Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De werking van VALVETRONIC
Bij VALVETRONIC werkt de nokkenas niet meer direct op de tuimelaar, die dan vervolgens de klep bedient, maar via een tussenarm. Deze tussenarm is echter niet, zoals een tuimelaar, horizontaal onder de nokkenas geplaatst, maar juist verticaal ernaast. De tussenarm heeft in het midden een rol die tegen de nok van de nokkenas rust en dus bij het draaien van de as het nokprofiel volgt. De onderkant van de tussenarm drukt op de rol van de roltuimelaar, de bovenkant steunt via een tweede rol tegen een excentrische as.
Als de nokkenas draait, dan beweegt de tussenarm als een pendel heen en weer. Om deze horizontale beweging in een verticale om te zetten, is de tussenarm aan de onderkant uitgevoerd in een bijzonder complexe ‘Freiform’-contour, die op het eerste gezicht op een boemerang lijkt. De vorm loopt voor de helft nagenoeg parallel aan de tuimelaar, de andere helft staat echter onder een kleine hoek ten opzichte van de tuimelaar. En pas wanneer dat tweede deel van die contour op de rol van de tuimelaar rust, en zo de tuimelaar naar onderen drukt, wordt ook de klep geopend.
De overbrengingsverhouding van de tussenarm is precies zo gekozen, dat slechts een deel (circa de halve lengte) van de totale boemerang-contour op de tuimelaar wordt overgedragen. Waar dat begint en eindigt, wordt bepaald door het draaipunt
van de tussenarm. En daarbij speelt de elektromotorisch aangedreven excentrische as een belangrijke rol: drukt deze de bovenste rol van de tussenarm in de richting van de nokkenas, dan verandert het draaipunt van de arm en daarmee het werkzame aandeel van de boemerang-contour. Daardoor kan de lichthoogte van de inlaatklep traploos worden gevarieerd tussen – theoretisch – helemaal gesloten en helemaal open. Dat is in het kort het principe van het baanbrekende VALVETRONIC.
Kernelementen van de VALVETRONIC: snelheid en precisie
De kleplichthoogte is variabel tussen 0,0 en 9,7 millimeter. De elektromotor, die via de schroefgang van een wormas de excentrische as verstelt, heeft voor de verstelling van minimum tot maximum lichthoogte slechts 300 milliseconden nodig. Daar komt aanvullend nog het verstelbereik van de VANOS-eenheden bij, die de in- en uitlaatnokkenassen elk over 60 graden kunnen verdraaien ten opzichte van de krukas. Ook deze versteltijd van aanslag tot aanslag bedraagt 300 milliseconden.
Om dergelijk enorm snelle instelmogelijkheden te kunnen benutten, zijn verder extreem krachtige regelsystemen noodzakelijk. VALVETRONIC beschikt daarom over een eigen computer, die onafhankelijk van het motormanagement is uitgevoerd. Deze is wel verbonden met het eigenlijke motormanagement, met als ‘hart’ een 40 megahertz snelle 32-bits processor. Samen beschikken beide computers over een totale geheugencapaciteit van 1,6 megabyte.
Al met al zijn alle bewegende delen van de klepbediening zo geoptimaliseerd, dat ze met een massa van slechts 82 gram per klep-as en een consequente, uitsluitend via rollen verlopende krachtoverbrenging een nieuw record zetten op het gebied van (lage) inwendige motorwrijving. Geen andere in serie geproduceerde viercilindermotor heeft zo weinig aandrijfkracht nodig voor de klepbediening.
VALVETRONIC werkt daarbij niet alleen met de precisie van een uurwerk, zo wordt hij ook geproduceerd. De tussenarm wordt vervaardigd in zeer fijn gietwerk en vervolgens met een precisie nabewerkt, die in de motorenbouw tot nu toe alleen gebruikelijk was bij de constructie van diesel-inspuitsystemen. Met name de ‘Freiform’-lijn, de boemerang-contour, wordt met een nauwkeurigheid van 8 duizendste millimeter geslepen. Ook de nokken van de excentrische as worden vervaardigd met een tolerantie van slechts enkele honderdste millimeters.
In principe bestaat VALVETRONIC uit twee delen: de zogenoemde ‘Camcarrier’ met de inlaatnokkenas, de acht tussenarmen en de excentrische as. Deze voorgemonteerde module wordt geplaatst op de eigenlijke cilinderkop met de overige elementen van de klepbediening.
Het principe van VALVETRONIC berust op een eigen BMW patent. Alle onderdelen worden in de nieuwe BMW fabriek Hams Hall (Ggeproduceerd. Hier vindt ook de montage van de gehele motor plaats.
De Student schreef:
...en heeft'ie vooral in de hoge(re) toerenregionen een stuk meer vermogen.
Eh, hoebedoellu?grensrijder schreef:
Het hangt ook van de grootte van de motor af, natuurlijk.
Ik denk dattie bedoelt hoeveel cilinders de motorheeft en hoeveel inhoud de cilinders hebben.Eh, hoebedoellu?
My point exactly.Geelhoed schreef:
Wat heeft het nou met de inhoud te maken dan? Waarom is een grotere motor gevoeliger voor overlap dan een kleinere? Toeren ja natuurlijk, maar inhoud?
Dan heb je het over (on)balans en vrije krachten en momenten die een bepaalde cilinderopstelling en cilinderaantal veroorzaken.KS-Engineering schreef:
Dat het aantal cilinders een rol speelt klopt ook wel, en dat des te meer cilinders, des te soepeler de motor loopt. heeft er gewoon mee te maken dat de 720 graden beter verdeelt zijn per cilinder. of je dat deelt door 4 of door 12 scheelt aanzienlijk....
Je moet vrachtauto chauffeur worden.KS-Engineering schreef:
Allemaal leuk en aardig de hele theorie, Maar de practijk werkt toch behoorlijk anders:
As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, as far as they are certain, they do not refer to reality
Dat denk ik. Het is ook de enige motorisering in mijn zakboek waarbij de vrije krachten/momenten ná volledig balanceren.Geelhoed schreef:
Die contragewichten maken zo'n crossplanekrukas zeker zo zwaar? De flatplane schijnt lichter te zijn en daardoor hogere toerentallen aan te kunnen.
Klopt, was ook een geintjeWikipedia is vrij goed anders, mits met beleid en doublechecks gebruikt.
Nee, mijn tabel ziet er niet zo uit. Ik kan ff geen screenshot vinden, zo.Geelhoed schreef:
Ziet jouw tabel er zo uit? Daar staat namelijk geen flatplane in...
Heb ik ook wel eens gehoord ja. Bij de Volvo ook gewoon gedaan, though.T.O.N. schreef:
Oja, ik meen mij te herinneren dat je benzineauto niet met startkabels mag koppelen aan een diesel, klopt dat?
T.O.N. schreef:
Oja, ik meen mij te herinneren dat je benzineauto niet met startkabels mag koppelen aan een diesel, klopt dat?
T.O.N. schreef:
Ik zie dit topic iets te laat, want ik heb een vraag al elders in het techniek/onderhoud subforum geplaatst.
Maar misschien dat het beter hier tot zijn recht komt, dus komt ie nog een keer
Ik heb een accu/startvraagje.
Gisteravond heb ik geprobeerd te helpen bij het starten van een auto met een lege accu.
Het een of andere oude kleine Kia op benzine.
De auto heeft minimaal 8 uur met brandende verlichting gestaan (totdat de accu leegwas natuurlijk), dus de accu was echt leegleeg.
Goed, to the point, sleutel op 'contact' versnelling in z'n 2, koppeling in, aanduwen en met wat snelheid langzaam de koppeling oplaten komen.
Het enige wat er gebeurde is dat met het opkomen de auto wat begon te bokken en het te zwaar werd om te duwen, maar verder kwam er geen geluid uit.
Dus ook geen 'bijna' startende auto.
Hebben we niet goed geduwd of kan de accu zo dood zijn dat hij te weinig stroom voor de bougies/bobines heeft?
Daarbij nog een zijdelingse vraag, ik las ook dat hoe hoger de compressie hoe lastiger het is een auto aan te duwen (denk aan diesel).
Kan een oude Kia (jaartje of 10 toch zeker) een hoge compressie hebben gehad?
Ik ben wel benieuwd naar dit stukje techniek, want ik zal het vast ooit nog wel eens meemaken.
Niet dat we dat geprobeerd hebben overigens hoor
Ronald_j schreef:
Over ontstekingstiming. Heb pas een gebruikte auto gekocht op G3. De garage was zo aardig om nieuwe bougiekabels en een verdeler erop te zetten. Sindsdien reed het klote. Ik ben een paar keer teruggeweest en toen is de ontsteking vroeger gezet en daarna weer een beetje later.
Het interessante is dat de auto na de laatste verandering wel beter, maar nog steeds niet fijn reed. Na een dag of twee ging het toch langzaam steeds beter.
Is het gebruikelijk dat zo'n ECU langzaam bijleert? Zou hij het mengsel aanpassen als de lambda structureel gekke dingen meet (zoals halfverbrand gas door te late ontsteking)?
Of is dat gewoon vervuiling van de cylinders door slechte verbranding?