Citroën DS3: facelift @ p.8

Mooie pics.

Nog mooier karretje. (y)

Mini cabrio is nu mini - Panda 'cabrio' een gepelde pinda.
 
Wat een mislukt ding terwijl ik de ds3 wel leuk vind. Mag het predikaat cabrio niet hebben imo.
 
LesEchos.fr zei:
Pour un lancement de décapotable, celui-ci ne manque pas d'originalité : alors que ce genre de voiture séduit surtout avec le retour des beaux jours, Citroën a choisi de dévoiler ce vendredi les détails de sa DS3 Cabrio, qui sera officiellement présentée au Mondial de Paris en octobre, mais dont la commercialisation n'interviendra qu'au début 2013... c'est-à-dire en plein hiver.
Fabriquée sur la chaîne de Poissy à côté des DS3 « berlines », cette nouvelle silhouette permettra à la marque aux chevrons de continuer à alimenter les déclinaisons de sa petite citadine chic et personnalisable, après notamment les versions Racing et Ultra Prestige. Depuis ses débuts voici deux ans, la DS3 a déjà cumulé 180.000 commandes, dont 65 % en conquête, c'est-à-dire des nouveaux clients pour la deuxième marque de PSA.
Capote repliable en trois positions

Il s'agira du seul cabriolet présent dans la gamme Citroën, du moins en l'état des projets actuels. Moins polyvalente que feu la Citroën C3 Pluriel, sortie en 2002, originale mais qui avait été un peu handicapée par ses lourdes arches, la nouvelle « Cabrio » évite cette fois le piège de la prise de poids, avec seulement 25 kilos de plus que la DS3 berline, malgré les renforts cachés dans les portières.
Véhicule de niche, elle est dotée d'un toit électrique manoeuvrable jusqu'à la vitesse de 120 km/h. De par son concept de capote en toile repliable en trois positions, mais ses vitres arrière rigoureusement fixes, elle est plus proche techniquement de la Fiat 500 découvrable que de la Mini qui est plus un « vrai » cabriolet. Quant à ses tarifs, ils n'ont pas encore été diffusés par la marque dirigée par Frédéric Banzet
Voor een lancering van een wagen met afneembare kap is de aanpak vrij origineel: terwijl dit genre van voertuigen vooral verleidt bij de terugkeer van de mooie dagen kiest Citroën voor eerstkomende vrijdag om de details van haar DS3 Cabrio te onthullen, een wagen die officieel zal gelanceerd worden tijdens de Mondial van Parijs in oktober maar waarvan de verkoop pas begin 2013 zal plaatshebben...d.w.z. in volle winter.
Gefabriceerd op de band van Poissy naast de DS3 « berline », zal deze nieuwe carrosserievorm aan het merk "met de chevrons" toelaten de stroom aan nieuwe versies van haar kleine chique en personaliseerbare stadswagen voort te zetten, na met name de Racing en Ultra Prestige. Sinds zijn debuut twee jaar geleden zijn er al 180.000 DS3s besteld, waarvan 65 % verworven, d.w.z. nieuwe klanten voor het 2e merk van PSA.

Dak terug te plooien in drie standen

Het zal de enige cabriolet in het gamma van Citroën zijn, tenminste volgens de huidige staat van de projecten (van het merk). Minder polyvalent dan de Citroën C3 Pluriel, gelanceerd in 2002, origineel maar wat gehandicapt door zijn zware dakbogen, omzeilt de nieuwe « Cabrio » dit keer de valstrik van het overgewicht, slechts 25 kilo's zwaarder dan de DS3 berline, ondanks de in de portieren verborgen verstevigingen.
Dit nichevoertuig is voorzien van een dak dat elektrisch bediend kan worden tot een snelheid van 120 km/u. Door zijn stofdak dat in 3 standen kan teruggeplooid worden en met zijn vaste achterste zijruiten staat hij qua concept dichter bij de Fiat 500Cdan bij de Mini die meer een "echte" cabriolet is. De tarieven zijn door het merk, geleid door Frédéric Banzet, nog niet vrijgegeven.
 
euhm dit kan toch gewoon in dit topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4111142
cabrio's, stations, hatchbacks.. het staat doorgaans allemaal in 1 topic
 
Nieuwe dakkleur, nieuwe velgkleur. Dat blauwe dak vind ik wel tof!

Leuk modelletje, maar ik heb twee kanttekeningen:
- net als bij de Fiat 500 zie je niks meer achteruit als je dak naar beneden is.
- kan de achterklep nog wel open met geopend dak?

Ben wel benieuwd naar de meerprijs. Zal wel pittig zijn, minstens €1500,- denk ik.
 
Het is een leuk wagentje geworden, maar het systeem vind ik weinig innovatief voor een merk als Citroën, zeker naar de patent tekeningen die we hebben gezien is dit wel een dooddoener.

Altijd Positief Afsluiten : Achterlichten en velgen "ontwerpen" kunnen ze dan wel weer goed, deze velgen zijn dan niet zo sterk als bijvoorbeeld die van de DS5, maar deze 3D achterlichten zijn echt erg gaaf ! Hopelijk zien we deze ook terug op de gefacelifte DS3 ?
 
Barri zei:
Nieuwe dakkleur, nieuwe velgkleur. Dat blauwe dak vind ik wel tof!

Leuk modelletje, maar ik heb twee kanttekeningen:
- net als bij de Fiat 500 zie je niks meer achteruit als je dak naar beneden is.
- kan de achterklep nog wel open met geopend dak?

Ben wel benieuwd naar de meerprijs. Zal wel pittig zijn, minstens €1500,- denk ik.

Tja, een 'normaal' schuif/kanteldak kost je afhankelijk van de fabrikant ook vaak 1000 - 1500 euro.

Benieuwd hoe die achterruit zich houdt over de tijd, volgens mij is het kunststof?
 
D. Elzinga zei:
Net als de gewone DS3 (en de andere modellen uit de DS-lijn) een vreselijk overgestileerd model.
De German lovers hebben nog steeds niet in de gaten dat een auto mooier kan zijn dan een doos op wielen en dat de Duitse fabrikanten zo ongeveer de laatst der Mohikanen zijn met saai vormgeven :)


Meike zei:
Het is een leuk wagentje geworden, maar het systeem vind ik weinig innovatief voor een merk als Citroën, zeker naar de patent tekeningen die we hebben gezien is dit wel een dooddoener.
Citroen heeft zichzelf al eens flink in de vingers gesneden met een innovatieve open dak constructie vol problemen bij de C3 Pluriel. Dan liever kiezen voor een eenvoudigere doch betrouwbare constructie. De meerprijs van dit soort open daken is ook gering omdat er niks of weinig aan de verder contructie van de auto versterkt hoeft te worden.
 
RWF zei:
Benieuwd hoe die achterruit zich houdt over de tijd, volgens mij is het kunststof?

3.jpg


zo te zien vouwt die ook mee (onder het 3de remlicht).
 
25 kg meer gewicht (valt mee)
25 kg minder bagageruimte (valt mee)
zeker 2500 euro goedkoper dan een fullblown cabrio
gaan ze beslist 25000 van verkopen.

hopelijk houdt het kunststof achterraampje het.
kan helemaal oprollen.
fijngedrukt worden.

kunststof kan veel, maar of deze oplossing het houdt, dan moet men afwachten
zelfde achterraam oplossing als bij de FIAT 500 neem ik aan??
 
Carfanatic zei:
RWF zei:
Benieuwd hoe die achterruit zich houdt over de tijd, volgens mij is het kunststof?

zo te zien vouwt die ook mee (onder het 3de remlicht).

Nee: dat is de bekleding rond de achterruit. Als je het filmpje in de link van Flipje 1977 bekijkt, dan zie je dat de achterruit bovenop de hoedenplank komt te liggen.

Barri zei:
Leuk modelletje, maar ik heb twee kanttekeningen:
- net als bij de Fiat 500 zie je niks meer achteruit als je dak naar beneden is.
- kan de achterklep nog wel open met geopend dak?

- Je hebt toch de zijspiegels: lijkt me vooral een kwestie van gewoonte. Als het hele pakket moet wegschuiven, blijft er nauwelijks bagageruimte over: een keuze, natuurlijk. is trouwens ook bij de Mini het geval.
- Je kan er dan ook van uitgaan dat, net als bij een Mini of 500C, de achterklep nog open kan. Het tegendeel krijg je toch niet verkocht?
 
CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
D. Elzinga zei:
Net als de gewone DS3 (en de andere modellen uit de DS-lijn) een vreselijk overgestileerd model.
De German lovers hebben nog steeds niet in de gaten dat een auto mooier kan zijn dan een doos op wielen en dat de Duitse fabrikanten zo ongeveer de laatst der Mohikanen zijn met saai vormgeven :)

Er is een nog een heel tussengebied tussen een doos op wielen en een auto waar de ontwerpers zo te keer zijn gegaan dat alle zaken die ooit als nuttig bedoeld waren (bumpers, stootstrips) zo zijn vormgegeven dat ze alle nut hebben verloren. En daarbij ligt de ontwerptaal me gewoon niet, ik vind dat het hele DS-firmament te druk is met allerlei vergezochte details die het geheel tot een rijdende kermis van lampjes en glimmertjes maken.
 
Dat een stootstrip geen nut meer heeft geldt al sinds de allereerste zwart plastic uitvoering. Dat werkt pas als ie bij alle auto's op dezelfde hoogte zit.

Gezochte details? Zit allemaal in het totaalplaatje. En dat plaatje klopt.
Het succes van de DS3 bewijst dat er in NL toch best behoefte is aan een echt ontwerp (zeker als het niet veel duurder is dan huis-tuin-en-keuken)
 
CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
D. Elzinga zei:
Net als de gewone DS3 (en de andere modellen uit de DS-lijn) een vreselijk overgestileerd model.
De German lovers hebben nog steeds niet in de gaten dat een auto mooier kan zijn dan een doos op wielen en dat de Duitse fabrikanten zo ongeveer de laatst der Mohikanen zijn met saai vormgeven :)

De Duitsers snappen één ding heel goed: less is more. En of je dat mooi vindt of veel frutsels, zoals op deze DS3, hangt helemaal van je eigen smaak af. Ik hou meer van Duits design maar heb de DS3 altijd een leuke auto gevonden (op die rare led's aan de voorkant na). Van deze "cabrio" ben ik echter geen fan. Hou meer van een echt cabrio design en dit is gewoon een veredeld schuifdak.
 
Ik vind een VW Up goed vormgegeven. Basis, tijdloos. Een Peugeot vind ik helemaal niks: allemaal lijnen die totaal niet met elkaar kloppen. De DS3 vind ik wél totaal kloppen.
Al hadden de spiegels wel wat minder suf mogen hangen (en had ze dan gelijk aan de A-stijl vastgeknoopt, dan hoef je je hoofd veel minder te draaien).
 
En wat de één tijdloos vindt, vindt de ander weer saai... gelukkig rijden we niet allemaal hetzelfde :)
 
D. Elzinga zei:
Het basisontwerp an sich deugt ook wel, maar er zijn te veel details toegevoegd vind ik.

Als je de kleuren een beetje rustig houdt en niet teveel contrast dingen (zoals zo'n gekleurd dak) gaat toevoegen dan valt het allemaal nog wel wat mee. Maar je hebt wel gelijk dat het echt op het randje zit, had van mij ook wel iets rustiger gemogen.
 
Wat een geweldig leuke auto. We hebben vorig jaar een Citroën C3 Pluriël gehad, jammer genoeg weg moeten doen wegens te grote stukken aan onderhoud. We gaan nu stilaan kijken naar een andere auto. Hopelijk wordt het deze, maar ik vrees dat het iets genre Opel Mokka gaat worden... SNIFSNIF!
 
Pjedroo zei:
De Duitsers snappen één ding heel goed: less is more.
Laten we deze weg niet opgaan: die uitspraak dateert van zo'n 80 jaar geleden en heeft ondertussen tot zoveel saaie resultaten geleid (ook goeie hoor) dat men allang roept: 'Less is a bore' en daar kan ik tal van voorbeelden voor opsommen.

Een goed ontwerp onderscheidt zich ook door voldoende detaillering zodat het niet in 'a bore' blijft steken.

en dit is gewoon een veredeld schuifdak.

Nee: de achterzijde gaat ook open. Het dak schuift niet enkel, maar plooit ook, wagen met plooidak ->cabriolet. Vanaf wanneer zou het trouwens wél een cabrio worden: kijk naar de boodschappenmandjes Golf: de achterste zijruiten bewogen misschein wel 10 cm naar beneden: wel een cabrio maar wel een beugel boven je hoofd?
Bij de nieuwsberichten noemde iemand het een 'cabriolimousine', leuke term maar 'limousine' is er misschien ook wat over :)

Hou meer van een echt cabrio design

Begrijpelijk, geldt ook voor mij maar ook duurder en dus niet iedereen gegeven. Deze verdient dus zijn plaats, net als de 500C (beiden in gesloten toetstand trouwens zovéél mooier dan de Mini cabriolet)

Barri zei:
Leuk modelletje, maar ik heb twee kanttekeningen:
- net als bij de Fiat 500 zie je niks meer achteruit als je dak naar beneden is.
- kan de achterklep nog wel open met geopend dak?
openingsmechanisme kofferklep
 
Ik ben geen fan van de DS3, maar toch is dit een leuke toevoeging.

Waarom trouwens een apart topic? :confused:
 
122.jpg


Wat vermeldt het artikel:
ook de normale versie van de DS3 krijgt de nieuwe achterlichten.
Dit gaat echter alleen op voor de versies vanaf de So Chic (en in deze versie enkel als optie), niet voor de basisversie (die zal dus waarschijnlijk de huidige lichtblokken behouden).
Bovendien wordt de 1.4 VTi 95 pk met handgeschakelde bak vervangen door een 3-cilinder 1.2 VTi met 82 pk.
 
DS3 Cabrio live @ Mondial de l'Automobile Parijs:

cids322_5065c7f2b7f59.jpg


cids341_5065c7f30d4f4.jpg


cids306_5065c7f1c69bc.jpg


cids385_5065c7f386675.jpg


cids320_5065c7f1efde6.jpg


cids330_5065c7f2d7f1e.jpg


cids343_5065c7f3220fb.jpg


cids321_5065c7f2a623e.jpg


cids340_5065c7f2ecf0a.jpg


Meer foto's: https://www.auto.cz/citroen-ds3-cabrio-prvni-zive-dojmy-70130
Citroën stand: https://www.omniauto.it/salone/parigi2012/stand/885/citroen
 
De prijzen van de Citroën DS3 Cabrio zijn bekend.
Laat de lente maar beginnen! Citroën heeft de DS3 Cabrio namelijk z'n prijskaartjes meegegeven.

Instappen kan vanaf 19.490 euro. Voor dat geld is er een DS3 Cabrio 1.2 VTi Chic met 82 pk te krijgen. Deze motorisering is ook te combineren met de So Chic-uitrusting. Wie de 1,6-liter VTi met 120 pk wil, zit sowieso aan dit uitrustingsniveau vast. De topversie, de 1.6 THP 155 pk, is alleen als Sport Chic te krijgen. De 1.6 e-HDi EGS is er als Chic en So Chic.

De Chic en So Chic hebben een meerprijs van 3.000 euro ten opzichte van een driedeurs hatchback met dezelfde motorisering. De Sport Chic kent een meerprijs van 2.800 euro.

De volledige prijslijst van de Citroën DS3 Cabrio:



Versie Prijs
1.2 VTI Chic 19.490 euro
1.6 VTI So Chic 21.440 euro
1.6 VTI So Chic Automaat 25.900 euro
1.6 THP Sport Chic 29.630 euro
1.6 e-HDI EGS So Chic 24.140 euro
1.6 e-HDI EGS Sport Chic 25.940 euro

Bron.

Een meerprijs van zo'n 3000 euro dus. Behoorlijk vergelijkbaar met de Fiat 500, maar wel hoger dan door mede-forummers hierboven geschat is. Tsja, het is niet zo'n cabrio als de Pluriel, maar ik heb net gezien dat de Pluriel wat duurder is (ook wel logisch lijkt me, gezien de complexere techniek). Oftewel, je kan nu goedkoper open (tsja, cabrio of niet, het is toch een forse opening) rijden bij Citroën.
 
Populair topic...
https://citroen.cn/cn/#/home
Ik zie op de Chinese website van Citroën een soort van 5-deurs DS3? Ik kan er verder niks van vinden, noch qua concept of wat dan ook. Helaas is alles in het Chinees, ik heb dus geen idee wat erachter zit. Waarschijnlijk helemaal niks, maar het is wel het delen waard wat mij betreft.

Edit: https://www.citroen.be/nl/nieuws/citroen-creative-awards/#/nl/nieuws/citroen-creative-awards/
Ik had gewoon 'Junior Driver' moeten intikken bij Google. Goed, niks aan de hand dus.
 
636%7C424%7C184b2b7731425f0a9b544498.jpg

Matzwart met gouden DS3 voor Japan, 20 stuks worden er gebouwd.

Citroën vient de dévoiler une édition limitée de sa DS3 Racing destinée au Japon, limitée à 20 exemplaires.

Ce n’est un secret pour personne, Citroën a fait du continent asiatique l’une de ses priorités. Notamment avec le développement de sa griffe DS en tant que marque à part entière en Chine et des modèles spécifiquement développé pour ce marché. Non loin de là, au Japon, l’offre de la marque aux Chevrons ressemble davantage avec celle que l’on connaît chez nous. On retrouve les C3, C4, DS3, DS4 et DS5. A ceci près que les ventes y restent très confidentielles.

Alors pour mieux attirer les clients de l’archipel, Citroën compte sur des séries limitées renforçant le côté exclusif des modèles et leur attractivité. A l’instar de cette nouvelle DS3 Racing Mat Gold limitée à seulement 20 unités.
La touche de Midas

La version la plus puissante de la citadine branchée de Citroën s’offre une livrée mêlant une carrosserie noire matte à des éléments teintés de doré, du pavillon aux jantes, en passant pas les coques de rétroviseurs ou encore la calandre. De quoi briller de mille feux au pays du Soleil Levant! Ce traitement se retrouve également à l’intérieur avec des plastiques également dorés et des aplats de carbone sur la console centrale, le volant et les contreforts de porte.

Mais les changements ne sont que cosmétiques puisque sous le capot, on retrouve le 1.6 THP de 202 ch qui officie sur les DS3 Racing. Le prix est de 3,8 millions de yens (environ 27.000€), 5.000€ sous le prix français!

Bron
 
Afgelopen voor het eerst een Cabrio van nabij bekeken: mooi wagentje.
Het mag dan geen échte cabrio zijn in de ogen van de die-hards: hij heeft er ook de nadelen niet van én schitterende looks (da's zeker niet elke cabrio gegeven!)
 
Ik heb er hier in Frankrijk al enkele gezien. Hoewel, 'al', ik had er meer van verwacht. Wellicht moet de verkoop nog echt op gang komen in verband met de winter.
 
Mijn zus heeft er één, leuk ding. Grootste nadeel: de kofferbak is eigenlijk onbruikbaar door de minieme laadopening.
 
Een teaser van Citroën op Facebook:

10300273_10152349600702936_457071467999772362_n.jpg


Via andere media al gelezen dat hij op 22 mei wordt voorgesteld.
 
Die vrouw is zo geshopped dat je geen plooi meer ziet.

Laat dat nu PRECIES zijn wat Citroen bij de DS3 moet doen!!
Minder vouwen/plooien/naden maakt zijn/haar snuit strakker.
 
Op basis van de donkere foto hierboven zou het zo een Toyota Yaris kunnen zijn.
Een facelift was wel te verwachten, de koplampen komen uit 2009.

ds3_ph2_zpsb18b86b9.jpg

Ik ben zo vrij geweest de foto lichtjes te bewerken (contrasteffecten).
Zo ziet het front er wel fraaier uit, lijkt me. De LED's worden geïntegreerd, ik ben benieuwd hoe ze dat met beide kiewen oplossen?
 
Ik ben benieuwd! Al vanaf het begin vind ik het jammer dat de DS3 enkel met de standaard halogeenverlichting leverbaar is, iets in de vorm van LED/Xenon zoals op bovenstaande foto's lijkt mij een goede opwaardering (in zo te zien dezelfde behuizing) (y)
 
Nog wat foto's opgeduikeld:

private-category-2014-20_22-01-img.jpg


private-category-2014-20_22-02-img.jpg


private-category-2014-20_22-02-img.jpg


Zo te zien worden er wielen leverbaar lijkend op de 19 inch Cairns wielen van de DS4/5.
 
Hm, dus de dagrijlichten blijven op dezelfde plek. Gelukkig is de facelift niet zo simpel als bij de C3 met dat suffe LEd-stripje.
 
Het zou mooi zijn als inderdaad de neus voor het overgrote deel intact blijft, alleen dubbele led-verlichting lijkt me wat vreemd.
Het is naar mijn mening de achterkant die wel een opwaardering mag krijgen. Met name hoe de achterwisser op de klep zit oogt wat mij betreft heel goedkoop (BMW 1 serie heeft hetzelfde 'probleem').
 
De bumper is nog stevig verpakt: nog niet definitief?
Anderzijds: de C-vorm rond de koplamp heeft wel een erg matte afwerking: is dit wel DRL? Misschien gewoon de knipperlichten?
 
Beetje nutteloos dat wrappen met een effen kleur. Zeker als er de huidige motorkap en bumper onder zitten :)
 
Terug
Bovenaan