Citroën DS3: facelift @ p.8

ds3-img_20140521_173816-big.jpg

ds3-img_20140521_173803-big.jpg

ds3-img_20140521_173515-big.jpg

https://news.autoplus.fr/news/1482955/Restylage-Premium-Citadine-Citroen-DS3

En nu ook in het Nederlands: https://www.autoweek.nl/nieuws/28368/citroen-ds3-is-weer-helemaal-hip-met-14-procent

m1mymxobvd6j.jpg

m1mymxobxd6i.jpg

m1mymxobw06h.jpg

m1mymxobtq6k.jpg

[size=x-large]Citroën DS3 is weer helemaal hip mét 14 procent![/size]

Vanochtend zagen we hem al iets te vroeg voorbijkomen, maar nu is de gefacelifte Citroën DS3 dan helemaal officieel. De Citroën DS3 staat alweer sinds 2010 in de showroom, en de Fransen vinden het tijd om de auto - die de typeaanduiding DS herintroduceerde - op de snijtafel te leggen.

Vanbuiten zijn de nieuwelingen te herkennen aan niet lichtunits die enige gelijkenissen vertonen met de kijkers die we op de Wild Rubis-concept-car zagen. Led- en xenonmodules krijgen een plekje achter de nieuw vormgegeven behuizingen. De DS3 is van nature al verregaand te personaliseren en Citroën voegt een paar nieuwe opties aan de keuzelijst toe. Een nieuwe strip op het dashboard behoort tot de nieuwe toevoegingen, en ook zijn er twee nieuwe kleuren te kiezen: Pearl White en Belle-lle-Blue. Die laatste is alleen voor de Cabrio. Verder hebben de ontwerpers een set nieuw 17-inch lichtmetaal getekend.

14 procent
Groter nieuws vinden we onder de kap. Het motorenpallet omvat drie nieuwe motoren, waaronder twee dieselversies. De BlueHDI 120 en de BlueHDi 100 vinden hun weg naar de machinekamer van de hippe Fransman. Die eerste stoot 94 gram CO2 per kilometer uit, de tweede komt uit op 79 gram CO2, wat zou betekenen dat hij in de fiscaalvriendelijke categorie van 14% bijtelling valt! De DS3 krijgt ook een nieuwe benzinemotor: de e-VTi 82 ETG, die wordt gecombineerd met een gerobotiseerde handbak. Het blok ademt 95 gram CO2 per kilometer uit, wat hem 20% bijtelling oplevert. Verder brengt Citroën Active City Brake naar bepaalde uitvoeringen, al is nog niet vastgesteld welke.

Prijzen en een Nederlandse introductiedatum worden in een later stadium bekendgemaakt.
https://www.autoweek.nl/nieuws/28368/citroen-ds3-is-weer-helemaal-hip-met-14-procent

Dat hoefijzer rond de lampen vind ik iets te veel Opel...

JP, heb je op de AW landingspage tot nieuwe browser uitgeroepen.

@ PPEP & Dikke Hond:

Ik schreef: het dash is tof.
Ik schreef niet: Het dash ZIET er tof uit.

Maar goed, om het dash te zien moet je ook de goede browser gebruiken.
Niet Chrome, Explorer, Mozilla maar deze, de JP2010:

Feast yr eyes;

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,4111142,page=9,

Misschien tijd eens van de pillen af te blijven, rickm?:p

Over de DS3: Mooie koplampen, maakt 'm optisch wat breder.

Kom op zeg, een nieuw koplampje heet ook al een facelift? Citroën maakt zich er wel erg makkelijk van af.

Wel een bescheiden facelift inderdaad, maar deze auto had ook weinig verbetering nodig, naar mijn mening is dit voldoende. De LED's in de bumper had ik ook liever vervangen gezien door nepluchtroostertjes. Ik vraag me wel af wanneer die lampen aanstaan, aangezien de gewone koplampen ook al over dagrijverlichting lijken te beschikken.

DS345 zei:
... Ik vraag me wel af wanneer die lampen aanstaan, aangezien de gewone koplampen ook al over dagrijverlichting lijken te beschikken.

Dat vroeg ik mij ook al af.

Mooie update verder. Het was al bekend dat de modellen uit de DS-lijn sowieso niet echt gefacelift worden, met dat in het achterhoofd is dit een mooie upgrade.

Poekoek zei:
DS345 zei:
... Ik vraag me wel af wanneer die lampen aanstaan, aangezien de gewone koplampen ook al over dagrijverlichting lijken te beschikken.

Als die animatie klopt, dan hebben de kleine blokjes in de koplamp de functie van stadslicht en van (aanvullend) grootlicht. De led's bumper zijn net als nu de dagrijlichten.

Poekoek zei:
DS345 zei:

Idem.
En als de knipperlichten zijn verwerkt in die led-streep, wat is dan het nut van die "wenkbrauw" boven de koplamp. Hadden ze 'm beter nog strakker kunnen maken. Nieuwe Clio heeft dat ook. Maakt de koplampunit mijns inziens optisch onnodig groot.

Maar overall: nóg mooier geworden! Mooie velg ook.(y)

Wow, deze mogen ze zo bij mij voor de deur parkeren:
10307240_10152353094917936_6202881322234436426_n.jpg

Mooi detail ook, geeft de wagen toch net dat beetje extra cachet:
PTnaKxr.jpg

Ik sluit me dan ook ten volle aan bij Tippex:
Ik vind die koplampen kunstwerkjes ...
en technologisch helemaal voorop (LED + xenon, geen halogeen meer)

Daarnaast: eindelijk nog eens een velg bij PSA die me echt aanstaat: alles wat het laatste jaar gepresenteerd was (DS 5LS, DS6, 308) kon me niet bekoren. Deze velg staat er helemaal en verwijst dan ook nog eens subtiel naar de C-vorm die in de koplamp is verwerkt: mooi werk van Citroën.

Daarnaast: eindelijk nog eens een velg bij PSA die me echt aanstaat: alles wat het laatste jaar gepresenteerd was (DS 5LS, DS6, 308) kon me niet bekoren. Deze velg staat er helemaal en verwijst dan ook nog eens subtiel naar de C-vorm die in de koplamp is verwerkt: mooi werk van Citroën.

Inderdaad een bijzonder fraaie velg.

Sinds JP die KIWl post op deze pagina heeft geplaatst (goeie vondst, als te doen gebruikelijk van die kwaliteits gast) slaat mijn Chrome browser op hol.

Meer mensen met een vastloper??

Ik loop alleen vast op de onbegrijpelijk teksten van rickm eigenlijk :) . Goeie vondst, al zeg ik zelf.

Elaste zei:
Ik loop alleen vast op de onbegrijpelijk teksten van rickm eigenlijk :) . Goeie vondst, al zeg ik zelf.

Happie met jezelf? Fijn. Vrijdagavond verwenavond niet?

Hierbij mijn meer dan snedige repliek:

Als de zinnetjes 'Inderdaad een bijzonder fraaie velg' & 'Meer mensen met een vastloper?' iemand al in de war brengen is een supervette dikcoole DS 3 vast en zeker te hoog gegrepen.

Daarom: Wel eens een IQ testje gedaan?
Just asking ;)

iDS zei:
verhelderend filmpje:D

Let op de gevel van het winkelcentrum en de brug over de weg (y)

...voor mij graag de cabrio mét inhoud (sorry seksistisch grapje)

Eigenlijk gaat dit nergens over: Een paar nieuwe koplampen en dan al die fanfare.

Maar de lol is: De DS 3 voorzijde is er erg op vooruit gegaan.
Ik zou zo 1,2,3 geen expressievere of fraaiere koplampen weten.

Ja, misschien die van de aantrekkelijke juf achter het stuur! (dank je iDS, nu doe ik het ook. ;-)

(BAN!!)

Zo te zien zijn de 3D achterlichten nu ook standaard.

Wel opvallend dat in het filmpje de dagrijverlichting geen één keer brandend te zien is. Daar zijn ze nu zeker minder trots op? Beetje jammer dus dat ze die er niet 'uitgesloopt' hebben met de facelift. Dat zou 'm namelijk wat stijlvoller en chiquer maken.

Citroën leert het, nog een voorbeeldje van doordachte verfijning:
18.jpg

PTnaKxr.jpg

De strip met het logo bovenaan de koplampen is in 'positief' en 'negatief' beschikbaar (ngl. de kleur van de wagen?)

Lijkt me eerder een resultaat van de verlichting of lichtinval? Ik kan op de foto's namelijk maar 1 type lamp herkennen: de donkere versie. Zouden er 2 versies mogelijk zijn, dan waarom enkel zo'n detail foto van de 2e mogelijkheid?

Enkel de 2e mogelijkheid? Ik heb het toch niet over donkere of lichte lampen maar over de sierstrook: eenmaal met lichte chevrons op een donker veld, eenmaal met donkere chevrons op een licht veld.
Dit kàn het resultaat zijn van de lichtinval, maar dat verkrijg je niet bij zeefdruk, eerder bij een behandeling van een metalen oppervlak (borstelen, polijsten,…): dat lijkt me wel een erg dure oplossing. Ik ken geen autofabrikant die de lampenclusters nog in metaal maakt.

Lichtinval lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, daarmee ga je niet van bijna zwart (de ingekleurde delen) naar zilverkleurig.

Ik weet t bijna zeker na bestudering van foto's en filmpjes: er is maar 1 type koplamp. :)

Graag wil ik even uit de wereld hebben dat dit een facelift is. Het is introductie van een nieuwe optiemogelijkheid op de DS3. Ik ben werkzaam bij een Citroëndealer en tijdens de introductie van een ander model is ons verteld dat de DS3 NIET gefacelift gaat worden, maar dat er continu nieuwe opties en kleuren en mogelijkheden geintroduceeerd zullen worden om de auto in de picture en actueel te houden. Zeer slim van Citroën als je het mij vraagt. Je kunt ook zien dat de vorm van de koplampen precies hetzelfde is zoals deze altijd geweest is. Wel erg fraaie koplampen om te zien en geeft de auto inderdaad een heel andere uitstraling! Elke keer als je denkt dat de auto niet meer fraaier kan worden, lukt het ze toch weer!

Het wijzigen van het uiterlijk, da's een facelift, of je het nu zo noemt of niet. Maar blijkbaar dus zoals de 3D- achterlichten niet voor alle uitvoeringen weggelegd? En worden die achterlichten dan standaard of wordt het een mengelmoesje aan leverbare lampenclusters?

Tempest zei:
Graag wil ik even uit de wereld hebben dat dit een facelift is. Het is introductie van een nieuwe optiemogelijkheid op de DS3. Ik ben werkzaam bij een Citroëndealer en tijdens de introductie van een ander model is ons verteld dat de DS3 NIET gefacelift gaat worden, maar dat er continu nieuwe opties en kleuren en mogelijkheden geintroduceeerd zullen worden om de auto in de picture en actueel te houden. Zeer slim van Citroën als je het mij vraagt. Je kunt ook zien dat de vorm van de koplampen precies hetzelfde is zoals deze altijd geweest is. Wel erg fraaie koplampen om te zien en geeft de auto inderdaad een heel andere uitstraling! Elke keer als je denkt dat de auto niet meer fraaier kan worden, lukt het ze toch weer!

Deze reactie op het cotroen-forum lijkt dat te bevestigen. Dus niet zozeer een facelift, maar meer een uitbreiding van de optie. :)
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1830427/

En nu nog een versie met een terug geschroefde de thp 270 uit de RCZ R.
230-240 pk en sperdiff.
De gewone DS3 racing stuurt al erg lekker maar heeft net wat teveel onderstuur bij wegtrekken uit de bochten.

Verder is het een bescheiden facelift, maar vindt die lampen wel erg mooi geworden.

Door de lijnen erin wordt een beetje gecamoufleerd dat de koplampen altijd al veel te groot waren voor het autootje.
Ze zijn geen millimeter kleiner maar lijken dat wel te zijn. Geslaagde wijziging imo.

Configurator in o.a. Frankrijk is al aangepast. Op uitvoeringen waar de nieuwe koplampen niet standaard zijn is het een optie van 950 euro. Net bedrag voor Xenon-LED koplampen. In Frankrijk zijn ze op een So Chic niet standaard, op een Sport Chic wel.

Ook mooi dat de kleur Bleu Belle Ile weer leverbaar is, echt 1 van de mooiere kleuren voor een DS3 (y)

ds3breitzhouse.jpg

Rijtest BlueHDi 120: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-citroen-ds3-bluehdi-120-deesse-de-la-lumiere-4685381.html

Citroen%2DDS3%2DBlue%2DHDI%2D120%2DSo%2DIrresistibl%5F9%2EJPG

Citroen%2DDS3%2DBlue%2DHDI%2D120%2DSo%2DIrresistibl%5F5%2EJPG

Citroen%2DDS3%2DBlue%2DHDI%2D120%2DSo%2DIrresistib%5F31%2EJPG

Vreemd, het startstopsysteem van de DS3 is vervangen door een ander dat blijkbaar ruwer/minder soepel werkt? Je zou zeggen dat dergelijk nieuwe systemen over het algemeen steeds verfijnder werken (cf. de 2Tronicbak, volgens verschillende journalisten althans).

Dat zou wel jammer zijn. Die ik in mijn DS3 had zitten (2011 e-HDi) werkte echt perfect.

Tja, PSA slaagt er blijkbaar in de ene na de andere idiote beslissing te nemen. Blijkbaar wordt het eigen (superieure) start-stopsysteem afgevoerd ten voordele van een meer verspreid systeem dat echter véél rudimentaire functioneert (en dus ook zo ervaren wordt).(n)

Ik heb het tijdens het ophalen van mijn Cactus al in de showroom gezien. Gaaf systeem, ziet er mooi uit (y)

Ik vind het maar een raar geforceerd neusje. Een gat erin gehakt, en de barsten maskeren met chroomwerk her en der. Die indruk geeft het me. De Visa-tijden herleven, varkensneusjes zijn weer in?

citroen-as-DS3-A-0748.jpg

Ik vind het nog wel meevallen. Het is ietwat geforceerd, maar de voorkant kan het wat mij betreft wel hebben.
Hier nog wat foto's:

CZJbGP9WwAAWh7x.jpg

CZJbGabWIAEidca.jpg

CZJbGgvWIAAKLao.jpg

Citroën DS3 Racing -> DS 3 Performance (met nieuw logootje)
CZJU7N4WkAA7SvZ.jpg

CZHITc3WkAEzVtf.jpg

CZJU7N6W0AAuTug.jpg

CZJU7RQWYAA1YSE.jpg

Artikel:
Geen DS-modellen met Citroën-logo’s meer
Citroën positioneert het label DS voortaan als een apart merk binnen autoconcern PSA Peugeot-Citroën. De onlangs vernieuwde DS 4 en DS 5 gaan al zonder Citroën-logo’s door het leven. Nu ook de DS 3 van een facelift is voorzien, bestaat er geen modern DS-model met Citroën-badges meer.

Schokkend zijn de aanpassingen niet. De DS-designafdeling geeft de DS 3 nieuwe lichtunits met LED-techniek, gewijzigd bumperwerk en een meer hoekige grille met groot DS-logo. De personaliseringsmogelijkheden zijn uitgebreider dan voorheen. De koper kan kiezen uit liefst 78 kleurencombinaties. Het stoffen schuifdak van de DS 3 Cabrio, dat tot 120 km/h te openen of te sluiten is, levert DS in vier tinten.
Minder knoppen
In het interieur installeert DS voortaan een zeven inch aanraakscherm met multimediasysteem dat compitabel is met Android- en Apple-smartphones. De vorige DS 3 had nog de nodige knoppen op de middenconsole. Omdat de meeste functies nu te bedienen zijn via het multimediasysteem heeft DS in totaal twintig knoppen weg kunnen laten. Optioneel is een zogeheten DS Connect Box bestaande uit een systeem dat bij een noodgeval automatisch de locatie naar hulpdiensten stuurt, een voertuiglokaliseringssysteem en een systeem dat informatie geeft over het voertuig.
DS 3 Performance
DS levert acht motoren voor de DS 3. Waaronder drie PureTech-driecilinder benzinemotoren, twee THP-viercilinder benzinetypes en drie BlueHDi-diesels. Topmodel is de DS 3 Performance, voorheen beter bekend als DS 3 Racing. De DS 3 Performance heeft een 208 pk en 300 Nm sterke benzinemotor en een optioneel Torsen-sperdifferentieel. De PureTech 82 (99 g/km) en BlueHDi 100 (79 g/km zijn de zuinigste van de reeks.
Active City Brake (AC:cool: is nu ook op de DS 3 aanwezig. ACB werkt met behulp van een sensor bovenin de voorruit en kan tot een snelheid van 30 km/h gevaarlijke situaties herkennen en indien nodig de auto afremmen.
390.000
De 3,95 meter lange DS 3 is de populairste DS. Sinds de marktintroductie in 2010 zijn er al meer dan 390.000 exemplaren van verkocht. De DS3 kwam in maart 2010 op de markt en de DS 3 Cabrio begin 2013. “We verwachten dat de vernieuwde DS3 eind maart of begin april in Nederland leverbaar wordt”, aldus de woordvoerster tegen Autovisie. Met de vernieuwde DS 3 is de DS-familie nu up-to-date. Eind dit jaar stelt het merk ook voor Europa een SUV voor.
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/citroen/25023408/__Geen_DS-modellen_met_Citroen-logo_s_meer__.html

Terug
Bovenaan