Deel 13 : wat zag jij voor bijzonders vandaag

Yes, de andere was oranje inderdaad, leuk gezicht zo. Ik zat op de fiets dus zal jou niet zijn opgevallen. Hopelijk was het een fijne rit!

Een hele fraaie (en vroege) Peugeot 404 cabriolet uit 1962.

Een Mercedes 250T uit 1979.

Het was best lang geleden dat ik een Spijkstaal zag. Dit exemplaar uit 1970, met Opel-logo, was in ieder geval geen electrisch exemplaar. De hele straat was gevuld met een (heerlijke) dieselgeur.

En heel diep in Frankrijk (ahum, op 2 km over de Belgisch-Franse grens) zag ik deze Citroën Méhari uit 1977.

Ik verbaas me er elke keer weer over wat men allemaal voor moois tegenkomt!

IK rijd zo'n 30.000 km per jaar maar kom amper wat leuks c.q. fotowaardigs tegen.

Het zachte nazomer weer bood de laatste weken wel kans om lekker veel te fietsen met de kinderen en dat resulteerde toch in wat leuke spotjes:

De 74-YB-04, een prachtige DS 23 Cabriolet uit 1973:
20230820-154241.jpg

De 71-69-UP, deze witte Rolls Royce 25/30:
20230628-092214.jpg

De LJ-51-SX, nette Coupé GT uit 1984:
IMG-20231004-WA0028.jpg

De T-581-FV, deze dikke 200 Quattro Turbo uit 1990:
20230820-154926.jpg

De 55-KHZ-8, deze heerlijke E38 740i Individual uit 1994. Handbak, zeldzame Parallel velgen en nog met de 4.0 M60 motor, wat een ding:
20231002-141027.jpg

En als laatste de XS-60-ZR, een strakke Golf II GTI 16v uit 1989:
IMG-20230804-WA0002.jpg

Mijn spots van vandaag:

Een Ford 12M uit 1969:

Een Volvo 164 uit 1973:

Een TVR Tasmin uit 1982:

Een Renault 5 TL uit 1984 (wat voor auto daarvóór staat kan ik niet zien - Panhard wellicht?):

Een Opel Senator uit 1989:

Een Volkswagen Jetta uit 1991:

Een Opel Corsa uit 1992:

En een Actyon zet ik ook altijd op de foto als ik er 1 tegenkom (en dat is niet vaak):

• Leuk
Waarderingen: XBXG
_IMG8222 by CitroenAZU, on Flickr
67-YB-37 by CitroenAZU, on Flickr
55-YA-25 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_0001 by CitroenAZU, on Flickr
XG-43-XS by CitroenAZU, on Flickr
GR-821-P by CitroenAZU, on Flickr
56-JK-JZ by CitroenAZU, on Flickr
AL-95-73 by CitroenAZU, on Flickr
ZJ-30-NF by CitroenAZU, on Flickr
33-BT-78 by CitroenAZU, on Flickr
8-SBR-76 by CitroenAZU, on Flickr
HY-73-GH by CitroenAZU, on Flickr
98-TM-32 by CitroenAZU, on Flickr
LNZ 7176 by CitroenAZU, on Flickr
GV VW 73H by CitroenAZU, on Flickr
AE-37-74 by CitroenAZU, on Flickr
BP-17-RR by CitroenAZU, on Flickr
09-EN-63 by CitroenAZU, on Flickr
AM-65-02 by CitroenAZU, on Flickr
DH-88-52 by CitroenAZU, on Flickr
82-MA-25 by CitroenAZU, on Flickr
94-92-MX by CitroenAZU, on Flickr
79-XN-BR by CitroenAZU, on Flickr
_IMG7520 by CitroenAZU, on Flickr
DH-35-00 by CitroenAZU, on Flickr
01-22-ZA by CitroenAZU, on Flickr
70-NM-70 by CitroenAZU, on Flickr
PZ-17-PZ by CitroenAZU, on Flickr
75-78-ZU by CitroenAZU, on Flickr
NV-51-NH by CitroenAZU, on Flickr

Mooie spots inderdaad! Ook bijzonder om te zien hoe bezitters van oldtimers deze soms willen verjongen. Neem nou die Chevrolet CAPRICE ESTATE uit 1977 met de neus van een model dat in dat jaar niet eens bestond (want 1988 en verder...). Moeten ze best veel moeite voor gedaan hebben. Als je dan ook nog eens meeneemt dat de voorkant van een model uit 1977 veel mooier is (subjectief, ik weet het...) dan wordt het nog specialer dat 'men' deze verandering heeft doorgevoerd...

Die Renault 30 (of is het toch een 20?) staat langs een dijkweg toch? Staat volgens mij al 15 jaar daar met dat wiel eraf.

Gaaf ding!

Xh6IK7x.jpg

In de verte, de eerste 928 die ik dit jaar zag
0dSUjQx.jpg

j4b7Csi.jpg

En dit is de eerste in jaren. Volgens kenteken.tv zijn er nog 79 in Nederland, 12 zonder WA-verzekering en 15 waarvan de APK langer dan 1 jaar is verlopen. Keurig exemplaar trouwens
RQz1kW7.jpg

Ik weet nog dat we in '96 een nieuwe 626 kochten thuis en ik deze Mazda in de showroom zag staan. Ik snapte er niks van. Dacht dat het een soort kruising tussen een MPV en terreinauto was. Heb er niks mee maar idd zeldzaam.

Volvo Duett (PV445) '58
PAqHGOG.jpg

BNN had een paar van die Mazda's MPV dacht ik. Ik zag die nog wel eens rijden.
Gek model. Ik herinner me uit tests dat de laadvloer niet vlak was als je de stoelen verwijderde, ook zo bijzonder voor een MPV.

wie kan me vertellen wat die jeep-achtige met die halfronde grille is? Hij staat op de foto met die legervoertuigen

Ik deel snel even mijn spots van de afgelopen twee weken, te beginnen met de Porsche 911 Speedster op de Antwerpse ring:
spot2023227.jpg

In Eindhoven zag ik eerst deze Japan-spec Mercedes-Benz CL500:
spot2023228.jpg

Iets verder in dezelfde parkeergarage stond deze Audi S4:
spot2023229.jpg

Deze Opel Astra H Sedan is nooit in de Benelux geleverd:
spot2023230.jpg

Helaas niet helemaal scherp, deze Porsche 911S:
spot2023231.jpg

Ietwat gebruikte Volvo 960 Estate (met 2,9 liter 6-cilinder) in Hulst:
spot2023232.jpg

Aan de velgen en de badge onder het knipperlicht te zien, lijkt dit mij een heuse Rover 75 V8:
spot2023233.jpg

Eén van de 56 Toyota Mirai's die momenteel in Nederland zijn ingeschreven:
spot2023234.jpg

Leuke Alfa Romeo 1750:
spot2023235.jpg

Ik ga ervan uit dat dit een replica is en geen echte Porsche 356 Speedster. De basis is in ieder geval oud (0-nummerplaat en in de Antwerpse LEZ-zone, dus > 50 jaar):
spot2023236.jpg

Wat een bakbeest, zo'n Ssangyong Rodius:
spot2023237.jpg

Zo'n Dodge Viper wordt naar mijn mening ook heerlijk oud. Dit exemplaar is +- 20 jaar oud:
spot2023239.jpg
Ik sluit af met deze Chrysler New Yorker uit 1965 op de Brusselse ring:
spot2023238.jpg

wie kan me vertellen wat die jeep-achtige met die halfronde grille is? Hij staat op de foto met die legervoertuigen
Een GAZ-64

Weer veel leuke spots!
Een Microlino '23 heb ik zelf nog niet gespot, daar zullen er vast nog niet veel van zijn.
Best een leuk ding om te zien, het fleurt het straatbeeld wel op.

Lotus Europa '70. Mijn tweelingbroer werkt sinds paar maanden bij Lotus en daar even geweest. Natuurlijk leuk spul in de showroom, vooral tweedehands, maar zo'n oude Europa was veruit de topper.

gF3kaAO.jpg

oBEK9YL.jpg

Ik ga ervan uit dat dit een replica is en geen echte Porsche 356 Speedster. De basis is in ieder geval oud (0-nummerplaat en in de Antwerpse LEZ-zone, dus > 50 jaar):
spot2023236.jpg

Betekent dat dat elke auto van 50 jaar en ouder wél de LEZ van Antwerpen in mag? Of geldt dat enkel voor auto's met een Belgisch kenteken?

Ja en nee. Voertuigen ouder dan 40 jaar (is blijkbaar versoepeld) mogen de LEZ tegen een verlaagd tarief betalend binnen. Een “jaarabonnement” kost €140, een week €20. Andere auto’s, die niet aan de LEZ-voorschriften voldoen, mogen max. 8x per jaar binnen ter betaling van een dagprijs van €35/keer.

In beide situaties maakt het niet uit of je een BE- of NL-kenteken aangeeft.

• Leuk
(Over de Mazda MPV, red.)
Ze hadden zowel de ontwerpers als de namenbedenkers vrijaf gegeven, blijkbaar.
Simpel is goed! Denk aan de Maserati Vier-Deuren.

Favorieten vanaf 6-10.
XBXG: wat een prachtige 404!
300CE: inderdaad een prachtige snoek, en die Rolls-Royce is ook top. Die is volgens de RDW zelfs al sinds '72 (eerste toelating NL) bij deze eigenaar, dat maakt hem voor mij nog bijzonderder.
louisz: leuke Taunus! Die TVR is ook top.
JFR: dat lijkt een heel aardige T3, die zie ik niet vaak meer als vrachtwagen.
HarmenA: de two-tone maakt die Tercel inderdaad wel helemaal af, top!
MCW: wat een lekker kleurtje op die VW! Daar is dat model uitermate geschikt voor.
A Brandhorst: precies wat je zegt, leuk dat zo'n Saab nog gewoon gebruikt wordt.
citroenAZU: leuke LN! Lijkt ook voor vast gebruik. De ZT (lekker geel!), Capri, Golf, Chevy Impala zijn top en wat een prachtige Delahaye!
Auteur: dat is inderdaad een bijzondere spot, nog nooit gezien, die worden hier volgens mij niet verkocht.
Klassiekerrijder: wat een bijzondere spot is die Mazda! Zijn tijd te ver vooruit, als je naar de huidige Espace kijkt.
Escher: zo dan, die 911 Speedster is volgens mij toch behoorlijk zeldzaam, topspot en wat een mooi ding! En een prachtige Chevy.

1975 Peugeot J7
Maastricht: Zeker met die 'uitbouw' achterop vond ik dit een heel aparte camper. Wel gaaf bestickerd.

Alfa Romeo Giulietta Spider (1955-65)
Vlakbij het station deze bloedmooie Alfa, die had zo van een concours kunnen komen. Ik weet er niet genoeg van om te kunnen zeggen of hij nou van voor of na de facelift is.

1982 Porsche 911
En een prachtige Targa.

Mijn spots van de afgelopen week!

Ik begin met - wat mij betreft - één van de mooiste auto's van de afgelopen 15 jaar, nl. een Fisker Karma. Jammer dat ze technisch blijkbaar rijdende rampen zijn, anders zou ik er echt één overwegen:
spot2023240.jpg

spot2023241.jpg

Bijzondere verschijning, deze Genesis G90. Het allerdikste model dat Hyundai via haar luxedochter aan de man brengt, op dit ogenblik enkel in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Onderstaande G90 (op Duits-kenteken) lijkt een test-exemplaar met allerlei camera's:
spot2023242.jpg

En als laatste, een knalgroene Lamborghini Urus ("Verde Ithaca") van de Belgische media-persoonlijkheid Lesley-Ann Poppe:
spot2023243.jpg

In het weekend van 30 september en 1 oktober was ik de Westhoek, aan beide zijden van de Frans-Belgische grens.
Daar heb ik het volgende gespot:

Een Berna 4 UPO uit 1952, in de Dikkebusstraat (!!) te Loker.

Twee Eendjes.

De weg over de Kemmelberg heeft een stijgingspercentage van 23%. Deze Mercedes Pagode uit 1968 kwam daar iets makkelijker over dan mijn Ami 8...

Bovenop de berg was een parkeerplaats waar ik een mooie Rover P6 uit 1975 zag staan.

De volgende dag was er blijkbaar een Volvo-meeting in de buurt. Van alle voorbij rijdende Volvo's heb ik alleen deze Amazon gefotografeerd.

Net over de grens met Frankrijk zag ik deze Kever uit 1965 staan.

Een Ferrari 458 Spider, gespot op de terugweg door België.

Deze Alfa Romeo 2000 Spider uit 1972 was laatst ook al door Azu gespot.

Een Porsche 912 uit 1966.

Een Alfa Romeo 2000 Spider uit 1979.

Een BMW 1502 uit 1975.

En een Pontiac Firebird convertible uit 1968.

Eindelijk tijd en ook nog gelukt om in te loggen, spots van de afgelopen tijd. Deel 1

Volvo
NGGlRJs.jpg

Cibqh7B.jpg

Citroen: Zag hem vandaag rijden, met een echtpaar op leeftijd erin.
da7bz6K.jpg

sw5k5Sm.jpg

I8hwvyo.jpg

QswEYrg.jpg

Fiat:
yMSLdPs.jpg

YfCrdh5.jpg

Chrysler
FvXs7cX.jpg

Suif3lk.jpg

fXFghVy.jpg

Deze SsangYong nog nooit gezien in Nederland en dan spot ik een Belgisch exemplaar.
d5libFs.jpg

ZxPz6T0.jpg

Een auto op Duits kenteken, niet in NL te koop, benieuwd wie weet welke het is, ik weet het.
rU0rLx3.jpg

Helaas al donker aan het worden en niet echt lekker geparkeerd om foto's te kunnen maken, maar voor deze VW wilde ik een uitzondering maken.
XxSqLKh.jpg

5RMzPF1.jpg

9aoXf92.jpg

QGwLqe6.jpg

AH-56-91 by CitroenAZU, on Flickr
GG-HB-29 by CitroenAZU, on Flickr
LJ-RV-64 by CitroenAZU, on Flickr
79-57-DV by CitroenAZU, on Flickr
DM-88-47 by CitroenAZU, on Flickr
28-4964 by CitroenAZU, on Flickr
BBP-111 by CitroenAZU, on Flickr
_IMG8323 by CitroenAZU, on Flickr
91-YB-46 by CitroenAZU, on Flickr
01-19-RD by CitroenAZU, on Flickr
LP-ZL-14 by CitroenAZU, on Flickr
PD-JT-82 by CitroenAZU, on Flickr
29-70-NA by CitroenAZU, on Flickr
GY-24-NY by CitroenAZU, on Flickr
M TC 92 by CitroenAZU, on Flickr

Een auto op Duits kenteken, niet in NL te koop, benieuwd wie weet welke het is, ik weet het.
rU0rLx3.jpg
Genesis GV60 toch? Bijzonder ding, ken ik alleen nog van de foto's. Fris ding zo in het geel.
Favorieten vanaf 13-10.
Escher: zo'n Fisker is inmiddels best een bijzondere spot, leuk!
XBXG: mooie dikke bus ;)! De Porsche 912 is ook top.
JFR: wat een leuke Saab!
Johan82: leuke Katterug en Fiero!
citroenAZU: ik denk niet dat ik op de weg ooit een Proton heb gezien, geweldige spot. De Mercury en Citroën LN zijn ook top.
MCW: leuke Fiat! Mooie kleuren ook.

1978 Opel Kadett
Eindhoven: een appeltjesgroene Kadett.

1999 Buick Century
Dit moet toch een van de laatste in NL geleverde Buicks zijn. Gaaf ding, alleen zonde van de krassen op de hoeken.

1982 Citroën Acadiane
Een Acadiane met leuk kleurschema en wat extra Citroënlogo's, mocht iemand zich nog afvragen wat het is.

1988 Citroën CX
Nuenen: strakke CX met alleen iets te jonge wieldoppen.

1979 Chevrolet Suburban
Een hele nette Suburban met prachtige streep.

1975 Renault Estafette
En een Belgische kampeerder.

• Leuk
Mercedes-Benz L 206D '76
l9dFweD.jpg

cMHtWrO.jpg

Renault Express '86. Fraai (opgeknapt) exemplaar.
OKpfI0f.jpg

Mitsubishi Colt Galant '76. Helaas ver weg want dit vond ik wel een van de leukste spots van mij. En nee, dat is geen kleed, dat is rood asfalt (zoals van een fietspad) dat op gras is gepleurd. Lelijkste oprit ever ooit.
QFI2JJu.jpg

Renault 5 Baccara '88. Ik fiets hier vaak langs tijdens een fietstocht en altijd weer smullen! Nu deze geweldige Baccara.
PaEhuf4.jpg

Chevrolet Impala '51
Meaz2MC.jpg

• Leuk
Terug
Bovenaan