De techniek van een auto

Elian Schreef:
-------------------------------------------------------
> wat maakt het uit.
> we discuseren hier niet over de techniek van de
> nederlands taal maar van de auto ;)
>
>
> bij voorbaad dank!
> Elian.

Discuseren?
voorbaad?

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij had die "toerenbeperking" van dieselmotoren (hoog in de 5000 min-1 meen ik) te maken met de verbrandingstijd van een lucht/diesel-mengsel. 12000 min-1 "kan" dan gewoon niet, want tegen de tijd dat de zuiger met de uitlaatslag bezig zou gaan, is de verbranding nog aan de gang.

Zoveel weet ik jammer genoeg nog niet, maar leuk om te weten.(y)

Klinkt ook wel logisch ja.

hey even een snel vraagje.

Wat wordt bedoeld met min-1, is dat een eenheid van iets?

Ik neem als voorbeeld even een 335i.

Als je deze wil tunen (met automaat).
En je laat er een chippie opzetten.

Wat moet er dan allemaal met de automaat gebeuren zodat deze het vermogen en koppel aankan?

Wellicht is het dezelfde ZF/bak als de 650/740d (en jag XKR) dan heb je voldoende reserve.

ZF maakt de volgende 6speed RWD bakken:
6 HP 26 Heck 6 max.600Nm
6 HP 32 Heck 6 max.750Nm

Is het een simpelere bak dan kan je beter een andere bak eraan hangen dan de lichtere bak versterken.

Ben je van plan ook daardwerkelijk van het vermogen gebruik te maken dan zou ik ook naar de koeling kijken. De rest van de aandrijflijn heeft natuurlijk ook z´n grenzen (ophanging remmen etc.)

Dankje voor de uitleg evil_twin.(y)

Dus eigenlijk gewoon een andere (dezelfde soort) bak zoeken die al gemaakt is op meer vermogen. Tenminste dat is het beste.

Een 740d heeft wel minder pk maar meer koppel.
Een bak van een 650 kan best als het bij een chippie blijft en de XKR heeft ruim over.

Ben je van plan ook daardwerkelijk van het vermogen gebruik te maken dan zou ik ook naar de koeling kijken. De rest van de aandrijflijn heeft natuurlijk ook z´n grenzen (ophanging remmen etc.)

Moet dit ook allemaal voor een chip?
Aandrijflijn begrijp ik wel, maar als er niet al teveel pk's bij komen zouden de remmen het toch aan moeten kunnen?

In carbase staat remassistentie, is dat hetzelfde als BAS, brake assist system wat straks in alle nieuwe auto's komt, of wordt er toch iets anders mee bedoeld?

Charger Schreef:
> In carbase staat remassistentie, is dat hetzelfde
> als BAS, brake assist system wat straks in alle
> nieuwe auto's komt, of wordt er toch iets anders
> mee bedoeld?

naar alle waarschijnlijkheid wel, mijn auto (C5) heeft naast ABS, EBV, EBV, ASR en ESP ook BAS
en daar staat idd:

ABS-remsysteem ja
remkrachtverdeling ja (is dus EBV )
remassistentie ja (is dus Brake Assist, BAS )
tractiecontrole ja (is dus ASR )
stabiliteitsregeling ja (is dus ESP )

https://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=22988&cache=no

een andere auto die het zeker heeft, vorige S-klasse:
https://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=27264&cache=no

er zijn inmiddels al heel wat auto's die het hebben, al dan niet afhankelijk van motorisatie,
bijv. van PSA: Xsara>2003, C2, C3, C4, C5, C6, C8 en verwante Peugeots (207 en hoger)
bijv. van MB: vanaf A.

Bij mijn auto, een 206 Quiksilver van 2005, staat dat die het ook heeft, remkrachtverdeling en remassistentie, vanaf 2003, bij de 206.

BandenSmoker Schreef:
> Correct me if I'm wrong, maar volgens mij had die
> "toerenbeperking" van dieselmotoren (hoog in de
> 5000 min-1 meen ik) te maken met de
> verbrandingstijd van een lucht/diesel-mengsel.
> 12000 min-1 "kan" dan gewoon niet, want tegen de
> tijd dat de zuiger met de uitlaatslag bezig zou
> gaan, is de verbranding nog aan de gang.
>
>
> Zoveel weet ik jammer genoeg nog niet, maar leuk
> om te weten.(y)
>
> Klinkt ook wel logisch ja.

Een andere reden waarom een diesel minder toeren draait is gewicht.
Doordat bij diesel alles onder hogere druk werkt is alles zwaarder gemaakt om het heel te houden.
Massa is traag en daarom gaat een licht aluminium zuigertje veel sneller op en neer dan de zuiger in een dieselmotor

Een dieselmotor is toch van staal gemaakt?

Weet ik ook meteen waarom, klinkt verder wel logisch Nltomba.

Nltomba Schreef:
>
> Een andere reden waarom een diesel minder toeren
> draait is gewicht.
> Doordat bij diesel alles onder hogere druk werkt
> is alles zwaarder gemaakt om het heel te houden.
> Massa is traag en daarom gaat een licht aluminium
> zuigertje veel sneller op en neer dan de zuiger in
> een dieselmotor

Flauwekul, de bewegende onderdelen in een diesel zijn van dezelfde materialen.

BandenSmoker Schreef:
> Een dieselmotor is toch van staal gemaakt?
>
> Weet ik ook meteen waarom, klinkt verder wel
> logisch Nltomba.

Baij een dieselmotor zijn , evenals bij de meeste andere normale verbrandingsmotoren de meeste onderdelen NIET van staal gemaakt.
Nonsens dus.

Dan had Jeremy Clarkson het fout, hij zei toen hijde 535d teste dat de motor van staal was.:rolleyes:

BandenSmoker Schreef:
> Dan had Jeremy Clarkson het fout, hij zei toen
> hijde 535d teste dat de motor van staal was.:rolleyes:

Teste?
Ontopic: Clarkson is leuk, maar heeft geen verstand van dit soort dingen.

oh

naja nieuwe vraag:
Wat zijn precies de drukgroepen in een auto, het heeft iets met koppeling te maken?
Ik was hier wel nieuwsgierig naar, omdat iemand iets vroeg over de drukgroepen vervangen.

alvast bedankt:)

De drukgroep (doorgaans is er 1 aanwezig) is een schotel- of andere veer met drukplaat die d.m.v, veerdruk de verbinding onderhoudt van krukas en versnellingsbak.
Met vliegwiel en koppelingsplaat de 3 hoofdonderdelen van een droge plaatkoppeling.

Iemand die het over drukgroepen heeft ,heeft er waarschijnlijk weinig benul van.
Voor koppelingsplaten geldt hetzelfde....

BandenSmoker Schreef:
> Clarkson heeft er dus geen verstand van nee.:)

De Holy Man is zoals ik het inschat geen techneut, overigens ben ik een fan, hij mag dichterlijke fouten maken.

@ Hamer: deze interpunctie is voor taalarmoedigen wat vreemd, maar voor de doorzetters, die niet na 1 komma afhaken duidelijk.

Hamer Schreef:
> Clarkson is leuk, maar heeft geen verstand van dit
> soort dingen.
>
>
> Beetje het tegenovergestelde van Toet toet dus. :)

Klopt, de tecniek interesseert me meer dan de vorm van het blik of de peekaas...

Toet toet zei:
Klopt, de tecniek interesseert me meer dan de vorm van het blik of de peekaas...

tecniek?... peekaas? zal dan wel KW`s moeten zijn?
:)
zo heb ik u terug:)
grapje moet kunnen.....

Je zal wel een reactie krijgen als: Ik reageer nimmer op spelvauten.

Dat is ongeveer het enige verweer wat je van Toet toet kan verwachten.

Hamer Schreef:
> Het gaat niet over het gebruik van de komma, maar
> het lukraak plaatsen van spatie's.

Spaties is 1 woord, verder heeft het typen van spaties niks met interpunctie te maken , maar met lay-out.
Het wordt duidelijker voor de hier alomtegenwoordige (geen spatie) lijders aan taalarmoede.

Hamer Schreef:
> Je zal wel een reactie krijgen als: Ik reageer
> nimmer op spelvauten.
>
> Dat is ongeveer het enige verweer wat je van Toet
> toet kan verwachten.

Begrijpend lezen blijft moeilijk
Iedereen maakt tiebvaudten, DAAR reageer ik niet op, wel op spelfouten die taalarmoede verraden.

bla bla bla...

Maar dit is toch een techniek topic?.... heeft er iemand een vraag over iets?
Dan kunnen we weer een echte discussie voeren.:D

Spaties is 1 woord, verder heeft het typen van spaties niks met interpunctie te maken , maar met lay-out.

Goed, je maakt dus fouten met grammatica en opmaak. Bedankt voor de verheldering.

Begrijpend lezen blijft moeilijk

Had ik niet van je verwacht. Maar goed, iedereen kan weleens iets niet. ( Je vergat trouwens een punt aan het einde van die zin. Minpuntje. )

Ik had trouwens tiepfouten i.p.v spelfouten geschreven, maar dat had je al door zo te zien.

Hamer Schreef:
> Spaties is 1 woord, verder heeft het typen van
> spaties niks met interpunctie te maken , maar met
> lay-out.
>
> Goed, je maakt dus fouten met grammatica en
> opmaak. Bedankt voor de verheldering.
>
> Begrijpend lezen blijft moeilijk
>
> Had ik niet van je verwacht. Maar goed, iedereen
> kan weleens iets niet. ( Je vergat trouwens een
> punt aan het einde van die zin. Minpuntje. )
>
>
> Ik had trouwens tiepfouten i.p.v spelfouten
> geschreven, maar dat had je al door zo te zien.

U wat wrevelig omdat ik u dom noemde...

Niemand een vraag? Nederlandse taal kan ik nog genoeg op school leren.

Hier kom ik om autotechniek te leren.:D

Geil filmpje :) https://www.autoblog.com/2007/11/08/video-high-speed-camera-reveals-how-exhaust-is-born/

Hey ik heb nog even een vraag over de verlichting.

Op school hadden we het erover dat een als een lampje zwak brand.
De leraar had als redenering hiervoor dat de oorzaak zou kunnen zijn dat de massa verbinding niet goed was. oke logisch.
Maar ik had ook ergens gelezen dat je ook spannings verlies kan hebben over een schakelaar,geloof ik ongevfeer zoiets.
In ieder geval zei ik dat zo, en de leraar was het met mij eens.
Nou was een merendeel van mijn klas het niet met mij eens.

Dus mijn vraag was; is het mogelijk dat je spanning verlies over een schakelaar kan hebben?

alvast bedankt :)

Toet toet Schreef:
> Iemand die het over drukgroepen heeft ,heeft er
> waarschijnlijk weinig benul van.
> Voor koppelingsplaten geldt hetzelfde....

Er zijn zat twin- of zelfs triple plate koppelingen op de markt voor sportieve wagens hoor. Exedy, HKS, ATS, Ogura, OS-Giken, noem maar op, ze hebben ze allemaal in het assortiment. Voorbeeldje, twin plate van Exedy:
exd_twin.jpg

Diagrammetje van een HKS GD twin plate:
max_illust.gif
max_anim.gif

MCW Schreef:
> Geil filmpje :)
> https://www.autoblog.com/2007/11/08/video-high-speed-camera-reveals-how-exhaust-is-born/

Heel erg mooi filmpje! (y)
Je ziet goed hoe de ontsteking net voor TDC plaatsvindt. Jammer dat de uitlaatslag onderbroken wordt, anders hadden we ook mooi de overlap kunnen zien tussen uit- en inlaatkleppen opening.

Alles wat geleidt of schakelt heeft een weerstand. Een slechte schakelaar (slecht contact) kan een hogere weerstand hebben, dus spanningsverlies.

Ik ben in het bezit van een KIA Carens met een Necam Gasinstalatie. Het probleem is dat de auto onder het rijden automatisch overschakelt op benzine.
Als de auto wordt uitgelezen worden er geen fouten ontdekt.

Wie weet raad?

Ik heb ook weer een paar vraagjes.

- Wat is/doet een downpipe.
- Wat is/doet een spruitstuk.
- Wat is/doet een dumpvalve.
- Wat is/doet een Blow off valve.

Alvast bedankt.:D

BandenSmoker Schreef:
> Ik heb ook weer een paar vraagjes.
>
> - Wat is/doet een downpipe.

De uitlaat begint bij de cilinderkop, waar de uitlaatgassen via de uitlaatpoorten uit het motorblok komen. Dit is min of meer aan de bovenzijde van de motor, terwijl de uitlaat onder de auto naar achter loopt. Een downpipe is wat de naam al aangeeft: dat deel van de uitlaat wat het uitlaatspruitstuk (dat tegen de cilinderkop en dus vrij hoog zit) verbindt met de uitlaat onder de auto. Ofwel: een buis die van boven naar beneden loopt ;)
Je vindt een downpipe met name in turbomotoren, waarbij het spruitstuk relatief klein is om de gassen bij de turbine te krijgen. De downpipe verbindt dan de uitlaatzijde van de turbine met de uitlaat. Bij non-turbomotoren is het uitlaatspruitstuk zelf vaak al zodanig gevormd dat het tot beneden komt en dus ook al de functie van de downpipe heeft.

> - Wat is/doet een spruitstuk.

Een motor heeft doorgaans twee spruitstukken, een inlaat- en een uitlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk verdeelt de lucht die het van het inlaattraject krijgt over de verschillende cilinders; het uitlaatspruitstuk doet precies het omgekeerde: neemt de uitlaatgassen van de verschillende cilinders en voert ze af via één buis (de downpipe!) naar de uitlaat. Beide zitten tegen de cilinderkop, bij een moderne motor meestal aan weerszijden, maar bij oudere motoren ook wel aan dezelfde kant. Bij een turbomotor zit de turbine van de turbo tussen het uitlaatspruitstuk en de downpipe. Het Engelse woord voor spruitstuk is manifold.

> - Wat is/doet een dumpvalve.

Een dumpvalve zie je bij turbobenzinemotoren met gasklep. Stel je een turbomotor voor als er flink gas wordt gegeven: de gasklep staat wagenwijd open, de turbo is opgespoold en z'n compressor blaast lucht onder druk (door het inlaatspruitstuk) de motor in. Met het loslaten van het gaspedaal sluit je de gasklep. Je kunt je voorstellen dat er nogal een overdruk ontstaat als de gasklep ineens dicht wordt gezet terwijl de turbo staat te blazen. Omdat hij z'n druk niet meer kwijt kan zal de turbo geforceerd worden plotseling een stuk langzamer te gaan draaien. Dit is ten eerste slecht voor de lagers van de turbo (in het ergste geval krijg je compressor surge), en ten tweede moet de turbo eerst weer op gang komen als je daarna weer gas geeft.

Om dit op te lossen plaatst men een dumpvalve in het inlaattraject na de turbocompressor. Wanneer de gasklep plotseling wordt gesloten en er een overdruk ontstaat, opent deze klep en blaast ("dumpt") de overdruk ofwel terug het inlaattraject voor de turbo in, ofwel gewoon naar de omgevingslucht (het bekende "psssjt"). Omdat de lucht weg kan, kan de turbo door zijn massatraagheid door blijven draaien, waarna hij snel weer op druk is wanneer de gasklep weer geopend wordt (en de dumpvalve weer gesloten! dat gebeurt vanzelf wanneer de overdruk verdwijnt). Zie ook: Blowoff valve.

Een dieselmotor heeft nooit een blowoff valve omdat deze geen gasklep heeft en dus geen plotselinge sterke overdruk. Een dieselmotor werkt altijd met een overschot aan lucht. Omdat een turbodiesel uiteraard wel boven atmosferische druk werkt is het technisch wel mogelijk om een dumpvalve te monteren die bijvoorbeeld opent als het gaspedaal plotseling wordt losgelaten, maar dit dient verder geen technisch nut en is alleen voor de show (het geluidje). Persoonlijk vind ik dat een beetje zielig staan, net zoals een speakertje monteren op een nonturbo motor die een opgenomen pssjt geluidje afspeelt
emo.gif

> - Wat is/doet een Blow off valve.

Blow-off valve is gewoon een ander woord voor dumpvalve ;)

Dankjewel voor de uitleg.(y)(y)

Ik hoor ook wel eens iets over de diameter van een downpipe, wordt hiermee gewoon de diameter van de buis zelf bedoeld?

Ik heb net een alfa romeo 145 uit 1996 gekocht. Rijd wel goed maar stationair trilt de motor best wel wat en de auto trilt mee. Ook de rem pedaal is heel erg haard bij het remmen moet je heel hard erop drukken wil je tot stilstand kommen. Ik heb geen erwaring met een boxer motor en weet niet hoe ik het probleem van de trillingen moet oplossen ook de remmen vind ik slecht en toch is deze auto nog eend november APK goed gekeurd. Weet iemand een oplossing voor mijn problemen. Alvast bedankt.

De Student Schreef:
> - Een diesel draait weinig toeren. En bij een
> diesel zit de krukas verder van de motor af dan
> bij benzine. (als ik me niet vergis)
> Dus dan zouden bij motoren de krukas heel kort op
> de motor zitten?
> Correct me if I'm wrong, maar volgens mij had die
> "toerenbeperking" van dieselmotoren (hoog in de
> 5000 min-1 meen ik) te maken met de
> verbrandingstijd van een lucht/diesel-mengsel.
> 12000 min-1 "kan" dan gewoon niet, want tegen de
> tijd dat de zuiger met de uitlaatslag bezig zou
> gaan, is de verbranding nog aan de gang.

Ja volgens mij klopt dit en heeft daarom heeft een diesel ook geen toerenbegrenzer zoals een benzinemotor die wel heeft.

Dat klopt ook wel ja, maar de lage snelheid van het vlamfront zou je theoretisch kunnen compenseren door een flink kortere slag te gebruiken. Als de zuiger maar een klein stukje hoeft te bewegen is de verbranding sneller afgelopen, en zou je dus met een korte-slag diesel theoretisch ook meer toeren kunnen maken dan diesels in de praktijk doen. In de praktijk is zo'n korte slag moeilijk te realiseren omdat een diesel een hoge compressie nodig heeft. Je kunt de motor in z'n geheel wel verkleinen voor meer toeren (check de toerentallen van die modelbouwmotortjes :D), maar dan neemt je cilinderinhoud weer zo ver af dat je teveel vermogen inlevert, dus da's ook niet interessant.

Een moderne diesel heeft overigens wel degelijk een toerenbegrenzer ;)

mario007 Schreef:
> Ik heb net een alfa romeo 145 uit 1996 gekocht.
> Rijd wel goed maar stationair trilt de motor best
> wel wat en de auto trilt mee. Ook de rem pedaal is
> heel erg haard bij het remmen moet je heel hard
> erop drukken wil je tot stilstand kommen. Ik heb
> geen erwaring met een boxer motor en weet niet hoe
> ik het probleem van de trillingen moet oplossen
> ook de remmen vind ik slecht en toch is deze auto
> nog eend november APK goed gekeurd. Weet iemand
> een oplossing voor mijn problemen. Alvast bedankt.

een boxermotor loopt nooit zo netjes als n lijnmotor, das nou eenmaal n nadelige eigenschap van dit type motor. Voor wat betreft de remmen, zit ik te denken aan een defecte rembekrachtiger.De apk is geen onderhoudsbeurt. Er wordt alleen gekeken in hoeverre een auto voldoet aan de wet. Als de remvertraging goed is en het voeringmateriaal is nog dik genoeg, dan is een keurmeester niet verplicht de remmen nader onder de loep te nemen.

Een boxer loopt juist erg soepel, omdat deze geen eerste-orde onbalans heeft: de tegengestelde bewegingen van de zuigers heffen alle onbalans van de zuiger's massamomentum op. Je houdt enkel een tweede-orde onbalans over.

Boxers are one of only four layouts that have a natural dynamic balance; the others being the straight-6, the V12 and the wankel engine.

Terug
Bovenaan