De techniek van een auto

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Een moment is eigenlijk een ronddraaiende kracht, een koppel is 2 (of meer) krachten op een bepaalde afstand "r" van het middelpunt af.

Ja maar we gaan hier toch niet zo diep op details in. Zo kun je ook wel weer 3 pagina's vullen over de G60 alleen al.

T principe is hetzelfde lijkt me zo. Anyway, k ga pitten!!

Roots compressor is ook nog een aparte vorm van "turbo achtigen" Een roots compressor is axiaal, uitlaatgas turbo's en mechanische turbo's over het algemeneen centrifugaal ;)

Grote voordeel van axiale compressoren is een hogere efficientie ten opzichte van centrifugale compressoren...nadeel zijn de afmetingen en de geringere druktoename per compressie trap. Kan wel uit gaan leggen waar die verliezen in de centrifugale turbo uit voortkomen...maar dan ga je toch wel richting thermodynamica e.d. Laat het maar weten,dan probeer ik het zo simpel mogelijk uit te leggen.

Pug106Rallye schreef:
Een roots compressor is axiaal, uitlaatgas turbo's en mechanische turbo's over het algemeneen centrifugaal

Nee, een roots compressor werkt hetzelfde als een tandwielpomp. Twee nauwpassende rotoren in een huis.
Ik weet niet precies hoe jij axiaal definieert maar voor mij is dat zoiets als een turbine. De Roots valt daar dus niet onder.

Whatever :?

Het is allemaal leuk lief en aardig, maar dit topic is volgens mij bedoeld voor personen welke weinig van de techniek van een auto afweten.

Het verschil tussen de turbo's is uitgelegd, momenteel wordt er TE diep op in gegaan en zal het voor veel personen niet meer te volgen zijn. Deze zullen afhaken en het topic mist de doelgroep.

Precies Schudde (tu). Dus nu weer terug naar de wat simpelere dingen zoals: Hoe werkt de nokkenas (snap het nog steeds niet helemaal ;)) en waarvoor dient precies het vliegwiel. Op het plaatje is te zien dat het vliegwiel vast zit aan de krukas. Klopt toch of niet?

Dsrt :-D

dsrt schreef:

Hoe werkt de nokkenas (snap het nog steeds niet helemaal)
engine-cam.gif

Die bovenste ronddraaiende as is de nokkenas. Die dingetjes die eraan zitten zijnde nokken. Zoals je kunt zien duwen die nokken de kleppen open.

Zo duidelijk? ;)

en waarvoor dient precies het vliegwiel. Op het plaatje is te zien dat het vliegwiel vast zit aan de krukas. Klopt toch of niet?
Klopt. Het vliegwiel zit aan de krukas. Een vliegwiel is een vrij zwaar wiel. Dat moet natuurlijk op gang gebracht worden, maar vanwege dat hoge gewicht heeft het ook veel energie als het eenmaal beweegt. Als jij je gas loslaat en je hebt geen vliegwiel, dan remt je krukas onwijs snel af. Het zware vliegwiel blijft nu dus behoorlijk hard doordraaien, dus zakt je toerental minder snel en pakt de motor ook makkelijker op als je weer gas bijgeeft.

@Geelhoed

Je hebt idd gelijk rootsblower werkt niet axiaal, my bad (td) Een turbine is inderdaad in principe axiaal, maar dit hoeft niet!! Een centrifugale turbine zou ook best kunnen werken...definitie van axiaal in dit geval=>de lucht/gassen verplaatsen zich parallel aan de turbine-as van voor naar achter.

Maar goed back on topic

leg ook ff uit hoe een variabel inlaatspruitstuk werkt zoals toyota TVIS

Maar ik wel.

Even in jip- en janneketaal voor de onwetenden.

De lucht die naar een cylinder gaat maar er niet komt omdat de klep dan al dicht is, bouwt een druk op. De druk golf word gereflecteerd door de klep en loopt terug naar het verdeelstuk. Daar gaat ie naar de andere cylinders. Als je dat dus goed timed kun je deze druk golf gebruiken om de cylinder beter te vullen. Bij lage toerentallen moet de golf langer reizen omdat de tijd tussen de inlaat momenten van de twee cylinders langer is. Bij hoge toerentallen is die tijd korter dus moet je de weg die die golf aflegt inkorten. Vandaar een klep.

Timing is hier alles, dus ook wanneer je een klep open doet.

VDI.jpg

Het is mij nu ook duidelijk (tu) Best slim, die mensen die zoiets verzinnen :-D

doet me erg denken aan het VTEC van Honda, dat lijkt hier toch best wel op? was dat niet het allereerste systeem op dit gebied?

:}

Nee, dat verandert de kleptiming; eerder open en dicht bij hoge toerentallen.
VVTL veranderd ook de lift hoogte van de kleppen.

Oh ja porsche heeft ook zo'n systeem (gehad) Dat was erg simpel, gewoon de timingbelt (of was het ketting) een beetje indrukken aan een kant en loslaten aan de andere kant. Daardoor is er een kleine vervroeging in het moment van klepactuatie

Heel het topic zakt naar benden en dat is jammer. Er valt toch nog wel veel meer te vertellen over de techniek van een auto?

er valt natuurlijk heel veel te vertellen dsrt, maar het is misschien leuker als jullie vragen blijven stellen. Dan krijg je antwoordt op wat je niet precies snapt en wat jou het meest interesseert.

@Lambo: Klopt maar ik weet momenteel ff niets te vragen. Ooh jah, wat houdt precies de cardanas in?

De cardanas is de as die de aandrijfkracht vanuit de versnellingsbak verder brengt naar de achterwielen, waar het differentieel zit.

Een cardanas is alleen nodig bij auto's die de motor niet op dezelfde plek hebben zitten als de aandrijving. Zo heeft een VW Golf geen cardanas nodig omdat die de motor en de aandrijving (meestal, soms 4-wielaandrijving, 4-Motion) ook voor heeft.

Een BMW 320i bijvoorbeeld (zoals alle BMW's eigenlijk) heeft de motor voorin zitten, en de aandrijving achterin. Dus dan moet die kracht naar achteren worden gebracht.

Een Porsche 911 met alleen achterwielaandrijving heeft geen cardanas nodig omdat die de motor achterin heeft liggen.

Soms zie je bij vrachtwagens de cardanas zitten van buitenaf. Dat is die stang die steeds sneller gaat draaien naar mate de vrachtauto optrekt. Moet je maar eens op letten.

Hieronder zie je hoe de cardanas is geplaatst. In dit geval is het een vierwielaangedreven auto.

drivetrain_02.jpg

Ooh is dat dat ding. Ik snaap um. Zijn 2 buizen die aan elkaar zijn gekoppeld en die dan rond draait.

Jah kan ut niet tekenen, maar snap ut wel. Momenteel ff geen vragen meer (:P)

Heb weer een vraag (:P). Waar voor staat de V van 16 V of 20 V. Heeft toch met het aantal kleppen te make of niet?

16V staat voor 16 kleppen (valve) TOTAAL.
voor een 4 clinder heb je dan dus 4 kleppen per cylinder.

Iemand anders kan het misschien met wat plaatjes verduidelijken.

hoe harder de auto gaat, hoe sneller de cilinders gaan?
of ben ik nou gek

Deels waar.

Hoe hoger het toerental hoe harder de zuigers in de cylinder op en neer gaan.

Je kan ook met een laag toerental snel gaan door een hoge verschelingsbak overbrenging.

mooi!!

ik hoorde vanmiddag iets over een lamellenkoppeling.
volgens mij in de audi A3 2.0 tfsi

plaatje??? (+ uitleg? )

Geelhoed schreef:

@ student

Je plaatje klopt voor geen meter! De motor loopt op twee poten. Kijk maar eens naar de kleppen van de twee middelste cylinders. De inlaatklep (linker) gaat veel te laat open. De nokken zitten ook niet om de pi/2 maar om de pi radialen. Bij 1 en 4 zitten ze wel goed.

Those who can't, teach.
a) het is mijn plaatje niet, zeuren doe je maar bij die lui van howstuffworks

b) het gaat om het principe van nokken en een nokkenas, niet om kleptiming 8-)

mierenneuker 8-)

Het topic zakt weer naar beneden daarom weer wat vragen. Waarvoor dienen de V snaar en de Distributieriem? De Distributieriem is toch een band die om 2 tandwielen zitten. 1tje is veel groter dan de andere. Klopt toch of niet?
Btw. Ben ik nou de enige die hier vragen stelt :S

De distributieriem drijft vanuit de krukas de bovenliggende nokkenassen aan. Die 2 tandwielen wat je ziet zijn de nokkenastandwielen.

Of zoals hieronder, een enkele bovenliggende nokkenas:
l28-camshaft.jpg

De functie van de V-snaar is me even ontschoten. Is dat niet gewoon de snaar die de dynamo enzo aandrijft?

Yeahh 3e pagina

Tja alles staat al beschreven, behalve hoe een versnellingsbak precies werkt, en dat is (voor mij) iets te moeilijk. Misschien kan iemand anders de versnellingsbak uitleggen.

Voor de rest gaan de krachten zo:

Krukas --> Koppeling --> Versnellingsbak --> Evt. cardanas --> Differentieel --> Aandrijfassen --> Wielen.

GTR schreef:

Ik weet bijvoorbeeld dat de krukas is aangesloten op de versnellingsbak en differentieel maar iets uitgebreider beschreven graag.
Kijk eens naar mijn post van 04-10-05 14:34, daar staan links naar flashanimaties van zowel een versnellingsbak als een diff :)

Manospeed schreef:

*schop*

:S.

Goed. Het topic is niet meer echt "levendig". Daarom nu weer 2 vragen van mij.
1. Wat is nu precies "direct ingespoten". En wat is het tegenover gestelde
ervan?
2. Ik hoorde in RTL AUTOWERELD dat je kon kiezen tussen een 4x4 en een 4x2.
Die 4x4 snap ik nog, maar wat is nou een 4x2 dan?

Alvast bedankt.

1a
Het tegenovergestelde van direct ingespoten is -hoe toevallig- indirect ingespoten.

1b
Bij direct ingespoten motoren wordt de brandstof gelijk de cilinders in gepompt en daar nog lucht bij. Bij indirect ingespoten motoren worden brandstof en lucht eerst in een kamer met elkaar vermengd en daarna wordt het mengsel de cilinders ingespoten.

2
4x4 = 4 wielen, 4 aangedreven wielen
4x2 = 4 wielen, 2 aangedreven wielen (FWD (voorwielaandrijving) of RWD (achterwielaandrijving) dus)

Als je bouwverkeer ofzo tegenkomt, kijk eens of je vrachtwagens van GINAF ziet rijden, dat zijn vaak 6x4's of 6x6's.

@De Student:

Ok thank you. Ik d8 al dat 4x2 gewoon voorwielaandrijving of achterwielaandrijving was.
Dan nu nog een vraag. Wat is het voordeel van direct of indirect ingespoten?

Dsrt

Als je Robehr VW moet geloven ga je acuut dood als je geen FSI rijdt :p

Nee, geintje. Een iets hoger specifiek vermogen bij een wat lager verbruik en iets minder uitstoot van schadelijke stoffen. 't Is (op dit moment nog) niet extreem wereldschokkend, maar het helpt wel zodanig dat de direct ingespoten benzinemotoren (diesels hebben al veel langer directe inspuiting) in de toekomst wel steeds vaker gebruikt zullen (moeten) worden.

Ze zeggen toch ook dat FSI's wel meer fijnere deeltjes produceren, dat FSI's misschien wel schadelijker zijn voor de gezondheid?

Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord. En er zal best een kern van waarheid inzitten. Het is net als met die roetfilters: hele grote zwarte wolken zullen die dingen misschien niet meer uitbraken, maar het fijnstof komt uiteraard nog gewoon naar buiten (je moet het érgens laten).

Klopt, er zijn al testen gedaan en bewezen is dat de FSI techniek deeltjes uitstoot die nog fijner zijn dan de roetdeeltjes van de moderne diesel. Deze deeltjes dringen dieper door in de longen en zijn daarom schadelijker.

Over een aantal jaren is elke nieuwe benzineauto wellicht voorzien van deze techniek, vooruitgang ? Ja, als er een filter op zit die het tegenhoud wel......

@Manospeed
Kijk even op https://auto.howstuffworks.com/transmission5.htm voor de werking van een versnellingsbak.

@GTR
Linkje voor animatie van simpele voorstelling van een koppeling vind je op https://auto.howstuffworks.com/clutch1.htm

Ja t zal wel kloppen allemaal maar k wordt niet veel wijzer van die flash...ik wil weten hoe die tandwielen op hun plaats worden gezet en wat synchromeshen zijn etc. :T

Terug
Bovenaan