerlijk geluid. Ik rij er zo weinig in dat het op zich geen donder uit maakt. Ze zijn wat duurder dan de diesels maar voor het over grote deel het zelfde. Ik kan nog wat terug verdienen met de verkoop van onderdelen van de oude als ik daar zin in zou hebben. Ik heb er eentje op het oog die geïmporteerd is uit Japan die zijn vaak spotless en roest vrij. Zilver van kleur, dat is okay maar een beetje gewoontjes

51592889304_12bff38137_n.jpg


"Jongere scharrel" Een goede Discovery 3 or nog beter 4. Wellicht iets duurder, ik heb dan wellicht de Alfa niet meer nodig als daily. Reparaties zijn duurder, complexer en ik moet opnieuw beginnen met het modificeren voor het terrein rijden. Verder hogere belasting en verzekering maar wellicht is het tijd om met de vaart der volkeren mee te gaan?

"Fancy Boy" De vorige generatie Range Rover's de L322 geven ze op het moment bijna weg. Je kan er uiteraard op leeg lopen maar oh wat zijn die heerlijk en goed in het terrein. Ik heb een vriend die heeft die hen hem flink gemodificeerd en het is een beest. Roest is hem ook niet vreemd en er kan een hoop kapot maar wel leuk.

51592961944_4a91c1c65a_n.jpg


Wat zouden jullie doen? Echt een dilemma voor mij! Oprecht benieuwd naar jullie ideeën en meningen. Waar ik naar neig hangt af van welke seconde je het me vraagt. Ik denk dan okay hij moet weg, dat is de rationele keus maar dan zie ik hem staan en denk neeeeeeeee!

Oh ja YOLO, ik ben 40 geworden, wellicht moet ik de handdoek in de 4x4 ring gooien en voor een Porsche gaan, de Boxter of de 944 zijn te vinden voor het geld dat ik er voor over heb :) Een kart kopen en van mijn jongens de volgende Max maken trekt me ook wel :)
 
£3.500 is wel serieus geld als je kijkt wat je voor dat geld kunt kopen in het VK, dat zou het voor mij erg moeilijk maken om zo'n investering in een toch wel oude auto te rechtvaardigen zeg maar. Maar ik denk dat je sowieso het financiële aspect niet moet laten leiden in zo'n keuze; het is een auto voor de hobby dus je moet proberen te achterhalen met welke keuze je uiteindelijk de meeste "bang for your buck" gaat krijgen, dat kan in een roze Vitara van £500 misschien hetzelfde uitpakken als in een Boxster van £5.000, of in de huidige Disco natuurlijk.

Mijn filosofie is nu al een paar jaar dat ik graag zoveel mogelijk leuke auto's in bezit wil hebben gehad, het VK lijkt me daar bij uitstek de ideale plek voor. Ik zou er persoonlijk dus naar neigen om de Disco op te ruimen en voor een nieuw speeltje te gaan.

En nog gefeliciteerd met je nieuwe huis natuurlijk (y)
 
MLL zei:

Ja, de Jeep Grand Cherokee is zeker een optie al heb ik een hekel aan deze generatie WK (ongefundeerd) Het zou dan of de generatie er voor zijn WJ (of die daarvoor de ZJ met 5.9l) of een nette van de generatie er na WK2.

Maar ze trekken me net niet genoeg om er enthousiast van te worden. Als ik een vervanger voor de XC90 zeker maar niet voor de Land Rover.
 
Ja, dat is het dilemma inderdaad. Uiteraard kan niemand dat voor mij beslissen. Het is geld is 1 de tijd die ik er in moet inverteren 2.

De V8 kost £7000 maar gaat nog jaren mee al is die ondanks de lage km stand en goede conditie natuurlijk ook al oud met het bijkomend onderhoud (komt uit 2004)
 
Stuur links, is dat nog een nadeel daar? Dan zou ik toch eens kijken naar een goed exemplaar van dezelfde generatie en dan spullen overzetten. Maarja, nu weet je wat je hebt...
 
Barri zei:
Stuur links, is dat nog een nadeel daar? Dan zou ik toch eens kijken naar een goed exemplaar van dezelfde generatie en dan spullen overzetten. Maarja, nu weet je wat je hebt...

Nee niet echt, als je het wil verkopen wellicht. De prijs van LHD auto's is hier vaak hoger (want mensen die emigreren en grotere export markt) maar moeilijker te verkopen. Omdat de Disco hoog is heb ik er niet zo last va, soms bij het inhalen van een hoge vrachtwagen. Maar in de Disco heb ik zelde haast.
 
Ik lees voor de eerste keer dit topic, maar hoe vaak heeft hij al zo in de modder gestaan? Heb je al eens de olie uit de bak laten lopen, om te kijken of de olie niet gewoon vol met zand zit? In de laatste paar jaar heb ik aan wat offroaders gewerkt, het zand komt gewoon overal. Ook in dingen die afgesloten zouden moeten zijn.

En nogmaals, ken jou en het topic niet echt, en om nou 21 pagina's terug te gaan lezen...
Maar een bak reviseren is toch wel te doen, als je methodisch werkt, en er misschien een paar filmpjes van hebt. Zelf ook veel foto's maken.
Als ik hoor dat je zo veel reserve hebt, en speciaal gereedschap, denk ik dat je best handig bent?

Chassis vind ik wel een lastige. In principe kan je het prima lassen, maar ik weet ook niet of ik daar zo veel vertrouwen in zou hebben. Denk je dat je nog een goed tweedehands chassis (of complete auto) kan vinden? (en is het chassis hetzelfde voor een lhd en een rhd?)
 
@Nissan GTR R34

Hij staat regelmatig in de modder, het klopt, dat brengt meer onderhoud met zich mee. Alle vloeistoffen (diffs, tussenbak, en automaat) worden regelmatig gecontroleerd en bijna jaarlijks vervangen en geflushed. De automaat heeft in maart weer nieuwe olie en filter gekregen. Ik schrijf niet alles op maar als je terug zou lezen zie je dat ze niet veel tekort komen aan onderhoud.

Ik ben ook niet vies van bakken reviseren, ik ben de tussenbak aan het reviseren en heb de versnellingsbak van mijn Alfa ook gereviseerd (zie ander topic) maar een automaat is toch weer een beetje anders en niet alle onderdelen zijn makkelijk te krijgen, ook is het niet zo veel goedkoper om het zelf te doen gek genoeg. Daar komt nog bij dat ik gewoon tijd armoede heb. Week 60 tot 70 uur, heb een familie en een nieuw huis. Als het aleen de bak is dan is het natuurlijk te overzien.

Een 2de hands chassis is wat mij betreft geen optie. Ze hebben allemaal het zelfde probleem dus vind maar een goede. Ik stripte en verfde mijn chassis jaarlijks en toch was er roest onder. LHD en RHD zijn niet uitwisselbaar., niet zonder laswerk. Als ik het chassis zou wisselen ga ik voor een nieuw galvanised chassis van Richards met nieuwe remleidingen, schokbrekers etc. Een te grote klus om er een 2de hands chassis onder te steken. Dan maar "all in"

Het is ook maar net wat er op mijn pad komt. Gisteren dook er een V8 in dezelfde kleur op, ideaal, maar ik heb nog geen foto's van het chassis gekregen.
De Japanse is ook nog niet verkocht.
 
Je weet wat je hebt en na de revisies/vervangingen weet je die punten zeker...

https://richardschassis.co.uk/Land-Rover-Discovery/

Ombouwen!
 
Terug
Bovenaan