De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

R.W.D. zei:
De Lexus CT dankt z'n succes voor 90% aan z'n hybride techniek. Mensen kiezen hem vanwege z'n lage bijtelling, niet omdat ie zo mooi is.
Hij trekt daarmee een ander koperspubliek dan de 1-serie of A3

Mij verbaast dit niet, maar opvallend is het wel :cool:


Inderdaad is de Lex CT niet fraai. Sterker, en met pijn in hart dien ik dat te vermelden, het ding is oerlelijk.
Vanaf de B stijl is er een allegaartje aan rechte en kromme lijnen. Kippenvel design.
 
R.W.D. zei:
De Lexus CT dankt z'n succes voor 90% aan z'n hybride techniek. Mensen kiezen hem vanwege z'n lage bijtelling, niet omdat ie zo mooi is.
Hij trekt daarmee een ander koperspubliek dan de 1-serie of A3

Dat is jouw uitleg. :)

Mijn uitleg zou zoiets zijn als BMW slaat de plank mis met het uiterlijk van de BMW-1 en kan oa daarom niet opboksen tegen een wagen als bv de Lexus CT.

Maar goed, zou ik met jouw uitleg meegaan, R.W.D en rekening houden met de verzachtende omstandigheden voor de BMW-1 (zijnde het 14% bijtellings-verhaal voor de CT), wat zijn de verzachtende omstandigheden bij onze Duitstalige buren waar de A6 en A8 beter verkoopt dan z'n BMW concurrenten?

Code:
11	Audi A6, A7	5,540
19	BMW 5er	4,914

145	Audi A8	377
161	BMW 7er	314

https://bestsellingcarsblog.com/2012/04/14/germany-march-2012-vw-polo-above-10000-sales-bmw-1-series-5/
 
JP2010 zei:
R.W.D. zei:
De Lexus CT dankt z'n succes voor 90% aan z'n hybride techniek. Mensen kiezen hem vanwege z'n lage bijtelling, niet omdat ie zo mooi is.
Hij trekt daarmee een ander koperspubliek dan de 1-serie of A3

Dat is jouw uitleg. :)

Mijn uitleg zou zoiets zijn als BMW slaat de plank mis met het uiterlijk van de BMW-1 en kan oa daarom niet opboksen tegen een wagen als bv de Lexus CT.

Maar goed, zou ik met jouw uitleg meegaan, R.W.D en rekening houden met de verzachtende omstandigheden voor de BMW-1 (zijnde het 14% bijtellings-verhaal voor de CT), wat zijn de verzachtende omstandigheden bij onze Duitstalige buren waar de A6 en A8 beter verkoopt dan z'n BMW concurrenten?

Code:
11	Audi A6, A7	5,540
19	BMW 5er	4,914

145	Audi A8	377
161	BMW 7er	314

https://bestsellingcarsblog.com/2012/04/14/germany-march-2012-vw-polo-above-10000-sales-bmw-1-series-5/


In dit topic hebben we het over de NEDERLANDSE verkoopcijfers. Maar goed, als je de Duitse erbij wilt halen JP, laten we dat dan voor 1er en CT ook maar gelijk even doen:

BMW 1er: 5e plek 7123 stuks
Lexus CT: 165e plek 290 stuks

Waar blijft jouw uitleg nu ?? :cool:
 
RWD: Je had het toch over een langere periode? ;)

Mach1 zei:
Je conclusie is erg kort door de bocht. De 41x 7-serie in maart 2012 is apart en geen normaal aantal, daar is iets speciaals aan de hand geweest. Om daar nu je conclusie op te baseren....

Dit was 2011:

7-serie: 94
A8: 239.

Goh wat een flop die 7-serie ;)
 
Hmm, leuke discussie, mag ik beide auto's spuuglelijk vinden ? Dan nu nog op zoek naar iemand die ze allebei mooi vindt :)
 
R.W.D. zei:
In dit topic hebben we het over de NEDERLANDSE verkoopcijfers. Maar goed, als je de Duitse erbij wilt halen JP, laten we dat dan voor 1er en CT ook maar gelijk even doen:

BMW 1er: 5e plek 7123 stuks
Lexus CT: 165e plek 290 stuks

Waar blijft jouw uitleg nu ?? :cool:

Niet weer dat verhaal :( Wist je dat de Lexus CT beter verkoopt dan de 1-serie in Japan? Hoe zou dat nu toch komen :rolleyes:

Japan.jpg
 
R.W.D. zei:
JP2010 zei:
R.W.D. zei:
De Lexus CT dankt z'n succes voor 90% aan z'n hybride techniek. Mensen kiezen hem vanwege z'n lage bijtelling, niet omdat ie zo mooi is.
Hij trekt daarmee een ander koperspubliek dan de 1-serie of A3

Dat is jouw uitleg. :)

Mijn uitleg zou zoiets zijn als BMW slaat de plank mis met het uiterlijk van de BMW-1 en kan oa daarom niet opboksen tegen een wagen als bv de Lexus CT.

Maar goed, zou ik met jouw uitleg meegaan, R.W.D en rekening houden met de verzachtende omstandigheden voor de BMW-1 (zijnde het 14% bijtellings-verhaal voor de CT), wat zijn de verzachtende omstandigheden bij onze Duitstalige buren waar de A6 en A8 beter verkoopt dan z'n BMW concurrenten?

Code:
11	Audi A6, A7	5,540
19	BMW 5er	4,914

145	Audi A8	377
161	BMW 7er	314

https://bestsellingcarsblog.com/2012/04/14/germany-march-2012-vw-polo-above-10000-sales-bmw-1-series-5/


In dit topic hebben we het over de NEDERLANDSE verkoopcijfers. Maar goed, als je de Duitse erbij wilt halen JP, laten we dat dan voor 1er en CT ook maar gelijk even doen:

BMW 1er: 5e plek 7123 stuks
Lexus CT: 165e plek 290 stuks

Waar blijft jouw uitleg nu ?? :cool:

Klopt, we hebben het hier inderdaad over de NL verkoopcijfers. En binnen die discussie verklaar je de hogere notering voor de Lexus door aan te geven dat die wagen vooral gekocht wordt door z'n aantrekkelijke bijtelling. Daarmee geef je met andere woorden aan dat het een rationele keuze is, geen emotionele, wat je ook al aangaf in een reactie eerder (paginaatje terug, die van 26-04-2012 12:12).
In die reactie sleep je verrassend genoeg de BMW5, Audi A6, BMW7 en Audi A8 in het verhaal. Je punt daarmee is dat BMW het daar veel beter doet.
Je verbaast je daar niet over geef je aan, maar je vindt het wel opvallend.
Om dat in een breder perspectief te bekijken trek ik de Duitse verkoopcijfers erbij, die laten zien dat die 2 Audi modellen het beiden beter doen dat de BMW modellen. Een reactie van je daarop mis ik nog. :)
 
https://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers_2012/

April +2%
Benieuwd of dit cijfer klopt.
 
Nog wat maartcijfers: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201203.ashx

Audi A3 296
Audi RS3 6

Audi A4 462
Audi A4 Allroad 7
Audi S4 1

Audi A5 290
Audi S5 6
Audi RS5 0

Audi A6 314
Audi A6 Allroad 0

BMW 5-serie 421
BMW 5-serie Gran Turismo 16

Citroën C4 Picasso 71
Citroën Grand C4 Picasso 70

Ford C-MAX 182
Ford Grand C-MAX 121

Jaguar XK 0
Jaguar XKR 1

Kia cee'd 112
Kia Pro_cee'd 4

Land Rover Range Rover Sport 3
Land Rover Range Rover 4

Landwind CV9 0

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 1
Lexus IS 250 C 1

Nissan Qashqai 377
Nissan Qashqai+2 293

Opel Zafira 10
Opel Zafira Tourer 398

Renault Modus 47
Renault Grand Modus 60

Renault Scénic 137
Renault Grand Scénic 126

Renault Espace 48
Renault Grand Espace 14

Saab 9-3 2
Saab 9-3X 0

Seat Altea 53
Seat Altea XL 125

Toyota Land Cruiser 1
Toyota Land Cruiser V8 2

Volvo V70 392
Volvo XC70 104
 
Autoverkoop harder in de achteruit, april: -13,6%

Nadat de verkoop van nieuwe auto’s in het eerste kwartaal al met 7,7 procent terugviel noteert de maand april een terugloop van liefst 13,6 procent. De achterstand op 2011 loopt dus gestaag op. Afgelopen maand werden 41.178 nieuwe auto’s afgeleverd, tegenover 47.635 stuks in april 2011. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON.

Na vier maanden liggen de verkopen dit jaar nu op 207.673 stuks, tegenover 228.041 stuks in de periode januari tot en met april van vorig jaar - een daling van 8,9 procent. Dat de autoverkoop – na de verrassend hoge uitkomst voor 2011 - dit jaar zou dalen is op zichzelf geen verrassing. Het per 1 juli optrekken van de CO2-grenswaarden en de bijkomende Btw-verhoging per 1 oktober zullen dit jaar zorgen voor verminderde kooplust bij zowel de leaseklanten als bij particulieren. Marktanalist AUMACON gaat op dit moment uit van een jaarcijfer voor 2012 van 480 duizend nieuwe auto’s. Daarmee zou 2012 over de afgelopen tien jaren bezien een doorsneejaar genoemd kunnen worden. Een verdere verlaging van de prognose is echter verre van ondenkbaar, aldus AUMACON.

Volkswagen verkocht in april de meeste nieuwe auto’s (5.299 stuks, marktaandeel 12,9%), gevolgd door Peugeot (3.074/7,5%), Ford (3.071/7,5%), Renault (2.949/7,2%) en Opel (2.691/6,5%).

Na vier maanden bestaat de top-5 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (11,4%), 2. Ford (7,9%), 3. Peugeot (7,8%), 4. Opel (7,4%) en 5. Renault (6,9%).

Bron: dealersupportnet.nl
 
Total Loss zei:
Lijkt me dat de CT200H hype al wel weer een beetje over is, iedereen die er echt graag 1 wilde heeft er al 1, de cijfers hierboven laten ook wel duidelijk zien welke kant het nu opgaat. In April nog een 200 stuks wellicht ? ( 8,4% naar 6,1% naar 4,0% naar +/- 2% ? )

In april 2012:
BMW 1: 327
Lexus CT: 341

bron
 
JP2010 zei:
Total Loss zei:
Lijkt me dat de CT200H hype al wel weer een beetje over is, iedereen die er echt graag 1 wilde heeft er al 1, de cijfers hierboven laten ook wel duidelijk zien welke kant het nu opgaat. In April nog een 200 stuks wellicht ? ( 8,4% naar 6,1% naar 4,0% naar +/- 2% ? )

In april 2012:
BMW 1: 327
Lexus CT: 341

bron

Da's maart nog ;)
 
1 Volkswagen 5.299 12,87%
2 Peugeot 3.074 7,47%
3 Ford 3.071 7,46%
4 Renault 2.949 7,16%
5 Opel 2.691 6,54%
6 Kia 2.608 6,33%
7 Toyota 2.440 5,93%
8 Citroën 2.157 5,24%
9 Fiat 2.065 5,01%
10 Audi 1.903 4,62%
11 Hyundai 1.730 4,20%
12 BMW 1.494 3,63%
13 Škoda 1.476 3,58%
14 Volvo 1.382 3,36%
15 Suzuki 1.362 3,31%
16 Mercedes-Benz 779 1,89%
17 Seat 736 1,79%
18 Nissan 646 1,57%
19 Chevrolet 501 1,22%
20 Mazda 488 1,19%
21 Mini 352 0,85%
22 Mitsubishi 287 0,70%
23 Alfa Romeo 267 0,65%
24 Honda 266 0,65%
25 Lexus 264 0,64%
26 Dacia 161 0,39%
27 Porsche 105 0,25%
28 Land Rover 100 0,24%
29 Lancia 59 0,14%
30 Subaru 55 0,13%
31 Smart 43 0,10%
32 Jeep 38 0,09%
33 Jaguar 32 0,08%
34 Fisker 29 0,07%
35 Daihatsu 8 0,02%
36 Tesla 3 0,01%
37 Bentley 2 0,00%
37 Infiniti 2 0,00%
37 Saab 2 0,00%
40 Cadillac 1 0,00%
40 Dodge 1 0,00%
40 Ferrari 1 0,00%
40 SsangYong 1 0,00%

Volkswagen pakt met overmacht de pole position! Zoals wel te verwachten was, zakken Opel en Nissan na de opvallend goede maand maart weer hard terug. Verder opvallend: Kia wederom het best verkochte Aziatische automerk, een steengoede prestatie! Hyundai blijft dan toch wel iets achter door qua design minder aansprekende modellen, maar kan met de vernieuwde i20 (inclusief 14% bijtelling), nieuwe i30 en Santa Fe verder groeien, Kia heeft zelf de nieuwe cee'd als grootste troef. Fiat herstelt nu eindelijk, waarschijnlijk met dank aan de Panda, maar gezien het marktaandeel zal ook de Punto daar zijn steentje aan hebben bijgedragen. Mazda zakt nu weer na de geweldige maand maart, maar heeft een goed gevulde orderportefeuille van de CX-5. Bij Honda is nog geen Civic-effect waar te nemen (en de kans dat dat uitblijft lijkt helaas groot), Dacia heeft dringend behoefte aan de Lodgy, Subaru deed het weer waardeloos en Lancia stelt teleur met de Ypsilon die op papier alle succesingrediënten in huis heeft, maar nog geen deuk in een pakje boter kan slaan. Voor zo'n duur model doet Fisker het sensationeel goed, terwijl Daihatsu, Saab en Dodge richting uitgang gaan.
 
Total Loss zei:
Lijkt me dat de CT200H hype al wel weer een beetje over is, iedereen die er echt graag 1 wilde heeft er al 1, de cijfers hierboven laten ook wel duidelijk zien welke kant het nu opgaat. In April nog een 200 stuks wellicht ? ( 8,4% naar 6,1% naar 4,0% naar +/- 2% ? )

Aangezien Lexus in zijn geheel er 264 "gedaan" heeft in April, kunnen we je waarschijnlijk de hand gaan schudden met je voorspelling. Je zat in elk geval in de juiste richting te denken.
 
D-C zei:
Dacia heeft dringend behoefte aan de Lodgy

De reden dat de Dacia-verkoop ingezakt is heeft vooral te maken met de C02-BPM. Hierdoor zijn de auto's een stuk duurder geworden. Op een Logan MCV zit nu meer dan 2/3 belasting voorbeeldje:

MOTOR UITVOERING ENERGIELABEL CO2
1 NETTO € BTW € BPM2 € INCL. BTW en BPM €

1.6 MPI 85 Logan 4 920,31 934,86 7 055,83 12 911,00


In NL betaal je dus nu 13 k voor zo'n MCV, twreijl je er vroeger 10 k voor betaalde. In Duitsland koop je m trowuens voor 7 k.
Er wordt hard gewerkt aan een goedkoop stop/start systeem om de prijzen naar beneden te brengen.

Toch zijn de prijzen van de Lodgy scherp, dus ik hoop dat met start stop de prijzen naar 12 k kunnen gaan voor de 1.2 tce. Dat zou de verkoopcijfers van Dacia een boost geven.
En dat is nodig ook, want het budgetsegment gaat heel belangrijk worden in deze tijd (crsisis). VAG komt binnenkort met Toledo en Rapid. PSA met M3/M4.


Als de crisis zo doorgaat (en ik ga er van uit van wel) dat zien de verkoopcijfers er 2015 zo uit:

A segment 30 %
B segment 10 % (12-20k euro)
C budget (Toldeo, M3/4, Lodgy) 20% (10-17 k euro)
C segment 5 %
D segment 2 %
c-d-e sgement Premium (BMW, Audi etc) 25 %


Of te wel: door crisis en grotere kloof arm/rijk in Nederland: nog meer kleine autootjes op de weg (dus BMP vrij en 7-10 k). Daarnaast voor de 'armen' met kids de budgetauto's . Daarnaast een groei van de premiummarkt ten kosten van C en D segment van merken als Peugeot, Opel, Ford.
 
Daaruit top 10 gedestilleerd:

1 VW Polo 1.729
2 Peugeot 107 1.482
3 Renault Twingo 1.261
4 Ford Focus 1.216
5 VW Up 1.112
6 Renault Megane 1.031
7 Ford Fiesta 1.014
8 VW Golf 992
9 Fiat Panda 964
10 Kia Picanto 931
 
Japan heeft enorm last van de Koreaanse tsunami. En terecht! Want Kia en Hyundai snappen blijkbaar veel beter wat de Europese consument wil. Ooit bibberde men voor de Japanse invasie en wilde men de markt beschermen. En nu zijn het allemaal marginale merken geworden, op Toyota na. Maar ook daar gaat het niet goed. Een kwart van de verkopen komt uit de Hybride modellen die slechts scoren vanwege het bijtellingregime in NL. De Avensis was ooit een topper maar ook dat is geweest.

Lexus mag zich ernstig zorgen maken. Als ze geen CTH hadden stond de teller in april op 12 stuks RX. Deze maand geen GS, IS of LS verkocht. Als die CTH niet zo'n gunstig bijtellingspercentage had zouden er misschien maar een kwart van de 252 stuks zijn weggezet.

Net zo'n zorgenkindje is Mazda: 332 van de 488 stuks betreft de CX5. Inderdaad een leuke auto. Maar de rest is natuurlijk dramatisch qua verkoop. Begin jaren 90 was het een top 5 merk. Zo erg zijn de nieuwe modellen nou ook weer niet (op de Mazda5 na want die is echt afzichtelijk).

Bij Nissan bepaalt de QQ de helft van de verkopen. Verder is het ook niet veel meer. Honda? Van de 266 schamele stuks zijn er 113 een Jazz.
 
Hehe, het succes van de Megane is nu eindelijk ook in de verkooplijstjes te zien. Panda begint, zo lijkt het, eindelijk een beetje te lopen. Meer dan 1000 Up's; zullen wel voornamelijk dealerauto's zijn, want tot nu toe heb ik er (in de Randstad) nog maar 2 a 3 gezien.
 
Lancia Lover zei:
Hehe, het succes van de Megane is nu eindelijk ook in de verkooplijstjes te zien. Panda begint, zo lijkt het, eindelijk een beetje te lopen. Meer dan 1000 Up's; zullen wel voornamelijk dealerauto's zijn, want tot nu toe heb ik er (in de Randstad) nog maar 2 a 3 gezien.

Dealer auto of niet. Je zou ze dan toch ook tegen moeten komen?
 
Lancia Lover zei:
Hehe, het succes van de Megane is nu eindelijk ook in de verkooplijstjes te zien. Panda begint, zo lijkt het, eindelijk een beetje te lopen. Meer dan 1000 Up's; zullen wel voornamelijk dealerauto's zijn, want tot nu toe heb ik er (in de Randstad) nog maar 2 a 3 gezien.

Hier in de regio kom ik al dagelijks up's in het wild tegen, en nee het zijn niet steeds dezelfde!
 
Modellen Top 50

kia_picanto_volkswagen_up_05.jpg

[size=x-small]De up! nu al voor een geduchte concurrent als de Kia Picanto & Co., alleen de Peugeot 107 en Renault Twingo moest 'ie in april voor zich dulden.[/size]

fiat_panda_01.jpg

[size=x-small]Het grote lek bij Fiat lijkt gedicht, al moet ze het nu wel op dit niveau zien vol te houden. De leveringen van de nuova Panda komen nu op gang na de fabrieksstakingen.[/size]

audi_a5_sportback_1800_tfsi_004.jpg

[size=x-small]Audi doet het indrukwekkend met de vernieuwde A5 en A4 dankzij uitvoeringen met 20% bijtelling, met gezamenlijk 883 stuks is Audi zelfs leider in het D-segment![/size]
Foto's Autogetest.nl

Opvallend is dat ontzettend veel modellen onderuit gaan ten opzichte van vorig jaar. Een greep uit de collectie:
Alfa Romeo MiTo 132 (521)
Audi A7 32 (98)
Chevrolet Orlando 17 (39)
Citroën C4 115 (229)
Citroën C5 56 (144)
Citroën C4 Picasso 120 (226)
Dacia Duster 82 (200)
Daihatsu Cuore 0 (122)
Fiat Punto 433 (820)
Fiat Sedici 17 (31)
Fiat Bravo 14 (31)
Ford Ka 157 (746) > hoezo actiemodel?
Honda Jazz 113 (270)
Honda Insight 38 (88)
Jaguar XJ 7 (15)
Kia Soul 14 (26)
Kia Venga 153 (272)
Kia Cee'd 96 (201)
Kia Sorento 10 (21)
Land Rover Freelander 1 (13)
Land Rover Range Rover 3 (13)
Lexus IS 0 (21)
Mazda3 20 (47)
Mazda5 10 (74)
Mazda6 10 (69)
Mazda MX-5 5 (17)
Mercedes-Benz E-klasse 89 (157)
Mercedes-Benz CLS 6 (25)
Mercedes-Benz S-klasse 6 (20)
Mitsubishi Colt 93 (199)
Mitsubishi ASX 88 (272)
Nissan Juke 83 (196)
Peugeot 206+ 14 (179)
Peugeot 3008 131 (220)
Peugeot 5008 116 (220)
Peugeot RCZ 15 (49)
Renault Clio 355 (795)
Renault Laguna 43 (167)
Renault Scénic 148 (405)
Seat Ibiza 423 (1.153)
Seat Leon 79 (159)
Seat Exeo 7 (28)
Seat Alhambra 33 (73)
Skoda Fabia 635 (1.200)
Subaru Legacy/Outback 3 (18)
Subaru Forester 19 (38)
Suzuki Kizashi 1 (9)
Toyota Aygo 578 (1.112)
Toyota iQ 4 (38)
Toyota Verso-S 147 (324)
Toyota Urban Cruiser 7 (17)
Toyota RAV4 51 (99)
Volkswagen Touran 188 (399)
Volkswagen Sharan 41 (83)
Volkswagen Touareg 9 (17)
Volvo C30 38 (94)
Volvo C70 5 (47)
Volvo XC90 26 (62)

1. Volkswagen Polo 1.729
2. Peugeot 107 1.482
3. Renault Twingo 1.261
4. Ford Focus 1.216
5. Volkswagen up! 1.112
6. Renault Mégane 1.031
7. Ford Fiesta 1.014
8. Volkswagen Golf 992
9. Fiat Panda 964
10. Kia Picanto 931
11. Kia Rio 889
12. Toyota Yaris 797
13. Peugeot 508 787
14. Citroën C1 760
15. Opel Corsa 721
16. Suzuki Alto 677
17. Opel Astra 675
18. Skoda Fabia 635
19. Fiat 500 601
20. BMW 3-serie 582
21. Toyota Aygo 578
22. Hyundai i10 572
23. Volkswagen Passat 532
24. Audi A4 527
25. Kia Sportage 507
26. Citroën C3 495
27. Skoda Octavia 470
28. Fiat Punto 433
29. Seat Ibiza 423
30. Volvo V70/XC70 407
31. Opel Agila 405
32. Toyota Auris 381
33. Suzuki Swift 376
34. Volvo S60/V60 375
35. BMW 1-serie 373
36. Volvo S40/V50 367
37. Citroën DS3 358
38. Audi A5 356
39. Renault Clio 355
40. Mazda CX-5 332
41. Hyundai ix20 329
42. Nissan Qashqai 307
43. BMW 5-serie 297
44. Audi A3 282
45. Toyota Prius 279
46. Hyundai i30 271
47. Opel Insignia 268
48. Opel Meriva 264
49. Ford Mondeo 263
50. Lexus CT 252
(op 51 en 52 de Chevrolet Spark en Ford C-MAX met eveneens 252 stuks)
 
Als je een dozijn kleintjes en een paar Audi's weglaat lijkt er sprake van een breedgedragen kopersstaking.
Die zich overigens liet aanzien omdat de onheils tijdingen en het gelazer in 'Europa' ook NL niet onberoerd laat.
 
BMdoubleyou zei:
Japan heeft enorm last van de Koreaanse tsunami. En terecht! Want Kia en Hyundai snappen blijkbaar veel beter wat de Europese consument wil. Ooit bibberde men voor de Japanse invasie en wilde men de markt beschermen. En nu zijn het allemaal marginale merken geworden, op Toyota na. Maar ook daar gaat het niet goed. Een kwart van de verkopen komt uit de Hybride modellen die slechts scoren vanwege het bijtellingregime in NL. De Avensis was ooit een topper maar ook dat is geweest.

De Japanners hebben voor wat betreft de Europese markt inderdaad flink wat steken laten vallen! Dat het bij Toyota zoals je zegt niet goed gaat klopt natuurlijk niet, er is enkel een flinke modelwissel aanstaande. De Yaris doet het - ook Europees gezien - goed en zal met de komst van de Hybrid nog een extra boost krijgen, de nieuwe Auris komt eraan, de nieuwe RAV4 komt eraan, de Prius Wagon en Plug-in komen eraan. Bij een inzakkende markt in zal Toyota de komende tijd juist haar marktaandeel zien stijgen. En buiten het feit dat hybride's wereldwijd óók goed verkopen (Prius in 2011 op plaats 42 van bestverkochte auto's ter wereld) kun je vooral concluderen dat Toyota erg slim inspeelt op de veranderende omstandigheden, hetgeen in Nederland inderdaad extra merkbaar is door overheidsstimulering. Maar dat 't daar niet goed gaat is je reinste nonsens.

BMdoubleyou zei:
Lexus mag zich ernstig zorgen maken. Als ze geen CTH hadden stond de teller in april op 12 stuks RX. Deze maand geen GS, IS of LS verkocht. Als die CTH niet zo'n gunstig bijtellingspercentage had zouden er misschien maar een kwart van de 252 stuks zijn weggezet.

Ook hier geldt dat het in werkelijkheid flink genuanceerder ligt. Het merk hoeft zich absoluut geen zorgen te maken, in tegendeel! De nieuwe RX en GS zijn elders reeds succesvol geïntroduceerd en komen eraan, de nieuwe IS is onderweg en de LS zit ook in z'n laatste fase. Niet gek dus dat er vooral CT's worden verkocht, maar dat model zal in de nabije toekomst voldoende bijval krijgen van de overige nieuwe modellen van het Lexus dat zichzelf hervonden heeft.
 
Ook de Orlando mogen we onderhand wel als flop bestempelen. Heb er misschien eentje in het wild gezien, afgezien van mijn eigen leen-Orlando.
 
Ik zie de terugval van de 3008/5008 verklaard door de komst van de 508 die ongeveer in dezelfde leasecategorie valt. Ik zie, nog steeds, de leasemarkt bepalend voor de verkoopaantallen in het algemeen.
 
De 'terugval' van de 3008/5008 zie ik, zoals al eerder gezegd, verklaard door de komst van de 508! Concurrentie binnen het eigen concern, zogezegd.
 
Wouter82 zei:
Ook de Orlando mogen we onderhand wel als flop bestempelen. Heb er misschien eentje in het wild gezien, afgezien van mijn eigen leen-Orlando.

Ik snap nog steeds niet waarom een Qashqai (+2) wel succesvol is en waarom de Orlando het dan slecht doet. De testrecensies zijn prima, de looks op de achterkant na mijns inziens ook. Sowieso zijn Midi MPV's echt helemaal uit in Nederland. De nieuwe Zafira Tourer doet niet veel, terwijl de concurrenten zo'n beetje allemaal halveren, zo niet erger (Scénic).
Ik vind het wel erg treurig dat Mazda van de 3, 5 en 6 slechts 40 stuks heeft weten te registreren, Hyundai 454 stuks van de i30 en i40 (de midi MPV van Hyundai, de ix30, is nog niet eens geïntroduceerd). Wat is dat toch? Blijkbaar is bijtelling alles in Nederland, want het aantal 508/Passat/Insignia's met 25% bijtelling is vast zeer gering. Citroën DS4: 59 stuks. Da's gewoon slecht, de DS5 doet 97 stuks en die zit in een veel hogere prijsklasse. Fiat Sedici en Bravo: goede aanbiedingen, maar niemand die het weet. 33 stuks van de Ypsilon met twee wegenbelastingvrije uitvoeringen: waardeloos. De RR Evoque doet het goed (87 stuks), maar gaat duidelijk ten koste van de Freelander (één exemplaar!). De nieuwe Mercedes B-klasse is voorlopig geen succes. Mitsubishi heeft verder dringend behoefte aan de vernieuwde ASX (gaarne ook eindelijk de 1.8 benzine introduceren, optioneel met CVT, die in de Lancer 20% bijtelling heeft), nieuwe Mirage en Outlander. Bij Subaru schijnt de XV pas vanaf juni/juli weer volop leverbaar te zijn en is nu zelfs zo goed als uitverkocht. De begin vorig jaar geïntroduceerde Trezia is nu al op zijn retour. Ik vind 'm mooier dan zustermodel Toyota Verso-S, de vanafprijs is iets lager en er is een extra motor (de 1.4D), maar toch doet het model nog geen tiende van de Toyota. Onbekend maakt onbemind kennelijk. Dat geldt overigens ook voor de Fiat Sedici die zelfs een veel lagere vanafprijs heeft dan de Suzuki SX4, maar slechts 1/7 aan verkoopaantallen heeft.
 
Vreemd hoor, waarom ik 3x een bericht kan plaatsen!
Ik had al 2x een bericht geplaats en toen kreeg ik een melding dat het dubbel was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, want het zijn niet 2x exact dezelfde posts!
Maar maar melding is in ieder geval overgekomen!;)
 
Niet alleen bijtelling telt. De consument neemt in zijn/haar overweging ook mee of een model courant is, of hij/zij zijn/haar auto over drie jaar nog een beetje fatsoenlijk kan verkopen. En dan komen we weer bij die Orlando, Sedici, Bravo en Trezia; leuke auto's, maar probeer ze over een paar jaar maar weer eens in te ruilen.
 
Arno zei:
Niet alleen bijtelling telt. De consument neemt in zijn/haar overweging ook mee of een model courant is, of hij/zij zijn/haar auto over drie jaar nog een beetje fatsoenlijk kan verkopen. En dan komen we weer bij die Orlando, Sedici, Bravo en Trezia; leuke auto's, maar probeer ze over een paar jaar maar weer eens in te ruilen.

Uiteraard is de mate van courantheid ook belangrijk bij de aanschaf van een auto, maar je doet het nu voorkomen alsof het een vicieuze cirkel betreft. Met de juiste prijzen en marketing zouden deze modellen wat mij betreft redelijke verkoopcijfers neer moeten kunnen zetten. Geldt trouwens ook voor de Toyota Urban Cruiser, één van de leukere modellen van Toyota, winnaar AutoWeek TT2012, met als enige smetje de 3 sterren in Euro NCAP. Prijstechnisch te hoog in de markt gezet, maar geen auto die, denk ik, van tevoren als incourant zou worden betiteld.
 
Arno zei:
De Japanners hebben voor wat betreft de Europese markt inderdaad flink wat steken laten vallen! Dat het bij Toyota zoals je zegt niet goed gaat klopt natuurlijk niet, er is enkel een flinke modelwissel aanstaande. De Yaris doet het - ook Europees gezien - goed en zal met de komst van de Hybrid nog een extra boost krijgen, de nieuwe Auris komt eraan, de nieuwe RAV4 komt eraan, de Prius Wagon en Plug-in komen eraan. Bij een inzakkende markt in zal Toyota de komende tijd juist haar marktaandeel zien stijgen. En buiten het feit dat hybride's wereldwijd óók goed verkopen (Prius in 2011 op plaats 42 van bestverkochte auto's ter wereld) kun je vooral concluderen dat Toyota erg slim inspeelt op de veranderende omstandigheden, hetgeen in Nederland inderdaad extra merkbaar is door overheidsstimulering. Maar dat 't daar niet goed gaat is je reinste nonsens

Dat het misschien straks beter gaat vanwege nieuwe modellen is nu niet aan de orde. We hebben het hier over de Nederlandse actuele cijfers en in Nederland doet Toyota het niet goed: het marktaandeel is dalende in een dalende markt. Of die nieuwe Auris en RAV toppers gaan worden is nog onduidelijk natuurlijk. De modelwissel bij de Avensis heeft behoorlijk slecht uitgepakt en van de vernieuwde Avensis gaat het niet redden tegen de 508 en Passat.
De Yaris Hybrid gaat het straks natuurlijk goed doen en ook die Prius plug-ins gaan scoren vanwege de lage bijtelling. Even relativeren: in een qua bijtelling uiterst vriendelijk Priusland staat hij in Nederland op een 63e plaats. Er is geen land ter wereld waar de Prius zo goed scoorde als Nederland simpelweg vanwege de bijtelling. Maar de verkopen zijn sinds 2009 in een vrije val en alleen de plug-in versie kan dat veranderen. De voorsprong is echter weg omdat er genoeg leuke alternatieven zijn voor de leaserijder. In de topjaren was de Prius samen met de Civic Hybrid het enige 14% bijtellingswonder. Uiteraard is er ook concurrentie in eigen huis vanwege Auris en CT200h. Ik ben geen Priusbasher maar je moet de zaken wel in het juiste perspectief zien. Dat Toyota slim is geweest met tijdig in de hybridetechniek te duiken is een feit.

Ook hier geldt dat het in werkelijkheid flink genuanceerder ligt. Het merk hoeft zich absoluut geen zorgen te maken, in tegendeel! De nieuwe RX en GS zijn elders reeds succesvol geïntroduceerd en komen eraan, de nieuwe IS is onderweg en de LS zit ook in z'n laatste fase. Niet gek dus dat er vooral CT's worden verkocht, maar dat model zal in de nabije toekomst voldoende bijval krijgen van de overige nieuwe modellen van het Lexus dat zichzelf hervonden heeft.

Ook hier hebben we het over de Nederlandse markt. En daar kan je toch niet ontkennen dat het uiterst slecht gaat als je de CT200H er even buiten houdt? Ook daar is het duidelijk dat het CT200H succes alleen vanwege de lage bijtelling komt. En daarnaast beinvloed dit model ook nog eens de Priusverkopen negatief. Denk je echt dat een nieuw grilletje de RX een verkooptopper laat worden? Zelfs met de huidige 20% bijtelling op de basis RX lukt het Lexus om er niet meer dan 12 te verkopen.
Ook hier geldt: ik ben niet anti-Lexus. Ik kijk gewoon naar de feiten. Natuurlijk zullen nieuwe modellen een opleving in de verkoop geven. Maar Lexus blijkt in Nederland geen vuist te kunnen maken tegen de gevestigde Duitse orde. Ook dat is geen waardeoordeel maar een analyse. Kijk naar de cijfers van de LS en GS, die beleven alleen in het eerste jaar van het nieuwe model een flinke opleving en zakken dan meteen weg. Ook de RX vertoont sinds 2010 dezelfde trend. IS is hetzelfde verhaal sinds 2006. Zie verkoopcijfers Lexus
 
BMdoubleyou zei:
Of die nieuwe Auris en RAV toppers gaan worden is nog onduidelijk natuurlijk.

De nieuwe Auris komt ook beschikbaar als Wagon, dus met dat model komt het wel goed. Zeker als die ook als Hybrid beschikbaar komt. Onbegrijpelijk dat Japan nu niets te bieden heeft aan C-segment stationcars gezien de populariteit ervan in Duitsland, Italië, Nederland, België, Slowakije etc. Korea heeft er al drie: de nieuwe i30 en cee'd stationcars en de Cruze (alhoewel Chevrolet natuurlijk een Amerikaans merk is).
Het schijnt wel dat Subaru ook met een C-segment stationcar komt. Geen nieuwe Impreza Plus, maar een zelfstandig ontwikkeld model.
 
BMdoubleyou zei:
Arno zei:
De Japanners hebben voor wat betreft de Europese markt inderdaad flink wat steken laten vallen! Dat het bij Toyota zoals je zegt niet goed gaat klopt natuurlijk niet, er is enkel een flinke modelwissel aanstaande. De Yaris doet het - ook Europees gezien - goed en zal met de komst van de Hybrid nog een extra boost krijgen, de nieuwe Auris komt eraan, de nieuwe RAV4 komt eraan, de Prius Wagon en Plug-in komen eraan. Bij een inzakkende markt in zal Toyota de komende tijd juist haar marktaandeel zien stijgen. En buiten het feit dat hybride's wereldwijd óók goed verkopen (Prius in 2011 op plaats 42 van bestverkochte auto's ter wereld) kun je vooral concluderen dat Toyota erg slim inspeelt op de veranderende omstandigheden, hetgeen in Nederland inderdaad extra merkbaar is door overheidsstimulering. Maar dat 't daar niet goed gaat is je reinste nonsens

Dat het misschien straks beter gaat vanwege nieuwe modellen is nu niet aan de orde. We hebben het hier over de Nederlandse actuele cijfers en in Nederland doet Toyota het niet goed: het marktaandeel is dalende in een dalende markt. Of die nieuwe Auris en RAV toppers gaan worden is nog onduidelijk natuurlijk. De modelwissel bij de Avensis heeft behoorlijk slecht uitgepakt en van de vernieuwde Avensis gaat het niet redden tegen de 508 en Passat.
De Yaris Hybrid gaat het straks natuurlijk goed doen en ook die Prius plug-ins gaan scoren vanwege de lage bijtelling. Even relativeren: in een qua bijtelling uiterst vriendelijk Priusland staat hij in Nederland op een 63e plaats. Er is geen land ter wereld waar de Prius zo goed scoorde als Nederland simpelweg vanwege de bijtelling. Maar de verkopen zijn sinds 2009 in een vrije val en alleen de plug-in versie kan dat veranderen. De voorsprong is echter weg omdat er genoeg leuke alternatieven zijn voor de leaserijder. In de topjaren was de Prius samen met de Civic Hybrid het enige 14% bijtellingswonder. Uiteraard is er ook concurrentie in eigen huis vanwege Auris en CT200h. Ik ben geen Priusbasher maar je moet de zaken wel in het juiste perspectief zien. Dat Toyota slim is geweest met tijdig in de hybridetechniek te duiken is een feit.

Ook hier geldt dat het in werkelijkheid flink genuanceerder ligt. Het merk hoeft zich absoluut geen zorgen te maken, in tegendeel! De nieuwe RX en GS zijn elders reeds succesvol geïntroduceerd en komen eraan, de nieuwe IS is onderweg en de LS zit ook in z'n laatste fase. Niet gek dus dat er vooral CT's worden verkocht, maar dat model zal in de nabije toekomst voldoende bijval krijgen van de overige nieuwe modellen van het Lexus dat zichzelf hervonden heeft.

Ook hier hebben we het over de Nederlandse markt. En daar kan je toch niet ontkennen dat het uiterst slecht gaat als je de CT200H er even buiten houdt? Ook daar is het duidelijk dat het CT200H succes alleen vanwege de lage bijtelling komt. En daarnaast beinvloed dit model ook nog eens de Priusverkopen negatief. Denk je echt dat een nieuw grilletje de RX een verkooptopper laat worden? Zelfs met de huidige 20% bijtelling op de basis RX lukt het Lexus om er niet meer dan 12 te verkopen.
Ook hier geldt: ik ben niet anti-Lexus. Ik kijk gewoon naar de feiten. Natuurlijk zullen nieuwe modellen een opleving in de verkoop geven. Maar Lexus blijkt in Nederland geen vuist te kunnen maken tegen de gevestigde Duitse orde. Ook dat is geen waardeoordeel maar een analyse. Kijk naar de cijfers van de LS en GS, die beleven alleen in het eerste jaar van het nieuwe model een flinke opleving en zakken dan meteen weg. Ook de RX vertoont sinds 2010 dezelfde trend. IS is hetzelfde verhaal sinds 2006. Zie verkoopcijfers Lexus

Nah, we gaan 't zien, we hebben blijkbaar een andere kijk op hoe het bij deze merken gaat en of men zich zorgen moet maken. Ik denk van niet als ik kijk naar de ontwikkelingen, modellengamma en nabije toekomst, jij denkt van wel. Da's prima, we gaan zien hoe 2012 verloopt ;)
 
Tsja, makkelijk antwoord. Als je er niet inhoudelijk op in wilt gaan en de huidige feiten naast je neer wil leggen levert de discussie ook niets op. Ik had al zo'n vermoeden dat je een Toyota rijder bent, en dat bevestigt je profiel :).
 
Verkoopcijfers in april 2012 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2011 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Fisker +++
Cadillac +++
Lancia 293,33%
Land Rover 177,78%
Infiniti 100,00%
Kia 90,23%
Jeep 72,73%
Porsche 40,00%
Mazda 35,18%
Jaguar 14,29%
Hyundai 13,07%
BMW 12,25%
Volkswagen 4,35%
Audi 4,16%
smart 0,00%
SsangYong 0,00%
Mini -3,30%
Volvo -4,09%
Opel -4,98%
Chevrolet -5,65%
Mercedes-Benz -9,31%
Fiat -13,13%
TOTAAL -13,56%
Suzuki -16,85%
Ford -18,54%
Citroën -24,21%
Peugeot -24,47%
Toyota -25,68%
Renault -26,40%
Nissan -28,62%
Skoda -32,76%
Lexus -36,39%
Subaru -41,49%
Honda -44,47%
Dacia -50,91%
Mitsubishi -54,08%
Seat -55,34%
Alfa Romeo -62,39%
Dodge -88,89%
Daihatsu -94,24%
Saab -97,37%
Chrysler -100,00%
Lada -100,00%


Marktaandeel per land:
Duitsland 37,36%
Frankrijk 19,86%
Japan 14,13%
Zuid-Korea 11,75%
Italië 5,81%
Tsjechië 3,58%
Zweden 3,36%
Spanje 1,79%
Verenigd Koninkrijk 1,18%
Roemenië 0,39%
Verenigde Staten 0,18%
 
Daewoo-Chevrolet zei:
BMdoubleyou zei:
Of die nieuwe Auris en RAV toppers gaan worden is nog onduidelijk natuurlijk.

De nieuwe Auris komt ook beschikbaar als Wagon, dus met dat model komt het wel goed. Zeker als die ook als Hybrid beschikbaar komt. Onbegrijpelijk dat Japan nu niets te bieden heeft aan C-segment stationcars gezien de populariteit ervan in Duitsland, Italië, Nederland, België, Slowakije etc. Korea heeft er al drie: de nieuwe i30 en cee'd stationcars en de Cruze (alhoewel Chevrolet natuurlijk een Amerikaans merk is).
Het schijnt wel dat Subaru ook met een C-segment stationcar komt. Geen nieuwe Impreza Plus, maar een zelfstandig ontwikkeld model.

Daar begrijp ik ook niks van inderdaad; als je de Europese markt serieus neemt, dan zorg je voor een C-segment station in je gamma. Als er een Mazda 3 SportBreak zou zijn, zou ik hem bij wijze van spreken blind kopen, nu kom ik hoogst waarschijnlijk in een Duitser terecht. Want de Italianen hebben ook niet veel te bieden (niks eigenlijk). Een Bravo MultiWagon (of Weekend) zou ook niet verkeerd zijn bijvoorbeeld.
 
j.ko zei:
Daar begrijp ik ook niks van inderdaad; als je de Europese markt serieus neemt, dan zorg je voor een C-segment station in je gamma. Als er een Mazda 3 SportBreak zou zijn, zou ik hem bij wijze van spreken blind kopen, nu kom ik hoogst waarschijnlijk in een Duitser terecht. Want de Italianen hebben ook niet veel te bieden (niks eigenlijk). Een Bravo MultiWagon (of Weekend) zou ook niet verkeerd zijn bijvoorbeeld.

De Fiat-groep concurreert liever in eigen huis, lijkt wel (Bravo/Delta/Giulietta). Als een C-segment stationcar in Italië 50-65% marktaandeel heeft is het toch niet onlogisch om voor één van die drie merken een stationcar te voeren (met Fiat als meest logische merk). Fiat had de Bravo mijns inziens beter louter als stationcar kunnen uitbrengen dan als hatchback.
Toyota komt dus in ieder geval met een Auris Wagon: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?12,4535614,4894882#msg-4894882
Wellicht komt Mazda dan ook tot nieuwe inzichten...
 
BMdoubleyou zei:
Tsja, makkelijk antwoord. Als je er niet inhoudelijk op in wilt gaan en de huidige feiten naast je neer wil leggen levert de discussie ook niets op. Ik had al zo'n vermoeden dat je een Toyota rijder bent, en dat bevestigt je profiel :).

Pardon? Volgens mij hebben we beiden uitgebreid onze - inhoudelijke - visie gegeven, en wat mij betreft was dat prima, zie mijn antwoord, dat trouwens zeker niet als "makkelijk" bedoeld was. In mijn beleving was dit een prima verschil van inzicht, beiden een andere kijk op hoe een fabrikant ervoor staat.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
j.ko zei:
Daar begrijp ik ook niks van inderdaad; als je de Europese markt serieus neemt, dan zorg je voor een C-segment station in je gamma. Als er een Mazda 3 SportBreak zou zijn, zou ik hem bij wijze van spreken blind kopen, nu kom ik hoogst waarschijnlijk in een Duitser terecht. Want de Italianen hebben ook niet veel te bieden (niks eigenlijk). Een Bravo MultiWagon (of Weekend) zou ook niet verkeerd zijn bijvoorbeeld.

De Fiat-groep concurreert liever in eigen huis, lijkt wel (Bravo/Delta/Giulietta). Als een C-segment stationcar in Italië 50-65% marktaandeel heeft is het toch niet onlogisch om voor één van die drie merken een stationcar te voeren (met Fiat als meest logische merk). Fiat had de Bravo mijns inziens beter louter als stationcar kunnen uitbrengen dan als hatchback.
Toyota komt dus in ieder geval met een Auris Wagon: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?12,4535614,4894882#msg-4894882
Wellicht komt Mazda dan ook tot nieuwe inzichten...

Eens, geen slimme modellenpolitiek. En met de komst van die Auris Wagon kan de Verso eruit, die verkoopt al tijden niet meer en zal door de Prius Wagon concurrentie uit eigen huis krijgen. Hetzelfde geldt voor de Urban Cruiser, waarom wordt dat ding in godsnaam nog geleverd met de komst van de Verso-S?
 
Hou asjeblieft op met dat belachelijk uitroepteken achter Up. De grootste gimmick ooit en volgens mij gebruikt VW het zelf niet eens meer, laat staan de autobladen.
 
BMdoubleyou zei:
Tsja, makkelijk antwoord. Als je er niet inhoudelijk op in wilt gaan en de huidige feiten naast je neer wil leggen levert de discussie ook niets op. Ik had al zo'n vermoeden dat je een Toyota rijder bent, en dat bevestigt je profiel :).

Sjongejonge, wat een puberreactie zeg
 
Arno zei:
BMdoubleyou zei:
Tsja, makkelijk antwoord. Als je er niet inhoudelijk op in wilt gaan en de huidige feiten naast je neer wil leggen levert de discussie ook niets op. Ik had al zo'n vermoeden dat je een Toyota rijder bent, en dat bevestigt je profiel :).

Pardon? Volgens mij hebben we beiden uitgebreid onze - inhoudelijke - visie gegeven, en wat mij betreft was dat prima, zie mijn antwoord, dat trouwens zeker niet als "makkelijk" bedoeld was. In mijn beleving was dit een prima verschil van inzicht, beiden een andere kijk op hoe een fabrikant ervoor staat.

Was misschien niet als makkelijk bedoeld maar zo komt het bij mij wel over. We hoeven het niet eens te zijn. Maar jij gaat alleen in op de toekomst en hebt alle vertrouwen dat het wel beter zal gaan. Dan ga je wat mij betreft voorbij aan de feiten van nu. En dat bedoel ik met makkelijk. Maar goed, dat is mijn mening :).
 
Terug
Bovenaan