De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Lancia Lover zei:
JP2010 zei:
Zijn er al Renault Twizy's verkocht eigenlijk?
Zou best wel eens goed kunnen. Heb er al een aantal zien rijden, waarvan vandaag twee (Hoofddorp).

Op de Renault site staan nog geen verkopen in NL tot en met April.
Dus de Twizies die u heeft gespot moeten Mei rakkers zijn.

T/m April zijn er ca 2000 Twizies geleverd / verkocht, het merendeel in FR.

Lancia Lover zei:
JP2010 zei:
Zou best wel eens goed kunnen. Heb er al een aantal zien rijden, waarvan vandaag twee (Hoofddorp).

Ik ook een stuk of 2, ook in Hoofddorp. Maar wat wil je, m'n werk zit tegenover de Renault dealer. ;)

Best een geinig dingetje, jammer dat er geen fatsoenlijke deuren in zitten.

Rearwheel Driver zei:
De Lexus CT dankt z'n succes voor 90% aan z'n hybride techniek. Mensen kiezen hem vanwege z'n lage bijtelling, niet omdat ie zo mooi is.
Hij trekt daarmee een ander koperspubliek dan de 1-serie of A3

De 1-serie vind ik ook niet fraai.
En je kan je succes beter te danken hebben aan zoiets vooruitstrevends als hybridetechniek dan aan dumpprijzen, zoals een klein gebakje als de 107 dat stukken beter verkoopt dan de optisch veel fraaiere Aygo. De Nederlander kiest in dat geval voor 'goedkoop' maar kijkt niet naar service e.d.. Dat laatste vind ik wel jammer, dat men dat vaak niet bij de afwegingen voor aankoop betrekt.

Je krijgt op een Aygo bijvoorbeeld 1 jaar extra fabrieksgarantie, dus 3 jaar i.p.v. 2 voor de 107. En wat je bij inruil uiteindelijk moet bijbetalen is veel belangrijker dan de prijs die in de showroom op de ruit staat. Ik zou dus zeker niet zomaar voor de 107 gaan, maar ook serieus naar de Aygo en C1 kijken (al vind ik de C1 het lelijke eendje van deze drieling).

the Fox zei:
Rearwheel Driver zei:
De Lexus CT dankt z'n succes voor 90% aan z'n hybride techniek. Mensen kiezen hem vanwege z'n lage bijtelling, niet omdat ie zo mooi is.
Hij trekt daarmee een ander koperspubliek dan de 1-serie of A3

De 1-serie vind ik ook niet fraai.
En je kan je succes beter te danken hebben aan zoiets vooruitstrevends als hybridetechniek dan aan dumpprijzen, zoals een klein gebakje als de 107 dat stukken beter verkoopt dan de optisch veel fraaiere Aygo. De Nederlander kiest in dat geval voor 'goedkoop' maar kijkt niet naar service e.d.. Dat laatste vind ik wel jammer, dat men dat vaak niet bij de afwegingen voor aankoop betrekt.

Je krijgt op een Aygo bijvoorbeeld 1 jaar extra fabrieksgarantie, dus 3 jaar i.p.v. 2 voor de 107. En wat je bij inruil uiteindelijk moet bijbetalen is veel belangrijker dan de prijs die in de showroom op de ruit staat. Ik zou dus zeker niet zomaar voor de 107 gaan, maar ook serieus naar de Aygo en C1 kijken (al vind ik de C1 het lelijke eendje van deze drieling).

Ik vind de Aygo zéker niet de mooiste, eerder de minst mooie... Die achterkant kijkt scheel, door de schele achterlichten en diepe kentekenplaat die veel te hoof zit, en die ronding van achterlicht naar deurgreep is ook alles behalve fraai. De 107 ziet er na de laatste facelift juist prima uit imo.

A110-50 zei:
Ik vind de Aygo zéker niet de mooiste, eerder de minst mooie... Die achterkant kijkt scheel, door de schele achterlichten en diepe kentekenplaat die veel te hoof zit, en die ronding van achterlicht naar deurgreep is ook alles behalve fraai. De 107 ziet er na de laatste facelift juist prima uit imo.
Grappig, smaken verschillen kennelijk. Ik moet wel bekennen dat de 107 na de facelift beter smoelt dan ervoor.

Ga maar vast bedenken in welke categorie deze hoort...

16hrj0i.jpg

2vlwifa.jpg

Want ze hebben een Artega GT verkocht in Nederland (en de eigenaar ging ermee pronken bij zijn matties op het Rembrandtplein).

Juni (15) staat halverwege 48% in de ........ PLUS!

Als dit nog een negatieve maand wordt is dat wel een aparte move.

PS: 4 dagen later, de 19de, is + 48% +35% geworden.
Da's al 13% minder.

https://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers_2012/

Megane zou in Juni zo maar in de top 3 kunnen staan!

Was te verwachten hè. Gezien die bijtellingswijzigingen e.d. Ik lees al maanden berichten van stressende leaserijders of de auto wel op tijd komt.

speedtouch zei:
Dan komt er wel een harde klap ná juni!

1ste klapje kwam nu al:
Van + 48% naar + 35%

https://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers_2012/

Anyway, no worries, deze cijfers fluctueren enorm.

Daewoo-Chevrolet zei:
Arno zei:
Niet alleen bijtelling telt. De consument neemt in zijn/haar overweging ook mee of een model courant is, of hij/zij zijn/haar auto over drie jaar nog een beetje fatsoenlijk kan verkopen. En dan komen we weer bij die Orlando, Sedici, Bravo en Trezia; leuke auto's, maar probeer ze over een paar jaar maar weer eens in te ruilen.

Uiteraard is de mate van courantheid ook belangrijk bij de aanschaf van een auto, maar je doet het nu voorkomen alsof het een vicieuze cirkel betreft. Met de juiste prijzen en marketing zouden deze modellen wat mij betreft redelijke verkoopcijfers neer moeten kunnen zetten. Geldt trouwens ook voor de Toyota Urban Cruiser, één van de leukere modellen van Toyota, winnaar AutoWeek TT2012, met als enige smetje de 3 sterren in Euro NCAP. Prijstechnisch te hoog in de markt gezet, maar geen auto die, denk ik, van tevoren als incourant zou worden betiteld.
Die Urban Cruiser is vrij eenvoudig te verklaren: daar missen ze gewoon keihard een automaat! Veel, met name oudere, mensen zien hem zeker wel zitten, maar missen de automaat!

De gedetailleerde cijfers van mei: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201205.ashx

Audi A3 358
Audi RS3 4

Audi A4 737
Audi A4 Allroad 1
Audi S4 4

Audi A5 528
Audi S5 4
Audi RS5 1

Audi A6 223
Audi A6 Allroad 0

BMW 5-serie 412
BMW 5-serie Gran Turismo 16

Citroën C4 Picasso 59
Citroën Grand C4 Picasso 64

Ford C-MAX 199
Ford Grand C-MAX 71

Jaguar XK 0
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 201
Kia Pro_cee'd 4

Land Rover Range Rover Sport 3
Land Rover Range Rover 5

Landwind CV9 1

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 1
Lexus IS 250 C 0

Mercedes-Benz S-klasse 4
Mercedes-Benz CL 0

Mini Mini 260
Mini Countryman 127

Nissan Qashqai 279
Nissan Qashqai+2 25

Opel Zafira 1
Opel Zafira Tourer 280

Renault Modus 29
Renault Grand Modus 19

Renault Scénic 73
Renault Grand Scénic 112

Renault Espace 13
Renault Grand Espace 6

Saab 9-3 5
Saab 9-3X 0

Seat Altea 49
Seat Altea XL 103

Toyota Land Cruiser 1
Toyota Land Cruiser V8 0

Volvo V70 348
Volvo XC70 57

Bestelauto's, mei 2012

776_mercato-volkswagen-commerciali-tiene-lontana-la-crisi.jpg

1. Volkswagen Caddy 502
2. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/Kombi 454
3. Opel Vivaro 310
4. Mercedes-Benz Sprinter 309
5. Ford Transit 292
6. Peugeot Partner 289
7. Mercedes-Benz Vito/Viano 267
8. Renault Trafic 195
9. Renault Master 184
10. Renault Kangoo 161
11. Volkswagen Crafter 149
12. Citroën Berlingo 146
13. Peugeot Boxer 123
14. Opel Combo 121
15. Peugeot Expert 115
16. Opel Movano 108
17. Fiat Doblò 104
18. Iveco Daily 103
19. Fiat Ducato 100
20. Ford Transit Connect 92
21. Fiat Fiorino 57
22. Citroën Jumpy 38
23. Citroën Nemo 37
24. Dodge Ram 34
25. Citroën Jumper 31
26. Peugeot Bipper 27
27. Fiat Scudo 23
28. Nissan NV200 19
29. Hyundai H300/H-1 19
30. Toyota Land Cruiser 15
31. Mitsubishi Canter 13
32. Nissan Cabstar 12
33. Land Rover Defender 12
34. Ford Ranger 12
35. Volkswagen Amarok 11
36. Nissan Primastar 10
37. Volkswagen Touran 9
38. Kia Sorento 8
39. Toyota Dyna 8
40. Renault Mégane 7
41. Nissan Navara 7
42. Toyota Hilux 7
43. Nissan NV400 7
44. Piaggio Porter 5
45. Land Rover Discovery 5
46. Dacia Logan Van/Pick-up 4
47. Ford F-150/Raptor 4
48. Mercedes-Benz M-klasse 4
49. Jeep Wrangler 4
50. Opel Astra 4
51. Land Rover Freelander 3
52. Jeep Cherokee 3
53. Toyota HiAce 2
54. SsangYong Rexton 2
55. Isuzu D-MAX 2
56. Isuzu N-series 2
57. Toyota RAV4 2
58. Volvo XC90 2
59. Volkswagen Taro 2
60. Alke XT 1
61. Chevrolet Avalanche 1
62. Toyota Tundra 1
63. Hyundai Santa Fe 1
64. Nissan Pathfinder 1
65. Volvo XC60 1
66. Lancia Voyager 1
67. Jeep Grand Cherokee 1
68. Mitsubishi L200 1
69. SsangYong Korando 1
70. Citroën C4 Picasso 1
71. Volkswagen Touareg 1
72. GMC Savana 1
73. Ford F-250/350/450 1
74. Citroën C-Crosser 1
75. Dodge Nitro 1
76. SsangYong Actyon Sports 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20bestelwagens%20201205.ashx

Heel interessant lijstje. (y) Dit is zoiets dat je je wel eens afvraagt, maar je wil het nooit zelf opzoeken. :D

In april ook al, maar Fisker staat niet in de Europese statistieken. De Ford Ka zou normaal gesproken ook hoog hebben gestaan, maar Ford NL is even klaar met de acties gezien de dramatisch gedaalde verkopen in ons land van de Ka. Nederland was ook altijd een belangrijke afzetmarkt voor Daihatsu.
Suzuki en Volvo scoren traditioneel goed in Nederland, de hybrides, stadsauto's en andere modellen met fiscale voordelen doen het hier ook weinig verrassend goed. De Aziatische Mini MPV's (ix20/Venga, Verso-S/Trezia - hoewel die laatste natuurlijk relatief) scoren hier opvallend goed, want Midi MPV's hebben in Nederland fors aan populariteit ingeboet. Koreaanse auto's zijn hier populair, wat mede te maken zal hebben met de relatief hoge prijzen van auto's in Nederland. Het succes van de Peugeot 508 in Nederland mag best een verrassing worden genoemd, want inmiddels profiteren bijna alle concurrenten van de 20% bijtelling (de 508 met 14% bijtelling was toen nog niet leverbaar). Een in eigen land geproduceerde Mitsubishi Colt of Outlander gaat er ook nog wel in.
Ik ben benieuwd wat de Volvo C30 in juni gaat doen, zal vast voor een piek in de Europese afzet gaan zorgen.

gearhead zei:
Bij de eerste 12 staan opgeteld 2 europeanen.....:eek:

Ik kan me vergissen maar het is volgens mij maar 1 europeaan. De Opel Agila is de omgebouwde Splash en de Ampera, de omgebouwde Volt. Verder valt Opel onder GM tegenwoordig :p ;) .

Zafi18 zei:
gearhead zei:

Ik kan me vergissen maar het is volgens mij maar 1 europeaan. De Opel Agila is de omgebouwde Splash en de Ampera, de omgebouwde Volt. Verder valt Opel onder GM tegenwoordig :p ;) .

Daarom schreef ik ook opgeteld; enkele halve europeanen (Ampera/Splash/107) :p

Joël D. zei:
Lancia Lover zei:
JP2010 zei:

Ik ook een stuk of 2, ook in Hoofddorp. Maar wat wil je, m'n werk zit tegenover de Renault dealer. ;)

Best een geinig dingetje, jammer dat er geen fatsoenlijke deuren in zitten.

De teller in Parijs staat t/m Mei op 4474 stuks, waarvan 31 in NL.
Die werden overigens in één maand verkocht- de maand Mei dat ze geintroduceerd werden.

Opmerkelijk genoeg werden er in Mei alleen in Duitsland maar liefst 405 stuks verkocht, en dat is meer dan de 341 in Fr zelf.
Italie is derde met 233 (Mei) en Spanje + Canarische Eilanden (een Twizy is ideaal vervoer daar!) 201 (ook Mei-only)

Las 't op Renault.com

gearhead zei:
Zafi18 zei:
gearhead zei:

Daarom schreef ik ook opgeteld; enkele halve europeanen (Ampera/Splash/107) :p

Ik was ook al druk op zoek naar die 2 Europeanen maar kon ze niet echt vinden. :)

Juni is bijna gedaan.
Tot en met de 28ste staan 'we' op PLUS 48%!

Benieuwd in hoeverre dit cijfer op de valreep nog drastisch wijzigt.

BMdoubleyou zei:
Ik ben enorm benieuwd naar positie van de BMW 3-serie in juni, verbazend hoeveel ik er al heb zien rijden.

Inderdaad. Alsof ie nix kost.
Megane zal ook een supermaand hebben.

Record: ruim 16 duizend registraties vrijdag
[size=x-small]30-06-2012 16:38[/size]

Er zijn gisteren 16.098 auto's geregistreerd, het hoogste aantal registraties op een dag sinds Automotive met de verkoopteller begon in 2009.

Het totaal aantal juni-registraties komt daarmee op ruim 70 duizend, 76% meer dan vorig jaar juni. Vandaag wordt er naar verwachting aanzienlijk minder geregistreerd dan gister. Dat blijkt uit een rondgang langs een aantal grote dealerbedrijven. Hierdoor zal de plus over juni wat lager uitkomen dan 76%. Op 30 juni vorig jaar werden namelijk ongeveer 10 duizend auto's geregistreerd.

Dat er veel geregistreerd is, heeft alles te maken met de veranderende CO2-klassengrenzen op 1 juli.

Bron: https://www.automotive-online.nl/home/10149-record_ruim_16_duizend_registraties_vrijdag.html

Autoverkoop bezig aan junirun
(18.06.2012)

De alom verwachtte hausse in de autoverkoop in opmaat naar de datum van 1 juli is in volle gang. In de eerste helft van juni werden al 24.667 nieuwe auto’s geregistreerd, tegenover slechts 16.738 stuks tussen 1 en 15 juni 2011, een toename van 47,4 procent.

Vooral Volkswagen (14,1% marktaandeel in juni) en Renault (10,2%) grijpen deze laatste kans op extra afzet met beide handen aan. Ook premiummerken als BMW (5,8%) en Audi (5,7%) doen nog goede zaken in juni. Daarentegen doen volumemerken als Peugeot (5,2%) en Ford (3,9%) het vooralsnog rustiger aan.

Ook de komende twee weken zullen nog veel nieuwe auto’s worden afgeleverd getuige ook het aantal openstaande kentekens; per 15 juni 2012 waren dat er 20.075 stuks, een jaar geleden op dezelfde dag nog 15.013 stuks. Deze junirun wordt veroorzaakt doordat per 1 juli de basis voor fiscale autobeprijzing (d.m.w. de CO2 waarden) belangrijk verandert.

Bron: https://www.dealersupportnet.nl/Index.asp?Page_Id=10

Ongezellig weer buiten, daarom ff gezellig gokken:

Ik schat....dat VW in Juni 10.656 stuks heeft verkocht.
Daarvan uhh.....3032 Polo's.

Gok verder op 3 VW's in de top 6.
Daarin ook de Megane en 107.
Over de 6de moet ik nadenken. Een Hyundai of KIA misschien? Een Fordje? Opel?

(don't shoot the messenger)

https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2006-2012.pdf

Wat doet Chrysler nu weer in de lijst met 296 stuks in juni? Heel vreemd...

ProThijs zei:
Chevrolet in de top 6 van de maand Juni! 3735 Auto's

De laatste zes maanden zullen dan wel heel beroerd worden nu alle acties zijn beëindigd, de Cruze in prijs is verhoogd, de Aveo 1.3D en Spark 1.0 BiFuel niet meer profiteren van 14% bijtelling en de prijs van de Orlando met 2.000 euro is verhoogd, nietwaar?

Zullen wel veel dealerregistraties (dus niet verkochte maar wel geregistreerde auto's) bij zitten (voor de bonus?), net als bij zoveel merken.

VAG net zo veel als nr. 2, 3 en 4 bij elkaar (even hoofdrekenen).

Wordt tijd dat wij ook wat meer andere Europese merken kopen (anders moeten wij de siëstalanden toch financieel ondersteunen).

speedtouch zei:
Zullen wel veel dealerregistraties (dus niet verkochte maar wel geregistreerde auto's) bij zitten (voor de bonus?), net als bij zoveel merken.

Klopt, maar het zijn er gewoon erg veel! Een D-segmenter op nr 2 had ik niet verwacht. Vreemde maand :D.

Mach1 zei:
speedtouch zei:

Klopt, maar het zijn er gewoon erg veel! Een D-segmenter op nr 2 had ik niet verwacht. Vreemde maand :D.

Hangt misschien samen met de 'halfjaarcijfers'?

Dat van de Passat is idd wel heel opmerkelijk, belachelijk aantallen voor een d-segmenter, zeker als je ziet dat de Golf pas op plek 20 staat wat ook vrij ongebruikelijk is.

Het zal wel een 'zakelijke' reden zijn, de Passat was in de verkopen inmiddels gestabiliseerd, resp. liep iets terug.

meeuw zei:
Wordt tijd dat wij ook wat meer andere Europese merken kopen (anders moeten wij de siëstalanden toch financieel ondersteunen).

Laten we in Nederland geen VW's en Audi's meer kopen, want Volkswagen heeft Nederland niet nodig. Laten we massaal overstappen op Opel. Op naar 500.000 Opel's in 2013 in NL!

Daewoo-Chevrolet zei:
meeuw zei:

Laten we in Nederland geen VW's en Audi's meer kopen, want Volkswagen heeft Nederland niet nodig. Laten we massaal overstappen op Opel. Op naar 500.000 Opel's in 2013 in NL!

Iedereen aan de Opel !!! (y) ;)

Mach1 zei:

Sowieso een BIZARRE top 5.

De rebound van de Passat is opmerkelijk.
Maar wat te denken van de Megane (zonder Scenic!): die heeft zelfs in Frankrijk nooit # 1 gestaan, noch 5% marktaandeel gehaald.
Verder de 3 Serie op # 5, en de Chevvy Spark (nooit van gehoord, nog nooit gezien - is dat zo'n Amerikaanse pickup als de Ford F150 met V8?) op #4.

Total Loss zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
meeuw zei:

Nee, iedereen aan de Clio 4, P208 en DS3!
(en de 3 n 5 serie, en vooruit, een paar KIA's)

Total Loss zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
meeuw zei:

Dacht eerder aan Fiat + de Fransen. Wij zijn er allen mee gediend dat die fabrikanten overleven.

meeuw zei:
Total Loss zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
meeuw zei:

Dacht eerder aan Fiat + de Fransen. Wij zijn er allen mee gediend dat die fabrikanten overleven.

Hopeloze zaak, verspilde moeite, gaat toch niet lukken. :T

Terug
Bovenaan