BandenSmoker Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb ook weer een paar vraagjes.
>
> - Wat is/doet een downpipe.
De uitlaat begint bij de cilinderkop, waar de uitlaatgassen via de uitlaatpoorten uit het motorblok komen. Dit is min of meer aan de bovenzijde van de motor, terwijl de uitlaat onder de auto naar achter loopt. Een downpipe is wat de naam al aangeeft: dat deel van de uitlaat wat het uitlaatspruitstuk (dat tegen de cilinderkop en dus vrij hoog zit) verbindt met de uitlaat onder de auto. Ofwel: een buis die van boven naar beneden loopt

Je vindt een downpipe met name in turbomotoren, waarbij het spruitstuk relatief klein is om de gassen bij de turbine te krijgen. De downpipe verbindt dan de uitlaatzijde van de turbine met de uitlaat. Bij non-turbomotoren is het uitlaatspruitstuk zelf vaak al zodanig gevormd dat het tot beneden komt en dus ook al de functie van de downpipe heeft.
> - Wat is/doet een spruitstuk.
Een motor heeft doorgaans twee spruitstukken, een inlaat- en een uitlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk verdeelt de lucht die het van het inlaattraject krijgt over de verschillende cilinders; het uitlaatspruitstuk doet precies het omgekeerde: neemt de uitlaatgassen van de verschillende cilinders en voert ze af via één buis (de downpipe!) naar de uitlaat. Beide zitten tegen de cilinderkop, bij een moderne motor meestal aan weerszijden, maar bij oudere motoren ook wel aan dezelfde kant. Bij een turbomotor zit de turbine van de turbo tussen het uitlaatspruitstuk en de downpipe. Het Engelse woord voor spruitstuk is
manifold.
> - Wat is/doet een dumpvalve.
Een dumpvalve zie je bij turbobenzinemotoren met gasklep. Stel je een turbomotor voor als er flink gas wordt gegeven: de gasklep staat wagenwijd open, de turbo is opgespoold en z'n compressor blaast lucht onder druk (door het inlaatspruitstuk) de motor in. Met het loslaten van het gaspedaal sluit je de gasklep. Je kunt je voorstellen dat er nogal een overdruk ontstaat als de gasklep ineens dicht wordt gezet terwijl de turbo staat te blazen. Omdat hij z'n druk niet meer kwijt kan zal de turbo geforceerd worden plotseling een stuk langzamer te gaan draaien. Dit is ten eerste slecht voor de lagers van de turbo (in het ergste geval krijg je
compressor surge), en ten tweede moet de turbo eerst weer op gang komen als je daarna weer gas geeft.
Om dit op te lossen plaatst men een dumpvalve in het inlaattraject na de turbocompressor. Wanneer de gasklep plotseling wordt gesloten en er een overdruk ontstaat, opent deze klep en blaast ("dumpt") de overdruk ofwel terug het inlaattraject voor de turbo in, ofwel gewoon naar de omgevingslucht (het bekende "psssjt"). Omdat de lucht weg kan, kan de turbo door zijn massatraagheid door blijven draaien, waarna hij snel weer op druk is wanneer de gasklep weer geopend wordt (en de dumpvalve weer gesloten! dat gebeurt vanzelf wanneer de overdruk verdwijnt). Zie ook:
Blowoff valve.
Een dieselmotor heeft nooit een blowoff valve omdat deze geen gasklep heeft en dus geen plotselinge sterke overdruk. Een dieselmotor werkt altijd met een overschot aan lucht. Omdat een turbodiesel uiteraard wel boven atmosferische druk werkt is het technisch wel mogelijk om een dumpvalve te monteren die bijvoorbeeld opent als het gaspedaal plotseling wordt losgelaten, maar dit dient verder geen technisch nut en is alleen voor de show (het geluidje). Persoonlijk vind ik dat een beetje zielig staan, net zoals een speakertje monteren op een nonturbo motor die een opgenomen pssjt geluidje afspeelt
> - Wat is/doet een Blow off valve.
Blow-off valve is gewoon een ander woord voor dumpvalve
