De techniek van een auto

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Die tandwielen zitten op een as die door je versnellingspook verplaatst wordt dmv kabels of stangen. De synchromeshringen zorgen ervoor dat beide tandwielen op dezelfde snelheid draaien voordat ze in elkaar haken. Het zijn dus conisch gevormde ringen die het andere tandwiel al raken (d.w.z. de ring van dat andere tandwiel) voordat de tanden zelf bij elkaar zijn. Op dat moment hebben ze dus al dezelfde snelheid.

Daarom is dubbelclutchen gelukkig niet meer nodig. :) (d.w.z. uit de versnelling eerst naar vrij en op het gevoel doorschakelen zonder de tandwielen te laten kraken.

Soms is de 1e versnelling en de achteruit niet voorzien van synchromesh, dat merk je doordat deze wel kraakt wanneer je ze al rijdend inzet. :)

sequence schreef:

Soms is de 1e versnelling en de achteruit niet voorzien van synchromesh, dat merk je doordat deze wel kraakt wanneer je ze al rijdend inzet.
De "R" heeft toch meestal geen synchromesh?

Achteruit rijden - koppeling in - doorrollen - 1e versnelling - wegrijden

Dat kan, weliswaar met aardig slippende koppeling, maar toch. Andersom kan (meestal) niet:

Vooruit rijden - koppeling in - doorrollen - achte.....**KRRRRRRRRRR** - remmen tot stilstand - achteruitversnelling - wegrijden

;)

Dit topic is inmiddels weer heel diep gezonken. Dus tijd om um weer naar boven te halen.
Gister was er bij de 5e versnelling een auto met "Supercharged engine". Wat is nu precies supercharge?

Dsrt :-D

Een Supercharger is een mechanische compressor. Stond nog niet echt wat uitleg in geloof ik. Komt'ie:

Turbo
Meestal wordt met deze aanduiding een uitlaatgasturbo bedoeld. Een uitlaatgasturbo bestaat uit 2 schoepenwielen, die door een as aan elkaar verbonden zijn. Het schoepenwiel 1 wordt aangedreven door de lucht die úit de cilinders komt (de uitlaatgassen dus). Doordat schoepenwiel 1 gaat draaien, gaat ook schoepenwiel 2 meedoen. Schoepenwiel 2 zit vóór de cilinders in het inlaattraject. Dit schoepenwiel (2) zorgt er op deze manier voor dat de luchtdruk in het inlaattraject hoger wordt. En hoe hoger de druk, hoe meer lucht (en dus zuurstof) er tegelijk naar binnen kan. En hoe meer lucht er tegelijk naar binnen kan, hoe meer brandstof je in kunt spuiten en hoe meer vermogen dat oplevert.
turbo-plumbing.gif

turbo-parts.gif

(Mechanische) Compressor/Supercharger
2 aanduidingen voor hetzelfde systeem. Het idee is hetzelfde: de lucht in het inlaattraject onder een hogere druk zetten. Echter, waar de 'normale' turbo gebruik maakt van de stroom uitlaatgas, wordt de Supercharger aangedreven door de krukas. Met andere woorden: hoe harder de krukas ronddraait (hoe meer toeren je maakt), hoe meer toeren de supercharger maakt. Omdat de supercharger mechanisch aangedreven wordt, kost deze manier dus een paar kW/pk's, maar die levert het systeem met gemak ook weer op.

Hét grote nadeel van de uitlaatgasturbo is de vertraging die het systeem kent. Hoe groter de turbo, hoe meer extra vermogen, dat is logisch. Maar ook: hoe groter de turbo, hoe groter de stroom uitlaatgas moet zijn om schoepenwiel 1 te laten draaien. Dus: je moet eerst een bepaald toerental bereiken vóórdat de turbo mee gaat draaien. In extreme gevallen (zoals de Groep B rallywagens) zorgde de turbo voor enórme klappen. Gaf je in een bocht gas en kwam je tijdens het insturen nét bij het kritieke toerental uit, dan kreeg je ineens zó'n stoot extra vermogen dat je bijna gelijk achterstevoren stond.
Een supercharger geeft z'n vermogen véél evenwichtiger af, omdat die gelijk met de krukas meedraait. Dus zelfs bij stationaire loop werkt een superscharger al mee.

@De Student: Dit is wel heel ingewikkeld uitgelegd :S.
Dan heb ik nu nog een vraagje. TDI betekent toch TURBO Diesel Injectie of niet? Maar dat zou beteken dat elke TDI een turbo had? Maar meestal hoor je toch kei goed als iemand een turbo heeft. Dan hoor je zo'n speciaal geluidje, meer dat fluiten en dat hoor ik bij TDI'ietjes niet.

Dat komt omdat TDI's van zichzelf zo'n takkeherrie maken (:B

Maar snap je het van die turbo, of moet ik het nog wat uitgebreider proberen uit te leggen?

Nee ik snap er nog niet veel van :S. Maar als een TDI niet zoveel herrie zou maken zou je dus wel de turbo kunnen horen :S.

Ja, op zich wel. Als die tenminste niet te diep onder allerlei materiaal verstopt zit en je genoeg toeren maakt.

Een supercharger zie je normaal gesproken alleen op benzinemotoren (uitzonderingen als de Mazda Comprex-D daargelaten) en dan hoor je bij hogere toeren een prachtig gierend/suizend geluid (tu)

Ik ga even diepere uitleg opzoeken.

Diesels stonde/staan toch bekent als slome auto's. Tegenwoordig is het wel verbeterd. Maar met een Turbo erin zou je toch zeggen dat ie snel moet zijn :S.

Oh, hier trouwens een plaatje van een uitlaatgasturbo, ik probeer het nog een keer ;)

uitlaatgasturbo9je.jpg

De turbo is in dit geval dat symmetrische ding wat helemaal bovenaan zit links een rood schoepenwiel (2), in het midden een witte as en rechts een blauw schoepenwiel (1).

De lucht komt dus rechtsbovenin naar binnen (blauwe pijl), gaat langs schoepenwiel 1, door de intercooler de motor in.
De uitlaatgassen gaan dan de motor weer uit, langs schoepenwiel 2.

Als er dus lucht langs schoepenwiel 2 loopt, gaat automatisch schoepenwiel 1 meebewegen en die zuigt dus extra lucht naar binnen.

Zo duidelijk(er)?

Als je goed luisttert hoor je tdi'tjes(zeker bij de oudere) wel fluiten hoor. Maar als ze rustig wegrijden valt dat weg door dat genagel van ze. ;)

Vooral de potentere TDI'tjes hoor je af en toe behoorlijk fluiten. Ik denk dat het verhaal dat De Student heeft uitgelegd in het begin niet duidelijker uitgelegd kan worden. Maar ja, ik wist het toch al, dus misschien ben ik bevooroordeeld *-)

@Manospeed: dat dacht ik ook ("dit móet toch te snappen zijn"), maar ik zie het natuurlijk ook voor me op het moment dat ik het uitleg ;)

Idd das het probleem. Toen ik naar jouw 2e foto keek leek het eerst (in mijn ogen ook nergens op) maar toen ik alles apart ging bekijken werd het me ineens weer volkomen duidelijk (tu)

https://www.rocrijnijssel.nl/mvt/archive%20auto.htm
misschien heb je wat aan dit filmpje de werking van de versnellingsbak

Hier kan je ook een prachtig voorbeeld van een mechanische compressor horen: (Jaguar XKR)

https://www.autoweek.nl/download/sounds/jaguarxkr.mp3

(compressor is het gegier bovenop het zware gegrom van de v8)

Dit topic is dermate interessant en van grote waarde voor mensen die echt geinteresseerd zijn dat het topic vanaf heden Sticky is. Ik haal hier wel alle euh... overbodige reacties weg zodat het puur een zeer informatief topic is en blijft.

CorZa
Moderator autoweek.nl

Nu heb ik dan nog een vraagje. Ik weet dat benzinemotoren een vonk (bougie) nodig hebben om te ontbranden en dat diesel bij samenpersing vanzelf ontbrandt (vandaar de naam zelfontbranders waarschijnlijk...), maar het is m.i. niet zo simpel als hoe ik het hierboven omschrijf. Maar zit ik goed? Maar waarom geeft een diesel dan b.v. meer koppel dan een benzinemotor? En waarom kan een benzinemotor tot zoveel meer toeren getart worden dan een diesel? Ik heb een vaag vermoeden, maar ik wacht eerst even af alvorens ik mijzelf te kakken zet ;)

Nog een vraag: laatst op het werk zat ik in de kantine uit te leggen dat een zware auto met zware motor in theorie volgens mij efficienter omgaat met zijn brandstof dan een klein autootje. Ik zei dat een grote auto met dito motor al zijn brandstof nodig heeft om tot eenzelfde prestatie te komen dan een klein autootje met dito motor. In praktijk verbruikt een zware auto natuurlijk meer, logisch, maar naar verhouding verbruikt hij zijn brandstoffen volgens mij efficienter en heb je bij een kleine auto geen "volledige" verbranding om het zo maar te noemen. Kan iemand dit beamen of praat ik onzin? (het zal toch niet he...)

Edit: kleine toevoeging

CorZa schreef:

dat diesel bij samenpersing vanzelf ontbrandt (vandaar de naam zelfontbranders waarschijnlijk...)
Ja, hoewel in benzinemotoren ook zelfverbranding kan plaatsvinden. Dat noemen we pingelen en dat is niet echt wat je wilt ;)

maar het is m.i. niet zo simpel als hoe ik het hierboven omschrijf.
Volgens mij wel, of bedoelde je nog iets anders? Er zijn natuurlijk nog wel meer verschillen tussen benzine- en dieselmotoren, maar ook binnen de brandstofsoort zijn er nog weer verschillen te vinden (bij diesel bijvoorbeeld indirect/direct ingespoten, pompverstuivers, common-rail).

Maar waarom geeft een diesel dan b.v. meer koppel dan een benzinemotor?
Ik denk dat dat vooral door de turbo komt die eigenlijk tegenwoordig standaard is op dieselmotoren. Ik hoorde laatst ook iemand zeggen dat het zou komen omdat een dieselmengsel iets minder snel ontbrandt, waardoor er langer kracht op de zuiger zou worden uitgeoefend. Klinkt interessant, maar ik durf niet te zeggen wat daarvan waar is.
Misschien heeft het ook wel iets met het hogere rendement van een dieselmotor te maken.

En waarom kan een benzinemotor tot zoveel meer toeren getart worden dan een diesel?
Da's een interessante. Ik heb het laatst ergens gehoord of gelezen, maar ik kan het me niet meer herinneren, eerlijk gezegd. Ik ga eens even zoeken.
Maar gooi je vermoeden vast in de groep, brainstormen kan nooit kwaad ;)

Nog een vraag: laatst op het werk zat ik in de kantine uit te leggen dat een zware auto met zware motor in theorie volgens mij efficienter omgaat met zijn brandstof dan een klein autootje. Ik zei dat een grote auto met dito motor al zijn brandstof nodig heeft om tot eenzelfde prestatie te komen dan een klein autootje met dito motor. In praktijk verbruikt een zware auto natuurlijk meer, logisch, maar naar verhouding verbruikt hij zijn brandstoffen volgens mij efficienter en heb je bij een kleine auto geen "volledige" verbranding om het zo maar te noemen. Kan iemand dit beamen of praat ik onzin? (het zal toch niet he...)
Eh, of je nou een grote of een kleine motor hebt, als het rendement hetzelfde is maakt het niks uit ;)
Je hebt wel kans dat bij een grotere/zwaardere auto wat meer (mechanische)wrijvingsverliezen in bijvoorbeeld de versnellingsbak, differentiëel etc. voorkomen. optreden.

Hiervoor hebben ze wat uitgevonden trouwens: het specifieke brandstofverbruik, in L/kWh. Daaraan kun je precies zien welk percentage van de aangevoerde brandstof ook daadwerkelijk in bewegingsenergie wordt omgezet (ipv warmte).

Maar waarom geeft een diesel dan b.v. meer koppel dan een benzinemotor?

Ik denk dat dat vooral door de turbo komt die eigenlijk tegenwoordig standaard is op dieselmotoren. Ik hoorde laatst ook iemand zeggen dat het zou komen omdat een dieselmengsel iets minder snel ontbrandt, waardoor er langer kracht op de zuiger zou worden uitgeoefend. Klinkt interessant, maar ik durf niet te zeggen wat daarvan waar is.

Ja goeie theorie, maar volgens mij niet waar. Een oude diesel of b.v. een scheepsdiesel heeft geen turbo, maar toch meer koppel. Dat boeit me best, maar kan geen directe link vinden. Ik heb het idee dat het komt omdat diesel een "zwaardere" brandstof is, dus meer energie kan bevatten, maar dat is misschien een totaal verkeerde richting...

Ik kom er dadelijk op terug ;)

Ja ok, maar een wat grotere diesel bedoel ik dan he ;)

Heeft het ook met de compressie te maken trouwens of niet?

Waarom diesels meer koppel hebben dan benzine, en waarom ze niet zoveel toeren kunnen draaien, zijn 2 gevolgen van dezelfde oorzaak: diesels zijn zelfontbranders.

Om het mengsel tot zelfontbranding te laten komen is een hoge druk nodig. Diesels hebben een veel hogere compressieverhouding dan benzinemotoren. Om die hoge compressieverhouding te bereiken hebben diesels een grote slag - terwijl bij benzines boring en slag meestal wel bij elkaar in de buurt liggen, is bij een diesel de slag groter dan de boring.

Om voor die grote slag te zorgen is de "werkarm" van de krukas groter, ofwel: bij een diesel zijn de drijfstangen verder uit het middelpunt van de krukas bevestigd. Daardoor is de afstand die de zuiger aflegt tussen zijn laagste (BDC = bottom dead center) en zijn hoogste punt (TDC = top dead center) groter dan bij een benzine (die afstand is de slag). Dat heeft de genoemde 2 gevolgen:
1. Meer draaiende massa omdat de krukas diameter groter is, en voor de hoge compressie uberhaupt sterkere onderdelen nodig zijn (daarom is een dieselblok ook duurder dan een benzineblok). Door die grotere massa kan je simpelweg minder toeren draaien.
2. Door die grotere krukasdiameter heb je als het ware een langere hefboom waar de drijfstang kracht op uitoefent. Langere hefboom -> groter moment (meer koppel).

Q.e.d. :)

P.S.
Als je dit verhaal snapt zal het ook logisch klinken, dat bij hoogtoerige benzinemotoren (bv de 160 PK 1.6 van Honda) de boring juist weer groter is dan de slag. De massa hoeft minder ver op en neer te bewegen, dus zijn meer toeren mogelijk. Bij F1 motoren (veel toeren!) is de boring een stuk groter dan de slag.

Scheepsdiesels geen turbo? Dacht het wel, waarom zou je die nou niet van een turbo voorzien?
https://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/

Compressie en slag zijn wel gecorreleerd maar dat heeft toch meer te maken met het volume van de verbrandings kamer in de zuiger.
Een diesel met gelijke slag al seen benzine motor levert toch meer koppel door de hogere druk in de cylinder. Hogere druk -> meer kracht op de drijfstang -> meer koppel op de krukas.

@johnwoo, klinkt inderdaad logisch zo. Daarom hebben die jankende Honda-motoren b.v. een hoog aantal pk's maar een naar verhouding zeer laag koppel. Daarom vind ik ze ook niet fijn rijden als je even rustig wilt toeren...

@Geelhoed, ja idd. Nooit bij stilgestaan eigenlijk en waarom niet inderdaad. Scheelt een hoop vermogen.

Goh, wat een verduidelijking van sommige onderwerpen zeg :D

Geelhoed schreef:

Compressie en slag zijn wel gecorreleerd maar dat heeft toch meer te maken met het volume van de verbrandings kamer in de zuiger.
Een diesel met gelijke slag al seen benzine motor levert toch meer koppel door de hogere druk in de cylinder. Hogere druk -> meer kracht op de drijfstang -> meer koppel op de krukas.
Uh ja, je zegt het zelf al, door de hogere druk. Waar denk je dat die vandaan komt? Doordat de diesels om te beginnen al een hogere CR hebben ;)
Als je het effect van de CR verrekent levert verbranding van een benzinemengsel meer druk op, omdat een benzinemengsel een stuk heter verbrandt dan een dieselmengsel. De hitte is direct gerelateerd aan de druk die wordt opgebouwd. De hogere druk van diesels komt puur door de hogere compressieverhouding, en die is te danken aan de grotere slag. De CR is de verhouding van de inhouden van de verbandingskamers met de zuiger op BDC en TDC (zolang de motor gezond is tenminste en de verbrandingskamer gasdicht ;) ), en de verhouding tussen die inhouden is, bij een gegeven cilinderinhoud, puur een functie van de slag.

Maar misschien worden we nu wat te technisch *-)

Leuk topic dit. Zie het nu pas voor het eerst en helemaal doorgelezen. (tu)

Ik heb nog een toevoeging (al ben ik niet helemaal zeker). Diesels kunnen niet zoveel toeren maken als een benzinemotor door de langere verbrandingsduur. Het duurt ongeveer 1 miliseconde voordat het meeste verbrand is. Bij hogere toerentallen is de zuiger alweer een stuk naar beneden tijdens de verbranding waardoor de druk te vroeg afneemt, de verbranding niet optimaal is en er energie verloren gaat.

Vul maar aan als het niet goed/volledig is.

Stel : het volume van de verbrandingskamer bij TDC = Vt en bij BDC Vb
boring B en slag S
dan is Vb=Vt+pi/4*B*B*S toch?
compressie verhouding is volgens jouw definitie CR = Vb/Vt = (Vt+pi/4*B*B*S)/Vt = 1+pi/4*B*B*S/Vt

Hebben we beide gelijk! (tu) Ze zitten er even hard in (S en Vt).

Nog een voordeel van een langere slag is dat je meer energie uit het hete gas haalt. Door de hogere druk bij een diesel is het nou eenmaal langer rendabel om de slag te verlengen. Zoals je al zegt is het toerental beperkt door de heen en weergaande massa. Het vermogen dat door een massa M bewegend volgens x=L*sin(w*t) wordt afgesnoept is P = w^3*M*L/pi.

Nog zoiets. Iedereen weet dat koud luchtaanvoer een stuk beter is en een fractie meer vermogen geeft omdat (en nu komt mijn boerenkool-uitleg) koude luchtmolekulen minder bewegen waardoor er meer "lucht" in een bepaald volume gaan dan warme lucht die meer bewegen dus minder molekulen per kubieke cm zeg maar. Maar waarom wordt er bij auto's dan standaard geen aanpassing gemaakt aan de luchtoevoer? Veel nieuwe auto hebben airco. Hier is vast een omleiding of aanpassing op aan te brengen die voor een koude luchttoevoer zorgt of zorgt het koelen voor een dermate energie-verlies dat dit de opbrengst weer teniet doet?

@geelhoed: prima berekening, dat wordt een voldoende :p

dickey schreef:

Diesels kunnen niet zoveel toeren maken als een benzinemotor door de langere verbrandingsduur. Het duurt ongeveer 1 miliseconde voordat het meeste verbrand is. Bij hogere toerentallen is de zuiger alweer een stuk naar beneden tijdens de verbranding waardoor de druk te vroeg afneemt, de verbranding niet optimaal is en er energie verloren gaat.
Het idee van de tijd dat het duurt voordat alles verbrand is klopt wel. Ik heb toevallig afgelopen weken een blok getuned door puur met de ontsteking te werken en daar heb ik wel wat van geleerd ;)

Met elektronische ontsteking is het zo dat de computer voor élk toerental zou moeten kunnen uitrekenen wat het optimale verbrandingsmoment is. Dit punt wordt uitgedrukt in krukasgraden vóór het TDC (Top Dead Centre). Normaal gesproken vonkt de bougie dus al (ruim) voordat de zuiger helemaal boven is (in geval van ons motorblokje tot een graad of 35, bijna een kwart slag)
Waar het dan om gaat is de "50% verbrandingswaarde". Dit is het moment waarop 50% van het brandstof/lucht-mengsel is verbrand. Optimaal is als dit moment tussen 8 en 10 krukasgraden ná het TDC plaatsvind.
De vertraging die dus tussen het ontstekingsmoment en de daadwerkelijke verbranding zit is te wijten aan het feit dat een mengsel niet ineens verbrand, maar dat geleidelijk doet.

Ik ben het wel met je eens dat de ontsteking zéér goed moet worden geregeld. Als je te vroeg ontsteekt zal de zuiger ineens tegen de draairichting in enorm belast worden (en dat vinden o.a. je krukas en je drijfstang héél erg onplezierig), maar als je te laat ontsteekt wordt je verbrandingsruimte alweer véél groter, met als gevolg dat je veel minder druk opbouwt en veel minder vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof haalt.

CorZa schreef:

Nog zoiets. Iedereen weet dat koud luchtaanvoer een stuk beter is en een fractie meer vermogen geeft omdat (en nu komt mijn boerenkool-uitleg) koude luchtmolekulen minder bewegen waardoor er meer "lucht" in een bepaald volume gaan dan warme lucht die meer bewegen dus minder molekulen per kubieke cm zeg maar.
Bijna ;) Alle stoffen zetten uit bij opwarming en krimpen bij afkoeling (water daargelaten). Dat betekent dus dat een liter koude lucht zwaarder is dan een liter héte lucht. En de hoeveelheid zuurstof per kilogram is in lucht normaal gesproken ongeveer hetzelfde (alle andere stoffen even daargelaten). Dat betekent dus dat er in een liter koude lucht méér zuurstof zit dan in een liter wárme lucht.

Maar waarom wordt er bij auto's dan standaard geen aanpassing gemaakt aan de luchtoevoer? Veel nieuwe auto hebben airco. Hier is vast een omleiding of aanpassing op aan te brengen die voor een koude luchttoevoer zorgt of zorgt het koelen voor een dermate energie-verlies dat dit de opbrengst weer teniet doet?
Tsja, bij de meeste auto's zal het niet zo gek veel uitmaken. De fabrikant maakt dan een afweging. Méér zuurstof betekent ook méér brandstof inspuiten.
En wat die airco betreft: die is mechanisch (oftewel: wordt door de krukas aangedreven), dus die kost al vermogen.
Ik denk dat het weinig nut heeft. Samengedrukte lucht (door een supercharger, compressor of uitlaatgasturbo) warmt op en kan door een intercooler weer afgekoeld worden. Maar bij een atmosferische motor is de inlaatlucht tijdens het rijden koud genoeg om de motor prima te kunnen laten draaien.

Ik weet nog van mijn Corsa GSi dat bij warm weer de motor wat minder lucht kreeg (echt merkbaar) dan bij vorst b.v. Er zat ook wel een K&N filter op, dus dat versterkt één en ander wel wat.

Er worden tegenwoordig wel meer en meer zogenaamde cold airintakes verkocht, dat werkt volgens mij ook volgens een soort koeling (ammoniakbasis?). Vandaar mijn hardop gedachte hersenspinsel ;)

Geelhoed schreef:

Stel : het volume van de verbrandingskamer bij TDC = Vt en bij BDC Vb
boring B en slag S
dan is Vb=Vt+pi/4*B*B*S toch?
compressie verhouding is volgens jouw definitie CR = Vb/Vt = (Vt+pi/4*B*B*S)/Vt = 1+pi/4*B*B*S/Vt

Hebben we beide gelijk! Ze zitten er even hard in (S en Vt).
Ja die formule kan ik me wel in vinden. Vt is eventueel nog weg te optimaliseren, want die hangt af Vb (cilinderinhoud) , B en S :)
Namelijk: Vt = Vb - (pi * B/2) ^ 2 * S
(Lees: Vt is de cilinderinhoud Vb minus de denkbeeldige cilinder die het pad van de zuiger maakt).

Vervolgens kun je B ook weg optimaliseren, want die hangt af van Vb en S. Uiteindelijk kom je dan op een formule waarbij CR direct afhankelijk is van Vb (cilinderinhoud) en S (slag) ;)

[edit] Ho, stop, dat laatste zinnetje klopt niet :p Dat zou alleen opgaan indien de hele verbrandingskamer cilindrisch is. In de praktijk hangt B niet alleen af van Vb en S, maar ook van de vorm van de bovenkant van de verbrandingskamer. Zonder iets over de vorm te zeggen kan je dus niet verder vereenvoudigen dan: CR is afhankelijk van Vb, B en S (cilinderinhoud, boring en slag).

CorZa schreef:

Er worden tegenwoordig wel meer en meer zogenaamde cold airintakes verkocht, dat werkt volgens mij ook volgens een soort koeling (ammoniakbasis?). Vandaar mijn hardop gedachte hersenspinsel
Dat werkt dus wel om iets meer vermogen te verkrijgen. Echter, je verbruik zal er ook wat van omhoog gaan ;)

Wat ik laatst tegenkwam, ook wel interessant, is RAM Air bij (vooral supersport-)motoren. Het idee is een soort trechter voorop met een slang naar het inlaatkanaal. Als je hard genoeg rijdt (normaal werkt dat echt pas bij 200+) dan komt er zó veel wind naar binnen dat de lucht onder druk de cilinder in wordt geperst en zo voor extra lucht (en dus vermogen) zorgt.

R1_act.jpg

De inlaat net onder de koplamp is voor RAM Air.

Ram-air levert verdacht weinig op, ik meen iets van 8pk bij 300km/h.

De druk waarmee de lucht de inlaat word ingeblazen kunnen we even met bernoulli berekenen:
P+rho/2*u^2=constant
De druk die opgebouwd wordt bij 300km/h (83m/s) is:
P=0.5*1.2kg/m^3*83m/s^2 = 0.042 bar

Bovendien:
een 1300cc blok bij 12000 toeren zuigt 0.13m^3/s aan. Dat moet zo te zien door twee gaten van 50cm^2 wat een snelheid van u=13m/s geeft. de druk word nog eens 2% lager.

Nee, daar word je niet wijzer van!

@Geelhoed,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ram-air levert best wel wat lucht op, omdat er een soort trechtereffect is. Bij de opening van de inlaat heb je inderdaad slechts weinig overdruk (hoewel, op 1 bar maximaal is iedere mbar meegenomen). Maar omdat de ram-air een soort trechter is, heb je aan de venturi-kant van de inlaat meer overdruk.

Je merkt het ook heel erg goed als je het ram-air systeem van een motor afsloopt. Dat zijn echt meer dan maar 8 paardjes.

Voor iedereen die nog wat over techniek wil weten: sleutelen is voor 10% kennis en voor 90%lef. Begin eens klein te sleuetlen aan een oude kettingzaag of de remmen van een fiets en probeer daarna gewoon steeds wat meer met een goede vraagbaak oid. Ineens blijkt remmen vervangen van een auto toch een eenvoudigere klus te zijn dan verwacht!
En daarna is het net als bij de meeste gebruiksaanwijzingen van apparaten: als je eenmaal snapt hoe het apparaat werkt, begrijp je ineens wat ze in het boekje bedoelden...

Theorie en schematische tekeningen zijn natuurlijk leuk. Eens kijken hoever we komen als we echt onder de motorkap kijken.:}

DSC00131.jpg

Wat ikzelf 'weet':

-Dat zwarte ronde ding boven de accu is de hoofdremcilinder. (hier wordt de remdruk in opgebouwt)

-De accu: wordt opgeladen door de dynamo en geeft stroom af aan allerlei electrische dingen in de auto. (lampen, startmotor, bougie's etc)

-Onder de accu zit de Lucht Massa Meter, deze meet de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt en stuurt deze gegevens door naar de ECU, deze bepaald aan de hand van de gevraagde luchthoeveelheid hoeveel benzine erbij moet komen.

-Grote zilvere ding waar injection opstaat (het inlaatspruitstuk) verdeeld de lucht (afkomstig van het luchtfilter/ LMM) over de 4 cilinders.

-Het grote zilvere ding waar Mazda 16 Valve opstaat is het kleppendeksel, hieronder bevinden zich de kleppen, nokkenassen, cilinders en carterpan. De zwarte riem met witte letters erop is de distriebutieriem, deze drijft het nokkenastandwiel (en daarmee de nokkenassen en daarmee weer de kleppen)

-De 4 witte dingetjes achter die zwarte 'stang' zijn de injectoren, deze voorzien de cilinders van benzine.

- Onder op de foto is de radiator: Deze zorgt ervoor dat de motor gekoelt wordt.

- de kabel tussen het inlaatspruitstuk en de dikke zwarten buis is de gaskabel (verbonden met de gasklep, hoe dieper je het gaspedaal indrukt, des te meer lucht vraagt de motor)

Graag aanvullen deze 'tekst' van mij.

p.s. het is misschien niet erg duidelijk maar misschien kunnen we zo toch nog iets wijzer worden.:)

johnwoo schreef:

Waarom diesels meer koppel hebben dan benzine, en waarom ze niet zoveel toeren kunnen draaien, zijn 2 gevolgen van dezelfde oorzaak: diesels zijn zelfontbranders.

Om het mengsel tot zelfontbranding te laten komen is een hoge druk nodig. Diesels hebben een veel hogere compressieverhouding dan benzinemotoren. Om die hoge compressieverhouding te bereiken hebben diesels een grote slag - terwijl bij benzines boring en slag meestal wel bij elkaar in de buurt liggen, is bij een diesel de slag groter dan de boring.

Om voor die grote slag te zorgen is de "werkarm" van de krukas groter, ofwel: bij een diesel zijn de drijfstangen verder uit het middelpunt van de krukas bevestigd. Daardoor is de afstand die de zuiger aflegt tussen zijn laagste (BDC = bottom dead center) en zijn hoogste punt (TDC = top dead center) groter dan bij een benzine (die afstand is de slag). Dat heeft de genoemde 2 gevolgen:
1. Meer draaiende massa omdat de krukas diameter groter is, en voor de hoge compressie uberhaupt sterkere onderdelen nodig zijn (daarom is een dieselblok ook duurder dan een benzineblok). Door die grotere massa kan je simpelweg minder toeren draaien.
2. Door die grotere krukasdiameter heb je als het ware een langere hefboom waar de drijfstang kracht op uitoefent. Langere hefboom -> groter moment (meer koppel).

Q.e.d.

P.S.
Als je dit verhaal snapt zal het ook logisch klinken, dat bij hoogtoerige benzinemotoren (bv de 160 PK 1.6 van Honda) de boring juist weer groter is dan de slag. De massa hoeft minder ver op en neer te bewegen, dus zijn meer toeren mogelijk. Bij F1 motoren (veel toeren!) is de boring een stuk groter dan de slag.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging om 30-03-06 13:15 door johnwoo.

Van A tot Z nonsens.

CorZa schreef:

Nog zoiets. Iedereen weet dat koud luchtaanvoer een stuk beter is en een fractie meer vermogen geeft omdat (en nu komt mijn boerenkool-uitleg) koude luchtmolekulen minder bewegen waardoor er meer "lucht" in een bepaald volume gaan dan warme lucht die meer bewegen dus minder molekulen per kubieke cm zeg maar. Maar waarom wordt er bij auto's dan standaard geen aanpassing gemaakt aan de luchtoevoer? Veel nieuwe auto hebben airco. Hier is vast een omleiding of aanpassing op aan te brengen die voor een koude luchttoevoer zorgt of zorgt het koelen voor een dermate energie-verlies dat dit de opbrengst weer teniet doet?

Bij een motor zonder turbo (zelfaanzuigend dus) hoeft de inlaat niet gekoeld worden omdat er geen opwarming plaats vindt, bij een turbo wel, de drukverhoging door de turbo laat de temperatuur stijgen > tussenkoeler!

GTR schreef:

DSC00131.jpg

Graag aanvullen deze 'tekst' van mij.
- Onder die 4 zwarte dopjes met die kabels eraan bevinden zich de bougies.
- Die kabels lopen van de bougies naar een dingetje rechts op het blok (of eigenlijk andersom): dat is volgens mij de bobine (maar dat weet ik niet helemaal zeker).
- Dat "grote zilveren ding waar Injection op staat" heet het inlaatspruitstuk ;)
- Die dikke zwarte slang die er naartoe loopt zuigt de lucht aan
- Aan het begin van die dikke zwarte slang (dus rechtsonder op de foto) zit het luchtfilter
- De zwarte dop boven "16 valve" is de olievuldop :p
- De zwarte riem aan de linkerkant van het blok (met die paar witte cijfertjes erop) is de distributieriem
- Het gele ringetje links daaronder is de oliepeilstok
- Die zwarte "strip" helemaal onderin (met die zilveren dop erop) is de bovenkant van de radiateur

En niet motor-gerelateerd:
- Rechts van de accu zie je in dat rode gedeelte een zwart rondje zitten met 2 bouten ernaast. Dat is de bovenkant van je veerpoot.

Toet toet schreef:

Van A tot Z nonsens.
Weet jij dan hoe het wél zit? ;)

Ik vond het al een beetje vreemd klinken (je hebt ook benzine korte- en langeslag motoren), maar bij gebrek aan iets beters heb ik (nog) niks verbeterd ;)

De Student schreef:

- Onder die 4 zwarte dopjes met die kabels eraan bevinden zich de bougies.
- Die kabels lopen van de bougies naar een dingetje rechts op het blok (of eigenlijk andersom): dat is volgens mij de bobine (maar dat weet ik niet helemaal zeker).

Niet de bobine, maar eerst nog de stroomverdeler. De bobine zit aan het begin van de lijn en die zorgt voor de hoge spanning, de verdeler regelt vervolgens welke bougie die spanning krijgt en dus welke vonkt. Er loopt daarom één hoogspanningskabel van bobine naar verdeler, en vervolgens vanuit de verdeler een kabel naar iedere bougie. De verdeler is of met een overbrenging met de krukas of direct op de nokkenas (zoals in dit geval, aan de andere kant van de nokkenas zit de poelie waar de distributieriem overheen loopt) aangesloten en draait daarom altijd mee "op de maat" van de motor. De volgorde waarin deze kabels op de verdeler zijn aangesloten mag ook nooit veranderd worden, dus niet zo maar lostrekken. Tip als je er toch aan moet werken: Maak eerst even een digitale foto van de situatie, voor je iets uit elkaar haalt.

s velthuis schreef:

Niet de bobine, maar eerst nog de stroomverdeler. De bobine zit aan het begin van de lijn en die zorgt voor de hoge spanning, de verdeler regelt vervolgens welke bougie die spanning krijgt en dus welke vonkt.
Ach, natuurlijk. Wat stom *-) (vandaar ook mijn "dat weet ik niet helemaal zeker" :p)

Ik heb een vraagje:

Wat is dat zwarte kastje tussen de accu en de lmm in ? (helemaal rechts op de foto onder de rechter veerpoot)

Ik kan het niet heel goed zien, maar ik meen een aardklem en een dikke stroomkabel te zien lopen. Als dat idd zo is, is dat dus de bobine, oftewel de hoogspanningsgenerator. Een soortgelijk apparaat vind je trouwens ook in je TV, daar zorgt hij voor de hoogspanning die nodig is om een beeldbuis te laten werken.

Die bobine wat doet die nu precies?

Wat ik zelf erover begrijp is dat het een soort transformator is die de 12V van de accu omzet? naar een heel hoog voltage van ongeveer 15.000V.

(maar hoe kan dat dan nu?)

De bobine bestaat uit twee wikkelingen van koperdraad. (net als een transformator)

Het is idd niet echt goed te zien, maar volgens mij zit de bobine net achter dat klepje. Het klepje zelf is zo te zien gewoon van het zekeringkastje.

Niet de bobine, maar eerst nog de stroomverdeler. De bobine zit aan het begin van de lijn en die zorgt voor de hoge spanning, de verdeler regelt vervolgens welke bougie die spanning krijgt en dus welke vonkt. Er loopt daarom één hoogspanningskabel van bobine naar verdeler, en vervolgens vanuit de verdeler een kabel naar iedere bougie.
Dat is bij deze motor het geval ja, en is de "klassieke" ontsteking, maar tegenwoordig vind je heel veel varianten. Bijvoorbeeld meerdere bobines (zodat iedere bobine minder cilinders - soms maar 1 - van prik hoeft te voorzien, waardoor ze meer tijd hebben om een lading op te bouwen tussen ontladingen), of solid state ontsteking: dan regelt de computer met een transistor de stroomtoevoer naar de hoogspanningsspoel(en), waardoor je geen verdeler meer nodig hebt.
Eén spoel per bougie, direct boven de bougie geplaatst, met een door de computer geregeld ontstekingsmoment, noemt met "coil over plug".

-Dat zwarte ronde ding boven de accu is de hoofdremcilinder. (hier wordt de remdruk in opgebouwt)
Nee, dat klopt niet. Dat zwarte ding wat op de foto precies boven de accu te zien is, is zo te zien het motortje van de ruitenwissers.
Schuin linksboven de accu, tegen het schutbord, zie je een vrij groot zwart cirkelvorming apparaat; dat is de rembekrachtiger. Daar aan vast zit de hoofdremcilinder: zilverkleurig, je ziet de remleidingen ervandaan lopen, 2 stuks vanwege het gescheiden systeem. Erbovenop zit het remvloeistofreservoir.

Nog een paar onderdelen:
- Links van het inlaatspruitstuk zie je een zwarte cilinder aan het schutbord hangen. Dat is de "charcoal canister". Dat vangt benzinedampen op uit het brandstofsysteem en filtert ze, om te voorkomen dat er benzinedampen in het milieu komen. Als 'ie kapot is stinkt je auto naar benzine :p

- Links in het midden zie je een motorsteun (zwart, cilindervormig).

- De leiding vanuit het kleppendeksel, langs de olievuldop, naar de luchtinlaatbuis is de carterontluchting. De overdruk van kleine hoeveelheden "blowby" (verbrandingsgassen die tussen de zuiger en cilinder door ontsnappen het carter in) wordt hierdoor ontlucht. Zit deze buis verstopt (wat bij oude motoren kan voorkomen) dan kan een overdruk in het carter de oliekeerringen rond de krukas eruit blazen.
Nu vraag je je misschien af, hoe komt een carter-(oliepan, onderin het blok)-ontluchting bovenop het kleppendeksel uit. Dat zit zo: het carter staat met een ontluchtingskanaal door het cilinderblok, in verbinding met de cilinderkop, namelijk de ruimte waar de nokkenassen zitten. Datzelfde kanaal is ook meteen het olie-retourkanaal, waarlangs olie die omhoog is gepompt om de nokkenassen te smeren, weer terugloopt naar het carter.

Terug
Bovenaan