De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Waarom gaat het nu ineens zo slecht met de Chevrolet Spark? In december nog op de 2e plaats en nu uit de top 50 verdwenen. En ze hebben nog steeds onegveer dezelfde acties.
 
Code:
[hr][b]     0   100.0%      178    V     Totaal[/b]
     1    21.9%       39    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    14.0%       25    V     Volkswagen Transporter
     3    12.4%       22    V     Volkswagen Crafter
     4    11.2%       20    V     Ford Transit
     5    10.1%       18    V     Opel Vivaro
     6     8.4%       15    V     Mercedes-Benz Vito
     7     6.7%       12    V     Citroen Jumper
     8     3.4%        6    V     Fiat Ducato
     9     2.2%        4    V     Renault Trafic
    10     1.7%        3    V     Renault Master
    11     1.7%        3    V     Opel Movano
    12     1.7%        3    V     Nissan Nv200
    13     1.7%        3    V     Mercedes-Benz Viano
    14     1.1%        2    V     Peugeot Boxer
    15     0.6%        1    V     Volkswagen Multivan
    16     0.6%        1    V     Volkswagen Caravelle
    17     0.6%        1    V     Fiat Scudo
[hr][b]     0   100.0%      180   T3     Totaal[/b]
     1    17.8%       32   T3     Volvo XC90
     2    17.2%       31   T3     Porsche Cayenne
     3    15.6%       28   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     4    13.9%       25   T3     BMW X5
     5     7.8%       14   T3     Audi Q7
     6     6.7%       12   T3     Lexus RX
     7     5.6%       10   T3     Land Rover Range Rover
     8     5.0%        9   T3     Volkswagen Touareg
     9     4.4%        8   T3     Jeep Grand Cherokee
    10     2.2%        4   T3     Toyota Land Cruiser
    11     2.2%        4   T3     BMW X6
    12     0.6%        1   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    13     0.6%        1   T3     Mercedes-Benz GL
    14     0.6%        1   T3     Land Rover Discovery
[hr][b]     0   100.0%     2199   T2     Totaal[/b]
     1    22.7%      500   T2     Kia Sportage
     2    14.8%      325   T2     Mazda Cx-5
     3    11.1%      245   T2     Volkswagen Tiguan
     4    10.1%      223   T2     Hyundai ix35
     5     6.3%      138   T2     Audi Q3
     6     6.0%      132   T2     Volvo XC60
     7     3.8%       84   T2     BMW X3
     8     3.8%       83   T2     Mitsubishi ASX
     9     3.8%       83   T2     Land Rover Evoque
    10     3.6%       80   T2     Audi Q5
    11     3.5%       76   T2     BMW X1
    12     3.3%       72   T2     Mitsubishi Outlander
    13     2.2%       48   T2     Toyota RAV4
    14     1.2%       26   T2     Jeep Compass
    15     0.9%       19   T2     Subaru Forester
    16     0.8%       17   T2     Citroen C4 Aircross
    17     0.7%       15   T2     Mercedes-Benz GLK
    18     0.5%       10   T2     Kia Sorento
    19     0.3%        7   T2     Honda CR-V
    20     0.2%        4   T2     Jeep Wrangler
    21     0.2%        4   T2     Hyundai Santa Fe
    22     0.1%        2   T2     Citroen C-crosser
    23     0.0%        1   T2     SsangYong Korando
    24     0.0%        1   T2     Opel Antara
    25     0.0%        1   T2     Nissan Pathfinder
    26     0.0%        1   T2     Land Rover Freelander
    27     0.0%        1   T2     Ford Kuga
    28     0.0%        1   T2     Ford Escape
[hr][b]     0   100.0%      294   T1     Totaal[/b]
     1    46.6%      137   T1     Skoda Yeti
     2    27.2%       80   T1     Dacia Duster
     3    19.4%       57   T1     Suzuki SX4
     4     5.4%       16   T1     Fiat Sedici
     5     0.7%        2   T1     Mini Countryman
     6     0.3%        1   T1     Suzuki Jimny
     7     0.3%        1   T1     Daihatsu Terios
[hr][b]     0   100.0%      259   P3     Totaal[/b]
     1    37.8%       98   P3     Ford S-MAX
     2    17.4%       45   P3     Ford Galaxy
     3    15.4%       40   P3     Volkswagen Sharan
     4    12.4%       32   P3     Renault Espace
     5    11.2%       29   P3     Seat Alhambra
     6     3.5%        9   P3     Lancia Voyager
     7     1.2%        3   P3     Citroen C8
     8     0.8%        2   P3     Peugeot 807
     9     0.4%        1   P3     Honda Odyssey
[hr][b]     0   100.0%     1878   P2     Totaal[/b]
     1    11.3%      213   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     2    10.0%      188   P2     Ford C-MAX
     3    10.0%      187   P2     Volkswagen Touran
     4     9.7%      183   P2     Seat Altea
     5     9.7%      182   P2     Opel Zafira
     6     9.5%      179   P2     Volkswagen Golf Plus
     7     7.6%      143   P2     Renault Scenic
     8     6.5%      122   P2     Peugeot 3008
     9     6.1%      114   P2     Citroen C4 Picasso
    10     5.8%      108   P2     Peugeot 5008
    11     4.9%       92   P2     Toyota Verso
    12     4.7%       88   P2     Citroen Ds5
    13     2.9%       54   P2     Ford Grand C-max
    14     0.9%       16   P2     Chevrolet Orlando
    15     0.5%        9   P2     Mazda 5
[hr][b]     0   100.0%     1181   P1     Totaal[/b]
     1    26.6%      314   P1     Hyundai ix20
     2    20.8%      246   P1     Opel Meriva
     3    12.8%      151   P1     Kia Venga
     4    12.3%      145   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     5    11.9%      141   P1     Toyota Verso S
     6     3.6%       43   P1     Renault Modus
     7     3.3%       39   P1     Nissan Note
     8     3.2%       38   P1     Citroen C3 Picasso
     9     1.9%       22   P1     Skoda Roomster
    10     1.6%       19   P1     Subaru Trezia
    11     1.2%       14   P1     Kia Soul
    12     0.6%        7   P1     Toyota Urban Cruiser
    13     0.2%        2   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      116    L     Totaal[/b]
     1    33.6%       39    L     Volkswagen Caddy
     2    14.7%       17    L     Renault Kangoo
     3    12.9%       15    L     Citroen Berlingo
     4    11.2%       13    L     Peugeot Partner
     5     8.6%       10    L     Fiat Qubo
     6     8.6%       10    L     Fiat Doblo
     7     6.0%        7    L     Peugeot Bipper
     8     2.6%        3    L     Fiat Fiorino
     9     1.7%        2    L     Citroen Nemo
[hr][b]     0   100.0%       49    K     Totaal[/b]
     1    91.8%       45    K     Smart Fortwo
     2     8.2%        4    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        1    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        1    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       62    H     Totaal[/b]
     1    82.3%       51    H     Porsche 911
     2     9.7%        6    H     Mercedes-Benz SL
     3     4.8%        3    H     Nissan GT-R
     4     1.6%        1    H     Mercedes-Benz SLS AMG
     5     1.6%        1    H     Ferrari Ff
[hr][b]     0   100.0%       50    G     Totaal[/b]
     1    26.0%       13    G     Mercedes-Benz SLK
     2    24.0%       12    G     BMW Z4
     3    22.0%       11    G     Peugeot RCZ
     4    10.0%        5    G     Mazda MX-5
     5    10.0%        5    G     Honda CR-Z
     6     6.0%        3    G     Audi TT
     7     2.0%        1    G     Renault Wind
[hr][b]     0   100.0%       40    F     Totaal[/b]
     1    30.0%       12    F     Porsche Panamera
     2    20.0%        8    F     BMW 7-serie
     3    20.0%        8    F     Audi A8
     4    17.5%        7    F     Jaguar XJ
     5    12.5%        5    F     Mercedes-Benz S-klasse
[hr][b]     0   100.0%     1102    E     Totaal[/b]
     1    36.4%      401    E     Volvo V70
     2    27.6%      304    E     BMW 5-serie
     3    18.2%      201    E     Audi A6
     4     8.0%       88    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     2.7%       30    E     Audi A7
     6     2.3%       25    E     Volvo S80
     7     2.2%       24    E     Jaguar XF
     8     1.0%       11    E     BMW 6-serie
     9     0.6%        7    E     Mercedes-Benz CLS
    10     0.5%        5    E     Lancia Thema
    11     0.4%        4    E     Citroen C6
    12     0.1%        1    E     Saab 9-5
    13     0.1%        1    E     Infiniti M
[hr][b]     0   100.0%     4778    D     Totaal[/b]
     1    16.1%      769    D     Peugeot 508
     2    11.8%      562    D     BMW 3-serie
     3    11.0%      526    D     Audi A4
     4    10.6%      507    D     Volkswagen Passat
     5     7.5%      357    D     Audi A5
     6     6.9%      329    D     Volvo V50
     7     5.4%      259    D     Opel Insignia
     8     5.3%      255    D     Volvo V60
     9     5.3%      252    D     Ford Mondeo
    10     4.4%      209    D     Skoda Superb
    11     3.8%      183    D     Hyundai I40
    12     3.4%      162    D     Mercedes-Benz C-klasse
    13     2.5%      118    D     Volvo S60
    14     2.0%       96    D     Toyota Avensis
    15     1.0%       50    D     Citroen C5
    16     0.9%       41    D     Renault Laguna
    17     0.6%       31    D     Volvo S40
    18     0.4%       21    D     Volkswagen Cc
    19     0.3%       13    D     Honda Accord
    20     0.2%        9    D     Mazda 6
    21     0.2%        8    D     Kia Optima
    22     0.1%        7    D     Seat Exeo
    23     0.1%        5    D     Volvo C70
    24     0.1%        3    D     Subaru Legacy
    25     0.1%        3    D     Alfa Romeo 159
    26     0.0%        1    D     Suzuki Kizashi
    27     0.0%        1    D     Saab 9-3
    28     0.0%        1    D     Infiniti G
[hr][b]     0   100.0%     7515    C     Totaal[/b]
     1    15.4%     1160    C     Ford Focus
     2    13.1%      982    C     Volkswagen Golf
     3    12.9%      968    C     Renault Megane
     4     8.6%      650    C     Opel Astra
     5     6.2%      467    C     Skoda Octavia
     6     5.0%      374    C     Toyota Auris
     7     4.9%      365    C     BMW 1-serie
     8     3.9%      296    C     Nissan Qashqai
     9     3.7%      279    C     Audi A3
    10     3.7%      276    C     Toyota Prius
    11     3.5%      261    C     Hyundai i30
    12     3.3%      251    C     Lexus Ct200h
    13     1.9%      141    C     Opel Ampera
    14     1.8%      136    C     Peugeot 308
    15     1.6%      123    C     Alfa Romeo Giulietta
    16     1.4%      108    C     Citroen C4
    17     1.3%       96    C     Kia Ceed
    18     1.0%       77    C     Seat Leon
    19     1.0%       76    C     Volkswagen Jetta
    20     1.0%       72    C     Honda Civic
    21     0.7%       56    C     Citroen Ds4
    22     0.5%       39    C     Volvo C30
    23     0.5%       37    C     Volkswagen New Beetle
    24     0.5%       34    C     Honda Insight
    25     0.4%       29    C     Chevrolet Volt
    26     0.4%       28    C     Mitsubishi Lancer
    27     0.3%       24    C     Volkswagen Scirocco
    28     0.3%       23    C     Chevrolet Cruze
    29     0.2%       18    C     Mazda 3
    30     0.2%       14    C     Subaru Xv
    31     0.2%       13    C     Fiat Bravo
    32     0.2%       12    C     Nissan Leaf
    33     0.1%       10    C     Volkswagen Eos
    34     0.1%        9    C     Lancia Delta
    35     0.1%        8    C     Hyundai Veloster
    36     0.0%        3    C     Renault Fluence Ze.
[hr][b]     0   100.0%     9553    B     Totaal[/b]
     1    17.9%     1710    B     Volkswagen Polo
     2     9.2%      876    B     Ford Fiesta
     3     8.8%      843    B     Kia Rio
     4     8.1%      771    B     Toyota Yaris
     5     6.9%      657    B     Opel Corsa
     6     6.6%      628    B     Skoda Fabia
     7     4.6%      442    B     Citroen C3
     8     4.4%      419    B     Seat Ibiza
     9     3.7%      358    B     Suzuki Swift
    10     3.7%      357    B     Fiat Punto
    11     3.5%      337    B     Mini Mini
    12     3.3%      318    B     Renault Clio
    13     3.3%      318    B     Citroen DS3
    14     2.3%      224    B     Audi A1
    15     2.3%      217    B     Peugeot 208
    16     1.6%      157    B     Chevrolet Aveo
    17     1.3%      121    B     Peugeot 207
    18     1.3%      120    B     Alfa Romeo Mito
    19     1.2%      113    B     Hyundai i20
    20     1.0%      100    B     Mazda 2
    21     1.0%       96    B     Honda Jazz
    22     0.9%       89    B     Mitsubishi Colt
    23     0.9%       82    B     Nissan Micra
    24     0.8%       73    B     Nissan Juke
    25     0.4%       36    B     Dacia Logan
    26     0.3%       32    B     Dacia Sandero
    27     0.3%       31    B     Lancia Ypsilon
    28     0.1%       14    B     Peugeot 206
    29     0.1%        6    B     Mini Clubman
    30     0.0%        4    B     Toyota Charade
    31     0.0%        2    B     Daihatsu Sirion
    32     0.0%        2    B     Citroen Ds3 Racing
[hr][b]     0   100.0%     9072    A     Totaal[/b]
     1    13.9%     1258    A     Peugeot 107
     2    12.4%     1126    A     Renault Twingo
     3    11.9%     1082    A     Volkswagen Up
     4    10.0%      905    A     Kia Picanto
     5     9.0%      813    A     Fiat Panda
     6     7.1%      648    A     Suzuki Alto
     7     6.8%      618    A     Citroen C1
     8     6.0%      546    A     Toyota Aygo
     9     5.8%      523    A     Hyundai i10
    10     5.7%      519    A     Fiat 500
    11     4.1%      376    A     Opel Agila
    12     2.7%      243    A     Suzuki Splash
    13     2.4%      221    A     Chevrolet Spark
    14     1.3%      114    A     Ford Ka
    15     0.7%       64    A     Nissan Pixo
    16     0.1%        7    A     Seat Mii
    17     0.1%        7    A     Peugeot Ion
    18     0.0%        1    A     Skoda Citigo
    19     0.0%        1    A     Citroen C-zero
 
Het lijkt me, dat de "New" Opel Zafira Tourer ook niet zo geweldig op gang komt. Als ik dan nog kijk, wie er voor hem staat of er achter aan komt. En vermoedelijk zitten er dan ook nog enige Zafira's "oud model" ertussen, welke nog bij dealers of importeur in voorraad stonden.
 
speedtouch zei:
Van het 'trio' houdt de 107 zich toch opperbest (al zal er uiteindelijk wel een neergaande lijn komen).

De afbraakprijzen (vanaf 6.950) zullen daarbij wel helpen.

Opvallend punt in de statistieken: 51x Porsche 911 en 3x een Nissan GT-R. Ja hoor, die GT-R is gunstig geprijsd ten opzichte van een 911, natúúrlijk! :)
 
up! zei:
De afbraakprijzen (vanaf 6.950) zullen daarbij wel helpen.

Opvallend punt in de statistieken: 51x Porsche 911 en 3x een Nissan GT-R. Ja hoor, die GT-R is gunstig geprijsd ten opzichte van een 911, natúúrlijk! :)

De 107 is er vanaf 8.390 euro, slechts 100 euro goedkoper dan een up!... https://www.telegraaf.nl/autovisie/uitgelicht/auto-toplijsten/11953911/__Top_20__Goedkoopste_auto_s_in_Nederland__.html
Wel de kleine lettertjes lezen, hè ;)

De GT-R is op zich wel gunstig geprijsd: netto € 63.688 met 530 pk tegen € 75.181 voor de 911 met 'maar' 350 pk. Door de hoge CO[sub]2[/sub]-uitstoot van de GT-R komt de catalogusprijs echter op € 132.500 tegen € 112.900 voor de 911...
 
Daewoo-Chevrolet zei:
De GT-R is op zich wel gunstig geprijsd: netto € 63.688 met 530 pk tegen € 75.181 voor de 911 met 'maar' 350 pk. Door de hoge CO[sub]2[/sub]-uitstoot van de GT-R komt de catalogusprijs echter op € 132.500 tegen € 112.900 voor de 911...

Een standaard GT-R is qua snelheid te vergelijken met een 911 turbo, als het niet een 911 turbo S is. En die kost meer dan 2 ton. Dat is ook de vergelijking die in autobladen veel wordt gemaakt. Maar met het enorme prijsverschil schiet Nissan niets op, consumenten kiezen kennelijk liever voor een 911.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
De 107 is er vanaf 8.390 euro, slechts 100 euro goedkoper dan een up!... https://www.telegraaf.nl/autovisie/uitgelicht/auto-toplijsten/11953911/__Top_20__Goedkoopste_auto_s_in_Nederland__.html
Wel de kleine lettertjes lezen, hè ;)

Welke kleine lettertjes? Volgens mij biedt Peugeot gewoon een korting van zo'n 1.900 euro, zonder verdere voorwaarden of kleine lettertjes. Klik hier voor aanbieding 107 En dan is er óók nog de mogelijkheid om 3 jaar gratis te financieren (ter waarde van 562 euro). Ik vind het niet gek dat de 107 zo goed verkoopt met deze acties.
 
up! zei:
Een standaard GT-R is qua snelheid te vergelijken met een 911 turbo, als het niet een 911 turbo S is. En die kost meer dan 2 ton. Dat is ook de vergelijking die in autobladen veel wordt gemaakt. Maar met het enorme prijsverschil schiet Nissan niets op, consumenten kiezen kennelijk liever voor een 911.

De 991 is net uit, dat verklaart het al voor een deel. Sportauto's pieken altijd kort, waarna de verkopen weer kelderen. Feit blijft dat de gemiddelde consument liever een Porsche rijdt dan een Nissan. Wie aan Nissan denkt, zal eerder aan de Micra denken dan aan een dure supersportauto, hoewel de GT-R niet onderdoet voor een 911.

up! zei:
Welke kleine lettertjes? Volgens mij biedt Peugeot gewoon een korting van zo'n 1.900 euro, zonder verdere voorwaarden of kleine lettertjes. Klik hier voor aanbieding 107 En dan is er óók nog de mogelijkheid om 3 jaar gratis te financieren (ter waarde van 562 euro). Ik vind het niet gek dat de 107 zo goed verkoopt met deze acties.

Mijn excuses, dat is dan met ingang van de facelift veranderd, da's dan bijna 1.400 euro korting voor het basismodel.
Ook geen wonder dat de Polo weer terug is op de eerste positie, want op de Polo zit 1.900 euro korting en 1.400 op de BlueMotion: https://www.volkswagen.nl/actie/polo/
 
Wouter82 zei:
Volgens mij denken er niet zo veel mensen meer aan een Micra.... :D

Bij het kopen van een nieuwe auto niet, nee, maar hordes bejaarden laten zich nog verplaatsen door hun ouwe trouwe Micra.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
up! zei:
Welke kleine lettertjes? Volgens mij biedt Peugeot gewoon een korting van zo'n 1.900 euro, zonder verdere voorwaarden of kleine lettertjes. Klik hier voor aanbieding 107 En dan is er óók nog de mogelijkheid om 3 jaar gratis te financieren (ter waarde van 562 euro). Ik vind het niet gek dat de 107 zo goed verkoopt met deze acties.

Mijn excuses, dat is dan met ingang van de facelift veranderd, da's dan bijna 1.400 euro korting voor het basismodel.
Ook geen wonder dat de Polo weer terug is op de eerste positie, want op de Polo zit 1.900 euro korting en 1.400 op de BlueMotion: https://www.volkswagen.nl/actie/polo/

Maar die korting krijg je op meerdere kleine modellen. Daarom vond ik het ook zo gek dat de Chevrolet Spark ineens van de 2e plek in december nu ineens uit de top 50 is verdwenen. Want voor nog geen 8000 euro https://www.muldersdeals.nl/chevrolet/index.php/chevrolet-spark?gclid=CMuF_MKA9K8CFcSIDgodoh2NWA of https://www.sparkkortingsactie.nl/page/898/chevrolet-spark-bifuel.html?gclid=CLH0g4OD9K8CFcGHDgoduGNRWw heb je: 5 deuren, Airco, Centrale vergrendeling, Elektrische ramen, Radio/CD/MP3, normale achterklep en dan ook nog eens LPG waardoor je meer dan de helft op brandstofkosten bespaart.
 
Jan. zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
up! zei:
Welke kleine lettertjes? Volgens mij biedt Peugeot gewoon een korting van zo'n 1.900 euro, zonder verdere voorwaarden of kleine lettertjes. Klik hier voor aanbieding 107 En dan is er óók nog de mogelijkheid om 3 jaar gratis te financieren (ter waarde van 562 euro). Ik vind het niet gek dat de 107 zo goed verkoopt met deze acties.

Mijn excuses, dat is dan met ingang van de facelift veranderd, da's dan bijna 1.400 euro korting voor het basismodel.
Ook geen wonder dat de Polo weer terug is op de eerste positie, want op de Polo zit 1.900 euro korting en 1.400 op de BlueMotion: https://www.volkswagen.nl/actie/polo/

Maar die korting krijg je op meerdere kleine modellen. Daarom vond ik het ook zo gek dat de Chevrolet Spark ineens van de 2e plek in december nu ineens uit de top 50 is verdwenen. Want voor nog geen 8000 euro https://www.muldersdeals.nl/chevrolet/index.php/chevrolet-spark?gclid=CMuF_MKA9K8CFcSIDgodoh2NWA of https://www.sparkkortingsactie.nl/page/898/chevrolet-spark-bifuel.html?gclid=CLH0g4OD9K8CFcGHDgoduGNRWw heb je: 5 deuren, Airco, Centrale vergrendeling, Elektrische ramen, Radio/CD/MP3, normale achterklep en dan ook nog eens LPG waardoor je meer dan de helft op brandstofkosten bespaart.

Misschien omdat (mijn mening) de Spark helemaal uit verhouding is qua ontwerp? Veel te grote koplampen die bijna het voorraam aanraken, lelijke 'Lexus-look' achterlichten etc.. Als je per se LPG wilt hebben is een Panda of een Agila een leukere auto mijns inziens. Daarnaast is Chevrolet een typisch actiemerk, waarbij de verkoop van (bepaalde) modellen altijd sterk fluctueert.
 
Smaken kunnen inderdaad verschillen, maar dat was in december ook al zo. Ik was benieuwd waarom de verkopen nu veel lager zijn geworden. En de Panda en de Agila zijn niet (meer?) af importeur met LPG te krijgen. Als je dat laat inbouwen, zit je op totaal 10.000 a 11.000 euro. En dat is op 8000 euro een behoorlijk verschil.
 
Ik was in de veronderstelling dat beide modellen nog met LPG leverbaar waren, maar dat is inderdaad niet zo. De Panda II nog wel als aardgas, al schijnt de derde generatie Panda binnenkort wel als LPG versie te komen. Vreemd ook dat de Agila niet meer met LPG leverbaar is. Ik dacht dat dat de uitvoering was waar Opel juist mee scoorde met de Agila.
 
De gedetailleerde cijfers van april: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201204.ashx

Audi A3 280
Audi RS3 2

Audi A4 527
Audi A4 Allroad 4
Audi S4 2

Audi A5 354
Audi S5 8
Audi RS5 0

Audi A6 207
Audi A6 Allroad 1

BMW 5-serie 297
BMW 5-serie Gran Turismo 14

Citroën C4 Picasso 56
Citroën Grand C4 Picasso 64

Fiat Freemont 2

Ford C-MAX 194
Ford Grand C-MAX 58

Jaguar XK 1
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 90
Kia Pro_cee'd 6

Land Rover Range Rover Sport 7
Land Rover Range Rover 3

Landwind CV9 1

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 0
Lexus IS 250 C 0

Mercedes-Benz S-klasse 5
Mercedes-Benz CL 1

Mini Mini 231
Mini Countryman 121

Nissan Qashqai 276
Nissan Qashqai+2 31

Opel Zafira 0
Opel Zafira Tourer 191

Renault Modus 32
Renault Grand Modus 14

Renault Scénic 78
Renault Grand Scénic 70

Renault Espace 23
Renault Grand Espace 10

Saab 9-3 1
Saab 9-3X 0

Seat Altea 41
Seat Altea XL 146

Toyota Land Cruiser 3
Toyota Land Cruiser V8 1

Volvo V70 335
Volvo XC70 72
 
15wii6d.jpg


Bron: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2005-2012.pdf

• Terwijl Opel, Renault, Peugeot en Ford vooral met elkaar vechten om de posities, is Volkswagen wederom stabiel en overtuigend de grootste.
• Opvallend sterke maand voor Audi en vooral BMW. BMW doet vast goede zaken met de 3-serie, terwijl Audi de A4 en A5 facelift plus A1 Sportback als grootste troeven heeft.
Renault lijkt te profiteren van de Mégane Energy 110, Opel schommelt afhankelijk van acties van maand tot maand heen en weer.
Citroën doet het ondanks belastingvrije modellen en de verfrissende DS-reeks nog steeds zeer matig
Kia doet het deze maand wat rustiger aan en valt ineens buiten de Top 10; het marktaandeel bleef ten opzichte van vorig jaar gelijk. Hyundai moest meer terrein inleveren; Chevrolet doet wel goede zaken, terwijl SsangYong in plaats van 4 nu 5 auto's wist te verkopen.
• Onder de Japanners doen Toyota (Yaris, eerste leveringen Prius Wagon?), Suzuki (ondanks relatief verouderd gamma; de acties missen hun uitwerking niet), Mazda (CX-5, hoewel het tot nu toe nog wat tegenvalt) en Lexus (CT) het goed, terwijl Nissan stabiel bleef.
Subaru heeft nog als excuses dat de voorraad aan de schijnbaar goed aangeslagen XV's op is en de nieuwe leveringen in de komende maanden pas weer plaatsvinden. Gitzwart ziet het er echter uit voor Mitsubishi en Honda; beide merken halveren, terwijl Honda het vorig jaar al beroerd deed. Mitsubishi heeft nog een vernieuwde ASX, Mirage en nieuwe Outlander achter de hand, maar voor Honda ziet het er slecht uit. De nieuwe Civic is volgens mij al even leverbaar, maar is geflopt en het is maar de vraag of de nieuwe 1.6 diesel daar verandering in kan gaan brengen. De belangstelling voor de hybrides Insight en Jazz Hybrid is alweer tanende, de gewijzigde Insight zou daar enigszins verbetering in kunnen gaan brengen, maar de Jazz Hybrid gaat vanaf juli van 14 naar 20% bijtelling. Aangezien de nieuwe CR-V alles in zich heeft om te floppen, mogen de Nederlandse Honda-dealers zich zorgen gaan maken. Nieuwe modellen, zoals een antwoord op de Nissan Qashqai, hoeft niet verwacht te worden in de komende 2 jaar en de kleine Honda Brio komt niet naar Europa.
• Voor Seat kan de Mii geen moment te vroeg komen, want het marktaandeel halveert ruimschoots, datzelfde geldt nog altijd voor Dacia, wat echter een modellenoffensief wacht.
 
Re: • Voor Seat kan de Mii geen moment te vroeg komen, want het marktaandeel halveert ruimschoots

???? Zie juist een groei van 1,79% naar 1,88% (of mis ik iets?)
 
meeuw zei:
???? Zie juist een groei van 1,79% naar 1,88% (of mis ik iets?)

Ik vergelijk alles met mei 2011: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2011&maand=5
Seat doet het al het hele jaar slecht.
 
Hoezo doet Citroën het "zeer matig" ? Honda en Subaru bijvoorbeeld doen het zeer matig.

edit: aha, in vergelijk met vorig jaar.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
meeuw zei:
???? Zie juist een groei van 1,79% naar 1,88% (of mis ik iets?)

Ik vergelijk alles met mei 2011: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2011&maand=5
Seat doet het al het hele jaar slecht.

Aha, dacht al dat ik iets miste. De achteruitgang (%%) van VW leek mij ook al geen reden om de flessen te ontkurken, maar vergeleken met vorig jaar is het aandeel wel gestegen.

Wat mij dan ook opvalt is dat (bijv.) Daihatsu nu gemiddeld over 2 mnd 15 auto's per maand verkoopt en in april 2011 nog 152. Zo'n dealer verkoopt dus slechts 1-2 auto's per maand!
 
Dat Nissan NL toch - verkoopt in de hele wereld als een tierelier.
Maar niet in NL!
 
https://www.bovag.nl/nieuws/4_procent_minder_personenautos_geregistreerd_in_mei_2012

De meest verkochte auto van Mei is de Renault Mégane en heel opvallend, de BMW 3-Serie op plaats 4! Ik kan me niet herinneren dat de BMW zo hoog stond.

1. Renault Mégane (2.503)
2. VW Polo (1.711)
3. Peugeot 107 (1.504)
4. BMW 3-Serie (1.379)
5. Ford Fiesta (1.220)
 
Modellen Top 50

17283.jpg

[size=x-small]Dat de wegenbelastingvrije Mégane een hit is zal niemand zijn ontgaan. 8.000 bestellingen in alleen al het eerste kwartaal, da's net zoveel als er in geheel 2011 werden geregistreerd! In mei stond de Mégane met afstand op #1 en laat concurrenten Ford Focus (met dezelfde voordelen, zelfs ook als benzine, maar de aanhangwagen/caravan mag er niet achter), Volkswagen Golf en Opel Astra ver achter zich.[/size]

17433.jpg

[size=x-small]Nog een ster deze maand: de 3-serie op #4! En dat nog zonder de nieuwe Touring.[/size]

9886.jpg

[size=x-small]Beste maand ooit voor Suzuki Splash, misschien ook wel voor het eerst de meest populaire Suzuki. En terecht, want voor €700 meerprijs rijd je een veel volwassener auto dan de Alto.[/size]
Foto's Autozine.nl

1. Renault Mégane 2.503
2. Volkswagen Polo 1.711
3. Peugeot 107 1.504
4. BMW 3-serie 1.379
5. Ford Fiesta 1.220
6. Opel Corsa 1.198
7. Fiat Panda 1.116
8. Ford Focus 1.109
9. Renault Twingo 1.084
10. Volkswagen Golf 989
11. Volkswagen up! 953
12. Toyota Yaris 916
13. Peugeot 508 895
14. Citroën C1 856
15. Opel Astra 848
16. Audi A4 738
17. Opel Agila 718
18. Toyota Aygo 706
19. Suzuki Splash 693
20. Kia Picanto 690
21. Volkswagen Passat 681
22. Kia Rio 625
23. Skoda Fabia 620
24. Fiat 500 597
25. Citroën C3 575
26. Seat Ibiza 567
27. Skoda Octavia 560
28. Hyundai i10 558
29. Fiat Punto 536
30. Audi A5 534
31. Peugeot 208 524
32. Volvo S60/V60 467
33. Opel Insignia 463
34. Suzuki Alto 452
35. Suzuki Swift 432
36. BMW 1-serie 421
37. BMW 5-serie 412
38. Volvo V70/XC70 405
39. Chevrolet Spark 399
40. Opel Meriva 385
41. Toyota Auris 379
42. Chevrolet Aveo 378
43. Audi A3 362
44. Opel Ampera 358
45. Mercedes-Benz B-klasse 348
46. Toyota Prius 328
47. Citroën DS3 325
48. Kia Sportage 322
49. Hyundai i30 316
50. Volkswagen Touran 307

Andere goede prestaties:
Fiat Panda op #7 (ondanks verkoopdaling YOY), Volkswagen up! op #11 (toch nog drie concurrenten voor zich), Toyota Yaris op #12 (nog zonder Hybrid), Audi A4 op #16, Audi A5 op #30, Peugeot 208 op #31 (inclusief 207/206+ zou de B-segment Peugeot doorstijgen naar #22), Volvo S60/V60 op #32 (nu er meer versies dan de astmatische 1.6 D2 leverbaar zijn met 20% bijtelling), Opel Insignia op #33 (duidelijke opleving sinds de technische wijzigingen/nieuwe motoren met 20% bijtelling), Chevrolet Aveo op #42, Opel Ampera op #44, Volkswagen Touran op #50 (de minst slecht verkochte Midi MPV, VW's antwoord op de Zafira die eind 1997 werd gepresenteerd - dat laatste model is inmiddels twee generaties verder, maar weet verkooptechnisch niet te imponeren).
Verder uitstekende verkoopcijfers van de Hyundai i40 (#55), Ford Mondeo (#63; zit duidelijk in de lift dit jaar ondanks dat opvolger al in zicht is), terwijl de Toyota Prius+ (Wagon) [129 stuks] en Seat Mii [73 stuks] zich kandideren voor een Top 50 positie
 
Ta ta! Eindelijk is 'ie nummer één. Als je het Megane topic op AW bekijkt zou je denken dat iedereen er een gekocht heeft. Ben blij voor Renault, vind het de mooiste C-segment auto, samen met de Astra.
Het viel me overigens sowieso al op hoeveel Meganes je met T** en X** kentekens ziet rijden.

Goede prestatie van de Panda inderdaad. Heb er nog niet veel van zien rijden, maar dat geld ook voor de Up.
De Twingo heeft duidelijk een mindere maand achter de rug.
De cijfers van de 3 serie zijn echt ongelooflijk! Had een tijdje geleden al gelezen dat het de meest succesvolle introductie van een 3 serie op de Nederlandse markt ooit was, maar in mei op #4 had ik echt nooit gedacht. Ik vind het persoonlijk niet zo een mooie auto, zeker op de foto hierboven ziet 'ie er vreemd uit en de rest van het ontwerp komt op mij nu al verouderd over. Dan vind ik de 5 veel geslaagder.
BMW lijkt sowieso een hit in handen te hebben, in april was 'ie in Duitsland zelfs #2 en ook in Groot-Brittanie doet 'ie het (traditiegetrouw zou ik bijna willen zeggen) goed. Ben benieuwd wat de 3er in mei in Duitsland heeft gedaan.
 
Lancia Lover zei:
Oh ja, dat was ik nog vergeten te vragen; weet iemand of er überhaupt ooit een Renault op 1 heeft gestaan in Nederland?

Daarvoor moeten we ver terug in het verleden. In maart 2012 stond de Renault Twingo op #1, wie herinnert 'm nog?
 
De Megane (Estate) op 1, hilarisch. Leuk. Uniek ook.

:D

Het AW Megane draadje is dus niet voor niets retepopulair!
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Lancia Lover zei:
Oh ja, dat was ik nog vergeten te vragen; weet iemand of er überhaupt ooit een Renault op 1 heeft gestaan in Nederland?

Daarvoor moeten we ver terug in het verleden. In maart 2012 stond de Renault Twingo op #1, wie herinnert 'm nog?

Ahah! Dacht dat de Twingo niet verder kwam dan plaats 2.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Modellen Top 50

https://www.autozine.co.uk/slideshow/cache/17283.jpg
[size=small]Dat de wegenbelastingvrije Mégane een hit is zal niemand zijn ontgaan. 8.000 bestellingen in alleen al het eerste kwartaal, da's net zoveel als er in geheel 2011 werden geregistreerd! In mei stond de Mégane met afstand op #1 en laat concurrenten Ford Focus (met dezelfde voordelen, zelfs ook als benzine, maar de aanhangwagen/caravan mag er niet achter), Volkswagen Golf en Opel Astra ver achter zich.[/size]

En geen driedeurs Coupe :D
 
kiasoul28 zei:
Waar is het succes van de hyundai i30 en ik mis ook de insight

Ik denk dat de i30 nog niet volop leverbaar is, daarnaast is 'ie ook niet met 14 % bijtelling leverbaar (de Astra/Golf ook niet nee, maar dat zijn in de lease toch meer gevestigde namen). De Insight is geen succes omdat in zowat elke test wel blijkt dat de auto, om het op z'n zachtst te zeggen, niet helemaal uit de verf komt.
 
De insight heeft op een blauwe maandag in de top 50 gestaan, verder nooit een succes geweest. Grappig dat D-C zegt dat de Prius zich 'kandideert' voor een top 50 plaatsje, terwijl die jaren achter elkaar in de hogere regionen heeft gestaan. Blijft toch een van mijn favorieten.
Ben benieuwd of de i30 nog beter gaat scoren, het is een ontzettend mooie auto en ik neem aan dat iedereen nu wel voorzien is van een doodsaaie Golf, iedereen die er een wil tenminste.
 
Verkoopcijfers in mei 2012 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2011 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Fisker +++
Land Rover 231,71%
Lancia 79,41%
Mazda 62,84%
Audi 48,23%
BMW 48,19%
Lexus 47,87%
Mini 26,47%
SsangYong 25,00%
Chevrolet 24,04%
Suzuki 19,35%
Opel 19,09%
Volkswagen 18,19%
Mercedes-Benz 17,44%
Porsche 6,98%
Toyota 5,88%
Volvo 5,55%
Renault 4,97%
Dodge 0,00%
TOTAAL -4,37%
Kia -4,95%
Nissan -7,54%
Ford -9,64%
Skoda -15,76%
Hyundai -17,30%
Jaguar -24,24%
Subaru -24,64%
Fiat -25,25%
Peugeot -27,26%
Citroën -36,29%
Jeep -38,89%
Alfa Romeo -40,04%
Honda -41,20%
Mitsubishi -44,40%
Seat -56,53%
Dacia -57,30%
smart -64,47%
Daihatsu -61,40%
Infiniti -71,43%
Saab -83,33%
BYD -100,00%
Cadillac -100,00%
Chrysler -100,00%
 
Waar hoort de Fisker Karma?

Code:
[hr][b]     0   100.0%      106    V     Totaal[/b]
     1    28.3%       30    V     Volkswagen Transporter
     2    21.7%       23    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3     9.4%       10    V     Nissan Nv200
     4     9.4%       10    V     Ford Transit
     5     8.5%        9    V     Volkswagen Crafter
     6     8.5%        9    V     Peugeot Boxer
     7     6.6%        7    V     Mercedes-Benz Vito
     8     1.9%        2    V     Volkswagen Multivan
     9     1.9%        2    V     Mercedes-Benz Viano
    10     0.9%        1    V     Renault Trafic
    11     0.9%        1    V     Fiat Scudo
    12     0.9%        1    V     Citroen Jumpy
    13     0.9%        1    V     Citroen Jumper
[hr][b]     0   100.0%      243   T3     Totaal[/b]
     1    32.5%       79   T3     Volvo XC90
     2    14.4%       35   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     3    13.6%       33   T3     BMW X5
     4    11.5%       28   T3     Porsche Cayenne
     5     8.6%       21   T3     Lexus RX
     6     5.3%       13   T3     BMW X6
     7     4.5%       11   T3     Audi Q7
     8     2.9%        7   T3     Land Rover Range Rover
     9     2.5%        6   T3     Land Rover Discovery
    10     1.6%        4   T3     Volkswagen Touareg
    11     1.2%        3   T3     Jeep Grand Cherokee
    12     0.4%        1   T3     Toyota Land Cruiser
    13     0.4%        1   T3     Infiniti FX
    14     0.4%        1   T3     Ford Ranger
[hr][b]     0   100.0%     2092   T2     Totaal[/b]
     1    15.6%      326   T2     Kia Sportage
     2    12.2%      255   T2     Mazda Cx-5
     3    11.4%      239   T2     Hyundai ix35
     4    10.5%      220   T2     Volkswagen Tiguan
     5     7.5%      156   T2     Volvo XC60
     6     5.9%      123   T2     Mitsubishi ASX
     7     5.3%      110   T2     Audi Q3
     8     5.1%      106   T2     Land Rover Evoque
     9     4.8%      100   T2     BMW X3
    10     4.2%       87   T2     Audi Q5
    11     3.7%       78   T2     BMW X1
    12     3.0%       63   T2     Mitsubishi Outlander
    13     2.8%       58   T2     Citroen C4 Aircross
    14     2.5%       53   T2     Toyota RAV4
    15     1.1%       23   T2     Mercedes-Benz GLK
    16     0.9%       18   T2     Jeep Compass
    17     0.7%       15   T2     Subaru Forester
    18     0.7%       15   T2     Kia Sorento
    19     0.7%       14   T2     Land Rover Freelander
    20     0.4%        9   T2     Ford Kuga
    21     0.3%        6   T2     Hyundai Santa Fe
    22     0.2%        5   T2     SsangYong Korando
    23     0.2%        4   T2     Honda CR-V
    24     0.1%        3   T2     Opel Antara
    25     0.1%        3   T2     Chevrolet Captiva
    26     0.0%        1   T2     Nissan X-Trail
    27     0.0%        1   T2     Jeep Wrangler
    28     0.0%        1   T2     Citroen C-crosser
[hr][b]     0   100.0%      278   T1     Totaal[/b]
     1    40.3%      112   T1     Skoda Yeti
     2    25.5%       71   T1     Suzuki SX4
     3    25.5%       71   T1     Dacia Duster
     4     5.0%       14   T1     Fiat Sedici
     5     1.8%        5   T1     Mini Countryman
     6     1.1%        3   T1     Suzuki Jimny
     7     0.7%        2   T1     Daihatsu Terios
[hr][b]     0   100.0%      203   P3     Totaal[/b]
     1    29.6%       60   P3     Ford S-MAX
     2    24.6%       50   P3     Ford Galaxy
     3    17.7%       36   P3     Volkswagen Sharan
     4    12.8%       26   P3     Seat Alhambra
     5     9.4%       19   P3     Renault Espace
     6     2.0%        4   P3     Peugeot 807
     7     2.0%        4   P3     Lancia Voyager
     8     2.0%        4   P3     Citroen C8
[hr][b]     0   100.0%     2355   P2     Totaal[/b]
     1    14.8%      348   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     2    13.0%      306   P2     Volkswagen Touran
     3    12.0%      283   P2     Opel Zafira
     4     8.5%      199   P2     Ford C-MAX
     5     7.9%      186   P2     Renault Scenic
     6     7.4%      174   P2     Volkswagen Golf Plus
     7     6.5%      152   P2     Seat Altea
     8     5.9%      138   P2     Peugeot 3008
     9     5.6%      133   P2     Peugeot 5008
    10     5.2%      123   P2     Citroen C4 Picasso
    11     4.5%      105   P2     Toyota Verso
    12     4.1%       97   P2     Citroen Ds5
    13     3.0%       71   P2     Ford Grand C-max
    14     1.0%       23   P2     Chevrolet Orlando
    15     0.7%       17   P2     Mazda 5
[hr][b]     0   100.0%     1339   P1     Totaal[/b]
     1    28.9%      387   P1     Opel Meriva
     2    20.8%      279   P1     Hyundai ix20
     3    17.3%      232   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     4    10.8%      144   P1     Toyota Verso S
     5     7.8%      105   P1     Kia Venga
     6     3.6%       48   P1     Renault Modus
     7     3.6%       48   P1     Nissan Note
     8     3.1%       42   P1     Citroen C3 Picasso
     9     1.3%       17   P1     Subaru Trezia
    10     1.3%       17   P1     Skoda Roomster
    11     1.0%       13   P1     Kia Soul
    12     0.2%        3   P1     Toyota Urban Cruiser
    13     0.2%        3   P1     Ford Fusion
    14     0.1%        1   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      131    L     Totaal[/b]
     1    32.1%       42    L     Volkswagen Caddy
     2    15.3%       20    L     Fiat Doblo
     3    13.0%       17    L     Renault Kangoo
     4    13.0%       17    L     Peugeot Partner
     5    13.0%       17    L     Citroen Berlingo
     6     6.1%        8    L     Peugeot Bipper
     7     4.6%        6    L     Fiat Qubo
     8     1.5%        2    L     Fiat Fiorino
     9     1.5%        2    L     Citroen Nemo
[hr][b]     0   100.0%       35    K     Totaal[/b]
     1    77.1%       27    K     Smart Fortwo
     2    22.9%        8    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        1    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        1    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       52    H     Totaal[/b]
     1    61.5%       32    H     Porsche 911
     2    23.1%       12    H     Mercedes-Benz SL
     3     5.8%        3    H     Mercedes-Benz SLS AMG
     4     5.8%        3    H     Ferrari California
     5     1.9%        1    H     Ferrari 458 Italia
     6     1.9%        1    H     Aston Martin Virage
[hr][b]     0   100.0%       73    G     Totaal[/b]
     1    30.1%       22    G     Peugeot RCZ
     2    20.5%       15    G     Porsche Boxster
     3    19.2%       14    G     BMW Z4
     4    15.1%       11    G     Mercedes-Benz SLK
     5     5.5%        4    G     Mazda MX-5
     6     4.1%        3    G     Honda CR-Z
     7     4.1%        3    G     Audi TT
     8     1.4%        1    G     Renault Wind
[hr][b]     0   100.0%       65    F     Totaal[/b]
     1    78.5%       51    F     Audi A8
     2    12.3%        8    F     BMW 7-serie
     3     6.2%        4    F     Mercedes-Benz S-klasse
     4     3.1%        2    F     Jaguar XJ
[hr][b]     0   100.0%     1354    E     Totaal[/b]
     1    31.5%      427    E     BMW 5-serie
     2    29.8%      404    E     Volvo V70
     3    16.5%      224    E     Audi A6
     4    10.3%      140    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     2.4%       33    E     Volvo S80
     6     2.1%       28    E     Audi A7
     7     1.7%       23    E     Jaguar XF
     8     1.3%       18    E     Lexus GS
     9     1.0%       14    E     BMW 6-serie
    10     1.0%       13    E     Fisker Karma
    11     0.9%       12    E     Porsche Panamera
    12     0.8%       11    E     Mercedes-Benz CLS
    13     0.1%        2    E     Lancia Thema
    14     0.1%        2    E     Citroen C6
    15     0.1%        1    E     Saab 9-5
    16     0.1%        1    E     Infiniti M
    17     0.1%        1    E     Aston Martin Rapide
[hr][b]     0   100.0%     6685    D     Totaal[/b]
     1    20.7%     1381    D     BMW 3-serie
     2    13.7%      918    D     Peugeot 508
     3    11.1%      743    D     Audi A4
     4     9.8%      656    D     Volkswagen Passat
     5     8.0%      536    D     Audi A5
     6     6.9%      464    D     Opel Insignia
     7     5.2%      350    D     Volvo V60
     8     4.2%      278    D     Hyundai I40
     9     3.9%      264    D     Volvo V50
    10     3.6%      242    D     Mercedes-Benz C-klasse
    11     3.6%      239    D     Ford Mondeo
    12     3.2%      213    D     Skoda Superb
    13     1.8%      118    D     Volvo S60
    14     1.4%       95    D     Toyota Avensis
    15     0.7%       45    D     Citroen C5
    16     0.5%       35    D     Renault Laguna
    17     0.4%       27    D     Volkswagen Cc
    18     0.4%       24    D     Volvo S40
    19     0.2%       15    D     Mazda 6
    20     0.1%        7    D     Seat Exeo
    21     0.1%        7    D     Honda Accord
    22     0.1%        7    D     Alfa Romeo 159
    23     0.1%        6    D     Volvo C70
    24     0.1%        5    D     Saab 9-3
    25     0.1%        4    D     Kia Optima
    26     0.0%        3    D     Subaru Legacy
    27     0.0%        2    D     Suzuki Kizashi
    28     0.0%        1    D     Lexus IS
[hr][b]     0   100.0%    10028    C     Totaal[/b]
     1    25.0%     2503    C     Renault Megane
     2    11.0%     1107    C     Ford Focus
     3     9.9%      989    C     Volkswagen Golf
     4     8.5%      851    C     Opel Astra
     5     5.6%      561    C     Skoda Octavia
     6     4.6%      459    C     Toyota Prius
     7     4.2%      420    C     BMW 1-serie
     8     3.7%      370    C     Toyota Auris
     9     3.6%      358    C     Opel Ampera
    10     3.6%      358    C     Audi A3
    11     3.2%      318    C     Hyundai i30
    12     3.0%      303    C     Nissan Qashqai
    13     2.7%      266    C     Lexus Ct200h
    14     2.0%      204    C     Kia Ceed
    15     2.0%      196    C     Peugeot 308
    16     1.4%      142    C     Alfa Romeo Giulietta
    17     1.1%      112    C     Citroen C4
    18     1.0%       97    C     Volkswagen Jetta
    19     0.7%       70    C     Seat Leon
    20     0.6%       57    C     Volkswagen New Beetle
    21     0.4%       45    C     Citroen Ds4
    22     0.4%       41    C     Honda Civic
    23     0.3%       27    C     Volvo C30
    24     0.3%       27    C     Chevrolet Volt
    25     0.2%       24    C     Honda Insight
    26     0.2%       22    C     Mazda 3
    27     0.2%       17    C     Subaru Xv
    28     0.2%       17    C     Fiat Bravo
    29     0.1%       14    C     Volkswagen Scirocco
    30     0.1%       14    C     Nissan Leaf
    31     0.1%        9    C     Mitsubishi Lancer
    32     0.1%        9    C     Lancia Delta
    33     0.1%        7    C     Hyundai Veloster
    34     0.1%        6    C     Volkswagen Eos
    35     0.1%        6    C     Chevrolet Cruze
    36     0.0%        1    C     Renault Fluence Ze.
    37     0.0%        1    C     Dodge Caliber
[hr][b]     0   100.0%    11790    B     Totaal[/b]
     1    15.7%     1850    B     Volkswagen Polo
     2    10.3%     1210    B     Ford Fiesta
     3    10.2%     1207    B     Opel Corsa
     4     7.8%      925    B     Toyota Yaris
     5     5.4%      641    B     Kia Rio
     6     5.3%      621    B     Skoda Fabia
     7     4.8%      571    B     Citroen C3
     8     4.8%      569    B     Seat Ibiza
     9     4.6%      537    B     Peugeot 208
    10     4.5%      533    B     Fiat Punto
    11     3.7%      433    B     Suzuki Swift
    12     3.3%      390    B     Chevrolet Aveo
    13     3.2%      376    B     Mini Mini
    14     2.7%      323    B     Citroen DS3
    15     2.2%      260    B     Audi A1
    16     2.1%      242    B     Renault Clio
    17     1.6%      193    B     Alfa Romeo Mito
    18     1.1%      125    B     Nissan Juke
    19     1.0%      118    B     Peugeot 207
    20     1.0%      115    B     Mazda 2
    21     1.0%      115    B     Hyundai i20
    22     0.9%      102    B     Mitsubishi Colt
    23     0.8%       91    B     Nissan Micra
    24     0.6%       76    B     Honda Jazz
    25     0.4%       46    B     Dacia Sandero
    26     0.4%       45    B     Lancia Ypsilon
    27     0.3%       39    B     Dacia Logan
    28     0.1%       17    B     Peugeot 206
    29     0.1%       10    B     Toyota Charade
    30     0.0%        5    B     Mini Clubman
    31     0.0%        3    B     Daihatsu Sirion
    32     0.0%        2    B     Citroen Ds3 Racing
[hr][b]     0   100.0%    10890    A     Totaal[/b]
     1    14.3%     1552    A     Peugeot 107
     2    10.7%     1167    A     Fiat Panda
     3    10.0%     1091    A     Renault Twingo
     4     8.7%      951    A     Volkswagen Up
     5     7.7%      839    A     Citroen C1
     6     6.6%      722    A     Opel Agila
     7     6.5%      711    A     Toyota Aygo
     8     6.4%      695    A     Suzuki Splash
     9     6.3%      681    A     Kia Picanto
    10     5.5%      602    A     Fiat 500
    11     5.1%      553    A     Hyundai i10
    12     4.1%      448    A     Suzuki Alto
    13     3.7%      408    A     Chevrolet Spark
    14     2.5%      275    A     Ford Ka
    15     0.7%       74    A     Seat Mii
    16     0.5%       59    A     Nissan Pixo
    17     0.4%       42    A     Peugeot Ion
    18     0.1%        7    A     Daihatsu Cuore
    19     0.1%        6    A     Mitsubishi i-MiEV
    20     0.0%        5    A     Skoda Citigo
    21     0.0%        2    A     Citroen C-zero
 
Geelhoed zei:
Waar hoort de Fisker Karma?

In F. Opvallend veel Audi A8'en afgelopen maand. De 7-serie heeft ook nogal eens van die uitschieters.

*edit:
Wouter82 zei:
Waar de CLS en de A7 staan, zou ik zeggen.

Dat kan ook, maar ik vind het meer een tegenhanger van de Porsche Panamera. Misschien zitten ze alle vier wel in hetzelfde segment.
 
Wouter82 zei:
Waar de CLS en de A7 staan, zou ik zeggen.

Dat zou ik ook prefereren boven "F", maar ik heb er nog nooit een gezien. Of een test gelezen dus ik dacht ik vraag het maar.



Edit: In F staat ook nog de Rapide en de Quattroporte.
 
Ik dacht eerst ook aan F, maar de ruimte achterin schijnt niet echt denderend te zijn. Ook is het een sportief model. De Panamera zou ik dus ook verhuizen :)
 
Wordt nog een hectische juni-maand voor de Volvo-dealers. Rond maart kwam de belastingvrije C30 D2 uit, ze hebben nog tot 1 juli om alle bestellingen uit te leveren. De Opel dealers hebben het iets beter voor elkaar, de Corsa is ontzettend aan het pieken. Citroen lijkt de 1.4 e-HDi te omarmen als alternatief voor de 1.6 e-HDi (geen rare sprongen in de verkopen). De Megane zie ik ultimo dit jaar op nummer 2 eindigen, ondanks een achterstand van 3000 stuks op de nummer 2 (107).
 
Terug
Bovenaan