Guest
En is er niemand die wel weet hoe een moderne gel accu werkt? 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Voordelen van gelaccu’s t.o.v. natte accu’s zijn:
in elke stand bruikbaar
bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
gel accu’s zijn hierdoor onderhoudsvrij, er hoeft geen water toegevoegd te worden
er treedt minder snel sulfatering op
Nadelen van gel accu’s t.o.v. natte accu’s zijn:
kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
er kan geen water bijgevuld worden als t.g.v. overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
hogere prijs
Dat bedoelde ik ook in mijn vorige postDie gel of het water in een accu vervult een meervoudige functie: enerzijds is het het oplosmiddel voor het zwavelzuur (dat anders in vaste kristalvorm is), anderzijds vormt het de geleidende verbinding tussen de twee elektrodes (polen) in de accu. Zuiver (gedemineraliseerd) water is trouwens niet-geleidend, maar zodra er een zout in het water is opgelost (bv zwavelzuur) dan wordt water wél geleidend.
Ik bedoel het net zo simpel als dat ik het schrijf: topic inkorten zodat het makkelijker leest en ovezichterlijker is.
s velthuis schreef:
Jammer dat Ford van de hydraulische stoters af is.
Dinoh schreef:
Quotes velthuis schreef:
Jammer dat Ford van de hydraulische stoters af is.
Waarom eigenlijk? Zijn hydraulische klepstoters niet 'beter' dan gewone (aangezien je ze niet hoeft te stellen)?

The High-Speed Internal-Combustion Engine
by Sir Harry Ricardo and J.G.G. Hempson
This authoritative book by one of the pioneers of I.C. engine development was last published in 1968, and included work on fuels and developments in mechanical design, in addition to the well-established chapters on diesel and gasoline combustion, and components. After being out of print for over 30 years, this classic text has now been reprinted by the company Sir Harry Ricardo founded, making his work available to a new generation of engineers.
CONTENTS
Foreword by Sir Diarmuid Downs
Preface and Acknowledgements
Introduction
[1] Compression-ignition combustion
[2] Combustion-chamber design
[3] Cold-starting of compression-ignition engines
[4] Combustion and fuel behaviour in the spark-ignition engine
[5] Combustion-chamber design - spark ignition
[6] Spark ignition systems for I.C. engines
[7] Cycle efficiency and distribution of heat
[8] Mechanical efficiency
[9] Supercharging
[10] The two-cycle engine
[11] Mechanical design: Part 1
[12] Mechanical design: Part 2
[13] Pistons and piston cooling
[14] Cylinder wear
[15] Piston aero engines
[16] Sleeve valve engines
[17] Engines for research
[18] Engine test equipment
€ 52,50
Kasper H. schreef:
Ik zat vanavond een herhaling van TopGear te kijken en daar kwam een W12 motor langs. Eerst denk ik simpel, je plakt 2 V6 motoren aan elkaar. Maar wat ik even niet kon bedenken is hoe je vervolgens de kracht van 2 krukassen naar 1 versnellingsbak krijgt...iemand hier die dat weet?
Dat dusGTR schreef:
eerste wat mij opviel dat een W12 een stuk compacter is?
Tja, het blijft een audi (volkswagen), hè?De Student schreef:
Het blok ligt in z'n totaliteit vóór de vooras
Volgens mij zitten de cilinders daarvoor toch écht op een té vreemde plaats:KS-Engineering schreef:
Daarom hebben ze volgens mij gewoon 2 lijn 4 blokken gebruikt.
De techniek van de auto behandelt alle aspecten van de moderne autotechniek. Het boek bevat de belangrijkste inzichten van de autotechniek en biedt de lezer hiermee een gedegen autotechnische basis. Basisprincipes zoals de werking van de vierslagbenzinemotor, draaizuiger en tweetaktmotor, turbomotor en motoronderdelen worden uitgebreid besproken. Daarna worden de verschillende brandstofsystemen, autogasinstallaties en dieselinspuitsystemen behandeld.
Daarnaast komen uiteraard de vele nieuwe autotechnische ontwikkelingen aan bod. De aandacht voor rijcomfort, veiligheid en milieu heeft zijn weerslag gehand op de autotechniek. Verder wordt steeds meer gebruik gemaakt van elektronisch gestuurde systemen. Deze geheel herziene editie is volledig aangepast op deze nieuwe ontwikkelingen.
De onderwerpen worden op een praktische manier behandeld, geïllustreerd met vele illustraties en schema's. Door de praktijkgerichte en overzichtelijke opbouw is Techniek van de auto geschikt voor studenten, leerlingen en monteurs.
Nieuw bij deze uitgaven is een cd-rom met aanvullende informatie zoals cursussen en instructiemateriaal. Veel van het materiaal is beschikbaar gesteld door fabrikanten en importeurs.